کلینیک دکتر احمد
برترین مرکز درمان مشکلات ارتوپدی کشور

آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

درد سیاتیک دردی ناشی از تحریک، التهاب، نیشگون گرفتن یا فشرده شدن ریشه عصبی در قسمت پایین کمر است. شایع‌ترین علت این فشردگی نیز فتق یا لیز خوردن دیسک است که باعث فشار بر روی ریشه عصبی در ناحیه عصب سیاتیک می‌شود. اکثر افراد مبتلا به سیاتیک با گذشت زمان و درمان‌های خود مراقبتی به‌تنهایی بهبود می‌یابند. بااین‌حال سیاتیک تنها ناحیه کمر را درگیر نمی‌کند و ممکن است علت درد پشت زانو سیاتیک باشد که از دردهای ارجاعی در این ناحیه است. حتی ممکن است درد با حالت گزگز، سوزن‌سوزن شدن، مورمور شدن و … همراه باشد. اگر می‌خواهید درباره علت درد زانو، درد پشت زانو سیاتیک زنان و مردان و رهایی از درد سیاتیک چطور ممکن است در ادامه با ما همراه شوید.

Sciatica-knee-pain

آنچه در این مقاله می خوانید :

 

آیا ممکن است علت درد پشت زانو سیاتیک باشد؟

زانودردی که نمی‌توان آن را به یک آسیب فیزیکی مربوط کرد، ممکن است به دلیل مشکل در ناحیه کمر شما ایجاد شده باشد. عصب سیاتیک در پایین کمر از به هم پیوستن چند شاخه ظریف که از نخاع خارج می‌شوند، تشکیل می‌شود. عصب سیاتیک بدنه قطوری دارد که از پایین کمر به سمت پایین از باسن، بالای ران و پشت ران عبور می‌کند تا به بالا و پشت زانو برسد.

 در این قسمت به شاخه‌های اصلی تقسیم می‌شود که وظیفه عصب‌رسانی به عضلات و اعضای پایین زانو را به عهده دارند. مسلم است که تحت فشار قرار گرفتن عصب سیاتیک با توجه به این مسیر حرکتی، می‌تواند باعث درد پشت زانو سیاتیک زنان هم شود. 

عضلات موجود در اطراف زانو به کمک اعصابی که از ناحیه پایین ستون فقرات شما می‌گذرند، عصب رسانی می‌شوند. تحریک یا فشرده شدن این اعصاب در منشأ نخاعی آن‌ها یعنی فشرده شدن ریشه‌های عصبی متصل به عصب بزرگ سیاتیک که معمولاً ناشی از فتق دیسک یا تنگی کانال نخاعی است باعث علائمی می‌شود که معمولاً به‌عنوان سیاتیک شناخته می‌شود و می‌تواند علت درد پشت زانو سیاتیک زنان یا مردان باشد. گاهی نیز این آسیب می‌تواند منجر به احساس ضعف در زانو شود که فرد را آزار می‌دهد و حتی ممکن است در حدی باشد که در فعالیت‌های روزانه بیمار خلل وارد کند.

 

علائم رایج درد پشت زانو سیاتیک چیست؟

به‌طورکلی درد، خود یک علامت هشدار دهنده است و یک بیماری مستقل نیست. بااین‌حال، سیاتیک دردی عصبی است که از ناحیه کمر منشأ می‌گیرد و از باسن به سمت ران و ساق پا در یک طرف با حالتی شبیه به برق گرفتگی منتشر می‌شود و می‌تواند علاوه بر درد، علائم دیگری را نیز ایجاد کند. از آنجایی که عصب سیاتیک در بالا و پشت زانو منشعب می‌شود و به دو شاخه اصلی تقسیم می‌شود، طبیعی است که خیلی از اوقات درد مربوط به سیاتیک پشت زانو حس شود که ما می‌خواهیم در این مقاله در مورد آن توضیح دهیم.

علائم رایج زانو که ممکن است در هنگام سیاتیک تجربه کنید، عبارت‌اند از:

  • تغییرات حسی مانند سوزن سوزن شدن، احساس گرما یا سرمای بیش از حد، کرختی، چنگ شدن، احساس گرفتگی و سنگینی و حتی گاهی بی حسی

  • ناتوانی در تحمل وزن بدن روی زانو و حالت ضعف در زانوها

  • انحراف به خارج زانوها به طور ناخواسته

  • ضعف در هنگام باز کردن زانو (تلاش بی‌حاصل برای صاف کردن پای خود)

هنگامی‌که درد زانو بخشی از علائم سیاتیک شما باشد، ممکن است درد در باسن، ران، ساق پا و یا حتی انگشتان پا را نیز تجربه کنید. ازآنجایی‌که خود عصب سیاتیک به‌عنوان بزرگ‌ترین عصب در بدن در ناحیه پایین کمر به دو انشعاب مجزا تقسیم ‌شده و هرکدام از آن‌ها از یک پا عبور می‌کنند، این درد تقریباً همیشه یک پا را در یک زمان تحت تأثیر قرار می‌دهد، بنابراین درد زانو در سیاتیک معمولاً هر دو زانو را با هم تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. بااین‌حال، وجود درد در هر دو پا حالت نگران‌کننده‌تری است که غیرممکن نیست و در صورت ایجاد این حالت باید سریعاً به یک متخصص ارتوپد زانو یا ستون فقرات مراجعه کنید تا ارزیابی‌های لازم انجام شود.

 

علت سیاتیک و ایجاد درد در پشت زانو چیست؟

سیاتیک معمولاً ناشی از یک بیماری پزشکی است که کمر شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این شرایط زمینه‌ای ممکن است بر دیسک‌های ستون فقرات، ریشه‌های عصبی، مفاصل یا بافت‌های نرم مانند ماهیچه‌ها تأثیر بگذارد. این دردها معمولاً به دلایل زیر ایجاد می‌شوند:

رادیکولوپاتی L4

اگر سیاتیک دارید، یکی از دلایل احتمالی علائم درد پشت زانوی شما ممکن است فشردگی ریشه عصب نخاعی L4 (رادیکولوپاتی L4) باشد. یک علل رایج برای فشرده شدن این ریشه عصبی فتق دیسک یا تنگی کانال نخاع در قسمت پایین کمر شما است. هنگامی‌که ریشه عصبی L4 تحت تأثیر قرار می‌گیرد، ممکن است در ران و ساق پا نیز درد داشته باشید.

سفت شدن عضلات همسترینگ

گاهی علت درد پشت زانو سیاتیک زنان است و یکی دیگر از دلایل احتمالی زانو درد ناشی از سیاتیک، سفت شدن عضلات همسترینگ یعنی گروهی از عضلات واقع در پشت ران است. هنگامی‌که همسترینگ شما سفت می‌شود، ثبات در ناحیه کمر کاهش می‌یابد، انحنای طبیعی ستون فقرات شما تغییر می‌کند و فشارها در مفاصل ستون فقرات شما افزایش پیدا می‌کند. این تغییرات ممکن است باعث درد و سفتی کمر شود و درد از ناحیه کمر به زانو و ساق پا تابیده می‌شود.

به‌طورکلی اگر علت درد پشت زانو سیاتیک زنان یا مردان باشد، پزشک شما معمولاً برای رهایی از درد سیاتیک روی درمان علت زمینه‌ای تمرکز می‌کند. علائم سیاتیک معمولاً با خود مراقبتی و مدیریت پزشکی با روش‌های غیرتهاجمی درمان می‌شوند. درمان‌های پزشکی معمولاً شامل داروهای تسکین‌دهنده درد، فیزیوتراپی هدایت‌شده و برنامه‌های ورزشی و یا تزریق استروئید اپیدورال، اوزون یا کورتیزون است.

 

در چه صورت علت درد پشت زانو سیاتیک نیست؟

زانو مفصلی است که به دلیل نقش فراوانی که در انجام بسیاری از فعالیت‌های روزانه ما چه به‌صورت حرفه‌ای و چه به‌صورت غیرحرفه‌ای دارد مستعد آسیب‌های زیادی است. به همین دلیل نمی‌توان به‌صورت مطلق گفت حتماً علت درد پشت زانو سیاتیک است. البته خود بررسی سیاتیک هم بعد از رد شدن دلایل اسکلتی و عضلانی مربوط به زانو ارزیابی می‌شود.

ممکن است درد زانوی شما به دلیل آسیب عصبی یا مفصلی غیر از علل معمولی سیاتیک باشد، اما می‌تواند در این حالت نیز علائم کاملاً شبیه درد عصب سیاتیک را ایجاد کند. بدین منظور دو مثال رایج در زیر مورد بحث قرار گرفته است.

رادیکولوپاتی L3

فتق دیسک کمر یا تنگی ستون فقرات کمری که باعث فشرده شدن ریشه عصبی L3 در ناحیه میانی کمر شما می‌شود، ممکن است مانند سیاتیک باعث درد و ضعف در زانو شود. همچنین ممکن است در قسمت جلوی ران، پهلوی باسن و ناحیه کشاله ران درد داشته باشید.

سندرم استرس کشکک رانی

احساس تیز و سوزش در اطراف لبه‌های کاسه زانو ممکن است به دلیل سندرم استرس کشکک رانی (زانوی دونده) باشد. این حالت وضعیتی است که در آن کشکک زانو به‌طور غیرطبیعی روی انتهای استخوان ران (فمور) ساییده می‌شود.

درحالی‌که این وضعیت معمولاً در سایر نواحی مانند ران یا ساق پا باعث درد نمی‌شود، احساس داغی و سوزش در زانو همراه با ضعف ناشی از آن ممکن است با درد پشت زانو سیاتیک زنان یا مردان اشتباه گرفته شود.

 

سیاتیک چه احساسی خواهد داشت؟

سیاتیک وضعیتی است که زمانی رخ می‌دهد که این عصب فشرده یا تحریک شود. اغلب به‌صورت کمردردی شروع می‌شود که ناراحتی را کم کم به پا و زانو می‌رساند. این وضعیت همچنین ممکن است باعث شود که ناراحتی به پایین باسن، قسمت بیرونی ساق پا و سایر قسمت‌های بدن متصل به این نواحی مانند زانو و حتی تا نوک انگشتان پا سرایت کند.

بااین‌حال، تحریک عصبی در سطح پایین ممکن است همیشه به‌عنوان درد پشت یا پا احساس نشود. اعصاب گیر کرده یا فشرده شده همچنین می‌تواند باعث شود که عضلات شما به‌درستی کار نکنند و محافظت لازم از مفاصل زانو را از بین ببرند و باعث ناراحتی شوند. این درد همچنین ممکن است به‌صورت گزگز یا بی‌حسی در پاها ظاهر شود. اگرچه سیاتیک شایع و قابل‌درمان است، اما در موارد شدید می‌تواند کاملاً ناتوان کننده باشد.

 

عصب سیاتیک چگونه روی زانو تأثیر می‌گذارد؟

با افزایش سن (مجروح شدن)، دیسک‌های مهره‌ای که از ستون فقرات شما محافظت می‌کنند، ممکن است تحلیل رفته یا برآمده شوند و به اعصاب فشار بیاورند و آن‌ها را تحریک کنند. ریشه‌های عصب سیاتیک که در قسمت پایین کمر شما قرار دارند نیز می‌توانند بسته به اینکه کدام دیسک بیرون زده است تحت فشار قرار گرفته و احساس درد را منتقل ‌کنند.

اگر عصب فشرده شده در مهره‌های دوم، سوم یا چهارم کمری باشد، درد ارجاعی توسط زانو دریافت می‌شود. درد ارجاعی پدیده‌ای است که در آن ناراحتی در مکانی غیر از جایی که علت آن درنتیجه سیگنال‌های درد ارسال می‌شود در طول اعصاب حسی به‌هم‌پیوسته احساس می‌شود.

 

چگونه بفهمیم علت درد زانو مشکلی در ستون فقرات است؟

بسیاری از مردم تصور می‌کنند زانو درد همیشه ناشی از مشکل در مفاصل زانو است. بااین‌حال، لزوماً چنین نیست. اگر از درد یا ناراحتی زانو رنج می‌برید، این احتمال وجود دارد که مشکلی در ستون فقرات شما علت آن باشد.

ماهیچه‌های اطراف زانو به اعصاب پایین ستون فقرات شما متصل هستند، بنابراین اگر این اعصاب به هر دلیلی تحریک یا فشرده شوند، زانوهای شما ممکن است تحت تأثیر علائمی مانند کمردرد متناوب، سفتی همسترینگ، ضعف در لگن یا عضلات چهار سر ران و توسعه بونیون روی پاهای شما دچار درد شود. در اینجا چهار علامت وجود دارد که می‌تواند به شما و دکتر زانو درد شما کمک کند تشخیص دهید که آیا درد زانو شما نشانه‌ای از بیماری ستون فقرات و سیاتیک است یا خیر:

1. درد زانوی شما با کمردرد همراه است.

زانو درد همراه با کمردرد ساده‌ترین علامت برای تشخیص درد پشت زانو سیاتیک است که نشان می‌دهد مشکلِ عمیق‌تر در ستون فقرات رخ داده است. حتی اگر کمردرد خفیف باشد یا به‌سادگی احساس تنش و سفتی ایجاد کند، نباید آن را نادیده گرفت زیرا این علائم هر دو به هم مرتبط هستند. اگر احساس ناراحتی خفیف پشت و زانو را به‌طور هم‌زمان تجربه کرده‌اید، به‌خصوص اگر تمایل دارید روز خود را در حالت نشسته سپری کنید این احتمال وجود دارد که علت درد پشت زانو سیاتیک زنان یا مردان باشد.

نشستن، ارتفاع دیسک‌ها را در امتداد ستون فقرات کوتاه می‌کند و با بیرون راندن رطوبت برآمدگی دیسک را افزایش می‌دهد. فشار روی این دیسک‌ها در حالت نشسته در مقایسه با حالت ایستاده کاهش می‌یابد و درد کمتر می‌شود. بااین‌حال اگر در طول روز زیاد می‌نشینید اما زانو و کمردرد دارید، ممکن است مشکل در ستون فقرات شما باشد.

زانوها و پشت شما توسط طناب نخاعی از طریق یک شاخه عصبی که اندام تحتانی را کنترل می‌کند به هم متصل می‌شوند. اگر ستون فقرات شما دارای عصب فشرده شده یا دیسک کمر برآمده است، قسمت پایین کمر که شاخه عصب در آن قرار دارد می‌تواند درد را به سمت زانوها هدایت کند. برخی از افراد نیز در این شرایط فقط ناراحتی زانو را احساس می‌کنند و ممکن است درد چندانی در کمر نداشته باشند.

2. شما در عضلات همسترینگ خود دچار گرفتگی و سفتی هستید.

اگر وقتی برای ورزش آماده می‌شوید و شروع به کشش همسترینگ خود می‌کنید، متوجه می‌شوید که سفتی در آن وجود دارد که با وجود کشش مکرر از بین نمی‌رود این وضعیت می‌تواند یکی از اولین علائم سیاتیک در اندام تحتانی باشد که نشان می‌دهد یک مشکل عصبی در کمر شما باعث درد شده است.

همان‌طورکه قبلاً هم به آن اشاره کردیم همسترینگ گروهی از عضلات است که در پشت ران شما قرار دارند. وقتی این ماهیچه‌ها سفت هستند، ثبات کمر شما کاهش می‌یابد. استرس در مفاصل ستون فقرات ایجاد می‌شود و انحنای طبیعی ستون فقرات شما برای تطبیق با نیاز خود تغییر می‌کند. این تغییرات باعث می‌شود که کمردرد و سفتی به پایین زانو و ساق پا سرایت پیدا کند. وقتی در این وضعیت حرکت می‌کنید، زانوهای شما نمی‌توانند به‌درستی کار کنند و ممکن است آسیب ببینند.

پس از چند هفته سفتی همسترینگ، غضروف منیسک در هر مفصل زانو دچار مشکل می‌شود. بدن شما سلول‌های بنیادی خود را برای ترمیم آسیب بسیج می‌کند، اما ازآنجایی‌که تروما ادامه دارد، تورم تا زمانی که مشکل ریشه‌ای برطرف نشود، باقی می‌ماند.

3. باسن یا عضلات چهار سر ران شما احساس ضعف می‌کنند.

عضلات چهار سر ران شما گروهی از عضلات هستند که در جلوی ران شما قرار دارند. سه ماهیچه پهن و راست ران، ران‌های شما را به یکی از قوی‌ترین قسمت‌های بدن تبدیل می‌کنند، زیرا به شما اجازه می‌دهند زانوهای خود را باز کرده و باسن خود را حرکت دهید.

از طرف دیگر، هر مفصل ران یک مفصل توپ و کاسه است که مسئول تحمل بیشتر وزن بدن شماست. لگن نیز دارای اتصالات رباط زیادی برای ثبات و اتصالات عضلانی است که به کنترل حرکت مفاصل پا و زانو کمک می‌کند. عضله راست ران از چهار طرف عبور کرده و به مفصل ران متصل می‌شود، بنابراین اگر مشکلی در عضلات چهارگانه ایجاد شود، باسن شما تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

حتی اگر آسیب یا ضربه بزرگی به باسن و چهار سر ران خود تجربه نکرده باشید، ممکن است در صورت وجود سیاتیک ناگهان احساس کنید که نمی‌توانید آن‌ها را با قدرت کامل حرکت دهید. این وضعیتی است که ممکن است به دلیل یک مشکل در ستون فقرات ایجاد شود زیرا اعصابی که عملکرد حرکتی این عضلات را کنترل می‌کنند بین مهره‌های ستون فقرات کمری قرار دارند.

اگر آن اعصاب تحریک شوند یا توسط مهره‌ها گیر کنند، حرکت باسن و چهار سر ران شما تحت تأثیر قرار می‌گیرد. ضعف در این نواحی باعث می‌شود که مفاصل زانو سخت‌تر کار کنند و سریع‌تر فرسوده شوند که به همین دلیل ممکن است علت درد پشت زانو سیاتیک زنان یا مردان باشد.

4. روی پاهای شما بونیون شکل می‌گیرد.

شاید تعجب‌آور باشد که بشنوید که بونیون‌های روی پا و ستون فقرات شما می‌توانند روی یکدیگر تأثیر بگذارند. ممکن است تعجب کنید که این دو چگونه می‌توانند به هم متصل شوند و چگونه روی زانوهای شما تأثیر می‌گذارند. اگر مشکل کمری داشته باشید احتمال دارد بون یا خار استخوان نیز روی پای شما رشد کند. اعصاب نخاعی S1 و L5 به طرف ماهیچه‌های شما حرکت کرده و در داخل و خارج پاها تثبیت خواهند شد. اگر این اعصاب آسیب ببینند، ماهیچه‌ها ضعیف می‌شوند و نمی‌توانند عملکرد مؤثری داشته باشند. درنتیجه شما نمی‌توانید مانند حالت عادی راه بروید، بدوید یا بایستید.

هنگامی‌که این اتفاق می‌افتد، پاهای شما به سمت داخل می‌چرخد ​​و قوس‌های کف پا صاف می‌شوند تا وزن شما را با لبه داخلی پای شما تحمل کنند. پرونیشن پا زمانی اتفاق می‌افتد که تاندون اصلی همچنان در وضعیت نادرستی باقی می‌ماند و مفصل انگشتان بزرگ را به‌طور غیرطبیعی کج نگه می‌دارد و فشاری را در مفصل ایجاد می‌کند که در آن بونیون‌ها تشکیل می‌شوند. فشار ناشی از این حرکت باعث ایجاد کمردرد می‌شود. زمانی که ناحیه پشت و پا ضعیف می‌شوند، مفاصل زانو باید سخت‌تر کار کنند و سریع‌تر فرسوده شوند و باعث درد زانو خواهند شد.

 

تشخیص درد پشت زانو سیاتیک زنان چگونه انجام می‌شود؟

سیاتیک با شرایط خاصی ازجمله بارداری، آرتروز، بیماری دژنراتیو دیسک و فتق یا برآمدگی دیسک مرتبط است. پزشکانی که مشکوک به سیاتیک هستند، ممکن است از بیماران خود بخواهند که برخی ورزش‌ها را انجام دهند یا تحت اشعه ایکس و آزمایش‌های مشابه قرار گیرند.

پزشکان همچنین سؤالات مختلفی ازجمله موارد زیر را برای تشخیص بهتر از بیمار می‌پرسند:

  • کجا احساس ناراحتی می‌کنید؟

  • دردش چطوریه؟

  • هر چند وقت یکبار دچار این حالت می‌شوید؟

  • درد چقدر طول می‌کشد؟

  • چه چیزی باعث ناراحتی بیشتر می‌شود و چه چیزی به برطرف شدن آن کمک می‌کند؟

  • آیا برای مدت طولانی می‌نشینید؟

  • آیا برای شغل خود ورزش‌های سنگین یا ورزش‌های خاصی انجام می‌دهید؟

  • آیا سبک زندگی فعالی دارید؟

 

روش‌های مختلف برای درمان و رهایی از درد سیاتیک

بسته به تشخیص پزشک متخصص شما، او می‌تواند یک برنامه درمانی خاص ایجاد کند که به درمان علت اصلی مشکل شما رسیدگی می‌کند و به شما در تسکین درد زانو و رهایی از درد سیاتیک کمک خواهد کرد. جراحی، اغلب اولین گزینه‌ای نیست که متخصص برای درمان شما پیشنهاد می‌کند و متخصصان باتجربه و حاذق در این زمینه تلاش می‌کنند تا با روش‌های غیرتهاجمی بتوانند درد و علائم ناشی از سیاتیک را بهبود دهند.

می‌توانید از پزشک خود انتظار داشته باشید که فیزیوتراپی، اصلاح وضعیت بدن و مراقبت از خود و یا قرص برای درد پشت زانو و کاهش درد کمر را برای کمک به بهبودی توصیه کند. بهترین روش‌های درمانی بسته به شرایط بیمار عبارت‌اند از:

فیزیوتراپی

در بسیاری از برنامه‌های درمانی محافظه‌کارانه، به‌خصوص اگر درد شدید باشد و نیاز به اقدامات درمانی طولانی‌مدت داشته باشید، فیزیوتراپی ترجیح داده می‌شود. فیزیوتراپ شما می‌تواند تمرینات و راهکارهایی را به شما آموزش دهد تا با خیال راحت از شر درد پشت زانو سیاتیک خلاص شوید و وضعیت کلی شما را بهبود بخشد تا بتوانید به انجام فعالیت‌های عادی خود بازگردید. سرد و گرم درمانی یا داروهای ضدالتهاب مانند قرص برای درد پشت زانو و التهابات ایجاد شده نیز ممکن است برای کاهش تورم با فیزیوتراپی ترکیب شوند.

اصلاح وضعیت بدنی

حفظ وضعیت بدنی مناسب موجب می‌شود که کمر، باسن، زانوها و پاهای شما به طور کامل در یک راستا باشند. یک وضعیت خوب، فشار متعادل را بر روی کمر شما حفظ کرده و به تثبیت بقیه قسمت‌های پایین بدن کمک می‌کند. یادگیری مکانیک مناسب بدن، استفاده از تکنیک‌های ایمن بلند کردن بدن و ایستادن درست از بدتر شدن علائم جلوگیری می‌کند.

مراقبت از خود

بدن شما از عادات مهم مراقبت از خود مانند حفظ وزن سالم، انجام تمرینات و حرکات کششی که می‌تواند عضلات پشت شما را تقویت کند و استراحت زیاد سود می‌برد. اگر به‌درستی از خود مراقبت کنید، مدیریت درد پشت زانو سیاتیک آسان‌تر خواهد بود.

قرص برای درد پشت زانو

ممکن است پزشک شما از روش‌های مختلفی برای درمان‌های غیرتهاجمی استفاده کند که در این راستا می‌تواند چند نوع قرص برای درد پشت زانو جهت کاهش علائم تجویز کند. این قرص‌ها معمولاً شامل قرص‌های بدون نسخه مانند استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن است که درد و التهاب را کاهش می‌دهد. در برخی شرایط خاص ممکن است پزشک از قرص‌های مسکن قوی‌تری به‌صورت کوتاه‌مدت استفاده کند تا بتواند درد حاد را کاهش دهد و به شما کمک کند به فعالیت‌های عادی خود برگردید. بااین‌حال این مسکن‌های قوی تنها باید طبق تجویز پزشک و به‌صورت کوتاه‌مدت استفاده شوند تا منجر به اعتیاد نشوند.

تزریق اوزون و کورتون

گاهی درد به‌قدری شدید است که بیمار نمی‌تواند حتی در جلسات فیزیوتراپی خود شرکت کند و عملکرد خوبی داشته باشد. در این شرایط ممکن است متخصص تزریق اوزون یا کورتون را تجویز کند که روشی برای کاهش سریع درد و التهاب می‌باشد؛ اما این روش تنها باید در مراکز تخصصی ارتوپدی مجهز مانند مرکز ما و توسط افراد ماهر و باتجربه در این زمینه انجام شود تا نتایج خوبی‌ حاصل گردد. این روش همچنین می‌تواند نیاز به عمل جراحی را به تاخیر بیندازد یا به طور کلی آن را مرتفع گرداند.

 

چه زمانی باید به متخصص ارتوپد برای درد پشت زانو سیاتیک مراجعه شود؟

اگر درد زانوی شما با مراقبت از خود فروکش نمی‌کند، فعالیت‌های روزمره زندگی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد یا به‌مرور زمان بدتر می‌شود، برای انجام یک کار تشخیصی با پزشک مشورت کنید. چندین مشکل کمر که باعث سیاتیک می‌شود نیز ممکن است منجر به درد زانو شود، بنابراین حتماً تمام علائم خود را به پزشک خود ارائه کنید، زیرا به مشخص کردن منشأ علت اصلی و درمان بهتر کمک می‌کند.

 

سخن پایانی

همان‌طورکه ملاحظه شد، گاهی علت درد پشت زانو سیاتیک زنان یا مردان و این نوع درد از دردهای ارجاعی است. به این معنی که علت اصلی در قسمت دیگری رخ داده و حال درد به ناحیه زانو کشیده شده است که معمولاً علت آن یک مشکل در ستون فقرات مانند فتق دیسک است که منجر به فشردگی عصب سیاتیک و درنتیجه عصب‌های عبوری از زانو شده و درد یا سایر علائم مانند ضعف را در زانوها ایجاد کرده است.

 آسیب‌های عصبی معمولاً پیش‌رونده هستند و بسیار مهم است که در زمان درست توسط یک متخصص حاذق تشخیص داده شده و درمان شود تا از آسیب‌های عصبی دائمی جلوگیری گردد. شما می‌توانید جهت ارزیابی‌های کامل علت درد پشت زانو به مرکز تخصصی ما مراجعه کنید تا متخصصین باتجربه ما به کمک تجهیزات بروز دنیا بهترین تشخیص و درمان را برایتان صورت دهند. برای این مراجعه کافیست از طریق شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما استفاده نمایید.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید