لودر سایت
آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8
تماس با ما
آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

درد پشت زانو یکی از مشکلاتی است که می تواند زندگی روزمره یک فرد را مختل کند و دلیل آن هم این است که زانو بزرگترین مفصل بدن است که هر فردی برای انجام حرکات روزمره خود مانند راه رفتن و نشستن به آن نیاز دارد.

عوامل متعددی می توانند علت درد زانو باشند. از آسیب دیدگی های ساده مانند کشیدگی رباط های زانو گرفته تا بیماری های جدی تری مانند آرتروز، تاندونیت، پارگی رباط ها، پارگی غضروف زانو که پارگی مینیسک نیز شناخته می شود، کندرومالاسی و یا شکستگی غضروف زانو و  بسیاری موارد دیگر، همه و همه باعث ایجاد درد پشت زانو می شوند.

به دلیل این که عوامل بسیار زیادی در ایجاد درد پشت زانو دخیل هستند، برای تشخیص و درمان این درد، شما باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید تا پزشک پس از بررسی های دقیق وضعیت شما و معاینه های مختلف، بتواند عامل ایجاد درد را تشخیص دهد.

پس از این که عامل درد به صورت تخصصی و کامل تشخیص داده شد، پزشک با توجه به عامل ایجاد درد و شدت پیشروی آن و همچنین با در نظر گرفتن شرایط بیمار از جمله سن، جنسیت، وضعیت سلامت کلی او و موارد دیگر، برای او یک راه درمان دقیق و علمی در نظر می گیرد.

در نظر داشته باشید که پزشک متخصص در زمینه ی درد پشت زانو، پزشک ارتوپد است و شما نیز اگر دچار درد پشت زانو شده اید، برای تشخیص و درمان خود، باید به پزشک ارتوپد مراجعه کنید.

همچنین با توجه به این که ممکن است بیماری ها و یا شرایط خطرناکی باعث ایجاد درد زانو شده باشند، بهتر است که در مراجعه خود تاخیر نداشته باشید و درد را پشت گوش نیندازید. در صورتی که یک عامل خطرناک باعث ایجاد درد پشت زانو در شما شده باشد، با صبر کردن شما، بیماری پیشرفت بیشتری می کند و درمان کامل سخت تر و غیر ممکن تر می شود.

در ادامه با ما همراه باشید تا بیماری ها و شرایط مختلفی که باعث ایجاد درد پشت زانو می شوند را به شما معرفی کنیم و در نهایت درمان و پیشگیری از این درد را نیز برای شما قرار دهیم تا بتوانید یک دید کلی نسبت به مشکل خود داشته باشید.

درد پشت زانو

12 علت اصلی ایجاد درد پشت زانو

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، درد پشت زانو در شرایط مختلفی ایجاد می شود. اگر اخیرا ضربه ای به پای شما خورده باشد، به احتمال بسیار زیاد یک آسیب دیدگی مانند کشیدگی رباط ها، پارگی رباط ها، پارگی غضروف و یا این گونه موارد برای شما ایجاد شده است.

اما اگر درد بی دلیل آغاز شده است و رفته رفته بیشتر می شود، احتمال وجود یک بیماری بسیار بیشتر می شود.

در ادامه دلایل شایعی که باعث ایجاد درد پشت زانو می شوند را به طور کامل تر بررسی می کنیم و علائم هر کدام از آن ها را نیز برای شما قرار می دهیم تا بتوانید یک تشخیص اولیه داشته باشید.

البته توجه داشته باشید که در بسیاری از موارد علائم مانند هم هستند و نمی توان از روی علائم تشخیص قطعی داد و تنها راه تشخیص قطعی، مراجعه به دکتر زانو درد برای تشخیص علمی و تخصصی مشکل شما است.

گرفتگی عضلات پا

اگر عضلات پشت ران و یا عضلات نزدیک ران دچار گرفتگی شوند، ممکن است که درد آن را از طریق زانوی خود حس کنید. اگر باردار هستید و یا پس از یک فعالیت ورزشی دچار درد پشت زانو شده اید، ممکن است که این عضلات دچار گرفتگی شده باشند و منبع درد شما آن ها باشند.

از عوامل دیگری که می توانند باعث ایجاد گرفتگی عضلات پا شوند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشکلات عصب های پا
  • کبود آب در بدن
  • انواع عفونت ها مانند کزاز
  • وجود سموم مختلف مانند سرب و یا جیوه در بدن
  • بیماری های کبدی

حس گرفتگی عضلات کاملا مشخص است. ناگهان حس می کنید که عضلات شما ناخودآگاه منقبض می شوند و درد نسبتا شدیدی برای شما ایجاد می کنند. این انقباض ممکن است که چند ثانیه و در مواردی حتی تا 10 دقیقه نیز ادامه داشته باشد.

اگر درد پشت زانوی شما به دلیل گرفتگی عضلات باشد، معمولا با استراحت کردن و یا مصرف یا تزریق دارو های شل کننده عضلات درد برطرف می شود و نیاز به درمان خاصی نیست.

زانوی پرندگان و یا تاندونیت کشکک زانو

زانوی پرندگان و یا Jumper’s knee نام عارضه ای است که اغلب برای ورزش کاران رشته های پرشی ایجاد می شود. این عارضه به دلیل آسیب به تاندونی که کشکک زانو را به استخوان ران متصل می کند اتفاق می افتد.

به این عارضه تاندونیت کشکک نیز گفته می شود و اغلب در هنگام پرش در ورزش هایی مانند بسکتبال و یا والیبال اتفاق می افتد.

آسیب به این تاندون در اغلب موارد بسیار جزئی است و یک پارگی جزئی در آن ایجاد می شود که با تورم و ضعف حرکت همراه می شود.

درد این عارضه در پشت زانو حس می شود و با گذشت زمان، درد نیز افزایش می یابد. از دیگر علائم این عارضه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضعف حرکتی در پای آسیب دیده
  • سفتی نواحی آسیب دیده
  • دشواری و یا عدم امکان خم کردن و یا صاف کردن زانو

التهاب عضله دو سر استخوان ران

تاندونیت و یا التهاب عضله دو سر استخوان ران و یا همان عضله همسترینگ، یکی از مواردی است که می تواند باعث ایجاد درد پشت زانو شود. عضله همسترینگ شامل سه عضله دیگر است که در نهایت باعث می شوند که شما بتوانید زانوی خود را خم کنید و حرکت دهید.

آسیب دیدگی یکی از این سه عضله که معمولا در اثر کشیدگی ایجاد می شود، می تواند باعث ایجاد التهاب و دردی شود که در پشت زانو حس می شود. اگر عضلات بیش از حد کشیده شوند و یا فشار و یا ضربه شدیدی به آن ها وارد شود، ممکن است که عضلات به صورت کامل پاره شوند و در آن صورت بهبود کامل ممکن است تا چندین ماه طول بکشد.

به جز احساس درد در پشت زانو، از دیگر علائم این آسیب دیدگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • التهاب ناحیه زانو
  • کبودی
  • ضعف در پای آسیب دیده

این آسیب دیدگی اغلب در ورزشکارانی که خیلی سریع می دوند و یا بدون گرم کردن ورزش می کنند دیده می شود. بنا بر این، گرم کردن قبل از ورزش کردن می تواند از این آسیب دیدگی جلوگیری کند.

کیست بیکر (آب آوردن زانو)

کیست بیکر یک کیسه پر از آب است که در پشت زانو قرار دارد. مایع درون این کیسه، مایع بین مفصلی است که بین مفصل ها را روان کاری می کند و حرکت آن ها را آسان می کند. اما اگر زانوی شما آسیب دیده باشد و یا به آرتروز مبتلا شده باشید، ممکن است که این مایع بیش از حد تولید شود و کیسه متورم شود.

علائم این عارضه شامل موارد زیر است:

  • درد پشت زانو
  • تورم پشت زانو
  • سفتی زانو
  • دشواری حرکت دادن زانو

در صورتی که این کیسه بیش از حد تورم پیدا کند و شما نیز آن را پشت گوش بیندازید، کیسه می ترکد و درد شدیدی ایجاد می کند.

اگر پزشک کیست بیکر را در شما تشخیص داد، استراحت بهترین درمان است و در اغلب اوقات با استراحت و گذر زمان تورم کیسه از بین می رود و نیاز به درمان های سخت تری نیست. اما اگر کیسه بیش از حد بزرگ شده باشد و درد بسیار زیادی ایجاد کرده باشد، نیاز است تا درمان های جدی تری را پیش بگیرید.

از جمله آن ها می توان به مصرف دارو های ضد التهاب و مسکن و یا در صورت نیاز تزریق استروئید ها را نام برد. در برخی شرایط نیز لازم است که کیسه را تخلیه کنید و به فیزیوتراپی بپردازید.

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، در اغلب موارد یک آسیب جدی باعث ایجاد کیست بیکر می شود، پس تشخیص آن مشکل و برطرف کردن آن هم بسیار مهم است.

تاندونیت گاستروکنیموس

عضله گاستروکنیموس، به همراه عضله نعلی، دو عضله هستند که در پشت ساق پا قرار دارند و باعث حرکت زانو و کف پا می شوند. در ورزش هایی که نیاز است ناگهان از حالت ایستاده شروع به حرکت کنید، این عضله در فشار بالایی قرار می گیرد و ممکن است که دچار کشیدگی و یا به طور کلی آسیب دیدگی شود.

از جمله این ورزش ها می توان به تنیس، فوتبال و والیبال اشاره کرد که در آن افراد گاهی اوقات نیاز است که ناگهان شروع به حرکت کنند.

به هر حال اگر این عضلات پشت ساق پا دچار آسیب دیدگی شوند، درد شدیدی در پشت ساق پا ایجاد می کنند که این درد در پشت زانو نیز حس می شود.

علائم دیگر این آسیب دیدگی شامل موارد زیر است:

  • درد و تورم در ساق پا
  • کبوده پشت ساق پا
  • سختی حرکت دادن زانو و یا کف پا

اگر آسیب دیدگی جزئی باشد، می توان با درمان های اولیه مانند دارو ها، کیسه آب یخ و بالا بردن پا آن را درمان کرد. اما اگر آسیب دیدگی زیاد باشد و باعث پارگی عضلات پشت ساق پا شود، نیاز به درمان های جدی تری مانند تزریق ها و در نهایت عمل جراحی است.

  • پارگی مینیسک (پارگی مفصل زانو)

مینیسک غضروفی است که مفصل زانوی انسان را تشکیل می دهد و باعث می شود که زانو در جای خود تثبیت شود. هر زانو دارای دو مینیسک است که در دو طرف زانو قرار دارند.

گاهی اوقات در ورزشکاران به دلیل پیچش زانو، مینیسک پاره می شود. هر چه که سن بالاتر رود، مینیسک نیز ضعیف تر می شود و امکان پارگی آن بیشتر می شود. پس ممکن است که مینیسک یک فرد مسن با زمین خوردن دچار پارگی شود.

در هنگام پارگی مینیسک، شما صدای عجیبی مانند حرکت زانو در جای خود را خواهید شنید. هر چه زمان بیشتری می گذرد، درد زانو افزایش می یابد و تا جایی این درد افزایش می یابد که دیگر نمی توانید بر روی زانوی خود راه بروید.

علائم پارگی مینیسک شامل موارد زیر است:

  • سفتی و خشکی زانو
  • ورم زانو
  • ضعف در زانو
  • سختی و یا دردناک بودن حرکت دادن زانو

اگر آسیب دیدگی جزئی باشد، با درمان های اولیه ای مانند استفاده از کیسه یخ و مصرف دارو ها بهبودی ایجاد می شود اما اگر آسیب دیدگی شدید باشد، ممکن است که نیاز به درمان های جدی تری مانند جراحی ترمیم مفصل زانو داشته باشید.

آسیب به رباط صلیبی قدامی

رباط صلیبی قدامی از قسمت جلوی زانو عبور می کند و استخوان ران را به استخوان ساق پا متصل می کند و باعث تثبیت زانو و حرکت آن می شود.

اغلب در زمان هایی که به صورت ناگهانی تغییر سرعت می دهید و یا می چرخید، این رباط تحت فشار زیادی قرار می گیرد و دچار کشیدگی و یا پارگی می شود. ضربه های شدید در ورزش های پر برخوردی مانند فوتبال نیز می توانند باعث پارگی این رباط شوند.

اگر رباط صلیبی قدامی آسیب ببیند، زانو شروع به تورم و ایجاد درد می کند و این درد در هنگام راه رفتن افزایش می یابد.

اگر آسیب دیدگی جزئی باشد، می توان با روش های ساده و غیر جراحی مانند استراحت، فیزیوتراپی و استفاده از دارو ها بهبودی ایجاد کرد. اما اگر آسیب دیدگی شدید باشد، نیاز است که درمان های جدی تری مانند جراحی ترمیم رباط را انجام دهید.

آسیب به رباط صلیبی خلفی

رباط صلیبی خلفی، از دیگر رباط هایی است که در زانو قرار دارد و استخوان ران را به ساق پا متصل می کند. آسیب دیدگی این رباط نادر تر از آسیب دیدگی رباط صلیبی قدامی است.

به هر حال اگر ضربه شدیدی به جلوی زانو برخورد کند، مانند آنچه در ورزش های پر برخورد و یا تصادف ها ایجاد می شود، ممکن است که این رباط دچار کشیدگی و یا پارگی شود. با افزایش سن، ممکن است که پیچ خوردن زانو هم باعث آسیب دیدن این رباط شود.

اگر این رباط نیز آسیب ببیند، باعث ایجاد درد پشت زانو می شود. از دیگر علائم این آسیب دیدگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تورم زانو
  • سفتی زانو
  • ضعف زانو
  • سختی در راه رفتن

اگر آسیب دیدگی جزئی باشد، با درمان های اولیه مانند استفاده از کیسه یخ و بالا بردن پای آسیب دیده می توان آسیب دیدگی را درمان کرد. اما اگر آسیب دیدگی زیاد باشد و رباط دچار پارگی شدید شده باشد نیاز به درمان های جدی تری مانند جراحی است.

کندرومالاسی (شکستگی غضروف داخل مفصل)

این عارضه وقتی ایجاد می شود که به دلیل فشار بسیار زیاد بر روی غضروف و یا یک ضربه شدید، غضروف زانو دچار شکستگی می شود.

عواملی مانند افزایش سن، آرتروز، استفاده و فشار آوردن بیش از حد به زانو، احتمال ایجاد این آسیب دیدگی را بیشتر می کنند.

وقتی که غضروف دچار آسیب دیدگی شد، استخوان هایی که در زانو به یکدیگر متصل شده اند به یکدیگر سابیده می شوند و درد شدیدی ایجاد می کنند که ممکن است این درد در پشت زانو نیز حس شود.

انواع آرتروز

آرتروز یک بیماری است که در آن مفصل ها دچار آسیب دیدگی می شوند و به تدریج از بین می روند. از بین رفتن مفصل زانو، باعث سابیده شدن استخوان ها به یکدیگر و از بین رفتن آن ها می شود که درد شدیدی در زانو ایجاد می کند.

آرتروز ها انواع مختلفی دارند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آرتریت روماتوئید
  • لوپوس
  • آرتریت پسوریازیس

آرتروز با ورزش کردن، استفاده و تزریق دارو ها و یک رژیم غذایی سالم کنترل می شوند.

ترومبوز ورید عمقی

در این عارضه یک لخته خون در ورید عمقی پا ایجاد می شود که باعث ایجاد درد پا می شود که گاهی اوقات این درد پشت زانو نیز احساس می شود. درد به ویژه در هنگام ایستادن افزایش می یابد.

این بیماری باید در اسرع وقت درمان شود تا از حرکت لخته خون به سمت دیگر اعضای حیاتی جلوگیری شود. اگر این لخته خون به ریه ها برود، باعث ایجاد بیماری آمبولی ریه می شود که یک بیماری خطرناک است و باعث تهدید زندگی می شود.

این بیماری با استفاده از دارو ها و یا تزریق دارو ها درمان می شود.

علائم دیگر این آسیب دیدگی شامل موارد زیر است:

  • تورم پا
  • تب در ناحیه پا
  • قرمزی پوست

مشکلات دیسک کمر

اغلب اعصاب در بدن انسان از ناحیه گردن و کمر می گذرند. یکی از بزرگترین رشته اعصابی که از ستون فقرات می گذرد سیاتیک است که به عنوان بزرگترین رشته عصب در بدن انسان شناخته می شود. اگر دیسک ها در کمر به دلیل فشار زیاد دچار بیرون زدگی و یا پارگی شوند، ممکن است که بر روی رشته عصب سیاتیک فشار وارد کنند و آن را تحریک کنند.

این رشته عصب از انتهای کمر تا نوک پاها کشیده شده است و بنابر این تحریک شدن آن باعث ایجاد درد در انتهای کمر و پاها می شود و ممکن است که درد آن در پشت زانو نیز حس شود.

جمع بندی مطالب و سخن پایانی

همان طور که پیش تر خواندید، بیماری ها و عوامل بسیار زیادی باعث ایجاد درد پشت زانو می شوند که علائم اغلب آن ها با یکدیگر مشابه است و هر کدام نیز یک درمان متناسب و مختص به خود دارند.

اولین قدم برای درمان درد پشت زانو، تشخیص عامل اصلی ایجاد درد است. تنها یک متخصص ارتوپدی با تجربه می تواند به درستی علت ایجاد درد را شناسایی کند. پس از شناسایی علت درد، پزشک با توجه به موارد بسیار دیگری مانند سن بیمار، جنسیت او و سلامت کلی بدن بیمار، نسبت به ایجاد یک راه درمانی متناسب با او اقدام می کند.

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، عوامل ایجاد کننده درد پشت زانو بسیار زیاد هستند و هر کدام درمان مختص به خود را دارند و بنابر این اقدام خودسرانه برای درمان و یا مراجعه به فرد بدون صلاحیت، ممکن است که نه تنها مشکل را حل نکند، بلکه آن را افزایش دهد و درمان اصلی را سخت تر و بهبود کامل را غیر ممکن تر سازد.

برای تشخیص دقیق علت درد پشت زانوی خود و سپس درمان اصولی آن، شما می توانید همین الان به کلینیک اختصاصی ارتوپدی ما مراجعه کنید تا پس از تشخیص قطعی علت، به درمان اصولی و دقیق مشکل خود بپردازید.

برای اطمینان از تشخیص صحیح نیز می‌توانید به کلینیک تخصصی ما مراجعه کرده و تحت نظر متخصصانی حاذق معاینه و درمان شوید. برای گرفتن نوبت از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما استفاده کنید.

شما می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های ارتوپدی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی ، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.برای اطمینان از تشخیص صحیح نیز می‌توانید به کلینیک تخصصی ما مراجعه کرده و تحت نظر متخصصانی حاذق معاینه و درمان شوید. برای گرفتن نوبت از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با مااستفاده کنید.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید