لودر سایت
آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8
تماس با ما
آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

زانودرد از جمله اختلالاتی است که افراد زیادی در سنین مختلف با آن درگیر شده اند. زانودرد بنا به میزان آسیب دیدگی در طیف گسترده ای قرار می گیرد. گاهی اوقات ممکن است علت درد زانو از بیماری های جدی تری مانند التهاب های مفصلی، آرتروز، در رفتگی و مشکلات بدتری باشد که برای درمان زانو درد بیمار نیاز دارد به ارتوپد مراجعه کند

Cause-knee-pain

علت درد زانو چیست؟

هر گونه اختلال که سبب بروز مشکل در عملکرد صحیح مفصل زانو شود، باعث احساس درد در زانو می گردد. وارد شدن صدمه و ضربه به زانو در طی تصادفات شایع ترین دلیل درد زانو می باشد. این مشکل در هر درجه ای که باشد به اقدام فوری جهت درمان نیازمند است. چرا که حتی درد خفیف زانو نیز فرد را از پرداختن به اعمال روزمره خود باز می دارد.

 درد زانو علل متنوعی دارد و می تواند ناشی از بد قرارگرفتن پا، نشستن نادرست و فعالیت های بیش از حد روزانه مانند کار یا ورزش باشد که با گذر زمان این درد تسکین می یابد. اما تا دچار عوارض بدتری نشود و درمان به صورت پیچیده و پر عارضه انجام نشود. یکی از مهمترین مراحل درمان، یافتن علت درد زانو می باشد. علت درد زانو توسط پزشک معالج مشخص می شود. لذا مراجعه به یک پزشک حاذق، برای انجام پروسه درمان حائز اهمیت می باشد.

همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، انجام اقدامات درمانی بدون پیدا کردن دلیل درد زانو، امکان پذیر نیست و از بین بردن علائمی مانند زانودرد به رفع ریشه مشکل نیاز دارد. در غیر این صورت، خوردن داروهای مسکن، درد را فقط برای مدت کوتاهی مخفی نگه می دارد. در ادامه به بیان انواع عوامل ایجاد کننده زانودرد می پردازیم.

آسیب دیدن منیسک زانو

پارگی منیسک زانو انواع مختلفی دارد که هر کدام می تواند دلیل درد زانو باشد. این مشکل غالبا در هنگام انجام اعمال ورزشی سنگین برای ورزشکاران رخ می دهد. افراد مسن نیز به دلیل ضعف در غضروف ها، به میزان زیادی در معرض این نوع آسیب دیدگی قرار می گیرند. به طور معمول پارگی منیسک زانو، محدودیتی در راه رفتن ایجاد نمی کند اما بعد از گذشت مدت کوتاهی، فرد با علائمی همچون درد، تورم، قفل شدن زانو و  اختلال در حرکت استوار مواجه می شود.

تاندونیت یا التهاب زانو

تاندون در بخش جلویی زانو قرار گرفته است و کشکک زانو را به استخوان درشت نی متصل می کند. وظیفه تاندون هدایت نیروی عضله های چهار سر ران به زانو در هنگام حرکت می باشد. به آسیب دیدگی های این عضو، تاندونیت می گویند. این اختلال نیز به عنوان علت درد زانو در بیمارستان مورد بررسی قرار می گیرد. التهاب و سوزش از جمله موارد دیگر علائم تاندونیت است که باعث تشدید درد زانو می شود.

آرتروز زانو

آرتروز اصلی ترین علت درد زانو در سنین بالا می باشد. این اختلال پیش رونده با گذشت زمان، طی فرسودگی و ساییده شدن غضروف مفصل زانو ایجاد می گردد. ناگفته نماند که آرتروز حتی می تواند دلیل درد زانو در کودکان و جوانان نیز باشد. روشن است که از بین رفتن غضروف باعث برخورد استخوان ها به یکدیگر و بروز درد شدید می شود.

نقرس کاذب

نقرس کاذب نوعی از آرتروز می باشد که حتی گاهی اوقات علائمی ندارد اما در موارد شدید، درد قابل توجهی را به فرد تحمیل می کند. در رادیوگرافی مفصل زانو، رسوب کلسیم در غضروف مشاهده می شود. این عامل سبب تخریب غضروف و بروز علائمی مشابه آرتروز می گردد.

شکستکی استخوان زانو

بدیهی است که شکستگی در استخوان کشکک، علت درد زانو می باشد. شکستگی زانو از جمله عوارض شایع تصادفات است. این نوع از آسیب معمولا به جراحی نیاز دارد.

کیست بیکر

این بیماری که به کیست نانواها معروف است، می تواند علت درد زانو باشد. تجمع مایع روان کننده مفصل یا همان سینوویال در قسمت پشت زانو موجب بروز التهاب و تورم در آن ناحیه می گردد. کیست بیکر در اکثر مواقع به صورت خود به خود از بین می رود ولی گاهی نیز لازم است که فرد تحت درمان قرار بگیرد.

نرمی کشکک زانو

کندرومالاسی یا نرمی کشکک به عنوان دلیل درد زانو در علم پزشکی شناخته شده است. در این عارضه تنها کشکک دچار آسیب می شود و علت آن ساییدگی و حرکات نادرست در هنگام خم و است کردن پا می باشد.

ورم کیسه های مفصلی زانو به عنوان علت درد زانو

ورم کیسه های مفصل زانو که تحت عنوان بورسیت نیز شناخته می شود، علت درد زانو می باشد. کیسه های کوچکی پر از مایع بورسا در مجاورت مفصل زانو قرار گرفته اند که منجر به کاهش اصطکاک بین استخوان ها می شوند. یازده عدد کیسه در اطراف زانو وجود دارند و به طور معمول کیسه ای که در قسمت فوقانی کشکک زانو قرار گرفته است، دچار التهاب می شود. این عارضه شدیدترین دلیل درد زانو است که دامنه حرکتی پا را دچار محدودیت می کند.

آزگود اشلاتر

این اختلال علت درد زانو در جوانان ورزشکار است. همچنین جهش رشدی در دوران بلوغ می تواند، علت ایجاد آزگود اشلاتر و زانودرد باشد. استفاده مکرر از زانو در جوانان ورزشکار زمینه را برای تورم و التهاب برآمدگی زیر زانو فراهم می کند. لازم به ذکر است که علائم این بیماری گاها بدون نیاز به درمان از بین می روند.

دررفتگی استخوان کشکک زانو

دررفتگی کشکک نیز علت درد زانو می باشد. افراد بلافاصله بعد از ضربه با درد شدید، تورم و حساسیت به لمس مواجه می شوند. تحقیقات نشان داده است که دررفتگی زانو در زنان بیشتر است و این شاید به دلیل ضعیف تر شدن زودهنگام استخوان در زن ها باشد. به هر حال افراد با مشاهده علائم دررفتگی می بایست به سرعت به بیمارستان مراجعه کنند.

داشتن پای پرانتزی

انحراف زانوها به طرفین که اصطلاحا باعث پرانتزی شدن پا می گردد، علت درد زانو می باشد. این اختلال با چاقی، ژنتیک، کوتاه قامتی، کمبود ویتامین و راه رفتن در سنین پایین مرتبط است. پای پرانتزی در افراد سبب ایجاد آسیب به آناتومی زانو و بروز درد می گردد. به این صورت که در بخش خارجی مفصل، خلا ایجاد کرده و به بخش داخلی آن فشار وارد می کند. کفش طبی، بریس و انجام ورزش های مناسب می تواند تا حد زیادی در درمان پای پرانتزی مفید باشد.

آیا چاقی علت درد زانو می باشد؟

آیا اضافه وزن علت درد زانو می باشد؟ این سوالی است که ذهن بسیاری از افراد را به خود درگیر کرده است. از همین رو بخش جداگانه ای را به توضیح این مطلب اختصاص داده ایم. متاسفانه چاقی ارتباط مستقیمی با بیماری های زانو به ویژه آرتروز دارد و همین باعث می شود که افراد دارای اضافه وزن، بیشتر از سایرین با مشکلات زانو مواجه شوند. پزشکان به تازگی تاکید بسیاری بر لاغری و پیشگیری از عوارض چاقی دارند و دائما توصیه می کنند که تاثیر چاقی را بر درد زانو را جدی بگیرید.

چاقی به دو شکل، زمینه را برای بروز اختلالات زانو فراهم می کند. اول اینکه وزن بالا سبب ایجاد فشار به مفصل زانو و عملکرد نادرست آن می شود. به همین دلیل فرد در راه رفتن، نشست و برخاست و بالا رفتن از پله با درد زیادی در زانو رو به رو می شود. ثانیا تحمل وزن زیاد توسط زانو، منجر به ساییدگی و تخریب غضروف می گردد که این به نوبه خود سبب ایجاد علائم آرتروز می گردد.

نکته دیگری که باعث شده چاقی را به عنوان علت درد زانو در نظر بگیرند، ترشح مواد شیمیایی می باشد. شاید برایتان جالب باشد که چربی به عنوان که بافت فعال، در حال تولید و ترشح سموم و مواد شیمیایی در بدن است که همین امر باعث بروز التهاب و تسریع در ایجاد آرتروز در زانو می شود. این مواد شیمیایی همچنین در ابتلا به روماتیسم مفصلی نقش عمده ای ایفا می کنند.

علت درد زانو چپ در زنان چه می باشد؟

حتما بارها به گوشتان خورده است که علت درد زانو چپ در زنان بسیار شایع تر از مردان می باشد. همچنین در بسیاری از موارد، علت درد زانو چپ در زنان مورد سوال قرار گرفته است. در ادامه این بخش قصد داریم به ارزیابی این موضوع بپردازیم. مفاصل و تاندون ها در بانوان از انعطاف پذیری بالاتری نسبت به مردان برخوردار است و همین موضوع باعث شده تا دامنه حرکات مفصل ها بیشتر باشد. این ویژگی منحصر که سبب تفاوت آن ها با مردان است، به بانوان در فرآیند زایمان کمک کرده و عامل مهم و مفیدی در آفرینش آن ها محسوب می گردد.

 ناگفته نماند که این ویژگی در کنار همه مزیت هایش باعث افزایش آسیب پذیری زن می شود. از این رو مفصل زانو در بانوان مستعد درد بیشتری می باشد. به طور معمول درد زانو در زنان از پای چپ شروع می شود که علت دقیق آن هنوز مشخص نیست. همه موارد درج شده در بخش های فوق می تواند علت درد زانو در زنان باشد ولی در قسمت زیر منحصرا به بررسی علت درد زانو چپ در زنان می پردازیم.

انعطاف پذیری زیاد در رباط

در پاراگراف فوق به آناتومی خاص بانوان و بالا بودن آسیب پذیری آن ها اشاره کردیم. رباط مفصل زانو یکی از قسمت هایی است که احتمال پارگی آن بالا می باشد. آسیب در رباط مفصل، شایع ترین علت درد زانو چپ در زنان محسوب می شود.

ارتباط یائسگی و علت درد زانو

یائسگی یکی از رخدادهای طبیعی زندگی زنان است که طی آن بدن دچار تغییرات شدید هورمونی می شود. این تغییرات با علائم جسمی و روانی خاصی همراه است. استروژن از جمله هورمون هایی است که با کاهش زیادی رو به رو می شود و سبب تضعیف تدریجی مفصل زانو می گردد.

استفاده زیاد از کفش نامناسب

خیلی از افراد بنا به عادت از کفش های پاشنه بلند استفاده می کنند، بدون اینکه بدانند این سبک زندگی غلط می تواند به مرور زمان، منجر به درد زانو شوند. پیاده روی های طولانی مدت با کفش نامناسب فشار زیادی به قسمت تحتانی مفصل زانو وارد می کند که موجب قرارگیری مفصل زانو در وضعیت نامناسب و ایجاد اختلالات زانو می شود.

ژنتیک

باتوجه به آسیب پذیری زیاد زنان، احتمال ابتلای آن ها به اختلالات زانو در اثر عوامل ژنتیکی بسیار بالاتر می باشد. از این رو پزشکان به زنانی که پدر یا مادرشان دچار بیماری های زانو هستند، توصیه بیشتری در جهت پیشگیری از زانودرد می نمایند.  

پوکی استخوان

پوکی استخوان می تواند علت درد زانو چپ در زنان باشد. پوکی استخوان در بسیاری از افراد به ویژه در سنین بالا مشاهده می شود که علت آن کاهش ذخایر کلسیم و ویتامین دی در بدن می باشد. بانوان به دلیل عوامل طبیعی مانند زایمان و یائسگی، ممکن است، بیشتر در معرض ابتلا به این مشکل قرار بگیرند.

علت زانو درد در چهل سالگی چیست؟

علت زانو درد در چهل سالگی ،پیش از این اشاره کردیم که درد زانو در سنین بالا مخصوصا به دلیل ابتلا به آرتروز کاملا طبیعی می باشد. اما امروزه تعداد بسیاری از افراد در سن 30 الی 40 سالگی با مشکل زانودرد دست و پنجه نرم می کنند و با اختلال در انجام اعمال روزمره و وظایف شغلی خود رو به رو شده اند. در این بخش می خواهیم به بررسی علت درد زانو در سنین پایین بپردازیم که یکی از معزلات مهم در بین مشکلات پزشکی می باشد.  

کم تحرکی و اضافه وزن زیاد

امروزه افزایش تکنولوژی باعث کم تحرکی نسل جدید و انجام همه کارها به صورت ماشینی شده است. این عامل نقش مهمی در چاقی افراد و بروز درد زانو در سنین پایین ایفا می کند. فشار وارد شده به زانو در اثر افزایش وزن، باعث تخریب و سایدگی استخوان مفصل و غضروف می گردد. چاقی بعد از ژنتیک مهمترین علت زانو درد در چهل سالگی می باشد.

آسیب در هنگام ورزش

افراد در هنگام ورزش های تماسی مانند والیبال و بسکتبال، ممکن است با ضربات مکرری در ناحیه زانو مواجه شوند. این آسیب های پی در پی با گذشت زمان، زمینه را برای ایجاد اختلالات زانو فراهم می نماید.

سندروم درد پاتلوفمورال

افراد زیادی وجود دارند که از درد و قفل شدن ناگهانی زانو شکایت می کنند. به صورتی که دیگر نمی توانند، وزن خود را تحمل کنند. این سندروم در سنین 30 تا 40 سالگی بیشتر مشاهده می شود. دلیل این اختلال هنوز مشخص نشده ولی بسیاری از محققان عقیده دارد که استفاده مکرر از زانو و ضربه های شدید می تواند، علت زانو درد در چهل سالگی و سندروم پاتلوفمورال باشد.

فشار روانی و استرس

این نکته را به خاطر داشته باشید که استرس علت همه بیماری ها می باشد. این عامل از طریق دو روش باعث بروز زانودرد می گردد. اول این که استرس سبب افزایش التهاب شده و از این راه فرآیند ایجاد آرتروز را تسریع می نماید. ثانیا فشار عصبی باعث بروز بیماری های خودایمنی مانند روماتیسم می شود. روماتیسم مفصلی می تواند علت زانو درد در چهل سالگی باشد.

کوتاهی رباط

کوتاه بودن رباط زانو در افراد جوان، علت زانودرد 40 سالگی می باشد. این عامل به صورت ژنتیکی در برخی مشاهده می شود. وظیفه رباط متصل کردن دو طرف استخوان زانو در مفصل است و در صورتی که کوتاه تر از حد معمول باشد، حرکت پا را مختل کرده و علائمی مانند درد و تورم را ایجاد می کند.

روش های تشخیص علت درد زانو چیست؟

پزشک معالج جهت انجام اقدامات درمانی و یافتن علت درد زانو به معاینه فیزیکی و عکس برداری می پردازد تا بتواند به تشخیص دقیقی از نوع مشکل برسد. همزمان با پیشرفت دانش دستگاه های زیادی برای عکس برداری از جوانح بدن ساخته شده است که هرکدام دارای مزایای خاصی نسبت به دیگری می باشد. در ذیل این بخش، تلاش کردیم تا به برخی از راه های تشخیص علت درد زانو اشاره کنیم.

بررسی علت درد زانو با معاینه فیزیکی

اگر تجربه مراجعه به پزشک را داشته باشید، حتما مشاهده کرده اید که پزشک معالج در وهله نخست به معاینه بالینی بیمار و پرسیدن شرح حال می پردازد. وی در طی معاینه، وجود قرمزی، تورم و هرگونه نشانه ظاهری را بررسی می کند. همچنین ممکن است مفصل زانو را تکان داده و یا از بیمار بخواهد که حرکت اسکات را انجام دهد. بدین ترتیب متوجه میزان آسیب شده و بیمار را برای اقدامات دیگر تشخیص یا درمان ارجاع می دهد.

رادیوگرافی زانو برای پیدا کردن علت درد زانو

به طور معمول پزشکان برای اطلاع از شدت ضایعه و نتایج درمان از رادیوگرافی استفاده می کنند. هدف از این نوع عکس برداری برسی و ارزیابی استخوان مفصل زانو به کمک اشعه الکترومغناطیسی است. در طی رادیوگرافی دو عکس از زانو گرفته می شود که یکی از آن ها نمای قدامی _خلفی و دیگری نیمرخ می باشد. تصاویر ثبت شده از این دو نما معمولا می تواند به علت درد زانو کمک کند.

در نمای قدامی _خلفی علاوه بر استخوان کشکک، استخوان های درشت نی و نازک نی نیز قابل مشاهده هستند. همچنین عکس برداری از جهت نیمرخ در مواقع کشیدگی تاندون ها بسیار مفید است. یکی از سوالات رایجی که در هنگام استفاده از رادیوگرافی پرسیده می شود، در باب خطرناک بودن یا نبودن این روش می باشد. در این راستا لازم است اشاره کنیم که اشعه رادیوگرافی فقط در زنان باردار ممکن است، مشکل آفرین باشد.

تشخیص علت درد زانو با ام آر آی

روش رادیولوژی، اطلاعاتی در رابطه با بافت نرم اطراف استخوان نمی دهد. در مقابل دستگاه ام آر آی با استفاده از میدان مغناطیسی و امواج رادیویی، تصاویر دقیقی از زانوی شما ثبت می نماید. MRI  نیز یک روش غیرتهاجمی و کاملا بی خطر است که گاهی در کنار سایر روش های عکس برداری برای پیدا کردن علت درد زانو از آن استفاده می شود. دستگاه ام آر آی در هنگام ثبت تصویر، صداهای بلندی را از خود تولید می کند. به همین دلیل اغلب استفاده از هدفون برای حفظ آرامش توصیه می شود.  

سی تی اسکن برای تشخیص علت درد زانو

سی تی اسکن یک روش غیرتهاجمی و بی خطر برای تشخیص علت درد زانو می باشد. این روش از اشعه ایکس و فناوری رایانه ای استفاده می کند. سی تی اسکن، تصاویر دقیقی را از قسمت های مختلف بدن از جمله چربی، استخوان و سایر اجزا تهیه می نماید. اگر چه در طی سی تی اسکن از اشعه ایکس برای عکس برداری استفاده می شود اما افراد مدت کوتاهی در معرض تابش یونیزه شده قرار گرفته و عوارض خاصی آن ها را تهدید نمی کند.

اسکن توموگرافی یا CAT

اسکن توموگرافی همان روش سی تی اسکن است که با تکنیک تصویربرداری رادیوگرافی تلفیق شده است. در این روش کامپیوتر عکس های مختلفی را در کنار هم قرارداده و یک تصویر سه بعدی فراهم می کند. اسکن توموگرافی در تشخیص پارگی منیسک زانو و علت درد زانو بسیار دقیق عمل می نماید.

درمان زانودرد چگونه است؟

همانطور که مستحضرید درمان زانودرد از جمله اقدامات مهمی است که افراد بایستی فورا به آن بپردازند تا از تشدید بیماری جلوگیری نمایند. نادیده گرفتن زانودرد می تواند، مشکلات زیادی را برای فرد ایجاد کند. پزشک معالج با توجه به علت درد زانو در افراد، بهترین گزینه های درمان را پیشنهاد می کند. نظر به این که زانودرد شایع ترین درد سیستم اسکلتی انسان می باشد، دانشمندان و متخصصان این زمینه، جهت درمان، روش های زیادی را ابداع نموده اند که انتخاب هر کدام بنابر نوع آسیب دیدگی زانوی افراد بستگی دارد.

اوزون تراپی زانو

اوزون تراپی زانو یک شیوه درمانی جدید است که چنانچه علت درد زانو ناشی از آرتروز زانو باشد، مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش گاز سه اتمی اوزون را به ناحیه مورد نظر در زانو تزریق می نمایند. تزریق این ماده به زانو باعث افزایش گردش خون و اکسیژن رسانی به بافت می شود که این عامل سبب ترمیم زانو و کاهش التهاب و درد می گردد.

PRP

تزریق پلاسمای غنی شده از پلاکت موجود در خون نیز از جمله روش های نوین درمان درد زانو می باشد. در این شیوه درمانی از پلاکت خون خود شخص استفاده می گردد. لازم به ذکر است که پی آر پی در افراد مبتلا به آنمی و اضافه وزن می بایست با احتیاط صورت گیرد. دقت کنید که استفاده از پی آر پی نیز به علت درد زانو بستگی دارد.

گرما و سرمادرمانی

استفاده از کمپرس سرد و گرم در درمان درد زانو تاثیرگذار می باشد. فراموش نکنید که انتخاب سرما یا گرما به عنوان گزینه مناسب در درمان، با مشورت پزشک و پیدا کردن علت درد زانو امکان پذیز است. لازم به ذکر است که سرما از طریق کاهش تورم و گرما با افزایش دادن خون رسانی در محل، به تخفیف درد کمک می کند.

درمان با دارو

در درمان زانودرد، داروهای زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. این مواد دارویی چه به صورت شیمیایی و چه به صورت گیاهی، بسته به علت درد زانو از فردی به فرد دیگر متفاوت است. داروهای مسکن، ضدالتهاب از جمله این داروها هستند. استامینوفن یکی از کم عارضه ترین مسکن های زانودرد می باشد که در موارد خفیف موثر است. پزشک معالج در صورت نیاز به تجویز کورتیکواستروئیدها می پردازد. این دسته از داروها عوارض بیشتری دارد و مصرف آن بایستی صرفا تحت نظر پزشک متخصص باشد.

ورزش برای درمان درد زانو

ورزش به صورت تخصصی در فیزیوتراپی مورد استفاده قرار می گیرد و تا حد زیادی، درد زانو را تسکین می دهد. با این حال شما به راحتی می توانید بعد از یافتن علت درد زانو، ضمن مشورت کارشناس فیزیوتراپیست، به انجام تمرین های ساده ورزشی در منزل بپردازید. یوگا یکی از رشته های ورزشی پرطرفدار است که سبب افزایش انعطاف پذیری زانو و کاهش درد می شود. دوچرخه سواری و پیاده روی نیز می تواند در درمان و پیشگیری از درد زانو مفید باشد.

جراحی

گاهی در موارد شدید، پزشک پس از پیدا کردن علت درد زانو، جراحی را ضروری می داند. جراحی به دلیل دررفتگی و یا شکستگی کشکک زانو بسیار رایج می باشد. عمل جراحی زانو به سه روش ممکن می باشد. در روش نخست پزشک مجری، مفصل را با یک پروتز مصنوعی معاوضه می کند. روش دوم استئوتومی است که طی آن پزشک متخصص به کنترل حرکت زانوی مصدوم و فشارهای وارد بر آن می پردازد. روش سوم نیز آرتروسکوپی می باشد که می بایست قطعات صدمه دیده ترمیم شده و یا حذف گردد. انتخاب نوع جراحی باتوجه به وضعیت بیمار و نظر پزشک تعیین می شود.

ویتامین برای زانو درد

همه اجزای بدن انسان برای رشد و حفظ حیات به وجود مواد معدنی و ویتامین نیاز دارند. از آن جایی که کمبود ویتامین می تواند علت درد زانو باشد، استفاده از ویتامین و تامین ذخایر مواد مغذی در بدن نیز سبب درمان زانودرد می گردد. پزشک معالج بعد از بررسی نتایج آزمایش خون، استفاده از ویتامین برای زانو درد را تجویز می نماید. در این بخش به ذکر انواع ویتامین برای زانو درد می پردازیم.

ویتامین دی؛

ویتامین دی به صورت طبیعی از طریق تابش نور خورشید دریافت می شود. با این حال شما می بایست در صورت نیاز از قرص و یا مواد غذایی حاوی این ویتامین برای زانو درد برای حفظ سلامت مفصل زانو استفاده کنید. چرا که کمبود این ماده مانع جذب کلسیم می شود. به یاد داشته باشید که مصرف ویتامین برای زانو درد حتما باید زیر نظر پزشک باشد.

ویتامین آ؛

کسانی که مبتلا به کمبود این ویتامین هستند، معمولا از ایجاد صدا در مفصل شکایت دارند. ویتامین آ به تمایز سلولی و رشد استخوان ها کمک شایانی می کند. البته ناگفته نماند که مصرف این ویتامین نیز نباید بیش از حد باشد.

ویتامین ث؛

این ویتامین در ساخت کلاژن تاثیر زیادی دارد. لذا این ویتامین برای زانو درد و ترمیم بافت آسیب دیده زانو مفید می باشد.

سخن آخر

باتوجه به مطالب مذکور در مقاله می توان نتیجه گرفت که تنها راه خلاص شدن از زانودرد مراجعه به پزشک و انجام تست های بالینی می باشد. پزشک معالج در صورت نیاز از چند روش تشخیصی بهره گرفته و دقیقا به علت درد زانو پی می برد. به این ترتیب پزشک متخصص بهترین راه درمان و تسکین درد را برای شما تجویز می نماید. با قدری تامل می توان دریافت که انتخاب پزشک حاذق، جهت انجام فرآیند تشخیص و درمان نیز از اهمیت فراوان برخوردار می باشد.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید