کلینیک دکتر احمد
برترین مرکز درمان مشکلات ارتوپدی کشور

آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

همان‌طور که می­دانید زانو درد در افراد مسن بسیار شایع است. تحقیقات انجام شده در کشورهای غربی نشان می­دهد تقریباً از هر سه فرد بالای 45 سال، یک نفر نوعی زانو درد را گزارش می‌کند که با افزایش سن شدت می‌یابد. به همین علت پزشکان همواره در تکاپو برای درمان زانو درد در افراد مسن هستند. لازم به ذکر است امروزه استفاده از روش‌های کم تهاجمی مانند تزریق‌های داخل مفصل یا آرتروزکوپی‌ها برای درمان زانو درد در سالمندان بیشتر کاربرد دارد تا فرد سالمند را بیشتر از عوارض جراحی در امان بدارد. اگر می‌خواهید در مورد زانو درد و درمان التهاب زانو درد به‌ ویژه در افراد مسن اطلاعات بیشتری کسب کنید در این مطلب با ما همراه باشید.

Treatment-knee-pain-elderly

آنچه در این مقاله می خوانید :

درمان زانو درد در افراد مسن به چه روش­هایی انجام می­شود؟

زانو درد در افراد مختلف به دلایل مختلفی رخ می­دهد. با توجه به هرکدام از این علت­ها، درمان زانو درد در افراد مسن متفاوت خواهد بود. بیماری­ها و آسیب­های مربوط به زانو بسیار متنوع هستند. این عارضه­ها و آسیب­ها در افراد مسن بیشتر دیده می­شوند زیرا با افزایش سن فشاری که روی زانوها وارد می­شود، به دلیل تحلیل رفتگی توان افراد بیشتر است.

درمان زانو درد در افراد مسن به این علت حائز اهمیت است که مفصل زانو در بدن انسان بزرگ‌ترین مفصل بدن است. زانو هنگام راه رفتن، دویدن یا بالا رفتن از پله­ها وزن بدن را تحمل می­کند و چون بیشترین فشار را دریافت می­کند؛ بیشتر در معرض آسیب و انحطاط است. درصورتی‌که درمان زانودرد در افراد مسن به‌درستی صورت نگیرد؛ می­تواند به‌صورت ناگهانی عارضه حادی را ایجاد کند که علائمی شدید خواهد داشت.

به‌طورکلی و بدون در نظر گرفتن انواع بیماری­ها درمان پا درد در افراد مسن به‌صورت فیزیوتراپی، کاردرمانی، تزریق درون مفصلی، انواع جراحی­ها و همچنین درمان قطعی زانو درد با طب سنتی انجام می­شود. ازجمله درمان­هایی که پزشکان برای درمان زانودرد در افراد مسن بسته به علت درد ایجاد شده توصیه می­کنند؛ عبارت­اند از:

  1. تزریق داخل مفصلی

تزریق کورتیکواستروئیدها، اوزون تراپی، پی آر پی یا استفاده از سلول‌های بنیادی یا کورتون به مفصل زانو ممکن است درد و التهاب را در مراحل اولیه آسیب کاهش دهند اما این نکته قابل‌توجه است که تعداد تزریق‌هایی که می‌توان دریافت کرد محدود است.

 تزریق این مواد بخصوص اگر بر پایه اسید هیالورونیک باشند می‌تواند با ایجاد مقداری بالشتک باعث تسکین درد شود. به این دلیل که اسید هیالورونیک شبیه به ماده­ای است که به‌ طور معمول در مایع مفصل زانو وجود دارد. ماندگاری نتایج این تزریق‌ها حدودا شش ماه است و تزریق اوزون عوارض جانبی کمتری نسبت به سایر روش‌ها ایجاد خواهد کرد.

اوزون تراپی و پی آر پی از روش‌های نوین و بسیار موثر برای کاهش دردهایی مزمن مانند درمان پا درد در افراد مسن است. زیرا امروزه برای افراد مسنی که به دلایل مشکلات قلبی، کبد یا کلیه نمی‌توانند بیهوشی بگیرند و عمل جراحی تعویض مفصل برایشان غیرممکن است اوزون تراپی و پی آر پی منظم و پیگیری جلسات درمانی در یک مرکز تخصصی مجهز و کار بلد مانند مرکز ما تاثیر زیادی در کاهش علائم درد دارد.

پی آر پی زانو یا Platelet Rich Plasma یک روش درمانی بسیار جدید و موثر برای کاهش درمان پادرد در افراد مسن است. در این روش از پلاکت خون برای درمان استفاده می‌شود که با دارا بودن فاکتورهای رشد و ماده پروتئین، می‌تواند به‌خوبی در بازسازی و حتی ترمیم بافت‌های آسیب دیده، بهبود عملکرد عضلات و مفاصل و در نهایت کاهش دردهای محل آسیب، بسیار موثر و مفید باشد.

در این روش از پلاکت‌های خون خود بیمار استفاده خواهد شد تا کاملا سازگاری داشته باشد و ایمن باشد. در نتیجه عوارضی مانند آلرژی ناشی از آن به حداقل خواهد رسید. در اوزون تراپی نیز از گاز اوزون به مقدار مشخص استفاده شده و با تکنیک خاص توسط افراد ماهر در ناحیه مفصل دردناک به‌صورت مستقیم تزریق خواهد شد که ماندگاری بالایی دارد.

ورزش درمانی و فیزیوتراپی

 رشد عضلات اطراف زانو و حفظ وزن مناسب، راه بسیار مؤثری برای درمان آسیب‌های زانو است. مواردی مانند فیزیوتراپی، کاردرمانی و درمان قطعی زانو درد با طب سنتی و سوزنی، به کنترل عوامل ایجاد کننده درد و کاهش آن کمک خواهد کرد.

  1. جراحی استئوتومی تیبیا بالا

 این نوع درمان پادرد در افراد مسن یک نوع جراحی بسیار مفید است که برای آرتروز انجام می­شود. برای بیماران گروه سنی جوان‌تر مبتلا به آرتریت که مفصل زانو به‌صورت جزئی درگیر شده و ممکن است مشکلات آن­ها در راستای مفصل زانو باشد، انجام این جراحی کمک‌کننده خواهد بود.

در این جراحی بخشی از غضروفی که به دلیل عدم تراز آسیب‌دیده است؛ با اصلاح تراز استخوان زیر مفصل زانو (تیبیا)، از تحمل فشار وزن رهایی می­یابد. در این جراحی ایمپلنت فلزی تا بهبود زانو ثابت می­شود. با این‌وجود این روش در مراحل پیشرفته آرتروز مفید نیست.

  1. آرتروسکوپی

آرتروسکوپی روشی نوین برای درمان زانودرد در افراد مسن است و استفاده از آن بستگی به تجهیزات مراکز درمانی و مهارت متخصص ارتوپد دارد. در انجام جراحی آرتروسکوپی، قسمت آسیب‌دیده غضروف با وارد کردن آندوسکوپ (آرتروسکوپ) به مفصل زانو برداشته یا تراشیده می‌شود.

  1. جراحی جایگزینی مفاصل

یک شکل رایج از جراحی است که نوعی عمل جراحی مجدد به حساب می­آید. در این جراحی سطوحی که در تماس با یکدیگر هستند؛ برداشته می­شوند و با ایمپلنت فلزی یا پلاستیکی جایگزین می­شوند. به این جراحی درواقع جراحی تعویض مفصل زانو نیز گفته می­شود.

 

شناخت علت درد زانو قبل از درمان زانو درد در افراد مسن

همان‌طور که گفته شد زانو درد در افراد مسن دلایل مختلفی دارد و به بیماری­ها و آسیب­های متعددی وابسته است. بیماری­های مختلف مربوط به زانو نه تنها درد و ناتوانی در راه رفتن را به دنبال دارند؛­­ بلکه ممکن است به ایجاد تورم، ساییدگی و پارگی مفصل زانو منجر شود. برای درمان التهاب زانو درد ابتدا باید دلایل مختلف زانو درد را بشناسیم و سپس به درمان زانو درد در افراد مسن بپردازیم. برخی از دلایل زانو درد حاد عبارت­اند از:

  1. شکستگی و دررفتگی

  2. رگ به رگ شدن یا پارگی رباط

  3. آسیب­های منیسک

  4. عفونت

درد مزمن مربوط به زانو نیز ممکن است با وجود بیماری­ها و عارضه­های متفاوتی رخ بدهد. موارد زیر دلایل مختلف­ زانو درد مزمن هستند که برای درمان زانودرد در افراد مسن می­بایست به تشخیص آن­ها پرداخت. این بیماری­ها عبارت­اند از:

  • آرتروز

  • روماتیسم مفصلی

  • نقرس یا نقرس کاذب

  • پوکی استخوان

  • بورسیت

  • انواع عفونت­ها

  • کندرومالاسی کشکک

  • سندرم «liotibial band»

  • آرتریت پس از ضربه

 

درمان آرتروز چه تأثیری در درمان پا درد در افراد مسن دارد؟

از بین تمام موارد ذکر شده، آرتریت شایع­ترین علت زانو درد غیر ضربه­ای در جمعیت سالمندان است. به همین علت کنترل آرتروز نقش مهمی در درمان پا درد در افراد مسن دارد. سن درواقع دلیل اصلی آرتروز زانو است. برای برخی از افراد ممکن است ارثی باشد، درحالی‌که برای برخی دیگر، آرتروز زانو می­تواند ناشی از آسیب، عفونت یا حتی اضافه‌وزن باشد. زنان بسیار بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

 به استئوآرتریت آرتریت ساییدگی و پارگی نیز می­گویند. این بیماری در وضعیتی رخ می­دهد که بالشتک طبیعی بین مفاصل که غضروفی است؛ فرسوده می­شود و انتهای استخوان­های مفصل زانو، بیشتر به یکدیگر ساییده می­شود. در نهایت این اتفاق منجر به درد، تورم، سفتی، کاهش توانایی حرکتی و گاهی تشکیل استئوفیت (خار استخوان) می­شود.

 این نکته بسیار مهم است که هیچ درمان قطعی برای آرتروز وجود ندارد، اما درمان­ها می­توانند به کاهش درد و حفظ حرکات مفصل کمک کنند. درمان به‌موقع و یک رویکرد جامع مدیریت درد می­تواند تأثیر این بیماری ناتوان‌کننده را بر کیفیت زندگی شما به حداقل برساند.

داروهایی مسکن مانند استامینوفن، گلوکزامین، کندرویتین و دیاسرین و دیگر داروهایی که پزشک توصیه می‌کند؛ گرچه برای درمان زانو درد در افراد مسن تأثیر قطعی ندارد اما برای تسکین درد مؤثر است. داروها در کاهش درد و التهاب مفید هستند، اما ترکیبی از آن­ها برای درمان آرتروز استفاده می­شود. تمام داروهای فوق باید با احتیاط مصرف شوند و مصرف بیش‌ازحد می­تواند عوارض نامطلوب ایجاد کند. سایر روش‌های درمانی مانند تزریق اوزون، فیزیوتراپی و جراحی نیز ممکن است برای برخی بیماران توسط متخصص ارتوپدی بسته به شرایط تجویز شود.

 

چه چیزی آرتروز را بدتر کرده و مانع درمان پا درد در افراد مسن می­شود؟

موارد زیادی در درمان مناسب، اختلال وارد می­کنند و بیماری آرتروز را تشدید می­کنند. هنگام مواجه با آرتروز باید به این مسائل توجه ویژه شود زیرا با بی­توجهی به این موارد درمان از آنچه پیش روست؛ سخت­تر خواهد شد. مواردی که آرتروز را بدتر کرده و در درمان زانو درد در افراد مسن اختلال ایجاد می­کنند؛ عبارت­اند از:

  1. تأخیر در درمان

عدم مراجعه به درمان در اسرع وقت می­تواند وضعیت شما را بدتر کند زیرا غضروف شما بیشتر تحلیل می­رود. علاوه بر این، بدن شما به‌عنوان یک سیستم کار می­کند که کم‌کاری و عارضه در یک مفصل را سایر مفاصل باید جبران کنند. این اتفاق ممکن است منجر به آسیب به سایر مفاصل شما شود که به نوبه خود، مسائل را پیچیده و درد شما را تشدید خواهند کرد.

  1. عضلات ضعیف

تقویت عضلات اطراف مفاصل با انجام حرکات ورزشی مناسب تحت نظر متخصص می­تواند درد را کاهش دهد و قدمی برای درمان زانو درد در افراد مسن باشد؛ به طور کلی برای این منظور ورزش­های مناسب و آسان مانند پیاده‌روی و شنا توصیه می­شود. با این‌وجود متخصص ارتوپدی با در نظر گرفتن شدت وضعیت شما، ممکن است به شما توصیه کند که قبل از ورزش به دنبال درمان باشید. همچنین برنامه ورزشی خاصی را به شما می‌دهد تا به‌صورت هدفمند عضلات پاهایتان تقویت شده و درد را کاهش دهند.

  1. کم‌آبی بدن

ازآنجایی‌که 70 تا 80 درصد غضروف از آب تشکیل شده، برای اینکه مفاصل شما به‌درستی عمل کند؛ نباید اجازه بدهید بدن شما دچار کم­آبی شود. این نکته بسیار مهم است که مصرف ناکافی آب می­تواند منجر به درد بیشتر برای بیماران مبتلا به دردهای زانو و دردهای ناشی از آرتروز شود.

  1. اضافه‌وزن

هرچه وزن شما بیشتر باشد، میزان ساییدگی غضروف مفصل شما و درنتیجه شروع و پیشرفت آرتروز بیشتر می‌شود. حفظ شاخص توده بدنی مناسب راه خوبی برای پیشگیری از آرتروز و همچنین سایر مشکلات سلامتی است.

 

درمان پارگی تاندون کشکک چه تأثیری در درمان التهاب زانو درد دارد؟

پارگی تاندون کشکک زانو ممکن است برای هرکسی اتفاق بیفتد، اما به‌غیراز ورزشکاران، افراد مسن 65 سال به بالا در معرض بالای این آسیب هستند. تاندون کشکک در اصل کف زانو را به استخوان ساق پا متصل می­کند. شما ممکن است پارگی جزئی یا پارگی کامل تاندون کشکک خود را تجربه کنید.

در یک پارگی جزئی، تاندون آسیب می­بیند اما به همان شکل باقی می­ماند درحالی‌که پارگی کامل منجر به قطع شدن تاندون و عدم اتصال کلاهک زانو می­شود. در چنین مواقعی نمی­توانید زانوی خود را صاف کنید. درد، حساسیت و تورم زانو از علائم شایع پارگی تاندون کشکک است. با آسیب بیشتر تاندون، درد و التهاب به‌تدریج بدتر می­شود. در پارگی­های کامل، ممکن است در زمان آسیب‌دیدگی صدای این آسیب ناگهانی را بشنوید.

امکان دارد در راه رفتن دچار مشکل و بی­ثباتی شدید شوید و کلاهک زانوی شما ممکن است به داخل ران شما حرکت کند؛ زیرا دیگر به استخوان ساق پا متصل نیست. باید توجه داشته باشید که تأخیر بیش از 6 هفته پس از تحمل آسیب، درمان آن را پیچیده و سخت­تر می­کند. هرچه درمان پس از آسیب را بیشتر به تعویق بیندازید، ترمیم تاندون دشوارتر می­شود. در برخی موارد به جای ترمیم، نیاز به بازسازی تاندون است که ممکن است احتمال بهبودی کامل شما را کاهش دهد.

درمان التهاب زانو درد با درمان پارگی تاندون کشکک چگونه انجام می­شود؟

در پارگی جزئی و آسیب کمتر زانو، ممکن است نیازی به جراحی نداشته باشید. متخصص ارتوپدی شما احتمال دارد زانوی شما را به مدت ۴ تا ۸ هفته در یک زانوبند طبی قرار دهد و برای شما مسکن، داروهای ضدالتهاب و فیزیوتراپی تجویز کند. در پارگی شدید و کامل تاندون کشکک زانو، درمان زانودرد در افراد مسن و دیگر افراد به ترمیم فوری کشکک نیاز دارد. گاهی اوقات در جراحی، ترمیم پارگی تاندون کشکک ممکن نیست و نیاز به بازسازی است. این روش ممکن است شامل جایگزینی تاندون آسیب‌دیده شما با تاندون­های سایر قسمت­های بدن یا به‌صورت اهداکننده باشد.

 

روماتیسم مفصل چه تأثیری در درمان زانو درد در افراد مسن دارد؟

آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصل یک بیماری خود ایمنی است که بیشتر افراد بین 40 تا 60 سال را درگیر می­کند. زنان 3 برابر بیشتر از مردان به روماتیسم مفصلی مبتلا می­شوند. این بیماری بسیار شایع است و درمان آن باعث رفع عارضه از جامعه زیادی از سالمندان و درمان زانو درد در افراد مسن می­شود.

 آرتریت روماتوئید زمانی رخ می­دهد که سیستم ایمنی بدن به مفاصل شما حمله کند. همچنین ممکن است اندام­ها و بافت شما را تحت تأثیر قرار دهد. علت آرتریت روماتوئید ناشناخته باقی‌مانده است؛ اما عوامل ژنتیکی و محیطی ممکن است در بروز آن نقش داشته باشند. تحقیقات نشان داده است که افراد سیگاری در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری هستند.

آرتریت روماتوئید به‌طورمعمول مفاصل کوچک شما مانند مچ دست، دست، مچ پا و پا را تحت تأثیر قرار می­دهد. در موارد شدید، ممکن است به مفاصل بزرگ‌تر شما ازجمله شانه، آرنج، باسن و زانو حمله کند. روماتیسم مفصلی باعث درد، قرمزی، تورم و سفتی به‌خصوص در صبح می­شود. در صورت عدم درمان التهاب زانو درد، روماتیسم مفصلی می‌تواند باعث بدشکلی شدید مفصل شود و افراد مبتلا را از انجام کارهای ساده مانند نوشتن، گرفتن کارد و چنگال یا حتی بستن دکمه‌های پیراهن باز دارد.

 

علت بدتر شدن روماتیسم مفصلی و اختلال در درمان زانو درد در افراد مسن

به‌طور قطعی درمان زانو درد در افراد مسن مبتلا به روماتیسم مفصلی وجود ندارد. با این ‌وجود درمان سریع و تهاجمی می­تواند به حداقل رساندن تأثیر این بیماری بر کیفیت زندگی شما کمک کند. ازجمله روش‌های درمان التهاب زانو درد در مبتلایان روماتیسم مفصلی فیزیوتراپی است.

 متخصص ارتوپدی شما ممکن است فیزیوتراپی را برای تقویت عضلات و بهبود انعطاف‌پذیری مفاصل و همچنین استفاده از مسکن­ها و داروهای ضدالتهابی برای کاهش درد و تجویز داروهای ضد روماتیسمی اصلاح‌کننده بیماری و ایمونوتراپی­های جدیدتر برای کند کردن پیشرفت بیماری توصیه کند.

 جراحی نیز می­تواند به بازیابی استفاده از مفاصل آسیب‌دیده، کاهش درد و اصلاح ناهنجاری­ها کمک کند. این روش‌ها شامل آرتروپلاستی، آرتروسکوپی زانو، آرتروز و سینووکتومی و برداشتن پوشش ملتهب مفصل است. مواردی که خطر روماتیسم را بیشتر می­کند و باعث بدتر شدن این بیماری می­شوند؛ عبارت­اند از:

  1. تأخیر در درمان

شما باید ظرف 3 تا 6 ماه پس از ظهور علائم این بیماری به دنبال درمان باشید. پس ‌از آن، مفاصل شما ممکن است به‌طور غیرقابل برگشتی آسیب ببینند.

  • سیگار کشیدن

سیگار کشیدن نه‌تنها خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می­دهد، بلکه وضعیت شما را بدتر می­کند. مطالعات بالینی نشان داده که سیگار بر اثربخشی درمان تأثیر می­گذارد و سیگاری­ها نسبت به افراد غیر سیگاری درد شدیدتری را تجربه می­کنند.

  • یک سبک زندگی کم‌تحرک

به حداقل رساندن فعالیت بدنی ممکن است دردهای کوتاه‌مدت را تسکین دهد؛ اما در درازمدت، سبک زندگی بی­تحرک می­تواند منجر به افزایش وزن و افزایش سفتی و درد در مفاصل تحمل‌کننده وزن شما و همچنین خستگی و افسردگی شود.

 

چرا درد زانو اغلب با افزایش سن رخ می‌دهد؟

زانوهای شما کارکرد بسیار مهمی دارند. آن­ها بیشتر وزن بدن شما را تحمل می­کنند. هر قدمی که برمی‌دارید فشار زیادی به زانوهای شما وارد می‌کند. شما در طول زندگی خود قدم­های زیادی برمی­دارید. آیا می­دانستید تا زمانی که به 80 سالگی برسید، تقریباً پنج بار دور کره زمین قدم زده­اید؟ پس جای تعجب نیست که با افزایش سن ممکن است دچار زانو درد شوید و حالا اهمیت این موضوع را درک می­کنید که درمان زانو درد در افراد مسن چقدر در سلامتی سالمندان مهم است!

زانو درد می‌تواند ناشی از استفاده بیش‌ازحد باشد که به عضله، تاندون یا رباط آسیب می‌رسانید. همچنین زانو درد می­تواند در اثر یک تصادف ناگهانی رخ بدهد. درد مزمن زانو با افزایش سن معمولاً نتیجه آرتروز است. برای درمان پادرد در افراد مسن باید بیشتر به درمان­های آرتروز و بیماری­های مشابه مربوط به زانو توجه شود.

مینیسک‌های شما یا همان بافت‌های سخت و فیبری که بین استخوان‌های زانو قرار دارند و از تماس مستقیم استخوان با استخوان جلوگیری می‌کنند؛ به‌مرورزمان نازک‌تر و شکننده‌تر می‌شوند و با افزایش سن راحت‌تر پاره می‌شوند. غضروف مفصلی شما که از کاسه زانو محافظت می‌کند؛ نیز می‌تواند با همان زوال مواجه شود.

 باید بدانید که غضروف می­تواند درنهایت ناپدید شود و درنتیجه درد شدید استخوان روی استخوان ایجاد شود که نیاز به جراحی تعویض زانو دارد. وجود و بروز این دردها در سالمندان باعث اهمیت زیاد درمان زانو درد در افراد مسن است. شما می­توانید برای حفظ سلامت زانوی خود اقداماتی انجام دهید و به‌طور بالقوه از جراحی­های بزرگ مانند تعویض زانو اجتناب کنید.

مهمترین اقدامات مراقبتی در خانه جهت درمان زانو درد در افراد مسن  

استراتژی‌های عقل سلیم برای مراقبت از زانوهای خود با افزایش سن می‌تواند به محافظت از زانوها کمک کند تا شما را با موفقیت به دوران پیری منتقل کنند. مراقبت هرچه بیشتر از زانو و آگاهی از کارهایی که باید برای مراقبت زانو انجام دهید؛ شما را در میان‌سالی از درمان پادرد در افراد مسن بی­نیاز می­کند. از جمله این مراقبت‌ها عبارتند از:

  • ورزش مناسب انجام دهید!

ورزش یک عنصر حیاتی در سالم ماندن بدن است؛ اما با افزایش سن، احتمالاً باید حرکات ورزشی خود را اصلاح کنید. اگر از ابتدا ورزش نکرده باشید، مفاصل شما در میان‌سالی به اندازه 30 سالگی قوی نیستند. شما باید آن­ها را از آسیب­های ناشی از استفاده بیش‌ازحد محافظت کنید. شما به‌طورکلی نباید از ورزش کردن دست بکشید بلکه بهتر است ورزش خود را با توانایی خود و سن و سال خود تطبیق دهید.

به سن سالمندی که برسید؛ زمان آن فرا رسیده که وزنه­های سنگینی که در بیست‌وپنج‌سالگی می­زدید را کنار بگذارید. اگر دونده بودید، ممکن است لازم باشد به قایقرانی یا دوچرخه‌سواری روی بیاورید. اگر عاشق آب هستید، شنا یک ورزش عالی بدون تحمل وزن است. یوگای ملایم نیز به حفظ دامنه حرکتی و انعطاف‌پذیری شما کمک می­کند. باید بدانید انجام این ورزش­ها بسیار بهتر از این است که در سنین بالاتر دچار فرسودگی زانو و دردهای شدید یا مجبور به انجام جراحی سخت شوید.

  • کاهش وزن

اگر دچار اضافه‌وزن هستید؛ با لاغری به زانوهای خود لطف خواهید کرد. ممکن است فکر کنید که داشتن چند کیلو اضافه‌وزن زیاد نیست، اما هر کیلو وزن اضافه به اندازه چند کیلو بیشتر به زانوهای شما فشار می­آورد. بنابراین با برداشتن این وزن اضافه، فشار اضافی روی زانو را کاهش می­دهید.

  • کفش مناسب انتخاب کنید!

راحتی کفش نکته بسیار مهمی برای کاهش فشار روی زانو است. کفش­های نامناسب یا پاشنه‌بلند، زانوی شما را متحمل فشار زیادی می­کند. استفاده از کفش مناسب و طبی به‌ویژه برای سالمندان بسیار ضروری است و به نوبه خود درمان پا درد در افراد مسن را سرعت می­بخشد.

  • از یک رژیم غذایی مناسب و سالم  پیروی کنید.

خوراکی‌هایی که در طول روز استفاده می‌کنید نیز می‌تواند در بهبود و جلوگیری از درد زانو کمک کند. سعی کنید بخش بیشتر رژیم غذایی خود را با غذاهای پروتئینی، سبزیجات، میوه‌های تازه و … پرکنید. همچنین با پزشک مشورت کنید تا در صورت نیاز از مکمل‌هایی مانند کلسیم و ویتامین D استفاده نمایید.

  • استراحت كردن

از هرگونه فعالیتی که ممکن است باعث تورم زانو شده باشد خودداری کنید. استراحت به مفصل فرصتی کافی برای بهبودی می­دهد. در زمان استراحت، اجتناب از هرگونه تمرین تحمل وزن که ممکن است آسیب زانو را بدتر کند، بسیار مهم است. باید بدانید که کشش و صاف کردن آرام زانو هر از گاهی آن را در حین بهبودی انعطاف‌پذیر نگه می­دارد.

  • کمپرس یخ

قرار دادن یخ روی زانو به مدت 15 تا 20 دقیقه می­تواند تورم را کاهش دهد. کمپرس یخ باعث انقباض عروق خونی نزدیک مفصل می­شود و جریان خون و التهاب را کاهش می­دهد. بهتر است بدانید که نباید یخ را مستقیماً روی پوست قرار دهید، زیرا می­تواند باعث احساس درد شود. آن را در یک کیسه پلاستیکی بسته به‌صورت کمپرس قرار دهید، سپس کمپرس تهیه شده را در یک حوله یا پارچه تمیز بپیچید و آن را روی پوست بگذارید.

  • فشرده‌سازی

استفاده از باند محکم (طوری که منجر به قطع خونرسانی نشود) از تجمع مایع در داخل و اطراف مفصل جلوگیری می­کند. این کار می­تواند به جلوگیری یا کاهش تورم کمک کند. بهتر است بانداژ پهن‌تری را انتخاب کنید که فشار بیشتری را بدون قطع کردن گردش خون ایجاد ‌کند. باند پیچیده شده باید محکم باشد اما فشرده نباشد.

  • بالا بردن زانو

هنگامی‌که فرد در حال استراحت است، زانوی متورم او باید بالاتر از سطح قلب قرار گیرد. این کار به تخلیه مایع اضافی از مفصل کمک می­کند و جریان خون را در زانو کاهش می­دهد و به کاهش تورم کمک می­کند. کوسن­ها یا بالش­های معمولی اغلب برای انجام این کار مناسب هستند؛ اما بالش­های مخصوص بلند کردن پا نیز در داروخانه­ها در دسترس هستند.

  • مصرف داروی ضدالتهاب

مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی به کاهش تورم و التهاب مفصل زانو و تسکین درد کمک می­کنند. برخی از داروها، مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن بدون نسخه در دسترس هستند. هرچند پزشک ممکن است داروهای قوی­تری برای درمان التهاب زانو درد و تورم شدید تجویز کند. مصرف دارو برای درمان پا درد در افراد مسن نیز توصیه می­شود.

  • انجام تمرینات ملایم

تمرینات ورزشی مخصوص می­تواند یک عضله یا گروه خاصی از عضلات را منقبض کند؛ بدون اینکه باعث حرکت مفصل شود. یک فیزیوتراپیست ممکن است برنامه­ای از این تمرینات را برای کمک به تقویت و حمایت از عضلات اطراف زانو توصیه کند که درعین‌حال منجر به کاهش تجمع مایع در مفصل می‌شود.

  • ماساژ دادن زانو

ماساژ به تخلیه مایع اضافی از زانو کمک می­کند. ماساژ برای درمان زانو درد در افراد مسن نیز بسیار مؤثر است. فرد ممکن است ماساژ را خودش انجام دهد یا به یک ماساژ درمانگر واجد شرایط مراجعه کند.

 

نحوه تشخیص علت درد زانو جهت درمان زانو درد در افراد مسن

در جلسه اول ملاقات، پزشک متخصص ارتوپدی پا ابتدا از مشکلات و درد شما اطلاعات کافی را دریافت می­کند. پس ‌از آن سعی می­کند از طریق آزمایش­های گسترده مانند اشعه ایکس، سی تی اسکن یا ام آر آی بسته به علائم، علت دقیق درد شما را بیابد. دکتر زانو درد با یافتن محل دقیق درد و تعیین اقداماتی که درد شما را تسکین می­دهد؛ می­تواند به‌صورت ریشه­ای به واشکافی علت­های درد بپردازد و برای شما درمان قطعی زانو را برنامه‌ریزی کند. برای درمان پا درد در افراد مسن، متخصص ارتوپدی به‌صورت دقیق وضعیت استخوان­ها، مفاصل، ماهیچه­ها، رباط­ها و تاندون­ها را بررسی می­کند تا بهترین روش درمان را برایتان انجام دهد.

درمان قطعی زانو درد با طب سنتی با چه روش­هایی صورت می­گیرد؟

طب سنتی چینی تاریخچه وسیعی داشته و تکنیک­های مختلفی دارد که می­توان از آن­ها برای درمان زانو درد در افراد مسن هم استفاده کرد. هدف طب سنتی و طب سوزنی بازگرداندن حرکت و عملکرد طبیعی به زانو و بافت­های اطراف آن است تا از آسیب بیشتر جلوگیری کرده و درد را کاهش دهد.

در درمان قطعی زانو درد با طب سنتی، هدف تکنیک­های طب سنتی درواقع بازگرداندن جریان خون و انرژی به زانو برای کمک به بهبودی به‌موقع است. برخی از تکنیک‌هایی که ممکن است در یک قرار ملاقات با پزشک طب سنتی استفاده شود؛ شامل موارد زیر هستند:

  1. طب سوزنی

  2. طب سوزنی الکتریکی

  3. خراش دادن

  4. موکسا (Moxibustion)

  5. حجامت

  6. داروی گیاهی

  7. ماساژ

 

برای درمان زانو درد در افراد مسن چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر تورم مفصل زانو با چند روز استراحت و مراقبت در منزل بهبود نیافت، باید با پزشک مشورت کنید. علائم دیگری که نشان‌دهنده نیاز به مراقبت پزشکی است عبارت­اند از:

قرمزی یا گرمی اطراف زانو

تغییر رنگ پوست زیر زانو

ظاهر غیرعادی زانو

کلیک کردن یا قفل شدن زانو

درد، بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن پوست زیر زانو

زانو درد شدید یا مداوم

درد هنگام فشار وزن بر روی زانو

درد زانو در صورت عدم فشار وزن

ناتوانی در صاف کردن مفصل زانو

 

سخن پایانی

اگر از درد مزمن زانو رنج می­برید، باید به‌طور مستقیم به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید. هیچ دلیلی وجود ندارد که در سکوت رنج بکشید و خطر بدتر شدن وضعیت را افزایش دهید. با افزایش سن، ممکن است در زانوهای خود احساس درد و ناراحتی کنید. زانو درد در افراد مسن بسیار شایع است. برای درمان پا درد در افراد مسن ابتدا باید علت درد و نوع بیماری تشخیص داده شود. در این مطلب سعی شد اطلاعات کافی را در مورد درمان زانو درد در افراد مسن و انواع بیماری­های مؤثر در بروز زانو درد را در اختیار شما بگذاریم. پزشکان ما هر روزه بیمارانی را با زانو درد ناشی از جراحات و همچنین درد مزمن زانو ناشی از کهولت سن ملاقات می‌کنند. آن­ها در تشخیص و درمان هر بیماری مربوط به زانو متخصص و ماهر هستند. برای مراجعه به مرکز ما و گرفتن نوبت مشاوره و معاینه از پزشکان ما به بخش تماس با ما مراجعه کنید!

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید