لودر سایت
آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8
تماس با ما
آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

درد کف پا از جمله رایج‌ترین دردهایی است که افراد را درگیر می‌کند. در کل درد‌های ناحیه کف پا به دو دسته دردهای راجعه و یا دردهای ناشی از بیماری‌های خود پا بروز می‌کنند.

از آنجا که درد در کف پا می‌تواند ناشی از دیسک‌های کمر و گردن، آسیب زانو یا لگن و یا عفونت و انواع آرتریت‌های التهابی و غیرالتهابی باشد، در صورت عدم درمان به موقع عوامل موثر در درد کف پا خصوصا علل دردهای راجعه قادر است منجر به بروز مشکلاتی چون آسیب دائمی کمر و گردن و یا لگن و زانو، گسترش عفونت به بخش‌های دیگر بدن، بروز خارپاشنه و در مواقع جدی‌تر حتی ممکن است منجر به ناتوانی در تحرک گردد.

مرکز فوق تخصصی ما با همکاری با گروهی از برترین متخصصین ارتوپدی و ستون فقرات آماده ارائه خدمات مرتبط با درد در کف پا می‌باشد.

 درد کف پا </p

درد کف پا چیست؟

احتمال دارد درد کف پا در نتیجه عوامل مختلفی ایجاد شود. انحنای کف پا وظیفه کنترل توزیع فشار در ناحیه پا حین انجام فعالیت‌هایی مثل راه رفتن را بر عهده دارد. بواسطه بروز اشکال در انحنای کف پا یا بافت‌های نرم اطراف آن، احتمال بروز درد در همه نقاط پا، زانو، یا پایین کمر وجود دارد. به علاوه درد ناحیه کف پا هنگام ایستادن یا راه رفتن طولانی مدت ایجاد می‌شود. این مسائل اغلب به دلیل ضعف و سفتی عضلات و تاندون‌های محافظ انحنای کف پا ایجاد می‌شوند.

علائم درد کف پا کدام است؟

علائم درد کف پا شامل:

  • دردی تیر کشنده و مبهم و مداوم (در این مورد رباط دچار کشیدگی شده)
  • تورم کف پا یا حساسیت به لمس
  • احتمال بروز قرمزی و کبودی بواسطه آسیب‌‌های جدی
  • عدم تحمل وزن روی پا و احساس ناراحتی
  • درد شدید حین چرخش پا
  • حساسیت به لمس بواسطه فشردن پا
  • داغی و گزگز و مورمور پا

آناتومی کف پا چگونه است؟

استخوان ناحیه کف پا با یک قالب و رشته‌های فیبری به نام لیگامان به یکدیگر متصل شده‌اند. از سوی دیگر ماهیچه‌های پا بواسطه بافت سخت و محکم خود از پا نگهداری و پشتیبانی می‌کنند. کف پا اولین و اصلی‌ترین ساختار کنترل کننده بدن است که حین راه رفتن میزان نیرو و فشارهای وارد شده به بدن را جذب کرده و به محیط بیرون منتقل می‌کند، با بروز رویدادی روی این ناحیه، درد سینه و کف پا و آسیب دیدگی در این مفصل بروز خواهد کرد. بروز درد در کف پا اصولا بر اثر عملکرد اشتباه یا واکنش هر یک از ساختارهای کف پا ایجاد می‌شود.

دردهای کف پا به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

  1.  درد‌های راجعه یا رادیکولر: در این مورد علت بروز درد کف پا بدلیل انتشار از نقاط دیگر است. برخی از شایعترین علل آن : دیسک کمر و گردن، ام اس، بیماری‌های درگیر کننده سیستم عصبی مرکزی، آسیب‌های زانو و آسیب‌های لگن خواهد بود.
  2. دردهای ناشی از بیماری‌های خود پا از جمله خار پاشنه، کف پای صاف، کف پای دارای قوس زیاد، بونیون، متاتارسالژی، انواع آرتریت‌های التهابی و غیرالتهابی، بورسیت‌ها، عفوت‌ها و غیره است.

روش‌های تشخیصی درد کف پا کدامند؟

متخصص برای تشخیص علت درد ناحیه کف پا اطلاعاتی در خصوص شرح سلامتی بیمار کسب کرده و در صورت نیاز بیمار را  مورد معاینه قرار می‌دهد. ارزیابی‌های پزشک در ادامه شامل موارد ذیل است:

  1. هر دو پای بیمار به صورت فیزیکی و بصری توسط پزشک معاینه شده و پزشک با حرکت دادن و لمس پا و کف پا بوسیله دست و اعمال فشار بر نواحی مختلف پا هر گونه ضعف، بدفرمی یا تغییر در استخوان‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.
  2. در مرحله بعدی پزشک به ارزیابی عملکرد ماهیچه های پا می‌پردازد، این ارزیابی شامل حرکت و نگهداشتن پا در مقابل یک جسم سخت خواهد احتمالاً پزشک از بیمار درخواست کند ک مقابل وی راه رفته، بایستد و یا حتی بدود. چنانچه در حین انجام این کارها درد کف پا برای بیمار بروز کند، علت بروز درد مشخص خواهد شد.
  3. در گام بعدی پزشک عصب‌های پا بیمار را برای ارزیابی و بررسی هرگونه آسیب دیدگی احتمالی در این ناحیه مورد معاینه قرار می‌دهد.
  4. در صورت لزوم آزمایش‌های عکس برداری با اشعه ایکس، انجام ام آر آی یا اسکن استخوان‌ها می‌تواند به تشخیص هر گونه تغییرات در استخوان‌ها کمک کند.

عوارض درد ناحیه کف پا چیست؟

از جمله عوارض درد در ناحیه کف پا می‌توان به عدم تعادل فرد، احتمال افتادن و در نتیجه بروز آسیب‌های بیشتر، ایجاد اختلال در فعالیت‌های بیمار و ناتوانی وی در انجام کلیه امور روزمره اشاره کرد. از همین رو ضروری است بیمار پس از تشخیص علت درد در ناحیه کف پا فوراً برای درمان این مشکل اقدام نماید.

چه عواملی در بروز درد در ناحیه کف پا موثر می‌باشند؟

عوامل موثر در بروز درد ناحیه کف پا:

  • رنج سنی بالاتر از 40 سال
  • داشتن اضافه وزن
  • عدم تحرک یا کم تحرکی
  • پیاده روی طولانی روی سطوح
  • استفاده از کفش‌های نامناسب مثل کفش‌های تخت، کفش پاشنه بلند و کفش پاشنه ساییده
  • –    وجود خار پاشنه پا (که معمولاً با درمان خار پاشنه، درد کاهش می‌یابد)

هدف از درمان درد در کف پا چیست؟

هدف اصلی روش‌های درمانی برای درد در کف پا، کاهش درد ناحیه کف پا می‌باشد. مثالاً به منظور التیام درد‌های ناحیه کف پا می‌توان تمرینات تقویتی و کششی انجام داد، ناحیه را محکم بانداژ کرد و یا استروئید تزریق کرد. در صورت تداوم درد کف پا همزمان با استفاده از این روش‌های درمانی، ممکن است بیمار نیازمند عمل جراحی باشد.

روش‌های درمانی درد در ناحیه کف پا

  •  استراحت، یخ، بانداژ: یکی از روش‌های درمان درد کف پا استراحت، استفاده از یخ و بانداژ کردن کف پای آسیب دیده است. این اقدامات جزو درمان‌های اولیه محسوب شده و به کاهش درد و تورم و تسویه الیتام می‌انجامد و در صورت جدی نبودن علل درد پا می‌تواند کاربردی باشد.
  • –    دارو درمانی: از دیگر روش‌های درمان درد در ناحیه کف پا دارودرمانی است. استفاده از داروهای مسکن و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی منجر به کاهش درد و التهاب کف پا می‌شوند.
  • –    لیزر درمانی: در برخی شرایط برای تسکین درد، کاهش التهاب و تسریع دوران بهبودی کف پا از روش لیزر درمانی استفاده می‌شود. این روش غیرتهاجمی و غیرجراحی امروزه تاثیر آنی بر تسریع فرآیندهای الیتام دارد.
  • –    فیزیوتراپی: یکی دیگر از روش‌های درمانی درد در کف پا فیزتوپراتی است. در این روش از برخی تمرینات ورزشی از جمله تمرین قوس کف پا، تمرین گرفتن و بلند کردن اجسام با انگشت پا، بلند شدن روی نوک پنچه و غیره انجام می‌شود که قادر به کاهش درد،افزایش جریان خون و بهبودی بیمار است و در برخی موارد حرکات و فعالیت‌ای بیمار اصلاح می‌شود.
  • هیدروتراپی: تغییر دمای سریع بافت از گرم به سرد و بالعکس مفید است و شام سونا، حمام بخار، حمام پا و کمپرس سرد و گرم استفاده می‌شود.
  • پوشیدن کفش مناسب: استفاده از کفش‌های پاشنه طبی و نرم و دارای محافظ قوس کف پا برای درمان درد کف پا مناسب است. کفش‌های ورزشی بنددار نسبت به صندل‌های روباز گزینه بهتری است. از سوی دیگر از پوشیدن کفش‌های قدیمی یا کهنه و با پاشنه ساییده باید خودداری کنید.
  • استفاده از پدهای طبی و ارتز (کفی) مخصوص: در برخی موارد بهترین شیوه درمانی درد ناحیه کف پا استفاده از ارتزهای مخصوص و پدهای طبی است. ساخت ارتز باید به صورت آناتومیک انجام شود چرا که حتماً باید قالب پای هر فرد تهیه شوند. در کل هر فردی حتی آن دسته از اشخاصی که درد ندارند بهتر است برای پیشگیری از بروز هر مشکلی در آینده از کفی‌های طبی مخصوص خود که به صورت انحصاری قالب‌گیری شده استفاده نمایید تا نرمال‌ترین شیوه انتقال نیرو از بدن به زمین صورت گیرد.
  • جراحی: گاهی با هیچ از روش‌های ارائه شده در بالا درد در ناحیه کف پا تسکین نمی‌یابد و پزشک به ناچار جراحی را پیشنهاد می‌کند.
  • کفی طبی قالب‌گیری شده: شاید بهترین شیوه درمان برای درد کف پا و ایجاد تعادل در اختلالات آناتومیکی مثل کف پای صاف و قوس عمیق کف پا استفاده از کفی‌های طبی قالب گیری شده بر اساس آناتومی منحربفرد هر فرد می‌باشد. در خصوص این شیوه درمانی باید گفت که حتما اینکار باید در یک مرکز تخصصی و زیر نظر متخصص ارتوپد انجام شود.

نقش کفش قدیمی و پاشنه ساییده در آسیب‌های کف پا چیست؟

یکی از مواردی که همواره به بیماران مبتلا به درد ناحیه کف پا توصیه می‌شود استفاده از کفش مناسب است. علاوه بر طبی بودن کفش، یا تنگ و پاشنه بلند نبودن کفش بیماران مبتلا به درد کف پا باید اکیداً از پوشیدن کفش‌های قدیمی و دارای پاشنه‌های ساییده خودداری کنند، چرا که همین امر می‌تواند فشار وارده به کف پا را تشدید بخشیده و منجر به بروز درد در این ناحیه شود.

راهکارهایی برای پیشگیری از بروز درد در ناحیه کف پا

  • استفاده از کفش‌های مناسب و راحت به جای کفش‌های زیبا و آزاردهنده
  • استفاده از کفی مخصوص قالب گیری شده مناسب برای آن دسته از افراد دارای قوس پای بیش از حد
  • استفاده از کفی مخصوص قالب گیری شده مناسب و طبی برای آن دسته از افراد دارای کف پای صاف
  • اجتناب از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند و نامناسب
  • اجتناب از پوشیدن دمپایی لاانگشتی
  • استفاده از کفش‌های مخصوص برای فعالیت‌هایی چون دویدن و پیاده روی طولانی
  • تلاش برای کاهش وزن جهت برداشتن فشار مضاعف از روی ماهیچه‌های کف پا
  • پیگیری هر گونه درد در کف پا و بررسی علل ایجاد کننده آن

و کلام آخر

درد کف پا، می‌تواند نشان از بیماری‌های زمینه‌ای چون بیرون زدگی دیسک گردن و کمر، آسیب‌های لگن و زانو، بیماری‌هایی چون آرتروز و غیره باشد. عدم درمان این بیماری‌ها در درازمدت منجر به تشدید علائم شده و حتی ممکن است باعث آسیب‌های دائمی به ستون فقرات، مفاصل و غیره گردد.

یکی از مهم‌ترین شیوه‌های رفع اختلالات آناتومیکی استفاده از کفی‌های طبی قالب‌گیری شده منحصربفرد برای خود شخص خواهد بود. شایان ذکر است که برای تهیه چنین کفی‌هایی باید به یک مرکز تخصصی و زیر نظر متخصصین ارتوپد انجام شود. مرکز تخصصی ما با گروهی از پزشکان متخصص آماده است با به تمامی مراجعین خود که از درد در ناحیه کف پا رنج می‌برند در درمان مشکلات آنها خدماتی چون طراحی و ساخت کفی‌های قالب‌گیری شده مخصوص ارائه دهد.

برای اطمینان از تشخیص صحیح نیز می‌توانید به کلینیک تخصصی ما مراجعه کرده و تحت نظر متخصصانی حاذق معاینه و درمان شوید. برای گرفتن نوبت از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما استفاده کنید.

شما می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های ارتوپدی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی ، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.برای اطمینان از تشخیص صحیح نیز می‌توانید به کلینیک تخصصی ما مراجعه کرده و تحت نظر متخصصانی حاذق معاینه و درمان شوید. برای گرفتن نوبت از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با مااستفاده کنید.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید