لودر سایت
آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8
تماس با ما
آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

بسیاری از ما در مورد اینکه برای زانو درد به چه دکتری مراجعه کنیم سردرگم هستیم. برای دریافت بهترین درمان ممکن، یک پزشک ارتوپد متخصص در زمینه زانو که معمولاً به نام دکتر زانو درد شناخته می‌شود می‌تواند به بهترین وجه به شما کمک کند. دکتر فوق تخصص می‌تواند با درمان به موقع دردهای زانو مانع ناتوانی در حرکت و باز و بسته کردن زانو و خم کردن آن شود.

<p style=

دکتر زانو درد کیست؟

دکتر زانو درد متخصص ارتوپدی است که علاوه بر دانش‌های تخصصی ارتوپدی کامل در مورد کل سیستم اسکلتی و عضلانی بدن به‌طور خاص به تشخیص و درمان آسیب‌های اسکلتی و عضلانی در ناحیه زانو می‌پردازد.

این پزشکان دانش و آموزش تخصصی مورد نیاز برای درمان طیف وسیعی از مشکلاتی که بر قسمت‌های مختلف سیستم اسکلتی و عضلانی شامل استخوان‌ها، مفاصل، غضروف‌ها، ماهیچه‌ها و اعصاب در زانوها تأثیر می‌گذارند را دارند. به همین دلیل می‌توانند درد حاد و مزمن زانو را درمان کرده و کیفیت زندگی شما را بهبود بخشند. آن‌ها همچنین می‌توانند مراقبت‌های پیشگیرانه را برای بیمارانی که می‌خواهند از زانوهای خود محافظت کنند و برای مدت طولانی سلامت باشند ارائه دهند.

اگر شما هم می‌خواهید بدانید دکتر زانو درد خوب چه ویژگی‌هایی دارد، چه آسیب‌هایی را تشخیص می‌دهد و از چه متدهایی برای درمان استفاده می‌کند در ادامه با ما همراه باشید.

درواقع بهترین دکتر زانو درد با گذراندن دوره‌های تخصصی یا فلوشیپ زانو و تعویض مفصل بهتر از هر متخصص ارتوپد دیگری می‌تواند با ارزیابی‌های لازم علت دقیق درد در زانو را تشخیص داده و بهترین درمان را به شما ارائه نماید.

دردهای زانو ممکن است مربوط به آسیبی در خود زانو باشند یا به دلایل دیگر مانند مشکلات ساختاری پا از جمله صافی کف پا و تغییراتی که در نحوه راه رفتن ایجاد می‌شود به وجود بیایند؛ بنابراین دکتر زانو درد نسبت به تمامی این دلایل دانش و تجربه کافی دارد و می‌تواند به بهترین شکل ممکن به کاهش علائم، درمان و کنترل بیماری‌های زمینه‌ای ایجاد کننده درد مانند آرتروز به شما کمک کند.

دکتر خوب برای زانو درد چه ویژگی‌هایی دارد؟

انتخاب یک دکتر زانو درد خوب بخصوص اگر نیاز به جراحی باشد برای شما یک تصمیم فوق‌العاده مهم است؛ زیرا این متخصصان و جراحان مسئولیت بسیار زیادی را بر عهده دارند و اغلب برای درمان مشکلات پیچیده اسکلتی و عضلانی در ناحیه زانو باید به دکتر زانو درد مراجعه کنید.

در بسیاری از موارد این پزشکان حتی می‌توانند زندگی را نجات دهند؛ بنابراین ضروری است که دکتر زانو درد جدید شما چیزی فراتر از واجد شرایط بودن باشد. آن‌ها باید بتوانند از حداقل چیزی که برای درمان شما لازم است فراتر بروند و مراقبت‌های استثنایی از بیمار را ارائه دهند.

برای اینکه بتوانید انتخاب درست‌تری در این زمینه داشته باشید ما در اینجا می‌خواهیم ویژگی‌های دکتر خوب برای زانو درد را برایتان بازگو کنیم:

  1. تحصیلات معتبر

هر پزشکی نمی‌تواند ادعا کند که در یک زمینه خاص مهارت و تجربه زیادی دارد مگر اینکه به‌صورت تخصصی در دانشگاه‌های معتبر در آن زمینه کسب دانش کرده باشد؛ بنابراین بسیار مهم است که بررسی کنید دکتر زانو درد شما از کدام دانشگاه فارغ‌التحصیل شده و چه دوره‌های تخصصی را گذرانده است.

حتی در میان متخصصان زانو همه آن‌ها به تمامی جوانب آسیب‌های زانو نمی‌پردازند و برای شما بهترین فوق تخصص زانو کسی است که در زمینه مشکل شما تحصیلات و تخصص کافی داشته باشد؛ مثلاً فوق تخصص زانو از آمریکا به دلیل اعتبار بالایی که دانشکده‌های تخصصی این کشور دارند می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای شما باشد. هرچند تنها ملاک انتخاب دکتر زانو درد این مورد نیست!

  • تجربه

یک پزشک هرچند تحصیلات آکادمیک بسیار خوبی از دانشگاه‌های معتبر دنیا داشته باشد و مثلاً فوق تخصص زانو از آمریکا باشد ولی تجربه کافی در تشخیص و انجام درمان‌های مختلف برای زانو را نداشته باشد نمی‌تواند آن‌طور که شاید و باید به شما کمک کند.

بنابراین مثلاً اگر به شما گفته شده که نیاز به جراحی دارید باید به دنبال یک دکتر زانو درد باشید که در هر سال بارها جراحی‌های مختلف زانو را انجام داده و به بهترین نحو می‌تواند به شما کمک کند.

  • 3.       داشتن شجاعت کافی

بر کسی پوشیده نیست که تخصص‌های پزشکی مختلف از مشاغل بسیار پراسترس می‌باشد. جراحان ملزم به برقراری ارتباطات بسیار سخت در شرایط با فشار بالا مانند تصادفات سخت و حوادث هستند که باید در این شرایط شجاعتِ گرفتن بهترین تصمیم و انجام آن برای بیمار را داشته باشند.

حتی زمانی که بیمار در معرض خطر از دست دادن اندام یا مرگ هست بهترین فوق تخصص زانو در کمال آرامش بهترین تصمیم را خواهد گرفت و آن را اجرا می‌کند.

  • شخصیت پذیری پزشک

مانند هر متخصص پزشکی دیگری، مهم است که دکتر زانو درد جدید شما نیز رفتار خوب و شایسته‌ای با شما داشته باشد؛ زیرا بیماران برای پزشکانی که چنین رفتاری را نشان می‌دهند ارزش بیشتری قائل هستند و همکاری بهتری در روند درمان خواهند داشت.

ویژگی‌های شخصیتی باید در تمام تعاملات حرفه‌ای رعایت شود. دکتر زانو درد جدید شما باید بتواند خود را به‌خوبی با کار در یک تیم پزشکی وفق دهد و با جراحان، پزشکان و کارکنان پشتیبانی دیگر به‌خوبی کنار بیاید.

داشتن این ویژگی بسیار مهم است، زیرا یک دکتر زانو درد بدون توانایی برقراری ارتباط اجتماعی می‌تواند روحیه و انگیزه تیم درمان ارتوپدی شما را نیز پایین بیاورد و درمان آن ‌طور که باید و شاید صورت نگیرد.

  • 5.       مهارت‌های مکانیکی

بهترین فوق تخصص زانو یا جراح زانو پزشکی نیست که بتواند تنها تشخیص و راه‌حل درمان را انجام دهد، بلکه باید بتواند با مهارت‌های مکانیکی خوبی که دارد بهترین درمان را انجام دهد.

برخی از روش‌های درمانی برای زانودرد مانند آرتروپلاستی یا جراحی باز برای تعویض مفصل نیاز به مهارت و تجربه بالایی دارد که هرکسی توانایی انجام آن را نخواهد داشت و برای انجام آن باید به دنبال دکتر زانو درد باشید.

  • انعطاف‌پذیری

بهترین دکتر زانو درد بیشتر زمان خود را وقف کار خود می‌کند و هیچ مشکلی با ساعت‌های طولانی کار برای شرایط خاص یک بیمار نخواهد داشت. به‌عنوان‌مثال بعضی از جراحی‌ها اغلب برای ساعت‌ها در یک زمان طول می‌کشند.

گاهی اوقات تا اواخر شب و در آخر هفته‌ها نیز باید درمان‌های فوری انجام شود؛ بنابراین مهم است که متخصصی را برای درمان آسیب‌های زانوی خود پیدا کنید که انعطاف‌پذیری برای چنین برنامه‌هایی را داشته باشد.

  • 7  قدرت رهبری بالا

فوق تخصص‌ها برخی از ارشدترین سمت‌ها را در هر تیم پزشکی به دست می‌گیرند؛ بنابراین باید به‌راحتی بتوانند یک تیم را چه در اتاق عمل باشد یا یک پروژه تحقیقاتی جدید، به جلو هدایت کنند. همچنین توانایی احترام به نظرات دیگران و ابداع استراتژی برای همکاری در این زمینه بسیار مهم است.

  • 8. تمایل به ادامه یادگیری

بهترین فوق تخصص زانو حتی اگر فوق تخصص زانو از آمریکا باشد این ادعا را ندارد که همه چیز را می‌داند و دیگر به دلیل تخصصی که دارد نیاز به یادگیری و آموزش نخواهد داشت. این پزشکان معمولاً به آموزش‌های خود در مورد پیشرفت‌های پزشکی و جراحی ادامه می‌دهند.

از این گذشته، رشته پزشکی رشته‌ای است که همیشه در حال پیشرفت است و یک دکتر زانو درد خوب این موضوع را تشخیص می‌دهد و تمام تلاش خود را می‌کند تا دائماً خود را با ابداعات جدید پزشکی بروز نگه دارد.

جراحانی که از این روش تکامل امتناع می‌ورزند و ادعا می‌کنند همه چیز را می‌دانند برای درمان شما مناسب نیستند و ممکن است از روش‌های درمانی قدیمی و سخت برای شما استفاده کنند.

  • دیدگاه واقع‌گرایی

این ویژگی باید به‌خوبی با حس قاطعیت متخصص زانودرد متعادل باشد. متخصصان و جراحان بزرگ زانو هر راه ممکن را برای درمان بیمار در نظر می‌گیرند، درحالی‌که به‌طور هم‌زمان کاملاً در مورد نتایج واقع بین هستند. به‌عنوان‌مثال می‌دانند که هر بیمار برای هر نوع جراحی پیچیده مناسب نیست و باید انتخاب روش‌های درمانی با توجه به شرایط بیمار در نظر گرفته شود.

  1. مکان فعالیت

در انتخاب دکتر خوب برای زانو درد باید به مکان فعالیت متخصص خود نیز توجه داشته باشید؛ زیرا اولاً باید در دسترسی آسان باشد که هر موقع نیاز به مراجعه داشتید به‌راحتی بتوانید این کار را انجام دهید و در ثانی باید در یک مرکز تخصصی ارتوپدی مجهز مانند مرکز ما فعالیت داشته باشد؛ زیرا تنها بهترین متخصصان در این مراکز فعالیت می‌کنند و شما از این نظر که بهترین فوق تخصص زانو با تجهیزات مدرن پزشکی به درمان شما می‌پردازد اطمینان حاصل خواهید کرد.

دکتر زانو درد چه بیماری‌هایی را تشخیص می‌دهد؟

مفصل زانو یکی از بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین مفصل‌ها در بدن است. این مفصل با اتصال استخوان ران به ساق پا، نقش مهمی در حمایت از وزن بدن شما و تسهیل در هر نوع حرکتی مانند دویدن و راه رفتن ایفا می‌کند و به شما امکان می‌دهد زانوی خود را به‌راحتی خم و راست کنید.

به دلیل پیچیدگی مفصل زانو، این ناحیه مستعد آسیب‌های متعددی است که تنها توسط دکتر زانو درد به‌طور دقیق تشخیص داده می‌شوند. برخی از شایع‌ترین آسیب‌های مفصل زانو شامل پارگی رباط‌ها، تاندون‌ها و غضروف‌ها می‌شود. خود کاسه زانو نیز ممکن است دچار انواع شکستگی یا دررفتگی شود.

در اینجا می‌خواهیم نگاهی به شایع‌ترین آسیب‌های زانو بیندازیم که توسط دکتر زانو درد تشخیص داده می‌شوند که عبارت‌اند از:

  • شکستگی

کاسه زانو یا کشکک زانو سپری برای مفصل زانو است و از آسیب به آن در هنگام زمین خوردن محافظت می‌کند. به همین دلیل، کاسه زانو ممکن است در هنگام سقوط شدید یا آسیب ورزشی دچار نوعی شکستگی شود.

شکستگی کاسه زانو یکی از آسیب‌های شایع و درعین‌حال جدی برای زانو است که معمولاً برای اصلاح به بی‌حرکتی یا در برخی موارد جراحی توسط بهترین فوق تخصص زانو نیاز دارد.

  • دررفتگی‌ها

دررفتگی زانو آسیب دیگری است و زمانی اتفاق می‌افتد که استخوان‌های زانو به‌طور ناگهانی در حین انجام حرکتی از جای خود خارج شوند. این آسیب می‌تواند پس از یک ضربه بزرگ مانند سقوط، ضربه با سرعت بالا یا تصادف اتومبیل رخ دهد. همچنین می‌تواند در اثر پیچاندن زانو درحالی‌که یک پا محکم بر روی زمین قرارگرفته است، ایجاد شود.

دررفتگی‌ها نیاز به این دارند که استخوان‌های جابه‌جا شده توسط دکتر زانو درد به‌جای خود برگردند. گاهی اوقات کاسه زانو به‌طور خودبه‌خود اصلاح می‌شود و به‌موقعیت مناسب باز می‌گردد؛ اما در سایر موارد نیاز به یک آرام بخش ملایم خواهید داشت تا به دکتر زانو درد اجازه دهد بدون ایجاد ناراحتی زیاد، زانو را جابجا کرده و به‌جای خود برگرداند. به‌طورکلی حدود شش هفته نیز طول می‌کشد تا دررفتگی زانو به‌طور کامل بهبود یابد.

  • آسیب‌های رباط صلیبی قدامی

رباط صلیبی قدامی (ACL) بافتی در زانو است که استخوان‌های بالایی و پایینی ساق پا را به‌طور کامل به هم وصل می‌کند و به ثابت نگه‌داشتن زانوها کمک خواهد کرد. اگر ساق پا بیش‌ازحد به جلو کشیده شود یا اگر پا پیچ بخورد ACL ممکن است دچار پارگی شود.

آسیب‌های ACL یکی از شایع‌ترین انواع آسیب‌ها در زانو هستند و حدود 40 درصد از آسیب‌های ورزشی مربوط به زانو را تشکیل می‌دهند. آسیب ACL می‌تواند از یک پارگی کوچک در رباط تا آسیب‌های شدیدتر متغیر باشند.

 اگر رباط کاملاً پاره شود احتمالاً برای درمان نیاز به جراحی خواهد بود؛ اما به‌طورکلی انتخاب بهترین گزینه درمانی آسیب‌های ACL به میزان آسیب و شرایط بیمار بستگی دارد.

همه آسیب‌های ACL برای درمان نیاز به جراحی ندارند، اما بسته به عوامل مختلفی از جمله شدت پارگی، گاهی ممکن است جراحی مورد نیاز باشد. توانبخشی فیزیکی یعنی شرکت در جلسات فیزیوتراپی نیز اغلب پس از درمان آسیب ACL توسط دکتر زانو درد توصیه می‌شود.

  • آسیب‌های رباط صلیبی خلفی

رباط متقاطع خلفی یا همان رباط صلیبی خلفی استخوان فمور را به ساق پا متصل می‌کند و از حرکت بیش‌ازحد ساق پا به سمت عقب جلوگیری می‌کند. همان‌طورکه از نام آن پیداست، این رباط در ناحیه پشت زانو قرار دارد. آسیب رباط صلیبی خلفی زمانی رخ می‌دهد که ضربه شدید در این ناحیه به زانو وارد ‌شود.

این شرایط می‌تواند در ورزش زمانی اتفاق بیفتد که بازیکن به‌صورت ناگهانی روی زانوی خم شده فرود آید. اگر آسیب فقط به رباط صلیبی خلفی وارد شده باشد، معمولاً درمان به‌طورکلی غیرجراحی است؛ اما اگر ترکیبی از آسیب‌ها مانند دررفتگی زانو و پارگی چند رباط ایجاد شده باشد، ممکن است نیاز به جراحی باشد.

  • آسیب‌های رباط جانبی

رباط جانبی نیز یکی از چهار رباط اصلی زانو است. آسیب رباط جانبی یک آسیب شایع مرتبط با ورزش می‌باشد. این رباط زمانی که ساق پا به طرفین فشار داده می‌شود به‌راحتی ممکن است پاره شود.

اگر رباط جانبی پاره شده باشد، می‌تواند بدون جراحی درمان شود. بااین‌حال، اگر سایر ساختارهای زانو به‌طور هم‌زمان آسیب ببینند، به‌طورکلی جراحی توسط بهترین فوق تخصص زانو توصیه می‌شود.

  • پارگی مینیسک

پارگی مینیسک آسیبی است که توسط فوق تخصص مینیسک زانو تشخیص داده شده و درمان می‌شود. مینیسک قطعه‌ای از غضروف در بین مفصل زانو است که به جذب شوک‌های ناشی از دویدن یا ورزش کردن کمک می‌کند. این قطعات به حالت بالشتک شدن مفصل و پایدار نگه‌داشتن آن کمک می‌کنند.

متأسفانه، پارگی مینیسک در ورزش‌هایی که نیاز به پریدن دارند، مثل والیبال و فوتبال و همچنین ورزش‌های تماسی، بسیار رایج است. هنگامی‌که فرد در حین دویدن به‌طور ناگهانی جهت خود را تغییر می‌دهد، احتمال این پارگی وجود دارد که فوق تخصص مینیسک زانو می‌تواند با تشخیص به‌موقع آن، بهترین درمان را به شما ارائه دهد. بسته به میزان آسیب و شدت پارگی ممکن است نیاز به جراحی باشد.

  • پارگی تاندون

تاندون زانو که به آن تاندون کشکک نیز گفته می‌شود با عضلات زانو در جلوی ران کار می‌کند تا بتواند به صاف شدن ساق پا کمک کند. درحالی‌که پارگی تاندون کشکک بیشتر در میان افراد میان‌سال و کسانی که ورزش‌های حرفه‌ای دویدن یا پرش را انجام می‌دهند شایع است، این امکان وجود دارد که هر فردی در هر سنی دچار پارگی تاندون شود.

پارگی کامل تاندون یک آسیب ناتوان کننده در نظر گرفته می‌شود و برای بازیابی عملکرد کامل نیاز به جراحی توسط دکتر زانو درد دارد. بااین‌حال بیشتر آسیب‌های تاندونی فقط پارگی جزئی هستند و برای کمک به بهبودی نیاز به استراحت و شرکت در جلسات فیزیوتراپی دارند.

با توجه به آسیب‌هایی که گفتیم اگر آسیب زانو را تجربه کرده‌اید یا درد زانو دارید، مهم است که در اسرع وقت به یک دکتر زانو درد خوب در شهر خود مراجعه کنید. متخصص زانودرد شما می‌تواند بهترین تشخیص را انجام دهد و گزینه‌های درمانی را برای کمک به شما در بازگرداندن هرچه سریع‌تر به مسیر درست توصیه ‌کند.

برای زانو درد به چه دکتری مراجعه کنیم و چه زمانی اقدام کنیم؟

همان‌طورکه قبلاً نیز به آن اشاره کردیم زانودرد از دردهای بسیار شایع است و می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. چه جوان باشید و چه بالغ، ممکن است درد زانو را در زمان‌های مختلف تجربه کنید.

هنگامی‌که یک فرد جوان زانودرد را تجربه می‌کند، معمولاً درنتیجه یک آسیب مانند آسیب‌های ایجاد شده در حین ورزش است. سالمندانی که زانودرد را تجربه می‌کنند ممکن است به دلیل ساییدگی و پارگی یا آرتریت دچار درد شده باشند.

زانودردی که بعد از چند روز با انجام مراقبت‌های خانگی بهتر نمی‌شود مستلزم مراجعه به دکتر زانو درد است. درد راهی است که بدن شما به شما هشدار می‌دهد که چیز اشتباهی وجود دارد که باید سریع‌تر بررسی شود. در اینجا چند علامت وجود دارد که نشان می‌دهد زمان مراجعه به دکتر خوب برای زانو درد برای درد زانو فرا رسیده است:

  • قرمزی، گرمی و حساسیت در زانو
  • تورم قابل‌توجه
  • درد شدید
  • ناتوانی در تحمل وزن روی پای آسیب‌دیده
  • تب
  • تغییر شکل فیزیکی در ناحیه

درد مزمن زانو که به‌اندازه کافی شدید نیست و نیاز به مراجعه به اورژانس یا مراقبت‌های فوری ندارد، ممکن است نشانه‌ای از یک وضعیت دژنراتیو باشد.

استئوآرتریت یا آرتروز یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که زانو را بخصوص در افراد میان‌سال و سالمند درگیر می‌کند و درنتیجه تغییرات مرتبط با افزایش سن در غضروف محافظ مفاصل ایجاد می‌شود. استئوآرتریت پیش‌رونده است، به این معنی که اگر به‌موقع تشخیص داده نشده و کنترل نشود، بدتر خواهد شد.

اگر برای زانودرد بیش از چند بار در ماه مجبور به مصرف قرص‌های مسکن یا استراحت هستید، نشانه آن است که باید به دکتر زانو درد مراجعه کنید.

همچنین برای درد زانو که با سفتی، تورم و کاهش دامنه حرکتی همراه است، به دکتر زانو درد مراجعه کنید. این‌ها نشانه‌هایی هستند که مشخص می‌کنند یک آسیب یا شرایط خاصی برای زانو ایجاد شده است که نیاز به ارزیابی پزشکی دارد.

بسیاری از مردم چنین علائمی را به‌خصوص با افزایش سن، نادیده می‌گیرند، زیرا فکر می‌کنند که این حالت‌ها و دردها بخشی از پیری طبیعی است. افرادی که اضافه‌وزن دارند نیز فکر می‌کنند که این یک علامت طبیعی است.

بااین‌حال، درد مزمن زانو، اگرچه بسیار شایع است، طبیعی نیست و حتماً علتی دارد که باید مورد پیگیری و درمان قرار بگیرد تا در آینده مشکلات بیشتری را برایتان ایجاد نکند.

دکتر زانو درد چگونه آسیب‌های زانو را تشخیص می‌دهد؟

معمولاً برای تشخیص علت درد در زانو متخصص یا دکتر زانو درد ابتدا شرح‌حالی از شما می‌گیرد تا مشخص شود که چه چیزی می‌تواند باعث آسیب شده باشد. بسیار مهم است که توضیحات را به‌طور کامل و صادقانه ارائه دهید تا بهترین تشخیص و درمان هم برایتان صورت گیرد.

سپس پزشک یک معاینه فیزیکی کامل از زانوی آسیب‌دیده انجام می‌دهد. در طول معاینه فیزیکی، پزشک شما به‌احتمال‌زیاد موارد زیر را بررسی خواهد کرد:

  • زانوی شما را از نظر تورم، درد، حساسیت، گرما و کبودی قابل مشاهده بررسی می‌کند.
  • این مورد را بررسی می‌کند که چقدر می‌توانید ساق پای خود را در جهات مختلف حرکت دهید.
  • برای ارزیابی یکپارچگی ساختارهای زانوی شما، مفصل را فشار می‌دهد یا به‌صورت کنترل شده می‌کشد.

ممکن است بهترین فوق تخصص زانو تنها با گرفتن شرح‌حال و معاینه فیزیکی با توجه به دانش و تجربه‌ای که در این زمینه دارد علت را به‌درستی تشخیص دهد؛ اما گاهی برای تأیید تشخیص نهایی از برخی تست‌ها نیز استفاده می‌کند که عبارت‌اند از:

  • تصویربرداری با اشعه ایکس

دکتر زانو درد ممکن است ابتدا انجام تصویربرداری با اشعه ایکس را توصیه کند که می‌تواند به تشخیص آسیب‌هایی مانند شکستگی استخوان و بیماری‌های دژنراتیو مفصل مانند آرتروز کمک کند.

  • اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT)

این روش دارای اسکنرهایی است که سی تی اشعه ایکس گرفته شده از زوایای مختلف را برای ایجاد تصاویر مقطعی از داخل بدن شما ایجاد می‌کنند. سی‌تی‌اسکن می‌تواند به تشخیص مشکلات استخوانی و شکستگی‌های ظریف به دکتر زانو درد کمک کند. نوع خاصی از سی‌تی‌اسکن نیز وجود دارد که تنها در برخی مراکز تخصصی ارتوپدی موجود است و می‌تواند نقرس را حتی زمانی که مفصل ملتهب نیست به دقت شناسایی کند.

  • سونوگرافی

این فناوری با استفاده از امواج صوتی برای تولید تصاویر دقیق از ساختارهای بافت نرم در داخل و اطراف زانوی شما استفاده می‌شود. متخصص ارتوپد زانو ممکن است بخواهد زانوی شما را در موقعیت‌های مختلف در طول سونوگرافی حرکت دهد تا مشکلات خاص احتمالی را بررسی کند.

  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

در روش ام‌آرآی از امواج رادیویی و یک آهنربای قدرتمند برای ایجاد تصویرهای سه‌بعدی از داخل زانوی شما استفاده می‌شود. این آزمایش به‌ویژه در آشکارسازی آسیب‌های بافت‌های نرم مانند رباط‌ها، ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و غضروف بسیار مفید است.

  • تست‌های آزمایشگاهی

اگر پزشک شما مشکوک به‌نوعی عفونت یا التهاب در بدن باشد، احتمالاً آزمایش خون و گاهی اوقات روشی به نام آرتروسنتز را برایتان تجویز می‌کند که در آن مقدار کمی مایع از مفصل زانو با سوزن به‌عنوان نمونه‌برداری برداشته می‌شود و برای تجزیه‌وتحلیل به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.

دکتر زانو درد از چه روش‌های درمانی استفاده می‌کند؟

بسته به اینکه علت اصلی ایجاد درد چیست، ممکن است دکتر زانو درد از دو گروه بزرگ روش‌های درمانی شامل روش‌های درمانی غیرتهاجمی و روش‌های درمانی تهاجمی استفاده کند.

معمولاً زانودردهای ناگهانی که به دلیل آسیب مانند شکستگی و پارگی بافت نرم ایجاد شده باشند ممکن است سریعاً به جراحی نیاز داشته باشند اما در مورد دردهای مزمن، دکتر زانو درد در ابتدا تلاش می‌کند تا درمان را بدون نیاز به جراحی انجام دهد.

درمان‌های غیرجراحی برای زانو

درمان‌های غیرجراحی برای آسیب‌های زانو توسط دکتر زانو درد عبارت‌اند از:

  • داروها

پزشک شما ممکن است داروهایی را برای کمک به تسکین درد و درمان شرایطی که باعث درد زانو شما می‌شوند، مانند آرتریت روماتوئید یا نقرس، تجویز کند. این داروها بسته به علائم می‌توانند از دوزهای ضعیف تا دوزهای متوسط و بسیار قوی متفاوت باشند.

  • انجام تمرینات ورزشی و فیزیوتراپی

تقویت عضله‌های اطراف زانو باعث افزایش پایداری بیشتر آن خواهد شد. دکتر زانو درد شما ممکن است فیزیوتراپی یا انواع مختلفی از تمرینات تقویتی را بر اساس شرایط خاصی که باعث درد شما می‌شود توصیه کند.

اگر از نظر بدنی فعال هستید یا یک ورزش را به‌صورت حرفه‌ای انجام می‌دهید، ممکن است برای اصلاح الگوهای حرکتی که ممکن است بر زانوهای شما تأثیر بگذارد و ایجاد تکنیک خوب در طول ورزش یا فعالیت خود به تمریناتی نیاز داشته باشید.

تمرینات برای بهبود انعطاف‌پذیری و تعادل شما نیز مهم هستند. گاهی لازم است در جلسات فیزیوتراپی شرکت کنید تا این قدرت ایجاد شود یا بعد از جراحی بازیابی عملکرد زانوها بهتر و زودتر صورت پذیرد.

  • استفاده از ارتزهای مناسب

گاهی مشکلات ساختاری مانند صافی کف پا یا قوس بیش‌ازاندازه می‌تواند روی نحوه راه رفتن شما و زانوها تأثیر بگذارد و باعث درد زانو شود. در این شرایط استفاده از تکیه‌گاه‌های قوس، گاهی اوقات با گوه‌هایی در یک طرف پاشنه، می‌تواند به کاهش فشار از سمت زانو که بیشتر تحت تأثیر آرتروز است کمک کند.

در شرایط خاص، ممکن است از انواع مختلف بریس یا زانوبند طبی نیز برای کمک به محافظت و حمایت از مفصل زانو استفاده شود.

  • تزریق داروهای مختلف

در برخی موارد، دکتر زانو درد ممکن است تزریق دارو را مستقیماً به مفصل شما پیشنهاد دهد تا درد سریعاً کاهش یابد و شما توانایی شرکت در جلسات فیزیوتراپی را داشته باشید. برخی از این تزریق‌ها که به‌صورت حرفه‌ای در مرکز تخصصی ما توسط افراد ماهر انجام می‌شوند، عبارت‌اند از:

  • کورتیکواستروئیدها

تزریق یک داروی کورتیکواستروئید به مفصل زانو می‌تواند به‌خوبی به کاهش علائم شعله‌ور شدن آرتریت کمک کند و باعث تسکین دردی شود که ممکن است چند ماه طول بکشد.

البته این تزریق‌ها در همه موارد مؤثر نیستند و تنها دکتر زانو درد می‌تواند تشخیص دهد که آیا برای شما مناسب است یا خیر؟

  • تزریق اسید هیالورونیک

این ماده یک مایع غلیظ است و دقیقاً مشابه مایعی است که به‌طور طبیعی مفاصل را روان می‌کند. اسید هیالورونیک را می‌توان در مراکز تخصصی ارتوپدی برای بهبود تحرک و کاهش درد به زانو تزریق کرد.

اگرچه نتایج مطالعات در مورد اثربخشی این درمان متفاوت است، اما نتایج تسکین یک یا چند تزریق ممکن است تا شش ماه ادامه داشته باشد.

  • پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)

پی آر پی یا پلاسما درمانی روشی نوین برای کاهش سریع درد است که حاوی غلظتی از فاکتورهای رشد مختلف است که به نظر می‌رسد التهاب را به‌خوبی کاهش داده و باعث بهبودی می‌شود.

در این روش از خون خود بیمار استفاده می‌شود و فاکتورهای مورد نظر بعد از جداسازی از خون به ناحیه مفصل زانو تزریق خواهد شد. بسیار مهم است که این تزریقات توسط افراد ماهر انجام شود تا هم تأثیر داشته باشد و هم عوارضی مانند درد بیشتر یا کبودی زیاد را ایجاد نکند.

  • تزریق اوزون و کورتون

تزریق اوزون و کورتون نیز از شیوه‌های جدید است که معمولاً نسبت به روش تزریق کورتیکواستروئید ترجیح داده می‌شود؛ زیرا هم عوارض جانبی کمتری دارد و هم ماندگاری بیشتری خواهد داشت.

به‌علاوه ممکن است نیاز به جراحی را مرتفع گرداند؛ اما مهم است که توسط افراد ماهر و در مراکز تخصصی مجهز با کادری مجرب مانند مرکز ما انجام شود.

  • عمل جراحي

اگر آسیبی داشته باشید که ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد، معمولاً نیازی به انجام فوری عمل جراحی نیست، مگر اینکه آسیب ناگهانی و شدید بعد از حادثه‌ای مانند یک تصادف سخت باشد.

قبل از تصمیم‌گیری، مزایا و معایب هر دو توانبخشی غیرجراحی و بازسازی جراحی را در رابطه با آنچه برای شما مهم است در نظر بگیرید. در صورت نیاز به جراحی، دکتر زانو درد ممکن است بر اساس آسیب ایجاد شده یکی از روش‌های زیر را برایتان انتخاب کند:

  1. جراحی آرتروسکوپی

بسته به آسیب شما، دکتر زانو درد شما ممکن است بتواند آسیب مفصلی را با استفاده از یک دوربین فیبر نوری و ابزارهای بلند و باریکی که از طریق چند برش کوچک در اطراف زانو وارد می‌شود، معاینه و ترمیم کند.

آرتروسکوپی می‌تواند برای ترمیم بی‌ثباتی مفصل زانو، برداشتن یا ترمیم غضروف آسیب‌دیده (به‌خصوص اگر باعث قفل شدن زانو شود) و بازسازی رباط‌های پاره شده استفاده شود.

  • جراحی تعویض جزئی زانو

در این روش، دکتر زانو درد تنها قسمت آسیب‌دیده زانو را با قطعات ساخته شده از فلز و پلاستیک به‌عنوان پروتز مفصل زانو تعویض می‌کند. این جراحی معمولاً می‌تواند از طریق برش‌های کوچک انجام شود، بنابراین احتمالاً سریع‌تر از جراحی‌های باز برای تعویض کل مفصل بهبود می‌یابید.

  • تعویض کامل زانو

در این روش، متخصص استخوان و غضروف آسیب‌دیده را از استخوان ران، ساق پا و کاسه زانو جدا می‌کند و آن را با یک مفصل مصنوعی جدید که ساخته شده از آلیاژهای فلزی، پلاستیک‌های درجه‌یک و پلیمرها است، جایگزین می‌کند.

  • استئوتومی

این روش شامل برداشتن استخوان‌های اضافی از استخوان ران یا ساق پا برای تراز بهتر زانو و تسکین دردهای ناشی از آرتریت است. این جراحی ممکن است به شما کمک کند تا بتوانید جراحی تعویض کامل زانو را به تأخیر بیندازید یا به‌طور کامل از آن اجتناب کنید.

شیوه زندگی و درمان‌های خانگی آسیب‌های زانو

داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن (Advil، Motrin IB، دیگران) و ناپروکسن سدیم (Aleve) می‌توانند به کاهش دردهای سطحی زانو کمک کنند. برخی از افراد با مالیدن یا ماساژ زانوی آسیب‌دیده با کرم‌های حاوی یک عامل بی‌حس‌کننده مانند لیدوکائین یا کپسایسین (ماده‌ای که فلفل چیلی را تند می‌کند) تسکین پیدا می‌کنند.

اقدامات خود مراقبتی برای زانوی آسیب‌دیده نیز عبارت‌اند از:

  • استراحت

برای کاهش فشارهای مکرر روی زانوی خود، فرصتی برای بهبودی آسیب‌دیدگی و جلوگیری از آسیب بیشتر، فعالیت‌های خود را تا جای ممکن کاهش داده و استراحت کنید. ممکن است یک یا دو روز استراحت تنها چیزی باشد که برای درمان یک آسیب جزئی نیاز دارید. آسیب شدیدتر احتمالاً به زمان بهبودی طولانی‌تری نیاز دارد.

  • استفاده از یخ

یخ هم درد و هم التهاب را به‌خوبی کاهش می‌دهد. استفاده از یک کیسه نخودفرنگی منجمد بلافاصله بعد از آسیب و ایجاد درد بر روی زانو به‌خوبی کار می‌کند و درد را کاهش می‌دهد. همچنین می‌توانید از کیسه یخ پیچیده شده در یک حوله نازک برای محافظت بیشتر از پوست خود استفاده کنید.

اگرچه یخ درمانی به‌طورکلی بی‌خطر و مؤثر است، اما به دلیل خطر آسیب به اعصاب و پوست، نباید در هر زمان بیشتر از 20 دقیقه استفاده شود. استفاده از این روش تا 72 ساعت بلافاصله بعد از آسیب بسیار خوب است.

  • استفاده از کمپرس گرم

بعد از 72 ساعت اولیه ممکن است با استفاده از کیسه آب گرم روی ناحیه دردناک زانو، تسکین موقت درد را تجربه کنید؛ اما قبل از آن به‌هیچ‌وجه از حرارت استفاده نکنید.

  • فشرده‌سازی

این کار باید تحت نظر دکتر زانو درد انجام شود و به جلوگیری از تجمع مایع در بافت‌های آسیب‌دیده کمک می‌کند و هم ترازی و ثبات زانو را حفظ خواهد کرد. به دنبال باند فشاری سبک، با تهویه خوب و خود چسب باشید. باند مورد استفاده باید به‌اندازه‌ای سفت باشد که زانوی شما را بدون تداخل در گردش خون نگه دارد.

  • قرار دادن زانو در ارتفاع

برای کمک به کاهش تورم ناشی از آسیب، سعی کنید پای آسیب‌دیده خود را روی بالش قرار دهید یا روی صندلی بنشینید، طوری که زانو بالاتر قرار بگیرد. اگر بتوانید طوری قرار بگیرید که زانو بالاتر از قفسه سینه باشد، بهتر خواهد بود.

  • طب جایگزین

تحقیقات نشان می‌دهد که در برخی موارد طب سوزنی به تسکین زانودرد ناشی از آرتروز کمک می‌کند. طب سوزنی شامل قرار دادن سوزن‌های نازک به‌اندازه مو در پوست شما در مکان‌های خاصی از بدن است و به‌هیچ‌وجه دردناک نیست ولی تنها باید توسط افراد متخصص و باتجربه در این زمینه انجام شود تا نتایج خوبی حاصل گردد.

علائم زانودرد مزمن

هنگامی‌که بهترین فوق تخصص زانو را جستجو کردید و یک دکتر زانو درد در این زمینه را پیدا کردید، مشاوره شما در مورد نگرانی‌های مختلفی صحبت می‌کند که با علائم زانودرد شما شروع می‌شود.

ازآنجایی‌که متخصص درد مداخله‌ای شما طیف گسترده‌ای از گزینه‌های درمان درد را در دست دارد، دانستن درد مفصل یا زانودرد خاص شما برای یافتن تشخیص صحیح ضروری است. علائم رایج زانودرد مزمن به شرح زیر است:

  • تورم یا سفتی موضعی زانو
  • قرمزی و گرمی
  • بی‌ثباتی یا ضعف عمومی در هنگام ایستادن
  • صدای خرچنگ یا ترکیدن
  • ناتوانی در صاف کردن کامل پای خود
  • هنگامی‌که ایستاده‌اید، راه می‌روید یا می‌دوید، احساس می‌شود زانو حالت خالی شدن دارد.

توصیف صادقانه علائم خود با دکتر زانو درد برای شناسایی علت ناراحتی شما بسیار مهم است.

کمک‌های اولیه سریع برای آسیب‌دیدگی زانو در 48 تا 72 ساعت اول

ممکن است شما در مکانی به‌دور از دکتر زانو درد باشید و دچار آسیب ناگهانی شوید که نیاز به انجام برخی اقدامات سریع اورژانسی داشته باشید. این اقدامات عبارت‌اند از:

  • فوراً هرگونه فعالیت خود را متوقف کنید و درد را همراه با فعالیت تحمل نکنید.
  • در ابتدا به مفصل خود به‌طور کامل استراحت دهید.
  • درد، تورم و خونریزی داخلی را با استفاده از کیسه‌های یخ، هر دو ساعت یک‌بار به مدت 15 دقیقه کم کنید.
  • زانو را محکم بانداژ کنید و آن را به سمت پایین ساق پا بکشید. البته طوری که گردش خون متوقف نشود.
  • پای آسیب‌دیده را تا جایی که می‌توانید بالا بیاورید.
  • به‌هیچ‌وجه حرارت را به مفصل وارد نکنید.
  • از مصرف الکل در این زمان خودداری کنید، زیرا باعث خونریزی و تورم بیشتر می‌شود.
  • مفصل را به‌هیچ‌وجه ماساژ ندهید، زیرا این کار هم باعث خونریزی و تورم بیشتر می‌شود.

آسیب‌های خفیف زانو ممکن است خودبه‌خود بهبود یابند، اما تمام آسیب‌ها باید توسط دکتر زانو درد یا فیزیوتراپیست بررسی و تشخیص داده شوند. زانودرد مداوم نیاز به تشخیص و کمک حرفه‌ای دارد. مراقبت فوری پزشکی برای هر آسیب زانو، شانس بهبودی کامل را برایتان افزایش می‌دهد.

همچنین ممکن است بتوانید به کمک روش‌های زیر به پیشگیری از آسیب‌های زانو کمک کنید:

  • مفاصل و ماهیچه‌ها را با انجام حرکات ورزشی یا فعالیت خود و کشش ماهیچه‌ها به‌آرامی قبل از انجام ورزش حرفه‌ای گرم کنید.
  • کفش‌های مناسب بپوشید.
  • از حرکات تکان‌دهنده و ناگهانی خودداری کنید.
  • سعی کنید هنگام تغییر جهت زانو، به‌جای چرخیدن از طریق زانو، پاشنه‌های پای خود را بچرخانید.
  • پس از ورزش مجدداً با انجام حرکات کششی سبک، آسان و پایدار بدن خود را خنک کنید.
  • با گذشت زمان به‌آرامی یک برنامه ورزشی را ادامه دهید.

سخن آخر

آسیب‌های زانو از آسیب‌های خفیف تا بسیار شدید می‌تواند متغیر باشد و مهم است که برای تشخیص علائمی مانند درد در زانو که بیش از چند روز طول کشیده و با روش‌های مراقبتی حمایتی به‌خوبی بهبود پیدا نکرده است، به دکتر زانو درد مراجعه کنید.

عدم مراجعه به دکتر زانو درد برای پیگیری تشخیص و درمان علت درد زانو می‌تواند در آینده خطرات زیادی مانند دردهای مزمن و ناتوان کننده را ایجاد کند.

خوشبختانه در مرکز تخصصی ما متخصصان بروز و کار بلدی در حال فعالیت هستند که می‌توانند ارزیابی‌های کامل را به کمک بهترین تجهیزات بروز دنیا برای زانودرد شما انجام داده و بهترین تشخیص و درمان را به شما ارائه دهند. جهت گرفتن مشاوره از این عزیزان می‌توانید از طریق شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما با همکارانمان در ارتباط باشید.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید