کلینیک دکتر احمد
برترین مرکز درمان مشکلات ارتوپدی کشور

آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

زانودرد شدید از معضلاتی است که افراد زیادی به دلایل گوناگون به آن دچار می‌شوند و می‌تواند به دلیل استفاده زیاد از زانو ایجاد شود که باعث بروز آسیب‌های جدی خواهد شد. احتمالاً درد زانو را در هر سنی تجربه کنید ولی افراد مسن بیشتر در معرض آن هستند.

در این زمان باید سریعا به پزشک مراجعه کنید و بسته به نوع درد، پزشک برای درمان زانو درد شدید روش‌های گوناگونی را توصیه می‌کند. بهتر است برای آشنایی با روش‌های درمان زانو درد و دلایل بروز آن با ما همراه باشید.

Treatment-severe-knee-pain

درمان زانو درد شدید چگونه انجام می‌شود؟

درد شدید در زانو زمانی که رخ می‌دهد، می‌تواند به حدی ناخوشایند باشد که زندگی روتین شما اعم از خواب، فعالیت‌های روزانه و .. را تحت تاثیر قرار دهد. درد زانو در واقع یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که حدود 25 درصد از افراد بزرگسال به آن دچار خواهند شد و قطعا زندگی آن­ها را با مشکل مواجه خواهد کرد.

 در بعضی مواقع این افراد درد خفیف تا متوسط را تجربه می‌کنند که این درد با درمان زانو درد شدید در خانه یا فیزیوتراپی حل می‌شود ولی با این حال برخی دیگر درد شدیدتری را تجربه می‌کنند که نیاز به مداخله پزشکی بیشتر در درمان می‌باشد.

اولین قدمی که باید در درمان زانو درد شدید برداشت، این است که دلیل اصلی آن را پیدا کرد. این که در این امر نگران باشید کاملا طبیعی است، چرا که می‌تواند باعث بروز آسیب‌های جدی در زانوی شما شود که تهدیدی برای سلامتی شما محسوب می‌شود.

نیاز است که این درد را جدی بگیرید و به یک دکتر زانو درد معتبر مراجعه کنید. بهتر است بدانید که زانو درد مزمن یا موقت متفاوت هستند و ممکن است افراد آن‌ها را به دلایل گوناگونی اعم از تصادف، پارگی رباط یا خرد شدن غضروف و … تجربه کنند.

درد مزمن یا شدید زانو یک درد طولانی می‌باشد که با علائم زیادی همراه است. بنابراین زمانی که به این معضل دچار شدید، به‌راحتی می‌توانید مزمن بودن آن را تشخیص دهید.

 این درد در هر فرد متفاوت است و نیازمند تشخیص پزشک متخصص می‌باشد و به راحتی نمی‌توانید راجع به دلیل بروز آن تصمیم‌گیری کنید. درمان زانو درد شدید در بارداری نیز باید جدی گرفته شود تا باعث بروز مشکلات جبران‌ناپذیر نشود.

آشنایی با علت درد زانو جهت درمان زانو درد شدید در بارداری و شرایط عادی

شرایط و آسیب‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند باعث ایجاد درد شدید در زانوی شما شوند. این درد در زانو می‌تواند باعث بروز مشکلاتی اعم از آرتروز و .. شود. این درد اغلب به صورت ناگهانی آغاز شده و می‌تواند با ناپایداری زانو، تورم، قرمزی و علائم این چنینی همراه باشد.

همچنین ممکن است تغییراتی آشکار در زانوی خود مشاهده کنید. به صورت کلی می‌توان علت دردهای شدید را کشش نامناسب عضلات، وضعیت نامناسب بدن در زمان فعالیت‌های بدنی، عفونت، آسیب ساختاری، کشیدگی، پیچ خوردگی مفصل و عدم گرم کردن و یا خنک کردن بدن قبل و بعد از ورزش دانست.

از جمله شایع‌ترین انواع علت‌های درد شدید در زانو می‌توان به موارد ذکر شده در زیر اشاره کرد که نیاز به درمان زانو دردبه صورت فوری دارند:

آسیب‌های استخوانی

اگر درد شدید زانو با تغییر شکل آشکار در زانو همراه باشد، این درد به احتمال زیادناشی از شکستگی (شکستن) یا در رفتگی یکی از استخوان‌های زانومی‌باشد. این اتفاق معمولا به دلایل گوناگونی اعم از ضربه نسبتا بزرگ به زانو مانند سقوط، برخورد با اجسام سنگین و یاRTA رخ می‌دهد.

این درد معمولا طاقت‌فرسا است و استخوان‌ها بدون اینکه شما متوجه شوید دچار آسیب می‌شوند. در بیشتر مواقع کشکک زانو به دلیل ساختار زانو به سمت بیرون جابجا شده و می‌توانید توده بسیار بزرگی را به روی زانوی خود مشاهده کنید که دردناک است. در این زمان در اسرع وقت باید برای درمان زانو درداقدام کنید.

آسیب‌های رباط

یکی دیگر از انواع دلایل زانو درد شدید، آسیب‌های رباط است که این نوع آسیب در سه نوع اتفاق می‌افتد که به صورت زیر است:

در نوع اول، تنها فیبر زانو پاره شده و معمولا با درد و تورم خفیف همراه است اما ناپایداری در زانو دیده نمی‌شود.

در نوع دوم، بافت بیشتری از زانو پاره شده اما رباط هنوز سالم است و ممکن است درد متوسط رو به شدیدی را احساس کنید که با تورم و ناپایداری زانو روبرو است.

در نوع سوم، رباط به صورت کامل پاره شده که با درد و تورم ناگهانی همراه است که این درد طاقت‌فرسا می‌باشد. همچنین ناپایداری در زانو ایجاد خواهد شد.

پاره شدن رباط اغلب به دلایل گوناگونی اعم از حرکت‌های ورزشی سنگین رخ می‌دهد که با صدای شکستگی همراه است و سریع درد آن گسترش یافته و در کل زانو پخش می‌شود. به این ترتیب درمان زانو درد شدید به میزان آسیب آن وابسته است.

پارگی مینیسک

پارگی مینیسک زانو نیز اغلب از اصلی‌ترین دلایل درد شدید زانو محسوب می‌شود. مفصل زانو به وسیله لایه‌ای از غضروف پوشانده شده و محافظت می‌شود که به آن مینیسک گفته می‌شود. با پاره شدن مینیسک زانو، خون‌ریزی و التهاب و درد در مفصل زانو رخ می‌دهد.

با توجه به میزان آسیب، این درد می‌تواند باعث محدود کردن حرکت زانو شود. همچنین درد آن به مرور زمان افزایش پیدا می‌کند. توجه داشته باشید که این درد زمانی که سعی می‌کنید زانوی خود را خم کنید یا به آن فشار وارد کنید، بدتر می‌شود. دو دلیل اصلی برای پارگی مینیسک زانو وجود دارد که به صورت موارد ذکر شده در زیر است:

سایش و پارگی در مینیسک که به دلیل آرتریت و کهولت سن رخ می‌دهند.

آسیب و پیچ خوردگی زانو که زمانی رخ می‌دهند که کف پا ثابت است و در عین حال زانو پیچ می‌خورد و این باعث پاره شدن مینیسک زانو می‌شود.

آرتریت زانو

آرتریت زانو یکی از علت‌های شایع درد شدید و تورم در زانو می‌باشد.به صورت معمول، این اتفاق در افراد بالای 70 سال رخ می‌دهد که شامل سایش و پاره شدن مفصل زانو می‌باشد ومنجر به آسیب استخوان و غضروف میشود. همچنین باعث تحریک کردن مفصل شده و در نتیجه زانو متورم می‌شود.

علائم آن معمولا در بین افراد متفاوت است. در بسیاری از موارد این درد می‌تواند خفیف یا شدید باشد که با درمان زانو درد شدید با ورزش قابل حل می‌باشد. اما در بعضی مواقع نیز می‌تواند چنان بدن را تحت تاثیر قرار دهد که حتی خواب از بدن سلب شود. این نوع درد به درمان جدی‌تری توسط متخصص ارتوپد نیاز دارد.

نقرس زانو

در بعضی مواقع این درد می‌تواند ناشی از نقرس باشد که در آن درد و تورم در زانو ایجاد شده و این درد روز به روز بیشتر می‌شود. علائم نقرس معمولا سریع توسعه پیدا کرده و باعث کاهش دمای بدن در شب می‌شود.

همچنین درد به صورت ناگهانی آغاز می‌شود که سطح بالای اسید اوریک باعث التهاب در مفصل خواهد شد. در این شرایط پوست اطراف زانو اغلب قرمز و براق شده و راه رفتن را برای فرد دشوار می‌کند.

آرتریت سپتیک

آرتریت نوعی درد در زانو می‌باشد که ناشی از تجمع عفونت در قسمت مفصل زانو است. این نوع آرتریت، زانو و پاها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و با درد شدید و تورم در زانو همراه است.

این معضل معمولا کمتر از چند ساعت کل زانو را گرفته و شدت پیدا می‌کند. این تا حدی است که حرکت کردن را برای فرد محدود می‌کند و حتی ممکن است با علائمی اعم از تب همراه باشد.

سلولیت

یکی از دلایل بسیار نادر برای درد شدید زانو سلولیت است که باید جدی گرفته شود. این درد معمولا زمانی توسعه پیدا می‌کند که باکتری‌ها از طریق یک خراش یا برش وارد مفصل شوند که نتیجه آن ایجاد عفونت در مفصل زانو می‌باشد.

 برای وارد شدن باکتری‌ها به بدن تنها یک برش کوچک نیز کافی است. در این زمان زانو قرمز و متورم شده و امکان لمس کردن آن وجود ندارد چرا که درد شدیدی در آن می‌پیچد. از علائم آن می‌توان به تب، تهوع و بزرگ شدن غدد لنفاوی اشاره کرد. این بیماری در زانو به خودی خود بهبود پیدا نمی‌کند و نیازمند مراجعه نزد پزشک است.

علائم بیماری برای درمان زانو درد شدید چیست؟

زمانی که فردی به دلایل ذکر شده با درد شدید زانو روبرو می‌شود، این درد معمولا با علائم گوناگونی همراه می‌باشد که بهتر است با این علائم آشنا شوید:

درد شدید با تورم در زانو که معمولا نشان‌دهنده مشکلی در داخل مفصل زانو می‌باشد.

درد شدید با ناپایداری در زانوکه معمولا به دلیل آسیب‌های رباطی رخ می‌دهد.

قرمز شدن و متورم شدن زانو به همراه درد

درد شدید ناگهانی که معمولا در شب ایجاد می‌شود.

درد شدید زانو با تغییر شکل در زانو که معمولا به صورت یک توده بزرگ به روی زانو آشکار می‌شود.

درد پایدار در زانو و تیر کشیدن آن مخصوصا در هنگام فعالیت

تورم و سفتی

قرمزی و گرما در لمس

احساس ناراحتی و سوزش در مفصل

صدای اضافی (صدای خش‌خش یا قروچ‌قروچ)

ناتوانی در صاف کردن زانو به صورت کامل

روش‌های تشخیص جهت درمان زانو درد شدید خانگی یا به کمک مداخلات پزشکی

زمانی که برای درمان زانو درد شدید نزد پزشک مراجعه می‌کنید، متخصص ارتوپد ابتدا از روش‌های تشخیصی کمک می‌گیرد تا بتواند یک درمان قطعی برای شما پیدا کند. این روش‌ها به صورت موارد ذکر شده در زیر هستند:

بررسی زانو برای مشاهده هر گونه علائم آشکار اعم از کبودی، گرمی، درد و تورم و التهاب

بررسی اینکه تا چه حد بیمار می‌تواند پای خود را حرکت دهد.

ایجاد فشار به روی زانو یا کشیدن مفصل برای ارزیابی میزان یکپارچگی زانو

انجام آزمایشات تصویربرداری شامل اشعه ایکس، توموگرافی کامپیوتری یا CT اسکن، اولتراسوند (سونوگرافی)، تصویربرداری مغناطیسی یا MRI

انجام آزمایش‌های آزمایشگاهی (این روش زمانی انجام می‌گیرد که پزشک به وجود عفونت مشکوک باشد. این آزمایش به احتمال زیاد شامل آزمایش خون است که گاهی می‌تواند به روش آرترسنتز انجام شود که در آن مقدار کمی مایع زانو از درون مفصل زانو به بیرون کشیده می‌شود تا مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد).

درمان زانو درد شدید با ورزش و سایر روش‌ها

زمانی که با هر یک از علائم ذکر شده در رابطه با درد شدید زانو مواجه شدید، باید سریعا به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. در این زمان پزشک ابتدا به وسیله روش‌های تشخیصی سعی بر این دارد تا بتواند دلیل اصلی بروز درد زانو را مشخص کند.

سپس با توجه به نتیجه به دست آمده به درمان زانو درد‌های شدید با ورزش یا به وسیله روش‌های درمانی دیگر می‌پردازد. بهتر است در ادامه با انواع روش‌های درمانی آشنا شوید.

فیزیوتراپی

این نوع درمان معمولا باعث تقویت عضلات اطراف زانو شده و می‌تواند تا حد زیادی مشکلات مفاصل زانو را حل کند. با توجه به شرایط بیمار معمولا انواع تمرینات تقویتی توصیه خواهند شد.

 این نوع از درمان شامل درمان زانو درد شدید با ورزش نیز می‌شود که پزشک به بیمار توصیه می‌کند تا فعالیت‌های ورزشی خاصی را دنبال کند. توجه داشته باشید که باید تمام الگوهای حرکتی که در این روش دنبال می‌کنید به وسیله پزشک مورد بررسی قرار بگیرند.

تزریقات

گاهی با توجه به شرایط بیمار، پزشک از انواع روش‌های درمانی تزریقی استفاده می‌کند. این روش‌ها به صورت موارد ذکر شده در زیر است:

تزریق پلاسمای غنی شده از پلاکت که به آن پی‌آر‌پی زانو نیز گفته می‌شود. در این روش التهاب در زانو کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه باعث بهبودی می‌شود. این روش تزریقی برای افرادی که به آرتروز مبتلا هستند نیز توصیه می‌شود.

تزریق کورتیکواستروئیدها که برای کاهش علائم شدید آرتریت استفاده می‌شود. این تزریق می‌تواند در طول چند ماه باعث کاهش درد شود.

تزریق اسید هیالورونیک که برای کاهش درد و بهبود حرکت زانوها موثر است. اسید هیالورونیک یک مایع غلیظ می‌باشد که به مایع طبیعی بین مفاصل شبیه است. به همین منظور از آن برای تسکین درد و بهبود وضعیت زانو استفاده می‌شود که می‌تواند تا حدود 6 ماه اثرگذاری خود را نشان دهد.

عمل جراحی

زمانی که آسیب زانو در حدی باشد که پزشک با توجه به روش‌های ذکر شده قادر به بهبود وضعیت بیمار نباشد، عمل جراحی برای بیمار توصیه می‌شود. در این روش جراحی در انواع مختلفی انجام می‌گیرد که به صورت روش‌های ذکر شده در زیر هستند:

جراحی استئوتومی که در آن قسمتی از استخوان ران یا ساق پا برداشته می‌شود. در اغلب مواقع نیز برای انجام جراحی تعویض مفصل زانو از این روش استفاده می‌شود. این جراحی به تسکین درد و تراز شدن زانو کمک می‌کند.

جراحی آرتروسکوپی با توجه به میزان و نوع آسیب زانوی فرد توصیه می‌شود. در این جراحی پزشک به کمک آرتروسکوپ درون زانو را بررسی کرده و سپس به برداشتن پوست و گوشت شل شده در اطراف زانو می‌پردازد. این کار به منظور ترمیم غضروف آسیب‌دیده انجام می‌شود و برای بازسازی کردن رباط‌های آسیب‌دیده نیز یک روش موثر است.

جراحی تعویض مفصل زانو به صورت جزئی، به شکلی است که در آن قسمت آسیب‌دیده با قطعات فلزی و پلاستیک تعویض می‌شود. این روش در مقابل تعویض مفصل زانو به صورت کامل، زودتر جواب می‌دهد.

جراحی تعویض مفصل زان به صورت کامل، نوع دیگری است که در آن استخوان و غضروف آسیب‌دیده به صورت کلی از استخوان ران، ساق پا و کاسه زانو جدا شده و سپس یک مفصل مصنوعی جایگزین آن می‌شود. این نوع مفصل مصنوعی معمولا از آلیاژهای فلزی، پلاستیک درجه یک و پلیمر ساخته می‌شود.

با توجه به روش‌های درمانی ذکر شده، بهتر است بدانید که هیچ یک از روش‌های درمانی به جز درمان‌های خانگی در دسته درمان زانو درد شدید در بارداری قرار نمی‌گیرند. پس بهتر است در صورت بارداری به دلیل شرایط حساس این دوران در زمان مراجعه به پزشک وضعیت خود را به صورت کامل با پزشک خود در میان بگذارید.

درمان زانو درد شدید در خانه چطور انجام می‌شود؟

در بعضی مواقع می‌توان برای درمان زانو درد‌های شدید در خانه اقدام کرد. از جمله مهمترین درمان‌هایی که در خانه می‌توانید برای زانو درد خود انجام دهید، شامل استفاده از پودر زردچوبه، روغن سیاه دانه و … می‌باشد.

از جمله دیگر روش‌های درمان خانگی می‌توان به استفاده از کمپرس آب یخ یا گرم اشاره کرد که باعث کاهش تورم، درد و التهاب می‌شوند. این روش‌ها زمانی توصیه می‌شوند که آسیب جدی در زانو رخ نداده باشد و به راحتی بتوان به وسیله استفاده از روش درمان زانو درد شدید در خانه برای بهبود وضعیت زانو اقدام کرد.

 از جمله دیگر روش‌ها می‌توان به کاهش وزن، تمرین کافی، ورزش کردن، کسب قدرت و انعطاف‌پذیری و … اشاره کرد که در تسکین درد تاثیر به سزایی دارند. بهتر است بدانید که افزایش وزن و کم تحرک بودن گاهی باعث درد شدید زانو در بارداری نیز می‌شود که به وسیله روش‌های خانگی ذکر شده می‌توان باعث بهبود وضعیت زانو و درمان زانو درد شدید در حاملگی شد.

در این دوران می‌توانید استفاده از زانو بند را نیز در درمان خود قرار دهید و شاهد تسکین درد زانوهای خود باشید.

سخن آخر

کی از مشکلات رایج، زانو درد شدید است که می‌تواند تا حد زیادی در کاهش کیفیت زندگی تاثیرگذار باشد و باعث مختل شدن زندگی روزمره شود. بنابراین بهتر است هر چه سریع‌تر برای درمان زانو درد شدید نزد یک پزشک ارتوپد متخصص مراجعه کنید تا درمان سخت‌تر نشود.

درمان دیرهنگام می‌تواند منجر به عواقب ناگواری مانند بدشکلی پا به دلیل عدم توانایی درست راه رفتن، کاهش توانایی حرکت زانو، دردهای مزمن و … شود.

شما می‌توانید جهت ارزیابی‌های کامل برای بررسی علت درد شدید زانو و درمان مناسب آن توسط متخصصان ارتوپدی کاربلد و باتجربه به مرکز تخصصی ما نیز مراجعه کنید. راه‌های ارتباطی ما شماره تلفن‌های درج شده در بخش تماس با ما و لینک‌های موجود در سمت چپ صفحه است.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید