کلینیک دکتر احمد
برترین مرکز درمان مشکلات ارتوپدی کشور

آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

 

یکی از مهم ترین رکن های بدن زانو می باشد زیرا دامنه حرکاتی بدن توسط پا انجام می شود. همه افراد باید برای سلامتی زانو خود یک سری اصول را رعایت کنند تا دچار مشکلاتی همچون ارتروز زانو نشوند. آرتروزراه رفتن و حرکت کردن افراد را مشکل می کند و این موضوع بر کیفیت زندگی بسیار تاثیرگذار است. ارتروز زانو همان ساییدگی مفاصل است و باعث از بین رفتن استحکام استخوان ها و تخریب غضروف می شود. در ادامه، مطالب مهمی در رابطه با ارتروز به عنوان اصلی‌ترین علت درد زانو در اختیار شما قرار داده ایم.

knee-arthritis

علت ایجاد ارتروز زانو!

زانو یکی از مهم ترین اعضای بدن می باشد زیرا افراد برای حرکت کردن، نشست و برخاست و… به زانو احتیاج دارند. پس در سلامتی زانو، انجام برخی نکات لازم و ضروری می باشد. برای پیدا کردن علت و درمان آرتروز، روش های بسیاری وجود دارد که در ادامه این مقاله درج شده است.

بعد از پیدا کردن علت آرتروز باید در اسرع وقت به دکتر زانو درد مراجعه کنید تا مشکلات بدتری گریبان گیر شما نشود.

علت ایجاد ارتروز زانو:

بالا رفتن سن افراد

عوامل ژنتیکی در خانواده

3.      اضافه وزن یا چاقی

ورزش نامناسب

صدمه و فشار وارد شده به مفصل

داشتن پای پرانتزی

کمبود ویتامین D

روش درمان ارتروز زانو!

در درمان ارتروز زانو 4 مرحله وجود دارد که بسته به نوع آرتروز بیمار مورد توجه قرار می گیرد. در مراحل اول سعی می کنند بیماری ارتروزرا توسط فیزیوتراپی، مگنت تراپی یا میدان مغناطیسی کنترل کنند تا اوضاع وخیم تر نشود. بعد از انجام فعالیت های ذکر شده و نتیجه نگرفتن، به بیمار جراحی لیزر یا همان آرتروسکوپی پیشنهاد می شود.

آرتروسکوپی یا همان جراحی با لیزر به صورت بسته است و با خراش یا برش کوچکی توسط جراح انجام می شود و همچنین بیمار در معرض عوارض کمتری قرار می گیرد. آخرین مرحله برای درمان ارتروز زانو، تعویض مفصل زانو می باشد. تعویض مفصل زانو با مشکلاتی همراه است ولی به عنوان آخرین راه حل برای درمان زانو در نظر گرفته می شود.

روش های تشخیص ارتروز زانو!

به طورکلی برای تشخیص ارتروز زانو، افراد ابتدا باید به پزشک متخصص استئوآرتریت مراجعه کنند تا درمان اصولی صورت بگیرد و مشکلات جدی تری برای بیمار ایجاد نشود. سپس پزشک برای تشخیص نوع بیماری افراد از روش های مختلفی استفاده می کند این روش ها اشعه ایکس، تصویر برداری MRI، تصویر برداری CT و تست های کلینیکی هستند.

کاربرد این روش ها به شرح زیر است:

اشعه ایکس:

در روش اشعه ایکس پزشک می تواند علائم مربوط به ارتروز که ساییدگی استخوان، انحراف، کاهش فضا در بین مفصل ها هستند را به خوبی تشخیص دهد.

تصویر برداری CT:

برای تشخیص ارتروز زانو و بافت های نرم تر بدن از CT استفاده می شود.

تست های کلینیکی:

آزمایشاتی برای تشخیص درد زانو انجام می شوند که این آزمایش ها شامل آزمایش خون و ادرار می باشند.(علائم درد در رماتیسم و آرتروز بسیار شبیه بهم می باشند اما نتیجه آزمایش و درمان آرتروز و رماتیسم متفاوت است.)

درمان ارتروز زانو توسط سلول بنیادی!

یکی از روش هایی که در درمان ارتروز زانو بسیار تاثیرگذار می باشد و در تمام دنیا مورد استفاده قرار می گیرد درمان توسط سلول بنیادی است. سلول بنیادی برای بیمارانی که زخم های کوچکی در غضروف دارند، مناسب می باشد و در صورتی که تمام مفصل تخریب شود، نمی توان از روش سلول بنیادی استفاده نمود و تنها راه حل برای درمان آرتروز تعویض زانو می باشد.

(درصورتی که با مشکلات زانو همچون ارتروزمواجه شدید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا عوارض بدتری گریبان گیر شما نشود و با راه حل های ساده تری ارتروزکنترل و درمان شود.)

آب درمانی برای ارتروز زانو!

بهترین نوع ورزش برای بیماران مبتلا به ارتروز زانو، ورزش در آب گرم می باشد زیرا گرما باعث کاهش درد و التهاب می شود. همچنین بیماربا تحمل کردن وزن کمتری می تواند حرکاتی را که دشوار است به راحتی انجام دهد.

انجام ورزش برای درمان ارتروز زانو بسیار حائز اهمیت است و تکرار منظم آن در کنترل آرتروز کمک به سزایی می کند. کسانی که مبتلا به ارتروزهستند، خصوصا افرادی که از سن بالایی برخوردارند در هنگام ورزش معمولی دچار درد شدیدی می شوند اما آب درمانی این مشکل را حل می کند.

درمان ارتروز به روش طب سنتی!

درد آرتروز طاقت فرسا می باشد و همه افراد برای اینکه زندگی با کیفیت تری داشته باشند، سعی می کنند بیماری های خود را درمان کنند. در درمان و تشخیص آرتروز روش های گوناگونی وجود دارد که قبلا مورد بررسی قرار گرفته است.

در این پاراگراف روش های سنتی یا خانگی برای درمان ارتروز زانو به شما پیشنهاد می شود. روش های سنتی یا گیاهی از گذشته تا به امروز مورد استفاده بسیاری از افراد قرار گرفته است و با کمک به بهبود اکثر بیماری ها این روش برای درمان در منزل بسیار مناسب است.

ازجمله موارد گیاهی برای درمان ارتروز:

آلوئه ورا:

آلوئه ورا یک گیاه بدون عوارض می باشد و برای بسیاری از بیماری های پوستی و التهاب بدن مفید می باشد. از آلوئه ورا برای درمان ارتروز استفاده می کنند.

اکالیپتوس:

گیاه اکالیپتوس از موادی به نام تانن یا جوهر مازو تشکیل شده است. این مواد به درمان التهاب استخوان و آرام شدن درد ارتروز کمک می کند.

زنجبیل:

زنجبیل یکی از اصلی ترین داروهای گیاهی و طبیعی می باشد. زنجبیل با بالا بردن گردش خون باعث تسکین درد ارتروز زانو می شود.

چای سبز:

چای سبز برای درمان ارتروزو همچنین رماتیسم نیز مورد استفاده قرار می گیرد. برای کاهش التهاب و درد زانو می توانید چای سبز را به عنوان یک نوشیدنی داغ یا قرص چای سبز مصرف کنید.

زردچوبه:

زردچوبه، ادویه مورد استفاده در آشپزخانه می باشد. این ادویه خاصیت ضد التهابی دارد و باعث می شود درد استخوان به دلیل آرتروز کاهش یابد. با کورکومین موجود در زردچوبه می توان از پیشروی رماتیسم مفصلی نیز جلوگیری کرد.

سرکه:

سرکه از مواد معدنی و ویتامین های بسیاری تشکیل شده است. این مواد باعث جذب کلسیم در بدن می شوند و خاصیت التیام بخشی در ارتروز زانو را دارند.

پوست درخت بید:

پوست درخت بید یکی از قدیمی ترین روش ها برای تسکین درد زانو می باشد. پوست درخت بید را می توانید به صورت جویدنی، قرص یا چایی استفاده نمایید.

*(افرادی که غلظت خون دارند یا به آسپرین آلرژی دارند از مصرف پوست درخت بید خودداری کنند)

روغن نارگیل:

روغن نارگیل حاوی اسید چرب می باشد. اسیدهای چرب موجود در این روغن باعث می شوند دردهای مفصل بر اثر رماتیسم یا آرتروز بهبود یابد. (از روغن نارگیل به صورت ماساژ استفاده کنید.)

روغن خردل:

روغن خردل با روانه کردن جریان خون به سطح پوست، باعث شل شدن عضلات و التیام بخشیدن به درد ارتروز می شود. ( طریقه مصرف روغن خردل، ماساژ می باشد.)

دارچین:

دارچین خاصیت درمان آرتروز، پوکی استخوان، ورم و کاهش درد در بدن را دارد. افراد دچار بیماری ارتروز زانو بهتراست چند روز به صورت مدام از دارچین استفاده کنند.

سیر:

سیر دارای سلنیوم می باشد و اثر ضد التهابی در بدن را دارد و عفونت های بدن را از بین می برد. سیر با تولید کردن سولفور فراوان باعث می شود رماتیسم و آرتروز بهبود یابد. با استفاده از سیر می توانید از به وجود آمدن این بیماری ها جلوگیری کنید.

داروی آرتروز زانو!

داروهای مسکن بسیاری برای کاهش درد مفاصل از قبیل آرتروز در داروخانه ها به فروش می رسد. بهتر است داروی آرتروز زانو زیر نظر پزشک مورد استفاده قرار بگیرد. لذا ممکن است گاهی افراد بدون تجویز از این داروی آرتروز زانو که مسکنی برای درد آرتروز می باشد،بیش از حد استفاده کنند و مشکلات بدتری در آرتروز، سیستم گوارشی و کلیه ایجاد کنند.

 از جمله انواع این داروی آرتروز زانو می توان استامینوفن، ایبوپروفن، دیکلوفناک، ایندومتاسین و سلکسیب نام برد. بهترین روش استفاده از دارو، تزریق ژل دارویی به درون مفصل می باشد. ژل های حاوی مواد مورد نیاز برای ترمیم غضروف، به طور جدی فرسایش غضروف هارا کنترل و بازسازی می کنند. در این صورت درد بیمار کم می شود. البته همه این موارد بستگی به نوع آرتروز و میزان تخریب در غضروف بیمار همچنین تجویز پزشک دارد.

تغذیه مفید و مضر برای درمان ارتروز زانو!

 بهترین روش برای درمان ارتروز و دیگر بیماری های مشکل ساز، برنامه رژیم غذایی درست می باشد. بیماران مبتلا به ارتروز باید در برنامه غذایی خود تغذیه مناسب داشته باشند و از تغذیه نامناسب خودداری کنند.

همانطور که می دانید چاقی و اضافه وزن بیشترین بیماری ها را در افراد به وجود می آورد و همچنین می تواند یکی از دلایل آسیب رسیدن به زانو باشد. پس با کنترل کردن وزن به بیماری ارتروز زانو غلبه کنید.

چند مورد از تغذیه مناسب برای درمان ارتروز:

از غذاهای سرشار از فیبر در وعده های غذایی خود استفاده کنید.

میوه و سبزیجات تازه استفاده کنید.

از دانه ها و غلات سبوس دار در میان وعده خود استفاده کنید.

مصرف ماهی سالمون را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

چند مورد تغذیه نامناسب در درمان ارتروز:

مهارکننده جذب کلسیم:

گوشت قرمز، لبنیات، تخم مرغ، جوجه، الکل، قهوه، شیرینیجات، نمک اضافه

حاوی اگزالات بالا:

زغال اخته، آلو، اسفناج، کنگر

گیاهان تاج ریز:

گوجه، بادمجون، سیب زمینی، فلفل، تنباکو

دارای تورم و آب آوردگی:

لبنیات، چربی حیوانی، گندم سیاه، مغزها و آجیل، دانه های چرب دار، کره حاصل از دانه ها

*(میوه و سبزی آرترروز را کنترل می کند و باعث درمان بهتر و زودتر می شود. حتی با نوشیدن یک لیوان آب پرتقال می توانید آرتروز را از خود دور کنید.)

نکات مهم برای بیماران بعد از ابتلا به ارتروز!

چند نکته مهم برای بیمارانی که مبتلا به آرتروز شده اند، وجود دارد که با رعایت این توصیه ها بیمار از درد کمتری رنج می برد و به کنترل ارتروز زانو خود کمک می کند. اقدامات درمانی مهمی از جمله؛ حرکت درمانی، ماساژ، آب درمانی، دوش گرفتن با آب دریا، آفتاب درمانی و مصرف نمک معدنی وجود دارد که از تشدید آرتروز جلوگیری می نماید.

حرکات درمانی:

انجام حرکات درمانی هدف بهبودی ارتروز زانو را دارد و باعث می شود زانو حرکات مناسبی انجام دهد و نرمش عضلات حفظ شود، با ادامه دادن حرکات درمانی، ظاهر استخوان تغییر پیدا نمی کند و حالت عادی بدن حفظ می شود و با تعادل جریان خون باعث می شود درد و التهاب در زانو کاهش یابد.

ماساژ:

ماساژ در نواحی ای که اختلال جریان خون در سیاهرگ وجود دارد، بسیار مفید است. این نواحی شامل ستون فقرات، شانه، گردن و… می باشد. ماساژ باید توسط افراد ماهر انجام شود زیرا ماساژ اشتباه، عوارضی همچون وخیم کردن اوضاع، آسیب دیدن بافت ها، خون مردگی و افزایش التهاب را در پی دارد.

آب درمانی:

توضیحات لازم و کامل را در رابطه با آب درمانی در پاراگراف های قبل درج نموده ایم، اما به طور کلی آب درمانی به علت داشتن گرما برای ارتروز زانو بسیار مفید است، زیرا با قرار گرفتن زانو در آب گرم التهاب، کاهش می یابد.

در ادامه مطلب توصیه های مهمی برای بیماران آرتروزی شرح داده ایم:

عدم انجام حرکات شدید و ناگهانی

رعایت طرز صحیح نشستن (خصوصا افراد مسن)

استفاده از تکیه گاه برای دست ها به منظور بلند شدن

پیاده روی روزانه (حداقل 30 دقیقه)

عدم استفاده از پله (البته تا جایی که برای بیمار مقدور باشد)

استفاده از بالابر یا سطح شیب دار

نماز خواندن روی صندلی

وقفه و استراحت در فعالیت های روزمره

پوشیدن کفش های مناسب و طبی

روش های جلوگیری از ارتروز زانو!

به طور کلی پیشگیری بهتر از درمان است و افراد می توانند با رعایت کردن برخی از موارد از ارتروز زانو جلوگیری کنند. همانطور که در موارد فوق ذکر کرده ایم، آرتروز از ساییده شدن مفصل ها به وجود می آید. دیابت و فشار خون نیز می تواند آرتروز را تشدید کند. پس بهتر است برای درمان آرتروز، ابتدا بیماری های زمینه ای را درمان کنید تا نتیجه بهتری داشته باشید.

از جمله روش های جلوگیری از آرتروز زانو:

پیاده روی مناسب و استفاده از عصا

استفاده از سبدهای چرخ دار برای حمل اشیا

استفاده از توالت فرنگی

قرار دادن پا در آب گرم (استفاده از کمپرس آب گرم)

پرهیز از نشستن به صورت دو زانو و ایستادن طولانی مدت

تقویت عضلات بدن توسط ورزش

مصرف ویتامین D، کلسیم، آهن

خطرات آرتروز زانو!

افرادی که در معرض ارتروز قرار می گیرند، در اوایل ابتلا به این مشکل، با برخورد استخوان ها به یکدیگر درد کمی احساس می کنند اما با توجه نکردن به این علائم به مشکلات بیشتری دچار می شوند که این مشکلات در زندگی روزمره اختلال ایجاد می کنند و خطرات آرتروز زانو را به همراه می آورند.

همچنان با بی توجهی، این بیماری بیشتر می شود و بیمار مورد خطرات آرتروز زانو یا استئوآرتریت قرار می گیرد. درمان و پیگیری نکردن آرتروز باعث التهاب و تورم شدید در ناحیه آسیب دیده، قفل شدن زانو و گاهی بیمار را در شرایط بدتر مانند نرمی استخوان، شکل گیری پرانتزی یا ضربدری پا قرار می دهد.

از کجا بفهمیم آرتروز زانو داریم؟

شاید برای شما سوال باشد که از کجا بفهمیم آرتروز زانو داریم؟ تشدید درد زانو و ایجاد بروز اختلال در زندگی روزمره جزو علائم شروع ارتروز می باشد. افرادی که در حال مبتلا شدن به آرتروز یا روماتوئید (رماتیسم) هستند، در مکان های سرد، بدن درد شدیدی را تجربه می کنند.

معمولا علائم درد های رماتیسم و آرتروز شبیه بهم می باشند. افراد باید برای درمان به پزشک متخصص مراجعه نموده تا علت علائم های به وجود آمده در بدن را بدانند و از پیشروی این بیماری ها جلوگیری کنند. علائم دیگری مانند ورم زانو، قفل شدن زانو، خشکی زانو، صداخوردن زانو، التهاب به علت آسیب به رباط های زانو در بیماری ارتروز زانو نیز وجود دارد.

سخن آخر

دردهای زانو و دیگر اندام های بدن را جدی بگیرید و باتوجه به علائم بدن خود به پزشک متخصص مربوطه مراجعه نمایید تا زودتر مراحل درمان طی شود و از دردهای طاقت فرسا در امان بمانید.

در این مقاله مطالب مفیدی برای تسکین ارتروز و پاسخ به سوالاتی مانند؛ از کجا بفهمیم آرتروز زانو داریم؟ و چگونه به درمان و جلوگیری از آرتروز زانو بپردازیم، در اختیار شما قرار داده ایم. شما کاربران گرامی می توانید با مطالعه مقاله فوق بر ارتروز زانو و درد های مفصلی غلبه کنید.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید