کلینیک دکتر احمد
برترین مرکز درمان مشکلات ارتوپدی کشور

آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

 

روش های مناسبی برای درمان زانو درد وجود دارد اما بایستی ابتدا علت بروز زانو درد را تشخیص داد. اگر زانودرد سطحی است و دلیل آن تحرک زیاد باشد و پس از استراحت درد متوقف شود، به طور کل جدی نیست اما اگر درد، به دلیل آسیب دیدگی زانو به دلایل مختلفی باشد، بیمار باید به پزشک مراجعه کند و تحت درمان قرار بگیرد.در ادامه برای درمان زانو درد راه حل هایی را در اختیار شما قرار داده ایم.

Treatment-knee-pain-1

عوامل ایجاد زانودرد و درمان زانو درد

زانودرد یکی از مشکلات اسکلتی بدن می باشد که فرد را دچار ناراحتی می کند و این درد در بسیاری از افراد شدت دارد به طوری که زندگی روزمره را مختل می کند. به عنوان مثال فرد دچارزانودرد شدید حتی نمی تواندبه راحتی راه برود یا رانندگی کند.

زانودرد به دلایل مختلفی می تواند برای تمامی افراد در سنین مختلف به وجود آید. پس زانودرد فقط مختص به افراد مسن و سالمند نیست و امروزه بیشتر جوانان از این موضوع رنج می برند

عوامل زیادی در ایجاد زانودرد تاثیر دارند، این عوامل گاهی می توانند به دلیل سن افراد، فعالیت جسمی افراد، شغل، ورزش های نامناسب و… باشند. در این شرایط بیمار دچار مشکلات زانودرد می شود.

راه حل های زیادی برای درمان زانو درد وجود دارد ولی علت زانودرد باید مشخص شود تا درمان زانو درد فوریزودتر و راحت تر انجام شود.درگذشته و امروزه برای درمان زانو درد فوریاز روش های سنتی نیز استفاده می کنند، اما بهتر است برای درمان درد شدید زانو، به پزشک متخصص مربوطه مراجعه کنید و تحت درمان قرار بگیرید.

عوامل ایجاد زانودرد:

صدمه و فشار به زانو:

در بیشتر موارد، افراد با فشار آوردن بیش از اندازه به زانو با درد شدیدی مواجه می شوند که این موضوع در ورزشکاران با ورزش های سنگین بیشتر رخ می دهد. زیرا تمرین زیاد و نامناسب بیشترین تاثیر را بر روی اسکلت بدن می گذارد. صدمه و فشار به زانو به دلیل وارد شدن ضربه شدید یا افتادن فرد بر روی زمین اتفاق می افتد و با آسیب رسیدن به مفصل، فرد را دچار مشکل می کند.

آرتروز زانو:

آرتروز زانو یا همان ساییدگی زانو یکی از دلایل مهم دیگری برای به وجود آمدن درد زانو می باشد و به استئوآرتریت معروف است. آرتروز زانو مفصل زانو را از بین می برد و راه رفتن عادی را برای افراد دچار این عارضه مشکل ساز می کند. با ازبین رفتن مفصل ها، امکان تغییرشکل در پا نیز وجود دارد.

آسیب دیدگی رباط زانو:

4 مورد رباط به همراه مفصل در زانو وجود دارند که با آسیب دیدن یکی از این رباط ها، مفصل نیز در خطر آسیب دیدگی قرار می گیرد و زانو دچار درد شدید می شود. از جمله این 4 مورد؛ رباط صلیبی قدامی، رباط صلیبی خلفی، رباط طرفی داخلی و رباط طرفی خارجی هستند.

صدمه به منیسک زانو:

با وارد شدن آسیب به منیسک ممکن است منیسک زانو پاره شود و راه رفتن فرد را مشکل کند، زیرا یکی از مهم ترین بخش های زانو منیسک زانو می باشد و پاره شدن آن باعث به وجود آمدن درد شدید در زانو می شود.

در رفتن کشکک زانو:

با در رفتن زانو، کشکک زانو جا به جا می شود و تحت تاثیر در رفتگی قرار می گیرد. این موضوع باعث می شود فرد نتواند پای خود را تکان دهد و زانو را باز و بسته کند زیرا با تکان دادن زانو با درد شدید مواجه می شود .

منحرف شدن استخوان زانو:

انحراف زانو یا به اصطلاح پرانتزی و ضربدری شکل بودن پا به دلایل مختلفی به وجود می آید. افرادی که انحراف استخوان در بلند مدت دارند، دچار درد شدید زانو می شوند زیرا استخوان ها در جای خود قرار نگرفته اند.

از جمله دلایل دیگر زانودرد را می تواننرمی غضروف کشکک زانو، بورسیت کشکک زانو، کیست پشت زانو، آسیب رباط جانبی، سندرم درد پاتلوفمورال، سندرم باند ایلیوتیبیال نام برد.

بروز درد و درمان زانو درد درجوانان

زانودرد یا پا درد در تمامی افراد در سنین مختلف وجود دارد و درحال حاضر 90 درصد جوانان دچار زانودرد هستند. مهم ترین دلایلی که باعث شده است جوانان نیز دچار مشکلات زانودرد شوند، کم تحرکی و ضعیف شدن مفاصل، چاقی و فشار بر روی مفصل ها، آسیب دیدگی یا تروما، آسیب های ورزشی، شغل نامناسب، پارگی رباط صلیبی، نرمی کشکک زانو، ساییدگی مفصل زانو می باشد.

اگر جوانان علائمی مانند؛ خشک و سفت شدن زانو، شدید شدن درد با انجام فعالیت های روزانه، کم شدن دامنه حرکتی، احساس تورم شدید و گرما در زانو و ظاهر شدن برآمدگی در سطح زانو دارند، باید به پزشک متخصص مراجعه کنند و تحت نظر ایشان به درمان بپردازند.(البته دربیشتر موارد زانودرد به علت کم تحرکی یا افزایش بیش از اندازه وزن می باشد که در این صورت خطر ناک نیست اما کنترل نکردن وزن خطرناک است و باعث نرم شدن استخوان می شود.)

علت زانودرد در زنان

زانودرد در زنان به دلیل استقامت ضعیف اسکلت و استخوان بدن، نسبت به مردان بیشتر است. خانم ها بیشتر در معرض آرتروز قرار می گیرند و با دچار شدن به این مشکل، ترمیم پذیری غضروف انجام نمی شود و زانودرد را به وجود می آورد.

زنانی که دچار یائسگی می شوند،بیشتر در معرض ابتلا به آرتروز و زانودرد نسبت به زنان دیگر هستند. (معمولا سن یائسگی 50 می باشد)

پیشگیری از زانودرد

در این پاراگراف مسئله پیشگیری از زانودرد را به طور کلی بررسی می کنیم. پیشگیری از زانودرد دشوار نیست بلکه با رعایت چند نکته، می توانید از زانو و دیگر اندام های بدن محافظت کنید. روش های بسیاری برای پیشگیری درد زانو وجود دارد که مهم ترین آن ها به شرح زیر می باشد:

کنترل وزن:

با کنترل وزن خود از آسیب رسیدن به زانو جلوگیری کنید. زیرا اضافه وزن بیشترین فشار را به زانو می آورد. همچنین با افزایش 1 کیلوگرمی وزن، فشار وارد شده بر زانو ها 5 برابر می شود.

انعطاف پذیری عضلات:

برای قوی بودن و انعطاف پذیری زانو، باید در سبک زندگی خود تغییر ایجاد کنید. مثلا ورزش کردن و پوشیدن کفش مناسب، همچنین قرار دادن غذاهای مقوی در برنامه رژیم غذایی خود، می تواند بهترین پیشگیری از زانودرد باشد.

اصلاح وضعیت نشستن:

برای سلامتی زانوها باید روزانه تحرک بیشتری داشته باشید، زیرا با نشستن حرکات زانو را مختل کرده و زانو دچار درد و خشکی می شود. صاف بنشینید و از خم شدن های نامناسب هنگام نشستن بپرهیزید. (عادت های بد نشستن را ترک کنید.)

ورزش:

ورزش برای سلامتی بدن بسیار مفید است و باعث می شود دامنه حرکاتی در بدن متوقف نشود و عضلات انعطاف پذیر و قوی بمانند. از جمله ورزش های تقویت زانو را می توان اسکات پا، استپ آپ، لانژ، حرکات کششی همسترینگ و… نام برد.

اصولی بلند کردن جسم های سنگین:

اجسام سنگین و سبک را با رعایت اصول بلند کنید زیرا بلند کردن اجسام به زانو و ستون فقرات بیشترین فشار را وارد می کند و اصولی بلند نکردن اجسام باعث نرمی و ضعیف شدن استخوان ها می شود و آرتروز زانو و کمر به وجود می آورد.

عدم استفاده مکرر کفش پاشنه بلند در خانم ها:

کفش پاشنه بلند نمی تواند احساس راحتی پا را تامین کند زیرا پا کامل پشتیبانی نمی شود و با نامتعادل بودن وزن به زانو فشار زیادی وارد می شود. کفش پاشنه بلند به رباط های بدن آسیب می رساند و التهاب را در کمر و زانو افزایش می دهد.

درمان زانو درد عصبی

عصب در تمام بیماری های بدن تاثیر مستقیم دارد و با بهم ریختن روان افراد، بیماری های زمینه ای افراد شدت پیدا می کنند. در زانو عصب سیاتیک وجود دارد که مهمترین نوع عصب می باشد. نام این عصب،نازک نی یا پرونئال می باشد.

عصب پرونئال در پایین زانو و بین پوست و استخوان قرار دارد و با فشار وارد شده بر زانو صدمه می بیند، همین امر نیز باعث شدت یافتن درد زانو می شود.

از جمله عواملی که باعث فشار آمدن به عصب سیاتیک می شوند:

پا روی پا انداختن

چمباتمه زدن

شکستگی استخوان

صدمه دیدن رباط زانو

گچ گرفتن ساق پا

زانوبند

بوت های ساق بلند و پوشیدن جوراب های تنگ تا بالای ران

استراحت طولانی مدت در رخت خواب

تومور و کیست

پیچیدگی عمل زانو

(علائم زانودرد عصبی کرختی، گزگز، خواب رفتن، بی حسی، درد و سوزش می باشد.) برای کنترل اعصاب و به دست آوردن آرامش، ورزش تای چی انجام دهید زیرا تنفس عمیق شامل به وجود آمدن آرامش اعصاب در افراد است.

موثرترین روش ها برای درمان زانو درد

موثرترین روش ها برای درمان زانو درد فوریتوسط پزشک متخصص تجویز می شود. پس بهتر است بعد از مبتلا شدن به زانودرد به پزشک ارتوپد مراجعه کنید و تحت درمان قرار بگیرید.

 به طور کلی در ادامه توضیحاتی در مورد روش های موثر به نام تزریق ژل، حاوی اسید هیالورونیک، کورتیکواستروئید و تزریق prp  را در اختیار شما قرار می دهیم. این تزریق ها غیر تهاجمی می باشند و برای قطعی درد زانو بسیار مناسب هستند.

تزریق ژل حاوی اسید هیالورونیک: به طور کلی در مایع مفصل زانو ژل اسید هیالورونیک وجود دارد اما در افرادی که دچار مشکلاتی مانند آرتروز هستند این ژل خشک می شود و باعث ساییده شدن استخوان ها روی هم می شود. همچنین پزشک با تزریق ژل اسید هیالورونیک،مایع مفصل بین استخوان را تامین می کند و راه رفتن را برای افراد راحت می کند.

کورتیکواستروئیدها: کورتیکواستروئیدها برای کاهش درد و التهاب توسط پزشک، تجویز می شوند. با تزریق کورتیکواستروئیدها بیماری های شدید مانند آرتروز زانو، نقرس و روماتیسم مفصلی درمان می شوند. اما لازم به ذکر است که بدانید تزریق پی در پی کورتیکواستروئید به مفصل، آسیب وارد می کند و یا می تواند موجب پیشروی این عارضه شود.

تزریق prp: prp سرم غنی شده از پلاکت می باشد. در پلاکت ها مواد ترمیم کننده زیادی وجود دارد و با وارد شدن آن به بدن باعث می شود بافت های آسیب دیده بدن ترمیم پیدا کنند.

برای تزریق prp ابتدا از بیمار خون می گیرند و خون را در دستگاه سانتریفیوژ قرار می دهند تا گلبول قرمز، گلبول سفید، پلاسما و پلاکت ها از هم جدا شوند و prp خارج شود و بعد از بی حس کردن زانو ، prp را به زانو تزریق می کنند تا با به وجود آمدن بافت جدید در زانو، بافت های آسیب دیده ترمیم شوند و درد کاهش یابد.

درمان زانو درد فوری با ورزش

ورزش برای سلامتی افراد مفید است و تمرینات روزانه باعث تقویت ماهیچه ها می شود. برای درمان آرتروز زانو و درمان زانو درد فوری، ورزش بسیار مناسب است.

بسیاری از افرادی که با مشکلات زانودرد مواجه می شوند، بر این تفکرند که باید به پا استراحت طولانی مدت دهند و ورزش را متوقف کنند اما با این کار باعث می شوند دامنه حرکات پا کاهش یابد و زانو خشک شود. در این صورت درد زانو چند برابرمی شود. بنابراین افراد دچار مشکلات زانودرد، باید با توجه به نکات پزشکی به ورزش بپردازند.

حرکات ورزشی و نرمشی زیادی برای درمان زانو درد فوریوجود دارد که این حرکات ورزشی شامل دوچرخه سواری، پیاده روی، شنا یا ورزش در آب، یوگا و تای چی می باشد و حرکات نرمشی شامل حرکت کششی عضله همسترینگ، بالا آوردن مستقیم پا، چمباتمه زدن در کنار دیوار، بلند شدن بر روی پنجه پا، بلند کردن پا از پهلو می باشند.

(حرکت کششی عضله همسترینگ؛ به این صورت است که فرد باید پشت یک صندلی به صورت ایستاده قرار بگیرد و دست های خود را بر روی صندلی قرار دهد سپس هربار یکی از پاها را بلند کند.)

درمان زانو درد با فیزیوتراپی

فیزیوتراپی برای افزایش دامنه حرکات زانو و راحت تر حرکت کردن افراد در زندگی روزمره مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین افراد برای درمان زانو درد فوریباید به پزشک ارتوپد مراجعه کنند از این رو ممکن است در صورت نیاز پزشک، بیمار را به فیزیوتراپی ارجاع دهد. پزشک فیزیوتراپی با معاینه زانوی فرد بیمار برنامه تمرینی و فیزیوتراپی مناسبی برای فرد بیمار در نظر می گیرد.

ازجمله مواردی که توسط فیزیوتراپ برای درمان زانو درد فوری بیمار انجام می شود:

حرکت اصطلاحی مخصوص زانو

برنامه ورزشی

بازیابی و حفظ نیرو

پایداری

انعطاف پذیری

استقامت

تعادل و بهبود جریان خون

تمرکز و آرامش

مگنت تراپی

در روش مگنت تراپی یا همان مغناطیسی از آهن ربا استفاده می کنند. به طور کلی تمامی سلول های بدن دارای مغناطیس کمی می باشند. زمانی که بدن دچار مشکلاتی همچون زانودرد می شود، میدان مغناطیسی در آن قسمت کاهش یافته است، به همین منظور از مگنت تراپی برای درمان زانو درد استفاده می شود.

الکتروتراپی

برای تحریک کردن اعصاب و فیبرهای عضلانی بدن، پدهای الکتریکی را روی پوست قرار می دهند که این درمان، درمان فیزیکی می باشد و به درمان زانو درد فوری کمک بهسزایی می کند.

اولتراسوند

اولتراسوندیا درمان افراد با روش ماورا، زمانی برای افراد در نظر گرفته می شود که عضلات آن ها کشیده شده باشند. اصولا این مشکل برای دوندگان پیش می آید.

درمان زانو درد به کمک داروها

درمان دارویی زانودرد نیز می تواند به دوصورت گیاهی، شیمیایی باشد. در مواردی که زانودرد جدی نیست و نیازی به پزشک ندارد، بهتر است از داروهای گیاهی مانند دارچین، زنجبیل و روغن کنجد استفاده کنید و موارد ذکر شده را بر روی زانو ماساژ دهید. استفاده از این موارد به تسکین دردهای سطحی کمک می کند. داروهای شیمیایی به صورت خوراکی می باشند و شامل ضد التهاب و ضد دردها هستند. روزانه میلیون ها نفر برای از بین بردن و آرام شدن درد از داروی ضد التهاب مانند آسپرین و ناپروکسن استفاده می کنند که این داروها برای تسکین تورم، تب، درد شدید بسیار مناسب است.

(ایبوپروفن نیز جزو داروهای غیر استروئیدی می باشد)

داروهای مکمل برای درمان زانو

گلوکزامین:

گلوکزامین برای سلامت مفصل ها مفید است و دارای خاصیت ضد التهاب می باشد. با افزایش گلوکزامین در بدن، درد کاهش می یابد.

اسیدهای چرب امگا3:

مکمل های اسید چرب امگا 3 در بسیاری از روغن های ماهی و مواد غذایی دیگر نیز وجود دارند. این مکمل باعث می شود که التهاب بدن کاهش یابد و درد تسکین پیدا کند. اسیدهای چرب امگا 3 بیشتر برای بیماران آرتریت روماتوئید پیشنهاد می شود.

ویتامینD:

کمبود ویتامین D می تواند یکی از دلایل دردهای مفصلی باشد، زیرا مفصل ها به ویتامین D نیازمندند. دوز مصرف این دارو بهتر است توسط پزشک باشد.

درمان زانو درد فوری به کمک جراحی

گاهی اوقات بیمار دچار درد شدید زانو می شود و عوامل درمانی ذکر شده در قسمت بالا تاثیری برتسکین درد وی ندارد. در این صورت برای درمان دردهای حاد و وخیم، جراحی ضرورت پیدا می کند. جراحی تعویض زانو یا آرتروسکوپی یکی از رایج ترین و آخرین راهکار در روش جراحی می باشد.

دو مورد دیگر در روش جراحی وجود دارد که به شرح زیر می باشد:

استئوتومی: برای درمان زانو درد فوریو کاهش درد آرتروز از روش استئوتومی استفاده می شود. در این روش استخوان هارا در مفصل زانو جا به جا می کنند و محل جدیدی برای جوش خوردن استخوان به وجود می آورند زیرا با تغییر امتداد استخوان، فشار کمتری به زانو وارد  می شود.

آرتوسکوپی: جراح برای اینکه بتواند دید بهتری به محل آسیب دیده در اثر آرتروز و… داشته باشد، از روش آرتوسکوپی استفاده می کند. در این روش برش کوچکی به پوست می دهد و لوله آرتوسکوپ را وارد مفصل زانو می کند و اقدامات لازم برای درمان و ترمیم محل آسیب دیده انجام می دهد.

درمان قطعی زانودردهای شدید و قطعی

برای درمان زانو درد شدید باید به کادر درمان مراجعه کنید و اقدامات مناسب برای درمان قطعی درد زانو را زیر نظر پزشک متخصص انجام دهید. در شرایطی مانند خشکی زانو، سخت راه رفتن، تورم و تب و همچنین درد شدید در زانو، خطر آسیب دیدگی بیشتر نیز وجود دارد. در این صورت فقط پزشک می تواند مشکلات زانودرد شدید شما را برطرف کند.

درمان زانو درد فوری

گرما وسرما درمانی روش مفیدی برای درمان زانو درد فوری می باشد. گرما درمانی یا همان کمپرس آب گرم برای تسکین درد مناسب است، همچنین می توان برای از بین بردن تورم و کاهش التهاب از سرمادرمانی یا کمپرس آب سرد استفاده نمود.

(درصورتیکه افراد دچار زانودرد به رماتیسم مفصلی مبتلا هستند نباید در درمان زانو درد فوری از کمپرس آب سرد استفاده کنند)

درمان زانو درد در خانه

نحوه درمان زانو درد در خانه به چند صورت می باشد. افرادی که دچار زانودرد سطحی هستند بهتر است با مورد توجه قرار دادن روش هایی که در ادامه مقاله درج نموده ایم از آسیب دیدگی های جدی جلوگیری کنند. با تغییر سبک زندگی می توانید به درمان زانو بپردازید به عنوان مثال پوشیدن کفش یا کتانی طبی سلامتی پارا افزایش می دهد و باعث می شود فشار کمتری به زانو یا کمر وارد شود.

دیگر موارد درمان زانو درد در خانه

فعالیت بدنی:

ورزش کردن می تواند بیماری های زانودرد همچون آرتروز را به تاخیر بیاندازد. برای افرادی که دچار آرتروز گرفتگی یا استئورآرتریت هستند، بیشتر ورزش اروبیک در آب پیشنهاد می شود زیرا فشار کمتری به زانو وارد می شود و درمان راحت تر صورت می گیرد.

تمرینات تقویتی:

روش های مناسبی برای تقویت چهارسر عضلات وجود دارد که با تقویت این عضلات زانو تحت فشار کمتری قرار می گیرد. بهتر است هنگام نشستن یا دراز کشیدن پارا صاف نگه دارید و بلند کنید، یکی از پاهای خود را روی پله قرار دهید و پای دیگر را در پله بگذارید و به پایین حرکت کنید، این کار را چند بار تکرار کنید، روی صندلی بنشینید و طی یک دقیقه سرپا بایستید و در طول انجام این حرکات از دست استفاده نکنید، حرکت اسکات را 10 بار انجام دهید.

(حرکت اسکات همان چمباتمه زدن زانو می باشد و در این روش دست هایتان را روی صندلی قرار دهید و این حرکت را چند بارانجام دهید)

مراقبت از زانو:

از صندلی هایی که در آن درست نشستن حفظ نمی شود و در آن فرو می روید استفاده نکنید، در صورت لزوم روی بالشت بنشینید، از نشستن به طور خمیده و متمایل بپرهیزید، از کفش های طبی استفاده کنید و فعالیت روزانه داشته باشید تا مفصل ها دچار خشکی نگردند.

کاهش وزن و رژیم غذایی:

تغذیه سالم داشته باشید، سعی کنید افزایش وزن خود را کنترل کنید، همچنین در رژیم غذایی خود میوه وسبزیجات با فیبر فراوان قرار دهید. برای کاهش وزن و رژیم غذایی مناسب به پزشک مربوطه مراجعه کنید تا نتیجه بهتری داشته باشید.

داروهای ضد التهاب:

از جمله داروهای ضد التهاب که در بیشتر موارد بدون تجویز پزشک مورد استفاده قرار می گیرد، استامینوفن، دیکلوفناک، ایبوپروفن، ناپروکسن، سلکوکسیب، کورتیکواستروئید، هیالورونیک اسید می باشند. اما بهتر است برای استفاده از دارو به پزشک مراجعه کنید تا از عوارض جانبی در امان باشید.

طب سوزنی:

از طب سوزنی برای افزایش گردش خون استفاده می شود، زیرا با بالا رفتن گردش خون سموم و التهاب بدن از بین می رود.

نمک اپسوم:

منیزیم به طور کلی در بدن تولید نمی شود و نمک اپسوم سرشار از منیزیم می باشد که برای تسکین درد مورد نیاز است. (دوش گرفتن با نمک اپسوم باعث کاهش درد می شود. برای اینکه نتیجه بهتری داشته باشد. بهتر است 30 دقیقه در آب حاوی نمک اپسوم دراز بکشید تا مشکلات عصبی زانودرد را حل کنید.)

سرکه سیب:

سرکه سیب حاوی مواد معدنی شامل پتاسیم، کلسیم، فسفر و منیزیم می باشد که همه این موارد می تواند از بین برنده درد عصبی زانو باشد و به افرادی که به درمان زانو درد فوری در خانه نیازمندند، کمک کند.

(2 یا 3 قاشق غذا خوری سرکه سیب را با یک قاشق عسل ترکیب کنید و سعی کنید این معجون را روزانه دوبار میل کنید.)

چای بید سفید:

در چای بید سفید اسید سالیسیلیک وجود دارد و این اسید برای درمان بسیای از دردها مفید می باشد.

پماد برای درد زانو

بهتر است برای از بین بردن درد زانو، به جای کپسول از پماد استفاده کنید زیرا عوارض جانبی کمتری دارد و راه حل مناسبی برای تسکین یافتن درد است. البته باید با توجه به متن درج شده بر روی بسته بندی از پماد استفاده نمود، در غیر این صورت امکان دارد عوارض جانبی برپوست مانند حساسیت ایجاد کند.

فواید استفاده از پماد برای درد زانو:

به عمق پوست نفوذ می کنند و سریع تر درد را تسکین می دهند.

ترکیباتی در پماد وجود دارند که مانند درمان سرد یا گرم عمل می کنند.

پوست را مرطوب می کنند.

جذب بالایی دارند.

عوارض جانبی کمتری دارند و باید مستقیم روی پوست مالیده شوند.

پماد کپسایسین و سالیسیلات رایج ترین پماد برای درد زانو می باشند و در داروخانه ها بدون تجویز فروخته می شوند.

سخن آخر

درمقاله فوق درمان زانو درد فوری در خانه وهمچنین درمان پزشکی را درج نموده ایم و پمادهای لازم برای درمان زانو در اختیار شما قرار داده ایم. بهتراست قبل از دچار شدن به مشکلات زانودرد، پیشگیری های لازم را برای سلامتی زانوانجام دهید زیرا همیشه پیشگیری بهتراز درمان است. برای اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه کنید.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید