لودر سایت
آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8
تماس با ما
آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

دلایل درد پشت پا متنوع هستند. آسیب‌های تاندون، لیگامان‌ها و منیسک زانو، التهاب‌های مفصل و همچنین در برخی مواقع وجود کیستی به نام کیست بیکر می‌تواند علت درد پشت زانو باشد. درد پشت زانو یکی از دردهای تأثیرگذار بر روی راه رفتن و حرکت بیماران می‌باشد و به طرز کاملاً واضحی فعالیت‌های روزمره افراد را دستخوش رنج و مرارت می‌نماید.

Cause-knee-pain

منظور از درد در پشت زانو چیست؟

درد در پس زانوها دردی است که احتمالاً با مسکن‌ها اندکی التیام یابد اما مجدداً همان درد بازمی‌گردد و زندگی را به کام مبتلایانش تلخ می‌کند. این درد می‌تواند در اثر آسیب دیدگی تاندون و رباط بروز کرده و یا به دلیل پارگی مینیسک زانو ایجاد شود.

 با وجود اینکه در اغلب موارد تشخیص و درمان مناسب برای این درد با مراجعه به دکتر زانو درد صورت می‌گیرد، هوشیار باشید که به علت وجود عروق و اعصاب مهم پس زانوها عدم رسیدگی و تشخیص علت درد پشت زانو در زمان مناسب توسط ارتوپد می‌تواند شما را با عوارض جدی مثل اختلالات عروق عصبی که باعث از دست دادن بافت زنده پایین زانو برای همیشه می شود، همراه نماید.

در این مجال می‌خواهیم از علل ایجاد درد در پس زانوها و نحوه درمان این بیماری سخن بگوییم و ابعاد مختلف و روش‌های رفع علت درد پشت زانو هنگام خم شدن را موردبررسی و مطالعه قرار دهیم.

علت درد پشت زانو هنگام خم شدن چیست؟

 درد زانو هنگام خم شدن یکی از دردهای شایعی می‌باشد که در بیماران مبتلا به‌طور مداوم یا گاه و بی گاه احساس می‌شود. این مشکل به این دلیل در طول شبانه‌روز فرد را آزار می‌دهد که زانوهای او بارها و بارها خم می‌شود و او ناچار است برای امورات روزمره همچون بالا رفتن از پله‌ها و یا حتی نشستن بر روی صندلی زانوهایش را خم نماید.

همچنین در هنگام ورزش و تمرینات مختلف امکان دارد ساختار زانوها که متشکل از رباط، ماهیچه و استخوان و تاندون هستند، آسیب ببینند. در این صورت طبیعی است که هنگام خم کردن پای خود، پس زانوها دردش کاملاً واضح و کلافه کننده می‌شود.

اما اینکه علت درد پشت زانو هنگام خم شدن چه می‌تواند باشد، مواردی هستند که در ادامه تقدیم خوانندگان عزیز می‌گردد و بر اساس نظر متخصص درد در پس زانوها مهم‌ترین عوامل درد زانو در افراد محسوب می‌شوند:

  • کیست بیکر

کیست بیکر که به آن کیست سینوویال نیز گفته می‌شود، یک توده نرم و پر از مایع است که در پس زانوها ایجاد می‌شود و علت درد پشت زانو می‌باشد. این کیست نوعی آسیب مفصلی است که باعث تورم در زانو می‌شود و ممکن است به علل زیر در فرد بروز کند:

آرتریت (روماتوئید)

آسیب مستقیم به‌زانو (پارگی مینیسک یا پارگی رباط)

التهاب

نقرس (نوعی بیماری مفصلی)

کیست یادشده که برای اولین بار در اواسط دهه 1800 توسط دکتر ویلیام بیکر شناسایی و به عالم پزشکی معرفی گردید، زمانی ایجاد می‌شود که مایع خارج‌شده از مفصل زانو در پس زانوها انباشته گردد.

این مایع که سینوویال نام دارد یک مایع روان کننده است که داخل یک سری کپسول سخت قرارگرفته و پیرامون مفصل را احاطه کرده تا زانو آزادانه حرکت کند و اصطکاک بین بافت‌ها ناشی از حرکت کاهش یابد.

هنگامی‌که زانو بیش‌ازاندازه مایع مذکور را تولید نماید و مایع اضافی پس زانوها جمع شود، مانند توپ پینگ‌پنگ در این ناحیه به‌صورت برآمده دیده می‌شود که به آن کیست بیکر می‌گویند.

  • آرتروز

آرتروز که نام دیگرش ساییدگی مفصل می‌باشد، یک نوع بیماری مزمن است که به دلیل تخریب و فرسایش غضروف مفصلی ایجاد می‌شود و باعث می‌گردد که غضروف ماهیت لغزندگی خود را از دست بدهد و حرکت استخوان‌ها بر روی‌هم با اختلال جدی مواجه گردد.

آرتروز زانو نیز از همان ابتدا به‌محض ساییدگی و فرسایش غضروف مفصلی زانو آغاز می‌گردد و به دلیل نشستن به‌صورت دوزانو و چهارزانو و یا ضربه ناگهانی به مفصل زانو، پارگی رباط‌ها، بیماری‌های عفونی و … تشدید می‌شود و به‌عنوان علت درد پشت زانو به شمار می‌آید.

  • التهاب‌های مفصل زانو

علاوه بر استئو آرتریت یا آرتروز برخی بیماری‌های دیگر وجود دارند که می‌توانند منجر به التهاب، درد و تورم در مفصل زانو شوند که شما را ناراحت نمایند. از جمله مهمترینِ این بیماری‌های التهابی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آرتریت عفونی یا آرتریت سپتیک زانو

آرتریت‌های خودایمنی مانند پسوریازیس، لوپوس، آرترید روماتوئید و …

تاندونیت در پشت زانو

این عارضه بیشتر در ورزشکارانی همچون بسکتبالیست‌ها، والیبالیست‌ها، فوتبالیست‌ها، دونده‌ها، تنیس‌بازان، اسکی‌بازان و … بروز می‌کند و در اثر دویدن یا پریدن و یا انجام حرکاتی که فشار زیادی را به تاندون‌های زانو وارد می‌آورند.

همچنین بالا رفتن سن، ضعیف بودنِ عضلات پیرامون زانو و …ایجاد می‌شود و به علت درد پشت زانو تبدیل می‌گردد.

بد نیست بدانیم که تاندون‌ها در قسمت جلویی زانو قرار دارند و وظیفه‌شان اتصال ناحیه کشکک زانو به برجستگی استخوان درشت‌نی می‌باشد و نقش آن‌ها انتقال نیروی عضلات چهار سر ران در هنگام خم و راست شدن زانو است.

هر وقت این تاندون‌ها دچار آسیب‌دیدگی شوند و یا التهاب پیدا کنند این فرآیند دچار مشکل شده و فرد هنگام راست کردن زانویش دچار درد و ناراحتی می‌شود. به همین جهت به این نوع آسیب‌دیدگی تاندون‌ها، تاندونیت کشکک زانو نیز می‌گویند.

  • آسیب به شاخ خلفی (عقبی) مینیسک

شاخ خلفیِ منیسک؛ بخشی از منیسک داخلی است که در پس زانوها قرارگرفته است. هنگامی‌که بنا به هر دلیلی روی یک زانوی خم‌شده بایستیم و پای دیگرمان روی زمین نباشد، کل تنه و ران بر روی درشت‌نی به سمت داخل می‌چرخد و زانو را راست می‌کند.

در چنین حالتی و در حین راست شدن زانو، منیسک داخلی بین سطوح مفصلی کندیل ران و پلاتوی تیبیا گیر می‌کند و دچار پارگی می‌شود. علائمی همچون درد در زانو، ناتوانی در صاف کردن زانو، درد در پس زانوها هنگام چمباتمه زدن، التهاب زانو و قفل شدن زانو می‌تواند ناشی از آسیب به شاخ خلفی مینیسک باشد.

  • تاندونیت همسترینگ

عضلات همسترینگ، در قسمت بالایی ران واقع ‌شده‌اند و به‌وسیله یک تاندون بزرگ به مفصل زانو وصل شده‌اند. این عضلات نقش بسیار مهمی در عملکرد پا و خم و راست شدن زانو دارند و فرد را در انجام فعالیت‌های روزمره و ورزش و … یاری می‌رساند.

تاندونیت همسترینگ که به آن التهاب همسرتینگ نیز می‌گویند، به درد و تورم در یکی از تاندون‌های مذکور اشاره دارد؛ یعنی زمانی که عضله همسترینگ بیش‌ازحد کشیده شود و یا به‌یک‌باره فشاری بر آن وارد شود، تاندون دچار التهاب می‌گردد و عامل درد در پشت ناحیه زانو در حین خم شدن نیز می‌شود که تاندونیت همسترینگ نام دارد.

عواملی همچون دویدن بر روی سطح شیب‌دار یا دارای فراز و فرود و نیز بلند کردن اجسام سنگین و یا ورزش‌هائی همچون تنیس و بسکتبال و … از عوامل بروز این التهاب محسوب می‌شوند. البته بالا رفتن سن نیز تاندون‌های یادشده را در معرض آسیب بیشتری قرار می‌دهند.

  •  آنوریسم (گشادشدن) سرخرگ پشت زانو

آنوریسم هنگامی رخ می‌دهد که دیواره شریان (سرخرگ) ضعیف شده و آن ناحیه از رگ بیرون میزند و یا گشاد می‌شود. دلیل این اتفاق ممکن است مادرزادی باشد و یا اینکه بیماری‌های آئورت، فشارخون بالا، استعمال دخانیات و نیز کلسترول بالا باعث گشادشدن سرخرگ شود.

 آئوریسم می‌تواند در سرخرگ‌های موجود در مغز یا روده یا طحال و یا در پشت زانو ایجاد شود. زمانی که این حالت در سرخرگ‌های پس زانوها بروز پیدا کند، باعث می‌شود خون به میزان لازم به نقاط مختلف پا نرسد و موجب ضعف و رنگ‌پریدگی و تورم در پا شود و همچنین توده‌ای در پشت زانو ایجاد گردد. طبیعی است که این بیماری نیز از مهم‌ترین علت درد پشت زانو می‌باشد.

  • آسیب در گوشه خلفی زانو

رباط صلیبی خلفی مهم‌ترین و قوی‌ترین رباط زانو می‌باشد که پارگی آن نسبت به رباط دیگر همچون رباط صلیبی قدامی یا ACL کمتر در آسیب‌های زانو مشهود است. در بسیاری از موارد پارگی این رباط تشخیص داده نمی‌شود.

رباط یادشده در خلف ACL قرار دارد و باعث جلوگیری از حرکت رو به عقب استخوان تیبیا می‌گردد. این رباط زمانی دچار آسیب‌دیدگی می‌شود که ضربه مستقیمی به‌زانو وارد شود (زمانی که زانو خم‌شده است)؛ مانند افتادن ورزشکاران روی زانوی خم‌شده و یا هنگامی‌که زانوی خم‌شده سرنشین اتومبیل در اثر بروز تصادف به داشبورد می‌خورد.

این رخداد در روزهای بعدی در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع، علت درد پشت زانو هنگام خم شدن خواهد بود.

  • آسیب به رباط‌ها

رباط‌ها بافت‌های محکم و انعطاف‌پذیری می‌باشند که معمولاً دو استخوان را در محل مفاصل (مانند طناب‌هایی محکم) به هم وصل می‌کنند. آن‌ها باعث تثبیت مفصل شده و یا انتهای دو استخوان را به هم متصل می‌نمایند.

نقش اصلیِ این بافت‌ها در بدن جلوگیری از حرکت‌های خاص یک مفصل می‌باشد و وجودشان در زانو باعث می‌شود که حرکت مفصل زانو به شکل لولا انجام گردد.

 همچنین استخوان ران (فمور) روی استخوان‌های ساق پا (تیبیا و فیبولا) به‌خوبی حرکت داشته باشد. هرگونه اختلال در عملکرد این لولا رباط‌ها را با آسیب جدی و درنهایت با پارگی مواجه کرده و می‌تواند علت درد پشت زانو حین خم شدن باشد.

آسیب‌دیدگی رباط مفصل زانو یا در اثر ضربه ناگهانی رخ می‌دهد یا احتمال دارد در هنگام انجام بعضی فعالیت‌های ورزشی مثل دویدن یا پریدن رباط آسیب ببیند. البته گاهی هم با افزایش سطح هورمون استروژن در بدن احتمال دارد این رباط‌ها پاره شوند.

چه زمانی باید برای علت درد پشت زانو به متخصص مراجعه کرد؟

بدون شک بروز هر دردی در زانوها و پس زانوها نیاز به درمان پزشکی ندارد و ممکن است اکثر آن‌ها ناشی از تغییرات جزئی، آسیب‌دیدگی‌ها و رگ به رگ شدن باشد که به‌راحتی با استراحت در خانه، استفاده از مسکن بدون نسخه، کمپرس یخ و … آن‌ها را می‌توان درمان کرد؛ اما چنانچه هرکدام از علائم زیر را احساس کردید یا مشاهده نمودید، باید حتماً به متخصص درد پشت زانو مراجعه کنید:

  • التهاب و تورم مشهود زانو یا تغییر شکل محسوس
  • عدم توانایی تحمل وزن بدن بر روی زانوها
  • بیرون‌زدگی زانو هنگام راه رفتن
  • داشتن تب همراه با قرمزی پشت زانو
  • ایجاد کبودی بر پشت زانو و یا ساق پا
  • نفس‌تنگی هنگام راه رفتن
  • احساس گرما در پشت زانو و یا ساق پا
  • احساس درد در پشت زانو
  • گرفتگی زانو

بهترین متخصص درد پشت زانو چه ویژگی‌هایی دارد و چگونه انتخاب می‌شود؟

هرگاه بخواهیم بهترین متخصص درد در پشت زانو را بر اساس ویژگی‌ها و شاخص‌های مختلف شناسایی و او را به‌عنوان پزشک معالج خویش برگزینیم، می‌توانیم غیر از مدرک دانشگاهی و محل اخذ تخصص و تجاربی که دارد، آیتم‌های زیر را نیز مدنظر قرار داده و برمبنای معیارهای ذیل او را بهترین متخصص درد زانو به دیگران معرفی کنیم که به‌راحتی می‌تواند علت درد پشت زانو حین خم شدن را تشخیص داده و درمان نماید:

  • شجاعت

بدون شک جراح بودن یک شغل پر از اضطراب و استرس می‌باشد که به دلیل تصمیم‌گیری‌های سخت و جسورانه نیازمند شجاعتی مثال‌زدنی است. بهترین متخصص درد زانو که در یافتن علت درد پشت زانو تبحر دارد، شجاعت انجام جراحی‌های پرریسک و پیچیده را دارد و از ارتوپدی‌های دشوار هراسی ندارد.

  • شخصیت پذیری

شخصیت و رفتار مناسب همراه با برخورد محترمانه از ویژگی‌های بهترین متخصص درد زانو می‌باشد. اینکه پزشک معالج بتواند بیمار را مشتری نپندارد و تنها به فکر درآمد نباشد، باعث می‌گردد بیماران و همراهان آن‌ها برای مراجعه به او که علت درد پشت زانو حین خم شدن را نیز به‌خوبی تشخیص و درمان می‌کند، تمایل بیشتری از خود نشان داده و مطمئن باشند که او علاوه بر درمان بیماران خویش به تکریم و عزت آن‌ها نیز اهمیت فراوان می‌دهد.

قطعاً اگر این متخصص قادر باشد خود را با تیم درمانی و سایر پزشکان و کادر اداریِ همراهش نیز وفق دهد و تعاملی دوسویه با آن‌ها برقرار نماید، می‌تواند شرایط ایده آلی برای ادامه درمان فرد مهیا نماید.

  • مهارت مکانیکی

بهترین متخصص درد پشت زانو که می‌تواند دلیل بروز دردهای مختلف زانو ازجمله علت درد پشت زانو را شناسایی و درمان کند، مهارتی بی‌بدیل در استفاده از دست خود برای جراحی دارد و نوعی هماهنگی خاص بین دست و مهارت علمی‌اش ایجاد می‌نماید.

 یک پزشک حاذق در این حوزه به این باور رسیده است که کار با دست بخش لاینفک جراحی است و لذا مهارتی مکانیکی در بهره‌گیری از دستانش برای معالجه بیماران دارد.

  • انعطاف‌پذیری

از آنجائی که یک متخصص درد زانو به‌عنوان پزشکی حاذق همواره خود را وقف کار می‌کند و به دلیلِ نوعِ شغلی که دارد از طولانی شدن ساعات کاری‌اش تا پاسی از شب مشکلی ندارد و تنها به درمان بیمارانش می‌اندیشد، قطعاً چنین پزشکی می‌تواند خود را با رفت‌وآمدهای بی‌وقفه بیماران و تراکم معاینات و جراحی‌های احتمالی وفق دهد و انعطاف‌پذیری خاصی برای حضور مستمر در کلینیک تخصصی به‌منظور رسیدگی به وضعیت مراجعین از خود نشان می‌دهد.

قطعاً بهترین متخصص درد زانو که یکی از مهارت‌هایش شناسایی علت درد پشت زانو حین خم شدن می‌باشد، تنها و تنها به بیمار خود فکر می‌کند و به همین دلیل با انعطاف کامل زمان را مدیریت کرده و برای نائل شدن به رضایت مراجعین، به‌هیچ‌عنوان خستگی را به خود راه نمی‌دهد.

  • رهبري

با توجه به اینکه بهترین متخصص درد پشت زانو که جراح زبده‌ای هم می‌باشد، در تیم پزشکی جراحی نقش ارشدِ تیم را ایفا می‌کند و در هنگام جراحی همچون رهبری کارکشته سایر همراهان و همکارانش را هدایت می‌نماید تا با یک کار گروهی نتیجه عمل به درمان بیمار ختم گردد.

لذا متخصص یادشده با تبحری که در رهبری گروه همراهش دارد، قادر است در سایر امور مرتبط ازجمله پروژه‌های تحقیقاتی این رهبری را اعمال نموده و آن را به‌خوبی به نمایش بگذارد.

بی‌تردید چنین متخصصی با قدرت مدیریتی خود و همراه نمودن کادر درمانی، سعی می‌کند در کوتاه‌ترین زمان ممکن، بیماری مراجعه‌کننده را مدیریت و التیام بخشد و با احترام نهادن به نظرات عواملِ پیرامونی و شناسایی علت درد پشت زانو حین خم شدن در بیمار مذکور، زندگی وی را عاری از هرگونه دردِ زانو نماید.

  • تمایل

یکی از شاخص‌های بهترین متخصص درد زانو علاقه و اشتیاق او به تکامل و آموزش دیدن و یادگیریِ آخرین دستاوردهای پزشکی در حوزه کاری‌اش می‌باشد.

چنین پزشکی با فروتنی و تمایل خاصی از همکاران قدیمی‌تر و مجرب‌تر پیشرفت‌های پزشکی و روش‌های مدرن جراحی را که کمتر تهاجمی می‌باشند، می‌آموزد و با جدیدترین متدها علت درد پشت زانو حین خم شدن را در بیمار شناسایی و برای مقابله با آن اقدامات درمانی مؤثر را انجام می‌دهد.

یقیناً متخصص و جراحی که خود را از آموزش‌های جدید بی‌نیاز ببیند و با خودخواهی به همان دانسته‌هایش بسنده کند، خیلی زود از قافله پیشرفت عقب می‌ماند و درنتیجه هم قدرت رهبری تیم جراحی را از دست می‌دهد و هم به‌تدریج بیماران کمتری به وی مراجعه می‌کنند.

  • واقع‌گرایی

واقع‌گرائی یکی از ویژگی‌های مختص بهترین متخصص درد زانو می‌باشد که باعث می‌گردد او با علم و دانش و تجربه‌اش نتایج حاصل از جراحی را پیش‌بینی کند و با انعطاف آن را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار داده و بیمار را از آن آگاه نماید.

متخصص درد زانو تمام راه‌های ممکن را به‌منظور یافتن علت درد پشت زانو حین خم شدن در بیمارش در نظر می‌گیرد و به‌خوبی می‌داند که برای هر مراجعه‌کننده‌ای نباید یک نسخه واحد بپیچد و هر بیماری برای هرگونه جراحی مناسب نمی‌باشد.

 لذا او با واقع‌گرائی و در نظر گرفتن واقعیت‌ها بهترین راه‌حل درمانی را بکار می‌گیرد و البته بیمار را از عوارض جانبی احتمالی آگاه می‌کند.

روش‌های مورد استفاده متخصص زانو برای درمان علت درد پشت زانو

یک متخصص درد زانو برای درمان درد زانوی بیمار خود علاوه بر اینکه روش‌های خانگی را برای جلوگیری از تشدید بیماری به او پیشنهاد می‌کند، پیش از اینکه روش‌های درمانی ویژه‌ای را پس از تشخیص علت درد پشت زانو هنگام خم شدن به کار گیرد، برای مدت‌زمان مشخصی، پیشنهادات ذیل را به مراجعه‌کننده خود ارائه می‌دهد:

  • استفاده از باندهای فشاری و نوارهای ارتجاعی بر روی زانو تا به کاهش تورم و تسکین درد کمک کند.
  • تجویز داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی یا مسکن‌ها مانند ناپروکسن و ایبوپروفن
  • استفاده از یخ و کمپرس یخ که ناحیه ملتهب را بی‌حس می‌کند و تورم را کاهش می‌دهد.
  • تزریق کورتیکواستروئیدها (برای آرتریت و سایر التهابات) یا روان کننده برای کمک به حرکت
  • تزریق اوزون یا کورتون برای کاهش سریع درد و تورم

پس از عبور از مرحله پیش‌گفته و قطعی نشدن درمان بیمار، متخصص درد پشت زانو برای مرتفع نمودنِ کامل علت درد پشت زانو و پایان دادن به ناتوانی حرکتی و مشکلات پیش‌آمده برای زانو، روش‌های تهاجمی‌تر را در دستور کار خود قرار می‌دهد و بنا به علت تشخیص داده‌شده، یکی از درمان‌های ذیل را برای رفع دردهای مزمن پشت زانوی بیمارش آغاز می‌کند:

  • فیزیوتراپی برای تسکین درد در پشت زانو

این روش یکی از بهترین راهکارها برای درمان دردهای مختلفِ زانو است که برای کم شدن درد در پشت زانو نیز بسیار مؤثر می‌باشد. متخصص درد زانو با معرفی بیمار به یک فیزیوتراپیستِ مجرب از او می‌خواهد با شیوه‌های مختلف و استفاده از تجهیزات خاص ناحیه پشت زانو را تحت تأثیر اشعه قرار دهد و بافت‌های تخریبی را ترمیم کند. همچنین عضلات مربوطه را تقویت نماید.

  • تزریق

در بعضی موارد که تورم و درد زانو و پشت آن بسیار آزاردهنده شود و علت درد پشت زانو حین خم شدن با روش‌های فوق الاشاره تلطیف نگردد، پزشک معالج داروهای کورتیکواستروئیدی، اوزون یا کورتون را به ‌زانوی فرد بیمار تزریق می‌کند. این داروهای تزریقی تأثیر بیشتر و سریع‌تری در بهبود درد خواهند داشت و برای درمان زانودرد از داروهای خوراکی مؤثرتر می‌باشند.

  • آب‌درمانی

ازآنجایی‌که وزن بدن در درون آب کمتر از حالت عادی می‌باشد و ورزش در آب فشار اضافی را از روی مفاصل و عضلات برمی‌دارد، لذا انجام حرکت‌های ورزشی برای افراد مبتلا به درد ‌زانو یک روش درمانی مهم محسوب می‌گردد و می‌تواند علت درد پشت زانو را بهبود بخشد.

دلیل آن ‌هم این است که انجام تمرینات ورزشی در استخر سبب افزایش دما می‌شود و گردش جریان خون را بهبود می‌دهد و منجر به تقویت مفاصل و عضلات می‌گردد.

  • الکتروتراپی

در روش الکتروتراپی برای درمان درد زانو، امواج الکترومغناطیسی و پالس الکتریکی با ولتاژ پایین به سمت مفصل پرتاب می‌شود موجب تحریک عصب‌ها و نیز تولید آندورفین که نوعی تسکین‌دهنده طبیعی می‌باشد در بدن می‌گردد و منجر به تقویت زانو و کاهش درد می‌شود.

  • تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)

بر اساس تحقیق پژوهشگران خون ما انسان‌ها از دو بخش پلاسما و سلول‌های خونی تشکیل‌شده است که پلاسما باعث حرکت گلبول‌های قرمز و سفید به داخل رگ‌های ما می‌شود و خودش نیز حاوی آب و پروتئین است.

برای تهیه PRP مقداری از خون بیمار را می‌گیرند و سپس توسط دستگاهی که به آن سانتریفیوژ می‌گویند پلاسمای خون را از مابقی مواد تفکیک می‌کنند. سپس این پلاسمای غنی‌شده به ناحیه آسیب‌دیده ازجمله زانو تزریق می‌شود و باعث ‌ترمیم بافت تخریبی می‌گردد.

  • تزریق اسید هیالورونیک به ‌زانو

درروش مذکور مایع ژله‌ای که به آن هیالورونیک اسید می‌گویند توسط سرنگ‌هایی به مفصل زانوی بیمار تزریق می‌شود. این مایع به‌طور طبیعی در مایع سینوویال داخل مفصل انسان‌ها وجود دارد و موجب لغزندگی بهتر سطوح مفصل روی‌هم می‌شود.

  • جراحی

جراحی آخرین مرحله درمانی برای رفع علت درد پشت زانو هنگام خم شدن می‌باشد و متخصص زانو با بررسی شرایط و تشخیص بحرانی بودن وضعیت بیمار اقدام به جراحی زانو خواهد نمود. البته جراحی زانو بسیار ایمن است اما ممکن است عوارضی مانند احساس درد و … را تا مدت کوتاهی با بیمار همراه نماید. جراحی‌های زانو عبارتند از:

  • جراحی آرتروسکوپی

که به‌صورت سرپایی انجام می‌گیرد و برای برداشتن قطعات کوچک استخوان یا غضروف از چند سوراخ کوچک استفاده خواهد شد. در این شیوه برای ملاحظه دقیق وضعیت داخل مفصل یک دوربین فیبر نوری بکار می‌رود.

  • جراحی تعویض زانو

در این روش با استفاده از قطعات و پروتزهای پلاستیکی یا فلزی قسمت‌های آسیب‌دیده زانو جایگزین می‌شوند و یا اینکه ممکن است زانو به‌طور کامل جای خود را به یک مفصل مصنوعی بدهد.

بهترین قرص برای درد پشت زانو چیست؟

بی‌تردید قرص‌های زیادی برای تسکین درد زانو وجود دارد که داروسازان و متصدیان داروخانه‌ها و حتی برخی پزشکان آن‌ها را بهترین قرص برای درد پشت زانو می‌نامند.

بارها پیش‌آمده است که هر یک از ما نیز به‌دفعات از این قرص‌ها مانند قرص گاباپنتین، قرص ایبوپروفن، قرص سلوکسیب، قرص دیکلوفناک، قرص ناپروکسن، قرص استامینوفن، قرص مفنامیک اسید، قرص ایندومتاسین، قرص ملوکسیکام و یا قرص پیروکسیکام به‌منظور کاهش درد در پشت زانوی خودمصرف کرده باشیم و در آن مقطع زمانی برای ما بهترین قرص برای درد پشت زانو محسوب شده باشد.

اما اگر بخواهیم در این مقاله مهم‌ترین و معروف‌ترین قرص‌های درد زانو را نام ببریم که توانسته‌اند در سازمان‌های جهانی دارو، اعتبار خوبی برای تولیدکنندگان خود کسب نمایند و هرکدام به‌عنوان مؤثرترین قرص برای درد پشت زانو مشهور شوند، بایستی به 5 گروه زیر اشاره نماییم:

  • قرص استئو فلکس پلاس هلث اید
  • قرص فلکس افکتز کاستوم
  • پودر کلاژینو ویشارد
  • قرص استئوپلاس یورو ویتال
  • قرص کارتیژن مکس نیچرز اونلی

عواقب عدم مراجعه به بهترین متخصص برای علت درد پشت زانو چیست؟

برخی بیماران به علت ترس از احتمال جراحی یا دغدغه در خصوص طولانی شدت روند بهبودی و هزینه‌های مترتب بر آن مراجعه به یک متخصص درد در پشت زانو را به تأخیر انداخته و تلاش می‌کنند با روش‌های خانگی خوددرمانی نمایند.

هرچند روش‌های مختلف خانگی برای التیام درد در پشت زانو توصیه‌شده‌اند اما انجام خودسرانه و بدون اینکه فرد علت درد پشت زانو را توسط یک متخصص بفهمد، ممکن است بیماری را به‌تدریج پیچیده‌تر نماید و درمان را بغرنج‌تر کند. به تعویق انداختن مراجعه به متخصص درد پشت زانو عوارض و خطرات زیر را برای بیمار به همراه خواهد داشت:

  • شدت یافتن درد زانو
  • آسیب دیدن شدید مفصل‌ها
  • کم شدن تحرک و ناتوانی در راه رفتن
  • عدم توانایی استفاده از زانو
  • سخت شدن انجام کارهای عادی روزانه
  • نداشتن توانائی برای انجام ورزش و افزایش وزن بیمار

فرد مبتلا به درد در پشت زانو با نگرانی‌های خودساخته و ذهنیت اشتباهی که از مراجعه به پزشک دارد، منتظر می‌ماند که درد مذکور خودبه‌خود درمان شود و او نیاز به پزشک متخصص نداشته باشد.

 این باور غلط و به تعویق انداختن روند درمانیِ علت درد پشت زانو ، احتمال دارد عوارض دردناک‌تر و خطرات بیشتری را برای وی به همراه داشته باشد که جبران آن‌ها ناممکن خواهد بود. عوارضی همچون:

  • تغییر شکل زانو
  • طولانی شدن عمل جراحی و عوارض ناشی از آن
  • احتمال نیازمند شدن به باز کردن کاسه زانو با تمام خطراتی که دارد.
  • محدود شدن گزینه‌های درمانی (به‌عنوان‌مثال ممکن است اگر بیمار در همان ابتدای دردش به متخصص درد در پشت زانو مراجعه نماید با برخی روش‌های کم تهاجمی‌تر درمان گردد اما با تعلل در تصمیم‌گیری وضعیت را به سمت و سویی پیش ببرد که جراح مجبور به جراحی‌های خطرناک‌تر شود.)

نتیجه گیری

با توجه به اینکه درد در پشت زانو به عنوان جدی‌ترین بیماری‌های زانو محسوب می‌شود که تمام فعالیت‌های عادی افراد را مختل می‌کند، لذا متخصص درد در پشت زانو با بررسی علت درد پشت زانو حین خم شدن در بیمار، تلاش می‌کند با استفاده از راه‌های کم تهاجمی تر این درد را پایان دهد و در این راه روش‌های درمانی مختلفی را بکار می‌گیرد. روش‌هایی که در سنوات اخیر برای درمان این بیماری کارساز بوده‌اند.

خوشبختانه متخصصان باتجربه و بسیار حاذقی در زمینه تشخیص و درمان دردهای زانو در مرکز تخصصی ما فعالیت دارند که می‌توانند بهترین درمان را به کمک تجهیزات پزشکی روز دنیا به شما ارائه دهند. جهت گرفتن نوبت و ارزیابی‌های کامل برای زانو از طریق لینک‌های موجود در سمت چپ صفحه با ما در ارتباط باشید.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید