کلینیک دکتر احمد
برترین مرکز درمان مشکلات ارتوپدی کشور

آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

 

پا‌ها از سیستم پیچیده‌ای از استخوان‌ها، رباط‌ها، ماهیچه‌ها و تاندون‌ها ساخته شده و بخش‌های بی‌شمار پا (انگشتان، پاشنه و توپ) باهم عمل می‌کنند تا از جایی به مکان دیگر بروید. پاها در اثر فعالیت‌های روزانه، آزارهای زیادی را متحمل می‌شوند، بنابراین به طور طبیعی در معرض انواع مشکلات، صدمات، التهاب هستند. علاوه‌برآن، ممکن است یک بیماری زمینه‌ای مانند نقرس، علت درد باشد؛ بنابراین اگر پادرد بعد از چند روز بهبود نیافت، به یک دکتر پا برای تشخیص دقیق علت و درمان در کلینیک تخصصی پا در تهران مراجعه کنید.

Dr-Pa-1

 

فهرست مطالب

 

رایج‌ترین دلایل مراجعه به دکتر پا

شرایط پا می‌تواند از نظر نوع، علائم و شدت متفاوت باشد. برخی از رایج‌ترین مشکلات پا که باید برای درمان آن‌ها به یک دکتر پا مراجعه کنید عبارت‌اند از:

پای ورزشکار:

خارش و سوزش پاها و انگشتان پا ممکن است نشانه پای ورزشکار باشد. این وضعیت مسری پس از تماس با قارچ ظاهر می‌شود، معمولاً در محیط‌های مرطوب مانند رختکن، دوش‌های عمومی و استخرهای شنا.

همچنین ممکن است تاول پا، ناخن‌های شکننده و پوست ترک‌خورده، خشک و خام روی پاهای خود را تجربه کنید. گاهی اوقات درمان این بیماری دشوار است. برای رفع شدید پای ورزشکار به تجویز دارو توسط دکتر پا نیاز دارید.

تاول:

برآمدگی مایع روی پاهای شما به‌عنوان تاول شناخته می‌شود. این وضعیت دردناک می‌تواند ناشی از راه‌رفتن یا ایستادن طولانی‌مدت، پوشیدن کفش‌های نامناسب یا عرق کردن پاها باشد.

به‌طورکلی، تاول‌ها یک بیماری جدی نیستند و می‌توانند در خانه درمان شوند. اجازه دهید تاول به طور طبیعی بهبود یابد و برای تسکین، فقط روی آن را به‌آرامی با استفاده از یک باند پانسمان کنید.

 فقط در صورت لزوم تاول را خودتان تخلیه کنید و این کار را با تجهیزات استریل مناسب انجام دهید.

اگر می‌خواهید تاول را تخلیه کنید، مطمئن شوید که آن را با بانداژ و پماد آنتی‌بیوتیک در حین بهبودی پوشانده باشید. تاول‌های مداوم همراه با علائم آنفولانزا را با یک دکتر پا در میان بگذارید.

نوروپاتی دیابتی:

نظارت بر پاها از نظر تغییرات، بخش مهمی از مدیریت دیابت است. این به این دلیل است که ممکن است مبتلا به نوروپاتی دیابتی که آسیب به اعصاب به دلیل قند خون بالا تنظیم نشده است، شوید.

ممکن است در پاهایتان علائمی مانند سوزن‌سوزن شدن، ازدست‌دادن احساس یا حساسیت در پاها یا مشکلات راه‌رفتن را تجربه کنید. اگر دیابت دارید، در صورت بروز این علائم باید فوراً به دکتر پا مراجعه کنید زیرا ممکن است منجر به عوارضی مانند عفونت و آسیب شود که می‌تواند منجر به قطع عضو شود. حفظ سطح قند خون کافی به کاهش خطر نوروپاتی دیابتی کمک می‌کند.

پینه پا:

برجستگی در کنار انگشت شست پا ممکن است یک بونیون باشد. این وضعیت که در آن انگشت شست پا به سمت انگشتان دیگر خم می‌شود، می‌تواند راه‌رفتن را دردناک کرده و باعث التهاب و سوزش شست پا و انگشت دوم شود.

بون‌ها ممکن است نتیجه ساختار پا باشد که به ارث برده‌اید. همچنین کفش‌های تنگ و نامناسب یا ایستادن بیش از حد ممکن است باعث تشدید آن شود. کفش‌های مناسب و مسکن‌های OTC ممکن است راه‌حل ساده‌ای برای کمک به بونیون باشند ولی برای مشاوره و درمان تخصصی حتماً باید به دکتر پا باتجربه مراجعه کنید.

ذرت یا میخچه:

دایره‌های گرد با پوست ضخیم روی انگشتان پا یا کف پای شما می‌تواند میخچه باشد. بدن شما برای جلوگیری از ایجاد تاول روی پاها، میخچه ایجاد می‌کند و معمولاً در مرحلة اول دردناک نیستند.

انگشت چکشی، بونیون یا کفش‌های نامناسب ممکن است علت میخچه باشد. با گذشت زمان، میخچه ممکن است تحریک شده و بدتر شود. درمان‌های OTC مانند گچ ذرت ممکن است به کاهش فشار روی میخچه و بهبود آن کمک کند. همچنین دکتر پا ممکن است جراحی را برای برداشتن آن توصیه کند.

پلانتار فاشئیت:

فاشیای کف پا می‌تواند باعث درد در قسمت پایین پاشنه یا قسمت میانی پایین پا شود. به گفتة دکتر پا، این زمانی اتفاق می‌افتد که رباط فاشیای کف پا به دلیل کفش‌هایی با کف نرم و پشتیبانی ضعیف قوس، ایستادن مکرر، دویدن طولانی‌مدت، افزایش وزن یا سایر شرایط پا دچار کشیدگی می‌شود.

این وضعیت می‌تواند در طول زمان ایجاد شود و درد می‌تواند از مبهم تا شدید متغیر باشد. ممکن است زمانی که پاهایتان برای مدت طولانی در حال استراحت هستند، درد بیشتری را تجربه کنید. درمان‌های خانگی برای این بیماری شامل استفاده از یخ، مصرف داروهای ضدالتهابی و کشش روزانه پا می‌شود. دکتر پا می‌تواند با تزریق کورتیکواستروئید، فیزیوتراپی، ارتز یا جراحی درد را کاهش دهد.

خار پاشنه:

درد، التهاب یا حتی بیرون‌زدگی استخوانی در جلوی پاشنه ممکن است از علائم خار پاشنه باشد. خار پاشنه به دلیل رسوب کلسیمی است که بین پاشنه و قوس شما رشد می‌کند.

ممکن است دکتر پا خار پاشنه را از طریق دردی که در پاشنه خود احساس می‌کنید یا در نتیجه یک بیماری دیگر پا، مانند فاشیای کف پا، تشخیص دهد. ممکن است تشخیص این بیماری توسط خودتان دشوار باشد.  

شما باید به پاهای خود استراحت دهید، کفش خود را ارزیابی کنید و در صورت احساس درد پاشنه به دکتر پا مراجعه کنید. خار پاشنه را می‌توان با کمپرس سرد، داروها، فیزیوتراپی و احتمالاً جراحی درمان کرد.

پنجه پا:

این وضعیت زمانی اتفاق می‌افتد که اولین مفصل انگشت شما به سمت بالا و مفصل دوم به سمت پایین باشد.

پنجه پا می‌تواند به طور ناگهانی رخ دهد یا ممکن است در بدو تولد ظاهر شود. این وضعیت ممکن است همراه با درد و ناراحتی باشد یا علائمی نداشته نباشد. همچنین می‌تواند نشانه یک بیماری جدی تری مانند آرتریت روماتوئید، دیابت یا فلج مغزی باشد.

ممکن است هرگز ندانید چه چیزی باعث ایجاد پنجه پا می‌شود، اما تشخیص به‌موقع این بیماری برای دکتر پا مهم است. درمان‌ها شامل کفش‌های مناسب، آتل، ورزش‌های انگشتان پا، داروها و جراحی است.

پنجه چکشی یا پتکی:

انگشت پتکی یا چکشی باعث ایجاد یک انگشت خمیده به سمت پایین تا بیرون پا می‌شود. همان‌طور که دکتر پا می‌گوید انگشت پتک مانند بسیاری از بیماری‌های پا، می‌تواند نتیجه ژنتیک، کفشی که مناسب نیست یا سایر مشکلات پا مانند قوس‌های بلند یا بونیون باشد. آرتریت یا آسیب به انگشتان پا نیز ممکن است علت انگشت پتکی باشد.

این وضعیت ممکن است هنگام راه‌رفتن یا کشش پا دردناک باشد و ممکن است نتوانید انگشت پا را تکان دهید. با تجویز دکتر پا، پوشیدن کفش‌های مناسب و استفاده از بالشتک‌ها و پدهای OTC پا ممکن است به علائم شما کمک کند.

نقرس:

نقرس بیماری است که به دلیل وجود اسیداوریک بیش از حد در بدن ایجاد می‌شود و اغلب پاها به‌خصوص انگشت شست پا را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. به گفتة دکتر پا، ناحیه آسیب‌دیده ممکن است بسیار دردناک باشد تاحدی‌که احساس می‌کنید پای شما در حال سوختن است.

ممکن است نقرسی را تجربه کنید که می‌آید و می‌رود یا به‌مرورزمان به نقرس مزمن مبتلا می‌شوید که به مفاصل شما آسیب می‌رساند. نقرس می‌تواند به دلایل زیادی، مانند خوردن برخی غذاها، تشدید شود. بیشتر در مردان بین ۴۰ تا ۵۰ سال و در زنان یائسه رخ می‌دهد. دکتر پا ممکن است عادات سبک زندگی سالم را برای مدیریت علائم توصیه کند.

ناخن فرورفته:

ناخن‌هایی که در اطراف پوست رشد می‌کنند به ناخن‌های فرورفته معروف هستند.  آن‌طور که دکتر پا بیان می‌کند، این وضعیت می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله داشتن ناخن‌های منحنی شکل، ناخن‌هایی که خیلی کوتاه شده‌اند، فشرده شدن یا آسیب‌دیدن انگشتان پا ایجاد شود. ممکن است ژنتیک هم نقش داشته باشد.

موارد خفیف ناخن‌های فرورفته می‌تواند باعث ناراحتی و پوست حساس اطراف ناخن شود. این موارد را می‌توان ابتدا در خانه با خیسانده‌های گرم، مسکن‌ها و آنتی‌بیوتیک‌های موضعی درمان کرد.

ناخن‌های فرورفته شدیدتر ممکن است به‌خودی‌خود خوب نشوند یا عفونی شوند و منجر به قرمزی، خونریزی، چرک و درد شوند. اینها باید توسط یک دکتر پا درمان شوند که حتی ممکن است جراحی را برای برداشتن ناخن درحال‌رشد توصیه کند.

عفونت قارچی ناخن:

پوسته‌ها یا رگه‌ها، خرد شدن، پوسته شدن و لکه‌های زرد روی ناخن‌های پا ممکن است نشانه‌ای از ابتلا به عفونت قارچی باشند. ورود قارچ به ناخن پای شما می‌تواند به دلیل قرارگرفتن در یک محیط مرطوب رخ دهد.

علائم ممکن است به‌کندی ایجاد شود. دکتر پا معتقد است این عفونت می‌تواند به دلیل شرایط پزشکی مانند دیابت، قرارگرفتن در معرض ابزار ناخن آلوده، استفاده از مکان‌های عمومی مانند استخر شنا یا رختکن، یا آسیب پوستی در نزدیکی ناخن پا، به این قارچ مبتلا شوید.

عفونت ناخن می‌تواند بسیار پایدار باشد و ممکن است نیاز به یک داروی ضدقارچی با نسخه دکتر پا داشته باشد.

زگیل کف پا:

زگیل در کف پای شما یک بیماری رایج است که به‌عنوان زگیل کف پا شناخته می‌شود. این بیماری توسط ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می‌شود و در محیط‌های مرطوب مانند رختکن و استخرها منتقل می‌شود.

زگیل کف پا می‌تواند دردناک باشد، به‌خصوص هنگام راه‌رفتن. بااین‌حال، آنها بسیار قابل‌درمان هستند. گاهی اوقات زگیل‌ها خودبه‌خود از بین می‌روند. در برخی مواقع باید آنها را با تجویز دکتر پا با محصولات حاوی اسید سالیسیلیک درمان کنید. در بیشتر موارد، درمان‌ها به چندین برنامه در طول چند هفته نیاز دارند.

کبودی سنگ:

کبودی سنگ به نام متاتارسالژیا نیز شناخته می‌شود. این عارضه بر روی توپ پای شما تأثیر می‌گذارد و به دلیل کفش‌های نامناسب، ورزش با ضربه زیاد یا سایر شرایط زمینه‌ای ایجاد می‌شود.

دکتر پا علائم را این‌گونه توصیف می‌کند که ممکن است ناحیه بین انگشتان پا و قوس شما احساس گزگز یا بی‌حسی داشته باشد، به‌شدت دردناک باشد، یا احساسی مانند وجود یک سنگ‌ریزه در کفش خود داشته باشید. ممکن است این علائم با گذشت زمان بدتر شوند.

استراحت دادن به پاها، گذاشتن یخ روی آن‌ها، استفاده از مسکن‌ها و پیداکردن کفش‌های مناسب‌تر، روش‌های رایج برای درمان کبودی سنگ است. علائم شدیدتر باید توسط دکتر پا معاینه شود.

کف پای صاف:

کف پای صاف به فقدان قوس پا در هنگام ایستادن اشاره دارد. این به‌طورکلی یک بیماری ژنتیکی است که تنها در صورتی نیاز به درمان دارد که هنگام ورزش یا ایستادن طولانی‌مدت مشکل‌ساز باشد. اگر این بیماری شما را آزار می‌دهد، برای تشخیص به دکتر پا مراجعه کنید.

درمان ممکن است شامل ارتز، مسکن‌ها یا تغییر در شیوه زندگی شما باشد.

نوروم مورتون:

ممکن است متوجه نشوید که به نوروم مورتون مبتلا هستید، زیرا همیشه دردناک نیست. این وضعیتی است که بافت اطراف یک عصب در قسمت توپی پای شما، بین قوس و انگشتان پا را ضخیم می‌کند.

دکتر فوق تخصص عصب پا می‌گوید نوروم مورتون بیشتر در زنان میان‌سال رخ می‌دهد و می‌تواند ناشی از کفش‌های پاشنه بلند، کفش‌های خیلی تنگ، ورزش‌هایی که نیاز به حرکات تکراری دارند، ناهنجاری پا یا راه‌رفتن باشد.

تعویض کفش یا استراحت دادن به پاها ممکن است خط اول درمان این بیماری باشد. اگر وضعیت بهبود نیابد، دکتر پا با معاینه‌ دقیق، یک برنامه درمانی ایجاد می‌کند که ممکن است شامل پدهای پا، فیزیوتراپی و سایر مداخلات باشد.

سزاموئیدیت:

سزاموئیدیت نوعی التهاب استخوانی پا است که باعث درد می‌شود. سزاموئیدها استخوان‌هایی در پای شما هستند که به تاندون‌ها در خم شدن انگشت شست پا کمک می‌کنند.

سزاموئیدیت زمانی اتفاق می‌افتد که سزاموئیدها زخمی یا ملتهب می‌شوند. اغلب پس از فعالیت‌های خاصی مانند شرکت در باله یا بازی شکار در بیسبال.

استراحت دادن به پاها، استفاده از گرما یا یخ، مصرف مسکن‌ها یا امتحان بانداژ فشاری ممکن است درمان‌های اولیه برای این بیماری باشد. همچنین ممکن است طبق راهنمایی دکتر پا به درمان‌های دیگری نیاز داشته باشید.

علل ایجاد میخچه در پای کودکان و نحوه درمان آن توسط دکتر پا

همان‌طور که گفته شد میخچه‌ها و پینه‌ها مکانیسم‌های محافظتی بدن هستند که برای جلوگیری از تشکیل تاول ایجاد می‌شوند. هیچ “ریشه‌ای” برای میخچه یا پینه وجود ندارد. این به این دلیل است که میخچه و پینه روی لایه بیرونی مرده پوست تشکیل می‌شوند، نه از زیر لایه‌های بالایی پوست.

اگر در پای کودک شما میخچه یا پینه ایجاد شده است، نگران نباشید. با سطح انرژی بالا و زمان بازی زیاد، برخی از کودکان حتی بیشتر از بزرگسالان روی پاهای خود ایستاده‌اند. یک کودک فعال می‌تواند به‌راحتی روی پاها میخچه یا حتی پینه ایجاد کند.

عواملی که به عقیدة دکتر پا می‌تواند جزو علل ایجادکننده میخچه در پای کودکان باشد:

فرزند شما ورزشکار است. –

کودکانی که ورزش می‌کنند یا فعالیت بدنی مکرر دارند بیشتر در معرض ابتلا به پینه و میخچه هستند.

کودک شما کفش نامناسب یا تنگ دارد. –

پیگیری سرعت رشد پاهای بچه‌ها می‌تواند سخت باشد، اما مهم است که از زمان خرید کفش‌های بزرگ‌تر برای کودک خود، آگاه باشید. کفش‌های تنگ یا ناراحت‌کننده باعث رشد میخچه در پای کودکان می‌شوند.

کودک شما اغلب با پای برهنه بیرون بازی می‌کند. –

به گفتة دکتر پا، تماس مکرر با سطوح ناهموار مانند سنگ‌ها و خاک، باعث می‌شود پاهای کودک شما در تلاش برای محافظت از خود سفت شوند.

کودک شما دوست ندارد جوراب بپوشد. –

جوراب‌های خوب انتخاب شده می‌توانند از مالش دردناک پا در کفش جلوگیری کنند. در صورت مناسب بودن کفش کودک، از او بخواهید جوراب بپوشد تا از ایجاد تاول، پینه و میخچه جلوگیری شود.

چند کار ساده و نسبتاً بدون درد وجود دارد که می‌توانید در خانه انجام دهید تا به کودکتان کمک کنید تا میخچه و پینه خود را مدیریت کند. به توصیه دکتر پا، این مراحل را برای کاهش میخچه و یا پینه کودکتان امتحان کنید:

پاهایش را خیس کن –

علاوه بر شستشوی روزانه پا، یک برنامه خیساندن هفتگی ۱۰-۱۵ دقیقه در آب گرم را نیز داشته باشید (در صورت تمایل نمک اپسوم یا صابون اضافه کنید). این به نرم شدن پینه و میخچه کمک می‌کند.

پینه‌ها و میخچه‌ها را سوهان کنید. –

پس از خیس شدن پاها، با استفاده از سنگ‌پا به‌آرامی لایه‌های بالایی پوست را سوهان بزنید. مراقب باشید زیاد عمیق نشوید و پینه یا میخچه را قطع نکنید.

لوسیون بزنید. –

استفاده روزانه از لوسیون می‌تواند به جلوگیری از ترک خوردن پینه کمک کند. همچنین توجه داشته باشید که لوسیون را بین انگشتان پا نمالید.

از بالشتک استفاده کنید. –

با تجویز دکتر پا، قراردادن لایه محافظ در کفش کودک می‌تواند به حفظ پینه یا میخچه او کمک کند و از تحریک، درد و رشد آن جلوگیری کند.

علائم هشدار برای مراجعه به دکتر پا

برخی از علائمی که نشان می‌دهد برای تشخیص و درمان علت، باید به دکتر پا مراجعه کنید، شامل:

درد در پاها، زانوها، باسن یا کمر

بی‌حسی یا تغییر حس

میخچه و پینه درحال‌توسعه هستند

پاهای دردناک – قوس، پاشنه یا درد جلوی پا

ناخن‌های پا در حال ضخیم شدن یا بدشکل شدن هستند

اگر در راه‌رفتن یا ایستادن احساس ناراحتی می‌کنید

درد پا در حین ورزش

همچنین شما باید پس از آسیب‌دیدگی پا به دکتر پا مراجعه کنید اگر:

بیشتر روز در پای خود احساس درد می‌کنید و چند هفته از آسیب‌دیدگی شما می‌گذرد.

درد شما با گذشت زمان بدتر می‌شود

تورمی دارید که دو تا پنج روز پس از آسیب‌دیدگی بهبود نمی‌یابد.

احساس سوزن‌سوزن شدن، بی‌حسی یا درد سوزشی می‌کنید – به‌خصوص در قسمت پایین پای خود.

مزایای مراجعه به‌موقع به دکتر پا

از سوالاتی که معمولاً مبتلایان به پا درد از خود می‌پرسند آن است که برای بی حسی پا به چه دکتری مراجعه کنیم.

بسیاری از افراد تنها زمانی به دکتر پا مراجعه می‌کنند که درد پا به یک مشکل تبدیل شود درحالی‌که بسیاری از این مشکلات ممکن است با درمان‌های پیشگیرانه از بین بروند.  

مشکلات پا اغلب نشانه‌ای از سایر شرایطی است که به طور بالقوه در کمین هستند و نیاز به شناسایی و درمان دارند. به‌عنوان‌مثال – خشکی پوست، شکنندگی ناخن‌ها، ناخن‌های عفونی یا تغییر رنگ، سوزش و سوزن‌سوزن شدن در پاها، سردی یا بی‌حسی پاها، همه باید به با علت زمینه‌ای تشخیص داده شوند.

درمان تخصصی مشکلات پا به شما کمک می‌کند تا تغییرات طولانی‌مدت‌تری در شیوه زندگی ایجاد کنید. دکتر پا تغییراتی را در سبک زندگی شما شامل نحوه راه‌رفتن، کفش مناسب، رژیم غذایی و نکات بهداشتی برای کاهش فشار و جلوگیری از آسیب توصیه می‌کند.

عوارض مهم عدم مراجعه به دکتر پا

عدم درمان مشکلات پا باعث می‌شود که علائم شما بدتر شده و دائماً احساس خستگی، درد و ناراحتی کنید. همچنین در آسیب‌ها و شکستگی‌ها، این خطر وجود دارد که در صورت عدم مراجعه به یک دکتر پا برای درمان، استخوان‌ها به‌درستی یا در تراز مناسب ترمیم نشوند. این نه‌تنها باعث درد مداوم می‌شود، بلکه می‌تواند بر توانایی شما در راه‌رفتن تأثیر منفی بگذارد.

علاوه‌برآن، با وجود مشکلات پا، شرکت در فعالیت‌های‌ بدنی کاهش می‌یابد. در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی و دیابت، کاهش استقامت و ازدست‌دادن توده عضلانی افزایش می‌یابد.

از طرف دیگر، اعصاب آسیب‌دیده می‌تواند باعث بیماری به نام نوروپاتی محیطی شود. با گذشت زمان، نوروپاتی محیطی می‌تواند باعث عفونت، سوختگی و زمین‌خوردن شود؛ بنابراین مهم است که به‌موقع به دکتر پا مراجعه کنید تا از پیشرفت آسیب یا بیماری جلوگیری کنید.

مهم‌ترین عوامل افزایش خطر مشکلات پا از نظر دکتر پا

برخی شرایط خطر ابتلا به درد و مشکلات پا را افزایش می‌دهد. از جمله:

سن:

تقریباً همه کسانی که کفش می‌پوشند در مقطعی از زندگی خود دچار مشکلات پا می‌شوند. کودکان و افراد مسن کمی بیشتر در معرض خطر هستند. به گفتة دکتر پا، درد پاشنه در کودکان فعال بین ۸ تا ۱۳ سال شایع است. همچنین پادرد می‌تواند اولین علامت مشکل در بسیاری از بیماری‌های مرتبط با افزایش سن، مانند آرتریت، دیابت و مشکلات گردش خون باشد.

جنسیت:

زنان بیشتر از مردان در معرض خطر درد شدید پا هستند. این ممکن است مربوط به پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند یا کفش‌هایی باشد که خیلی باریک هستند. همچنین زنان باردار با افزایش وزن، تورم در پاها و مچ پا و ترشح برخی هورمون‌ها در دوران بارداری که باعث شل شدن رباط‌ها می‌شود، مشکلات خاصی در پا دارند.

شغل:

بسیاری از آسیب‌های ناشی از کار هرساله روی پا رخ می‌دهد. تعدادی از مشکلات پا مانند آرتروز پا پینه و تاول، پلانتار فاشئیت و شکستگی‌ها به دلیل استفاده مکرر در محل کار ایجاد شده است.

ورزش‌های سنگین:

دکتر پا معتقد است افرادی که به طور منظم ورزش‌های هوازی را انجام می‌دهند در معرض خطر ابتلا به فاسیای کف پا، خار پاشنه، سزاموئیدیت و شکستگی‌های استرسی هستند.

دیابت –

افراد مبتلا به دیابت به دلیل گردش خون ضعیف در معرض خطر عفونت شدید پا هستند.

چاقی –

افرادی که اضافه‌وزن دارند فشار بیشتری به پاهای خود وارد می‌کنند. این همچنین خطر آسیب‌دیدگی پا یا مچ پا را افزایش می‌دهد.

روش‌های تشخیصی علت درد پا در کلینیک تخصصی پا در تهران

تشخیص دقیق دکتر پا، بخش مهمی از درمان و بهبودی درد پا و مچ پا است. بدون آن، درمان به‌جای هدف‌گذاری خاص برای مشکل شما، عمومیت دارد، و درحالی‌که درد پای شما ممکن است در کوتاه‌مدت فروکش کند، احتمالاً در نقطه‌ای برمی‌گردد.

برای تشخیص دقیق بهتر است قبل از مراجعه به دکتر پا در کلینیک تخصصی پا در تهران فهرستی از موارد زیر تهیه کنید:

علائم شما، از جمله علائمی که به نظر می‌رسد بی‌ارتباط با دلیل مراجعه و زمان شروع آنها باشد.

اطلاعات شخصی کلیدی، از جمله استرس‌ها یا تغییرات اخیر زندگی

تمام داروها، ویتامین‌ها یا مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید به همراه دوزهای مصرفی

دکتر پا احتمالاً سؤالات زیر را از شما می‌پرسد:

درد داری؟ اگر بله چگونه است و در کجا قرار دارد؟

آیا علائم شما همیشه وجود دارد یا می‌آیند و می‌روند؟

آیا به نظر می‌رسد چیزی علائم شما را بهتر کند؟

آیا به نظر می‌رسد چیزی علائم شما را بدتر کند؟

آیا متوجه ضعف در پاهای خود می‌شوید؟

آیا هنگام راه‌رفتن پای شما به زمین کشیده می‌شود؟

آیا در پا یا ساق خود بی‌حسی یا گزگز دارید؟

آیا سابقه دیابت دارید؟

آیا ضعف عضلانی دیگری دارید؟

پس از این، دکتر پا، پاهای شما را معاینه می‌کند و با مقایسه پای چپ و راست، به دنبال هرگونه ناهنجاری مانند تورم، قرمزی یا کبودی خواهد بود. همچنین ممکن است بخواهد به زانوها و پشت شما نگاه کند، به‌خصوص اگر مشکوک باشد که ممکن است درگیری عصبی وجود داشته باشد.

دکتر پا ممکن است بسته به تشخیص، آزمایش خون یا سایر تصویربرداری‌های زیر را که در کلینیک تخصصی پا در تهران انجام می‌شود، درخواست کنند:

اشعه ایکس:

اشعه ایکس ساده از سطح پایین تشعشع برای تجسم یک توده بافت نرم یا یک ضایعه استخوانی که ممکن است باعث علائم شما شود، استفاده می‌کند.

سونوگرافی:

این فناوری که از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از ساختارهای داخلی استفاده می‌کند، می‌تواند کیست یا تومور روی عصب را بررسی کند یا تورم روی عصب در اثر فشار را به دکتر فوق تخصص عصب پا نشان دهد.

سی‌تی‌اسکن:

این تصاویر اشعه ایکس گرفته شده از زوایای مختلف را ترکیب می‌کند تا نماهای مقطعی از ساختارهای درون بدن را برای تشخیص بهتر دکتر پا ایجاد کند.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی  :

(MRI) این آزمایش از امواج رادیویی و میدان مغناطیسی قوی برای ایجاد تصاویر دقیق استفاده می‌کند. MRI به‌ویژه در تجسم ضایعات بافت نرم که ممکن است عصب را فشرده کنند مفید است.

الکترومیوگرافی(EMG)  و مطالعات هدایت عصبی:

فعالیت الکتریکی در عضلات و اعصاب را اندازه‌گیری می‌کند. این آزمایش‌ها می‌توانند ناراحت‌کننده باشند، اما برای تشخیص و تعیین محل آسیب در امتداد عصب آسیب‌دیده به دکتر پا کمک زیادی می‌کنند.

۶ روش قطعی برای درمان مشکلات پا که توسط دکتر پا تجویز می‌شود

>

درمان مشکلات پا به علت آن بستگی دارد. اگر علت با موفقیت درمان شود، مشکلات پا ممکن است بهبود یابد یا حتی ناپدید شود. اگر علت قابل‌درمان نباشد، مشکلات پا می‌تواند دائمی باشد.

اگر علت درد پا، یک بیماری زمینه‌ای مانند دیابت یا نقرس باشد، کنترل و درمان بیماری با داروهای تجویزی متخصص مربوطه، می‌تواند به کاهش علائم و بهبودی مشکلات پا کمک کند. اگر علت زمینه‌ای در کار نباشد، روش‌های درمانی دکتر پا ممکن است شامل موارد زیر باشد:

داروها:

دکتر پا می‌تواند بنا به تشخیص خود انواع داروهای تجویزی را برای کاهش التهاب و درد پا توصیه کند. از جمله:

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs).

NSAID ها هم با نسخه و هم بدون نسخه در دسترس هستند. اگر شرایطی دارید که شامل التهاب و همچنین درد است، مانند تاندونیت آشیل یا رگ‌به‌رگ شدن، دکتر پا ممکن است به شما توصیه کند که از NSAID با دوز بالاتر و برای مدت طولانی‌تر، گاهی اوقات تا چند هفته استفاده کنید.

داروهای اعصاب.

سه داروی معمول تجویز شده برای درد ناشی از آسیب عصبی (نوروپاتی) عبارت‌اند از آمی‌تریپتیلین (Elavil)، گاباپنتین  (Neurontin) و پره گابالین (Lyrica).

داروهای تزریقی

بلوک‌های عصبی:

بلوک عصبی تزریقی است که با تشخیص دکتر فوق تخصص عصب پا، عصب خاصی را بی‌حس می‌کند تا از رسیدن سیگنال‌های درد به مغز جلوگیری کند. برای درد شدید یا برای استفاده در طی یک عمل جراحی مؤثر است.

کورتیکواستروئیدها.

این داروها اشکال مصنوعی هورمون‌های طبیعی هستند که توسط غدد فوق‌کلیوی تولید می‌شوند. کورتیکواستروئیدها ممکن است به‌صورت قرص یا تزریقی برای کاهش التهاب و در نتیجه تسکین درد تجویز شوند.

بریس یا آتل:

با تجویز دکتر پا، یک بریس روی مچ پا و پا یا آتل که در کفش شما قرار می‌گیرد می‌تواند به نگه‌داشتن پای شما در وضعیت طبیعی کمک کند.

فیزیوتراپی:

ورزش‌هایی که عضلات پای شما را تقویت می‌کند و به شما کمک می‌کند دامنه حرکتی زانو و مچ پا را حفظ کنید، ممکن است مشکلات راه‌رفتن مرتبط با افتادگی پا را بهبود بخشد. تمرینات کششی برای جلوگیری از سفتی پاشنه پا بسیار مهم است.

تحریک اعصاب:

گاهی اوقات تحریک عصبی که پا را بلند می‌کند، مشکلات پا را بهبود می‌بخشد.

عمل جراحي:

بسته به علت، و اگر اختلالات پای شما نسبتاً جدی است، جراحی عصب ممکن است مفید باشد. اگر مشکلات پا طولانی‌مدت باشد، دکتر پا ممکن است جراحی را پیشنهاد کند که استخوان‌های مچ پا یا پا را جوش می‌دهد یا روشی را که تاندون در حال کار و عضله متصل شده را به قسمت دیگری از پا منتقل می‌کند.

۵ مزیت مهم برای مراجعه به کلینیک پا

یک کلینیک پا در مراقبت و سلامت پا و مچ پا تخصص دارد. در کلینیک تخصصی پا در تهران، پزشکان بر ارائه بالاترین استانداردهای مراقبتی با استفاده از تجهیزات مدرن و فن آوری پیشرفته برای ارزیابی، تشخیص و همچنین درمان انواع بیماری‌ها بادقت متمرکز شده‌اند.

ارزیابی بیومکانیکی:

شامل انجام یک ارزیابی کامل از مکانیک پا همراه با بیومکانیک بقیه بدن است. متخصصان در یک کلینیک پا، الگوهای راه‌رفتن دویدن/پیاده‌روی را با استفاده از فناوری مدرن بررسی می‌کنند تا علت درد شما را تشخیص دهند. ارزیابی‌های بیومکانیکی دکتر پا فقط برای درمان درد نیست، بلکه برای کمک به ورزشکاران برای بهبود عملکرد خود و جلوگیری از مشکلات آینده است.

ارزیابی‌های بیومکانیکی دکتر پا شامل بررسی موارد زیر است:

وضعیت کلی بدن

وضعیت پا

چرخه راه‌رفتن (الگوی دویدن/پیاده‌روی)

مکانیک اندام تحتانی

سفتی عضلانی/استقامت

حساسیت

تعادل

فعال‌سازی عضلات

تشخیص زودهنگام ابتلا به بیماری‌ها:

پاها می‌توانند در ایجاد سایر شرایط بسیار گویا باشند. درد یا بی‌حسی پا می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل جدی تر گردش خون یا وضعیتی مانند دیابت باشد. بررسی هرگونه تغییر در پای شما توسط یک دکتر پا باتجربه در کلینیک پا می‌تواند راهی عالی برای تشخیص زودهنگام بیماری‌های درحال‌توسعه باشد.

سایر بیماری‌ها مانند زگیل یا قارچ پا نیز می‌توانند به سایر قسمت‌های بدن سرایت کنند و برای افراد دیگر بسیار مسری هستند. درمان سریع اینها بهترین راه برای اطمینان از عدم گسترش آنهاست!

یک دکتر پا همچنین می‌تواند هرگونه مشکل استخوانی یا مفصلی را که درحال‌توسعه است تشخیص دهد و برنامه‌های درمانی برای مهار آن ایجاد کند. مواردی مانند آرتریت، بونیون یا انگشتان چکشی می‌توانند به‌آرامی در طول زمان ایجاد شوند.

ارزیابی نورولوژیک:

ممکن است درد احساس شده از نواحی تحتانی اندام‌ها ارجاع شده باشد. این به این معنی است که درد ممکن است از جای دیگری، به‌خصوص پشت (به طور خاص از قسمت پایین کمر) باشد.

کمر که به‌عنوان ستون فقرات کمری شناخته می‌شود، حاوی ریشه‌های عصبی است که به طور مستقیم پاها و اندام‌های تحتانی را تأمین می‌کند. به همین دلیل، مهم است که بدانید درد در پاها می‌تواند ناشی از تحریک عصب یا آسیب از بالا باشد.

در یک کلینیک پا همچنین تست‌های عصبی مختلفی توسط دکتر پا انجام می‌شود که شامل چکش‌های رفلکس، تک رشته‌ها و چنگال‌های تنظیم است. سایر ارزیابی‌های رایج شامل فعالیت‌هایی است که حس عمقی، فعال‌سازی عضلات و تعادل بیمار را آزمایش می‌کنند.

اصلاح یا تجویز کفش:

صرف‌نظر از مناسبت، اعم از ورزش، کار یا پوشیدن معمولی، کفش مناسب اغلب قدم اولیه برای رسیدن به روزهای بدون درد است. مشکلات پا اغلب زمانی رخ می‌دهد که فردی کفش‌های نامناسب می‌پوشد. به همین دلیل است که در کلینیک پا، برای تصمیم‌گیری در مورد مناسب‌ترین کفش متناسب با فعالیت‌های شما، یک تجزیه‌وتحلیل بیومکانیکی کامل انجام می‌شود.

یک دکتر پا می‌تواند به شما توصیه کند که چه نوع کفشی برای پای شما مناسب است. اگر به کفش سفارشی نیاز دارید، متخصص پا می‌تواند آن‌ها را برای شما تجویز کند. اگر از درد پا یا قوس افتادگی رنج می‌برید، اما معمولاً بدون حمایت کافی از کفش استفاده می‌کنید، آنها می‌توانند توصیه‌هایی برای انتخاب کفش ارائه کنند تا با پشتیبانی منظم‌تر از عضلات پا به کاهش درد و ناراحتی شما کمک کنند.

اگر به طور منظم کفش‌هایی را بدون پشتیبانی مناسب مانند کفش‌های پاشنه بلند می‌پوشید، دکتر پا می‌تواند به شما کمک کند تا کفی‌ها، بالشتک‌ها یا تمرین‌هایی را بیابید که می‌توانند به حمایت و کشش ماهیچه‌ها برای جلوگیری از آسیب طولانی‌مدت این نوع کفش‌ها کمک کنند.

اصلاح یا تجویز ارتز:

ارتزهای طراحی شده سفارشی، دستگاه‌های بسیار کاربردی هستند که به‌صورت جداگانه و متناسب با پای شما ساخته می‌شوند. آنها معمولاً برای کنترل حرکت بیش از حد به‌منظور کمک به تثبیت و تراز کردن پاها، همراه با بهبود کنترل و فعالیت عضلات در ناحیه تحتانی پاها استفاده می‌شوند.

در یک کلینیک پا قبل از اینکه دکتر پا، ارتزهای سفارشی یا OTS را تجویز کند، معمولاً یک تجزیه‌وتحلیل جامع و ارزیابی بیومکانیکی انجام می‌شود تا سطوح دقیق اصلاح موردنیاز و همچنین زمانی که این اصلاحات در چرخه راه‌رفتن بیمار موردنیاز است را تعیین کنند.

دکتر فوق تخصص عصب پا

نکته قابل توجه در آسیب به عصب‌های پا برای عدم دائمی شدن آسب دیدگی عصب و ترمیم اعصاب مراجعه به دکتر فوق تخصص عصب پا است. در صورتی که فردی در طی آسیب دیدگی علائمی از جمله گزگز پا، بی حسی، ضعف عضلات پا را تجربه کند باید فوراً به پزشک متخصص یا دکتر پا مراجعه نمایید.

برای بی حسی پا به چه دکتری مراجعه کنیم

یکی از سوالات متداولی که معمولاً برای افراد مبتلا به مشکلات پا و آسیب دیدگی عصبی مطرح می‌شود آن است که برای بی حسی پا به چه دکتری مراجعه کنیم.

بی شک برای آسیب دیدگی عصب که خود را ممکن است به صورت بی حسی نشان دهد و یا برای تحت فشار قرار بودن عصب طی شرایط مختلف ضروری است بیمار در اسرع وقت به متخصص ارتوپدی و یا فوق تخصص در حوزه عصب پا مراجعه نماید. حال که می‌دانیم برای بی حسی پا به چه دکتری مراجعه کنیم باید در اسرع وقت برای هر نوع آسیب دیدگی عصب به یک دکتر فوق تخصص عصب پا یا دکتر پا مراجعه کنید.

سخن پایانی

می‌خواهیم به سوال متداول مبتلایان به درد پا پاسخ دهیم که بهتر است برای بی حسی پا به چه دکتری مراجعه کنیم. درد پا معمولاً به دلیل یک مشکل مکانیکی در پاها مانند بیومکانیک ضعیف پا، عدم تعادل عضلانی، تکنیک‌های تمرینی ضعیف یا کفش‌های نادرست ایجاد می‌شود.

مشکلات پا همچنین می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای باشند که برای درمان مؤثر، نیاز به تشخیص دقیق و زودهنگام دارند؛ بنابراین ضروری است هرگونه درد و علائم غیرطبیعی در پاها را جدی گرفته و برای تشخیص علت آن به دکتر پا مراجعه کنید.

متخصصین حاذق و باتجربه مجموعه ما می‌توانند با بهره‌گیری از روش‌های تشخیصی نوین، انواع مشکلات پا از ساده تا پیچیده را تشخیص داده و درمان کنند.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید