لودر سایت
آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8
تماس با ما
آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

زانو درد گاهی ممکن است؛ کاملا ناگهانی و به دنبال آسیب یا ضربه خوردن اتفاق بیفتد و گاهی نیز امکان دارد از یک ناراحتی خفیف شروع شده و به تدریج بدتر شود. در اینجا سعی کردیم، انواع درد‌ها و علت‌های مربوط به درد ‌داخلی زانو که عمدتاً به درد زانو سمت راست منجر می‌شوند را بیان کنیم و روش‌های مختلف درمانی علت درد زانو را پیشنهاد دهیم.

درد زانو سمت راست

آنچه در این مقاله می خوانید :

چرا رسیدگی و درمان درد زانو سمت راست اهمیت ویژه‌ای دارد؟

حتما گاهی برای شما هم اتفاق افتاده؛ که دچار زانو درد شوید. درد‌های زانو و آسیب‌های مربوط به آن؛ در بین افراد جامعه بسیار متداول و رایج هستند.

بزرگترین مفصل در بدن انسان زانوها هستند. زانو پشتوانه همیشگی از کل تعادل و ایستادگی بدن را به عهده دارد. زانوها به پاها انعطاف پذیری می‌دهند. انسان فقط با وجود زانوهاست که امکان راه رفتن، ایستادن، پریدن، دویدن، خم شدن و نشستن پیدا می‌کند.

چنین نقطه ‌مهمی از بدن، امکان زیادی برای آسیب دارد. این آسیب‌ها عمدتاً با درد زانو سمت راست یعنی قسمت داخلی و جانبی زانو همراه هستند.

این درد در صورت خفیف بودن ممکن است با درمان‌های خانگی، درمان شود اما در صورت پایدار بودن یا وخیم شدن به مرور زمان، باعث صدمات جبران ناپذیری می‌شود. پیگیری آسیب‌زانو و پیشگیری از آن، باعث سهل شدن درمان درد زانو سمت راست و درگیر نشدن با بیماری‌های مربوط به زانو می‌شود.

پس توصیه می‌شود؛ فرد هنگام مشاهده‌ درد مزمن در زانوی خود یا دردهایی که بر اثر ضربه ایجاد می‌شوند و به مرور تسکین پیدا نمی‌کنند؛ حتما به دکتر زانو درد مراجعه کند!

درد زانوی سمت راست اگر با روش‌های حمایتی- مراقبتی و استراحت در عرض یک هفته بهبود نیافت به علت وجود علل جدی که می‌تواند شما را درگیر عوارض بلند مدت نماید، ضروری است که حتما به کلینیک ارتوپدی و متخصص ارتوپدی زانو مراجعه نمایید تا از عوارضی مانند ناتوانی در حرکت و بی‌حسی‌های دائمی در پا پیشگیری نمایید. در ادامه همراه ما باشید تا به بررسی درد بغل زانو بپردازیم.

چرا درد زانو اکثراً منحصر به درد در بغل زانو است؟

زانو می‌تواند به راحتی آسیب ببیند‌؛ زیرا جزو یکی از پیچیده‌ترین و درگیرترین مفاصل بدن است. تلاقی چهار استخوان، چهار رباط، چند تاندون، دو مینیسک و غضروف زانو را تشکیل می‌دهد. این حجم از پیچیدگی؛ همواره زانو را آسیب‌پذیر می‌کند.

زانو درد بسیار شایع بوده و نشان دهنده ‌بسیاری از بیماری‌ها و آسیب‌های مختلف است. درد زانو سمت راست یا درد در داخل زانو که به آن زانوی میانی یا محفظه داخلی نیز می‌گویند؛ احساس ناراحتی و دردی را موجب می‌شود که نزدیک ترین نقطه به زانوی مقابل است.

این محدوده از زانو به دلیل پیچیدگی و تجمع استخوان‌ها، رباط‌ها و تاندون‌ها در مواجه با آسیب، درد بسیار زیادی را ایجاد می‌کند. عارضه در این قسمت که با دردی شبیه درد استخوان سمت راست زانو به انسان القا می‌شود؛ بسیار مهم و قابل تأمل است. نگاه نسنجیده و سطحی به درد بغل زانو، می‌تواند پایه‌گذار صدمات و جراحات سخت و پایداری شود.

چه علت‌هایی در بروز درد داخلی زانو شایع هستند؟

دلایل زیادی برای درد زانو سمت راست وجود دارد. بسیاری از آن‌ها را می‌توان به آسیب‌هایی که در حوادث اتفاق می‌افتند؛ مرتبط دانست.

حوادث پرتکراری که باعث درد زانو و ایجاد آسیب می‌شوند عبارتند از سقوط، آسیب‌های ورزشی، فعالیت زیاد بزرگسالان، مخصوصاً افراد بالای شصت سال که به احتمال زیاد تجربه‌زانو درد دارند.

گرچه درد بغل زانو ممکن است در کودکان و نوجوانان نیز رخ بدهد. شایع ترین عللی که درد در بغل زانوی کودکان را موجب می‌شوند؛ عبارتند از:

  • تاندونیت کشکک
  • سابلوکساسیون کشکک
  • ازگود_شاتر «زانوی جامپر»

چه بیماری‌هایی موجب درد زانو سمت راست می‌شوند؟

در بزرگسالان درد زانو سمت راست ریشه‌های مختلفی دارد. هر بیماری مربوط به زانو اثرات مختلف و منحصر به فردی روی زانو و توان حرکتی فرد می‌گذارد. آسیب‌های مربوط به زانو با توجه به دامنه‌ فراگیری آن‌ها و نحوه‌ آسیبی که می‌زنند؛ مباحثی بسیار پیچیده و قابل توجه هستند.

این بیماری‌ها در صورت عدم شناخت و عدم آگاهی ممکن است، روند پیشرفته تندتری را رقم بزنند و فرد را دچار بحران کنند. هفت علتی که ایجاد کننده درد در زانوی سمت راست است، متشکل‌اند از:

  • استئوآرتریت(OA)
  • آرتریت روماتوئید(‌RA)
  • آسیب‌رباط جانبی داخلی(MCL)
  • آسیب مینیسک داخلی
  • بورسیت پس آنسرین
  • تحریک پلیکا داخلی
  • کوفتگی زانو

بیماری تحلیل برنده استئوآرتریت چگونه باعث آسیب می‌شود؟

استئوآرتریت یا آرتروز زانو یک بیماری کاملاً تحلیل برنده است. این بیماری غضروف را به مرور زمان تجزیه می‌کند و باعث می‌شود استخوان‌های مفاصل هنگام حرکت به هم ساییده شوند.

اگر هنگام فشار آوردن به مفصل خود، مانند بالا و پایین رفتن از پله‌ها یا نشستن روی صندلی، درد زانو سمت راست را تجربه می‌کنید؛ امکان دارد به OA مبتلا شده باشید.

از آنجا که این فشار باعث درد استخوان سمت راست زانو می‌شود؛ علائم و نشانه‌های بیماری ممکن است به مرور زمان شدیدتر شود. آرتروز زانو باعث ایجاد درد، سفتی و تورم می‌شود. در برخی موارد نیز باعث کاهش عملکرد و ناتوانی در فرد می‌شود.

آرتروز زانو در بعضی از افراد ممکن است؛ به حدی برسد که فرد در انجام فعالیت‌های ساده روزانه ناتوان شود. به همین دلیل پیشگیری و درمان آرتروز زانو بسیار مورد اهمیت است.

بیشترین علت آسیب به زانو در سالمندان چیست؟

شایع ترین علت زانو درد غیر ضربه‌ای در جمعیت سالمندان، آرتریت است. سن و سال بالا نیز دلیل اصلی آرتروز زانو در نظر گرفته می‌شود. گرچه آرتروز زانو در بعضی موارد و برای برخی افراد، ممکن است؛ ارثی باشد.

حتی این امکان وجود دارد استئوآرتریت زانو در اثر عفونت و اضافه وزن پیش بیاید. اما عموماً بالا رفتن سن در بروز آرتروز زانو، شایع‌تر است. طبق مطالعات زنان بیشتر در معرض این بیماری هستند.

ه استئوآرتریت، آرتریت ساییدگی نیز گفته می‌شود. در وضعیتی که بالشتک طبیعی بین مفاصل یا همان غضروف فرسوده شود‌؛ انتهای استخوان‌های مفصل زانو به یکدیگر ساییده می‌شود. این اتفاق باعث ایجاد درد استخوان سمت راست زانو می‌شود.

بیماری خود ایمنی آرتریت روماتوئید چیست؟

آرتریت روماتوئید(RA) یک بیماری خود ایمنی محسوب می‌شود که می‌تواند مسبب درد داخلی زانو یعنی همان درد زانو سمت راست نیز بشود. بیماری(RA) التهاب را در مفاصل ایجاد می‌کند. بیماران مبتلا به RA معمولا ممکن است درد داخلی و جانبی زانو را در هنگام صبح به صورت شدید تجربه کنند.

درحالی که این التهاب در طول روز و با گذشت زمان خفیف‌تر می‌شود و علائم بیماری کاهش می‌یابد. هرچند امکان دارد؛ علائم و نشانه‌های این بیماری از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد و روز به روز دچار تغییر شود. درد، التهاب و احساس سفتی و خستگی در مفاصل از علائم اولیه این بیماری است.

(MCL) چیست و چه صدماتی دارد؟

رباط جانبی داخلی(MCL)، درست در امتداد بیرونی زانو قرار گرفته است. آسیب وارده به این رباط نیز به درد زانو سمت راست منجر می‌شود. رباط یک نوار بافتی سخت و انعطاف‌پذیر است که استخوان‌ها و غضروف را در کنار هم نگه می‌دارد. وظیفه رباط MCL نگه داشتن و تثبیت کردن مفصل زانو است.

این رباط در نزدیک‌ترین قسمت زانو به زانو‌ی دیگر قرار دارد و صدمات وارده به این رباط باعث بروز درد جانبی زانو یا درد در زانو سمت راست می‌شود. این رباط از حرکت زانو به طرف پهلو و کنار جلوگیری می‌کند. در حالتی که این رباط بیش از حد کشیده شود، امکان دارد؛ رگ به رگ شدن MCL اتفاق بیفتد.

با آسیب بیشتر MCL می‌تواند به طور جزئییا کامل پاره شود. آسیب MCL معمولا بعد از اعمال نیرو و فشار به بیرون زانو، مانند ورزش‌های تماسی اتفاق می‌افتد. علائم آسیب MCLعبارتند از:

  • ناپایداری و ورم در هنگام ایستادن یا راه رفتن
  • قفل شدن زانو‌ها
  • صدای ترکیدن در زمان ضربه

آسیب‌های مینیسک داخلی چه تأثیری روی درد زانو سمت راست دارد؟

مینیسک یک غضروف است که یک بالشتک بین استخوان‌هاییک مفصل ایجاد می‌کند. دو مینیسک در هر زانو وجود دارد. مینیسک‌ها دقیقا شبیه یک بالشتک بین استخوان‌های ران و ساق پا عمل می‌کنند. آسیب به مینیسک وقتی اتفاق می‌افتد که زانو به صورت جدی و در اثر ضربه یا یک اتفاق بچرخد.

این چرخش باعث فشار وارد شدن به مینیسک می‌شود. معمولا در حین ورزش یا فعالیت‌های ورزشی سنگین، ممکن‌است مینیسک پاره شود یا اینکه آسیب ببیند.

بسته به شدت و وخامت آسیب ممکن است فرد احساس سفتی و گرفتگی شدید، درد زیاد هنگام چرخاندن زانو، قفل شدن زانوها و عدم تعادل کند. چهار نوع اصلی پارگی مینیسک وجود دارد که عبارتند از:

  • دسته سکل
  • فلپ
  • شعاعی
  • دژنراتیو

کیسه ‌کوچک بورسیت چه کمکی به مفاصل می‌کند؟

بورس کیسه‌کوچک پر از مایع است که در واقع به کاهش اصطکاک بین مفاصل کمک می‌کند. چندین بورس در بدن انسان وجود دارد. بورس‌ها در زانو بین سه تاندون و رباط MCL قرار گرفته‌اند. تحریک بیش‌از اندازه‌بورس یا استفاده بیش از حد از آن، باعث می‌شود بورس مایع اضافی تولید کند. این مایع اضافه باعث ایجاد تورم و فشار بر روی زانو می‌شود. این التهاب به بورسیت آنسرین معروف است که موجب درد زانو سمت راست می‌شود. علل مختلفی برای بورس پس آنسرین وجود دارد. به طور مثال:

  • OA یا آرتروز
  • چاقی
  • پارگی مینیسک داخلی
  • برگرداندن زانو با ساق پا هنگام ایستادن یا راه رفتن
  • عضلات سفت همسترینگ

پلیکا داخلی چیست و تحریک آن چه تأثیری در درد بغل زانو دارد؟

چین‌های کوچکی که در آستر مفصل هستند و لایه‌های داخلی زانو‌ی داخلی را می‌پوشانند؛ پلیکا داخلی نام دارند. استفاده بیش از حد مانند خم‌کردن مکرر زانو می‌تواند باعث تحریک لایه داخلی شود.

این اتفاق باعث می‌شود؛ چین‌ها ضخیم شده و بین استخوان‌ها گیر کنند. احساس دردی که این آسیب ایجاد می‌کند‌؛ درد استخوان سمت راست زانو است. علاوه بر درد، ممکن است قفل شدن زانوها و احتمالا صدای کلیک تجربه شود.

در افراد لاغر این امکان وجود دارد که بافت تشکیل دهنده‌ی پلیکا به صورت یک نوار حساس، در زیر پوست زانو احساس شود.

آسیب استخوان زانو پس از کوفتگی چگونه است؟

کوفتگی زانو وقتی اتفاق می‌افتد که ضربه مستقیمی به زانو وارد شود. مانند ضربه خوردن با یک جسم بی‌حرکت یا ضربه‌ی شدیدی که به صورت ناگهانی به زانو وارد شود. این ضربه ممکن است استخوان زانو را مورد حمله قرار دهد و باعث کبود شدن آن و بروز درد استخوان سمت راست زانو می‌شود. سایر علائم کوفتگی زانو عبارتند از:

  • پوست کبود شده
  • ورم
  • مشکل در خم کردن زانو
  • سفتی زانو

دررفتگی زانو و جابجا شدن کشکک چگونه اتفاق می‌افتد؟

زمانی که زانو به طور کامل از تراز طبیعی خود خارج و کاسه‌ی زانو جابجا شده باشد؛ دررفتگی زانو اتفاق افتاده است. معمولا زانو به سمت کنار و در جهت جانبی دچار دررفتگی می‌شود. این اتفاق زمانی پیش می‌آید که عضلات و رباط‌های داخل زانو بیش از حد کشیده شده و آسیب ببینند. در رفتگی کشکک پا بسیار دردناک است و به دلیل جابجایی کشکک در جهت جانبی فرد را دچار درد زانو سمت راست می‌کند. دررفتگی ممکن است از نظر ظاهری بسیار آشکار باشد و فرد با چشمان خود جابجایی کشکک خود را ببیند.

نقرس چگونه باعث درد زانو سمت راست می‌شود؟

نقرس یکی از بیماری‌های مربوط به مفاصل است که معمولا به دلیل تجمع ماده‌ای به نام اسید اوریک در بدن رخ می‌دهد. افراد مبتلا به این بیماری ممکن است حملات دردناک نقرس را در مفاصل مختلف بدن مانند دست و پا و بخصوص زانو تجربه کنند. بنابراین در این افراد، نقرس نیز می‌تواند عامل بروز درد در زانو سمت راست باشد.

چگونه زانو درد خفیف را درمان کنیم؟

درد‌ها و آسیب‌های مربوط به زانو بسیار رایج هستند. بسیاری از این درد‌ها را می‌توان در خانه برطرف کرد. یکی از رایج ترین درمان‌ها برای درد جزئی زانو استراحت است. مدتی استراحت، خستگی و احساس ضعف و درد ناشی از آسیب را کمتر می‌کند. همچنین فرد باید از فعالیتی که موجب تشدید درد می‌شود؛ اجتباب کند. از دیگر درمان‌های خانگی می‌توان از کمپرس یخ نام بود. کمپرس یخ را می‌توان روزی سه الی چهار بار روی محدوده آسیب دیده به مدت بیست دقیقه قرار داد.

استفاده از ابزار کمکی مانند عصا نیز کمک شایانی به رفع درد می‌کند. استفاده از عصا باعث می‌شود وزن و فشار از روی زانو برداشته شود. یکی دیگر از روش‌های درمان خانگی بانداژ کردن زانو با استفاده از یک باند فشاری الاستیک است. بانداژ‌های مخصوص زانو کمک بسیاری به تسکین درد می‌کنند. روش دیگری که درخانه بسیار کاربردی و آسان است؛ قرار دادن بالشت‌هایی زیر زانوست که باعث می‌شود زانو هم‌سطح یا بالاتر از قلب قرار بگیرد. این روش تجمع فشار و خون رسانی را بهتر می‌کند.

بسیاری از افراد برای کاهش درد زانو سمت راست و تورم وارده از دارو‌های غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن استفاده می‌کنند. هرچند درمان با دارو یا هرکدام از درمان‌های خانگی اگر باعث تسکین درد نشوند و درد به همان شدت یا شدیدتر ادامه یابد باید حتما به پزشک مراجعه کرد. زیرا اثرات درد‌های زانو ممکن است نشانه‌ییک بیماری مرتبط با زانو باشد و سهل‌انگاری در این زمینه موجب افزایش صدمات بیماری می‌شود.

با پایدار بودن و تشدید درد بغل زانو چگونه برخورد کنیم؟

ممکن است درد زانو پس از گذشت چند روز تشدید شود و روش‌های مختلف درمان خانگی اثر بخش نباشند. در اینگونه موارد تعلل جایز نیست. بیمار در صورت پایداری در زانو سمت راست و وخیم‌تر شدن آن، موظف است به پزشک متخصص مراجعه کند.

همانطور که عنوان شد؛ زانو درد علل مختلفی دارد که هرکدام ریشه در یک بیماری بخصوص دارد. پزشک با توجه به معاینه دقیق بیمار و تشخیص یک بیماری؛ روند درمان را آغاز می‌کند. درمان درد زانو سمت راست روش‌های مختلفی دارد که بسته به شرایط بیمار و نوع بیماری آغاز می‌شود. از انواع درمان‌های جدی‌تر که مربوط به درد زانو سمت راست است؛ عبارتند از:

  • تزریق استروئید: این تزریق برای درمان بورسیت پس آنسرین انجام می‌شود.
  • فیزیوتراپی:این شیوه از درمان شامل کشش، ورزش و توانبخشی با انجام حرکت‌های مختلف می‌شود.
  • دستگاه و وسایل کمکی:استفاده مداوم از زانوبندهای مخصوص در طول فعالیت‌های ورزشییا روزانه، بسیار کمک کننده هستند.
  • عمل جراحی: از جمله عمل‌های جراحی مربوط به درد زانو سمت راست می‌توان به جراحی آرتروسکوپ اشاره کرد. این عملبیشتر بعد از پارگی مینیسک انجام می‌شود.

ورزش چه کمکی به درمان درد زانو سمت راست می‌کند؟

همه علت‌های درد داخلی زانو یا همان درد زانو سمت راست، قابل پیشگیری نیستند. فرد ممکن است با فعالیت سنگین روزانه یا در اثر یک ضربه و یا حتی به مرور و بالا رفتن سن دچار صدمات و آسیب‌هایی در زانو شود. پزشکان و فیزیوتراپیست‌ها راهکاری که برای پیشگیری و بسیاری از درمان‌ها پیشنهاد می‌دهند؛ تقویت عضلات پا، به ویژه عضلات چهارسر ران و همسترینگ است. پزشکان توجه و تقویت این عضلات را به عنوان یکی از موثرترین راه‌ها برای درمان و پیشگیری از آسیب زانو می‌شناسند. انواع ورزش‌ها و فعالیت‌هایی که با کمک آن‌ها می‌توان عضلات را تقویت کرد؛ در یک مطالعه تخصصی در سال 20008منتشر شده است که میتوان به صورت خلاصه از مورد زیر نام برد:

  • بلند کردن مستقیم پاها
  • پرس پاها
  • مینی اسکات
  • دوچرخه ثابت یا خوابیده
  • شنا کردن
  • راه رفتن یا دویدن روی دستگاه بیضوی
  • اکستنشن پا

علاوه بر این باید این دقت نظر را داشته باشید که باید هرگونه فعالیت ورزشی را با کشش تمام عضلات درگیر، به ویژه عضلات چهارسر ران و همسترینگ شروع کرد و پایان داد. زیرا فعالیت‌های ورزشی سنگین بدون حرکات کششی، باعث صدمات و آسیب‌های زیادی می‌شوند. با انجام حرکات کششی پیش از ورزش، بدن در حالت آماده‌باش قرار می‌‌گیرد و مفاصل گرم می‌شوند.

نتیجه گیری

در این مطلب سعی شد؛ شناخت بهتری از دردهای جانبی زانو یا همان درد زانو سمت راست ارائه شود. علت‌ها و علائم بیماری‌های مربوط به زانو ذکر شدند تا با علم بهتری از اثرات و آسیب‌های مربوط به آن، با دید بهتری به این معضل نگاه شود.

مشکلات مربوط به زانو در بین افراد جامعه بسیار رایج است و عدم آگاهی به این مشکل باعث نگاه سرسری و سطحی به زانو درد می‌شود. گرچه بسیاری از زانو درد‌ها را می‌توان با روش‌های بسیار ساده خانگی، درمان کرد.

درحالی که زانو درد پایدار بماند و با درمان‌های خانگی بهبود پیدا نکند؛ ریشه در یک بیماری بخصوص دارد و باید روند درمان آغاز شود. بی‌توجهی به پیشگیری از درد بغل زانو و درمان آن باعث وخیم‌تر شدن بیماری و وارد شدن آسیب‌های جبران ناپذیری می‌شود.

شما می‌توانید جهت ارزیابی‌های کامل زانو و تشخیص علت درد آن توسط متخصصین مجرب و به کمک تجهیزات بروز دنیا به مرکز تخصصی ما نیز مراجعه نمایید. جهت گرفتن نوبت حضوری کافیست از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما استفاده کنید.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید