کلینیک دکتر احمد
برترین مرکز درمان مشکلات ارتوپدی کشور

آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

روش خوابیدن برای درمان سیاتیک؛ کاهش و کنترل درد و درمان دردهای سیاتیکی

اگر بخواهیم به یکی از مشکلات شایعی که این روزها بسیاری از افراد جهان از آن رنج می‌برند اشاره کنیم، بدون شک از درد سیاتیک نام خواهیم برد. سبک غلط زندگی، بیماری‌هایی مانند دیسک کمر، دیابت، استرس، نشستن و ایستادن‌های طولانی و… باعث بروز چنین مشکلی در جسم فرد می‌شوند.

خوشبختانه می‌توان با خوابیدن صحیح و انتخاب یک سبک زندگی سالم، این درد را کنترل نموده و درمان کرد. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا شما را با بهترین روش خوابیدن برای درمان سیاتیک آشنا کنیم. بهتر است با دکتر برای رگ سیاتیک در این خصوص مشورت نمایید.

روش خوابیدن برای درمان سیاتیک

چرا انتخاب بهترین روش خوابیدن برای درمان سیاتیک مهم است؟

تحقیقات و بررسی‌ها نشان دهنده آن است که در زمان درد سیاتیک، قرار دادن بدن در یک وضعیت نامناسب، می‌تواند باعث تشدید شدن این درد شود. چه بسا بیمارانی که تنها با رعایت نکات بسیار ساده در طرز خوابیدن، نشستن و ایستادن خود، توانسته‌اند بر درد سیاتیک خود غلبه نموده و آن را تسکین دهند.

در واقع درد سیاتیک در اکثر اوقات، به علت عادت‌های ناسالمی به وجود می‌آید که برخی از ما در طول روز آن‌ها را انجام می‌دهیم. ممکن است بدون در نظر گرفتن وضعیت جسمی خود، به تمرینات ورزشی سنگین بپردازیم، غذاهای ناسالم بخوریم و به چاق شدن خود بی توجه باشیم و یا مدت زیادی را در حالت ایستاده و یا نشسته به سر ببریم.

به همین سبب، متخصصان ارتوپد، اولین چیزی که به بیماران مبتلا به درد سیاتیک می‌گویند این است که به روش خوابیدن برای درمان سیاتیک و همچنین نحوه ایستادن و نشستن خود توجه فراوانی نمایند. در واقع اگر شما به درد سیاتیک مبتلا هستید، باید بیش از پیش به جسم خود توجه نموده و همواره آن را در یک وضعیت مناسب و استاندارد قرار دهید.

معرفی بهترین روش خوابیدن برای درمان سیاتیک

همان گونه که می‌دانید، سیاتیک بزرگ‌ترین رگ عصبی است که در بدن ما وجود دارد. مسیر این رگ از قسمت پایینی کمر شروع شده، از لگن و باسن عبور کرده و تا پایین پاها امتداد پیدا می‌کند.

اگر در قسمت کمر و ستون فقرات خود با فتق دیسک مواجه شوید، عصب سیاتیک شما بیش از پیش تحت فشار قرار گرفته و شما درد شدیدی را در این قسمت احساس خواهید کرد.

ما در این مقاله قصد داریم بهترین روش خوابیدن برای درمان سیاتیک را برای شما عزیزان ذکر کنیم؛ این نکات را با دقت مطالعه نموده و سعی کنید در زندگی خود به کار ببرید. شاید در نگاه اول ساده به نظر برسند، اما پس از مدت کوتاهی متوجه خواهید شد که تا چه میزان باعث بهبود کمر درد شما شده و درد سیاتیک را تسکین می‌دهند:

  1. خوابیدن به پهلو

معمولاً پزشکان به کسانی که به بیماری سیاتیک مبتلا هستند، پیشنهاد می‌کنند تا به حالت‌های بدن خود در هنگام خواب توجه کنند. به عنوان مثال اگر شما با خوابیدن بر روی پشت، دچار درد شدیدی در عصب سیاتیک خود می‌شوید، بهتر است حالت دیگری از خواب را امتحان کنید. معمولاً خوابیدن به پهلو، بهترین وضعیتی است که بدن شما می‌تواند در آن وضعیت قرار گیرد.

  1. قرار دادن یک بالش میان زانوها

اگر برای شما نیز این سوال به وجود آمده است که چگونه درد سیاتیک را از بین ببریم؟ پس بهتر است قرار دادن بالش میان پاهای خود در هنگام خواب را امتحان کنید. بالش به شما کمک می‌کند تا لگن، ستون فقرات و باسن خود را در یک حالت متعادل قرار دهید. همچنین از به وجود آمدن فشار مضاعف بر روی عصب سیاتیک شما جلوگیری به عمل می‌آورد.

  1. خوابیدن به حالت جنینی

بدون شک یکی از بهترین روش خوابیدن برای درمان سیاتیک، قرار گرفتن در حالت جنینی است.‌ به این صورت که ابتدا به سمت پهلو دراز کشیده و سپس زانوهای خود را به سمت سینه خود جمع کنید.

همچنین تنه خود را به سمت زانوها حرکت داده و اندکی آن را خم کنید.‌ البته برای آن که تعادل شما در هنگام خواب حفظ شود، حتماً پس از گذشت چند دقیقه یا چند ساعت، حالت خود را تغییر داده و همین شیوه خوابیدن را با پهلوی دیگر خود نیز انجام دهید.

  1. انتخاب تشک مناسب

برای برداشتن فشار از روی عصب سیاتیک، باید به تشکی که استفاده می‌کنید نیز توجه فراوانی نمایید. اگر شما به دیسک کمر یا درد سیاتیک مبتلا هستید، باید بیش از پیش به تشکی که بر روی آن می‌خوابید دقت نموده و آن را از میان نمونه‌های استاندارد انتخاب کنید.

بهترین تشک برای کسانی که به این عارضه مبتلا هستند، یک تشک طبی است. خوابیدن بر روی تشک‌های طبی، کیفیت خواب شما را افزایش داده و استفاده از این تشک‌ها موجب می‌شود که شما در هنگام صبح، با درد کمتری از رختخواب خود بیرون بیایید.

  1. نخوابیدن بر روی پهلوی دردناک

معمولاً درد سیاتیک یک طرف بدن را درگیر می‌کند؛ بنابراین برای کاهش این درد، تا آن‌جایی که می‌توانید بر روی پهلوی دردناک نخوابید.‌ البته برخی از افراد به صورت ناخودآگاه در هنگام خواب، بر روی پهلوی دردناک خویش غلت می‌خوردند. شما می‌توانید برای آن که از غلت خوردن بر روی پهلوی دردناک خود جلوگیری به عمل آورید، در هنگام خواب چند بالش پشت سر خود قرار دهید تا نتوانید به سمت پهلوی دردناک خود غلت بزنید.

  1. خوابیدن بر روی بالش مناسب

شاید باور نکنید اما استفاده از یک بالش مناسب نیز، می‌تواند شما را از دردهایی مانند درد سیاتیک، درد ستون فقرات کمر و گردن در امان نگه دارد. به طور کلی برای آن که یک خواب استاندارد و آرامش بخش داشته باشید، باید از کالای خواب استاندارد و مناسب استفاده کنید و بالش نیز از این قاعده مستثنی نیست.

  1. کمپرس سرد

یکی از مهم‌ترین پارامترهایی که در روش خوابیدن برای درمان سیاتیک باید به آن توجه کنید، قرار دادن کمپرس یخ قبل از خواب، بر روی ناحیه‌ای است که دچار درد شده است. به خصوص اگر روز پر مشغله ای داشتید و مجبور بودید برای ساعت‌های طولانی بر روی صندلی نشسته و یا در حالت ایستاده به سر ببرید.‌

بدون شک کیسه یخ تسکین بسیار خوبی برای دردهای آزار دهنده کمر و سیاتیک به شمار می‌رود. البته فراموش نکنید که قبل از استفاده از کمپرس یخ، حتماً با پزشک معالج خود مشورت نمایید تا شیوه و مدت زمان استفاده از آن را به شما بگوید.

 

طرز نشستن بیماران سیاتیک باید چگونه باشد؟

در قسمت قبل در مورد روش خوابیدن برای درمان سیاتیک به نکات مهمی اشاره کردیم. اما علاوه بر خوابیدن، شیوه نشستن نیز تاثیر بسیار زیادی در افزایش یا کاهش این درد دارد.‌ بسیاری از ما در طول روز به کارهایی مشغول هستیم که برای انجام آن‌ها، باید ساعت‌های طولانی بر روی صندلی بنشینیم. بدون شک این موضوع درد سیاتیک ما را بدتر خواهد کرد، پس باید طرز نشستن بیماران سیاتیک را آموزش دیده و همواره به آن عمل کنیم.

ما در ادامه مطلب، شما را با نکاتی پیرامون طرز نشستن بیماران سیاتیک آشنا می‌کنیم؛ بدون شک با رعایت این موارد، می‌توانید ساعت‌های طولانی به کار و فعالیت روزانه خود مشغول باشید، بدون این که درد و ناراحتی در قسمت سیاتیک خود احساس کنید:

  • در هنگام نشستن بر روی صندلی، دقت کنید که ستون فقرات شما در حالت کاملاً صاف قرار گیرد و از قوز کردن بپرهیزید.
  • زمانی که بر روی صندلی نشسته‌اید، شانه‌های خود را به سمت عقب امتداد داده و باسن خود را کاملاً در قسمت عقب صندلی قرار دهید.
  • هر 20 یا 30 دقیقه، حتماً از روی صندلی برخاسته و چند قدم حرکت کنید. همچنین شما می‌توانید در این فاصله برخی از حرکات کششی مخصوص کمر و پاها را نیز انجام دهید.
  • یکی از مهم‌ترین نکات در زمینه طرز نشستن بیماران سیاتیک، این است که در قسمت انحنای کمر خود، از یک حوله کوچک یا بالش استفاده کنید.
  • سعی کنید در هنگام نشستن بر روی صندلی، وزن شما به صورت متوازن در هر دو طرف بدن شما قرار گیرد.

 

آشنایی با روش هایی برای برداشتن فشار از روی عصب سیاتیک

زمانی که عصب سیاتیک شما به هر دلیلی تحت فشار قرار گیرد، شما درد فراوانی را در قسمت کمر تا امتداد یکی از پاهای خود احساس خواهید کرد. حتی برخی از بیماران ممکن است با بی حسی، احساس گزگز و سوزن سوزن شدن پاهای خود نیز مواجه شوند. پزشکان روش‌های بسیار خوبی برای برداشتن فشار از روی عصب سیاتیک دارند و ما در ادامه مطلب، این روش‌ها را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم:

اصلاح وضعیت بدن

گاهی اوقات شما بدن خود را در هنگام خواب، هنگام شستن یا ایستادن به گونه‌ای قرار می‌دهید که باعث ایجاد فشار مضاعف بر روی عصب سیاتیک می‌شود. برای کاهش این درد، کافی است وضعیت بدن خود را تغییر داده و آن را در حالتی قرار دهید که احساس راحتی فراوانی می‌کنید.

استراحت

یکی از ساده‌ترین و در عین حال موثرترین روش‌های برداشتن فشار از روی عصب سیاتیک، استراحت است. زمانی که شما در استراحت به سر می‌برید، هر نوع فشاری که بر روی عصب سیاتیک شما وجود دارد برداشته می‌شود و شما می‌توانید بدین صورت درد خود را کاهش دهید.

کمپرس گرم

گاهی اوقات دردی که در قسمت عصب سیاتیک خود احساس می‌کنیم، به علت‌ گرفتگی و اسپاسم‌های عضلانی است. بنابراین شما می‌توانید با استفاده از یک کمپرس گرم، گرفتگی عضلات خود را از بین ببرید. همچنین کمپرس گرم باعث می‌شود تا خون هر چه بهتر در رگ‌های شما به جریان درآمده و اکسیژن و سایر مواد مغذی را به بخش های مختلف جسم برساند.

تزریق کورتون

گاهی اوقات ممکن است متخصص شما تشخیص دهد که برای برداشتن فشار مضاعف از روی عصب سیاتیک، باید کورتون تزریق نمایید. چنین داروهایی می‌توانند هر نوع التهابی که در این قسمت وجود دارد را از بین برده و درد آن را تسکین دهند.‌ گاهی اوقات ریشه عصب سیاتیک شما به سبب التهاب تحت فشار قرار گرفته است و تزریق چنین داروهایی، به رفع چنین مشکلی کمک فراوانی می‌کند.

طب سوزنی

هر چند طب سوزنی یکی از شاخه‌های طب سنتی به شمار می‌رود، اما گاهی اوقات پزشکان به بیماران خود پیشنهاد می‌دهند که برای رفع فشار از روی عصب سیاتیک، حتماً طب سوزنی انجام دهید. در این شیوه درمانی، سوزن‌های ظریف و باریکی بر روی قسمت‌های خاصی از بدن وارد می‌شوند و به رفع فشار عصب سیاتیک کمک فراوانی می‌نمایند.

عمل جراحی

در شرایطی که نتوان با روش‌های درمان متداول که برای شما ذکر کردیم، فشار روی عصب سیاتیک را کاهش داد، پزشکان شیوه جراحی را به بیماران خود پیشنهاد می‌کنند. در بسیاری از مواقع دیسک کمر باعث بروز چنین فشاری می شود و پزشک با عمل دیسکی که دچار فتق شده است، به برداشتن این فشار از جسم بیمار خویش کمک می‌کند.

روش خوابیدن برای درمان سیاتیک و سایر نکاتی که باید به آن توجه کنید

در قسمت‌های قبل سعی کردیم شما را با بهترین روش خوابیدن برای درمان سیاتیک آشنا کنیم. اما نکات دیگری نیز هستند که در این قسمت برای شما عنوان می‌کنیم و امیدواریم با رعایت این نکات، بتوانید خواب راحت و استانداردی برای خود رقم زده و از درد ناخوشایند سیاتیک در امان بمانید:

1) تمرینات کششی را فراموش نکنید

سعی کنید قبل از خواب، چند تمرین کششی سبک انجام دهید. این تمرینات اگر به صورت اصولی و دقیق انجام شوند، فشاری که بر روی عصب سیاتیک شما وجود دارند را از بین برده و خواب راحت و آرامی برای شما به ارمغان می‌آورند.

2) به بهداشت خواب خود توجه کنید

علاوه بر انتخاب بهترین روش خوابیدن برای درمان سیاتیک، شما باید بهداشت خواب خود را جدی بگیرید.‌ به عنوان مثال قبل از خواب به گوشی موبایل خود خیره نشوید، چرا که صفحه آبی آن باعث ایجاد اختلال در خواب شما می‌گردد. همچنین در انجام تمرینات ورزشی و کششی قبل از خواب زیاده روی نکنید؛ چرا که ممکن است دمای بدن شما را افزایش داده و باعث به هم ریختن تنظیم خواب شما گردد.

3) چای بابونه بخورید

همچنان که بهترین روش خوابیدن برای درمان سیاتیک را انتخاب کرده و به آن توجه می‌کنید، از نوشیدن دمنوش‌های آرام بخش نیز غافل نشوید. در بسیاری از مواقع، درد سیاتیک شما به سبب استرس و فشار عصبی رخ می‌دهد. شما می‌توانید با نوشیدن یک دمنوش خوش عطر و طعم بابونه، آرامش را به جسم و ذهن خود هدیه داده و یک خواب آرامش بخش را تجربه کنید.

4) ماساژ سیاتیک را جدی بگیرید

هر چند اصلاح روش خوابیدن برای درمان سیاتیک، تاثیر بسیار زیادی برای درمان این بیماری دارد، اما شما نباید از ماساژ سیاتیک نیز غافل شوید. انجام یک ماساژ اصولی و صحیح، باعث برداشتن فشار از روی عصب سیاتیک می‌گردد و خوابی آرام و راحت را به شما هدیه می‌دهد.

به راستی چگونه درد سیاتیک را از بین ببریم؟

هر چند در این مقاله به بهترین روش خوابیدن برای درمان سیاتیک اشاره کردیم، اما هنوز هم ممکن است در ذهن برخی از افراد این سوال باقی مانده باشد که چگونه درد سیاتیک را از بین ببریم؟ پارامترهای زیر، به شما برای یافتن یک پاسخ صحیح به این سوال، کمک خواهند کرد:

  • اگر درد سیاتیک شما شدید است، حتماً به یک پزشک متخصص مراجعه کنید؛ او با پیدا کردن ریشه اصلی این درد و رفع آن، به درمان درد سیاتیک شما کمک فراوانی خواهد نمود.
  • ممکن است پزشک برای شما انجام برخی از تمرینات فیزیوتراپی را تجویز نماید. شما باید به صورت مستمر و پیگیر این تمرینات را انجام دهید. انجام این تمرینات را تا زمانی که پزشک تجویز کرده و به تسکین درد سیاتیک رسیدید، باید ادامه دهید.
  • انجام ورزش‌های سبکی مانند پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری و… به شما کمک خواهد کرد که درد سیاتیک خود را التیام بخشید.
  • اگر دچار چاقی و اضافه وزن هستید، حتماً با پیروی از یک برنامه غذایی سالم و متعادل، به آرامی وزن خود را کاهش دهید. در بسیاری از مواقع، کاهش وزن، باعث از بین رفتن فشار عصب سیاتیک شده و این درد را برای همیشه درمان خواهد کرد.
  • بیمارانی که به درد سیاتیک مبتلا هستند، باید تغییرات عمده‌ای در سبک زندگی خود به وجود آورند. این تغییرات شامل روش خوابیدن برای درمان سیاتیک، روش نشستن و روش ایستادن صحیح است.

 

سخن پایانی

درد سیاتیک گاهی اوقات به قدری شدید و آزار دهنده است که می‌تواند زندگی ما را از حالت تعادل طبیعی خارج کند. این درد بر روی خواب، کار و بسیاری از امور روزمره ما تاثیر می‌گذارد. خوشبختانه روش‌های بسیار ساده‌ای وجود دارند که از طریق انجام آن‌ها، می‌توان درد سیاتیک را تسکین داد و به درمان آن کمک کرد.

ما در این مقاله تلاش کردیم شما را با بهترین روش خوابیدن برای درمان سیاتیک آشنا کنیم. همچنین به پارامترهایی در زمینه شیوه نشستن درد سیاتیک اشاره کردیم و شما را با برخی از روش های درمان موثر آن آشنا کردیم. در صورتی که با رعایت این موارد، درد شما همچنان به قوت خود باقی بود، حتماً به یک متخصص حاذق و با تجربه مراجعه نموده و درمان خود را از طریق او پیگیری نمایید.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید