کلینیک دکتر احمد
برترین مرکز درمان مشکلات ارتوپدی کشور

آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

درمان گرفتگی رگ سیاتیک پای راست، راهکاری برای رهایی از درد آزار دهنده کمر و پاها

شاید شما نیز در طول زندگی خود، برای یکبار هم که شد با گرفتگی رگ سیاتیک خود مواجه شده باشید. اگر چنین است، حتماً به خوبی می‌دانید که این درد چقدر آزار دهنده است و ما را از انجام کارهایی که به آن‌ها علاقه داریم باز می‌دارد.

خوشبختانه روش‌های بسیار زیادی برای درمان گرفتگی رگ سیاتیک پای راست وجود دارد و ما امروز می‌خواهیم شما عزیزان را با موثرترین شیوه‌هایی که برای برطرف گرفتن گرفتگی رگ سیاتیک در دنیا وجود دارد آشنا کنیم.

درمان گرفتگی رگ سیاتیک پای راست

معرفی 6 روش خانگی درمان گرفتگی رگ سیاتیک پای راست

ما انسان‌ها هر چقدر هم از جسم خود مراقبت کنیم، باز هم ممکن است آسیب‌هایی برای آن به وجود آید که زندگی ما را از حالت تعادل طبیعی خارج کند. یکی از متداول‌ترین نوع این مشکلات، سیاتیک است.

با بروز این مشکل، بیمار از قسمت انتهایی کمر تا پشت پای خود، درد خفیف، متوسط و یا شدیدی را احساس می‌کندکه برای درمان باید به دکتر برای رگ سیاتیک مراجعه کنید. این همان رگ سیاتیک است که پزشکان آن را به عنوان بزرگ‌ترین رگ بدن شناخته‌اند و بر اهمیت مراقبت از آن تاکید ورزیده‌اند.‌

ما در ابتدای این مقاله، قصد داریم شما را با 6 روش خانگی درمان گرفتگی رگ سیاتیک پای راست آشنا کنیم؛ امیدواریم با مطالعه این مطالب، بتوانید هر نوع گرفتگی و فشاری که در این قسمت از بدن شما وجود دارد را از بین برده و خیلی زود به زندگی عادی و طبیعی خود بازگردید:

  1. کمپرس سرد و گرم

تجربه نشان دهنده آن است که کمپرس گرم، عضلاتی که منقبض شده‌اند را شل کرده و هر نوع گرفتگی که در این قسمت وجود دارد را از بین می‌برد. همچنین اگر کمر یا پای شما به سبب درد سیاتیک با ورم مواجه شده است، می‌توانید بر روی آن کمپرس سرد قرار دهید.

فراموش نکنید که شما باید درمان گرفتگی رگ سیاتیک پای راست را با کمپرس گرم آغاز نموده و با کمپرس سرد به پایان برسانید. هر کدام از آن‌ها برای 15 الی 20 دقیقه بر روی محل درد بمانند کافی است.

ذکر این نکته بسیار مهم و ضروری است که اگر شما عزیزان به هر نوع ناراحتی قلبی دچار هستید، نباید برای درمان درد سیاتیک خود به سراغ کمپرس سرد بروید و قبل از آن باید با متخصص خود مشورت کنید.

  1. زردچوبه

زردچوبه یکی از بهترین ادویه‌هایی است که به سبب خواص ضد التهابی خود، برای درمان سیاتیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. کورکومینی که در ترکیبات زردچوبه وجود دارد، درد و التهابی که برای عصب سیاتیک شما به وجود آمده است را کاهش می‌دهد. برای برخورداری از خواص زردچوبه، 1 قاشق چایخوری از آن را درون یک لیوان شیر ریخته و با استفاده از عسل میل کنید.

  1. دانه شنبلیله

دانه شنبلیله نیز مانند زردچوبه، از خواص ضد التهابی و ضد درد برخوردار است. به همین سبب است که در طب سنتی، برای استفاده از آن تاکید بسیار زیادی وجود دارد. برای برخورداری از این دانه ارزشمند، ابتدا آن را به همراه شیر گرم ترکیب نموده و پس از آن که یک ماده خمیری شکل به دست آوردید، آن را بر روی قسمتی که در آن درد سیاتیک را احساس می‌کنید قرار داده و اجازه دهید برای چند ساعت باقی بماند.

  1. سیر

سیر یکی از گیاهان ارزشمندی است که در دسترس ما قرار دارد و ما از زمان‌های بسیار قدیم تاکنون، از آن برای درمان بسیاری از بیماری‌های خود از جمله سیاتیک استفاده می‌کردیم. این روزها نیز تحقیقات نشان دهنده آن است که سیر از خواص ضد التهابی بسیار خوبی برخوردار بوده و هر نوع التهابی در عصب سیاتیک ما به وجود آمده باشد، آن را از بین خواهد برد.

علاوه بر این، اگر شما به صورت مستمر از سیر در غذاهای خود استفاده کنید، نه تنها سیستم ایمنی بدن شما را تقویت خواهد کرد، بلکه رادیکال‌های آزادی که باعث ایجاد التهاب و درد در این قسمت شده‌اند را از بین خواهند برد.

  1. استراحت

بدون شک یکی از درمان‌های بسیار ساده اما موثر برای تسکین درد سیاتیک، استراحت در خانه است. شما در روزهایی که با این درد مواجه هستید، نباید هیچ فعالیت سنگینی انجام داده و بارهای سنگین از زمین بلند کنید.

البته منظور ما از استراحت این نیست که تمامی ساعات روز را در رختخواب به سر ببرید! بلکه منظور ما این است که در طول روز تنها چند ساعتی را برای استراحت اختصاص داده و سایر مواقع روز، حرکات ساده‌ای مانند پیاده روی و ورزش‌های سبک را انجام دهید.

  1. تشک و صندلی

شیوه نشستن و خوابیدن، می‌توانید نقش بسیار مهمی در درمان درد سیاتیک شما ایفا نماید. بنابراین شما باید در هنگام خوابیدن و یا نشستن بر روی صندلی، از تشک و صندلی کاملاً استاندارد و مناسب استفاده کنید. سعی کنید در هنگام خواب، تشک‌های سفت را برای استراحت انتخاب نمایید.

همچنین اگر مجبور هستید ساعت‌های طولانی بر روی صندلی بنشینید، از صندلی‌هایی استفاده کنید که بتوان آن‌ها را به شکلی کاملاً استاندارد و مناسب تنظیم کرد. در این صورت است که می‌توان از صندلی انتظار داشت پشتیبانی بسیار خوبی از کمر و ستون فقرات شما به عمل آورد.

 

اصلی ترین علائم سیاتیک پای راست را بشناسید

گاهی اوقات برخی از افراد با این سوال در ذهن خود مواجه می‌شوند که علائم سیاتیک پای راست چیست و با مشاهده چه نشانه‌هایی به پزشک مراجعه کنیم؟ بدون شک سیاتیک با علائم مختلفی خود را نشان داده و به ما یادآور می‌شود که با مشاهده هر کدام از آن‌ها، باید به سرعت برای درمان گرفتگی سیاتیک پای‌راست یا چپ خود، به یک پزشک حاذق و با تجربه مراجعه کنیم. ما در ادامه مطلب، برخی از مهم‌ترین علائم سیاتیک پای راست را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم:

  • درد: اصلی‌ترین علامتی که نشان می‌دهد به درد سیاتیک دچار شده‌ایم، درد آزار دهنده‌ای است که معمولاً از باسن آغاز شده و تا پشت ساق پا امتداد پیدا می‌کند.
  • احساس سوزش: هر چند درد سیاتیک در تمامی افراد خود را با علائم مختلفی نشان می‌دهد، اما یکی از نشانه‌های متداول آن، احساس سوزش در پاهاست. گاهی اوقات بیمار از یک درد تیز مانند شوک الکتریکی در پای خود شکایت می‌کند.
  • بدتر شدن درد: یکی از علائم سیاتیک پای راست این است که با نشستن یا ایستادن برای مدت زمان طولانی، عطسه، سرفه و… بدتر می‌شود.
  • بی حسی: علاوه بر درد ناخوشایند، ممکن است احساس گزگز و بی حس شدن پاها را نیز تجربه کنید.
  • کاهش قدرت پاها: کسانی که با علائم سیاتیک پای راست به پزشک مراجعه می‌کنند، معمولاً قدرت و توان همیشگی را در پاهای خود احساس نمی‌کنند.

 

ورزش سیاتیک پای راست و تاثیرات فوق العاده آن

خوشبختانه می‌توان با انجام برخی از حرکات ورزشی، اقدام به درمان گرفتگی سیاتیک‌پای راست نمود و این درد را تسکین داد. البته این نکته را فراموش نکنید که انجام حرکات اصلاحی و ورزش سیاتیک پای راست برای تمامی افراد مناسب نیست. بنابراین قبل از آن که شروع به انجام هر کدام از این حرکات نمایید، حتماً با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

ما نیز در ادامه مطلب، شما را با برخی از موثرترین حرکات ورزش سیاتیک پای راست آشنا می‌کنیم:

ورزش مار کبری

یکی از بهترین حرکات ورزشی برای از بین بردن علائم سیاتیک پای راست، حرکت مار کبری است. برای انجام این حرکت باید ابتدا بر روی زمین دراز کشیده، پیشانی خود را بر روی یک حوله نرم قرار داده و دستان خود را در دو طرف بدن بگذارید.

شما در حال انجام این حرکت، باید فشار زبان را روی دهان خود به خوبی احساس کنید. در ادامه یکی از دستان خود را از روی زمین بلند کنید و آرنج خود را به سمت بالا حرکت دهید. فراموش نکنید که کف دست شما باید به سمت پایین بوده و شست شما به سمت بالا باشد.

سپس در همان حالتی که چشم‌های شما بر روی زمین تمرکز دارند، پیشانی خود را از روی زمین بلند کرده و برای مدت 10 ثانیه بدن خود را در این حالت نگه دارید. بهتر است این حرکت را به مدت 10 بار انجام دهید.

 ورزش کشش زانو تا سینه

یکی دیگر از بهترین حرکات ورزش سیاتیک پای راست، کشش زانو است که تا سینه امتداد پیدا می‌کند. برای انام چنین حرکتی، ابتدا بر روی یک زمین دراز کشیده و یک بالش صاف و کوچک زیر سر خود بگذارید. در ادامه سعی کنید پاهای خود را از هم باز کرده و زانوهای خود را به حالت خم درآورید.

سپس تنها یکی از زانوهای خود را خم کرده و به سمت قفسه سینه بیاورید. زانوی خود را با هر دو دست نگه داشته و سعی کنید برای مدت زمان 20 الی 30 ثانیه در همین حالت باقی بمانید. در همین حین سعی کنید نفس‌های عمیق بکشید. حرکاتی که برای شما ذکر کردیم را با پای دیگر خود نیز به همین شکل انجام دهید.

ورزش کشش همسترینگ

در میان انواع ورزش سیاتیک پای راست، باید به حرکات کششی همسترینگ نیز اشاره کوتاهی نماییم. برای انجام این حرکت ابتدا در حالت ایستاده، یکی از پاهای خود را به سمت یک پله بلند کنید. پای شما در این حالت باید به گونه‌ای باشد که کاملاً صاف بوده و شما بتوانید انگشتان خود را به سمت بالا نگه دارید.

سپس در همان حالتی که کمر شما کاملاً  صاف است، به سمت جلو خم شده و سعی کنید نفس‌های عمیق بکشید. شما باید برای مدت زمان 20 الی 30 ثانیه در این حالت بمانید و سپس این حرکت را با پای دیگر خود نیز انجام دهید.

 

آیا در مورد درمان سیاتیک با سیاه دانه چیزی شنیده اید؟

درمان سیاتیک با سیاه دانه، در واقع از آن دسته روش‌هایی است که بسیاری از مردم شهرهای مختلف ایران، از قرن‌های بسیار دور تاکنون برای رفع گرفتگی این عصب مورد استفاده قرار می‌دادند. سیاهدانه، دانه سیاه و کوچکی است که مردم مشرق زمین هزاران سال است از آن برای پخت غذاهای مختلف استفاده می‌کنند. البته پزشکان طب سنتی، به خواص شفابخشی این دانه پی برده و از آن برای درمان بسیاری از دردهای بیماران خود استفاده می‌کردند.

این روزها نیز درمان سیاتیک با سیاه دانه، بسیار مورد توجه پزشکان طب سنتی و حتی طب مدرن قرار گرفته است. زیرا در ترکیبات این دانه سیاه و کوچک، موادی وجود دارند که هر نوع التهابی را که باعث ایجاد درد سیاتیک شده است از بین می‌برند. همچنین سیاهدانه یک ماده ضد درد نیز به شمار می‌رود و تاثیرات شگفت انگیزی در تسکین انواع دردهای جسمی به همراه دارد.

شما می‌توانید برای درمان گرفتگی رگ سیاتیک پای راست خود از روغن سیاهدانه استفاده کنید. روغن سیاهدانه هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما می‌توانید در طول روز 2 بار و به خصوص شب‌ها قبل از خواب، کمر خود را با استفاده از روغن سیاهدانه ماساژ دهید.

چه زمانی باید برای درمان گرفتگی رگ سیاتیک پای راست به پزشک مراجعه نمود؟

گاهی اوقات روش‌های خانگی که از آن‌ها نام بردیم، برای درمان گرفتگی رگ سیاتیک پای راست، موثر نیستند. در این گونه مواقع باید به پزشک مراجعه نموده و این بار از طریق علم پزشکی برای درمان درد سیاتیک خود اقدام نمایید. با مشاهده موارد زیر، باید درمان خانگی را متوقف نموده و در اولین فرصت، یک قرار ملاقات با پزشک خود ترتیب دهید:

  • اگر به مدت 2 هفته از درمان‌های خانگی استفاده کردید و هیچ نتیجه‌ای به دست نیاورده‌اید.
  • اگر با وجود درمان‌های خانگی و ورزش، درد سیاتیک شما بدتر از قبل شد.
  • اگر علاوه بر درد، در پای خود احساس گزگز، سوزن سوزن شدن و یا بی حسی دارید.
  • اگر احساس می‌کنید که در حال از دست دادن کنترل مثانه و روده خود هستید.

 

بهترین روش های پزشکی برای درمان گرفتگی رگ سیاتیک پای راست

گاهی اوقات روش‌های خانگی، توانایی درمان گرفتگی رگ سیاتیک را ندارند. در چنین شرایطی، بهترین کاری که می‌توان انجام داد، مراجعه به پزشک و کمک گرفتن از روش‌های نوین درمانی برای تسکین و درمان این درد است. ما در ادامه مطلب، برخی از بهترین و اثربخش ترین روش‌های پزشکی برای درمان گرفتگی رگ سیاتیک در پای راست را برای شما عزیزان بیان می‌کنیم:

1) دارو درمانی

ممکن است پزشک شما برای درمان گرفتگی رگ سیاتیک پای راست شما، برخی از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی را تجویز نماید. از جمله بهترین نوع این داروها می‌توان به ایبوپروفن و ناپروکسن اشاره نمود. البته داروهای ضد تشنج و ضد افسردگی نیز برای درمان این بیماری تاثیر خوبی دارند، اما تشخیص آن که شما می‌توانید از این داروها استفاده کنید یا خیر بر عهده پزشک متخصص شما قرار دارد.

2) ماساژ درمانی

پزشکان عقیده دارند ماساژ درمانی، یکی از بهترین شیوه‌هایی است که توسط آن می‌توانید بسیاری از دردهای ناخوشایند کمر و سیاتیک خود را درمان کنید.‌ در بسیاری از مواقع، گرفتگی رگ سیاتیک به علت اسپاسم‌های عضلانی به وجود می‌آید. بنابراین می‌توان با ماساژ درمانی، گرفتگی عضلات را از بین برده و جریان خون را در این قسمت بهبود بخشید.

3) اوزون درمانی

اگر بخواهیم به یکی از بهترین شیوه‌های غیر جراحی برای درمان درد سیاتیک اشاره کنیم، بدون شک از اوزون درمانی نام خواهیم برد. در این روش ابتدا پزشکان با دقت هر چه تمام‌تر، عصبی که آسیب دیده است را کاملاً تشخیص داده و شناسایی می‌کند.

پس از آن در این قسمت از بدن شما که با درد سیاتیک مواجه هستید، اقدام به تزریق گاز اوزون می‌نماید. این گاز انرژی بسیار خوبی در این قسمت از جسم به وجود آورده و نه تنها التهاب عصب سیاتیک را برطرف می‌کند، بلکه باعث آزاد سازی آن نیز می‌شود.

4) فیزیوتراپی

بدون شک یکی از بهترین روش‌هایی که پزشکان برای درمان گرفتگی رگ سیاتیک پای راست شما در نظر گرفته‌اند، فیزیوتراپی است. با استفاده از تمریناتی که متخصص برای شما تجویز می‌کند، می‌توانید به خوبی درد سیاتیک خود را کنترل نموده و به درمان آن کمک کنید. در این روش شما با تمرین‌های کششی و ورزشی آشنا خواهید شد که انجام مستمر و همیشگی آن‌ها، تاثیر بسزایی در درمان این درد ناخوشایند خواهد داشت.

5) جراحی

معمولاً برای درمان درد و گرفتگی عصب سیاتیک، جراحی به عنوان آخرین گزینه در نظر گرفته می‌شود. پزشکان سعی می‌کنند با تجویز داروهای خوراکی، موضعی و تزریقی و همچنین روش‌هایی مانند فیزیوتراپی، لیزر درمانی، اوزون درمانی و… درد بیمار خود را درمان نمایند.‌ در صورتی که هیچ کدام از این درمان‌ها جواب ندادند و درد بیمار روز به روز بدتر شد، پزشکان به ناچار از جراحی برای درمان گرفتگی رگ سیاتیک پای راست استفاده می‌کنند.

 

سخن پایانی

گاهی اوقات به سبب مشکلاتی مانند اضافه وزن، بلند کردن بارهای سنگین، دیسک کمر، تنگی کانال نخاعی و بسیاری دیگر از مشکلات جسمی، بزرگ‌ترین رگ عصبی ما تحت فشار قرار می‌گیرد. این رگ که سیاتیک نام دارد، اگر دچار التهاب و فشار شود، درد بسیار آزار دهنده‌ای را در قسمت پایین کمر و امتداد یکی از پاها به وجود می‌آورد.

خوشبختانه روش‌های خانگی و پزشکی بسیار خوبی برای درمان گرفتگی رگ سیاتیک پای راست وجود دارد که ما در این قسمت به برخی از آن‌ها اشاره کردیم.

همچنین شما را با بهترین حرکات ورزش سیاتیک پای راست و درمان سیاتیک با سیاه دانه آشنا کردیم. امیدواریم با رعایت مطالب ارائه شده، بتوانید این درد را تسکین داده و دوباره زندگی روزمره خود را از سر بگیرید و از آن لذت ببرید.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید