کلینیک دکتر احمد
برترین مرکز درمان مشکلات ارتوپدی کشور

آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

زالو برای سیاتیک، سبب کاهش درد جلوگیری از بی حسی و سوسوزن شدن پا

زالو درمانی به عنوان یک روش سنتی برای بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات از جمله سیاتیک استفاده می‌شود. همان‌طور که آگاه هستید سیاتیک یک بیماری عصبی ناشی از فشار روی عصب ایسیاتیک می‌باشد و درد و تورم در ناحیه پا و پایین تنه شامل زانو، ساق پا و پاشنه را ایجاد می‌کند.

زالو برای سیاتیک با توجه به خواص ضد التهابی، ضد دردی و آنتی باکتریال که دارد، می‌تواند در بهبود علائم سیاتیک موثر باشد. زالو درمانی باعث کاستن فشار برروی بافت‌های نرم در ناحیه درد می‌شود و می‌تواند باعث کاهش درد و تورم مربوط به سیاتیک شود. به جز این زالو درمانی سبب بهبود عملکرد عروقی در ناحیه مورد نظر و باعث تسکین درد می شود.

زالو برای سیاتیک

چرا باید از زالو برای سیاتیک استفاده کنیم؟

با توجه به مطالعات پزشکی انجام گرفته در این زمینه، درمان سیاتیک با استفاده از زالو می‌تواند بهبود قابل توجهی در علائم و دردهای ناشی از سیاتیک داشته باشد. یکی از دلایل اثرگذاری مثبت زالو برای سیاتیک، قابلیت زالو است که برای جذب خون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در واقع زالو با جذب کردن خون، باعث شل شدن عضلات و بافت‌های ناحیه درد می‌شود که در نهایت این‌کار موجب کاهش درد و تسکین علائم سیاتیک خواهد ‌شد. بهتر است بدانید زالو دارای ترکیباتی است که مانند آنتی باکتریال، ضد التهاب و ضد درد بوده و می‌توانند در بهبود علائم سیاتیک مؤثر واقع شوند که البته باید زالو درمانی را تحت نظر دکتر برای رگ سیاتیک انجام دهید.

نکته مهمی که در ابتدا باید نسبت به آن آگاهی پیدا کنید این است که به دلیل خطر ابتلا به عفونت‌های قابل انتقال از جمله ویروس هپاتیت و عفونت HIV، لازم است که زالوهای استفاده شده از منابع معتبر و تأیید شده تهیه شوند و این‌که زالو‌درمانی جای درمان تخصصی علمی متخصص ارتوپد را نخواهد گرفت بنابراین پیش از درمان‌های علمی بهتر است سراغ زالودرمانی نباشید زیرا زالو درمانی فقط یک اقدام کمک درمانی در کنار درمان‌های اصلی ‌‌و قطعی متخصص ارتوپد است.

ما در این بخش از مطالب قصد داریم تا علاوه بر میزان موثر بودن زالو برای سیاتیک، با موارد کلی در رابطه با زالو درمانی برای درد سیاتیک، خواص زالو درمانی برای سیاتیک، درمان سیاتیک با زالو، ایا زالو برای درمان سیاتیک مفید است را برایتان شرح دهیم.

سوال اصلی این‌جاست که چرا باید از زالو برای سیاتیک استفاده کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت زالوها دارای ماده‌ای به نام هیرودین هستند که به عنوان یک ضد التهاب طبیعی شناخته می‌شود. با قرار دادن و یا همان تزریق زالوها به نقاط خاصی از بدن، درد و التهاب آن ناحیه کم خواهد شد و به همین جهت در رابطه با سیاتیک نیز می‌توان حساب ویژه‌ای بر روی زالو درمانی باز کرد.

اگر بخواهیم یک توضیح کوتاه برای هیرودین که زالوها دارند بدهیم، باید بگوییم هیرودین با کاهش التهاب و افزایش جریان خون، به بهبود علائم سیاتیک کمک می‌کند و گزینه عالی برای درمان مشکلات سیاتیک و یا حتی بیماری‌های مشابه است. گاهی اوقات استفاده از زالو به تنهایی برای مشکلات سیاتیک در نظر گرفته نمی‌شود و در برخی موارد ممکن است به عنوان روش درمانی جایگزین مورد استفاده قرار گیرد.

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که استفاده از زالو برای سیاتیک بسیار موثر است زیرا زالوها دارای موادی هستند که برای جذب خون به کار می‌روند، این عمل با تحریک نقاط خاصی در پوست صورت می‌گیرد که باعث باز شدن عروق و جریان خون به ناحیه مورد نظر می‌شود.

لازم به ذکر است که هیرودین تنها ماده موجود در زالوها نیست بلکه مواد آنتی‌الترن و آنتی‌کوآگولانت در زالو وجود دارند که می‌تواند به بهبود رفلکس‌های عصبی کمک کند که تماماً در کاهش درد سیاتیک نقش مهمی دارند.

نکته مهمی که همواره باید آن را به یاد داشته باشید این است که برای استفاده از زالو برای سیاتیک، به متخصص طب سنتی و یا پزشک ارتوپد مراجعه کنید تا بهترین روش استفاده از آن برای شما تعیین شود.

آیا زالو درمانی برای درد سیاتیک به تنهایی می‌تواند موثر واقع شود؟

در پاسخ به این سوال که آیا زالو درمانی برای درد سیاتیک به تنهایی کافی است؟ باید گفت هر چند که زالو درمانی جزء روش‌های سنتی و کم عارضه در جهت کاهش درد و مشکلات سیاتیک مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما برای درمان درد سیاتیک به تنهایی ممکن است کافی نباشد.

درد سیاتیک معمولاً ناشی از فشار بر روی عصب سیاتیک است که از بخش پشتی بدن به پایین سمت پا می‌رود. بسته به شدت درد به جز زالو درمانی برای سیاتیک، می‌توان از روش‌های مختلف درمانی نیز استفاده کرد.

برای درمان درد سیاتیک معمولاً از داروهای ضد التهابی، فیزیوتراپی و تمرینات تقویتی، تزریقات استروئیدی و در صورت لزوم عمل جراحی استفاده می‌شود.

البته با توجه به شرایط هر بیمار، پزشک معالج می‌تواند از روش‌های دیگری نیز استفاده کند که شامل زالو درمانی نیز می‌شود. چیزی که در این میان اهمیت دارد این است که زالو درمانی به تنهایی نمی‌تواند درمان کاملی برای درد سیاتیک باشد و روش‌های دیگری هم باید در کنار زالو درمانی برای مشکلات سیاتیک مورد استفاده قرار گیرند.

زالو درمانی برای درد سیاتیک بیشتر در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفته و در حال حاضر نیز با توجه به موثر بودن آن، در طب سنتی برای مشکلات سیاتیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. درمان با زالو به عنوان یک روش ترکیبی شامل دو عامل است: خون‌گیری و اثر درمانی آنتی‌بیوتیکی.

خون‌گیری توسط زالوها می‌تواند منجر به کاهش التهاب و سردی در محل درد شود. همچنین، زالوها مواد آنتی‌بیوتیکی را در ترشحات خود دارند که می‌تواند باعث کاهش التهاب و درد شود. با تمامی این تفاسیر، باید توجه داشت که درمان با زالو حتما باید توسط پزشک متخصص انجام شود و زالو برای سیاتیک به تنهایی و بدون توصیه پزشک توصیه نمی‌شود.

ایا زالو برای درمان سیاتیک مفید است و انواع زالو برای سیاتیک

قبل از آن‌که بخواهیم انواع زالو برای سیاتیک را برایتان عنوان کنیم، قصد داریم یک پاسخ جامع به سوال این‌که ایا زالو برای سیاتیک مفید است بدهیم. به‌طور کلی باید بگوییم که زالو درمانی برای بیماری‌های مختلفی از جمله سیاتیک، آرتروز، دیابت و فشار خون بالا به کار می‌رود و با وجود این‌که جزو روش‌های رایج درمانی نیست، اما خواص ضد التهابی و تسکینی آن‌ها در عمل به اثبات رسیده است.

زالو با قرار گرفتن بر روی پوست، به کمک انزیم‌های خود می‌تواند به طور مستقیم خون را از عروق دردناکی که بر اثر سیاتیک ایجاد شده است را جذب کند. به این ترتیب، فشار سیاتیک کاهش می‌یابد و درد کمتر می‌شود.

همچنین، زالوها با جذب خون، به افزایش قدرت دفاعی بدن کمک می‌کنند که می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند. استفاده از زالو برای سیاتیک تنها محدود به موارد ذکر شده نیست بلکه گاهی با قرارگیری زالوها در محل درد، انزیم‌های فعالی را تولید می‌کنند که شامل آنتی‌بادی‌ها و آنتی‌سرطانی‌ها هستند و می‌تواند به تسکین درد و کاهش التهاب کمک نیز کنند.

حالا که پاسخ جامعی برای سوال این‌که ایا زالو برای درمان سیاتیک مفید است گرفته‌اید، بهتر است با انواع زالو برای سیاتیک نیز آشنا شوید. درمان سیاتیک با استفاده از زالو، اصولا با گونه‌های خاصی از زالو انجام می‌شود که دارای خواص درمانی بیشتری هستند که به چند مورد آن اشاره خواهد شد.

  1. Hirudo medicinalis: یکی از مشهورترین و شاید قدیمی‌ترین گونه‌های زالو برای درمان مشکلات سیاتیک است که اثرگذاری عالی دارد. این گونه زالو در سراسر جهان طی سالیان گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفته است. خواص درمانی این گونه شامل تسکین درد، کاهش التهاب، برطرف کردن خونریزی ناشی از آسیب و بهبود عملکرد عصبی است.

 

  1. Hirudo verbana: این گونه زالو نیز به صورت گسترده برای درمان سیاتیک مورد استفاده قرار می‌گیرد که خواص درمانی آن شامل کاهش التهاب و درد، بهبود گردش خون و تحریک سیستم ایمنی بدن است.

 

  1. Hirudo orientalis: این گونه زالو نیز برای درمان سیاتیک و مشکلات ناشی از آن مورد استفاده قرار می‌گیرد که مهم‌ترین خواص درمانی آن تسکین درد، کاهش التهاب و بهبود عملکرد عصبی است.

 

  1. Hirudo troctina: این گونه زالو به‌طور گسترده برای درمان سیاتیک در کشورهایی همچون فرانسه استفاده می‌شود که خواص درمانی آن شامل تسکین درد، کاهش التهاب و همین‌طور بهبود گردش خون است.

 

افرادی که مجاز به استفاده از زالو برای سیاتیک هستند

به‌طور معمول کاربرد زالو برای سیاتیک توسط پزشکان متخصص طب سنتی و و ارتوپد تعیین می‌شود. اما سوال این‌جاست که چه افرادی مجاز به استفاده از زالو برای سیاتیک هستند؟ زالو درمانی برای سیاتیک شامل افرادی می‌شود که به دلیل عوارض جانبی تجویز داروهای مرسوم نمی‌توانند آن‌ها را مصرف کنند یا افرادی که به دلیل مشکلات و بیماری‌های دیگر نمی‌توانند به روش‌های جراحی روی آورند و طبق توصیه پزشک می‌بایست از زالو درمانی برای مدتی مشخص استفاده نمایند.

استفاده از انواع زالو برای درمان سیاتیک تنها برای برخی افراد مناسب است و نه برای تمامی افراد که توسط پزشک باید تشخیص داده شود. به طور کلی، افرادی که دارای مشکلات و بیماری‌های خونی مانند لخته شدن خون یا کم‌خونی هستند نباید از درمان با زالو برای سیاتیک استفاده کنند.

به جز این موارد، افرادی که دارای آسیب‌ها و انواع حساسیت‌های پوستی هستند، افرادی که به سرعت خونریزی می‌کنند، نباید از زالو برای درمان سیاتیک استفاده کنند و باید روش‌های جایگزین را برای درمان قطعی سیاتیک به‌کار گیرند.

اگرچه زالو درمانی برای بیماری سیاتیک قابل استفاده و جزو روش‌های شناخته شده و موثر است اما برای استفاده از آن نیاز به مشورت پزشکی دارید. پزشک شما باید بررسی کند که آیا شما مجاز به استفاده از زالو برای درمان سیاتیک هستید یا نه.

علاوه بر این، باید توجه داشته باشید که استفاده از زالو صرفاً به تنهایی، به عنوان یک درمان کامل برای سیاتیک نمی‌تواند مفید واقع شود و باید به همراه داروهای دیگر مورد استفاده قرار گرفته تا شاهد نتایج مثبتی از آن باشیم.

 

آشنایی با خواص زالو درمانی برای سیاتیک

سیاتیک یک اختلال عصبی است و معمولا زمانی ایجاد می شود که عصب سیاتیک تحت فشار قرار می گیرد و علائمی مانند درد، سوزش، تنگی و فشار در پا و پایین پشت ران ایجاد می کند که در برخی موارد می‌توان از روش درمانی زالو برای درمان آن استفاده کرد.

زالو به عنوان یک روش درمانی عالی از دهه‌های قبل در طب سنتی و برای درد سیاتیک مورد استفاده قرار می‌گرفته است. زالو با جذب خون، می‌تواند الگوی جریان خون در محل را تغییر دهد که این امر باعث می‌شود درد، التهاب و سایر علائم بهبود یابد.

از دیگر خواص زالو درمانی برای سیاتیک می‌توان به کاهش التهاب و تسکین درد اشاره کرد. زالو به دلیل دارا بودن ترکیب خاصی از انواع آنتی باکتریال، مواد ضد التهابی و آنتی‌بیوتیکی می‌تواند به عنوان یک روش موثر و بدون عوارض جانبی در درمان برخی از بیماری‌های عصبی و عروقی نیز مؤثر باشد و همه چیز تنها به مشکلات سیاتیکی مربوط نمی‌شود.

خون‌گیری توسط زالو در بیمارانی که مشکلات سیاتیک دارند باعث تسکین درد شده که این اتفاق پس از جذب خون توسط زالو و دفع سالم‌ترین ماده غیرضروری در خون (مانند آهن) صورت می‌گیرد. خاصیت زالو درمانی برای سیاتیک شامل موارد زیادی است اما سه مورد مهم و قابل توجه آن شامل مواردی است که در زیر به آن اشاره شده است.

 

  • افزایش جریان خون: بخاطر این‌که زالو به طور طبیعی آنتی کواگولانت تولید می‌کند، می‌تواند شدت جریان خون را در ناحیه مورد نظر افزایش دهد که در نتیجه باعث بهبود کنترل درد و التهاب می‌شود.
  • تسکین درد: زالو می‌تواند به دلیل ترکیب خاصی از مواد مختلفی که دارد، شدت درد ناشی از سیاتیک را تا حد چشم‌گیری کاهش دهد.
  • کاستن التهاب: برخی از محققان معتقدند که زالو می‌تواند التهاب را در سیاتیک کاهش دهد و در عمل نیز بسیاری از افراد توانسته‌اند با استفاده از زالو درمانی برای سیاتیک از التهابات به‌وجود آمده بکاهند.

 

آشنایی با نحوه درمان سیاتیک با زالو

درمان سیاتیک با زالو نیاز به تجربه و تخصص دارد و معمولاً افراد به تنهایی نمی‌توانند از این روش درمانی استفاده کنند. روش درمان سیاتیک با استفاده از زالو معمولا توسط پزشک تشخیص داده می‌شود. برای این کار زالو بر روی نقاطی از پوست قرار می‌گیرند که در مسیر عصب سیاتیک قرار دارند. به طور معمول، زالوها بر روی ناحیه پشتی پا و یا بین پاها می توانند قرار داده شوند.

 

در این روش درمانی یعنی زالو برای سیاتیک، زالوها یک ماده که با نام هیرودین است را ترشح کرده که خواص ضد التهابی، مسکن و آرام‌بخشی دارد. این ماده باعث تحریک جریان خون در ناحیه مورد نظر می‌شود و انواع مواد مغذی را به محل آسیب دیده تزریق می کند اما چگونه این کار انجام می‌گیرد؟ نحوه استفاده از زالو برای درمان سیاتیک به شکل زیر است:

 

  • در ابتدا، ناحیه مورد نظر برای قرار دادن زالو باید با آب ولرم شسته شده و خشک شود.
  • سپس زالو روی ناحیه‌ای که درد سیاتیکی وجود دارد قرار داده می‌شود.
  • در مرحله بعد زالوها اقدام به مکیدن خون و همین‌طور ترشح ترکیبات اثرگذار می‌کنند.
  • پس از اتمام فرایند، زالو با دستکش‌های مخصوص از محل مورد نظر جدا شده و ناحیه مورد نظر با آب ولرم شسته می‌شود.

 

درمان‌های جایگزین زالو برای سیاتیک

زالو برای سیاتیک و مشکلات ناشی از سیاتیک اگرچه یک راه درمانی نسبتا شناخته شده و موثر است اما تنها راه درمانی برای سیاتیک نیست و برخی افراد با توجه به مشکلات و بیماری‌ها و یا حتی ترسی که از زالو درمانی دارند، می‌توانند از درمان‌های جایگزین استفاده کنند.

امروزه با وجود پیشرفت علم و تکنولوژی راه‌های درمانی عالی، سریع و همین‌طور موثر برای سیاتیک وجود دارد که رایج‌ترین آن‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

سیاتیک جزو بیماری‌هایی است که به علت فشار و آسیب به عصب سیاتیک بر اثر عوامل متعدد، بر روی (بزرگ‌ترین عصب در بدن) ایجاد می‌شود. این عصب مهم  از پشت ساق پا شروع می‌شود و تا قسمت پایین کمر امتداد می‌یابد که در صورت درد و ناراحتی ممکن است شاهد علائم مختلفی باشیم. در چنین شرایطی شما می‌توانید علاوه بر زالو برای سیاتیک، از روش‌های مختلف دیگر نیز بهره‌ بگیرید. روش‌هایی همچون:

 

  1. تمرینات فیزیکی: تمرینات فیزیکی منظم مانند یوگا، پیلاتس، شنا، دوچرخه سواری و پیاده روی می‌تواند به شما کمک کند تا عضلات پشتی و شکمی خود را تقویت کنید و فشار بر روی عصب سیاتیک را کاهش دهید. به جز این، تمرینات گرم کننده قبل از ورزش و تمرینات مربوط به آب درمانی نیز می‌تواند به شما کمک کند.

 

  1. داروها: پزشک شما ممکن است داروی ضد التهاب غیراستروئیدی همانند ایبوپروفن به شما تجویز کند که می‌تواند به کاهش درد و التهاب سیاتیک کمک کند. به جز این، در برخی موارد ممکن است پزشک داروهای ضد درد قوی‌تری را تجویز کند تا از این طریق علائم سیاتیک کاهش یابد.

 

  1. تزریقات: معمولاً در موارد شدیدتر، پزشک شما ممکن است تزریق کورتیکواستروئیدها (ضد التهاب) در نزدیکی عصب سیاتیک انجام دهد تا به کاهش درد و التهاب سیاتیکی کمک کند.

 

  1. فیزیوتراپی: در بعضی موارد، پزشک شما ممکن است برای شما جلسات فیزیوتراپی تجویز کند تا با کمک گرفتن از آن، عضلات تقویت شده و مشکلات سیاتیک نیز تا حد زیادی بهبود یابید.

 

  1. جراحی: در موارد شدید و یا نگرفتن نتیجه از درمان‌های دیگر، جراحی ممکن است تنها راه درمان باید که شامل برداشتن قسمتی از دیسک یا تخلیه فشار بر روی عصب سیاتیک است.

 

سخن پایانی

با توجه به خواص درمانی زالو برای کاهش درد و التهاب سیاتیک، این روش درمانی می‌تواند یک راه‌کار مفید جهت کنترل علائم سیاتیک مورد استفاده قرار گیرد.

توجه داشته باشید که استفاده از زالو برای تمامی مشکلات سیاتیک و بیماری‌های مشابه با آن باید تحت نظر پزشک متخصص ارتوپد و یا طب سنتی صورت گیرد و نباید به عنوان روش درمانی اصلی در نظر گرفته شود. به جز این مورد، برای گرفتن نتیجه مطلوب، انتخاب گونه‌های مناسب و استفاده صحیح از زالو برای سیاتیک بسیار مهم است.

 

به‌طور کلی کسانی که به دنبال راهکارهای طبیعی و غیر تهاجمی برای درمان سیاتیک هستند، استفاده از زالو می‌تواند یک گزینه مناسب استفاده شود.

شما در این مبحث با موارد مهمی آشنا شدید که شامل اثرات مثبت زالو برای سیاتیک، انواع مختلف زالو برای سیاتیک، افرادی که مجاز به استفاده از زالو برای مشکلات سیاتیک هستند، خواص زالو درمانی و نحوه درمان سیاتیک با زالو و همین‌طور درمان‌های جایگزین زالو برای سیاتیک می‌شد که امیدوارم برایتان مفید بوده باشد.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید