کلینیک دکتر احمد
برترین مرکز درمان مشکلات ارتوپدی کشور

آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

زگیل ران پا؛ توده‌های پوستی آزاردهنده و ممانعت از رشد مجدد آنها

زگیل ها توده های پوستی آزاردهنده ای هستند که گاهی درمان آن ها آسان نیست و پس از درمان دوباره رشد می‌کنند زگیل‌ها از شایع‌ترین مشکلات پوستی هستند که می‌توانند در هر جایی از بدن ظاهر شوند اما اغلب آنها روی دست و پا ظاهر میشوند و می‌توانند به صورت گروهی و یا به صورت جداگانه رشد کنند و سطح پوست را خشن کنند.

زگیل‌ها از جمله مشکلات پوستی بسیار خجالت آور و ناراحت‌کننده برای افراد هستند به خصوص اگر در نقاطی از بدن رشد و نمو کنند که بسیار مشخص باشند در صورتی که زگیل ران پا به طور مکرر شروع به رشد کند فرد باید به دکتر متخصص زگیل کف پا مراجعه کند تا علت آن را جویا شود .

زگیل ران پا

زگیل ران پا

زگیل ران پا ، ضایعه ای نسبتا کم شایع که یک اختلال در زیبایی و سلامت می باشد . در هنگام بروز این ضایعه سلول های پوستی به صورت غیر سرطانی شروع به رشد کردن می کنند . عامل و علت به وجود آمدن زگیل ویروسی به اسم پاپیلومای انسانی است که تاکنون بیش از 200 نوع آن شناسایی شده .

زگیل انواع مختلفی دارد و راه های انتقال آن تماس مستقیم پوستی، تماس دهانی و جنسی است. بیشترین میزان بروز ضایعات زگیل در گروه سنی کودکان است، عمدتاً در کودکانی رخ می دهد که نکات بهداشتی را رعایت نمی کنند، عفونت گسترش می یابد.

انواع زگیل ران پا

به طور کلی زگیل های پوستی را میتوان به دو دسته کم خطر و پر خطر از نظر ایجاد سرطان تقسیم بندی کرد . از زمان ورود این ویروس به بدن فرد مبتلا تا بروز اولین علائم زگیل ران پا قابل مشاهده ، معمولا بین 2 تا 9 ماه طول میکشد که در 60 درصد موارد ابتلا ، این ضایعه به طور خود به خودی در مدت زمان 6 تا 24 ماه از بین میرود و بدون نیاز به درمان خاصی بهبودی حاصل می گردد .

عموم موارد ابتلا به زگیل در دسته کم خطر قرار دارند و دسته پر خطر که معمولا بد خیم هستند عموما در اندام های تناسلی داخلی و خارجی بروز میکند که شیوع این مورد بیشتر در بین جوانان 16 تا 25 سال رواج دارد .

البته نا گفته نماند که در هر حال در صورت مشاهده انواع زگیل ران پا فرد مبتلا موظف است برای اطلاع از شرایط درمان به پزشک معالج مراجعه نماید و از خود درمانی اجتناب کند . نکته بسیار مهم در رابطه با زگیل ، ابتلا به بیماری ای به نام HPV  است که یک نوع بیماری تناسلی است و از طریق رابطه جنسی به وجود می آید که این اختلال برای بانوان بسیار خطرناک است .

علت زگیل گوشتی روی ران پا

ویروس های مختلفی هستند که می توانند زگیل ران پا را به وجود بیاورند که حتی در صورت پیشرفت می توانند سبب به وجود آمدن سرطان در خانم ها شوند که البته با طزریق واکسن هایی از قیبل گارداسیر که با پوشش دادن چهارنوع ژنوتایپِ پر خطر از جمله اچ پی وی تایپ شانزده و یا واکسن پاپیلوگارد که تنها دو ژنوتایپ را پوشش میدهد که در سن و نوبت های مختلف میتوان از زگیل گوشتی روی ران پا جلوگیری کرد .

ژنوتیپ اطلاعاتی است که در ژنوم هر جنبده ای به نام اسید دئوکسی ریبونوکلئیک (DNA) وجود دارد. این اطلاعات در کروموزوم های هسته (در یوکاریوت ها) یا در سیتوپلاسم (در پروکاریوت ها) قرار دارد. به طور کلی، آرایش همه ژن های یک فرد بر روی تمام کروموزوم های آن فرد، ژنوتیپ نامیده می شود.

از دیگر عوامل انتشار زگیل ران پا تیغ زدن ، کشیدن حوله و لیف است که باعث می شود زگیل های تناسلی از ناحیه بالاتر ( ناحیه اندام تناسلی ) به نواحی که کمتر در معرض ارتباط جنسی نمی باشد مانند ران پا منتقل شود . البته گاها مراجعینی هم بودند که به دلایل غیر از موارد گفته شده و عموما با روش های غیر مستقیم مانند اوپلاسیون و … در آرایشگاه ها ، استفاده از لوازم شخصی دیگران و عدم رعایت بهداشت فردی به این عارضه دچار شدند .

علائم زگیل ران پا

در بعضی موارد از علائم زگیل ران پا ، برجستگی زگیل‌های ران پا بر روی پوست بسیار کم است تا جایی که افراد زگیل را با لکه روی پوست اشتباه میگیرند ، اما علائم زگیل ران پا در این نوع به این شکل است که معمولا افراد مبتلا به این نوع زگیل های صاف و مسطح متوجه این عارضه نمی شوند و به پزشک مراجعه نمیکنند که همین سبب انتشار بر روی دیگر اندام ها و سرایت به دیگر افراد می شود .

معمولا این نوع از زگیل که علائم ظاهری کمتری دارند جزو دسته پر خطر نیز هستند . بیمارانی که دارای علائم زگیل ران پا و مشکوک به ویروس HPV هستند حتما باید به طور منظم هر 6 ماه تا 1 سال آزمایش پاپ اسمیر برای ویرولوژی بگیرند تا نوع ویروس مشخص شود . این ویروس از طریق خون ، مایع ادرار ، منی و … قابل شناسایی نیست چرا که این ویروس در لایه فوقانی پوست حیات دارد و انتشاری در خون ندارد .

زگیل ران پا و بروز HPV پر خطر

ما قصد داریم در این مقاله اشاره کوتاهی نیز به چگونگی آسیب وارده به افرادی که در معرض خطر ابتلا به ویروس HPV هستند کنیم و اینکه چگونه این خطرات را به حداقل برسانیم توضیح دهیم ؛ بیشتر مردم در بازه‌ای از مراحل زندگیشان در معرض خطر ابتلا به اچ پی وی قرار می‌گیرد .

در برخی مواقع عموم افرادی که از نظر جنسی بسیار کنشگر هستند به اچ‌پی‌وی آلوده می‌شوند از 100 نوع اچ‌پی‌وی وجود دارد و بیشتر اوقات بدن عفونت‌ را بدون علامت از بین می‌برد اما برخی از انواع آن می‌تواند خطرات جدی برای سلامتی داشته باشد اچ‌وی‌دی باعث عفونت تماسی می‌شود به این معنی که ویروس در سلول‌های نزدیک به نقطه‌ی عفونت باقی می‌ماند تا اینکه در تمام بدن پخش شود.

این ویروس هیومن پاپیلوما بیشتر اوقات از راه های آمیزش جنسی گسترده به سلول های اندام های تناسلی ، مقعدی ، دهانی و … منتشر میشود و سلول های این نواحی برای تشخیص و درمان این بیماری باید مورد نمونه گیری و آزمایش شوند .

دلیل اصلی این است که درمان‌هایی برای عوارض نامطلوب ناشی از اچ‌پی‌وی وجود دارد اما هیچ درمانی برای از بین بردن ویروس وجود ندارد بنابراین تعداد نتایج مثبت آزمایش‌های اچ‌پی‌وی زیاد است البته که بیشتر آن‌ها جای نگرانی ندارد اما هنوز هیچ برنامه‌ای درمانی برای پاکسازی بدن از ویروس وجود ندارد.

راه های جلوگیری از تبدیل زگیل ران پا به زگیل تناسلی

راه‌های بهتری نیز برای محافظت از خود در برابر اچ‌پی‌وی وجود دارد ؛ سیستم ایمنی بدن قادر است بسیاری از گونه‌های اچ‌پی‌وی را قبل از اینکه آسیبی وارد کنند و حتی افراد بدانند آلوده شده‌اند از بین ببرند برخی از سویه‌های دیگر مانند اچ‌پی‌وی شونزده و اچ‌پی‌وی یازده باعث ایجاد ناهنجاری‌هایی در بافت سلول‌های آلوده می‌شود که می‌تواند منجر به زگیل تناسلی شود در حالی که اینها عفونی هستند نیاز به درمان دارند معمولا با کرم‌های موضعی سویه‌های زگیل به آسیب طولانی مدت ایجاد نمی‌کند .

اما سیزده سویه‌ای دیگر می‌توانند باعث جهش دی‌ان‌ای شوندکه تقسیم سلول‌ها با سرعتی بیش از حد معمول شده و زمینه را برای ایجاد توده‌های سرطانی ایجاد می‌کند سلول‌های دهانه رحم در معرض خطر بالایی هستند عامل یا اکثر موارد ابتلا به سرطان دهانه رحم دو نوع اچ‌پی‌وی شونزده و هیجده می‌باشد که در حال حاضر چهارمین سرطان شایع در زنان می‌باشد ممکن است بیست ‌سال طول بکشد تا علایم سرطان ظاهر شود .

اما با غربالگری منظم می‌توان ناهنجاری‌های سلولی دهانه‌ی رحم را قبل از تبدیل شدن به سرطان کشف کرد همه‌ی زنان بالای بیست و یک سال می‌توانند تست پاپ اسمیر انجام دهند در این آزمایش به آرامی از پوشش داخلی دهانه‌ی رحم نمونه‌ای برداشته می‌شود تا سلول‌های غیرطبیعی بررسی شود افرادی که تست شان مثبت شده تحت آزمایش کولپوسکوپی قرار می‌گیرند .

این روش شامل بررسی دهانه‌ی رحم از طریق میکروسوپ مخصوص توسط پزشک و نمونه‌برداری از بافت سلول‌ها برای بررسی دقیق‌تر است در برخی موارد ممکن است بافت آسیب‌دیده برداشته شود عفونت‌های اچ‌پی‌وی که در گلویی ایجاد می‌شوند ممکن است منجر به سرطان سر و گردن شود در حال حاضر هیچ روش تشخیصی معادل آزمایش پاپ‌اسمیر برای گلو وجود ندارد .

در طول مدت داشتن زگیل ران پا از حضور مکان های عمومی که محل مناسب برای انتشار این ویروس هستند مانند استخر ها و … خودداری کنید .

استفاده از کاندوم به باز انتشار اچ پی ‌وی در حین رابطه جنسی کمک می‌کند . سه واکسن موثر و ایمن وجود دارد که همگی آنها اچ‌پی‌وی‌های 16 و 18 را هدف قرار می‌دهند این واکسن‌ها دو یا سه نوبت با فاصله‌ی چند ماه تزریق می‌شود و تنها در صورتی که همه‌ی آن‌ها را دریافت کنید اثربخش خواهد بود.

این واکسن بخشی از مراقبت‌های بهداشتی ضروری برای دختران یازده تا هیجده‌ ساله در بسیاری از کشورهاست البته که برای پسران زیادی هم از این واکسن در دسترس است تحقیقات نشان می‌دهد که واکسیناسیون زنان و مردان می‌تواند بروز سرطان دهانه رحم در سراسر جهان را حدود نود درصد کاهش دهد.

محققان همچنین درحال کشف واکسن برای افرادی هستند که به اچ‌پی‌وی شونزده و هیجده آلوده شدند این واکسن سلول‌های آلوده را مورد هدف قرار تا از تبدیل آنها به سلول‌های سرطانی جلوگیری کنند بنابراین در حالی که هنوز جای بهبود در اقدام علیه این ویروس وجود دارد استفاده از کاندوم ، واکسیناسون و غربالگری دوره‌ای دهانه‌ی رحم می‌تواند آسیب‌های ناشی از اچ‌پی‌وی را کاهش دهد .

داروهای درمانی زگیل ران پا

توصیه اکید می شود تمام موارد زیر تحت نظر پزشک معالج انجام شود تا منجر به دست کاری و گسترش نا آگاهانه این ضایعه پوستی با داروهای درمانی زگیل ران پا نشود :

سیر دارای خواص ضد ویروسی ضد باکتریایی و ضد قارچی است که با عفونت‌های ویروسی مبارزه میکند برای درمان زگیل‌های ران پا یک حبه سیر را خرد کنید و روی منطقه‌ی آسیب‌دیده قرار بدید و با یک باند روی آن را بپوشانید و بذارید بیست دقیقه روی اون بماند و بعد به طور کامل آنرا بشورید.

این درمان دو بار در روز حدود یک هفته انجام دهید اثر سوزاننده سیر باعث میشود که زگیل ران پا تبدیل به تاول شود و در ادامه از بین برود . زگیل‌های بزرگتر ممکنه زمان بیشتری طول بکشد تا بهبود پیدا کنند اگه شما بوی سیر را دوست ندارید می‌توانید از کپسول سیر به مدت سه بار در روز برای یک هفته مصرف کنید .

سرکه سیر خاصیت آنتی باکتریال و ضد قارچی دارد. دو فنجان سرکه سیب را در یک فنجان آب مخلوط کنید. با استفاده از یک پنبه‌ی تمیز این مخلوط را بر روی محل آسیب دیده بذارید و روی آن را با باند و یا چسب بپوشانید این درمان آسان چند هفته تکرار کنید در عرض چند روز زگیل ران پا شما شروع به سیاه شدن می‌کند و از بین میرود و فقط یه جای کوچکون باقی می‌ماند که به تدریج ناپدید میشود .

درمانی طب سنتی زگیل با ریحان ، چند برگ ریحانه تازه را خرد کنید و برای زگیل قرار بدید ، می‌توانید برگ‌های خرد شده را روی زگیل خودتون قرار بدید و آنرا با باند ببندید برای سریع‌تر شدن درمان دو بار در روز انجام بدید .

به دلیل خواص ضد التهابی و ضد عفونی قوی جوش شیرین، می توانید با باکتری هایی که باعث زگیل می شوند مبارزه کنید. یک قاشق چایخوری سرکه سفید را با جوش شیرین مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به دست آید. از خمیر دو بار در روز استفاده کنید. آن را روی سینه قرار دهید.

آلوورا به دلیل خواص ضد التهابی شناخته شده که می‌تواند برای درمان زگیل موثر باشد ژل را از برگ آلوورا خارج کنید با یک پنبه‌ی تمیز بر روی زگیل بمالید سپس برای نگهداری پنبه بر روی زگیل ران پا از یک باند و چسب استفاده کنید دو بار در روز برای دو هفته این روند را تکرار کنید .

روغن درخت چای روغن بسیار قوی ای است ، بنابراین قبل از استفاده از آن برای پوست آسیب دیده آنرا با آب و یا ژل آلوورا ترکیب کنید مخلوط روغن درخت چای چند بار در طول روز مخصوصا در شب قبل از خواب بر روی زگیل‌های ران پا بمانید روغن به راحتی جذب پوست میشود .

پوست موز ، قسمتی از پوست موز را بردارید و روی زگیل خودتون بزنید این کار چند بار می‌توانید تکرار کنید مخصوصا قبل از خواب و بذارید یه شب بماند برای اینکه نتیجه‌ی سریع‌تر،  از پوست موز نرسیده و سبز به جای موز رسیده استفاده کنید همچنین می‌توانید محل آسیب‌دیده را با چند برش  موز نازه بپوشانید ممکن با توجه به اندازه و نوع زگیل این درمان را تا چند روز تا چند هفته ادامه پیدا کند .

مورد آخر خیساندن زگیل ران پا در آب داغ و گرم خالص و ساده به همراه سرکه سیر و نمک اپسون برای تاثیر بیشتر آنها را نرم می‌کند و کمک می‌کند تا زودتر درمان شوند همچنین خیساندن در آب داغ به مبارزه با ویروس‌ها کمک می‌کنه و از عفونت جلوگیری می‌کند .

شیوه درمان زگیل ران پا و دارو ها

اغلب افراد در فازهای اولیه که فرصت درمان بسیار ساده زگیل را دارند ، به پزشک مراجعه نمی کنند و متاسفانه اقدام به دستکاری و رها کردن زگیل به وجود آمده میکنند . متاسفانه اشتباهات رایجی نیز در درمان زگیل به کار گرفته می شود که عمدتا درمان های خانگی و غیر تخصصی مانند استفاده از سنگ پا ، بریدن با تیغ و … می باشد که به هیچ وجه توصیه نمی شود و تنها با مراجعه به پزشکان و متخصصان پوست می بایست اقدام به درمان آن کنید .

درمان هایی از جمله داروهایی که به صورت کراتولایتیک هستند اثرات از بین برنده لایه اپیدرمی را دارند مانند اسید سالیسیلیک با غلظت های بالا ، داروهای مانند فرمالدهید ، گروتالدهید و در مواقع خاص استفاده از پودوفلیم به صورت تنتور بنزوئين تاثیرگذار هستند . به دلیل اینکه این داروها اثرات کراتولایتیک قوی دارند ممکن است که پوست سالم نیز آسیب ببیند و باید طوری استفاده شود که فقط ناحیه مورد نظر تحت تاثیر دارو ضد زگیل قرار بگیرد . در صورت مراجعه به موقع به پزشک نیازی به انجام عمل جراحی و بیهوشی و بخیه نمی باشد .

شیوه درمان زگیل ران پا و مدت زمان معالجه

در فازهای اولیه میتوان با استفاده از محلول های مخصوص اقدام به درمان کرد که این ترکیبات حاوی اسید سالیتیلیک ، اسید لاکتیک و یا فلیکسیبل کلازیون که روی ضایعه به صورت روزانه تحت نظر زده میشود کرد .

در دارودرمانی زگیل ران پا معمولا درمان با توجه به میزان وخامت تا حدود حداقل 3 روز و حداکثر تا 4 هفته با توجه به میزان وخامت بعضا تا 3 ماه به طول می انجامد به همین علت است که گاهی به بیش از یک جلسه برای درمان زگیل نیاز هست .

به علت استفاده از اسید به طور مستقیم ، پوست سالم نیز از بین میرود لذا باید در هنگام درمان اطراف ناحیه ای که زگیل وجود دارد حتما از لایه محافظی مانند کرم زینک اکساید و یا وازلین برای جلوگیری از آسیب به پوست استفاده کرد .

در ضایعات بزرگ تر که به سبب تاخیر در درمان و مراجعه به پزشک به وجود می آید معمولا دیگر استفاده از داروهای درمانی زگیل ران پا کار ساز نیست و نیاز به درمان های تحاجمی می باشد که این روش درمانی شامل روش های فریز کردن ، پلاسما ، کُتر ، لیزر کردن ، کرایو تراپی ، سوزاندن ، جراحی و یا روش های ایموتراپی است .

در فازهای پیشرفته علائم زگیل ران پا ، ممکن است درمان بسیار دشوار شود چرا که ضایعات تحت تاثیر فشار بدن بوده و گرچه آنچه قابل مشاهده از ناحیه روی پوست می باشد شاید اندازه نسباتا کوچکی داشته باشد ولی از ناحیه زیرین اندازه بزرگتری را در بر گرفته که در این سطح از پیشروی به وجود آمده پزشکان مجبور به استفاده و ترکیب کردن چند روش درمانی تحاجمی توامان با هم هستند که منجر به طول درمان طولانی تری خواهد شد .

علت درد بعد از فریز زگیل پا

در روش سرما درمانی، کرایوتراپی ، فریز کردن و انجماد پزشک متخصص با استفاده از نیتروژن مایع در دما -196 درجه سانتی گراد یا دی اکسید کربن و یا ازولت مایع روی زگیل ها اعمال می شود . این کار با توجه به میزان وخامت زگیل‌های ران پا با تشخیص پزشک ممکن است چندین مرتبه تکرار شود تا اثرات ضایعه کاملا از بین برود و علت درد بعد از فریز زگیل پا عموما به سبب برخورد این گاز با درجه بسیار پایین با سطح پوست می باشد .

سخن پایانی

زگیل ران پا عموما کم خطر هستند  ولی این بدان معنا نیست که بیمار می تواند از درمان آن صرف نظر کند . رعایت نکات بهداشت فردی شستشوی مرتب دست و پا خشک کردن آنها ، استفاده از پوشش مناسب (جوراب و … ) تعویض روزانه آن نکاتی حائز اهمیتی هستند .

رایج ترین روش درمانی از بین بردن زگیل روش های فیزیکی آن می باشد که در بالا به آن تحت عنوان روش های تحاجمی اشاره شد و باید در نظر داشته باشید دارو به خصوصی برای درمان زگیل مورد استفاده نمی باشد. روش های درمانی با داروهای گیاهی نیز باید با تایید پزشک متخصص انجام شود .

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید