لودر سایت
آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8
تماس با ما
آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

درمان زگیل پاشنه پا، با استفاده از روش های فریز یا کرایوتراپی و لیزر

زگیل پا نوعی زائده های کوچک می باشد، که در اقشار مختلف جامعه از جمله در کودکان، نوجوانان و افراد میانسال دیده می شود. این نوع بیماری از طریق آلوده شدن پوست به نوعی ویروس اچ پی وی ایجاد می شود. این زگیل ها در هر قسمتی از پا می توانند رشد کنند.

اما به صورت کلی این عارضه در بین انگشتان پا، کف پا و یا پاشنه پا رخ می دهد. امکان دارد این زگیل ها را، به نام پلانتر وارت هم بشناسید. برای درمان زگیل پاشنه پا، از روش های مختلفی همچون لیزر درمانی، پماد برای زگیل پا و دارو و کرایو توسط دکتر متخصص زگیل کف پا کمک گرفته شود.

درمان زگیل پاشنه پا

انواع زگیل پا و نحوه درمان زگیل پاشنه پا

همانطور که در مطالب فوق نیز اشاره کردیم یکی از بهترین روش های درمان زگیل پاشنه پا پا، لیزر درمانی می باشد که نتیجه دهی بسیار بالایی دارد و محل زائده را در کوتاه ترین زمان ممکن 2 تا 4 هفته ای درمان می کند. در روش لیزر درمانی زگیل پاشنه پا، هیچ گونه سوزش یا درد و یا خون ریزی را تجربه نخواهید داشت. به صورت کلی، زگیل پا در سه ناحیه از پا به طور شایع رشد می کنند :

زگیل پا در کف پا

این زائده های گوشتی به دلیل فشاری که به کف پا وارد می شود و بیشترین سطح تماس کف پا نسبت به نقاط دیگر پا، امکان رویش بیشتری در این نقاط دارند که رشد آنها به صورت تکی و یا خوشه ای می باشد. این زائده ها در بعضی از افراد بخاطر وجود قوس زیاد آنها در کف پا، از فضای بیشتری برای رویش برخوردار می باشند.

زگیل پا در پاشنه پا

پاشنه پا یکی از مناطقی می باشد که به عنوان رایج ترین ناحیه رشد زگیل های پا شناخته شده است. این قسمت فشار زیاد وارد شده از زمین را بیش از باقی نقاط در پا متحمل می شود، که به همین علت این زائده ها در این قسمت از پا تمایل به تکثیر بیشتری دارند.

زگیل پا در انگشتان پا

به علت وجود داشتن بیشتر و همیشگی گرما و رطوبت در بین انگشتان پا، بهترین مکان که مد نظر این زائده ها می باشد بین انگشتان پا است. مخصوصا در هنگام استفاده از کفش، برای پیاده روی بسیار طولانی و همینطور کفشی که بدون جوراب و یا عدم رعایت بهداشت پا، احتمال رویش زگیل های گوشتی در بین انگشتان پا بسیار بالاست.

زگیل پا در پاشنه پا به چه علت رخ می دهد ؟

زائده های گوشتی یا همان زگیل کف پا به علت تماس مستقیمی که با ویروسی به نام پاپلومای انسانی و یا به صورت عامیانه ویروس اچ پی وی، ایجاد می شود. شاید این ویروس برای شما آشنا نباشد. در واقع می توان گفت عاملی که سبب ایجاد زگیل در ناحیه های مختلف بدن از جمله زگیل تناسلی می شود، این ویروس می باشد. چرا که ویروس اچ پی وی 120 نوع متفاوت دارد. راه های حمله این ویروس به پوست پا، از طریق خراش های کوچک و یا بریدگی هایی در سطح پوست ایجاد شده، می باشد. یکی از بستر های بسیار مناسب برای رشد و تکثیر ویروس اچ پی وی، محیط های مرطوب و گرم همچون سونا و جکوزی و حمام می باشد.

راه های انتقال زگیل پا چیست ؟

طبق گفته های قبل، برای انتقال ویروس ای پی وی زگیل پا، مساعد ترین شرایط را می توان به محیط های خیس و گرم و مرطوب اختصاص داد. باید نتیجه گرفت که راه های انتقال این زائده های گوشتی زگیل پا، در محیط هایی همچون سونای بخار و سونای خشک و یا استخر ها بسیار بیشتر می باشد.

علائم زگیل پا چیست ؟

زگیل ها حتی اگر به صورت دردناک باشند، هم بی خطر هستند. در اکثر اوقات زگیل های پا با پینه و یا با میخچه اشتباه گرفته می شود. به همین علت است که در شناخت تمام علائم زگیل پا باید دقت داشته باشید و آن ها را بشناسید که از اشتباه گرفتن آن ها با میخچه و یا پینه جلوگیری داشته باشید.

زگیل های کف پا به صورت صاف و سخت می باشند. ظاهر زگیل هایی که کف پا و یا بین انگشتان پا ظاهر می شوند، در اکثر اوقات گوشتی و برجسته می باشند. رنگ این ویروس بیشتر خاکستری و یا قهوه ای می باشد.

اما گاها دیده شده که رنگ های آن ها کاملا متفاوت بوده. اطراف این زگیل ها اکثرا با تعدادی از نقطه های سیاه پوشیده شده است. جالب است بدانید که مقاومت زگیل های پا در برابر درمان بسیار بالا بوده و در عین حال از تمایل بسیاری بالایی برای عود مجدد دارا هستند.

به دلیل این که زگیل های کف پا در قسمت هایی که بیشترین وزن بدن را مانند پاشنه پا تحمل می کنند ایجاد می شود ، می تواند باعث ایجاد درد شدید در فرد شود. با این حال درد تا زمانی که فشار مستقیم بر روی محل زگیل وارد نشود، احساس نخواهد شد.

سایر علائمی که وجود دارند را می توان به صورت زیر دسته بندی نمود :

خارش خود زگیل و یا ناحیه های اطراف زگیل

ملتهب شدن و قرمز شدن زگیل

سوزش در اطراف زگیل

در صورتی که محل زگیل با سطح تیزی برخورد داشته باشد و یا خراشیده شود دچار زخم و خون ریزی می شود

روش های جلوگیری از ابتلا به زگیل پا

برای پیشگیری از ابتلا به این نوع زگیل، از طریق روش هایی که گفته خواهد شد، می توانید امکان انتقال و پیشگیری از ابتلا به این ویروس را به حداقل ترین حالت ممکن خود برسانید :

از دمپایی یا صندل های رو فرشی در محیط های به دور از خانه و مکان های عمومی همچون رختکن های ورزشی و استخر و یا خوابگاه استفاده کنید. و از پا برهنه راه رفتن در این مکان ها جدا خودداری فرمایید.

جوراب و کفش خود را به صورت روزانه و مستمر تعویض نمایید.

بررسی پا های کودکان خود را به صورت چند وقت یکباردر برنامه خود جای دهید.

حتما به تمیز و خشک بودن پا های خود دقت کنید.

از لمس کردن زائده های گوشتی زگیل چه در بدن خودتان و چه در بدن دیگران اجتناب نمایید. چرا که باعث انتقال می شود.

می توانید برای جلوگیری ازابتلا به زگیل از واکسن اچ پی وی استفاده نمایید.

با مراجعه به پزشک و انجام معاینه سالانه سلامت نیز می توانید پیشگیری داشته باشید.

درمان فوری و قطعی برای زگیل پا

بر طبق گزارشات و مستندات موجود، زگیل کف دست و زگیل کف پا بدون درمان، در طی مدتی به نسبت طولانی از بین خواهد رفت. ولی افراد مبتلا به این زائده ها، در اکثر اوقات به دلیل خجالت برای حضور در جمع و یا حتی اختلالی که به دلیل وجود زگیل در کار های روزمره برایشان پیش می آید، به دنبال راهکار های متفاوت برای درمان زگیل پاشنه پا می باشند. روش های مختلف و متعددی وجود دارند که می توانند در کمتر از یک ساعت شما را از شر این زائده های گوشتی خلاص نمایند.

درمان زگیل پاشنه پا پا توسط لیزر درمانی

بیشتر بیماران مبتلا به زگیل کف پا و یا زگیل کف دست و حتی پزشکان، این روش درمانی را بیشتر می پذیرند. چرا که قطعی ترین و نتیجه بخش ترین جواب مطلوب و دلخواه بیمار را در کوتاه ترین زمان ممکن میسر می سازد.

اما از این روش در اکثر اوقات برای درمان زگیل پاشنه پا کف پا و دیگر نواحی های این زائده استفاده نمی شود. به دلیل اینکه جراحی خطر زخمی کردن قسمت های مختلفی از پوست را در بر دارد. البته در صورتی که سایر روش های درمانی به مشکل برخوردند، این روش را می توان در بر گرفت.

از طریق لیزر درمانی ، رگ های خونی بسته شده را می توان سوزاند. که بافت آلوده شده را از بین رفته و زگیل کاملا از بین می رود.

مزایای درمان زگیل پاشنه پا پا توسط لیزر نسبت به دیگر روش های موجود

مزایایی که در ادامه مطالب گفته خواهد شد ، می تواند بر روی تصمیم شما برای درمان تاثیر گذار باشد :

این روش نسبت به سایر روش های درمان، دارای کوتاه ترین زمان نقاهت می باشد.

در این روش درمان به صورت سرپایی و در مدت زمانی کمتر از یک ساعت نسبت به سایر روش ها، صورت می پذیرد.

در این روش درمان زگیل پاشنه پا پا ، در اکثر اوقات نیازی به پانسمان کردن محل نمی باشد.

در طی فرایند لیزر ، به هیچ عنوان زخم هایی که ایجاد می شود دیده نخواهد شد.

پس از لیزر لکه ای که بر روس پوست پا ایجاد می شود بعد از مدت کوتاهی از بین خواهد رفت.

پس از انجام لیزر درمانی و از بین بردن زگیل ، فرد می تواند از همان روز مراجعه و درمان به فعالیت های روزمره خود بر گردد.

درمان زگیل پاشنه پا پا توسط فریز یا کرایوتراپی

فریز کردن یا کرایوتراپی و یا منجمد کردن جزو اصطلاحاتی می باشند که در این روش درمانی از آنها بهره گرفه می شود. درمان زگیل پاشنه پا کف پا و دیگر زگیل ها با کرایو تراپی توسط پزشکان متخصص و با تجربه در کلینیک ها و یا مطب های مجهز صورت می پذیرد.

در این روش از دی اکسید کربن و یا نیتروژن مایع با دمای -196 درجه سانتی گراد بر روی زگیل استفاده می شود. در مرحله بعد زگیل ها بعد از این که خشک می شوند ، از بین می روند. برای این روش زمان کوتاهی صرف می شود که در امثر اوقات زمان آن به 20 دقیقه می رسد. در صورتی که تعداد زگیل ها و زائده ها زیاد باشد ، پزشک برای درمان چند جلسه را تعیین می کند و یا گاها درمان با لیزر را پیشنهاد می دهد.

هزینه روش های درمان فریز و لیزر درمانی

در بالاتر بودن هزینه روش های کرایوتراپی و لیزر درمانی ، نسبت به روش های درمان دیگر، شکی وجود ندارد. ولی علواه بر هزینه بالایی که دارند، جوابدهی آن ها قطعی می باشد. و احتمال عود دوباره این زائده های گوشتی را به صفر می رساند.

تا به الان هیچ موردی در رابطه با عوارضی که ناشی از لیزر باشد گزارش نرسیده است. اما در مواردی دیده شده که حدود 14 الی 15 درصد از بیمارانی که بر روی آنها درمان کرایو تراپی انجام شده، از بازگشتن دوباره زائده ها بعد از مدت زمانی نا مشخص صحبت می کنند. برای تعیین هزینه دقیق این نوع عل های جراحی پزشک باید معاینه فیزیکی بر روی بیمار انجام دهد. سپس نظر خود را بگوید.

روش های درمان دیگر

بر روی نواحی مختلف پا از روش های دیگر برای از بین بردن و رفع زائده های گوشتی استفاده می شود که بیشتر برای پیشگیری و یا کمک به بهبودی سریع جای زخم بعد از درمان کرایو تراپی و یا درمان با لیزر مورد استفاده قرار می گیرند که عبارتند از :

تقویت و مقوی ساختن سیستم ایمنی بدن

در این روش برای تحریک و تقویت سیستم ایمنی بدن ، از داروها و یا انواعی از محلول برای مبارزه با ویروس های زگیل استفاده می شود. فردی که به شما مراقبت های بهداشتی را ارائه خواهد کرد، امکان دارد یک ماده خارجی به نام آنتی ژن به زگیل شا تزریق نماید و یا از کرم و یا محلول بر روی زگیل استفاده داشته باشد.

تزریق واکسن اچ پی وی

علاوه بر راههای گفته شده برای پشگیری، تزریق واکسن اچ پی وی  نیز یکی از روش های درمان زگیل پاشنه پا شناخته شده است. چرا که می تواند به صورت منحصر به فرد بدن فرد را در مقابل ویروس ایمن ساخته و از ابتلای فرد به سویه های پر خطر دیگر اچ پی وی جلوگیری نماید. می توان گفت در نتیجه این تزریق درمانی موثر صورت می پذیرد.

درمان زگیل پاشنه پا پا از طریق جراحی

جراحی را می توان به دو بخش بریدن زگیل و یا قطع کردن آن تقسی بندی نمود. به نحوی که روی زخم باز می ماند تا بتواند جوش بخورد. این روش درمان را حتما باید توسط پزشک در کلینیک انجام داد زیرا خود فرد قادر به انجام همچین موضوعی نمی باشد.

چرا که امکان دارد باعث خراش قسمت بیشتری از پوست شده و به همین علت پوست آلودگی را جذب خود نماید. خوشبختانه امروزه با وجود روش هایی همچون کرایو تراپی و لیزر از این روش عمل جراحی بسیار کمتر و به ندرت استفاده می شود.

درمان زگیل پاشنه پا پا در خانه

حتی برای انجام درمان زگیل پاشنه پا پا در خانه هم باید نظر پزشک را بدانید و از استفاده هر گونه موادی به صورت خود جوش اجتناب نمایید.

معمولا پزشک همانطور که روش هایی برای درمان قطعی زگیل به شما پیشنهاد می دهد، به بکار گیری روش های درمان زگیل پاشنه پا پا در خانه نیز توصیه می کند. برای نمونه به برخی از این روش های درمان زگیل پاشنه پا پا در خانه می توان به : تغییر در رژیم غذایی و تغییر در سبک زندگی و استفاده از سیر و چای سبز و سرکه سبز و دیگر روش ها اشاره داشت.

استفاده از پماد برای زگیل پا و یا دارو

پزشک در اکثر اوقات برای درمان زگیل پاشنه پا ها، پماد برای زگیل پا مثل آلدارا تجویز می نماید. این پماد برای زگیل پا خاصیتی اسیدی دارد که در مراحل اولیه رشد زائده های زگیل تاثیر گذار است.

زمانی که هنوز رشد نداشته باشند این پماد می تواند برای از بین بردن زگیل ها موثر واقع شود. بعد از استفاده مرتب از این نوع پماد برای زگیل پا در مدت زمانی مشخص، پوست شما شروع به پوسته پوسته شدن می کند و التهابی که در محل زائده رخ داده بود از بین می رود. همینطور داروهایی وجود دارند که برای درمان زگیل پاشنه پا پا رایج تر می باشند. از جمله : قرص لوامیزول و فرمالدئید و پودوفیلوکس و سالسیلیک اسید.

 

سوالات متداول افراد در رابطه با زگیل پا

آیا زائده های گوشتی زگیل پا مسری می باشند ؟

در پاسخ به این سوال باید گفت بله. این زائده ها مسری می باشند. چرا که اگر با بدن فردی که مبتلا به این ویروس می باشد، تماس مستقیم داشته باشید ، این ویروس قدرت گسترش بسیار بالایی دارد.

آیا کندن زگیل پا می تواند خطرناک باشد ؟

فرایند کندن زگیل به واسطه چسب های مخصوصی صورت می پذیرد. این روش ممکن است برای بعضی از افراد جواب دهد و برای بعضی از افراد جوابگو نباشد. به صورت کلی نمی توان از این روش به عنوان یک راه درمان مناسب نام برد و هیچ پزشکی آن را تایید نمی کند.

آیا درمانی قطعی برای بهبود زگیل پا وجود دارد ؟

برای درمان زگیل پاشنه پا، درمانی قطعی تر از لیزر، نتیجه بخش تر نمی باشد.

آیا وجود زگیل در کف پا خطرناک می باشد ؟

این زائده ها چون در کف پا به وجود می آیند، زمانی که فرد می خواهد راه برود، باعث اذیت فرد و ایجاد مزاحمت برای وی می شود. در صورتی که اقدام به درمان آن ها نمایید، خطری شما را تهدید نمی نماید. شایان توجه است که قبل از اقدام به هر گونه درمانی به پزشک و متخصص پوست مراجعه داشته و از ایشان کمک بخواهید.

در صورتی که زگیل کف پا درمان نشود چه اتفاقی ممکن است بیفتد ؟

در صورتی که برای درمان این زائده های گوشتی اقدام ننمایید، میزان رشد هر زگیل تقریبا به اندازه 2 سانتی متر می باشد که بعد از رشد زگیل ها تبدیل به زگیل های خوشه ای و یا موزاییکی می شوند.

آیا استفاده از روش لیزر درمانی برای زگیل پا خطرناک می باشد ؟

در پاسخ به این سوال باید گفت خیر. لیزر درمانی یکی از روش هایی می باشد که با دقت بسیار بالایی صورت می گیرد و هیچ خطری را به دنبال ندارد.

سخن پایانی

همانطور که در مطلب فوق توضیح دادیم انواع زگیل پا وهمچنین برای درمان زگیل پاشنه پا چند روش وجود دارد مانند: کرایو یا فیریز کردن، پماد برای زگیل پا و یا لیزر می باشد  و یا درمان زگیل پاشنه پا پا در خانه که حتما باید تحت نظر پزشک انجام شود.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید