کلینیک دکتر احمد
برترین مرکز درمان مشکلات ارتوپدی کشور

آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

درمان زگیل کف پا با اسید سالیسیلیک؛ یکی از روش های درمانی در دسترس برای مبتلایان

ما در این مطلب قصد داریم به شما بگوییم درمان زگیل کف پا با اسید سالیسیلیک توسط دکتر متخصص زگیل کف پا تا چه اندازه موثر است و آیا این روش درمانی می‌تواند جایگزین روش‌های درمانی نوین دیگر در این زمینه باشد؟ سالیسیلیک اسید معمولا به همراه سایر روش‌های درمانی همچون کرایوتراپی جهت برطرف سازی زگیل‌های زیر پا مورد استفاده قرار می‌گیرد تا تأثیرات درمانی افزایش پیدا کند.

این محصول به صورت بدون نسخه نیز در دسترس افراد قرار گرفته و از طریق آن می‌توانند نه فقط زگیل‌های کف پا بلکه برای سایر زگیل‌ها نیز استفاده کنند.

درمان زگیل کف پا با اسید سالیسیلیک

آنچه در این مقاله می خوانید :

درمان زگیل کف پا با اسید سالیسیلیک به چه صورت انجام می‌شود؟

قبل از پرداختن به این موضوع باید یادآور شویم، اگرچه اسید سالیسیلیک جزو داروهایی است که بدون تجویز پزشک نیز قابل استفاده است اما قطعا اگر به توصیه پزشکان مورد استفاده قرار بگیرد می‌تواند کمک زیادی به درمان زگیل‌های کف پا بکند؛ زیرا معمولا ما اطلاع دقیقی درباره تعداد دفعات استفاده و نحوه استفاده از آن را نداریم و پزشک با شناسایی دقیق نوع زگیل، می‌تواند تشخیص دهد که شما باید چند مرتبه از سالیسیلیک اسید برای رفع آن‌ها استفاده کنید.

به طور کلی درمان زگیل کف پا با اسید سالیسیلیک با لایه برداری پوست انجام می‌گیرد، یعنی در واقع زمانی که این نوع اسید بر روی زگیل‌ها قرار می‌گیرد، به بافت پوست نفوذ می‌کند و سلول‌های بافت پوستی لایه برداری خواهد شد.

البته کار سالیسیلیک اسید تنها به این مورد ختم نمی‌شود بلکه این نوع اسید کمک زیادی به تولید سلول‌های سالم پوستی نیز خواهد کرد. استفاده‌ از سالیسیلیک اسید به طور رایج و برای افرادی که کف پایشان دچار زگیل شده است انجام می‌گیرد.

نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم این است که اسید سالیسیلیک باید به طور مداوم بر روی زگیل‌های پوستی در کف پا مورد استفاده قرار بگیرد تا نتایج رضایت بخشی از آن را شاهد باشیم و چه بهتر که قبل از استفاده از این اسید پای خود را به طور کامل شستشو دهیم و سپس بعد از خشک کردن آن، چند قطره از این اسید را بر روی زگیل‌ها بریزیم.

به طور معمول روزانه باید از سالیسیلیک اسید برای زگیل‌های کف پا استفاده شود، مگر آن‌که پزشک توصیه به استفاده در دفعات بیشتری از آن کرده باشد.

توجه داشته باشید که درمان زگیل زیر پا با محلول‌های اسید سالیسیلیک با وجودی که ساده و در دسترس به نظر می‌رسد، اما برای خیلی از افراد مثلاً زنان باردار، افراد مبتلا به دیابت و بعضی از بیماری‌های دیگر اصلا مناسب نیست.

با ما در ادامه همراه باشید تا با عوارض قطره اسید سالیسیلیک کامپاند، نحوه استفاده از قطره زگیل، نحوه استفاده از قطره اسید سالیسیلیک کامپاند، درمان زگیل‌های کف پا با استفاده از محلول سالیسیلیک اسید در منزل، موارد مهمی که در جهت استفاده از سالیسیلیک اسید باید بدانیم، اشخاصی که در جهت استفاده از محلول اسید سالیسیلیک باید احتیاط کنند، تداخلات دارویی با اسید سالیسیلیک و در نهایت عوارضی که سالیسیلیک اسید می‌تواند ایجاد کند نیز آشنا شوید.

نحوه درمان زگیل کف پا با اسید سالیسیلیک در منزل

چنانچه در منزل قصد استفاده از اسید سالیسیلیک را برای درمان زگیل‌های زیر پا دارید، بهتر است به چند نکته توجه کنید تا پروسه درمان به خوبی طی شود.

قبل از هر چیز باید بگوییم این نوع اسید با درصدهای مختلفی در داروخانه‌ها عرضه می‌شود و درصد آن تا ۴۰ نیز افزایش پیدا می‌کند که برای تهیه آن باید بدانید کدامیک از اسیدهای سالیسیلیک برای درمان زگیل پای شما مناسب است و بعد از آن جهت استفاده به نکات زیر توجه کنید.

بهترین زمان استفاده از سالیسیلیک اسید در منزل زمانی است که از حمام خارج شده‌اید. بعد از استحکام بهتر است پای خود را خشک کرده و از محلول سالیسیلیک اسید بر روی زگیل‌ها استفاده نمایید.

البته اگر قصد رفتن به حمام برای استفاده از این محلول را ندارید، بهتر است پاهای خود را داخل آب ولرم قرار داده و اجازه دهید تا به طور کامل خیس بخورد و سپس از اسید سالیسیلیک استفاده نمایید. طبق توصیه پزشکان نیازی نیست بعد از استفاده از محلول اسید سالیسیلیک از بانداژ و یا چسب استفاده کنید.

برای برطرف سازی زگیل‌ کف پا با سالیسیلیک اسید بهتر است در حمام از محصولات لایه برداری پوست که شامل سوهان و یا سنگ پا می‌شود استفاده کنید و هیچوقت آن را به صورت عمومی استفاده نکنید؛ زیرا زگیل‌ها انتقال پیدا می‌کنند.

با کمک گرفتن از محصولات لایه بردار، می‌توان سلول‌های مرده پوستی را جدا کرد و به همین جهت اثرگذاری محلول افزایش پیدا می‌کند. در صورتی که با استفاده از سالیسیلیک اسید هیچ‌گونه علائم منفی مشاهده نکردید، به طور روزانه و تا چندین هفته از آن برای درمان زگیل‌ها استفاده کنید.

نحوه استفاده از قطره زگیل در کف پا

برخی از افراد نحوه استفاده از قطره زگیل یا همان اسید سالیسیلیک در کف پا را جدی نمی‌گیرند و در هر شرایط یا به هر نحوی از این محلول استفاده می‌کنند در صورتی که این کار کاملا اشتباه است. اگر در شرایط مناسب از این محلول موثر استفاده کنید، اثربخشی آن به مراتب افزایش پیدا می‌کند و شما باید بدانید چطور از این نوع محصولات استفاده کنید.

قبل از این‌که بخواهیم نحوه استفاده از قطره زگیل در زیر پا را برایتان ذکر کنیم، باید بگوییم شما باید محلول سالیسیلیک اسید را با درصد مناسبی تهیه کنید. این محلول معمولا در نمونه‌های ۱۷ درصد در داروخانه‌ها موجود است، اما شما می‌توانید آن را با درصدهاي بالاتری تا ۴۰ درصد نیز تهیه کنید. محلول‌های سالیسیلیک اسید نه فقط برای درمان انواع زگیل بلکه جهت درمان میخچه نیز بسیار مفید و موثر هستند.

با تهیه قطره مخصوص زگیل کف پا، سعی کنید با استفاده از یک چوب پنبه تمیز از آن استفاده کنید و حتما دقت داشته باشید که قطره دقیقا روی زگیل‌های کف پا برخورد داشته باشد و نه سطح دیگر پوست؛ زیرا ممکن است آسیب‌های پوستی ایجاد کند. توصیه شده برای این که با برخورد اسید سالیسیلیک بر روی سایر نقاط پوست آسیبی متوجه شما نشود، اطراف زگیل از وازلین و یا کرم‌های مرطوب کننده استفاده کرده تا در صورت برخورد محلول، پوست دچار مشکل نشود.

نحوه استفاده از قطره اسید سالیسیلیک کامپاند برای درمان زگیل و میخچه کف پا

نحوه استفاده از قطره اسید سالیسیلیک کامپاند معمولا در دفترچه و یا جعبه دارو ذکر شده است، اما ما اینجا سعی می‌کنیم بهترین روش استفاده از این نوع قطره را برایتان عنوان کنیم تا بتوانید از این طریق اقدام به درمان زگیل‌ها و یا میخچه‌های کف پا کنید.

مسئله‌ای که کمتر به آن پرداخته می‌شود، نحوه استفاده از داروهایی است که جهت درمان زگیل‌های کف پا استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها سالیسیلیک اسید است. در صورت استفاده نادرست از این محلول علاوه بر این‌که اثرگذاری آن کاهش پیدا می‌کند، این امکان وجود دارد که سایر مشکلات پوستی ایجاد شود.

و اما نحوه استفاده از قطره اسید سالیسیلیک کامپاند برای زگیل‌های کف پا به نحوی است که شما قبل از هر چیز باید کف پا را به طور کامل شستشو دهید و سپس آن را خشک کنید.

برای اثرگذاری بهتر سالیسیلیک اسید بهترین کار این است که به مدت چند دقیقه پاهای خود را در آب گرم قرار دهید و اجازه دهید پاها به طور کامل مرطوب شده و سپس آن را خشک کنید. بعد از آن قطره سالیسیلیک اسید کامپاند را بر روی زگیل بچکانید به مقداری که به سایر بخش‌های پوست نفوذ نکند.

در بسیاری مواقع بر روی زگیل، پینه و یا میخچه‌های کف پا از پلاستر نیز استفاده می‌شود. مورد دیگری که برای استفاده از سالیسیلیک اسید برای زگیل کف پا باید یادآور شویم، مدت زمان استفاده مجدد از آن است.

به طور معمول شما می‌توانید هر شب قبل از خواب از این محلول بر روی زگیل‌های کف پا استفاده کنید و برای استفاده مجدد نیز باید سعی کنید کف پا را شستشو دهید تا لایه‌های مرده پوست جدا شوند و تاثیر سالیسیلیک اسید به حداکثر خود برسد.

برای درمان زگیل کف پا با اسید سالیسیلیک باید چه مواردی را مدنظر قرار دهیم؟

سالیسیلیک اسید اغلب به شکل موضعی قابل استفاده است و از آن نه فقط برای درمان زگیل کف پا بلکه برای درمان سایر اختلالات پوستی همچون آکنه، پسوریازیس، میخچه، درماتیت، پینه و میخچه نیز استفاده می‌شود.

اگرچه سالیسیلیک اسید بدون نسخه پزشکی در دسترس است، اما برخی از داروهای حاوی اسید سالیسیلیک فقط با تجویز پزشکی قابل استفاده هستند که در اشکال مختلف همچون مایع، ژل، پماد، چسب، شامپو، خمیر، لوسیون و صابون در اختیار افراد قرار می‌گیرند.

نه فقط داروی سالیسیلیک اسید بلکه سایر داروهایی که در منزل برای برطرف کردن زگیل کف پا استفاده می‌شوند جزو روش‌هایی هستند که باید به شکل مداوم برای درمان زگیل استفاده شوند و نباید انتظار اثرگذاری سریع از آن داشت.

معمولا اگر زگیل‌های کف پا در شرایط حادی قرار گرفته باشند بهتر است از روش‌های درمانی همچون کرایوتراپی، لیزر و یا جراحی برای برطرف کردن آن‌ها استفاده کرد، اما اگر به دنبال یک راه کم هزینه هستید و زگیل‌های کف پا برایتان مشکل ساز نشده‌اند، سالیسیلیک اسید گزینه مناسبی است.

از اسید سالیسیلیک بعد از درمان زگیل‌های کف پا نیز استفاده می‌شود. این نوع محلول معمولا در کنار کرایوتراپی می‌تواند تأثیرات مثبتی بر روی از بین بردن زگیل‌های کف پا داشته باشد.

برای استفاده از داروهای دارای سالیسیلیک اسید باید شرایط لازم را داشته باشید؛ زیرا این محلول در کنار مزیت‌های زیادی که برای رفع زگیل‌های کف پا دارد، معایب و عوارضی را نیز ممکن است ایجاد کند و به همین جهت اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، حساسیت به رنگ، مواد غذایی، مواد نگهدارنده و یا حیوانات دارید حتما پزشک خود را از این مسئله آگاه کنید.

چه افرادی برای استفاده و درمان زگیل کف پا با اسید سالیسیلیک باید احتیاط کنند؟

محلول اسید سالیسیلیک اگرچه به راحتی قابل دسترس است اما برخی از افراد مجاز به استفاده از آن‌ها نیستید و ممکن است بیماری و یا مشکلی که دارند شدت بگیرد.

این مسئله برای استفاده از سالیسیلیک اسید با درصدهای بالا بیشتر صدق می‌کند و اگر احساس می‌کنید حساسیت و یا بیماری خاصی دارید، قبل از استفاده از محلول اسید سالیسیلیک برای زگیل پا با پزشک ارتوپد یا پوست صحبتی داشته باشید و اما افرادی که باید در استفاده از سالیسیلیک اسید احتیاط کنند در زیر عنوان شده است.

 

  • زنان شیرده: اگرچه مضرات داروی سالیسیلیک اسید برای زنان شیرده به طور قطع ثابت نشده است اما اگر در دوران شیردهی هستید بهتر است از این نوع محلول برای رفع زگیل‌های کف پا استفاده نکنید و یا حدالامکان با پزشک خود در این رابطه مشورت کنید.

 

  • افراد سالمند: معمولا افرادی با گروه سنی بالا نیز می‌توانند از سالیسیلیک اسید برای برطرف کردن زگیل‌های کف پا استفاده کنند مگر در شرایطی که مبتلا به برخی از بیماری‌ها باشند که شامل بیماری‌های مرتبط با رگ‌های خونی است که در این شرایط باید احتیاط کنند.

 

  • کودکان و اطفال: کودکان پوست نرم و لطیفی دارند و به همین خاطر هم سالیسیلیک اسید می‌تواند بیشتر توسط پوست جذب شود. از آن‌جایی که محلول اسید سالیسیلیک از یک نوع اسید تولید شده، می‌تواند باعث سوزش پای کودکان شود. توصیه پزشکان این است که اگر کودک بالاتر از ۲ سال دارید، از اسید سالیسیلیک با احتیاط و با مشورت پزشکی استفاده کنید و اگر سن کودک شما زیر ۲ سال است، نباید از این محلول استفاده کنید.

 

  • افراد دچار آلرژی یا حساسیت: چنانچه به هر چیزی حساسیت دارید مخصوصا مواد شیمیایی و مواد نگهدارنده، در استفاده از اسید سالیسیلیک احتیاط کنید. اگر دچار آلرژی یا حساسیت خاصی هستید و در پی یافتن دارویی برای درمان زگیل کف پا هستید، بهترین کار مشورت گرفتن از پزشک است تا در صورت امکان سالیسیلیک اسید با درصد کم و یا سایر داروها و روش‌های درمانی جهت رفع زگیل کف پا تجویز شود.

 

استفاده از سالسیلیک اسیدهای موضعی که با غلظت ۴۰ درصد در داروخانه‌ها برای درمان زگیل، میخچه و موارد مشابه به فروش می‌رسد، برای چند گروه از افراد فقط باید با تجویز پزشک متخصص انجام گیرد که یکی از آن‌ها گروه زنان باردار است.

زنان باردار سالمی که هیچ مشکلی از جمله دیابت بارداری یا مشکلات ترمیم زخم ندارند مصرف سالیسیلیک اسید موضعی با تجویز متخصص زنان باید انجام شود ولی  نه به صورت خودسرانه بلکه با توصیه و مشورت پزشک.

زنان بارداری که دیابتی هستند یا اینکه به دیابت بارداری مبتلا هستند نباید به سراغ اسید سالیسیلیک بروند به‌خاطر این که این ماده می‌تواند زخم‌های بسیار عمقی به‌وجود بیاورد که به‌خاطر مشکل دیابت دیر ترمیم شود و یا عفونت کرده و در بدن مادر منتشر شود و مشکلات جدی به‌وجود می‌آورند.

گروه دیگر بیمارانی هستند غیر باردار که دیابتی هستند. دیابتی‌ها چون اختلال در خون‌رسانی به بافت ها و در نتیجه اختلال در ترمیم زخم دارند احتمال اینکه با سالیسیلیک اسید دچار زخم‌های عمیقی شوند که به راحتی بهبود پیدا نمی‌کند عفونی شده و این عفونت در بدن  منتشر می‌شود بسیار زیاد است. بنابراین افراد دیابتی نباید ابداً خودسرانه برای درمان زگیل سراغ این محلول یعنی سالیسیلیک اسید بروند.

گروه دیگر افرادی هستند که به بیماری‌هایی همچون مشکلات عروقی مبتلا شده که به واسطه آن‌ها خون‌رسانی به زخم‌های پا مختل می‌شود و زخم ها ترمیم نمی‌شوند. این افراد نیز چون زخم‌های مزمن، عمیق و عفونت‌های وسیعی دارند نباید خودسرانه از سالیسیلیک اسید استفاده کنند.

سالیسیلیک اسید که برای درمان میخچه به کار می‌رود در داروخانه‌ها معمولا با غلظت استانداردی که ۴۰ درصد است فروخته می‌شود ولی ممکن است بنا به شرایطی از جمله درخواست پزشک غلظت آن  تغییر کند.

سالیسیلیک اسید در واقع یک نوع بی اچ آ می‌باشد یعنی به نوعی بتا هیدروکسی اسید است که به عنوان لایه‌بردار می‌توان از آن استفاده کرد و در غلظت‌های حدود ۴۰ درصد می‌تواند با قدرت بسیار زیادی لایه‌های سفت شده و شاخی شده پوست را بردارد.

تداخلات دارویی و عوارض قطره اسید سالیسیلیک کامپاند

از آن‌جایی که تداخلات دارویی با اسید سالیسیلیک بسیار زیاد است، در این مطلب نمی‌گنجد که بخواهیم تک تک آن‌ها را عنوان کنیم. اگر در شرایط جسمی سالمی هستید و هیچ دارویی استفاده نمی‌کنید، می‌توانید از سالیسیلیک اسید برای زگیل پا استفاده کنید اما اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، بهتر است طبق توصیه‌های پزشک متخصص و در صورتی که استفاده از اسید سالیسیلیک برایتان ضرری ندارد استفاده کنید.

عوارض قطره اسید سالیسیلیک کامپاند ممکن است برای برخی از افراد بیشتر باشد. برای مثال افرادی با بیماری‌های دیابت و یا مشکلات رگ‌های خونی، افرادی که دچار برخی عفونت‌های پوستی هستند، مبتلایان به آنفولانزا و یا آبله مرغان، افرادی که به بیماری‌های کبد و کلیه مبتلا هستند و همین‌طور کسانی که سایر بیماری‌های پوستی دارند بیشتر دچار عوارض می‌شوند و در استفاده از اسید سالیسیلیک باید احتیاط داشته باشند.

با استفاده از سالیسیلیک اسید برای زگیل پا، این امکان وجود دارد که شاهد عوارضی باشیم. عوارض شایعی همچون قرمز شدن پوست، تحریکات شدید پوستی، خشک شدن پوست، گرمی پوست و یا سوزش است که باید مورد بررسی قرار گیرد. لازم به ذکر است عوارض ذکر شده با شدت‌های مختلفی برای افراد ایجاد می‌شوند علی‌الخصوص کسانی که درصد بالایی از محلول سالیسیلیک اسید را استفاده کرده‌اند.

دیگر عوارض قطره اسید سالیسیلیک کامپاند شامل بی‌حالی، حالت تهوع و استفراغ، اسهال، وزوز گوش، سرگیجه، اختلالات روانی، کهیر و خارش، احساس ضعف، مشکلات تنفسی، ورم در ناحیه لب، صورت و یا زبان و همین‌طور گرفتگی در گلو است که گاهی با مصرف بیش از حد محلول و یا پماد اسید سالیسیلیک ایجاد می‌شود.

علائم ذکر شده برای سالیسیلیک اسید همگی باید جدی گرفته شوند و در صورت بروز، علاوه بر قطع مصرف اسید سالیسیلیک، باید به پزشک مراجعه کنند.

 

سخن پایانی

مقصود اصلی ما از ارائه این مطلب، درمان زگیل کف پا با اسید سالیسیلیک بود که یکی از موثرترین و بهترین روش‌های درمانی برای برطرف سازی زگیل‌هاست. شما این‌جا هستید چون قطعا کف پایتان دچار زگیل شده است و می‌خواهید بدانید درمان زگیل کف پا با اسید سالیسیلیک به چه صورت انجام می‌شود.

برای این کار شما باید به توصیه پزشک محلول اسید سالیسیلیک را با درصد مناسب تهیه کنید و با استفاده از چوب پنبه بر روی زگیل‌های کف پا بچکانید. برای این که محلول آسیبی به سایر بخش‌های کف پا نزند، می‌توانید از وازلین و یا پمادهای مرطوب کننده به عنوان یک لایه پوستی استفاده کنید.

مواردی که شما با آن‌ها در این بخش آشنا شدید شامل چگونگی درمان زگیل کف پا با اسید سالیسیلیک در منزل، نحوه استفاده از اسید سالیسیلیک کامپاند برای درمان زگیل و میخچه کف پا، مواردی که در جهت درمان زگیل کف پا با اسید سالیسیلیک باید مدنظر قرار دهیم، افرادی که جهت استفاده از سالیسیلیک اسید باید احتیاط کنند، تداخلات دارویی و همین‌طور عوارض احتمالی قطره سالیسیلیک اسید کامپاند بود که امیدواریم برایتان مفید بوده باشد و بتوانید با استفاده از این دارو هرچه سریع‌تر زگیل‌های کف پا را درمان کنید.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید