لودر سایت
آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8
تماس با ما
آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

برای درد سیاتیک پیش چه دکتری باید رفت؛ برداشتن فشار از روی اعصاب تحریک شده و حفظ سلامت عصب

برای درد سیاتیک پیش چه دکتری باید رفت. دردهای سیاتیکی دردی تیرکشنده در ریشه عصبی است که در مسیر امتداد عصب سیاتیک در اثر تحت فشارقرارگیری آن بواسطه تنگی کانال نخاع، بیرون زدگی یا سرخوردگی مهره، آسیب وارده و مواردی دیگری که عصب را تحریک می‌کند بروز کرده و یا به صورت درد در محل عصبی‌دهی ریشه‌های عصبی در نواحی مختلف پدیدار می‌شود. عدم درمان به موقع با پیامدهایی از جمله بی حسی پا، بی اختیاری در دفع ادرار و مدفوع و در مواقع شدیدتر پایدار شدن بیماری همراه خواهد بود.

برای درد سیاتیک پیش چه دکتری باید رفت

برای درد سیاتیک پیش چه دکتری باید رفت

پیش از پاسخگویی به این سوال که برای درد‌های سیاتیک به چه دکتری مراجعه نماییم، قصد داریم درد سیاتیک را شرح دهیم. منظور از دردهای سیاتیک دردی است که از کمر بیمار شروع شده تا باسن وی امتداد یافته به پشت ساق و ران و خارج از آن انتشار می‌یابد.

عصب سیاتیک متشکل از پنج عصب L4-5 و S1-3 است که به طور معمول از پشت باسن و کنار ران عبور کرده و پس از ورود به ساق پا و به سایر نواحی انگشتان پا امتداد می‌یابد.

بسته به میزان تحت فشار قرارگیری ریشه‌های عصبی مختلف قادر به ایجاد درد رادیکولار یا همان درد تیرکشنده ریشه عصبی یا درد ارجاعی در محل عصب‌دهی این اعصاب است. این درد قادر است در نواحی متعددی از جمله روی و کنار ران، کشاله ران، ساق پا و انگشتان آن خصوصاً انگشت شست ایجاد شود.

یک پزشک جراح متخصص ارتوپدی با داشتن تبحر در زمینه معاینه، تشخیص و درمان آسیب‌‌ها و بیماری‌های‌ دستگاه اسکلتی ـ عضلانی بدن در فراهم آوردن پایداری و ممکن سازی حرکات مختلف بدن در سیستم حرکتی بدن نقش مهمی دارد. افزون بر این، پزشکان ارتوپد در حفظ سلامت سیستم استخوانی، عصبی، مفصلی، عضلانی، تاندون‌ها، و رباط‌ها تبحر دارند و با تحت نظر قراردادن هر گونه آسیب‌ با منشاء انجام حرکات مکرر در استخوان، تاندون‌ها، اعصاب یا مفاصل اقدام به درمان می‌نمایند. پیش از آنکه بخواهیم توضیح دهیم که برای درد سیاتیک پیش چه دکتری باید رفت، بد نیست با علل بروز دردهای سیاتیک و نشانه‌های نیز آشنا شویم.

منظور از درد سیاتیک از دید فوق تخصص سیاتیک در تهران چیست؟

این درد به دردی گفته می‌شود که با انتشار در مسیر عصب سیاتیک، کمر، باسن، ران، ساق پا و انگشتان پا را درگیر کرده و یک طرف بدن را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

سیاتیک در شرایطی که روی می‌دهد که بخشی از عصب بواسطه شرایطی چون خار استخوانی، بیرون زدگی دیسک یا سرخوردگی مهره، تنگی کانال نخاعی تحت فشار قرار می‌گیرد. این فشار مضاعف بر عصب به علائم سیاتیک از جمله درد و التهاب و نهایتاً بی حسی پا منتهی خواهد شد.

چنانچه درد سیاتیک شدید باشد با مشکلاتی چون ناتوانی و تغییر در کنترل دفع در روده و مثانه و ضعف عضلانی پا همراه خواهد شد و از همین رو بی‌شک برای پیشگیری از تشدید وضعیت بیمار نیازمند جراحی است.

همانطور که پیشتر اشاره کردیم درد‌های سیاتیک یا دردی تیر کشنده در ریشه عصبی است که اصطلاحاً به آن درد رادیکولار می‌گویند و یا دردی است که در محل عصبی دهی ریشه‌های عصبی در نقاط مختلف بدن از جمله زانو، ساق پا، ران و انگشت شست بروز خواهد کرد.

درد سیاتیک حتی ممکن است به شکل پارستزی یا اختلالات حسی غیرواقعی که به شکل سوزن سوزن شدن، گزگز و مور مور شده و در صورت افزایش فشار و تشدید اختلال حتی ممکن است منجر به ضعف در پا شود و در راه رفتن، ایستادن و حرکت پای بیمار اختلال ایجاد کرده و در صورت عدم درمان فلج عضو، افتادگی مچ پا و مشکلات دیگر را در پی خواهد داشت.

حال که با مفهوم درد‌های سیاتیک به خوبی آشنا شدیم، قادریم تصمیم بگیریم برای درد سیاتیک به چه پزشکی مراجعه کنیم.

علل بروز درد سیاتیک چه مواردی می‌تواند باشد؟

درد‌های سیاتیکی معمولاً با تحت فشار قرارگیری ریشه های عصبی در طی بیرون زدگی دیسک (Disk herniation)، خار استخوانی ناشی از رشد استخوان روی مفاصل (استئوفیت)، تنگی کانال نخاعی مادرزادی یا آسیب دیدگی و در نهایت سرخوردن مهره‌ها (اسپوندیلولیستزیس) بروز می‌کند. حتی احتمال دارد درد سیاتیک در اثر فرسودگی و یا آرتروز ستون فقرات پدیدار گردد.

در برخی مواقع نادر ممکن است عصب بواسطه وجود تومور دچار فشردگی شده یا در اثر برخی بیماری از جمله زایمان و دیابت آسیب می‌بیند.

بیرون زدگی یا پارگی دیسک ستون فقرات (L4-5 و L5-S1) و آزادسازی مواد داخل دیسک به داخل کانال نخاعی شایعترین علت درد‌های سیاتیک است، همین مسئله به تحریک یا فشار روی ریشه‌های عصبی منتهی به عصب سیاتیک می‌گردد. حال که با علل بروز این درد آشنا شدیم، بهتر می‌دانیم برای درد سیاتیک به چه پزشکی باید مراجعه کرد.‌

برای درد سیاتیک پیش چه دکتری باید رفت تا از بروز علائم سیاتیک جلوگیری نمود؟

درد‌های سیاتیک به شکل دردی ادواری و تا حدی ناراحت کننده و ناتوان کننده قابل رتبه بندی است. علائم درد‌های سیاتیکی به محل قرارگیری عصب تحریک شده یا گیر افتاده بستگی داشته و احتمالا شامل تشدید علائم سیاتیک با حرکات ناگهانی یا تغییر وضعیت بیمار، درد مداوم یک طرفه یا دو طرفه (به ندرت) در دو سمت باسن یا پا، ناتوانی در ایستادن یا راه رفتن فرد به واسطه درد شدید پا، بروز درد در کمر یا باسن و انتشار درد در امتدادعصب سیاتیک، کاهش و بهبود درد با خوابیدن یا راه رفتن و تشدید درد با ایستادن یا نشستن، داشتن دردی ذوق ذوق کننده و سوزناک و سوزش آور، انتشار درد به پایین پا و انگشتان آن (ندرتاً در یک پا بروز می‌کند)، درد کمر بسیار اندک در مقابل درد پای شدید و وحشتناک، احساس خارش، سوزن ، ضعف و بی حسی در پا می‌باشد.

پس در کنار شناخت علل برای تصمیم‌گیری در خصوص اینکه برای درد‌های سیاتیک به چه پزشکی باید مراجعه کنیم، شناخت علائم سیاتیک نیز حائز اهمیت است.

عوارض و پیامدهای درد سیاتیکی چیست؟

عدم درمان دردهای سیاتیکی شدید می‌تواند با پیامدهایی از جمله آسیب دائم عصب همراه شود. از سوی دیگر درمان دیرهنگام و یا نامناسب درد های سیاتیک ممکن است به حس نداشتن پای آسیب دیده، ضعف و ناتوانی پا در انجام عملکرد خود و بروز اخلال در عملکرد صحیح روده یا مثانه منتهی شود.

هر گونه تاخیر در درمان پروسه بهبودی بیمار را طولانی تر ساخته و حتی ممکن است به درمان ناقص و نادرست بیمار منتهی شود. از همین رو ضروری است بلاقاصله پس از تشخیص درد سیاتیکی برای درمان اقدام کنیم، به همین جهت نیاز است تصمیم بگیریم برای درد‌های سیاتیک به چه دکتری مراجعه نماییم.

برای درد سیاتیک چه باید کرد و روش‌های درمانی آن چیست؟

در پاسخ به سوال اینکه برای درد سیاتیک چه باید کرد، باید بگوییم روش درمان درد سیاتیکی بر حسب شرایط بیمار و شدت درد متفاوت خواهد بود و با دو رویکرد کلی غیرجراحی و جراحی مشخص می‌شود. حالا که می‌دانیم برای درد‌های سیاتیک به چه پزشکی باید مراجعه کرد، آگاهی از هر یک از این رویکردهای درمانی و مراحل مختلف آن ضروری است.

  • درمان غیرجراحی
  • فیزیوتراپی: جهت بهبود وضعیت بدن بیمار و کمک به کمتر کردن فشار عصب سیاتیک و در نهایت تسکین درد تمرینات کششی و تقویتی ارائه می‌شود.
  • ورزش: تحرک داشتن می‌تواند التهاب را بهبود دهد، از همین رو پیاده‌روی‌ در مسیرهای کوتاه خوب است. از سوی دیگر توجه به وضعیت صحیح بدنی منجر به آسیب کمتر بیمار خواهد شد.
  • استراحت کوتاه مدت: می‌توانید به مدت سه روز به پای آسیب دیده خود استراحت دهید این مسئله قادر به بهبود درد است. با این حال مهم است بیمار در طی این مدت روی تشک سفت یا روی زمین استراحت کرده و بلافاصله پس از بهبودی فعالیت‌های خود را از سر بگیرد.
  • کمپرس‌های گرم و سرد: استفاده از این کمپرس ها برای چند دقیقه کوتاه روی کمر و تکرار آن در طول روز می‌تواند به بهبود درد کمک کند. بهتر است در نخستین روزها از کمپرس سرد استفاده شده و سپس از پک گرم استفاده کنید.
  • داروها: استفاده از مسکن‌های بدون نسخه می‌تواند اولین انتخاب باشد. داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی از جمله آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن در تسکین درد بسیار مفید خواهند بود. چنانچه داروهای ضدالتهابی کمکی به تسکین درد نکرد به احتمال بسیار شل کننده‌های عضلانی قوی‌تر جایگزین خواهد شد. افزون بر تمام این موارد تزریق اپیدورال استرودید به طور مستقیم داخل عصب تحریک شده آخرین گزینه داروی برای تسکین درد است.
  • تزریق اوزون و کورتون: اگر التهاب بیش از حد طبیعی باشد و بیمار درد زیادی را متحمل شود، پزشک برای بهبود وضعیت ممکن است تزریق اوزون و کورتون داخل ستون فقرات را پیشنهاد نماید.
  • کفی، کفش و کمربند طبی: برخی ریسک فاکتورها از جمله صافی کف پا، اختلال در محور ستون فقرات مثل اسکولیوز یا اختلال مرتبط با راستای ساختار بدن باید مورد بررسی دقیق پزشک فوق تخصص سیاتیک در تهران قرار گیرند. احتمال دارد پزشک برای بهبود وضعیت بیمار استفاده از کفش، کفی و کمربند طبی را توصیه کند.
  • درمان جراحی

در صورت عدم موفقیت آمیز بودن روش‌های درمانی فوق الذکر احتمالاً جراحی تنها راه حل درمانی مبتلایان به سیاتیک باشد. در موارد بسیار نادر، سیاتیک با ایجاد سندرم دم اسب می‌تواند کنترل بیمار روی روده و مثانه خود را از بین ببرد و در چنین وضعیتی تنها راه چاره جراحی است.

ممکن است بپرسید جهت انجام جراحی برای درد سیاتیک پیش چه دکتری باید رفت، بی شک بهترین گزینه برای مراجعه پزشک ارتوپد است چرا که وی به خوبی با سیستم اسکلتی-عضلانی فرد و ساختاری حرکتی وی که سیاتیک آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، آشنا است.

  • رویکرد دیسککتومی: در این روش جراح با حذف عامل فشار روی عصب سیاتیک من جمله بیرون زدگی دیسک، وجود خار استخوانی یا مواردی از این دست به تسکین درد می‌پردازند. به همین دلیل پزشک تنها بخشی که سیاتیک را بروز می‌دهد، برمی‌دارد هر چند ممکن است لازم باشد کل دیسک برداشته شود تا مشکل کاملا رفع گردد.
  • رویکرد لامینکتومی: در این روش، جراح لامینا یا بخشی از حلقه استخوان پوشاننده نخاغ و هر بافتی را که با ایجاد فشار روی عصب باعث درد می‌شود را با جراحی برمی‌دارد.

برای اجرای این اقدامات درمانی نیاز است به یک پزشک ارتوپد خوب مراجعه نمایید.

و کلام آخر

برای درد سیاتیک پیش چه دکتری باید رفت، این اولین سوالی است که ذهن مبتلایان به درد‌های سیاتیکی را به خود مشغول می‌سازد. دردی که در صورت عدم پیگیری و درمان به موقع ممکن است علاوه بر عوارض جدی خود چون بی حسی پا، بی اختیاری اردار و مدفوع و ضعف پا به درمان ناقص و یا پایداری درد منتهی شود.

درمان درست این بیماری و مراجعه به پزشک فوق تخصص سیاتیک در تهران برای درمان از آن جهت حائز اهمیت است که چنانچه درمان به درستی صورت نگیرد ممکن است این مشکل هرگز برطرف نشود. از همین رو ضروری حتماً برای درمان به یک مرکز فوق تخصصی باسابقه و کادری حرفه‌ای مراجعه کنید. مرکز تخصصی ما با همکاری با گروهی از متخصصان ارتوپد طراز اول کشور در جهت درمان بیماران تلاش می‌کند.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید