کلینیک دکتر احمد
برترین مرکز درمان مشکلات ارتوپدی کشور

آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

علت درد زانو هنگام راه رفتن، آسیب دیدگی، فعالیت بیش از حد، آرتروز و حتی اضافه وزن است. مهمترین علامت آن، همان دردی است که حین راه رفتن احساس می‌شود. این نوع زانودرد در حالت ایستادن، نشستن و خوابیدن به سراغ‌تان نمی‌آید، اما کافیست چند قدم راه بروید تا درد را در قسمت‌های مختلف احساس کنید. مطالبی که در اینجا می‌خوانید، با موضوع علت درد زانو هنگام راه رفتن گردآوری شده است.ضمن بیان علت درد زانو ، چند روش برای جلوگیری از درد زانو، از انواع ویتامین و مواد غذایی موثر در تسکین درد زانو صحبت خواهیم کرد. اگر شما هم از زانو درد در حین راه رفتن رنج می‌برید و دلیل آن را نمی‌دانید، حتماً تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

Causes-knee-pain-when-walking

زانو درد و علت درد زانو هنگام راه رفتن

زانو، از پیچیده‌ترین مفاصل در بدن است که نسبت به دیگر اعضا بدن، کارکرد بیشتری دارد و به همان میزان هم آسیب‌پذیر است. حتماً شما هم در اطراف خود کسانی را دیده‌اید که دائماً از درد زانو شکایت می‌کنند؛ اصلاً شاید خودتان نیز چنین دردی را تجربه کرده باشید و بدانید از چه صحبت می‌کنیم.  درد زانو گاهی به طور ناگهانی و بدون هیچ علت خاصی رخ می‌دهد و برخی مواقع، در اثر ضربه دیدگی تکراری، به تدریج خود را نشان می‌دهد. بسته به اینکه کدامین ساختار از زانو دچار آسیب شده، درد در نواحی مختلف از آن احساس خواهد شد.

برخی از افراد درد در مفصل مهم زانو را هنگامی احساس می‌کنند که در حال بالا رفتن از پله‌ها هستند و برخی دیگر موقع دویدن با آن مواجه می‌شوند. درد زانو هنگام راه رفتن، یکی از متداول‌ترین دردهایی است که بسیاری از افراد به ویژه سالمندان از آن رنج می‌برند. فرقی نمی‌کند زانو درد چه زمانی به سراغ شما بیاید، در هر صورت این دردها به یک شکل است و معمولاً از یک منبع سرچشمه می‌گیرد.

 

علت درد زانو هنگام راه رفتن و انواع آن

درد زانو در همه افراد یکسان نیست. به عبارت دیگر هر فردی درد و فشار را در قسمت مشخصی از زانو تجربه می‌کند. طبیعتاً علت درد زانو در هنگام راه رفتن، بسته به ناحیه آسیب دیده، متفاوت است.

انواع زانو درد و علت آن:

1- درد قدامی در زانو: به این نوع از درد، در اصطلاح پاتلوفموریال گفته می‌شود. پاتلوفمورال یا درد قدامی زانو، دردی است که اغلب قسمت‌های جلویی زانو و نواحی اطراف کاسه زانو را درگیر می‌کند. آنطور که بررسی‌ها نشان می‌دهد، بسیاری از کسانی که درد قدامی زانو را تجربه کرده اند، خانم‌های جوانی بودند که در طول روز، تحرک بسیاری داشته اند. بنابراین علت درد زانو هنگام راه رفتن (جلوی زانو) تحرک و جست و خیزهای بیش از حد است. چنین دردی هنگام اسکات زدن و یا موقع بالا و پایین رفتن از پله‌ها تشدید خواهد شد.

2- درد کنار زانو: درد کنار زانو، دردی است که بیشتر در بخش‌های خارجی زانو احساس می‌شود. آنطور که به نظر می‌رسد کسانی که بیش از حد از مفاصل زانو استفاده می‌کنند، با درد جانبی زانو مواجه خواهند شد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید بسیاری از ورزشکارانی که در رشته دو و میدانی فعالیت دارند، این نوع از درد زانو را تجربه کرده اند. به طور خلاصه علت احساس درد زانو هنگام راه رفتن در افرادی که این درد را در کنار زانوها احساس می‌کنند، کارکرد بیش از اندازه این مفصل است و این درد، موقع بالا رفتن از پله‌ها شدیدتر خواهد شد.

3- درد پشت زانو یا درد میانی زانو: آسیب‌های مستقیم به زانو، منشاء درد پشت زانو است. بسیاری از ما در طول زندگی با آسیب‌های فیزیکی زانو مواجه شده ایم. این صدمات در یک سانحه و یا در تمرینات ورزشی به سراغمان می‌آید و دردسرساز می‌شود. البته علت احساس درد زانو هنگام راه رفتن (درد پشت زانو) همیشه آسیب دیدگی نیست. استفاده بیش از حد از مفاصل زانو، دلیل دیگر آن است؛ اگر فعالیت‌های روزمره شما به گونه‌ای است که مفاصل زانوهایتان بیش از اندازه درگیر می‌شوند، در دراز مدت دچار درد زانو خواهید شد.

4- آسیب دیدگی مینیسک زانو: مینیسک زانو یکی از مهم‌ترین بخش‌های زانو است که از حرکات غیر عادی زانو جلوگیری نموده و ثبات آن را تضمین می‌کند. بنابراین پاره شدن آن، باعث اختلال در عملکرد زانو و درد آن می‌گردد.

5- التهاب تاندون: این التهاب به صورت درد شدید در قسمت تاندون زانو خود را نشان می‌دهد؛ این درد در هنگام راه رفتن تشدید می‌شود. معمولاً کسانی که در طول روز به انجام فعالیت‌های تکراری مشغول هستند، بیش از سایرین در معرض این مشکل قرار دارند.

6- آرتروز مفاصل: آرتروز مفاصل یکی از بیماری‌هایی است که در یک یا چند استخوان مفصل در بدن به وجود می‌آید. معمولاً زنانی که به سن بالای 55 سالگی می‌رسند، بیش از سایرین در معرض این بیماری قرار دارند. این بیماری باعث سایش استخوان‌ها به همدیگر شده و یکی از اصلی‌ترین علت درد زانو هنگام راه رفتن به شمار می‌رود.

7- نقرس کاذب: این بیماری در واقع یک نوع آرتروز زانو است که با تشکیل کریستال‌های پیروفسفات کلسیم که در واقع یک نوع نمک است، در قسمت مایعات زانو به وجود می‌آید. این بیماری گاهی با نقرس اشتباه گرفته می‌شود و یکی از اصلی‌ترین علل درد زانو در هنگام راه رفتن به شمار می‌رود.

8- ورم کیسه‌های مفصلی: التهاب بورس زانو، یکی از شایع‌ترین علت درد زانو هنگام راه رفتن است. بورس‌ها در واقع به کیسه‌های کوچکی گفته می‌شوند که تاندون‌های زانو را نرم و لغزنده می‌کنند و موجب حرکت آزادانه آن‌ها د امتداد زانو می‌شوند.

9- در رفتگی کشکک زانو: اگر کشکک زانو با در رفتگی یا ساییدگی مواجه شود، شما در هنگام راه رفتن در قسمت زانوی خود درد شدیدی احساس می‌کنید. این عارضه در افرادی که پر تحرکت و فعال هستند، ممکن است باعث بروز حملات درد زانو گردد.

10- اضافه وزن: افرادی که دارای اضافه وزن هستند، بیش از سایرین درد زانو را در هنگام راه رفتن تجربه می‌کنند. چرا که وزن بدن باعث ایجاد فشار زیادی روی مفاصل شده و تخریب بافت‌های آن را به همراه دارد.

 

پارگی رباط؛ علت درد زانو هنگام راه رفتن

آیا برای شما هم اتفاق افتاده که بخواهید وزن‌تان را روی زانو بیاندازید اما احساس کنید که زانو به طور ناگهان خالی شده است؟ وقتی از درد زانو ناشی از پارگی رباط صحبت می‌کنیم، منظورمان دقیقاً چنین حالتی است. در این مواقع، زانو درد را در حین راه رفتن تجربه خواهید کرد. چنانچه ضربه‌ای مستقیم به زانو وارد شود و یا زانو در حالت چرخش شدید قرار گیرد، زانو درد شدت می‌یابد. اما نکته مهم درباره زانو دردی که در اثر پارگی رباط ایجاد شده این است که چندان طول نمی‌کشد؛ در واقع یک درد لحظه‌ای و فوری است که بعد از مدت کوتاهی بهبود می‌یابد.

 

آیا علت درد زانو هنگام راه رفتن می‌تواند آرتروز باشد؟

آرتروز زانو را به نام استئوآرتروز و استئوآرتریت می‌شناسند. این بیماری، پیشرونده است و با افزایش سن شدت می‌یابد. در آرتروز، دو عنصر تخریب و التهاب غضروف مفصلی به همراه هم باعث به وجود آمدن درد، ورم و محدودیت حرکتی می‌شوند. وقتی غضروف مفصلی از بین می‌رود، استخوان‌ها بر روی یکدیگر ساییده خواهند شد. اینجاست که درد هنگام راه رفتن ایجاد می‌شود. البته قفل شدن یا گیر کردن مفصل نیز علامت آرتروز است.

کسانی که با آرتروز دست و پنجه نرم می‌کنند، زانو درد در حین راه رفتن را بیش از دیگران تجربه می‌کنند. در واقع علت درد زانو هنگام راه رفتن در این افراد، ابتلا به آرتروز است و نه چیز دیگر. این نوع از درد گاهی خفیف است و گاه آنقدر شدید می‌شود که راه رفتن را دچار مشکل می‌کند.

ویتامین برای زانو درد

آیا ویتامین برای زانو درد مفید است؟ ویتامین‌ها نقش مهمی در تامین سلامتی ما دارند. توصیه کارشناسان حوزه سلامت این است که تا می‌توانند از غذاهایی استفاده کنند که مقادیر کافی از ویتامین و مواد معدنی را در خود دارند. اگرچه بخش مهمی از مواد مغذی مورد نیاز بدن با مصرف مواد غذایی مقوی تامین می‌شود، اما مکمل‌ها نیز می‌توانند کمک کننده باشند و بخشی از این کمبود را جبران کنند. اصلاً بعید نیست علت درد زانو هنگام راه رفتن در شما، کمبود یکی از ویتامین‌ها و مواد معدنی موثر در سلامت استخوان‌ها و مفاصل باشد.

ویتامین‌هایی که برای جلوگیری از درد زانو استفاده می شود:

** ویتامین دی: برخی محققان، علت زانو درد هنگام راه رفتن را کمبود ویتامین دی می‌دانند. تحقیقات نشان داده کسانی که با کمبود ویتامین دی مواجه اند، بیش از سایرین درد مفاصل را تجربه می‌کنند. ویتامین دی، جذب کلسیم در بدن را افزایش می‌دهد. با این ویتامین، استخوان‌ها و مفاصل تقویت می‌شوند و زانو درد کاهش می‌یابد. شما می‌توانید ویتامین دی مورد نیاز بدن‌تان را از طریق نور خورشید و یا با مصرف لبنیات تامین کنید.

** کندرویتین: کندرویتین همراه با گلوکوزامین، هر دو در کاهش درد مفاصل و غضروف‌های بازسازی شده کمک می‌کنند. برخی از پزشکان، استفاده از کندرویتین را به بیماران مبتلا به آرتروز توصیه می‌کنند و معتقند که با وجود این ماده، سرعت پیشرفت بیماری کاهش می‌یابد.

** گلوکوزامین: گلوکزامین، جزو مواد مغذی مفید برای مبتلایان به درد مفاصل است. این ویتامین، مانع از سایش غضروف‌ها می‌شود و از طرفی به بازسازی استخوان‌ها کمک می‌کند. گلوکوزامین، التهابی که با درد مفصل زانو همراه شده را کاهش می‌دهد. این ماده، برای سالمندانی که به استئوآرتریت مبتلا هستند و سطح گلوکوزامین بدن‌شان به دلیل افزایش سن پایین آمده، بی‌نهایت مفید است.

** کلسیم: همه ما می‌دانیم که کلسیم، به سلامت استخوان‌ها و مفاصل کمک می‌کند. کلسیم، با کمک به تشکیل استخوان‌ها و دندان ها، در حفاظت از آن‌ها نیز موثر است. استفاده از قرص‌های کلسیم، باعث کاهش التهابات و درد مفاصل شده و از زانو درد هنگام راه رفتن جلوگیری می‌کند. لبنیات به ویژه شیر، سبزیجات تیره برگ، کلم بروکلی و… نیز مقادیر فراوانی از کلسیم را در خود جای داده اند.

** روغن ماهی: اسید چرب امگا ۳ که به فراوانی در قرص روغن ماهی یافت می‌شود، سلامتی را برای قلب و شادابی را برای پوست به ارمغان می‌آورد. این اسیدهای چرب که بغیر از ماهی در آجیل و آووکادو نیز به وفور هست، به همراه برخی آنزیم ها، التهابات در بدن را به طرز قابل توجهی کاهش می‌دهند و درد زانو هنگام راه رفتن را بهبود می‌بخشند.

 

برای زانو درد چی خوبه بخوریم

برای زانو درد چی خوبه بخوریم؟ اگر شما هم از زانو درد رنج می‌برید، حتماً برای یکبار هم که شده این سوال به ذهن‌تان رسیده است. داشتن یک رژیم غذایی مناسب و سرشار از مواد مغذی، نه تنها به کاهش وزن کمک می‌کند بلکه در کاستن از زانو درد نیز تاثیر زیادی دارد. به عنوان مثال می‌توان به رژیم مدیترانه‌ای اشاره کرد که از مقوی‌ترین مواد غذایی تشکیل شده است؛ اما برسیم به سوال اصلی خودمان یعنی برای زانو درد چی خوبه بخوریم؟

یک رژیم غذایی مناسب که برای زانو درد مفید باشد، تلفیقی است از مواد مختلف که مجموعه‌ای از ویتامین‌ها و مواد معدنی در آن وجود خواهد داشت. انجمن آرتروز، رژیم مدیترانه‌ای را که حاوی تازه‌ترین محصولات است را پیشنهاد می‌دهد.

برای زانو درد چی بخوریم خوبه:

  • میوه

  • لبنیات و منابع غنی از کلسیم

  • کمی گوشت و مواد پروتئینی

  • سبزیجات و ترکیبات حاوی فیبر

  • انواع چربی به ویژه چربی‌های حیوانی

 

روش‌های درمان زانو درد هنگام راه رفتن

با علت زانو درد هنگام راه رفتن آشنا شدیم. وقت آن است که در تکمیل این مباحث، کمی هم از روش‌های درمان زانو درد صحبت کنیم. خوشبختانه روش‌های مختلفی برای درمان این عارضه وجود دارد که دکتر زانو درد بسته به وضعیت زانوهای شما، بهترین و مناسب‌ترین آن را پیشنهاد خواهد داد.

برخی از این روش‌ها عبارت‌اند از:

1. استفاده از کفی طبی: کفی طبی را تهیه کنید و آن را درون کفش‌تان قرار دهید تا مچ پا ثبات بهتری پیدا کند و فشار بر روی پا کاهش یابد.

2. استفاده از زانو بند: با بستن زانوبند، فشار کمتری به مفاصل وارد می‌شود و درد و التهاب به طرز قابل توجهی کاهش می‌یابد. با کمک بریس، گرمای زانوها حفظ و خون به بهترین شکل در رگ‌های این ناحیه جریان خواهد داشت. اگر اهل ورزش کردن و به ویژه دویدن هستید، در خرید زانو بند تردید نکنید.

3. بانداژ: بانداژ از کش‌هایی ساخته شده که با فشرده سازی، تورم زانو را به حداقل می‌رسانند. این بانداژ ها، محافظ پای شما خواهند بود. بسیاری از ورزشکاران با تهیه و استفاده از این بانداژها، از فشار به زانو جلوگیری می‌کنند. خوشبختانه بانداژ فشرده ساز، ارزان بوده و به راحتی قابل استفاده می‌باشد.

4. طب سوزنی: اگر شما هم طرفدار استفاده از روش‌های سنتی برای درمان زانو درد هستید، می‌توانید طب سوزنی را امتحان کنید. سوزن‌هایی که در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، با بهبود گردش خون و جلوگیری از سیگنال‌های درد، زانو درد را تسکین می‌دهند. بخصوص اگر علت درد زانو هنگام راه رفتن، آرتروز بوده باشد.

5. دارودرمانی: پزشک، با یافتن علت اصلی درد زانو هنگام راه رفتن، داروهایی را برای کاهش درد و ناراحتی بیمار تجویز می‌کند. اگر امکان مراجعه به پزشک را ندارید و از طرفی زانو درد امانتان را بریده است، می‌توانید از داروهای ضد التهابی استفاده کنید. این داروها، درد و التهاب در ناحیه زانو را برطرف می‌کنند.

6. کمپرس سرد و گرم: زانو درد، به ویژه زانو دردی که به طور ناگهانی ایجاد شده باشد، با کمک کمپرس سرد و گرم کاهش می‌یابد. فقط یادتان باشد که یخ را به طور مستقیم بر روی زانو قرار ندهید و در ابتدا آن را درون یک پارچه بگذارید. وقتی یخ با پوست زانو تماس پیدا می‌کند، جریان خون در این قسمت کاهش می‌یابد و متعاقب با آن، درد و تورم به حداقل می‌رسد. اگر علت درد زانو در هنگام راه رفتن آرتروز باشد، با استفاده از گرما می‌توان از شدت آن کاست. گرما، (برعکس یخ) جریان خون در ناحیه زانو را افزایش می‌دهد. در نتیجه مواد مغذی و اکسیژن بیشتری به زانو می‌رسد، درد کاهش می‌یابد و عضلات شل می‌شوند.

 

بایدها و نبایدها برای جلوگیری از درد زانو

زانو درد در حین راه رفتن بی‌دلیل به وجود نمی‌آید. اگر سرچشمه آن را پیدا کنید و از عوامل موثر در ایجاد آن دور بمانید، مطمئناً زانو درد به سراغتان نخواهد آمد. برای جلوگیری از درد زانو، باید سبک زندگی‌تان را تغییر دهید و بیش از همیشه مراقب اعضاء بدن به خصوص مفصل حساس و آسیب‌پذیر زانو باشید. انجام حرکات مناسب و آگاهانه، اولین قدم برای پیشگیری از بروز چنین دردی است. به غیر از آن، نکات زیر به جلوگیری از درد زانو کمک خواهد کرد:

حرکات تکراری را محدود کنید

برخی فعالیت ها، بارها و بارها زانویتان را درگیر می‌کند؛ مثلاً دوچرخه سواری، اسکی و اسکیت. موقع انجام این نوع از ورزش ها، لازم است که رباط‌های زانو و مفاصل، پیوسته حرکت کنند و چرخه حرکت شان، مدام تکرار شود. این حرکات تکراری، زمینه را برای ایجاد گرفتگی و درد فراهم می‌کند.

از کاهش وزن غافل نشوید

کاهش وزن، از فشار وارد شده بر روی زانوها می‌کاهد. هر چه وزن شما کمتر باشد، فشار کمتری به زانوهایتان وارد خواهد شد. اگر از اضافه وزن رنج می‌برید و از سوی دیگر، تحرک زیادی دارید، حتماً با پیروی از یک برنامه درست و اصولی سعی در کنترل وزن‌تان داشته باشید؛ زیرا با ادامه این وضعیت، آسیب‌های جدی‌تری به زانوهای شما وارد شده و سلامت‌تان به خطر می‌افتد.

پوشیدن کفش راحت حتماً کمک کننده است

برای کسی که اهل مد است و همیشه دنبال زیباترین‌ها است، انتخاب کفش‌های طبی برای پوشیدن کمی سخت است. اگر شما هم جزو این دسته افراد هستید، حتماً خواهید گفت که کفش طبی مخصوص مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها است. پوشیدن کفش طبی برای جلوگیری از درد زانو بسیار مفید است. با پوشیدن این کفش ها، کمترین فشار به زانوها وارد شده و موقع دویدن و راه رفتن، یک پشتیبانی کامل از زانو ایجاد خواهد شد.

جمع‌بندی

اگر بگوییم در دنیای امروز حداقل ۲۵ درصد از مردم جهان با زانو درد دست و پنجه نرم می‌کنند، اغراق نکرده ایم. با این میزان از رواج زانو درد، دانستن علت بروز آن اهمیت زیادی دارد. علت درد زانو هنگام راه رفتن، موضوع مقاله‌ای بود که خواندید. گفتیم که علت درد زانو هنگام راه رفتن، بستگی به این دارد که درد کدامین نقطه از زانو را درگیر کرده باشد. فعالیت بیش از حد، آسیب دیدگی، اضافه وزن و آرتروز از مهمترین علل درد زانو هنگام راه رفتن هستند.

برای زانو درد چی خوبه بخوریم، ویتامین برای زانو درد و جلوگیری از درد زانو از دیگر مباحثی بود که در اینجا به طور خلاصه به تشریح هر یک پرداختیم. امیدواریم اطلاعات خوبی را از مطالعه این مقاله به دست آورده باشید. فراموش نکنید که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است؛ پس با آگاهی از عوامل زمینه ساز در بروز زانو درد، سعی کنید از آن‌ها دور بمانید.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید