کلینیک دکتر احمد
برترین مرکز درمان مشکلات ارتوپدی کشور

آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

هر سال تقریباً 10 میلیون زن برای زانو درد به متخصصین مراجعه می‌کنند که اغلب به دلیل فعالیت‌های غیر مرتبط با ورزش مانند بلند کردن جعبه، بالا رفتن از پله‌ها یا چمباتمه زدن بیش‌ از حد در حین انجام کارهایی مانند باغبانی است. علت زانو درد در زنان جوان اگر به‌موقع مورد بررسی و درمان قرار نگیرد، می‌تواند در میانسالی و سالمندی مشکلات زیادی را ایجاد کند. به طور کلی استفاده بیش از حد از هر مفصلی یا رعایت نکردن اصول مربوط به وضعیت بدن و اعمال فشار بیش از حد روی مفصل می‌تواند علت درد زانو و درد مفصل در هر سنی شود.

Causes-knee-pain-young-women

آنچه در این مقاله می خوانید :

علت زانو درد در زنان جوان چیست؟

بسیاری از ما شنیده‌ایم که علت زانو درد در زنان جوان معمولاً انجام ورزش‌های حرفه‌ای است. درواقع گفته می‌شود زنان ورزشکار بیشتر مستعد آسیب‌دیدگی زانو هستند؛ اما چیزی که بیشتر مردم نمی‌دانند این است که لازم نیست حتماً یک ورزشکار حرفه‌ای باشید تا درنهایت با یک مشکل جدی زانو مواجه شوید. اگر می‌خواهید بیشتر با اصلی‌ترین علت زانو درد در زنان جوان آشنا شوید و همچنین مهم‌ترین و شایع‌ترین علت زانو درد در زنان میانسال و مسن را بدانید، با ما همراه باشید. در ادامه علائم شایع و راه‌های درمان موثر در این زمینه را نیز بیان خواهیم کرد.

اگر بخواهیم به‌صورت اختصاصی به بیان علت زانو درد در زنان جوان بپردازیم، باید بگوییم مشکلات رایج زانو درد در این سنین را می‌توان به‌طورکلی به سه نوع تقسیم کرد:

  • درد قدامی زانو که درد کشکک رانی نیز نامیده می‌شود.

  • مواردی که به رباط‌ها و تاندون‌های زانو یا خود کاسه زانو آسیب می‌رساند.

  • شرایط پزشکی که بر زانو تأثیر می‌گذارد.

درد قدامی زانو زمانی اتفاق می‌افتد که کاسه زانو در اثر فشار زیاد از شیار خود بیرون کشیده شود. افزایش فشار روی مفصل زانو ناشی از موارد زیر است:

  • چرخش غیرطبیعی لگن به دلیل عدم تعادل در قدرت عضلات و انعطاف‌پذیری اطراف باسن.

  • استفاده از روش‌ها یا تجهیزات آموزشی نامناسب.

  • انعطاف‌پذیری ضعیف عضلات ران که از مفصل زانو حمایت می‌کنند.

  • ضعف یا سفت شدن عضلات ران.

  • استفاده بیش‌ازحد از زانو ناشی از خم شدن مکرر زانو در حین دویدن، پریدن و سایر فعالیت‌ها.

  • مشکلات در تراز، به‌عنوان‌مثال قرار نداشتن کاسه زانو به‌درستی در داخل زانو یا صاف بودن کف پا که راه رفتن طبیعی را تغییر می‌دهد.

  • زانو درد ناشی از رگ به رگ شدن، کشیدگی و پارگی رباط‌ها و تاندون‌ها یا آسیب به سایر بافت‌های نرم.

اگر بخواهیم باز هم به‌صورت جزئی‌تر آسیب‌های مربوط به رگ به رگ شدن، کشیدگی، پارگی رباط‌ها و تاندون‌ها یا آسیب به قسمت‌های دیگر زانو را جهت بررسی علت زانو درد در زنان جوان یا علت زانو درد در زنان میانسال بیان کنیم، عبارت‌اند از:

پارگی منیسک

مینیسک‌ها بافت‌های محکمی در طرفین زانو هستند. یکی از رایج‌ترین مشکلات زانو، کشیدگی و یا پارگی مینیسک است. این ضایعه بخصوص در ورزشکاران دونده مانند فوتبالیست‌ها بیشتر دیده می‌شود و تکنیک‌های درمانی مختلفی بسته به وضعیت بیمار است که پزشک متخصص ارتوپد با توجه به شرایط، بهترین آن را ارائه میدهد.

 انتخاب روش مورد نظر به نوع پارگی، شدت پارگی و موقعیت آن بر روی غضروف بستگی دارد. همچنین سن و میزان فعالیت فیزیکی بیمار بسیار مهم است. علائم آن معمولا شامل التهاب و درد در ناحیه زانو است و روش درمان آن به شکل زیر می‌باشد:

  • استراحت، استفاده از یخ، استفاده از باند کشی، قرار دادن پا در ارتفاع بالاتر از قلب

  • ترمیم مینیسک با جراحی

  • برداشتن قطعه پار شده مینیسک با جراحی

آسیب‌های رباط

رباط‌ها ساختارهای بافتی نرم و بسیار مستحکمی هستند که علاوه بر استحکام بالا انعطاف‌پذیری بسیار خوبی دارند که وظیفه دارند به کمک استخوان‌ها مفاصل را متصل کنند. مفصل زانو که بزرگترین مفصل در بدن شناخته می‌شود متشکل از ارتباط سه استخوان اصلی به نام درشت‌نی، کاسه‌ی زانو و استخوان ران است که توسط چند نی رباط با نام‌های رباط متقاطع قدامی (ACL)، رباط متقاطع خلفی، رباط جانبی و رباط جانبی داخلی به هم متصل شده‌اند. هرکدام از این رباط‌ها وظیفه ثبات زانو در ناحیه مشخصی را به عهده دارند و مشکلات ایجاد شده در آن‌ها می‌تواند مشکلات حرکتی مختلفی را ایجاد نماید.

سندرم دوندگان یا جهنده (پاتلوفمورال)

این بیماری می‌تواند منجر به ایجاد درد در ناحیه زیر یا اطراف کاسه زانو به نام پاتلا ‌شود. PFPS یا سندرم دونده می‌تواند در یک یا هر دو زانوی شما ایجاد شود و در هر سنی نیز ممکن است رخ دهد ولی در اکثر مواقع پس از فعالیتهای شدید یا نشستن طولانی مدت با زانوی خمیده، علائم درد افزایش پیدا خواهد کرد. استراحت، تغییر میزان فعالیت و فیزیوتراپی از روش‌های مناسب برای بهبود این سندرم هستمد.

درد قدامی زانو یا درد کشکک رانی

سندرم درد کشکک رانی می‌تواند با یک درد ناگهانی در قسمت قدامی یا پشت کشکک زانو مشخص شود که با نشستن‌های طولانی، حرکت اسکوات، بالا و پایین رفتن از پله و دویدن تشدید می شود. معمولا ورزشکاران حرفه‌ای را بیشتر درگیر می‌کند و ممکن است بر اثر مکانیک غیرطبیعی در ناحیه دیستال زانو یا مکانیک غیرطبیعی در ناحیه پروگزیمال زانو و یا ترکیبی از ناهنجاری های دیستال و پروگزیمال ایجاد شود.

تاندونیت

یکی از علت زانو درد در زنان میانسال تاندونیت است. تاندون‌های مرتبط با زانو ممکن است به دلیل آسیب، ملتهب یا تحریک شوند. تاندون‌های زانو شامل تاندون چهار سر ران (ماهیچه‌های جلویی ران را به کاسه زانو متصل می‌کند) و تاندون کشکک (کشک زانو را به درشت‌نی متصل می‌کند) می‌باشند. وقتی این تاندون‌ها به ‌عنوان بافت نرم دچار کشیدگی یا پارگی می‌شوند که بیشتر در ورزشکاران و به دلیل چرخش ناگهانی رخ می‌دهد می‌تواند درد و التهاب شدیدی را ایجاد کند. معمولا روش درمان آن به‌ صورت جراحی است ولی گاهی برخی درمان‌های غیرتهاجمی بسته به فعالیت فرد نیز جواب میدهد.

بورسیت

بورس‌ها کیسه‌های پر از مایعی هستند که در پشت زانو قرار دارند و از آن برای حرکت محافظت می‌کنند. گاهی به دلایل مختلف مانند ضربه یا استفاده بیش از حد این کیسه‌ها ملتهب و دردناک می‌شوند که به آن بورسیت گفته می‌شود. معمولا روش‌های غیرتهاجمی مانند استراحت، استفاده از داروهای ضدالتهابی و … جوابگو است اما در موارد شدید ممکن است متخصص جراحی را تجویز کند.

کیست بیکر

کیست بیکر یک جسم متورم و دارای مایع در پشت زانوی شما است که در اثر بیرون زدن کیسه‌ی روان کننده‌ی زانو به نام بورس زانو ایجاد می‌شود. این کیست کوچک است ولی در موارد شدید می‌تواند به اندازه‌ی یک توپ بیسبال شود و درد و ناراحتی ایجاد کند که درمان آن معمولا به شکل استفاده از داروهای ضد التهاب یا جراحی انجام می‌شود.

درگیری های ریشه های نخاعی

این حالت نوعی آسیب عصبی است که معمولا به دلیل آسیب‌های ستون فقرات در ناحیه کمر اتفاق می‌افتد. فشردگی ریشه‌های عصبی که به ناحیه تحتانی بدن می‌رسند می‌توانند در زنان جوان منجر به درد در ناحیه زانو هم شوند.

در رفتگی کشکک زانو

دررفتگی کشکک زانو وقتی اتفاق می افتد که کشکک زانوی شما به‌طور کامل از درون شیار خود خارج شود. این آسیب معمولا در زنان جوان که فعالیت فیزیکی زیادی دارند رخ می‌دهد و اغلب به این شکل است که درحالی‌که پای شخص روی زمین ثابت است و زانوی او خمیده است با ضربه یا فشار کوچکی زانو پیچ می‌خورد و کشکک از جای خود خارج خواهد شد. در اغلب موارد، مهم‌ترین علائم بروز این آسیب ناپایداری کشکک زانو به معنی انحراف یا کجی کشکک است.

دررفتگی کاسه زانو

این وضعیت به معنی خارج شدن کامل کاسه زانو از محل خود می‌باشد و بسیار دردناک است.

شرایط پزشکی که می‌تواند علت زانو درد در زنان جوان و علت زانو درد در زنان میانسال و یا علت زانو درد در چهل سالگی باشند نیز عبارت‌اند از:

بیماری ازگود-شلاتر

این وضعیت دردناک حدود یک اینچ یا 5/2 سانتیمتر زیر کاسه زانو اتفاق می‌افتد، جایی که تاندون کشکک به ناحیه برجسته استخوانی در ساق پا متصل می‌شود. این عارضه در مردان شایع‌تر است و تصور می‌شود به دلیل استفاده بیش‌ازحد از عضلات ران است ولی ممکن است در زنان نیز رخ دهد.

سندرم Sindling-Larsen Johansson

این وضعیت نوعی آسیب به صفحه رشد در پایین کاسه زانو است و بیشتر در سنین پایین رخ می‌دهد که هنوز صفحه رشد بسته نشده است. این آسیب ناشی از انقباضات مکرر عضله ران (مانند دویدن یا پریدن) در طول دوره رشد است.

آرتریت‎های التهابی به علت بیماری‌های خودایمنی

این بیماری آرتریت روماتوئید است که باعث درد، تورم، سفتی و از دست دادن حرکت در مفاصل می‌شود که می‌تواند همه بدن را درگیر کند و ممکن است شامل زانو نیز شود. این بیماری بخصوص در زنان جوان بسیار شایع است که بر اثر مواردی مانند لوپوس، پسوریازیس، روماتیسم مفصلی و … ایجاد می‌شود.

آرتروز

آرتروز نیز می‌تواند یکی از دلایل مهم برای زانو درد خانم‌های جوانی باشد که بیش از حد از مفصل زانوهای خود استفاده می‌کنند. این بیماری نیز یکی از انواع آرتریت است که به مرور منجر به ساییدگی و از بین رفتن مفصل زانو و افزایش درد می‌شود.

Osteochondritis dissecans

این بیماری مربوط به جدایی بخشی از غضروف مفصل و استخوان زیر آن از بقیه استخوان است. این وضعیت می‌تواند در قسمت بالای استخوان ران (فمور) به نام کندیل داخلی فمورال نیز رخ دهد.

 

علت زانو درد چیست؟

آسیب‌های مختلفی می‌توانند بر زانوهای شما تأثیر بگذارند که این آسیب‌ها ممکن است از یک ضربه ترومای خفیف تا یک بیماری جدی مانند پارگی بافت‌های نرم یا ساییدگی غضروف زانو و غیره متفاوت باشد؛ بنابراین پاسخ‌های متعددی نیز می‌توان به سؤال علت زانو درد چیست داد که در این مقاله ما می‌خواهیم بیشتر به علت زانو درد در زنان جوان و علت زانو درد در زنان میانسال و مسن بپردازیم.

یکی از علت‌هایی که محققان آن را دلیل اصلی بیشتر بودن زانو درد در زنان می‌دانند، شکل بدن زنان است. بدن زنان به شکلی است که باسن پهن‌تری دارند و زانوها کمی خم شده است؛ زیرا استخوان‌های ران آن‌ها از لگن به سمت زانو به سمت داخل خمیده می‌شوند و این هم‌ترازی می‌تواند فشار بیشتری را روی مفاصل ایجاد کند. دیگر علت زانو درد در زنان میانسال را باید در عضله‌های یک زن ردیابی کرد. بیشتر اوقات، زنان تمایل دارند از ماهیچه‌های ساق پای خود به‌صورت متفاوت از مردان استفاده کنند.

با این‌حال معمولاً علت زانو درد در زنان جوان ناشی از استفاده بیش‌ازحد، آسیب‌های خاص زانو (ضربه به زانو) یا شرایط پزشکی ازجمله بیماری ازگود-شلاتر، آرتریت و استئوکندریت دیسکانس است. درمان این آسیب‌ها نیز به تشخیص زودهنگام و علت درد بستگی دارد، اما ممکن است شامل مراقبت‌های حمایتی خانگی مانند تکنیک RICE (استراحت، یخ، فشرده‌سازی، بالا بردن)، استفاده از داروهای ضدالتهاب و فیزیوتراپی هم باشد. در موارد نادر نیز ممکن است برای برخی آسیب‌هایی که با این روش‌ها درمان نمی‌شوند، به ناچار جراحی توصیه شود.

به‌طورکلی زانو درد شرایطی نیست که فقط برای افراد مسن اتفاق بیفتد؛ بنابراین برای دختر یا پسر جوان نیز ممکن است به دلایل مختلفی که به برخی از آن‌ها اشاره کردیم، زانو درد اتفاق بیفتد.

زانو درد در زنان جوان یک نتیجه رایج استفاده بیش‌ازحد است، اما همچنین می‌تواند ناشی از آسیب‌های خاص زانو (ضربه به زانو، افتادن، پیچش یا خم شدن غیرطبیعی) و شرایط پزشکی باشد که بر زانو تأثیر می‌گذارد. زانو درد همچنین می‌تواند موقتی باشد و مربوط به آسیب نباشد، بلکه به‌صورت زودگذر و به دلیل تغییری در سطح فعالیت یا ورزش فرد باشد.

با این‌حال اگر دختر جوان شما از درد زانو شکایت دارد، عاقلانه است که آن را توسط متخصص ارتوپد خوب بررسی کنید. هرگز فکر نکنید که درد زانو در جوانان شما فقط دردهای در حال رشد است. ممکن است این درد نشانه‌ای از یک مشکل جدی‌ باشد و باید توسط دکتر زانو درد ارزیابی شود.

 

چه ورزش‌هایی علت زانو درد در زنان جوان است؟

هر ورزش یا فعالیتی که شامل دویدن و پریدن‌های شدید و زیاد باشد معمولاً می‌تواند باعث درد زانو در زنان جوان شوند. بازی در چند تیم و در ورزش‌های متعدد بیشتر باعث زانو درد می‌شود.

 

چه شرایطی می‌تواند هر دو زانو را هم‌زمان درگیر کند؟

شرایطی که می‌تواند هر دو زانوی دختران و پسران جوان را به‌طور هم‌زمان تحت تأثیر قرار دهد، عبارت‌اند از:

  • درد قدامی زانو (یک زانو ممکن است بیشتر از دیگری تحت تأثیر قرار گیرد).

  • بیماری ازگود-شلاتر

 

علائم زانو درد قبل از تشخیص علت زانو درد در چهل سالگی چیست؟

با اینکه آگاهی از علت زانو درد در زنان جوان یا علت زانو درد در زنان میانسال بسیار خوب است ولی تنها کسی که می‌تواند به‌طور دقیق علت را تشخیص دهد یک متخصص ارتوپد خوب است. کاری که از دست شما بر می‌آید این است که با شناخت علائم آسیب‌ها در زمان مناسب به یک متخصص ارتوپد خوب مراجعه کنید.

علائم، بستگی به این دارد که علت زانو درد در زنان جوان چیست؛ بنابراین علائم را به‌صورت جداگانه بیان می‌کنیم:

علائم درد قدامی زانو

  • درد به‌تدریج شروع می‌شود.

  • درد با فعالیت بدتر می‌شود.

  • درد مبهم و دردناک در پشت کاسه زانو، زیر زانو یا دو طرف کاسه زانو.

  • شعله‌ور شدن درد و احساس ساییدگی با تکرار خم شدن زانو (پریدن، دویدن و غیره).

  • ضعف عضله ران

علائم ضربه خوردن به زانو

  • ترکیدن، کلیک کردن، احساس ترقه زدن در زانو هنگام خم شدن (راه رفتن، بالا رفتن از حالت نشسته تا ایستاده).

  • زانویی که قفل می‌شود.

علائم بیماری ازگود-شلاتر

  • درد در برجستگی استخوانی

  • دردی که در حین یا بلافاصله بعد از فعالیت متفاوت است و بدتر می‌شود.

  • کاهش دامنه حرکتی

  • مشکلات راه رفتن

  • ضعف

  • مشکلات تعادل

علائم سندرم Sinding-Larsen-Johansson

  • درد، حساسیت و تورم در قسمت پایین کاسه زانو.

  • مشکلات تعادل

  • مشکلات راه رفتن

  • سفتی یا سختی در زانو

علائم آرتریت

  • مشکل در وارد کردن وزن روی پای آسیب‌دیده (فرد اول صبح می‌لنگد)

  • قرمزی، تورم، گرمی، سفتی و درد در مفاصل ازجمله زانو

  • علائم می‌آیند و می‌روند.

علائم استئوکندریت دیسکانس

  • درد مبهم، سفتی و تورم در زانو

  • احساس کلیک کردن در زانو هنگام خم کردن و بالا و پایین رفتن از پله‌ها

  • مشکلات راه رفتن

  • ضعف

  • مشکلات تعادل

 

علت زانو درد در زنان جوان چگونه تشخیص داده می‌شود؟

متخصص ارتوپد برای تشخیص دقیق علت زانو درد در زنان جوان ممکن است در ابتدا سؤالات زیر را از بیمار بپرسد:

  • آیا علت مشخصی برای زانو درد وجود دارد؟ (مثلاً ضربه به زانو)

  • آیا درد با حرکات خاصی اتفاق می‌افتد (مثلاً هنگام دویدن، پریدن یا خم کردن زانو درد می‌کند) یا هیچ رویداد شناخته ‌شده خاصی وجود ندارد؟

  • درد چند وقت است که وجود دارد؟

  • در کجای زانو یا اطراف آن احساس درد می‌کنید؟

  • آیا درد، شما را در شب بیدار می‌کند؟

سپس متخصص یک معاینه فیزیکی کامل انجام می‌دهد و موارد زیر را بررسی می‌کند:

  • کاسه زانو و ثبات زانو.

  • هم ترازی ساق پا، کاسه زانو و ران.

  • دامنه حرکتی باسن و زانو.

  • قدرت عضلات ران، انعطاف‌پذیری و استحکام.

پس از انجام این مراحل متخصص شما ممکن است برای تأیید تشخیص نهایی و بررسی دقیق‌تر علت زانو درد در زنان جوان یا علت زانو درد در چهل سالگی آزمایش‌های تصویربرداری ازجمله اشعه ایکس (برای بررسی استخوان‌ها)، سی‌تی‌اسکن یا MRI (برای بررسی بافت‌های نرم مانند تاندون‌ها و رباط‌ها) را برایتان تجویز کند. هرچه تجربه پزشک شما در امر تشخیص بالاتر باشد و دقیق‌تر بتواند علت زانو درد در زنان جوان را شناسایی کند، درمان بهتری نیز صورت خواهد گرفت.

 

علت زانو درد در زنان جوان چگونه درمان می‌شود؟

درمان‌ها به علت زانو درد در زنان جوان بستگی دارد. درمان درد ناشی از استفاده بیش‌ازحد و نکات کلی مدیریت زانو درد عبارت‌اند از:

یخ را روی زانو بمالید.

گذاشتن یخ پیچیده شده در حوله بر روی زانو چند بار در روز، التهاب و تورم را تسکین می‌دهد. هر بار تا 20 دقیقه این کار را انجام دهید. برای کاهش درد و تورم از داروهای ضدالتهابی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن یا آسپرین استفاده کنید.

استراحت

استراحت به بافت اجازه بهبود می‌دهد. دختر جوان شما باید مدتی از فعالیتی که باعث درد شده است دست کشیده و استراحت کند.

فشرده‌سازی

در صورت تجویز پزشک یا فیزیوتراپیست از فشرده‌سازی (بانداژهای الاستیک) در اطراف زانوی خود استفاده کنید.

برای کاهش تورم زانو را بالا بیاورید.

هر زمان که فرزند شما نشسته است یا روی زانوی خود یخ گذاشته است، زانوی آسیب‌دیده را بالاتر از سطح قلب نگه دارید.

برنامه فیزیوتراپی را دنبال کنید.

فیزیوتراپی در صورت تجویز متخصص می‌تواند تا حد زیادی به تسکین درد، کاهش تورم، افزایش قدرت و انعطاف‌پذیری، بهبود دامنه حرکتی، افزایش سرعت و استقامت، بهبود هماهنگی و تعادل کمک کند. فیزیوتراپیست‌ها تمرینات تقویتی و کششی مناسبی را آموزش می‌دهند و می‌توانند بریس‌ها، کفی‌ها یا سایر ارتزهای مناسب را پیشنهاد دهند.

اگر اضافه‌ وزن دارید وزن کم کنید.

وزن اضافی در همه سنین می‌تواند فشار بیش‌ازحدی را به مفصل زانو وارد کند؛ بنابراین سعی کنید با یک ورزش سبک و منظم مانند پیاده‌روی و پیروی از یک رژیم غذایی متعادل به وزن مناسب برسید تا فشار از روی زانوها برداشته شود.

در موارد خاص که فرد به علت جدی‌تری مانند شرایط پزشکی دچار درد زانو شده است، درمان‌ها به شکل زیر می‌باشند:

درمان بیماری ازگود-شلاتر

  • برای کاهش درد از داروهای ضدالتهاب مانند ناپروکسن استفاده کنید.

  • برای کاهش میزان درد و تورم می‌توانید از یخ استفاده کنید.

  • به یک برنامه ورزشی تحت نظر متخصص متعهد شوید.

  • از طریق الکتروتراپی (با استفاده از جریان الکتریکی) و یا آب‌درمانی درد و ناراحتی را تسکین دهید.

درمان سندرم سیندلینگ-لارسن جوهانسون

  • برای کاهش درد از داروهای ضدالتهاب مانند ایبوپروفن استفاده کنید.

  • برای کاهش درد و تورم از یخ استفاده کنید.

  • به یک برنامه کششی و تقویتی مناسب تحت نظر پزشک متعهد شوید.

  • از طریق الکتروتراپی (با استفاده از جریان الکتریکی) و یا آب‌درمانی درد و ناراحتی را تسکین دهید.

  • از روش‌های دست‌کاری و ماساژ تحت نظر متخصص استفاده کنید.

درمان آرتریت

  • به یک برنامه تمرینی برای تقویت عضلات تحت نظر متخصص پایبند باشید.

  • طبق دستور متخصص ارتوپد از آتل، بریس و یا ارتز استفاده کنید.

  • آب‌درمانی را در نظر بگیرید.

  • در صورت صلاحدید ارتوپد و نیاز به روماتولوژیست مراجعه کنید.

درمان استئوکندریت دیسکانس

  • استفاده از سرما درمانی

  • استفاده از روش‌های الکتروتراپی و یا آب‌درمانی.

  • پیروی از یک برنامه تمرینی مناسب تحت نظر متخصص ارتوپدی

  • درمان‌های بافت نرم، ازجمله رهاسازی میوفاشیال، نقاط ماشه‌ای و ماساژ

درمان رباط‌های آسیب‌دیده

  • تکنیک پرش را از طریق فیزیوتراپی دوباره آموزش ببینید.

  • برای محافظت بهتر از زانو، باسن و ران را تقویت کنید.

  • عمل جراحي

درمان‌های غیرجراحی ساده گاهی تنها چیزی است که برای مدیریت بیشتر زانو درد در زنان جوان مورد نیاز است. با این‌حال، ازآنجایی‌که دلایل بالقوه زیادی برای زانو درد وجود دارد، برخی از شرایط برای درمان نیاز به جراحی دارند، به‌ویژه مواردی که به دلیل پارگی بافت نرم و ضربه‌ای که باعث شکستن استخوان‌ها می‌شود، ایجاد شده باشد. شما و متخصص ارتوپدتان در زمان تشخیص و معاینات، درباره همه گزینه‌های درمانی بحث می‌کنید و یک برنامه درمانی ایجاد می‌کنید که معمولاً با روش‌های غیرجراحی شروع می‌شود، مگر اینکه جراحی تنها روش درمانی باشد.

 

آیا می‌توان از زانو درد در زنان جوان پیشگیری کرد؟

بیشتر زانو دردهایی که در اثر آسیب یا استفاده بیش‌ازحد ایجاد می‌شوند (نه آن‌هایی که به دلیل شرایط پزشکی ایجاد می‌شوند) را می‌توان با کمی توجه و مراقبت پیشگیری کرد، ازجمله:

  • اطمینان حاصل کنید که کفش مناسب برای فعالیت یا ورزش می‌پوشید و از زانوبند و محافظ پا مطابق با فعالیت خود استفاده کنید.

  • کفش‌های خراب شده و وسایل قدیمی مربوط به ورزش را تعویض نمایید.

  • در تمرینات تقویت عضلات شرکت کنید. با یک مربی خوب مشورت کنید تا مطمئن شوید که فرم مناسب و هم ترازی بدن را به درستی رعایت می‌کنید. همیشه قبل و بعد از تمرین، تمرینات گرم کردن و خنک کردن را انجام دهید.

  • با تمرینات کششی مناسب یا یوگا عضلات خود را انعطاف‌پذیر نگه دارید.

  • در فعالیت‌هایی که باعث ایجاد یا تشدید درد زانو می‌شود، شرکت نکنید.

بیشتر زانو درد در جوانان را می‌توان با درمان‌های ساده کنترل کرد. با این‌حال، بسیاری از پارگی‌های بافت نرم و شکستگی‌های استخوانی برای درمان نیاز به جراحی دارند. اکثر جوانان در صورت پیروی از برنامه بهبودی ارائه شده توسط متخصص ارتوپد خود، بدون مشکلات طولانی‌مدت بهبود می‌یابند. ازآنجایی‌که دلایل زیادی برای زانو درد وجود دارد، حتماً از متخصص ارتوپد خود برای اطلاعات خاص در مورد پیش‌آگهی طولانی‌مدت وضعیت زانو توضیح بخواهید.

 

چه زمانی باید برای تشخیص علت زانو درد در زنان میانسال به متخصص ارتوپد مراجعه کرد؟

هرگونه ناراحتی که زندگی شما را مختل کرده باشد باید توسط متخصص بررسی شود؛ اما در مورد درد زانو به‌طورکلی در شرایط زیر حتماً باید در اسرع وقت به یک متخصص ارتوپدی خوب مراجعه کنید:

  • درد بیش از دو هفته طول کشیده است یا سطح درد در حال افزایش است.

  • زانوی دختر جوان شما در هنگام لمس قرمز، متورم یا گرم است.

  • وقتی نمی‌توانید وزنتان را روی پای خود بیندازید و می‌لنگید.

  • زانوی شما قفل می‌شود و نمی‌توانید حرکت کنید.

  • به نظر می‌رسد که کاسه زانو از جای خود خارج می‌شود یا زانو پیچ‌خورده به نظر می‌رسد.

  • در حین یا بعد از فعالیت زانو درد دارید.

  • در زانوی شما در حین حرکت صدایی دردناك یا صدای كلیك وجود دارد.

  • قدرت یا دامنه حرکتی شما محدود شده است.

  • درد به‌ قدری است که شما را هنگام شب بیدار می‌کند.

 

علت درد زانو در چهل سالگی و سالمندی

به نظر می‌رسد درد زانو یک شکایت رایج در زنان میانسال و بالغ است که دلایل احتمالی متفاوتی دارد که منجر به انواع مختلف درد می‌شود. یک مطالعه جدید بر روی الگوهای زانو درد که به‌طور دوره‌ای طی 12 سال در یک جمعیت نماینده در بریتانیا ارزیابی شده است، نشان می‌دهد که تقریباً دوسوم (63٪) از زنان 50 ساله و بالاتر حداقل یک‌بار، به‌طور مداوم یا متناوب در چنین دوره‌ای زانو درد را تجربه می‌کنند.

محققان دریافتند که این الگوها در زنان با BMI بالاتر، با آسیب قبلی زانو یا اسکن‌هایی که نشان می‌دهد استئوآرتریت (OA) دارند، بیشتر است.

درک شیوع و پیش‌بینی‌کننده‌های زانو درد اولین گام در توسعه برنامه‌های ارزیابی جامع درد است که می‌تواند به گزینه‌های درمانی هدفمندتری برای کسانی که تحت‌فشار استئوآرتریت هستند، منجر شود. نتایج این تحقیق به شکل زیر است:

  • 44 % از زنان گزارش کردند که هر روز درد را تجربه کرده‌اند.

  • 23 % گزارش کردند که درد در اکثر روزها را تجربه کرده‌اند.

  • از بین کسانی که دردهای متفاوتی را تجربه کردند، 9٪ درد مداوم، 24٪ درد تصادفی و 29٪ درد متناوب داشتند.

این آمار نشان می‌دهد که علت زانو درد در زنان میانسال و مسن بیشتر، شرایط طبیعی مربوط به افزایش سن مانند آرتروز است ولی اگر از سنین پایین به فکر این آسیب‌ها باشید و مراقبت لازم را انجام دهید قطعاً در سنین بالاتر کمتر دچار دردهای زانوی آزاردهنده و کاهش‌دهنده دامنه حرکتی خواهید شد و از نیاز به جراحی در امان خواهید ماند.

سخن پایانی

همان‌طورکه ملاحظه کردید، دلایل مختلفی می‌تواند علت زانو درد در زنان جوان یا علت زانو درد در زنان میانسال باشد؛ بنابراین پاسخ به سؤال علت زانو درد چیست بسیار متعدد است. آنچه مهم است این است که شما با دیدن علائم درد و سایر علائم گفته‌شده در شرایط مختلف درصورتی‌که علائم بیش از چند روز ادامه داشتند در اسرع وقت به یک متخصص ارتوپد خوب و باتجربه مراجعه کنید تا هرچه زودتر علت تشخیص داده شده و درمان آغاز شود؛ زیرا برخی از بیماری‌ها و شرایط پیش‌رونده هستند و هرچه تشخیص دیرتر انجام شود درمان سخت‌تر می‌شود.

شما می‌توانید جهت ارزیابی‌های کامل توسط متخصصین به‌نام و باتجربه ما به کمک تجهیزات روز دنیا به این مرکز تخصصی ارتوپدی مراجعه نمایید. جهت گرفتن نوبت نیز می‌توانید از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما استفاده کنید.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید