لودر سایت
آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8
تماس با ما
آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

زانو از پیچیده‌ترین و مهم‌ترین مفاصل بدن است که نقش اساسی در حرکات مختلف روزانه مانند راه رفتن، نشستن، دویدن و … دارد و برای فعالیت مدام خم و راست می‌شود؛ اما گاهی ممکن است هنگام نشستن و برخاستن دردی را در ناحیه زانوی خود احساس کنید. علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن بسیار متغیر است و از یک خستگی ساده ناشی از کار بیش‌ازحد تا مشکلات جدی‌تر مانند آرتروز می‌تواند متفاوت باشد. تنها کسی که به‌طور قطعی می‌تواند علت درد زانو هنگام بلند شدن از زمین و برعکس را برایتان مشخص کند یک متخصص ارتوپد باتجربه در این زمینه است.

cause-knee-pain-sitting-standing-up

علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن چیست؟

دلایل مختلفی می‌تواند علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن باشد که برخی از عادی‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

نشستن برای مدت طولانی

نحوه حرکت از حالت نشسته به حالت ایستاده

ناراحتی قبلی زانو که در هنگام نشستن و بلند شدن ایجاد درد می‌کند.

در این شرایط عوامل زیر می‌تواند تأثیرگذار باشد:

مدت‌زمانی که در حالت نشسته هستید.

موقعیتی که در آن نشسته‌اید.

مبلمانی که روی آن نشسته‌اید.

هنگامی‌که برای مدت طولانی غیرفعال هستید و در حالت نشسته قرار دارید، ممکن است درد زانو را هنگام بلند شدن تجربه کنید. نشستن برای مدت معین و طولانی می‌تواند باعث سفت شدن عضلات و تاندون‌های شما شود و همین امر نیز می‌تواند باعث ناراحتی هنگام بلند شدن شود. نشستن طولانی‌مدت در بسیاری از افراد به دلایل زیر اتفاق می‌افتد:

کار خاصی مانند درست کردن یک وسیله یا انجام کارهای هنری و …

تماشای یک فیلم یا نمایش طولانی

وعده‌های غذایی طولانی

تماشای تلویزیون یا استفاده از کامپیوتر به مدت طولانی

چه چیزی می‌تواند علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن را تشدید کند؟

طبق گزارشات دانشکده پزشکی هاروارد معمولاً نشستن طولانی‌مدت بیش از 6 تا 8 ساعت در روز به‌طور بالقوه برای شما مضر است و می‌تواند تشدید کننده علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن باشد. آن‌ها توصیه می‌کنند که از نشستن طولانی‌مدت جدا خودداری کنید، اما اگر مجبور هستید برای مدت طولانی بنشینید، حداقل هر 30 تا 60 دقیقه یک‌بار حرکت کنید و حرکات کششی انجام دهید تا عضلات شما ضعیف نشوند و دچار درد زانو هنگام بلند شدن یا برعکس نشوید.

نشستن در یک موقعیت نادرست، مانند پاهای روی هم یا خم‌شده در زیر شما نیز می‌تواند به کاسه زانو فشار اضافی وارد کند و باعث ناراحتی هنگام برخاستن شود. پس بهتر است که اگر می‌دانید که قرار است برای مدت طولانی بنشینید، با موقعیت‌های ارگونومیک آشنا شوید و از ایجاد فشار اضافی جلوگیری نمایید.

علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن با توجه به نظر متخصصین در این زمینه

تا اینجا تنها مواردی را در مورد علت درد پا هنگام بلند شدن از زمین بیان کردیم که بیشتر به دلیل حرکات و فعالیت‌های اشتباه خودمان رخ می‌دهد؛ اما برخی از شرایط پزشکی نیز می‌توانند علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن باشند. این دلایل عبارت‌اند از:

  • آرتروز

زمانی که برای مدتی زانوهای خود را حرکت نداده‌اید و شروع به احساس سفتی و درد می‌کنید، ممکن است دچار آرتروز شده باشید. استئوآرتریت که یک بیماری در مفاصل است همچنین ممکن است هنگام برخاستن باعث ناراحتی زانو شود.

التهاب مزمن مفصل یا آرتروز معمولاً افراد بالای 50 سال را بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما می‌تواند در افراد جوان‌تر هم ظاهر شود. درمان آرتروز در زانو می‌تواند از طریق روش‌های زیر بسته به‌شدت علائم و شرایط بیمار انجام شود:

فیزیوتراپی و کاردرمانی

استفاده از استامینوفن

مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی، مانند ایبوپروفن

تزریق اوزون یا کورتیزون

تعویض مفصل با جراحی

درد پاتلوفمورال (PFP)

طبق نتایج یک مطالعه در سال 2016، حدود 50 درصد از افراد مبتلا به PFP به دلیل نشستن طولانی‌مدت با زانوهای خمیده دچار این مشکل شده‌اند و هنگام برخاستن احساس درد در زانو دارند. افراد مبتلا به PFP که به‌عنوان زانوی دونده نیز شناخته می‌شود، معمولاً هنگام چمباتمه زدن و بالا و پایین رفتن از پله‌ها درد و ناراحتی زانو را تجربه می‌کنند. دلایل اصلی ایجاد این بیماری عبارت‌اند از:

استفاده بیش‌ازحد از مفصل زانو

عدم تعادل عضلات زانو و لگن

آسیب کاسه زانو

درمان PFP و مدیریت علائم آن می‌تواند از طریق روش‌های زیر تحت نظر یک ارتوپد خوب انجام شود:

تمرینات توانبخشی

استفاده از بریس‌های حمایتی یا نوارچسب

استفاده از یخ بر روی زانو بعد از ورزش

استفاده از داروهای ضد درد، مانند استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن (ادویل)

عمل جراحي

بورسیت زانو یا التهاب‌های بورس‌های زانو

التهاب بورس به وضعیتی گفته میشود که بورس‌ها یعنی کیسه‌های کوچک و پر از مایع پشت زانو که وظیفه حمایت از زانو در برابر ضربه را دارند به هر دلیلی مانند ضربه، حرکات مکرر و … دچار التهاب شوند. درواقع یکی از دلایل بسیار شایع زانو درد هنگام نشستن و برخاستن محسوب میشود.

  • آسیب های لیگامان ها

منظور از لیگامان‌ها، رباطهای جانبی داخلی و خارجی است که وظیفه اتصال استخوان‌ها به همدیگر را برای حرکت آسان به عهده دارند. همچنین از حرکات جانبی ران و ساق نسبت به هم جلوگیری می‌کنند تا زانو هنگام حرکت بیش از حد به طرفین حرکت نکنند. آسیب به تاندون‌ها می‌تواند حرکت را سخت کرده و درد را در این نواحی ایجاد کند.

  • آسیب های تاندونی

تاندون ها، نوعی بافت نرم و فیبری هستند که ماهیچه و استخوان را به هم وصل میکنند. عوامل مختلفی مانند کار بیش از حد میتواند به این بافت‌ها آسیب برساند و یا در برخی ورزش‌ها منجر به پارگی ناگهانی آن شده و درد را ایجاد کند. تاندونیت کشکک زانو یکی از شایع‌ترین حالت‌های آسیب به تاندون‌ها است.

  • وضعیت نشستن یا ایستادن

یکی از مواد مهم در رابطه با ایجاد درد زانو هنگام نشستن یا ایستادن که زیاد به آن توجه نمیشود وضعیت نشستن و ایستادن اشتباه است. مثلا وقتی که زانوها زمان زیادی در حالت خم و فشار باشد طبیعی است که هنگام بلند شدن ناراحتی و درد ایجاد شود. این وضعیت کم کم میتواند آسیب های دیگری نیز وارد کند.

  • آسیب منیسک ها

مینیسک غضروفی است که در ناحیه جانبی زانو بین استخوان‌های پایین و بالای ران قرار دارد و مانند فنر به حرکت زانو کمک می‌کند. مینیسک‌ها بخصوص در افرادی که ورزش حرفه ای انجام میدهند به شدت مستعد آسیب هستند و میتوانند درد زانو هنگام نشستن و ایستادن را ایجاد کنند.

  • کیست بیکر

کیست بیکر یک حالت تومور و برآمدگی است که به دلیل برجسته شدن و یا تجمع مایع بین مفصلی، در ناحیه پشت زانو رخ میدهد و میتواند منجر به درد زانو هنگام نشستن و ایستادن شود.

  • مبلمان و زانو درد

طراحی ارگونومیک صندلی که روی آن نشسته‌اید نیز می‌تواند علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن باشد. به‌عنوان‌مثال، اگر برای مدت طولانی در دفتر کار خود می‌نشینید، صندلی شما باید به‌درستی طراحی‌شده و با سایر مبلمانی که استفاده می‌کنید، مانند میزتان، در تراز مناسبی قرار بگیرد.

اگر فضای کاری شما در فاصله و ارتفاع مناسب قرار نگرفته باشد، ممکن است بدن خود را در وضعیتی نامناسب نگه دارید که به‌مرورزمان باعث درد زانو و علت درد پا هنگام بلند شدن از زمین خواهد شد.

درد زانو در یک ایستگاه کاری اغلب با قرار گرفتن صندلی خیلی پایین یا بالا تشدید می‌شود، بنابراین زانوهای خود را برای مدت طولانی خمیده نگه ندارید و سعی کنید ارگونومی مناسب بدن را به‌درستی حفظ کنید. بدین منظور مثلاً اگر پشت میز یا پیشخوان کار می‌کنید، می‌توانید این مراحل را برای کاهش درد زانو و سایر مفاصل انجام دهید:

  • یک صندلی ارگونومیک انتخاب کنید که به‌درستی از انحنای ستون فقرات شما در ناحیه کمرتان پشتیبانی کند.
  • ارتفاع صندلی خود را طوری تنظیم کنید که وقتی پاهایتان صاف روی زمین قرار می‌گیرند، ران‌هایتان موازی با زمین باشند.
  • اگر نمی‌توانید ارتفاع صندلی را به‌درستی تنظیم کنید یا اگر ارتفاع میزتان طوری است که مجبورتان می‌کند پاهایتان را به سمت زمین بکشید تا بتوانید کف پاها را روی زمین قرار دهید، از یک زیرپایی مناسب استفاده کنید تا ران‌ها موازی زمین قرار بگیرند.
  • دسته‌های صندلی را طوری تنظیم کنید که بازوهایتان بتوانند به‌راحتی روی آن‌ها قرار گیرند و شانه‌هایتان آرام باشد.
  • میز شما باید زانوها، ران‌ها و پاهای شما را حمایت کند.
  • اگر با رایانه کار می‌کنید، مانیتور را مستقیماً در مقابل خود و بالای صفحه را در سطح چشم (کمی پایین‌تر) قرار دهید. زمانی که صاف روی صندلی خود می‌نشینید باید به‌اندازه یک بازو با مانیتور فاصله داشته باشد.
  • صفحه‌کلید شما باید مستقیماً جلوی مانیتور شما باشد.
  • اگر هنگام نشستن و برخاستن زانو درد دارید، ممکن است نیاز باشد از یک میز ایستاده استفاده کنید تا کمتر به نشستن نیاز داشته باشید.

علت صدا دادن زانو در نوجوانان چیست؟

موارد مختلفی می‌تواند علت صدا دادن زانو در نوجوانان یا کرپیتوس باشد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

حباب‌های هوا

صدای ترکیدن در زانو معمولاً از نفوذ هوا به داخل بافت نرم ایجاد می‌شود و راه خود را به ناحیه اطراف مفصل پیدا می‌کند و باعث ایجاد حباب‌های ریزی در مایع سینوویال می‌شود. وقتی فردی زانوهای خود را خم می‌کند یا دراز می‌کند، حباب‌ها می‌توانند منفجر شوند که با صدای ترکیدن همراه هستند. این علامت گاهی جدی است و باید توسط ارتوپد بررسی شود.

آسیب به مفصل زانو

گاهی آسیب به مفصل زانو بخصوص در نوجوانان به دلیل فعالیت‌های شدید و زیادی که انجام می‌دهند یا ضایعات بافتی نیز می‌تواند علت صدا دادن زانو در نوجوانان باشد. در هردوی این شرایط ارزیابی و درمان توسط متخصص ارتوپد ضروری است.

اگر هنگام ضربه زدن یا گیرکردن زانو درد وجود دارد، می‌تواند به این دلیل باشد که بافت اسکار، پارگی منیسک یا تاندون روی استخوان بیرون زده در مفصل زانو دچار مشکل شده است.

درد یا تورم می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل جدی‌تر مانند سندرم درد کشکک رانی (PFS)، پارگی در غضروف یا سایر بافت‌های نرم یا آرتروز نیز باشد. این مسائل ممکن است نیاز به مراقبت پزشکی خاصی داشته باشند و باید تحت نظر متخصص درمان شوند.

سندرم درد پاتلوفمورال

 زمانی که فشار بین کاسه زانو و استخوان ران بیشتر از حد معمول باشد، غضروف مفصل شروع به نرم شدن کرده و کم‌کم از بین می‌رود. ازآنجایی‌که غضروف حالت نرمیِ خود را از دست می‌دهد، می‌تواند منجر به اصطکاک و وضعیتی به نام سندرم درد کشکک ران (PFS) یا “زانوی دونده” شود.

PFS  می‌تواند ناشی از ضربه یا استفاده بیش‌ازحد باشد. همچنین اگر قسمتی از زانوی فرد به‌خوبی تراز نشده باشد، می‌تواند به وجود بیاید. این عامل بخصوص در جوانان و ورزشکاران بیشتر می‌تواند منجر به ناراحتی‌های زانو شود.

ورزش‌های سخت مانند دویدن روی سطح شیب‌دار، چمباتمه زدن و بالا رفتن از پله‌ها می‌تواند به ناحیه بین استخوان ران و مفصل کاسه زانو فشار بیشتری وارد کند. افزایش ناگهانی فعالیت بدنی، مانند ورزش مکرر یا دویدن در یک مسیر طولانی یا در زمین‌های ناهموارتر از حد معمول نیز می‌تواند باعث این آسیب شود.

 یکی دیگر از عوامل خطر برای کرپیتوس مرتبط با PFS، ضربه به زانو است. این شرایط می‌تواند به دلیل افتادن یا برخورد با زانو بر روی داشبورد خودرو در تصادفات جاده‌ای رخ دهد.

اولین خط درمان برای این بیماری شامل استراحت، استفاده از یخ، فشرده‌سازی و بالا بردن پاها در ارتفاعی هم‌سطح قلب یا کمی بالاتر است. استفاده از داروهای ضدالتهاب و تمرینات فیزیوتراپی نیز می‌توانند آن را تسکین دهند. اگر این روش‌ها کمکی نکرد، آتل‌بندی، جراحی یا هر دو ممکن است لازم باشد که توسط متخصص ارتوپد مشخص می‌شود.

برای جلوگیری از این مشکل، هر فردی که در حال ورزش است، باید مطمئن شود که همیشه از تکنیک‌ها، کفش و تجهیزات مناسب استفاده می‌کند و حتماً قبل از شروع ورزش سخت بدن خود را گرم کند.

غضروف پاره شده

یکی دیگر از موارد علت صدا دادن زانو در نوجوانان می‌تواند پارگی منیسک باشد که از جنس غضروف است. منیسک می‌تواند در حین فعالیت‌های ورزشی، مانند زمانی که فرد زانوی خود را می‌پیچاند، پاره شود. همچنین ممکن است با بالا رفتن سن افراد، نازک شدن و پارگی منیسک رخ دهد.

علائم عبارت‌اند از:

  • ورم
  • سفتی یا سختی
  • مشکل در کشش زانو

آرتروز زانو

اگر صدا دادن زانو در نوجوانان همراه با درد باشد، می‌تواند نشانه اولیه آرتروز (OA) زانو باشد. استئوآرتریت معمولاً درنتیجه ساییدگی و پارگی رخ می‌دهد و با افزایش سن بدتر می‌شود. در استئوآرتریت غضروفی که انتهای استخوان‌های مفاصل را می‌پوشاند، به‌تدریج از بین می‌رود.

استخوان‌ها روی این سطح ناهموار ساییده می‌شوند که منجر به درد و مشکلات حرکتی می‌شود. این شرایط احتمالاً در میان افراد چاق یا کسانی که در گذشته آسیب دیده‌اند، بیشتر است.

کرپیتوس پس از جراحی یا تروما

بسیاری از افرادی که جراحی تعویض مفصل زانو را انجام می‌دهند یا دچار تروماهایی مانند سقوط یا تصادف می‌شوند ممکن است در طول بهبودی یا بعدازآن دچار این عارضه شوند.

یکی دیگر از دلایل کرپیتوس پس از جراحی، آرتوفیبروز یا ایجاد بافت اسکار ناشی از برخی از جراحی‌ها است. این بافت اسکار اضافی می‌تواند منجر به درد و سفتی در مفصل شود.

تشخیص علت درد پا هنگام بلند شدن از زمین چگونه انجام می‌شود؟

اگر درد هنگام نشستن و برخاستن به‌صورت مداوم ایجاد می‌شود، حتماً باید در اسرع وقت به یک دکتر زانو درد خوب برای تشخیص علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن و درمان مناسب مراجعه کنید. متخصص برای تشخیص علت درد پا هنگام بلند شدن از زمین ابتدا یک شرح‌حال از شما می‌گیرد و در مورد مسائلی مانند علائم، مدت‌زمان درد، مواردی که درد را تشدید می‌کند و … از شما سؤال می‌پرسد.

 سپس یک معاینه فیزیکی کامل از زانو و علائم مشهود مانند احساس بی‌حسی، درد، سوزش و … انجام می‌دهد. در مرحله بعد اگر پزشک به مورد خاصی مشکوک شده باشد یا برای تأیید تشخیص نهایی ممکن است آزمایشاتی مانند تصویربرداری با اشعه ایکس از زانو، ام‌آرآی یا سی‌تی‌اسکن را نیز برایتان تجویز کند.

روش‌های محافظت از زانو

برای کمک به محافظت از زانو، می‌توانید تمریناتی را برای تقویت عضلات چهار سر ران و کل زانو انجام دهید. عضلات چهارسر ران قوی‌تر می‌توانند بار روی مفصل کشکک رانی را کاهش دهند و خطر ساییدگی غضروف را نیز کم خواهند کرد. ورزش منظم و صحیح تحت نظر متخصص نیز می‌تواند به افراد مبتلا در رفع علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن کمک بزرگی نماید.

روش‌های دیگر جهت محافظت از زانوی شما عبارت‌اند از:

پوشیدن کفش مناسب

گرم کردن بدن قبل از ورزش و کشش بعدازآن

حفظ وزن سالم برای کاهش استرس و فشار اضافی روی زانو

پیاده‌روی و شنا نیز فعالیت‌های خوبی برای تقویت عضلات پا هستند و به‌نوبه خود می‌توانند فشار روی زانو را کاهش داده و به بهبود و سلامت آن کمک کنند.

برای رفع زانو درد چه بخوریم ؟

روال روزمره زندگی شما می‌تواند تأثیر زیادی بر سلامت و طول عمر مفاصل شما بخصوص زانو داشته باشد. به‌عنوان‌مثال، انتخاب غذاهایی که باعث تراکم بیشتر استخوان، تقویت بافت همبند و کاهش التهاب می‌شوند، می‌تواند به شما در جلوگیری از صدمات و حفظ مفاصل شما برای یک زندگی طولانی و فعال کمک کند.

ما اغلب بیمارانی را می‌بینیم که در مورد ایجاد تغییرات در سبک زندگی برای کاهش درد مفاصل کنجکاو هستند. بااین‌حال، پزشکان ارتوپد ما اعتقاد دارند که تغییر همه چیز به‌یک‌باره دشوار است؛ اما شروع این تغییر از رژیم غذایی یک ایده فوق‌العاده و انجام‌شدنی است. سؤالی که ممکن است در ذهن شما ایجاد شده باشد این است که برای رفع زانو درد چه بخوریم ؟

در اینجا برخی از مواد غذایی را به شما معرفی خواهیم کرد که به کاهش درد و افزایش تحرک در مفاصل زانوها کمک کند. این مواد غذایی عبارت‌اند از:

1. اسیدهای چرب امگا 3 یا روغن برخی از انواع ماهی

ماهی‌های آب سرد منبع فوق‌العاده‌ای از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که مواد مغذی ضروری برای سلامت انسان می‌باشند. این مواد مغذی مهم گاهی اوقات به‌عنوان اسیدهای چرب  غیراشباع نیز نامیده می‌شوند. پروتئین موجود در این ماهی‌ها التهاب را در بدن کاهش می‌دهند، عملکرد مغز را بهبود می‌بخشند و خطر بیماری قلبی، دیابت و سایر بیماری‌ها مانند مشکلات مفاصل در زانوها را نیز ا کاهش می‌دهند.

امگا 3 را می‌توان در ماهی‌های آب سرد مانند تن، سالمون، قزل‌آلا، هالیبوت و ساردین یافت. مصرف روزانه مکمل روغن ماهی راه دیگری برای جذب امگا 3 است که می‌توانید تحت نظر متخصص از آن استفاده کنید.

2. استفاده از آجیل و دانه‌ها

حتی اگر گیاه‌خوار هستید امگا 3 را می‌توان در انواع مغزها و دانه‌ها نیز یافت. مصرف روزانه مقدار کمی گردو، بادام، دانه کتان، دانه چیا یا آجیل کاجی می‌تواند به کاهش التهاب در مفاصل و بافت همبند کمک کند.

3. استفاده از سبزیجات چلیپایی

سبزیجات چلیپایی معمولاً با خانواده خردل و کلم مرتبط است. سبزیجات برگ‌دار مانند سبزی خردل، آروگولا، کلم پیچ و کلم بنفش از خانواده براسیکا یا سبزیجات چلیپایی هستند. چندین سبزیجات محبوب دیگر و خوشمزه ازجمله کلم بروکلی، گل‌کلم و کلم بروکسل نیز می‌توانند پاسخ مناسبی به سؤال برای رفع زانو درد چه بخوریم باشند. این مواد غذایی دارای مسدودکننده‌های آنزیمی هستند که می‌توانند درد و تورم مفاصل را کاهش دهند. به‌علاوه، آن‌ها سرشار از فیبر، ویتامین و مواد مغذی برای سلامتی و تندرستی کلی هستند.

4. استفاده از میوه‌های رنگارنگ

میوه‌ها گاهی اوقات به دلیل محتوای قند بالایی که دارند، ممکن است کمتر برای مفاصل توصیه شوند، اما بسیاری از آن‌ها آنتی‌اکسیدان‌های عالی هستند. درست مانند سبزیجات، برخی از میوه ها در کاهش التهاب در بدن مؤثرتر از سایرین می‌باشند. بخصوص میوه‌هایی مانند زغال‌اخته و انواع توت‌های قرمز که سرشار از آنتوسیانین (یکی از قوی‌ترین فلاونوئیدها) هستند می‌توانند به کاهش التهاب مفصلی کمک کنند. سیب، یکی دیگر از میوه‌های غنی از فیبر و ترکیبات ضدالتهاب است و فواید بیشتری برای سلامت روده دارد.

آناناس نیز به دلیل محتوای بروملین در این فهرست قرار می‌گیرد. بروملین ماده مغذی است که ثابت شده است درد مفاصل ناشی از استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید را کاهش می‌دهد. گوجه‌فرنگی نیز جزو میوه‌هایی است که به دلیل آنتی‌اکسیدان‌های قوی خود به نام لیکوپن می‌تواند برای درد مفاصل مفید باشد. جالب است بدانید گوجه پخته شده لیکوپن بیشتری از نوع خام آن دارد.

5. روغن‌ زیتون

روغن نباتی، روغن آفتابگردان و روغن بادام‌زمینی خود را کنار بگذارید. همه این‌ها می‌توانند التهاب را افزایش دهند. در عوض، چند قاشق غذاخوری روغن ‌زیتون را برای پخت‌وپز و تهیه سس سالاد انتخاب کنید. روغن‌ زیتون نیز منبع دیگری از چربی امگا 3 است.

6. عدس و لوبیا

لوبیا و عدس منبع عالی پروتئین، فیبر و مواد معدنی ضروری هستند. آن‌ها همچنین دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی هستند. لوبیای سیاه، عدس، نخود، لوبیاچیتی و سویا همگی منابع عالی آنتوسیانین هستند که در کاهش التهاب نقش مهمی ایفا می‌کنند. البته ممکن است در ابتدا کمی دچار نفخ شوید ولی اگر این مواد را به‌صورت منظم و وعده‌های کوچک در رژیم غذایی خود قرار دهید دستگاه گوارش به آن عادت کرده و نفخ کمتری ایجاد می‌کنند. همچنین روش پخت می‌تواند در کاهش نفخ تأثیر داشته باشد.

سایر مواد غذایی کمک کننده برای کاهش درد مفاصل مانند زانو درد عبارت‌اند از:

  • سبزیجات ریشه‌ای مانند سیر، پیاز، زنجبیل و زردچوبه
  • غلات کامل مانند نان سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای و …
  • انواع آبگوشت (گلوکزامین، کندرویتین و اسیدهای آمینه موجود در آبگوشت به‌خوبی به حفظ سلامت مفاصل کمک می‌کنند. کلسیم نیز برای تراکم استخوان ضروری است که آب استخوان حاوی همه این‌ها می‌باشد.)
  • شکلات تلخ
  • و …

سخن آخر

همان‌طورکه ملاحظه کردید دلایل مختلفی به عنوان علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن وجود دارد که از فعالیت زیاد تا موارد جدی مانند آرتروز می‌تواند متفاوت باشد. بسیار مهم است که اگر علائم درد همیشگی است یا ادامه‌دار است، در اسرع وقت به یک متخصص زانوی خوب مراجعه کنید تا هرچه زودتر تشخیص انجام‌شده و درمان مناسبی صورت پذیرد؛ زیرا برخی از آسیب‌ها مانند آرتروز پیش‌رونده هستند که در صورت تشخیص زودهنگام می‌توان درمان مناسب‌تری برای آن‌ها صورت داد.

شما می‌توانید جهت تشخیص سریع‌تر و بهتر به متخصصان مجرب ما مراجعه نمایید که به کمک تجهیزات بروز دنیا بهترین تشخیص و درمان را برایتان انجام می‌دهند. برای گرفتن نوبت می‌توانید از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما استفاده کنید.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید