کلینیک دکتر احمد
برترین مرکز درمان مشکلات ارتوپدی کشور

آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

زانو بزرگ‌ترین مفصل بدن است و در صدر فهرست شایع‌ترین ناحیه درد مفاصل قرار دارد. نادیده‌گرفتن علائم درد زانو یا تأخیر در درمان می‌تواند منجر به آسیب جبران‌ناپذیر زانو شود.

اگر با دردی مواجه هستید که فروکش نمی‌کند یا مفصلی که قفل می‌شود، آنها را نادیده نگیرید و دراسرع‌وقت به پزشک مراجعه کنید. در این مقاله ضمن پاسخ به این که برای زانو درد به چه دکتری مراجعه کنیم؟ به بررسی انواع مشکلات زانو، علائم، علل و درمان‌های احتمالی دکتر زانو درد می‌پردازیم.

doctor-see-knee-pain

 

فهرست مطالب

 

برای زانو درد به چه دکتری مراجعه کنیم تا دلایل آن را تشخیص دهد؟

حرکت و فعالیتی که بیشتر ما در زندگی روزمره خود بدیهی می‌دانیم، برای افرادی که زانو درد شدید دارند غیرممکن به نظر می‌رسد.

زانو بزرگ‌ترین مفصل بدن است و در صدر فهرست شایع‌ترین ناحیه درد مفاصل قرار دارد. مهم‌ترین عللی که باعث درد زانو می‌شوند شامل:

آسیب‌های زانو

اختلالات دژنراتیو

مشکلات متابولیک

عفونت

برای زانو درد به چه دکتری مراجعه کنیم تا آسیب‌های شایع را تشخیص دهد؟

شکستگی:

هر یک از استخوان‌های داخل یا اطراف زانو ممکن است دچار شکستگی شود ولی مفصل کشکک یا کاسه زانو شایع‌ترین استخوان آسیب‌دیده در شکستگی‌ها است.

ضربه شدید مانند سقوط یا تصادف رانندگی عامل بیشتر شکستگی‌های زانو است. افراد مبتلا به پوکی‌استخوان زمینه‌ای ممکن است زانوهای خود را فقط با قدم گذاشتن در مسیر اشتباه یا زمین‌خوردن بشکنند.

آسیب‌های رباط صلیبی قدامی:

رباط صلیبی قدامی  (ACL) به‌صورت مورب در جلوی زانو قرار می‌گیرد و ثبات حیاتی را برای مفصل فراهم می‌کند. آسیب‌های ACL می‌تواند جدی باشد و نیاز به جراحی داشته باشد.

آسیب‌های ACL در یک مقیاس از یک تا سه درجه‌بندی می‌شوند. پیچ‌خوردگی درجه ۱ یک آسیب خفیف به ACL است، درحالی‌که درجه ۳ به پارگی کامل اشاره دارد.

ورزشکارانی که در ورزش‌های تماسی مانند فوتبال شرکت می‌کنند اغلب به ACL خود آسیب می‌رسانند. بااین‌حال، ورزش‌های تماسی تنها علت این آسیب نیست. فرود نادرست از یک پرش یا تغییر جهت سریع در حرکت می‌تواند منجر به پارگی ACL شود.

دررفتگی:

دررفتگی زانو زمانی اتفاق می‌افتد که استخوان‌های زانو از قرارگیری و تراز مناسب خود خارج شوند. در دررفتگی زانو، ممکن است یک یا چند استخوان از جای خود خارج شوند. ناهنجاری‌ها یا ضربه‌های ساختاری، از جمله تصادفات رانندگی، زمین‌خوردن و ورزش‌های تماسی، می‌توانند باعث دررفتگی زانو شوند.

پارگی منیسک:

وقتی افراد به پارگی غضروف زانو اشاره می‌کنند، احتمالاً در مورد پارگی مینیسک صحبت می‌کنند.

منیسک ها دارای بافتی از غضروف بوده و به‌عنوان یک ضربه‌گیر بین استخوان ران و ساق پا عمل می‌کنند. آن‌ها می‌توانند به طور ناگهانی در حین فعالیت‌های ورزشی پاره شوند. همچنین ممکن است به دلیل افزایش سن به‌آرامی پاره شوند که در این صورت به آن پارگی منیسک دژنراتیو می‌گویند.

با پارگی ناگهانی مینیسک، ممکن است صدای پارگی در زانو شنیده یا احساس شود. پس از آسیب اولیه، درد، تورم و سفتی ممکن است طی چند روز آینده افزایش یابد؛ بنابراین باید بدانیم در این موارد برای زانو درد به چه دکتری مراجعه کنیم تا از آسیب بیشتر جلوگیری کنیم.

بورسیت:

بورس‌ها کیسه‌های پر از مایع کوچکی هستند که با حالت بالشتکی که به مفاصل زانو می‌دهند، به تاندون‌ها و رباط‌ها اجازه می‌دهند به‌راحتی روی مفصل بلغزند.

این کیسه‌ها ممکن است با استفاده بیش از حد یا فشار مکرر ناشی از زانو زدن متورم و ملتهب شوند. این به بورسیت معروف است.

بیشتر موارد بورسیت جدی نیستند و با خودمراقبتی قابل‌درمان هستند. بااین‌حال، برخی از موارد ممکن است نیاز به درمان آنتی‌بیوتیکی یا آسپیراسیون داشته باشند که در آن از یک سوزن برای خارج‌کردن مایع اضافی استفاده می‌شود.

تاندونیت:

تاندونیت می‌تواند افراد فعال بدنی را تحت‌تأثیر قرار دهد. تاندونیت یا التهاب در زانو به‌عنوان تاندونیت کشکک شناخته می‌شود. یک آسیب به تاندونی که کاسه زانو را به استخوان ساق پا متصل می‌کند.

تاندون کشکک با جلوی ران کار می‌کند تا زانو را باز کند برای اینکه فرد بتواند بدود، بپرد و سایر فعالیت‌های بدنی را انجام دهد. اغلب به‌عنوان زانوی جامپر شناخته می‌شود، تاندونیت در بین ورزشکارانی که اغلب می‌پرند رایج است. بااین‌حال، هر فرد فعال بدنی می‌تواند در معرض خطر ابتلا به تاندونیت باشد.

پارگی تاندون:

تاندون‌ها بافت‌های نرمی هستند که ماهیچه‌ها را به استخوان‌ها متصل می‌کنند. در زانو، تاندونی که معمولاً آسیب می‌ببیند، کشکک است.

پارگی یا کشیدگی بیش از حد تاندون توسط ورزشکار یا فرد میانسالی که درگیر فعالیت‌های بدنی است غیرمعمول نیست. ضربه مستقیم ناشی از افتادن یا ضربه نیز ممکن است باعث پارگی تاندون شود. باید بدانیم برای زانو درد به چه پزشکی مراجعه کنیم که بتواند با تشخیص دقیق، پارگی تاندون را به‌درستی درمان کند.

آسیب‌های رباط جانبی:

رباط‌های جانبی استخوان ران را به ساق پا متصل می‌کنند. آسیب به این رباط‌ها یک مشکل رایج برای ورزشکاران، به‌ویژه ورزشکارانی است که درگیر ورزش‌های تماسی هستند.

پارگی رباط جانبی اغلب به دلیل برخورد مستقیم با شخص یا شی دیگری رخ می‌دهد.

سندرم نوار ایلیوتیبیال:

سندرم Iliotibial band در بین دوندگان مسافت طولانی شایع است. زمانی ایجاد می‌شود که نوار ایلیوتیبیال که در قسمت خارجی زانو قرار دارد به قسمت خارجی مفصل زانو ساییده شود.

به طور معمول، درد به‌عنوان یک تحریک جزئی شروع می‌شود. می‌تواند به‌تدریج به حدی برسد که یک دونده باید برای مدتی از دویدن دست بکشد تا نوار ایلیوتیبیال التیام یابد.

آسیب‌های رباط صلیبی خلفی:

رباط صلیبی خلفی در پشت زانو قرار دارد. این یکی از رباط‌های متعددی است که استخوان ران را به استخوان ساق پا متصل می‌کند. این رباط از حرکت بیش از حد ساق پا به عقب جلوگیری می‌کند.

آسیب به صلیبی خلفی با وارد شدن ضربه یا فشار زیاد به این رباط درحالی‌که زانو در حالت خمیده است، اتفاق می‌افتد. این سطح از نیرو معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که فردی به‌سختی روی زانوی خم شده می‌افتد یا در تصادفی رخ می‌دهد که در حین خم شدن به زانو ضربه می‌زند.

شایع‌ترین اختلالات دژنراتیو که می‌تواند علت درد پا از زانو به پایین باشد

استئوآرتریت:

یک بیماری “دژنراتیو” یا پیش‌رونده مفصلی است که در آن غضروف مفصل زانو به‌تدریج تجزیه می‌شود و باعث ساییدگی سطوح استخوان‌ها روی یکدیگر می‌شود. آرتروز (OA) شایع‌ترین شکل آرتریت است که می‌تواند علت درد پا از زانو به پایین باشد.

آرتروز ممکن است باعث درد، التهاب و افزایش ازدست‌دادن تحرک شود. بااین‌حال، قابل‌درمان است و مهم است که برای کاهش یا ازبین‌بردن درد خود فعال باشید.

استئوآرتریت (OA) معمولاً بزرگسالان بالای 45 سال را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و تصور می‌شود که ناشی از ترکیبی از ساییدگی و پارگی مفصل، سبک زندگی و ژنتیک باشد. خطر ابتلا به OA تحت‌تأثیر عوامل زیادی مانند سن، جنسیت و ویژگی‌های ارثی است که بر شکل و ثبات زانوی شما تأثیر می‌گذارد.

سایر عواملی که ممکن است به OA کمک کنند:

فشار مکرر زانو

تراز نامناسب مفصل

وزن

ورزش یا استرس مرتبط با ورزش

آسیب قبلی زانو

آرتریت روماتوئید (RA):

یک بیماری طولانی‌مدت یا مزمن است که منجر به التهاب مفاصل و بافت‌های اطراف و گاهی اوقات حتی سایر اندام‌ها می‌شود. این یک بیماری خودایمنی در نظر گرفته می‌شود، به این معنی که سیستم ایمنی بافت سالم را با اجسام خارجی اشتباه گرفته و شروع به حمله به خود می‌کند. RA ممکن است در نهایت غضروف مفصل را از بین ببرد.

RA به‌عنوان یکی از موارد علت درد پا از زانو به پایین، می‌تواند در هر سنی رخ دهد، اما معمولاً در میانسالی و در زنان شایع‌تر است. RA معمولاً هر دو طرف را درگیر می‌کند و ممکن است فقط با درد، سفتی و خستگی جزئی شروع شود. مداخله زودهنگام با داروهای مناسب، فیزیوتراپی، ورزش و اطلاعات ممکن است به تأخیر انداختن زوال مفصل کمک کند.

ازآنجایی‌که RA مزمن است، بدون درمان پزشکی علائم شما ممکن است بدتر شود و منجر به درد شدیدتر، ازدست‌دادن تحرک و تغییر شکل احتمالی مفصل شود. زانوی شما ممکن است شروع به متورم شدن کند و در لمس گرم و اسفنجی شود؛ بنابراین باید بدانیم برای زانو درد به چه دکتری مراجعه کنیم تا درمان مؤثر را انجام دهد.

آرتریت تروماتیک زانو:

ترومای وارد شده در هنگام سقوط، تصادف یا سایر آسیب‌های زانو یکی از علل شایع آسیب مفصل است و عواقب آن می‌تواند علت درد پا از زانو به پایین بوده و به آرتروز زانو منتهی شود.

انواع مختلفی از آسیب‌های ناشی از ضربه زانو وجود دارد که می‌تواند باعث آرتریت پس از ضربه شود. برخی از صدمات ناشی از حرکات مکرر یا استفاده بیش از حد است، مانند “زانوی دونده”. چرخش ناگهانی زانو یا ضربه مستقیم هنگام خم شدن زانو نیز ممکن است باعث آسیب‌های تروماتیک شده و علت درد پا از زانو به پایین باشد. آسیب زانو در اثر زمین‌خوردن، تصادف رانندگی، محل کار یا آسیب ورزشی ممکن است باعث فرآیند شکستن غضروف در داخل مفصل زانو شود.

رایج‌ترین مشکلات متابولیک که باعث زانو درد می‌شود

علل متابولیک زانو درد اغلب در کنار بیماری‌هایی رخ می‌دهد که چندین قسمت از بدن را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، مانند نقرس.

نقرس:

تجمع کریستال‌های اسیداوریک در مفاصل می‌تواند باعث نقرس شود که یکی از شایع‌ترین شکایات متابولیک است که می‌تواند زانو را تحت‌تأثیر قرار دهد.

نقرس نوعی آرتریت است و می‌تواند بسیار دردناک باشد. این باعث تورم و التهاب در زانو می‌شود و می‌تواند دامنه حرکت را در این ناحیه کاهش دهد؛ بنابراین بسیار مهم است که هنگام بروز این علائم بدانیم برای زانو درد به چه دکتری مراجعه کنیم.

فوق تخصص زانو اغلب داروهای ضدالتهابی یا سایر روش‌های درمانی را توصیه می‌کند که به تجزیه مواد شیمیایی در کریستال‌های نقرس کمک می‌کند.

نقرس کاذب:

نقرس کاذب نیز وضعیت مشابهی دارد. مردم معمولاً این را با نقرس اشتباه می‌گیرند و باعث ایجاد کریستال‌های حاوی کلسیم در مایع مفصلی می‌شود که منجر به تورم در زانو می‌شود.

آشنایی با عفونت‌های شایع زانو برای مراجعه به دکتر مربوطه

سلولیت:

سلولیت یک عفونت باکتریایی پوستی بسیار جدی است که می‌تواند زانو و ناحیه اطراف آن را تحت‌تأثیر قرار دهد. اگر فرد درمان سلولیت را دریافت نکند، حتی ممکن است پس از یک خراش ساده روی زانو نیز رخ دهد. علائم اغلب شامل قرمزی در ناحیه عفونی و پوستی است که در هنگام لمس احساس گرما و حساسیت می‌کند.

عفونت می‌تواند به سایر نواحی بدن از جمله غدد لنفاوی و جریان خون سرایت کند. در صورت تأخیر در درمان، سلولیت می‌تواند تهدیدکننده زندگی باشد.

به هرگونه خراش یا کبودی توجه زیادی داشته باشید، به‌خصوص اگر به نظر نمی‌رسد که بهبود یابد. در بیشتر موارد، یک فرد می‌تواند سلولیت را با مصرف آنتی‌بیوتیک درمان کند. علائم و نشانه‌ها معمولاً در عرض چند روز پس از درمان ناپدید می‌شوند.

آرتریت سپتیک:

همچنین ممکن است عفونتی به نام آرتریت سپتیک در مفاصل زانو ایجاد شود و باعث تورم، درد و قرمزی شود. برخی از افراد نیز از تب شکایت دارند. اگر فرد به‌سرعت از آرتریت سپتیک مراقبت کند، درمان ساده و مؤثر است، اما درمان نشدن عفونت می‌تواند منجر به آسیب دائمی به غضروف زانو شود.

با بروز چه علائمی باید بدانیم که برای زانو درد به چه دکتری مراجعه کنیم؟

شایع‌ترین علامت مشکل زانو درد است. ممکن است احساس درد کنید:

در پشت کاسه زانو

در زیر کاسه زانو

در دو طرف کاسه زانو

در پشت زانوی شما

فقط با فعالیت

در حین انجام برخی حرکات، مانند بالا یا پایین رفتن از پله‌ها

 

سایر علائم مشکلات زانو عبارت‌اند از:

احساس رنده شدن یا ساییدن با حرکات خاص

تورم و التهاب

سفتی، سختی

صداهای خرچنگ یا ترکیدن

نمی‌توانید پای خود را به طور کامل صاف کنید

احساس می‌کنید که ممکن است زانوی شما بیرون بیاید (بی‌ثباتی)

باتوجه‌به انواع مشکلات زانو، برای زانو درد به چه دکتری مراجعه کنیم؟

فوق تخصص زانو در درمان مشکلات مربوط به استخوان و مفصل تخصص دارند. در حالت ایده‌ال، زمانی که زانوی شما درد می‌کند، باید برای درمان به فوق تخصص زانو مراجعه کنید. بااین‌حال، در این زمینه، این پزشکان در انواع مختلف مشکلات ارتوپدی تخصص دارند. درحالی‌که برخی در زمینه کمردرد، زانو درد و تعویض مفصل ران تخصص دارند، برخی دیگر تجربه زیادی در شکستگی‌ها، آسیب‌های ورزشی و پوکی‌استخوان دارند.

اگر زانوی شما درد می‌کند، باید برای مشاوره به دنبال جراح ارتوپد یا بهترین جراح تعویض زانو باشید که بسیاری از بیماران دیگر را با همین مشکلات درمان کرده است. شما باید به فوق تخصص زانو مراجعه کنید که تجربه کافی در رسیدگی به چنین مواردی دارد.

مهم‌ترین عوامل خطر برای ابتلا به مشکلات زانو از نظر دکتر فوق تخصص زانو

عوامل زیر می‌توانند خطر ابتلا به مشکلات زانو را افزایش دهند:

اضافه‌وزن:

دکتر فوق تخصص زانو می‌گوید اضافه‌وزن یا چاقی باعث افزایش فشار روی مفاصل زانو می‌شود، حتی در حین فعالیت‌های معمولی مانند راه‌رفتن یا بالا و پایین رفتن از پله‌ها. اضافه وزن همچنین با تسریع در تجزیه غضروف مفاصل، خطر ابتلا به آرتروز را افزایش می‌دهد.

عدم انعطاف یا قدرت عضلانی:

کمبود قدرت و انعطاف‌پذیری می‌تواند خطر آسیب‌دیدگی زانو را افزایش دهد. عضلات قوی به تثبیت و محافظت از مفاصل کمک می‌کنند و انعطاف‌پذیری عضلات می‌تواند به شما در دستیابی به دامنه کامل حرکت کمک کند.

ورزش یا مشاغل خاص:

به گفتة پزشک فوق تخصص زانو برخی از ورزش‌ها نسبت به سایر ورزش‌ها استرس بیشتری به زانوهای شما وارد می‌کنند. ورزش‌هایی مثل اسکی با چکمه‌های سفت و احتمال سقوط، پرش‌های بسکتبال و ضربات مکرر زانو در هنگام دویدن، همگی خطر آسیب‌دیدگی زانو را افزایش می‌دهند. مشاغلی که با فشارهای مکرر روی زانوها همراه هستند مانند کشاورزی یا ساخت‌وساز نیز می‌توانند خطر ابتلا را افزایش دهند.

مصدومیت قبلی:

صدماتی که قبلاً به زانو وارد شده نیز احتمال آسیب مجدد به زانو را افزایش می‌دهد.

از چه روش‌های تشخیصی برای درد زانو استفاده نماییم؟

پزشکان ارتوپدی قادر به تشخیص دقیق علائم شما با کمک یک ارزیابی جامع هستند. آن‌ها آزمایش‌های ویژه‌ای را برای یافتن علت اصلی ناراحتی شما انجام می‌دهند.

آن‌ها با جمع‌آوری یک تاریخچه پزشکی کامل و معاینه فیزیکی شروع می‌کنند:

سابقه پزشکی:

پزشک یک تاریخچه پزشکی کامل می‌گیرد تا در مورد سلامت عمومی شما و اینکه آیا قبلاً مشکلات زانو داشته‌اید یا خیر، اطلاعات بیشتری دریافت کند.

معاینه فیزیکی:

فوق تخصص زانو، زانوی شما را با اعمال فشار ملایم برای بررسی تورم و حساسیت به لمس، معاینه می‌کند. او در مورد نوع دردی که تجربه می‌کنید و اعمال یا فعالیت‌هایی که آن را بدتر می‌کنند، سؤال می‌پرسد.

فوق تخصص زانو همچنین ممکن است آزمایش‌های تشخیصی را انجام دهد، از جمله:

سونوگرافی:

این آزمایش از امواج صوتی برای تولید تصاویری از رباط‌ها و تاندون‌های زانو استفاده می‌کند.

آزمایش اشعه ایکس:

این آزمایش سریع به فوق تخصص زانو کمک می‌کند تا استخوان‌های شما را با استفاده از سطوح ایمن پرتوهای پرانرژی (اشعه ایکس) بررسی کند.

اسکن توموگرافی کامپیوتری:

این تست تصویربرداری شبیه به اشعه ایکس است، اما به‌جای گرفتن یک عکس، اسکنر در اطراف بدن شما حرکت می‌کند و از هر زاویه عکس می‌گیرد. از فناوری ویژه‌ای برای ترکیب تصاویر با هم استفاده می‌شود تا نماهای دقیقی از بافت نرمی که از زانوی شما حمایت می‌کند، گرفته شود.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی:

از آهنرباهای بزرگ و یک کامپیوتر برای گرفتن تصاویر دقیق از ساختارهای بافت نرم در زانوهای شما استفاده می‌شود.

آرتروسکوپی:

در طی این روش کم تهاجمی، از ابزارهای پیچیده به همراه یک دوربین کوچک برای معاینه زانوی شما از طریق یک برش کوچک استفاده می‌کنند. در روش‌های کم تهاجمی از کوچک‌ترین برش‌های لازم برای بررسی آسیب بافت استفاده می‌شود تا شما سریع‌تر بهبود یافته و دچار عوارض احتمالی نشوید.

تجزیه‌وتحلیل راه‌رفتن:

پزشکان الگوی طبیعی پاها، زانوها و باسن شما را هنگام دویدن روی تردمیل بررسی می‌کنند.

برای زانو درد به چه دکتری مراجعه کنیم تا درمان شویم؟

برنامه درمانی شخصی شما ممکن است با درمان‌های رایجی که می‌توانید در خانه انجام دهید شروع شود. با کاهش تورم، پزشکان به شما کمک می‌کنند ناحیه اطراف زانوی خود را تقویت کنید تا بتوانید به فعالیت‌هایی که دوست دارید بازگردید.

درمان‌های رایج برای مشکلات زانو

اکنون که دریافتیم برای زانو درد به چه پزشکی مراجعه کنیم، در صورت مراجعه به‌موقع و تشخیص دقیق، درمان‌های ساده می‌توانند به تسکین ناراحتی و محافظت از زانوی شما در حین بهبودی کمک کنند. این درمان‌ها عبارت‌اند از:

داروها:

اگر درد زیادی دارید، تجویز قرص برای زانو درد یا داروهای ضدالتهابی ممکن است به شما کمک کنند تا احساس بهتری داشته باشید.

فیزیوتراپی:

فیزیوتراپ یک برنامه شخصی برای کمک به شما در ایجاد قدرت و افزایش انعطاف‌پذیری در عضلات و رباط‌های حمایت‌کننده از زانو ایجاد می‌کند.

استراحت:

یک استراحت کوتاه از ورزش می‌تواند به کاهش تورم و التهاب کمک کند و ناراحتی را تسکین دهد.

زانوبند:

این وسیله دور زانوی شما می‌پیچد تا از مفصل در حین بهبود حمایت و محافظت کند.

تزریق استروئید:

اگر قرص برای زانو درد در تسکین درد نقشی ایفا نکرد، ممکن است از استروئیدها (همچنین به نام کورتیزون) برای کاهش تورم و شکستن بافت اسکار استفاده کنند.

تزریق ژل (ویسکو مکمل):

فوق تخصص زانو یک ماده ژل‌مانند (اسید هیالورونیک) را به مفصل زانو تزریق می‌کند تا درد ناشی از غضروف آسیب‌دیده را تسکین دهد.

پلاسما درمانی غنی از پلاکت:

این درمان جدید از سلول‌های بدن شما برای شروع سریع روند بهبودی استفاده می‌کند. قبل از درمان، نمونه‌ای از خون را استخراج کرده و اجزایی که پلاکت نامیده می‌شوند را جدا می‌کنند. پلاکت‌ها بخشی از روند طبیعی بهبودی بدن هستند. سپس پلاکت‌ها را به‌صورت غلیظ به محل آسیب‌دیده تزریق می‌کنند.

درمان‌های پیشرفته برای مشکلات زانو

درمان‌های اضافی می‌توانند به شما کمک کنند تا با خیال راحت به ورزش و فعالیت‌های روزمره بازگردید. پزشکان به شما توضیح خواهند داد که کدام درمان‌ها برای شما بهترین هستند.

درمان‌های پیشرفته برای مشکلات زانو عبارت‌اند از:

سوزن خشک:

سوزن‌های نازکی را به‌آرامی وارد پوست می‌کنند تا به آزاد شدن نوارهای سفت ماهیچه و بافت نرم کمک کند. این نواحی نقاط ماشه‌ای نامیده می‌شوند و باعث ایجاد درد در ناحیه وسیعی می‌شوند. سوزن‌ها به تحریک نقطه ماشه‌ای کمک می‌کنند تا ناحیه شل شود.

ماساژ بافت نرم:

برخی از مشکلات زانو ناشی از عضلات و بافتی است که زانو را احاطه کرده است و نه خود مفصل زانو. ماساژ دادن نواحی سفت می‌تواند به افزایش جریان خون و بهبودی کمک کند.

دست‌کاری استئوپاتیک:

پزشکان از دست‌کاری استئوپاتیک برای ازبین‌بردن سفتی و درعین‌حال بازیابی انعطاف‌پذیری و دامنه حرکتی استفاده می‌کنند. این درمان با حرکت ایمن و بادقت عضلات، استخوان‌ها و مفاصل آسیب‌دیده با کمک کشش و فشار ملایم عمل می‌کند.

جراحی:

بسیار مهم است که بدانیم برای زانو درد به چه دکتری مراجعه کنیم زیرا متخصصان باتجربه تمام اقدامات ممکن را برای اجتناب از جراحی انجام می‌دهند. البته با تمام اینها، گاهی اوقات جراحی بهترین گزینه است. درمان‌های جراحی ممکن است شامل ترمیم تاندون‌های آسیب‌دیده یا برداشتن رباط‌های پاره شده باشد. جراحان در کنار فیزیوتراپیست‌ها و دیگر متخصصان کار می‌کنند تا به شما کمک کنند تا به فعالیت موردعلاقه خود بازگردید.

رایج‌ترین انواع قرص برای زانو درد

انواع مختلفی از داروها، چه داروهای بدون نسخه و چه داروهای تجویزی، می‌توانند برای مدیریت زانو درد استفاده شوند. آنها را می‌توان به‌صورت خوراکی با مصرف یک قرص، به‌صورت موضعی با استفاده از دارو روی پوست، یا داخل مفصلی با تزریق مستقیم به مفصل زانو تجویز کرد. مهم‌ترین داروهایی که به‌عنوان قرص برای زانو درد تجویز می‌شوند، شامل:

داروهای بدون نسخه:

داروهای مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن (تیلنول) و ایبوپروفن (ادویل)، یا داروهای ضدالتهابی مانند ناپروکسن سدیم (Aleve)، می‌توانند به کاهش زانو درد، تورم و التهاب در مفصل زانو کمک کنند.

داروهای تجویزی:

اگر علائم به اندازه کافی شدید باشند، پزشک ممکن است دوز بالاتری از یک قرص برای زانو درد ضدالتهابی غیراستروئیدی(NSAID)  را برای کمک به کاهش درد زانو تجویز کند تا بتوانید با ناراحتی کمتری بنشینید، بایستید و راه بروید.

عواقب عدم مراجعه به دکتر برای زانو درد

عدم اطلاع از این موضوع که برای زانو درد به چه دکتری مراجعه کنیم و تأخیر در درمان مشکلات زانو در برخی موارد منجر به موارد زیر می‌شود:

افزایش درد:

این احتمال وجود دارد که عدم رسیدگی به استئوآرتریت زانو منجر به درد بیشتر با فرسودگی بیشتر غضروف شود. دارو برای درد نمی‌تواند علت اصلی را برطرف کند، بلکه درمان کافی باید اولین اقدام باشد.

افزایش وزن:

اغلب مشکلات زانو با محدودیت فعالیت بدنی و در نتیجه افزایش وزن همراه است. این افزایش وزن می‌تواند تأثیر بسیار منفی بر سلامت کلی، به‌ویژه سلامت قلب و عروق داشته باشد.

جراحی:

یکی از هزینه‌های پنهان طولانی تأخیر در درمان OA زانو این است که خطر نیاز به جراحی زانو را در آینده افزایش می‌دهد. این آخرین راه‌حل است و می‌توان با توجه اولیه از آن اجتناب کرد. به‌علاوه در صورت انجام جراحی ممکن است به دلیل ضعف عضلانی و تغییرات آناتومیک، زمان بهبودی طولانی شود.

کاهش فعالیت و افسردگی:

تأخیر در درمان مشکلات زانو باعث می‌شود تا زانو در اثر تغییرات آناتومیک تغییر شکل داده و ممکن است دامنه حرکتی مفصل را از دست بدهید. با درد و کاهش عملکرد، کیفیت زندگی کاهش می‌یابد. زمانی که فعالیت‌های عادی روزمره دشوار می‌شوند و حتی حرکات ساده باعث درد می‌شوند، این هزینه پنهان باعث می‌شود افراد از کارهایی که دوست دارند لذت نبرند.

مزایای مراجعه به دکتر برای زانو درد

مراجعه به‌موقع به پزشک ضمن آگاهی از اینکه برای زانو درد به چه دکتری مراجعه کنیم می‌تواند علاوه بر ازبین‌بردن علائم آزاردهنده مثل درد، التهاب و محدود شدن فعالیت، شانس درمان موفق با استفاده از روش‌های کم تهاجمی را افزایش دهد. این روش‌ها با عوارض کمتر و زمان بهبودی کوتاه‌تر، به شما کمک می‌کنند تا هرچه سری‌تر به زندگی عادی و انجام فعالیت‌های روزانه خود بازگردید. 

فوق تخصص زانو ، مهارت ویژه‌ای در استفاده از تکنیک‌های غیر جراحی برای درمان طیف وسیعی از آسیب‌ها دارد. تخصص آن‌ها کمک می‌کند تا علل ظریف و کمتر آشکار زانو درد را شناسایی کنند و بر اساس آن بهترین درمان‌های موجود را برای شما تجویز کنند.

سخن پایانی

درد شدید زانو می‌تواند در افراد در هر سنی به دلایل مختلفی رخ دهد. دانستن علت درد شدید زانو می‌تواند به فرد کمک کند تا به دنبال درمان، تسکین علائم و بازیابی تحرک باشد. برای تشخیص دقیق علت باید بدانیم برای زانو درد به چه دکتری مراجعه کنیم.

پزشکان ارتوپدی دارای تخصص زانو، در تشخیص و درمان مشکلات استخوان‌ها و مفاصل تبحر دارند. با مراجعه به‌موقع به این پزشکان و درمان تخصصی مشکلات زانو می‌توانید از شر دردهای آزاردهنده و اختلالات حرکتی خلاص شوید. فوق تخصص زانو مجموعه ما با سال‌ها تجربة درمان موفق مشکلات زانو می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید