کلینیک دکتر احمد
برترین مرکز درمان مشکلات ارتوپدی کشور

آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

شاید برای شما نیز پیش‌آمده باشد که در هنگام شب و درحالی‌که به خواب و استراحت مشغول هستند، با درد شدیدی در لگن خود از خواب بیدار شوید. این درد آن‌چنان ناخوشایند است که سیستم خواب شما را مختل کرده و بر روی کیفیت زندگی شما تأثیر می‌گذارد.

اما چه چیزی سبب‌ساز درد لگن شبانه می‌شود؟ برای رفع آن چه کنیم؟ پزشکان چگونه علت درد لگن در شب را تشخیص می‌دهند و شروع به درمان آن می‌کنند؟ با ما در ادامه مقاله همراه باشید تا اطلاعاتی پیرامون این موضوع در اختیار شما عزیزان قرار دهیم و بگوییم برای درد لگن به چه دکتری مراجعه کنیم؟

علت درد لگن در شب چیست و برای درمان آن چه کنیم؟

10 علت درد لگن در شب که شاید نمی‌دانستید.

اجازه دهید در همین ابتدا، مقاله خود را با بررسی دلیل درد هیپ در شب آغاز کنیم. دردی که گاهی به‌قدری آزاردهنده می‌شود که شما را از خواب بیدار کرده و دیگر نمی‌توانید به خواب خوش و آرام خود ادامه دهید. پارامترهای مختلفی برای وجود چنین دردی ذکر شده‌اند که ما در ادامه مقاله شما را با آن‌ها آشنا می‌کنیم:

استئوآرتریت

در میان انواع بیماری‌های آرتریت که برای سیستم استخوانی – اسکلتی انسان به وجود می‌آیند، باید به استئوآرتریت نیز اشاره کنیم. در مفصل لگن ما یک بافت بسیار نرم وجود دارد که نقش آن به‌عنوان ضربه‌گیر شناخته می‌شود.

به‌مرورزمان که شما فعالیت‌های ورزشی انجام می‌دهید و به امور روزمره خود مشغول هستید، این بافت تحلیل می‌رود. زمانی که چنین بافت نرمی در بدن ما وجود نداشته باشد، استخوان‌های مفصل لگن به هم ساییده شده و باعث ایجاد درد هیپ به‌خصوص در هنگام خواب می‌شود.

بورسیت لگن

دومین دلیل درد هیپ در شب که توجه بسیاری از پزشکان و متخصصان را به خود اختصاص داده است، بورسیت لگن نام دارد. بورس‌ها در اصل کیسه‌هایی هستند که درون آن‌ها یک نوع مایع وجود دارد و اصلی‌ترین وظیفه‌ای که بر عهده آن‌ها وجود دارد، محافظت از مفاصل در برابر ضربه است.

اگر این کیسه‌های کوچک به هر علتی بیمار شوند و برای آن‌ها التهابی رخ دهد، شما درد آن را در قسمت لگن خود احساس می‌کنید. خوشبختانه این بیماری با مصرف دارو و اندکی استراحت درمان می‌شود و بیمار می‌توان به زندگی عادی و معمولی خود بازگردد.

آرتریت روماتوئید

هر چند آرتریت روماتوئید یک بیماری مزمن به شمار می‌رود، اما سازوکار آن با سایر بیماری‌های مزمنی که مفاصل و استخوان‌ها را درگیر می‌کنند متفاوت است. آرتریت روماتوئید در واقع یک نوع بیماری خودایمنی به شمار می‌رود که طی آن، سیستم ایمنی بدن به‌صورت اشتباه، بافت‌های مفاصل را دشمن تشخیص داده و به آن‌ها حمله می‌کند.

به همین سبب است که مفصل لگن و بافت‌های نرمی که در آن قرار دارد، به‌آرامی شروع به سخت‌شدن می‌نمایند. اگر دلیل درد هیپ در شب به سبب بیماری آرتریت روماتوئید باشد، باید هر چه زودتر برای درمان آن اقدام کنید؛ در غیر این صورت باعث به‌وجودآمدن آسیب‌های جدی به استخوان لگن می‌شود.

شکستگی و دررفتگی لگن

گاهی در هنگام شب و به‌خصوص موقع خواب، با دردهایی در لگن خود مواجه می‌شویم؛ اگر این درد را به‌خوبی ریشه‌یابی کنید، متوجه خواهید شد که یک شکستگی یا دررفتگی برای استخوان لگن شما به وجود آمده است.

این مشکل در میان افرادی که پا به سن گذاشته‌اند، بسیار رایج است. مهم‌ترین علل شکستگی استخوان لگن به کاهش تراکم استخوان در اثر پوکی‌استخوان برمی‌گردد.

البته بیماری‌هایی مانند سرطان استخوان، تومورهای خوش‌خیم، کیست‌‌ها و بیماری‌های ژنتیکی پاژه، از جمله مهم‌ترین پارامترهایی هستند که باعث ازبین‌رفتن قدرت و استحکام استخوان لگن می‌شوند.

انجام حرکات تکراری

شاید باور نکنید اما یکی از مهم‌ترین پارامترهایی که به‌عنوان درد هیپ در شب شناخته شده است، حرکات تکراری هستند که در طول روز انجام می‌دهیم. در واقع انسان‌هایی که شغل آن‌ها به‌گونه‌ای است که مجبور هستند در طول روز، برخی از حرکات تکراری را به‌صورت مرتب انجام دهند، بیش از سایرین به دردهایی در لگن خود دچار می‌شوند.

چرا که انجام چنین حرکاتی، به‌آرامی غضروفی که میان مفاصل لگن قرار گرفته است را از بین می‌برد. بنابراین به‌تدریج برای تاندون‌ها و لیگامان‌های لگن، التهاب و درد زیادی به وجود می‌آید. حرکات تکراری، باعث گرفتگی عضلات لگن هنگام شب نیز می‌شوند و این موضوع درد زیادی را در این قسمت به وجود می‌آورد.

فعالیت‌های سنگین ورزشی

اگر شما ورزش را دوست دارید و آن را برای سلامتی خود انجام می‌دهید، مراقبت باشید که حرکات سنگین و غیراصولی در برنامه ورزشی خود نگنجانید. در واقع ورزش شما باید کاملاً متناسب با شرایط جسمانی شما انتخاب شود. درصورتی‌که ورزش شما بیش از اندازه سنگین باشد و یا بدون آماده جسمانی لازم برای انجام آن اقدام کنید، به درد هیپ در شب دچار می‌شوید.

هرگز از یاد نبرید که ورزش سنگین، ممکن است به تاندون‌ها، بورس‌ها و رباط‌ها و عضلات لگن شما آسیب‌هایی وارد کند. پس برای سلامتی خودتان هم که شده، یک ورزش سبک و مناسب با شرایط جسمانی خود انتخاب کرده و آن را به‌صورت منظم انجام دهید.

التهاب سیاتیک

شاید شما نیز از این موضوع اطلاع دارید که سیاتیک، بزرگ‌ترین عصب بدن ماست که در نزدیکی لگن قرار گرفته و تا پاها نیز امتداد پیدا می‌کند. حال اگر برای جسم ما مشکلی به وجود آید که باعث ایجاد درد و فشار برای عصب سیاتیک شود، دردهایی را در قسمت لگن تجربه خواهیم کرد.

اگر علت درد لگن در شب بیماری سیاتیک باشد، شما درد آن را به‌صورت تیز و خنجری احساس می‌کنید. این درد از لگن شما آغاز شده و تا پاها نیز امتداد پیدا می‌کند. التهاب به وجود آمده برای سیاتیک، علاوه بر درد هیپ ، باعث ایجاد بی‌حسی و گزگز در پاها نیز می‌گردد و باید به‌سرعت برای درمان آن کاری انجام داد.

بارداری

زنانی که دوران بارداری خود را سپری می‌کنند و در انتظار تولد کودک خود هستند، بیش‌ازپیش با دردهایی در قسمت لگن مواجه می‌شوند. در این دوران هورمون‌های بدن مادر، شروع به تغییراتی می‌کنند تا بدن مادر را از هر نظر برای بارداری و پس از آن زایمان آماده کنند.

علاوه بر تغییراتی هورمونی، بزرگ‌شدن شکم باعث ایجاد فشار مضاعفی بر روی لگن شده و دردهای فراوانی را در این قسمت به وجود می‌آورد.

برخی از مادران در این دوران، دچار پارگی غضروف محافظت‌کننده از لگن هستند که همین امر خود به‌تنهایی، یکی از مهم‌ترین علت درد لگن در شب به شمار می‌رود.اعصاب محیطی که در این قسمت قرار دارند، به‌واسطه بارداری و تغییراتی که در این دوران رخ می‌دهد، ملتهب شده و دردهای فراوانی را در قسمت لگن به وجود می‌آورند. ممکن است مادر باردار هم با پوشیدن لباس‌های تنگ، بیش‌ازپیش موجب تحریک و درد هیپ شود.

فتق

اگر به دنبال علت درد لگن در شب هستید، به بیماری فتق نیز به‌عنوان یکی از عوامل اصلی زمینه‌ساز آن نگاه کنید. فتق یکی از مشکلات شایعی است که هر انسانی ممکن است در طول زندگی خود آن را تجربه کند. در این فرایند محل اتصال عضلات شکم، دچار ضعف یا پارگی می‌شود.

این موضوع باعث بیرون‌زدن یکی از ارگان‌های بافت اطراف لگن از جای خود است. درصورتی‌که فتق برای شکم اتفاق افتد، درد آن تا لگن نیز احساس می‌شود.

خانم‌هایی که در دوران بارداری خود به سر می‌برند، بیش از سایر افراد این فتق‌ها را تجربه می‌کنند. معمولاً با استراحت می‌توان این وضعیت ناخوشایند را درمان کرد، در غیر این صورت، حتماً موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا یکی از بیماری‌هایی است که در بسیاری از قسمت‌های بدن و به‌خصوص در لگن به وجود آمده و درد و ناراحتی زیادی را با خود به همراه می‌آورد. هنوز علت بروز این بیماری توسط دانشمندان و پزشکان کشف نشده است؛ اما برخی از متخصصان عقیده دارند که ریشه این بیماری، به مشکلات روحی و روانی بازمی‌گردد. افرادی که با فیبرومیالژیا مواجه هستند، علاوه بر درد هیپ ، دچار گرفتگی‌های عضلانی، افسردگی و خواب‌آلودگی نیز هستند.

در مورد درد لگن شبانه در بارداری چه می‌دانید؟

یکی از مشکلاتی که بسیاری از مادران در دوران بارداری خود آن را تجربه می‌کنند، درد هیپ است. به‌خصوص این درد در ماه‌های آخر بارداری به اوج می‌رسد و گاهی شب‌ها بیش‌ازپیش احساس می‌شود. در ادامه مقاله به شما می‌گوییم که دلیل درد لگن شبانه در بارداری  چیست و چرا برخی از مادران به آن دچار می‌شوند:

وضعیت خوابیدن

همه ما می‌دانیم که مادران باردار در این دوره حساس و سرنوشت‌ساز زندگی خود، با تغییراتی در سیستم خواب خود مواجه می‌شوند. آن‌ها نمی‌توانند مانند قبل به‌راحتی و با هر شیوه‌ای که دوست داشتند به خواب بروند.

در این دوران مادران نمی‌توانند به پشت بخوابند و مجبور هستند تمام 9 ماه بارداری را به پهلو بخوابند. هر چند خواب این چنینی، بسیار راحت است، اما شاید باعث ایجاد درد هیپ در شب در باردار گردد. بهترین حالت در این دوران این است که در هنگام خوابیدن به پهلو، حتماً یک بالش میان پاهای خود قرار دهند.

درد رباط گرد

گاهی پزشکان به این نتیجه می‌رسند که درد شدیدی که مادران در ناحیه لگن خود تجربه می‌کنند، به سبب درد رباط گرد رخ‌داده است. وظیفه این رباط آن است که از رحم و دو طرف بدن به‌خوبی حمایت کند. اگر مادران حرکات سریع و چرخشی در این دوران انجام دهند، این رباط منقبض شده و درد فراوانی در لگن ایجاد می‌کند.

افزایش حجم رحم

رحم در دوران بارداری، به بزرگ‌ترین حالت خود می‌رسد، با این افزایش حجم و وزن، بدون شک فشار بسیار زیادی بر روی رباط‌ها و ماهیچه‌ها به وجود می‌آید. در نتیجه تعادل بدن از بین رفته و دردهایی در این قسمت رخ می‌دهند.

سیاتیک

همچنان که جنین در رحم مادر، درحال‌رشد و بزرگ‌شدن است، فشار بسیار زیادی بر روی عصب سیاتیک وارد می‌شود. این موضوع معمولاً در ماه‌های ششم تا نهم بارداری رخ می‌دهد؛ بنابراین مادران شاهد علائم ناخوشایندی مانند درد هیپ شب هنگام دردوران  بارداری خواهند بود.

پوکی‌استخوان

مشاهده شده است که برخی از مادران در دوران بارداری خود دچار پوکی‌استخوان به‌خصوص در مفصل ران خود هستند. هر چند پوکی‌استخوان یک بیماری خاموش است و دردی ندارد، اما باعث آسیب‌دیدگی استخوان لگن می‌شود. درصورتی‌که سر استخوان ران یا لگن بیمار دچار شکستگی شود، علائم آن با درد در قسمت لگن احساس می‌شود.

پزشکان چگونه علت درد لگن در شب را تشخیص می‌دهند؟

برای پیداکردن علت درد لگن در شب، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید، مراجعه به یک متخصص حاذق و باتجربه است. درصورتی‌که درد هیپ شما به سیستم اسکلتی و عضلانی مربوط باشد، بهترین کسی که می‌تواند به شما کمک کند، یک متخصص ارتوپدی است. او با شیوه‌های زیر، در تشخیص علت درد هیپ در هنگام شب، به شما کمک می‌کند:

معاینه فیزیکی

اولین قدمی که متخصصان برای پیداکردن علت درد لگن در شب در بیمار خود برمی‌دارند، معاینه فیزیکی بیمار است. با معاینه فیزیکی، می‌توان تا حدودی محل درد را تشخیص داد و به علت بروز آن پی برد.

همچنین پزشک سؤالاتی در زمینه این که علائم از چه زمانی شروع شد و درد هیپ با چه نشانه‌های دیگری همراه است، از بیمار خود سؤالاتی خواهد پرسید.

آزمایش خون

یکی از بهترین تست‌هایی که می‌توان از طریق آن به بسیاری از مشکلات لگن پی برد، آزمایش خون است. خوشبختانه انجام آزمایشات مربوط به خون سبب می‌شود که متخصصان بتوانند به وجود یا عدم وجود بیماری‌هایی مانند آرتریت روماتوئید، سرطان و هر نوع عفونتی در لگن بیمار خود پی ببرد.

سونوگرافی

همان گونه که می‌دانید، درون لگن اندام‌های مختلفی وجود دارند که با بروز هر مشکلی برای آن‌ها، درد هیپ را نیز تجربه خواهیم کرد. پزشکان برای آن که بتوانند به علت درد لگن در شب بیماران خود پی ببرند، انجام آزمایش سونوگرافی را برای او در نظر می‌گیرند.

تصویربرداری

یکی دیگر از روش‌های مورداستفاده پزشکان برای پیداکردن دلیل درد هیپ شبانه، عکس‌برداری با اشعه ایکس یا ام‌آرآی است. طی این فرایند می‌توان بسیاری از آسیب‌هایی که به استخوان‌ها و مفاصل بیمار به وجود آمده است را شناسایی نمود و برای درمان آن اقدام کرد.

اثربخش‌ترین روش‌های درمان درد لگن در شب

این که پزشک شما برای ازبین‌بردن علت درد لگن در شب، چه درمانی را در پیش بگیرد، به ریشه اصلی این درد بستگی دارد. گاهی می‌توان با استراحت و درمان‌های خانگی مشکلات به وجود آمده در لگن را به‌راحتی برطرف کرد. گاهی نیز نیاز به درمان‌های اساسی مانند عمل جراحی وجود دارد. در ادامه مقاله، اشاره کوتاهی به روش‌های درمانی درد هیپ اشاره می‌کنیم تا شما نیز با آن‌ها آشنا شوید:

استراحت

درصورتی‌که علت درد لگن در شب یک موضوع حاد و جدی نباشد، پزشکان سعی می‌کنند با تجویز استراحت به بیمار خود کمک کنند. این افراد باید از حرکات ورزشی و انجام کارهای سنگین خودداری نموده و چند روزی را در خانه به استراحت مشغول باشند.

مصرف دارو

داروهایی در دسترس ما وجود دارند که با مصرف آن‌ها می‌توان درد هیپ را تسکین داد. این داروها که بهتر است با تجویز پزشک مورداستفاده قرار گیرند، شامل ناپروکسان، استامینوفن، ایبوپروفن هستند.

ماساژدرمانی

اگر درد هیپ به سبب گرفتگی عضلات رخ‌داده باشد، ماساژدرمانی تأثیر شگفت‌انگیزی در التیام این درد ناخوشایند خواهد داشت. همچنین ماساژ فرایند گردش خون در رگ‌ها را بهبود بخشیده و با رسیدن اکسیژن و مواد مغذی به بافت لگن، درد آن نیز کمتر می‌شود.

کمپرس سردوگرم

یکی از بهترین تکنیک‌هایی که پزشکان برای رفع دردهای مزمن لگن بیماران خویش در نظر می‌گیرند، سرما درمانی و گرما درمانی است. اگر به هر علتی به ران و لگن ما آسیب وارد شده است، با بهره‌گیری از کمپرس سردوگرم، می‌توانید تا حدود زیادی التهاب آن را درمان کنید. گرما درمانی هم بهترین شیوه‌ای است که از طریق آن می‌توان اسپاسم‌های عضلانی را از بین برد.

تکارتراپی

اگر بخواهیم به یکی از جدیدترین شیوه‌ها برای درمان درد هیپ اشاره کنیم، بدون شک از تکارتراپی نام خواهیم برد. در این شیوه درمانی، از ابزاری به نام پروب که در واقع یک کاوشگر است بهره گرفته می‌شود.

این ابزار باقدرت و توانایی خویش، اکسیژن و مواد مغذی را از ارگان‌های سالم دریافت نموده و به ارگان‌های بیمار انتقال می‌دهد. این روش با تحریک سیستم گردش خون، باعث بهبود تمام آسیب‌دیدگی‌های بافت لگن می‌شود.

فیزیوتراپی

پس از آن که علت درد لگن در شب مشخص شد، متخصصان برخی از تمرینات فیزیوتراپی را برای بیمار خویش در نظر می‌گیرند. این تمرینات علاوه بر تقویت عضلات، دامنه حرکتی مفصل را نیز افزایش داده و بسیاری از صدمات و آسیب‌های آن را درمان می‌کند.

لیزردرمانی

یکی دیگر از شیوه‌های نوین و درعین‌حال مؤثر برای تسکین درد هیپ ، لیزردرمانی است. در این فرایند با کمک امواج قدرتمند لیزر، بسیاری از آسیب‌های به وجود آمده برای استخوان‌ها را درمان می‌کنند. این امواج قدرتمند با تکنیک گرما درمانی و الکترو تراپی، هر درد و التهابی در لگن وجود داشته باشد را درمان می‌نمایند.

سخن پایانی

علت درد لگن در شب به پارامترهای مختلفی بستگی دارد و تنها یک پزشک متخصص است که می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. از آسیب‌های جزئی مانند کوفتگی و گرفتگی عضلات گرفته تا بیماری‌های مهم‌تر مانند استئوآرتریت، بورسیت لگن، آرتریت روماتوئید و….تمامی این بیماری‌ها، خواب و آرامش انسان را به هم می‌زنند و در طول روز نیز او را تبدیل به یک انسان خسته و بی انرژی می‌کنند.

تنها کسی که می‌تواند در یافتن درد لگن شبانه ناخوشایند و درمان آن به ما کمک کند، یک پزشک متخصص ارتوپدی است. البته اگر او بداند که دلیل درد لگن شبانه در بارداری چیز دیگری است، شاید شما را به یک متخصص اورولوژیست، متخصص زنان و زایمان و… ارجاع دهد.

نگران نباشید؛ دلیل درد هیپ شما هر چه باشد، علم پزشکی می‌تواند برای آن چاره‌ای اندیشیده و شما را از این درد ناخوشایند نجات خواهد داد.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید