کلینیک دکتر احمد
برترین مرکز درمان مشکلات ارتوپدی کشور

آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

کسانی که به بیماری سیاتیک دچار هستند می‌گویند که همواره در قسمت کمر، باسن و پاهای خود با درد، ضعف و بی‌حسی مواجه هستند. هر چند یک متخصص ارتوپدی، بهترین کسی است که می‌تواند در زمینه درمان درد سیاتیک به ما کمک کند، اما ما نباید نسبت به غذاهایی که می‌خوریم بی‌تفاوت باشیم.

باید بدانیم که “برای درد سیاتیک چه بخوریم؟” دکتر برای رگ سیاتیک می‌گوید داشتن یک تغذیه سالم زمانی که به سیاتیک مبتلا شده‌اید، موجب می‌شود که خیلی زودتر به التیام و بهبودی دست پیدا کنید.

به همین سبب ما تصمیم گرفته‌ایم به این مقوله بپردازیم که: ” برای درد سیاتیک چی بخوریم؟” ما قصد داریم بهترین مواد غذایی را در دوران ابتلا به این بیماری به شما معرفی کنیم و خوشحال می‌شویم که با ما همراه باشید.

برای درد سیاتیک چه بخوریم و معرفی بهترین داروها و مواد غذایی

سیاتیک چیست و برای درد سیاتیک چه بخوریم؟

هر چند ما در این مقاله، قصد داریم پیرامون این موضوع صحبت کنیم که: “برای درد سیاتیک چه چیزی بخوریم؟” اما اجازه دهید قبل از هر چیز، بیماری سیاتیک را بشناسیم و اطلاعات مختصری در مورد آن به دست آوریم. اگر بخواهیم طولانی‌ترین و ضخیم‌ترین رگ عصبی که خداوند در جسم ما قرار داده است را بشناسیم، باید به ساختار رگ سیاتیک نگاهی بیندازیم.

بله سیاتیک بزرگ‌ترین رگ عصبی بدن ما انسان‌هاست که از قسمت پایین کمر آغاز شده و امتداد آن تا انتهای پاها نیز می‌رسد. در هر طرف از بدن ما انسان‌ها، یک رگ سیاتیک از سمت لگن آغاز شده، از باسن امتداد پیدا کرده و به پاها می‌رسد.

درصورتی‌که عصب سیاتیک به هر علتی با التهاب و فشار مواجه گردد، شما درد ناخوشایندی را در قسمت کمر و پاهای خود احساس می‌کنید. درصورتی‌که هر چه سریع‌تر به یک متخصص ارتوپدی برای درمان درد عصب سیاتیک مراجعه نکنید، عواقب ناخوشایندی در انتظار شما خواهند بود. از جمله این عواقب می‌توان به دردی اشاره نمود که روزبه‌روز بدتر می‌شود. همچنین بی‌حسی پا، ضعف عضلانی و بی‌اختیاری ادرار و مدفوع را نیز به این موارد اضافه کنید.

برای درد سیاتیک چه بخوریم و نقش تغذیه سالم در این زمینه

اگر متوجه شدید که به بیماری سیاتیک مبتلا شده‌اید، باید در اولین فرصت، ترتیب یک قرار ملاقات با یک متخصص ارتوپد ماهر و باتجربه را بدهید. چنین پزشکی نقش اصلی را در درمان این بیماری ایفا می‌کند و سعی می‌کند با شیوه‌هایی مانند دارودرمانی، تمرینات فیزیوتراپی، لیزردرمانی و حتی عمل جراحی، برای رفع این درد ناخوشایند به بیمار خود کمک کند.

اما شما هرگز نباید نقش خود را نادیده بگیرید؛ چرا که غذاهایی که می‌خورید و خود مراقبتی‌هایی که انجام می‌دهید، تأثیر بسزایی در فرایند بهبودی این بیماری دارند. بنابراین یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که شما باید از پزشک خود بپرسید این است که جهت درد عصب سیاتیک چه بخوریم؟ تجربه نشان‌دهنده آن است که پیروی از یک رژیم غذای سالم، نقش سازنده‌ای در کاهش عوارض سیاتیک و درمان آن ایفا می‌کند.

به‌عنوان‌مثال، استخوان‌ها و رگ‌های عصبی ما برای آن که همیشه سالم و سلامت باشند، به منابع غنی از کلسیم، ویتامین دی و منیزیم نیاز دارند. هر چند مکمل‌های آن‌ها در داروخانه‌ها در دسترس ما وجود دارند، اما شما باید در قدم اول، این مواد را از طریق غذاهایی که می‌خورید در دسترس جسم خود قرار دهید.

مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین‌ها و مواد معدنی، سبب می‌شود که استخوان‌ها تراکم خود را حفظ کنند، به بیماری دیسک کمر مبتلا نشوید، عضلات شما دچار انقباض نشوند و در نهایت با موضوعی به نام درد عصب سیاتیک روبرو نشوید.

برای درد سیاتیک چه بخوریم و آشنایی با 10 ماده غذایی مفید

اگر شما نیز با این سؤال در ذهن خود مواجه شده‌اید که: “برای رفع درد عصب سیاتیک چه بخوریم؟” این قسمت از مطلب را از دست ندهید. چرا که ما در این قسمت می‌خواهیم، مواد غذایی مفیدی که برای درمان درد سیاتیک شما نقش مهمی ایفا می‌کنند را معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید تا ببینیم برای درمان سیاتیک چه بخوریم بهتر است:

زردچوبه

برای آن که بتوانید از قرارگرفتن در معرض درد عصب سیاتیک در امان بمانید، باید حتماً در غذاهای خود از زردچوبه استفاده کنید. همه ما می‌دانیم که یکی از علت‌های اصلی درد عصب سیاتیک ، التهابی است که در ستون فقرات و به‌خصوص دیسک کمر انسان به وجود می‌آید. بنابراین شما می‌توانید در کنار تمامی داروهای ضدالتهابی که پزشک برای شما تجویز نموده است، از زردچوبه نیز استفاده کنید.

چرا که زردچوبه به‌واسطه دارابودن ماده‌ای به نام کورکومین، خواص ضدالتهابی قدرتمندی دارد و در این زمینه بسیار مؤثر است.

برای برخورداری از تمامی مواهب نهفته در زردچوبه، مقداری از آن را به یک لیوان شیر اضافه کرده و آن را میل کنید. همچنین می‌توانید این نوشیدنی را با عسل طبیعی شیرین کنید و از طعم خوش آن لذت ببرید. البته اگر به بیماری دیابت یا مشکلات سنگ صفرا دچار هستید، قبل از مصرف زردچوبه حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

اسیدهای چرب امگا 3

اگر از پزشک معالج خود سؤال کنید که برای بهبود درد عصب سیاتیک چه بخوریم؟ یکی از بهترین درمان‌هایی که به شما پیشنهاد خواهد داد، اسیدهای چرب امگا 3 هستند. چرا که این اسیدها، به بدن ما کمک می‌کنند تا بتواند به میزان زیادی کلاژن تولید کند.

کلاژن می‌تواند دیسک‌ها و غضروف‌ها را از قرارگرفتن در معرض هر گونه التهابی محافظت کند. همچنین این اسیدها، هر نوع صدمه‌ای به دیسک‌ها وارد شده است را درمان می‌کنند. بنابراین پس از گذشت مدتی مشاهده خواهید کرد که درد عصب سیاتیک شما نیز رو به التیام رفته است.

فیبر

اگر می‌خواهید با مصرف غذا به درمان درد سیاتیک خود کمک کنید، پس‌غذاهای حاوی فیبر را فراموش نکنید. همان گونه که می‌دانید فیبر به بهبود عملکرد سیستم گوارش کمک فراوانی می‌کند. زمانی که سیستم گوارش ما بتواند غذا را به‌خوبی هضم کند، بدون شک فشاری که بر روی دیسک‌ها وجود دارد برطرف می‌شود.

بنابراین با پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از فیبر، می‌توانید به روند تسکین درد عصب سیاتیک خود کمک فراوانی نمایید. تحقیقات و بررسی‌های دانشمندان بیانگر این است که فیبر می‌تواند به تقویت سلول‌های ستون فقرات نیز کمک فراوانی نماید.

پروتئین

زمانی که فهمیدیم مواد غذایی تا چه میزان بر روی سلامتی جسم ما تأثیر می‌گذارند، مفهوم این سؤال را نیز متوجه خواهیم شد که: “برای بهبود درد عصب سیاتیک چه بخوریم؟” چرا که مصرف غذاهای سالم و موردنیاز بدن، تا حدود زیادی بر روی تسکین درد و درمان سیاتیک مؤثر هستند. پروتئین‌ها نیز از آن دسته مواد غذایی به شمار می‌روند که باید در برنامه غذایی روزانه خود از آن‌ها استفاده کنیم.

جالب است بدانید که پروتئین‌ها، اسیدهای آمینه‌ای که بدن ما برای ترمیم دیسک‌ها به آن نیاز دارد را در اختیار بدن قرار می‌دهند. البته فراموش نکنید که اگر قرار است از پروتئین‌ها در برنامه غذایی روزانه خود استفاده کنید، نوع سالم آن را انتخاب کنید. متأسفانه بسیاری از منابع پروتئین که در حال حاضر در دسترس ما قرار دارند، دارای مواد مضری مانند هورمون و آنتی بیوتیک هستند.

برای آن که مضرات پروتئین‌های موجود را از بین ببرید، باید آن‌ها را قبل از خوردن خوب بپزید. همچنین اگر سعی کنید از پروتئین‌های حیواناتی استفاده کنید که در مزارع سرسبز پرورش پیدا کرده‌اند و با علف‌های طبیعی تغذیه نموده‌اند، سلامتی جسم و جان خود را تضمین نموده‌اید.

آبگوشت استخوان

اگر از ما بپرسید که برای درد سیاتیک چه بخوریم؟ یکی از غذاهایی که به شما پیشنهاد می‌کنیم، آبگوشت استخوان است. این آبگوشت به‌قدری مواد مقوی درون خود دارد که می‌توانید از آن برای ترمیم دیسک‌های آسیب‌دیده خود استفاده کنید.

زمانی که دیسک شما ترمیم شود، درد عصب سیاتیک نیز به‌آرامی از بین خواهد رفت. در ترکیبات این آبگوشت، پروتئین‌هایی مانند کلاژن وجود دارد که باعث ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده سیستم اسکلتی – عضلانی می‌شود.

البته برای آن که این کلاژن را در اختیار بافت‌های آسیب‌دیده بدن خود قرار دهید، لازم است که به‌صورت منظم از آبگوشت استخوان و مواهب موجود در آن بهره ببرید.

شما می‌توانید به همراه استخوان‌هایی که قصد طبخ آن‌ها را دارید، از پیاز، هویج و… نیز استفاده کنید تا غذای شما طعم خوشایندی پیدا کند. پس از آن آبگوشت استخوان را میل کرده و به بدن خود اجازه دهید تا از تمامی پروتئین‌ها و به‌خصوص کلاژن نهفته در آن، برای بازسازی آسیب‌های خود استفاده کند.

روغن ماهی

موارد بسیار زیادی را می‌توان در پاسخ به این سؤال مطرح نمود که: “برای درد سیاتیک چه بخوریم؟” چرا که طبیعت همیشه سخاوتمند بوده و ما می‌توانیم درمان بسیاری از دردهای خود را از مواد طبیعی که در دسترس ما قرار می‌دهد پیدا کنیم. روغن ماهی یکی از بهترین گزینه‌هایی است که در این زمینه پیش روی شما وجود دارد.

در ترکیبات روغن ماهی، انواع مواد ضدالتهابی یافت می‌شوند، بنابراین اگر درد عصب سیاتیک شما به سبب التهاب دیسک‌ها رخ‌داده باشد، استفاده از روغن ماهی، بهترین انتخابی است که پیش روی شما قرار دارد.

آب

اگر در پاسخ به این سؤال که برای درد سیاتیک چه بخوریم؟ آب را به شما پیشنهاد دهیم، تعجب خواهید کرد! برای بسیاری از افراد این موضوع کاملاً دورازذهن است که آب هم بتواند تأثیری برای درمان سیاتیک به همراه داشته باشد. درصورتی‌که این موضوع کاملاً حقیقت دارد.

اگر اهمیت آب برای بدن ما از مواد غذایی بیشتر نباشد، کمتر هم نیست. برای آن که همیشه سلامتی جسم و جان خود را حفظ کنید، باید به میزان کافی آب در اختیار جسم خود قرار دهید. این کار بسیار ساده و آسان است؛ تنها کافی است در طول روز 8 الی 10 لیوان آب بنوشید تا بدن شما همیشه هیدراته بماند.

آناناس

همه ما می‌دانیم که میوه‌ها به سبب دارابودن انواع مواد معدنی و ویتامین‌ها، چه نقش پر رنگی در سلامتی ما ایفا می‌کنند. بنابراین یکی دیگر از گروه‌های مواد غذایی که در پاسخ به این سؤال “برای درمان سیاتیک چه بخوریم؟” مطرح می‌شود، میوه‌ها هستند. در میان این میوه‌ها، آناناس جایگاه ویژه‌ای دارد و می‌توانیم از ترکیبات آن برای التیام و درمان درد عصب سیاتیک خود استفاده کنیم.

آناناس علاوه بر طعم خوشایندی که دارد، از مواد ضدالتهاب قدرتمندی نیز برخوردار است. شاید به همین سبب است که ما در هنگام سرماخوردگی، گلودرد و… از آناناس استفاده می‌کنیم.

حال می‌توان از همین تأثیرات ضدالتهابی آناناس، برای درمان التهاب به وجود آمده برای دیسک‌ها نیز استفاده نمود. بنابراین اگر پزشک برای شما داروها و درمان‌های خاصی را در نظر گرفته است، در کنار آن از مصرف میوه آناناس نیز غافل نشوید.

جعفری

همان قدر که میو‌ه‌ها برای درمان درد سیاتیک مفید هستند، نمی‌توان از نقش اساسی و حیاتی سبزی‌ها نیز غافل شد. بنابراین اگر یک‌بار دیگر این سؤال در ذهن شما به وجود آمده که: ” برای درد سیاتیک چی بخوریم؟” به سبزیجات نیز فکر کنید. یکی از بهترین نوع سبزیجاتی که در این قسمت می‌خواهیم به شما عزیزان معرفی کنیم، جعفری است. در ترکیبات این سبزی خوش‌عطر و طعم، انواع فلاونوئید‌ها یافت می‌شود.

این مواد قدرت بسیار زیادی برای درمان انواع التهابات به وجود آمده در بدن ما دارند. پس برای آن که دوباره سلامتی را به دیسک‌ها و سیاتیک خود بازگردانید، از مصرف سبزی جعفری غافل نشوید.

کرفس

حتماً با مطالعه مطالبی که تا کنون عنوان کردیم، متوجه شدید که مواد غذایی که دارای ترکیبات ضدالتهاب هستند، تا چه میزان می‌توانند برای درد سیاتیک مؤثر باشند.

چرا که پزشکان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که به‌وجودآمدن هر گونه التهاب و فشاری بر روی عصب سیاتیک، سبب‌ساز ایجاد چنین مشکلی می‌گردد. شاید برای همین است که انواع داروهای ضدالتهاب را برای شما تجویز نموده و مصرف غذاهای دارای ترکیبات ضدالتهاب را به شما پیشنهاد می‌کنند.

تا این بخش از مقاله، تعداد زیادی از غذاهای ضدالتهاب را به شما معرفی کردیم و در این قسمت می‌خواهیم به کرفس اشاره کنیم. کرفس یکی از انواع سبزیجاتی است که خیلی خوب آن را می‌شناسیم و در غذاها و ترشی‌های خود از آن استفاده می‌کنیم. کرفس یکی از منابع بسیار غنی از فیبر و انواع مواد معدنی و ویتامین‌هاست.

ویتامین سی، ویتامین آ و ویتامین‌های گروه ب در ترکیبات کرفس به‌وفور یافت می‌شوند. همچنین کرفس از مواد معدنی مانند سدیم و پتاسیم سرشار است و به‌عنوان یکی از بهترین درمان‌ها برای درد عصب سیاتیک به شمار می‌رود.

برای سیاتیک چه بخوریم و چه نخوریم؟ (بایدها و نبایدهای غذایی)

ما تا اینجای مقاله تلاش کردیم به این سؤال پاسخ دهیم که برای درد سیاتیک چه بخوریم؟ بهترین مواد غذایی که می‌توانند در فرایند بهبود شما نقش مهمی داشته باشند را معرفی نمودیم.

اما این نکته را فراموش نکنید که به همان اندازه که باید بدانیم برای بهبود سیاتیک چه بخوریم؟ از نبایدها و پرهیز‌های غذایی نیز باید کاملاً مطلع باشیم. تا زمانی که شما به مصرف غذاهای نامناسب ادامه می‌دهید، حتی اگر تغذیه سالمی هم داشته باشید، باز هم فاید‌ه‌ای ندارد.

در قسمت‌های قبل گفتیم در هنگام رویارویی با درد عصب سیاتیک ، باید از مواد غذایی حاوی ویتامین، مواد معدنی، فیبر، پروتئین و چربی‌های سالم مصرف کنید. حال می‌خواهیم برخی از مواد غذایی که در این روزها باید از آن‌ها دوری کنید را به شما عزیزان معرفی نماییم:

غذاهای فست‌فود و سرخ شده

اگر در حال حاضر با درد عصب سیاتیک دست‌وپنجه نرم می‌کنید و در ذهن شما این سؤال وجود دارد که برای درد سیاتیک چی بخوریم؟ ما به شما پیشنهاد می‌دهیم غذاهای آب‌پز و بخارپز سالم را جایگزین غذاهای سرخ شده و فست‌فود نمایید.

به‌جای آن‌ها سعی کنید از مواد غذایی استفاده کنید که دارای پروتئین‌های سبک هستند و سلامتی سیستم اسکلتی و عضلانی را با خود به ارمغان می‌آورد. از جمله این غذاها می‌توان به ماهی، آجیل، حبوبات، بوقلمون، مرغ، تخم‌مرغ و… اشاره نمود.

عدم مصرف غذاهای فراوری شده

متأسفانه، بسیاری از مواد غذایی که در دسترس ما وجود دارند، فراوری شده‌اند و برای جسم و به‌خصوص سیاتیک بسیار مضر هستند. بنابراین سعی کنید به‌جای مصرف مواد غذایی مانند شکر سفید، آرد سفید، پاستای سفید و… از جایگزین‌های سالم آن‌ها استفاده کنید.

عدم مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار

اگر می‌خواهید جسم سالمی داشته باشید و از دردهای ناخوشایندی مانند درد عصب سیاتیک در امان بمانید، باید نوشیدنی‌های کافئین‌دار را کاهش دهید. در میان این نوشیدنی‌ها، باید به نام نوشابه اشاره کنیم که مضرات بسیار زیادی برای استخوان‌ها و سیستم عصبی بدن به همراه دارد. بنابراین مصرف نوشابه را کاملاً حذف کنید و سعی کنید این عادت که به همراه غذاهای خود نوشابه میل می‌کردید را برای همیشه کنار بگذارید.

سخن پایانی

به همان اندازه که درمان‌های دارویی، حرکات ورزشی و تمرینات فیزیوتراپی برای درمان سیاتیک نقش دارند، غذاهایی که در طول روز می‌خوریم هم مهم هستند. معمولاً سیاتیک در اثر فشار و التهابی به وجود می‌آید که بسیار سخت و آزاردهنده است. ما با مصرف غذاهای سالم، می‌توانیم به درمان این التهاب کمک کرده و دوباره سلامتی را به جسم و جان خود بازگردانیم.

بنابراین زمانی که به پزشک خود مراجعه می‌کنید، حتماً از او بپرسید که برای درد سیاتیک چه بخوریم؟ ما نیز در این مقاله سعی کردیم بایدها و نبایدهای غذایی و اینکه برای سیاتیک چه بخوریم؟ را به شما توضیح داده و در مورد نقش تغذیه سالم برای درمان این بیماری، به نکاتی اشاره کنیم. آرزوی ما این است که همواره سلامت باشید و هیچ‌گاه دردهایی مانند سیاتیک، مانع از این نشوند که از زندگی شاد و سالم خود لذت ببرید.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید