کلینیک دکتر احمد
برترین مرکز درمان مشکلات ارتوپدی کشور

آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

درد لگن بسی سخت و ناخوشایند است و می‌تواند حسابی ما را از کار و زندگی بیندازد. به‌خصوص خانم‌ها بیش‌ازپیش این درد را تجربه می‌کنند، درحالی‌که نمی‌دانند علت واقعی آن چیست. علت درد لگن سمت راست در زنان ممکن است به سبب آسیب‌هایی که به استخوان، عضله و سایر قسمت‌های تشکیل‌دهنده لگن وارد شده، به وجود آمده باشد.

گاهی هم بیماری‌های زنانه، علت بروز چنین دردی در قسمت لگن به شمار می‌روند. هر چند یک پزشک متخصص می‌تواند با بررسی شرایط بیمار خود، به او بگوید که به چه علتی به درد مفصل لگن دچار شده است؛ اما ما نیز می‌خواهیم در زمینه علت درد لگن سمت راست زنان  با شما صحبت کنیم و بگوییم برای درد لگن به چه دکتری مراجعه کنیم؟

بررسی 11 علت درد لگن سمت راست در زنان و روش های درمان آن

آشنایی با 11 علت درد لگن سمت راست در زنان

زمانی که بانویی برای پیداکردن علت درد لگن سمت راست در زنان به یک متخصص حاذق و باتجربه مراجعه می‌کند، پزشک با شیوه‌های مختلف سعی در پیداکردن ریشه اصلی این درد می‌نماید. گاهی ممکن است این درد به سبب آن ایجاد شده باشد که برای مدت‌زمان طولانی نشسته‌اید و یا در حال ایستاده به سر برده‌اید.

گاهی نیز چنین مشکلی، جدی‌تر از این حرف‌هاست و بیماری‌های مهمی مانند دیسک کمر، سیاتیک، شکستگی، عفونت و… باعث ایجاد آن شده‌اند. فراموش نکنید که تنها یک پزشک متخصص است که با بررسی‌ها و آزمایشات دقیق خود، می‌توان به شما بگوید که دلیل درد در ناحیه لگن طرف راست در خانم ها چیست و چه راه‌حل‌هایی برای رفع آن وجود دارد؟

ما نیز در این قسمت از مقاله، صرفاً برای آن که دانش و آگاهی شما را در این زمینه افزایش دهیم، به برخی از مهم‌ترین علت‌های بروز درد ناخوشایند لگن در خانم‌ها اشاره می‌کنیم:

آسیب‌دیدگی

لگن نیز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های سیستم اسکلتی و عضلانی بدن ما انسان‌ها به شمار می‌رود. در این قسمت هم می‌توانیم شاهد وجود استخوان‌ها، غضروف‌ها، رباط‌ها و تاندون‌ها باشیم. این سیستم به ما کمک می‌کند تا راه برویم، بنشینیم، ورزش کنیم و به امور روزمره خود بپردازیم.

درصورتی‌که هر نوع مشکلی برای این سیستم به وجود آید، درد آن را در قسمت لگن خود نیز احساس خواهید کرد. اگر بخواهیم به رایج‌ترین مشکلات به وجود آمده برای این سیستم اشاره کنیم از التهاب کف لگن، تنش‌های عضلات لگن، فیبرومیالژیا، فتق، سندرم پیریفورمیس و… نام خواهیم برد.

آسیب‌دیدگی استخوان لگن

اگر به یک متخصص مراجعه نموده و از او سؤال کنید که دلیل در ناحیه لگن طرف راست در خانم ها چیست؟ از شما در مورد آسیب‌هایی مانند تصادف، حوادث ورزشی و یا زمین‌خوردن سؤال خواهد نمود. چرا که این موارد، باعث آسیب‌دیدگی استخوان لگن شده و علائمی مانند درد مفصل لگن ، تورم، قرمزی و التهاب را به وجود می‌آورد.

البته چنین دردی بسیار آزاردهنده و غیرقابل‌تحمل است و باید به‌سرعت توسط پزشک درمان شود. درمان آسیب‌دیدگی استخوان لگن، با تجویز دارو، استراحت و تمرینات فیزیوتراپی، امکان‌پذیر است.

دیسک کمر

درصورتی‌که یکی از دیسک‌های قرار گرفته در میان مهره‌های کمر با آسیب‌دیدگی مواجه شود، شما درد آن را در قسمت لگن خود احساس خواهید کرد. خیلی زود متوجه خواهید شد که چنین دردی، تا چه میزان سخت و آزاردهنده است و حتی گاهی تا یکی از پاها نیز تیر می‌کشد.

در واقع این درد از لگن آغاز شده و تا پایین ساق پا نیز امتداد پیدا می‌کند. مواردی مانند بلندکردن بارهای سنگین، نشستن یا ایستادن طولانی‌مدت، افزایش وزن، بالارفتن سن و واردشدن یک فشار ناگهانی از جمله مهم‌ترین علل دیسک کمر و پس از آن درد مفصل لگن به شمار می‌روند.

تنگی کانال نخاعی

گاهی پزشکان در بررسی‌های خود به این نتیجه می‌رسند که دلیل در ناحیه لگن طرف راست در خانم ها، به سبب یک بیماری به نام تنگی کانال نخاعی رخ‌داده است. مهره‌های ستون فقرات ما بر روی‌هم می‌لغزند تا ما بتوانیم بدن خود را به جهات مختلف حرکت دهیم. در میان این مهره‌ها کانال نخاعی قرار دارد که در واقع جایگاه نخاع در بدن ما به شمار می‌رود.

تمامی اعصاب نخاعی که از سوراخ‌های مهره‌ها خارج می‌شوند، از این کانال عبور می‌کنند. این اعصاب، اعصاب محیطی ما را تشکیل می‌دهند و گاهی به سبب تنگ شدن کانال نخاعی، با فشار زیادی مواجه می‌شوند. تنگی کانال نخاعی خود را با علائم و نشانه‌هایی بروز می‌دهد که یکی از آن‌ها درد استخوان لگن است.

مشکلات استخوان لگن

یکی دیگر از بیماری‌هایی که به سیستم اسکلتی – عضلانی بدن مربوط هستند، مشکلاتی مانند شکستگی است که برای استخوان لگن به وجود می‌آید. هر چند شکستگی استخوان لگن ممکن است برای هر شخصی به وجود آید، اما بیش‌ازپیش خانم‌هایی که پا به سن گذاشته‌اند و دوران یائسگی آن‌ها آغاز شده است، با چنین مشکلی مواجه می‌شوند.

چرا که با تغییرات هورمونی که در این دوران رخ می‌دهد، استخوان‌ها تراکم خود را ازدست‌داده و پوک می‌شوند.

زمانی که یک زن در این دوران با پوکی‌استخوان دچار شد، استخوان‌های او به‌راحتی می‌شکنند. هر چند پوکی‌استخوان یکی از بیماری‌هایی است که هیچ دردی به همراه ندارد، اما درصورتی‌که یکی از استخوان‌ها دچار شکستگی شوند، شما درد آن به‌خوبی احساس خواهید کرد. در میان تمامی استخوان‌های بدن، استخوان لگن بیش از سایرین در معرض شکستگی قرار دارد.

ورم استخوان لگن

درصورتی‌که مفاصل و عضلاتی که در اطراف لگن قرار دارند دچار التهاب شوند، ورم استخوان لگن رخ می‌دهد. این فرایند دردهای مزمن و آزاردهنده‌ای را برای لگن به وجود می‌آورد.

البته خانم‌هایی که به‌صورت حرفه‌ای به ورزش مشغول هستند و یا کسانی که به‌تازگی عمل جراحی لگن را انجام داده‌اند، بیش از دیگران در معرض چنین تجربه ناخوشایندی قرار دارند. در این گونه مواقع، پزشک ممکن است استراحت، تمرینات فیزیوتراپی و استفاده از کمپرس یخ و گرم را برای بیمار خویش تجویز نماید.

دردهای دوران قاعدگی

بسیاری از زنان در دوران قاعدگی و حتی چند روز قبل از آن، دردهای زیادی را در قسمت لگن و زیر شکم خود احساس می‌کنند. شاید اگر بخواهیم به شایع‌ترین علت درد استخوان لگن در زنان اشاره کنیم، از چرخه قاعدگی و عوارض آن نام ببریم. همان گونه که می‌دانید رحم در قسمت لگن قرار گرفته است.

چند روز قبل از آن که چرخه قاعدگی آغاز شود، رحم دچار انقباضاتی می‌گردد. سپس پوشش داخلی آن از بین رفته و فرایند خونریزی آغاز می‌شود. این موضوع باعث ایجاد درد فراوانی در قسمت رحم و همچنین لگن می‌شود. در این گونه مواقع، استفاده از کیسه آب گرم و مصرف داروهای مسکن، یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌توانید برای درمان درد استخوان لگن خود از آن بهره ببرید.

آندومتریوز

گاهی اوقات شما برای پیداکردن علت درد استخوان لگن به پزشک مراجعه می‌کنید و او پس از آزمایشات و بررسی‌های بسیار، به شما می‌گوید که به آندومتریوز مبتلا شده‌اید.

در این بیماری، آندومتر که در واقع همان پوشش رحم است، در قسمت بیرونی رحم شروع به رشد می‌کند. این پوششی که بر روی رحم ایجاد می‌شود، علاوه بر رحم قسمت‌های مانند تخمدان‌ها، لوله‌های رحم، لگن و حتی روده‌ها را نیز درگیر می‌کند.

این فرایند زمانی پیش می‌آید که به سبب آغاز چرخه قاعدگی، بدن با تغییرات متعددی در هورمون‌های خود مواجه شده است. فراموش نکنید که برای درمان آندومتریوز، باید به یک متخصص زنان و زایمان مراجعه نموده و به‌سرعت فرایند درمان خود را آغاز کنید.

بیماری‌های مقاربتی

حال که در حال بررسی دلیل در ناحیه لگن طرف راست در خانم ها هستیم، اجازه دهید اشاره کوتاهی نیز به بیماری‌های مقاربتی داشته باشیم. بیماری‌های مقاربتی (همان گونه که از اسم آن‌ها پیداست) در اثر روابط جنسی کنترل نشده با فرد آلوده رخ می‌دهند. در این فرایند میکروب‌ها و آلودگی‌هایی مانند کلامیدیا و سوزاک، به قسمت داخلی اندام‌های تناسلی راه پیدا کرده و درد زیادی به وجود می‌آورد.

علاوه بر درد استخوان لگن ، نشانه‌های دیگری نیز حاکی از بیماری‌های مقاربتی است. این نشانه‌ها عبارتند از درد در هنگام ادرار، خونریزی‌های غیرطبیعی، ترشحات بدبو از واژن و…

بیماری‌های مقاربتی نیز از آن دسته مشکلاتی هستند که باید به‌سرعت آن‌ها را پیگیری نموده و برای درمان آن‌ها چاره‌ای بیندیشید.

بیماری‌های التهابی لگن

همیشه هم درد استخوان لگن به سبب سیستم اسکلتی – عضلانی نیست؛ بلکه گاهی اوقات عفونت‌ها و بیماری‌های التهابی لگن نیز می‌توانند چنین مشکل ناخوشایندی را به وجود آورند. این بیماری معمولاً در مواقعی به وجود می‌آید که رحم دچار عفونت شده باشد و این عفونت، بافت‌های اطراف رحم و از جمله لگن را درگیر کرده باشد.

باکتری‌هایی که از طریق واژن و دهانه رحم به رحم وارد می‌شوند، زمینه‌ساز بروز التهاب و عفونت در لگن هستند. در این گونه مواقع، پزشکان داروهای آنتی بیوتیک را برای بیماران خویش تجویز می‌کنند.

کیست‌های تخمدان

همان گونه که اشاره کردیم، اندام‌هایی مانند رحم و تخمدان‌ها، در قسمت داخلی لگن قرار گرفته‌اند. بنابراین اگر شما به بیماری‌هایی مانند کیست تخمدان مبتلا شوید، درد آن را در قسمت لگن خود نیز احساس می‌کنید. کیست‌ها فشار، درد و نفخ را به وجود می‌آورند.

اگر کیست‌ها در همان مراحل اولیه تشخیص داده شوند، می‌توان با تجویز برخی از داروها، آن‌ها را برطرف نمود. درصورتی‌که کیست از حد خود بزرگ‌تر شده باشد، تنها راه درمان آن عمل جراحی است. پس از عمل جراحی است که مشاهده می‌کنید نه‌تنها کیست شما از بین رفته است، بلکه دیگر هیچ دردی در قسمت لگن خود احساس نمی‌کنید.

پزشکان چگونه علت درد لگن سمت راست در زنان را تشخیص می‌دهند؟

اگر شما به یک پزشک مراجعه نموده و از او سؤال کنید که علت درد لگن سمت راست در زنان چیست؟ طیف گسترده‌ای از مشکلات و بیماری‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد. او با انجام آزمایشات دقیق و کامل، به ریشه اصلی این درد ناخوشایند در خانم‌ها پی برده و بهترین راه درمان را برای آن در نظر می‌گیرد. بهترین روش‌های تشخیص برای پیداکردن علت درد لگن سمت راست زنان، عبارتند از:

معاینه فیزیکی

اولین مرحله برای تشخیص این موضوع که چرا بیمار با درد استخوان لگن مواجه شده است، معاینه فیزیکی است. به سبب آن که متخصصان با ساختار لگن و اندام‌هایی که درون آن قرار گرفته‌اند به‌خوبی آشنایی دارند، بنابراین با معاینه فیزیکی تا حدودی می‌توانند به این نکته پی ببرند که آیا ساختار لگن آن‌ها با تغییراتی مواجه شده است یا خیر؟

سونوگرافی

پس از آن که مرحله معاینه فیزیکی بیمار به پایان رسید، پزشک انجام سونوگرافی را برای بیمار خویش تجویز می‌کند. با سونوگرافی می‌توان وجود کیست، توده و هر نوع حالت غیرعادی را در لگن تشخیص داد.

آزمایش خون و ادرار

پزشکان برای آن که از بررسی خود اطمینان حاصل کنند، آزمایش خون و ادرار را نیز در کنار سایر آزمایش‌ها تجویز می‌کنند. با مشاهده نتایج این آزمایشات، می‌توان به وجود یا عدم وجود هر نوع عفونت و یا بیماری پی برد و هر چه زودتر برای درمان بیمار اقدام کرد.

مؤثرترین روش‌ها برای رفع علت درد لگن سمت راست در زنان

حال که توانستیم برخی از مهم‌ترین علت در ناحیه لگن طرف راست در خانم ها را بشناسیم، خوب است اندکی به روش‌های درمان آن نیز اشاره کنیم. البته این نکته را فراموش نکنید که درمان درد استخوان لگن در زنان، به مؤلفه‌هایی بستگی دارد که ریشه اصلی این بیماری به شمار می‌روند. پس از کشف علت، درمان آن ساده است و تحت‌نظر یک متخصص ارتوپد، یا متخصص زنان و زایمان به‌راحتی انجام می‌شود.

اثربخش‌ترین روش‌های درمان در ناحیه لگن طرف راست در خانم ها عبارتند از:

دارودرمانی

خوشبختانه داروهای بسیار زیادی در دسترس ما وجود دارند که می‌توان از آن‌ها برای تسکین درد مفصل لگن و همچنین درمان آن استفاده نمود. تجویز هر دارویی، به ریشه اصلی بیماری که باعث به‌وجودآمدن درد مفصل لگن شده است بستگی دارد. اما به‌طورکلی داروهایی که در این زمینه تجویز می‌شوند شامل داروهای مسکن، داروهای ضدالتهاب، کورتیکواستروئیدها، داروهای خواب و داروهای تعدیل‌کننده هستند.

تزریق دارو

گاهی پزشک تشخیص می‌دهد که برای کاهش درد بیمار و درمان التهاب به وجود آمده در لگن او، داروهای کورتیکواستروئید را تزریق نماید. این داروها معمولاً به‌صورت مستقیم به درون مفصل لگن تزریق می‌شوند و درد بیمار را تسکین می‌دهند. البته به‌غیراز داروهای کورتیکواستروئید، تزریقاتی مانند اوزون تراپی، پی آر پی و سلول‌های بنیادی نیز در این زمینه نقش مؤثری ایفا می‌کنند.

فیزیوتراپی

اگر بخواهیم به یکی از بهترین روش‌های درمان درد مفصل لگن در زنان اشاره کنیم، بدون شک از فیزیوتراپی نام خواهیم برد. با انجام تمرینات فیزیوتراپی، عضلات لگن به‌خوبی تقویت شده و دامنه حرکتی آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

فیزیوتراپیست‌ها برای خانم‌های مبتلا به درد مفصل لگن ، تمریناتی برای افزایش انعطاف‌پذیری عضلات، تحرک مفاصل، افزایش قدرت عضلات و… در نظر می‌گیرند. این تمرینات باید در طول هفته، به مدت 2 الی 3 روز انجام شوند تا نتیجه خود را بر جای بگذارند.

استفاده از ابزارهای کمکی

ممکن است پزشک از بیمار خود بخواهد که در طول دورانی که در حال درمان درد مفصل لگن خویش است، از وسایل و ابزارهای کمکی نیز استفاده کند. این ابزارها شامل ارترز، عصا و کفش‌های طبی هستند. پزشک به این سبب ابزارهای ذکر شده را برای بیمار خویش در نظر می‌گیرد که از شدت فشار بر روی لگن در هنگام راه‌رفتن یا ایستادن جلوگیری نماید.

تغییر سبک زندگی

مطمئناً پزشکان برای آن که بتوانند بهتر به بیمار خود کمک کنند، از او خواهند خواست که سبک زندگی خود را تغییر دهد. به‌عنوان‌مثال بیمار نباید برای ساعت‌های طولانی بر روی صندلی‌های کوتاه بنشیند، در هنگام خرید باید از چرخ‌های دستی استفاده کند و درصورتی‌که دچار اضافه‌وزن است، باید با روش‌های معقول و صحیح وزن خود را کاهش دهد.

او باید ورزش را به‌عنوان یک بخش جدایی‌ناپذیر در زندگی خود در نظر بگیرد و آن را به‌صورت مستمر انجام دهد. تمامی این موارد، در کنار روش‌های درمانی که پزشک برای او در نظر می‌گیرد، به درمان بیماری لگن کمک فراوانی می‌کند.

عمل جراحی

در مواقعی که نتوان با هیچ‌کدام از روش‌هایی که برای شما ذکر کردیم، درد مفصل لگن را تسکین داد، پزشک عمل جراحی را برای بیمار خود در نظر می‌گیرد. طی این عمل هر نوع آسیبی به استخوان لگن، عضلات، مفاصل یا تاندون‌های آن به وجود آمده باشد، برطرف می‌گردد. همچنین اگر توده یا کیستی در یکی از اندام‌های داخلی لگن باعث درد آن شده باشد، طی عمل جراحی می‌توان آن را برداشت.

سخن پایانی

علت درد لگن سمت راست در زنان ، هر چه که باشد هرگز نباید خود را به‌خاطر آن غمگین و ناراحت کنید. چرا که برای هر دردی درمانی وجود دارد و کافی است به‌موقع برای درمان آن اقدام کنید. یک متخصص ارتوپدی یا متخصص زنان و زایمان، بهترین پزشکانی هستند که می‌توانید با مراجعه به آن‌ها، علت درد لگن سمت راست زنان را متوجه شوید.

سپس بر اساس همان دستورانی که برای شما تجویز می‌کنند، پیش بروید و از تک‌تک دستورات پزشک خود اطاعت کنید. دیری نمی‌گذرد که درد لگن شما تسکین پیدا کرده و می‌توانید دوباره زندگی را از سر بگیرید و آن را با آرامش سپری کنید.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید