کلینیک دکتر احمد
برترین مرکز درمان مشکلات ارتوپدی کشور

آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

گاهی اوقات خانم‌ها بااحساس درد شدیدی در لگن خود به پزشک مراجعه نموده و چاره درد خود را از او می‌خواهند. این درد معمولاً از قسمت زیر شکم آغاز شده و تا لگن، باسن، کشاله ران و حتی پاها نیز امتداد پیدا می‌کند.

این درد آزاردهنده علل مختلفی دارد که تنها با کمک یک پزشک متخصص می‌توان آن را تشخیص داد. درد مفصل لگن در زنان، گاهی چنان آزاردهنده می‌شود که آن‌ها از پس انجام امور روزمره خود نیز برنخواهند آمد.

اگر گوشه ذهن شما نیز این سؤال وجود دارد که علت درد لگن سمت چپ در زنان چیست و چه درمانی برای آن وجود دارد؟ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا علت درد لگن چپ در زنان مورد برسی قرار دهیم و بگوییم برای درد لگن به چه دکتری مراجعه کنیم؟

علت درد لگن سمت چپ در زنان؛ روش‌های تشخیص و درمان آن

8 علت درد لگن سمت چپ در زنان که نباید از آن‌ها غافل شوید.

علت درد لگن سمت چپ در زنان ، ممکن است در اثر یک مشکل ساده و یا یک بیماری جدی و پیچیده به وجود آمده باشد. در واقع این درد نشان‌دهنده آن است که خودِ لگن و یا اندام‌های قرار گرفته در آن، با مشکلاتی مواجه شده‌اند. بهترین کسی که می‌تواند برای پیداکردن علت درد لگن چپ زنان به شما کمک کند، یک پزشک متخصص است. این پزشک می‌تواند متخصص ارتوپدی یا متخصص زنان و زایمان باشد.

ما نیز در ادامه مقاله، تلاش کرده‌ایم تا برخی از مهم‌ترین علل به‌وجودآورنده درد مفصل لگن در سمت چپ زنان را با شما عزیزان در میان بگذاریم؛ پس با ما همراه باشید:

التهاب لگن

دردهای ناخوشایندی که در قسمت لگن سمت چپ خانم‌ها به وجود می‌آیند، شاید به سبب التهابی است که در این قسمت رخ‌داده است. معمولاً خانم‌هایی که روابط جنسی را از سنین پایین شروع کرده‌اند، رابطه جنسی آن‌ها به‌هیچ‌عنوان ایمن نیست و یا واژن خود را به‌صورت غیراصولی شستشو می‌دهند، باکتری‌هایی وارد اندام‌های تناسلی آن‌ها می‌شود. به سبب آن که ارگان‌هایی مانند واژن، رحم و تخمدان‌ها در لگن قرار گرفته‌اند، بنابراین با بیمار شدن آن‌ها، لگن نیز دچار درد می‌شود.

دیسک کمر

علت درد لگن سمت چپ در زنان ، می‌تواند به سبب دیسک کمر نیز رخ‌داده باشد. در واقع دیسک کمر یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که نه‌تنها زنان، بلکه مردان نیز با آن درگیر می‌شوند. پس از آن است که این بیماری، خود را با علائمی نشان می‌دهد که یکی از آن‌ها، درد در قسمت کمر، لگن و حتی پاها است.

خانم‌هایی که دچار اضافه‌وزن هستند، بارهای سنگین بلند می‌کنند، یک فشار ناگهانی به کمر آن‌ها وارد شده است، در طول روز ساعت‌های طولانی بر روی پاهای خود می‌ایستند، ساعت‌های طولانی در حالت نشسته به سر می‌برند و یا پا به سن گذاشته‌اند، بیش از دیگران در معرض چنین مشکلی قرار دارند.

بارداری

دوران بارداری، یکی از دوران‌هایی است که در آن بیش‌ازپیش شاهد درد مفصل لگن در زنان هستیم. این موضوع به سبب فشارهایی است که جنین بر روی اندام‌های داخلی لگن وارد نموده و باعث کشیدگی و درد آن‌ها می‌شود.

این درد زمانی که مادر باردار به فعالیت مشغول است، می‌نشیند و یا بلند می‌شود و حتی زمانی که عطسه و سرفه می‌کند، بیش‌ازپیش احساس می‌شود.

مشکلات کشاله ران

به سبب آن که مفصل لگن و ران ما، در یک نقطه مشترک قرار دارند، بنابراین هر مشکلی که برای کشاله ران به وجود آید، درد آن در قسمت لگن نیز احساس می‌شود. اگر برای استخوان‌ها، رباط‌ها، تاندون‌ها و عضلات ران شما مشکلی به وجود آید، لگن نیز درد و ناراحتی آن را احساس خواهد کرد.

شکستگی لگن

گاهی دلیل درد مفصل لگن سمت چپ در خانم ها به سبب شکستگی استخوان آن پدید می‌آید. این عارضه معمولاً در خانم‌هایی که پا به سن گذاشته‌اند و در حال سپری‌کردن دوران یائسگی خود هستند، بیش‌ازپیش مشاهده می‌شود. چرا که در این سنین، به سبب تغییرات هورمونی متعدد، یک بیماری به نام پوکی‌استخوان رخ می‌دهد.

پوکی‌استخوان، تراکم و استحکام استخوان‌های بدن از جمله لگن را کاهش می‌دهد. بنابراین خانم‌ها با هر حرکت کوچکی در معرض شکستگی استخوان‌های خود قرار می‌گیرند. زمانی که استخوان لگن دچار شکستگی یا ترک‌خوردگی شد، دردهایی را احساس می‌کنید و باید برای درمان آن هر چه سریع‌تر اقدام کنید.

عفونت دستگاه ادراری

عفونت دستگاه ادراری زنان، یکی از متداول‌ترین عللی است که دردهای آزاردهنده‌ای را در قسمت لگن به وجود می‌آورد. زمانی که باکتری‌های بیماری‌زا از طریق مجاری ادرار وارد بدن شوند، این سیستم به‌کلی آلوده می‌شود.

البته خانم‌هایی که پا به سن گذاشته‌اند و در دوران یائسگی خود به سر می‌برند، بیش از سایرین چنین وضعیت ناخوشایندی را تجربه می‌کنند. عفونت ادراری، علائم خود را با درد در قسمت لگن، زیر شکم و حتی کشاله ران نشان می‌دهد.

کشیدگی عضلات

گاهی اوقات شما برای پیداکردن دلیل درد مفصل لگن چپ در زنان به متخصص مراجعه می‌کنید و او به شما می‌گوید که گرفتگی عضلات باعث ایجاد چنین دردی شده است.

در واقع زمانی که یکی از عضلات نزدیک به لگن و به‌خصوص عضله ران شما بیش از اندازه کشیده شود، دردهای شدیدی را در قسمت لگن خود تجربه می‌کنید. این کشیدگی معمولاً به سبب انجام فعالیت‌های ورزشی سنگین بدون گرم‌کردن رخ می‌دهد.

گیرافتادگی لگن

یکی از مهم‌ترین بیماری‌های سیستم اسکلتی – عضلانی که دردهای ناخوشایند و آزاردهنده‌ای را در قسمت لگن به وجود می‌آورد، حالتی به نام گیرافتادگی لگن است. این بیماری زمانی ایجاد می‌شود که در قسمت سر استخوان لگن و مفصل ران، یک استخوان اضافی رشد کند.

در چنین شرایطی مفصل لگن دچار بی‌نظمی‌هایی شده و سپس به درد فراوانی مبتلا می‌گردد. البته چنین دردی بسیار سخت و آزاردهنده است و شما هنگامی که پاهای خود را حرکت می‌دهید، بیش‌ازپیش آن را احساس می‌کنید. بنابراین باید هر چه زودتر موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید تا برای درمان آن چاره‌ای بیندیشد.

 

علائم و نشانه‌های درد لگن در سمت چپ  زنان

ممکن است برای برخی از خانم‌ها این سؤال به وجود آید که با مشاهده چه علائمی متوجه شویم که یک مشکل در لگن ما به وجود آمده است؟ در ادامه مقاله، برخی از علائم و نشانه‌های این بیماری را با شما عزیزان در میان می‌گذاریم:

درد لگن: اولین نشانه‌ای که با مشاهده آن متوجه می‌شوید که به مشکلی در لگن مبتلا شده‌اید، درد مفصل لگن است. این درد در قسمت لگن، پایین کمر، باسن و حتی گاهی ران‌ها نیز احساس می‌شود.

تیرکشیدن ناگهانی: زمانی که رگ‌های خونی که در اطراف اندام‌های لگن قرار گرفته‌اند با انسداد مواجه شوند، جریان خون در این قسمت کمتر می‌شود. بنابراین بیماران گاهی شاهد تیرکشیدن و درد ناگهانی لگن خود خواهند بود.

گرفتگی عضلات لگن: زمانی که فردی به بیماری‌های مربوط به لگن مبتلا می‌شود، عضلات لگن او بیش از هر زمان دیگری با اسپاسم و گرفتگی مواجه می‌شوند. فراموش نکنید که اگر شاهد گرفتگی عضلات در روده، مثانه و آپاندیس بودید و یا در ادرار شما خون مشاهده شد، هر چه سریع‌تر برای پیداکردن علت درد لگن سمت چپ در زنان ، به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

درد شکم: کسانی که با مشکلات لگن مواجه هستند، دردهای ناخوشایندی را در شکم خود نیز تجربه خواهند کرد. این درد زمانی رخ می‌دهد که خون، مایعات و ترشحات روده در قسمت شکم جمع شوند.

درد در هنگام راه‌رفتن: اگر لایه خارجی حفره شکم شما با آسیب مواجه شده باشد، هنگامی که راه می‌روید و یا شکم خود را لمس می‌کنید، درد شدیدی در این قسمت مشاهده خواهید نمود.

لنگیدن هنگام راه‌رفتن: کسانی که دچار مشکلات و بیماری‌های لگن هستند، ممکن است در هنگام راه‌رفتن با لنگیدن مواجه شوند. چرا که برای لگن مشکلی به وجود آمده و بدن نمی‌خواهد، فشار مضاعفی بر روی لگن وارد شود.

روش‌های تشخیص علت درد لگن سمت چپ در زنان

بهترین کسی که می‌تواند برای تشخیص علت درد لگن سمت چپ در زنان می‌توان به شما کمک کند، یک متخصص ارتوپدی است. البته اگر این مشکل به اندام‌هایی مانند رحم یا تخمدان و… مربوط باشد، متخصص زنان نیز یکی از بهترین پزشکانی است که می‌توانید به او مراجعه کنید. یک پزشک متخصص قبل از هر چیز شما را به‌صورت فیزیکی معاینه کرده و سؤالاتی از شما خواهد پرسید.

اگر شما در هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی و یا امور ساده روزانه با درد مفصل لگن مواجه می‌شوید، باید آن را با پزشک خود در میان بگذارید. همچنین پزشک شما باید بداند که آیا در قسمت ران خود با تورم و کبودی مواجه شده‌اید یا خیر؟ چرا که این امر نشان‌دهنده آن است که آسیبی برای استخوان لگن شما به وجود آمده است. اگر لگن شما دچار شکستگی شده باشد، نه‌تنها درد فراوانی در این قسمت تجربه می‌کنید، بلکه پاهای شما توان حمل وزن شما را نخواهند داشت.

پس از آن که پزشک این موارد را به‌خوبی بررسی نمود، برای پیداکردن علت درد لگن چپ در زنان، آزمایش سونوگرافی را تجویز خواهد نمود. طی این آزمایش می‌توان فهمید که آیا در قسمت رحم، تخمدان‌ها و… کیست یا توموری وجود دارد یا خیر؟ روش دیگری که برای تشخیص دلیل درد لگن در زنان به کار می‌رود، آزمایش خون و ادرار است. از طریق این آزمایشات می‌توان هر گونه التهاب و عفونتی را در لگن تشخیص داد و به‌موقع برای درمان آن اقدام کرد.

معرفی بهترین روش‌های درمان درد لگن در سمت چپ زنان

پس از آن که دلیل درد مفصل لگن سمت چپ در خانم ها مشخص شد، پزشکان به‌سرعت اقدامات درمانی را آغاز می‌کنند. این که کدام درمان برای بیمار انتخاب شود، به ریشه و علت اصلی درد مفصل لگن بستگی دارد.

ما در ادامه مطلب، قصد داریم برخی از متداول‌ترین درمان‌ها را در این زمینه به شما عزیزان معرفی کنیم و خوشحال می‌شویم اگر همچنان با ما همراه باشید:

دارودرمانی

اولین و رایج‌ترین روش درمانی برای بیماری‌های لگن، تجویز دارو است. داروهای تسکین‌دهنده‌ای مانند ایبوپروفن، استامینوفن و آسپرین از جمله متداول‌ترین داروهایی است که همواره آن‌ها را در نسخه خود مشاهده می‌کنید.

درصورتی‌که درد در ناحیه لگن شما به تغییرات هورمونی مربوط باشد، قرص‌های ضدبارداری، بهترین گزینه در این زمینه به شمار می‌رود. اگر هم لگن شما به سبب عفونت با درد مواجه شده باشد، بهترین دارو برای درمان آن، داروهای آنتی بیوتیک است.

درمان‌های فیزیکی

یکی از بهترین درمان‌هایی که پزشکان برای رفع درد در ناحیه لگن زنان در نظر می‌گیرند، درمان‌های فیزیکی و انجام تمرینات خاص ورزشی است. این وظیفه بر عهده فیزیوتراپیست قرار دارد که با طراحی حرکات مناسب با شرایط جسمانی بیمار، در تسکین این درد ناخوشایند به او کمک کند. درمان‌های فیزیکی شامل حرکات کششی، ماساژدرمانی، تحریک الکتریکی عصب و… است.

تزریق

در مواقعی که بیمار با درد بسیار شدیدی در قسمت لگن خود به متخصص مراجعه می‌کند، با تزریق داروهای بی‌حسی، سعی می‌کند درد او را تسکین دهد. هر چند این داروها اثرات موقتی دارند، اما برای چند ساعت هم که شده، درد در ناحیه لگن را التیام می‌بخشند. پس از آن پزشک فکری اساسی به حال بیمار خود نموده و برای رفع این درد به او کمک خواهد کرد.

روان‌درمانی

شاید برای شما نیز جالب باشد اگر بدانید که تکنیک‌های روان‌درمانی نیز می‌توانند برای کاهش درد در ناحیه لگن بسیار تا بسیار مؤثر باشند.

زمانی که پزشکان متوجه شوند علت درد لگن سمت چپ در خانم ها به سبب استرس، تنش‌های عصبی و مشکلات روحی و روانی رخ‌داده است، او را به یک روان‌درمانگر ارجاع می‌دهند. پس از آن که مشکلات عصبی و روحی برطرف شد، درد در ناحیه لگن نیز روبه‌بهبود و التیام می‌گذارد.

عمل جراحی

زمانی که شما با درد در ناحیه لگن به متخصص ارتوپدی مراجعه می‌کنید، در ابتدا سعی می‌کنند با درمان‌های غیرجراحی، مشکل بیمار خود را برطرف کنند.

درصورتی‌که هیچ‌کدام از این درمان‌ها مؤثر واقع نشدند، پزشکان عمل جراحی را برای بیمار خود در نظر می‌گیرند. لازم به ذکر است که عمل هیسترکتومی (برداشتن رحم)، عمل سالپنژکتومی (برداشتن لوله‌های فالوپ) و عمل اووفورکتومی (برداشتن تخمدان‌ها) به‌عنوان زیر مجموعه عمل‌های لگن به شمار می‌روند.

درمان‌های خانگی برای رفع درد لگن در سمت چپ زنان

پس از آن که دلیل درد لگن سمت چپ در خانم ها به‌خوبی مشخص شد، می‌توان با استفاده از درمان‌های خانگی نیز برای برطرف‌کردن آن‌ها اقدام نمود. البته این درمان‌ها زمانی تجویز می‌شوند که شما به پزشک مراجعه کرده باشید و درمان‌های پزشکی را دنبال کنید.

در کنار این درمان‌ها، می‌توانید از روش‌‌های خانگی نیز به‌عنوان یک درمان مکمل در استفاده کنید. در ادامه مقاله، برخی از مؤثرترین درمان‌های خانگی برای رفع درد در ناحیه لگن را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم:

زمانی که لگن شما دچار درد شد، می‌توانید برای کاهش درد و التهاب آن، از کمپرس یخ و کمپرس آب گرم استفاده کنید. ابتدا کمپرس یخ را برای مدت‌زمان 15 دقیقه قرار دهید و پس از گذشت چند ساعت، اگر هنوز درد شما بهبود پیدا نکرده بود، از کمپرس گرم استفاده کنید.

بهتر است در هنگام مواجه‌شدن با درد در ناحیه لگن ، برای خود یک دمنوش خوشمزه از بابونه، زنجبیل یا دارچین دم کنید. این دمنوش‌ها علاوه بر این که آرامش را در جسم و جان شما به وجود می‌آورند، بلکه برای رفع التهاب نیز تأثیر بسزایی دارند.

یکی از بهترین ورزش‌هایی که می‌توانید برای درمان درد لگن خود انجام دهید، یوگا با شدت کم است.

خوشبختانه داروهای ضدالتهاب و ضد دردی در داروخانه‌ها وجود دارند که می‌توانید با تهیه آن‌ها، درد در ناحیه لگن خود را اندکی تسکین دهید.

اگر احساس می‌کنید که چاقی و اضافه‌وزن شما، یکی از مهم‌ترین ریشه‌های درد در ناحیه لگن به شمار می‌رود، با روش‌های معقول و منطقی، وزن خود را کاهش دهید.

انجام ورزش‌های سبک مانند پیاده‌روی و شنا، به شما کمک می‌کنند تا به‌آرامی از دردهای ناخوشایند و آزاردهنده لگن رهایی پیدا کنید.

در هنگام انجام ورزش یا پیاده‌روی، حتماً کفش‌های راحت و استاندارد بپوشید تا کمر و لگن شما هیچ‌گونه فشاری را تحمل نکند.

درصورتی‌که پزشک به شما اجازه می‌دهد، می‌توانید از کمربندهای مخصوصی که برای کاهش این درد طراحی شده‌اند، استفاده کنید.

سخن پایانی

با مشاهده آناتومی لگن به این موضوع پی می‌بریم که از استخوان، عضله، عصب، تاندون و رباط‌هایی تشکیل شده است. همچنین اندام‌های زنانه‌ای مانند رحم و تخمدان‌ها نیز در این قسمت واقع شده‌اند. بنابراین اگر برای هر کدام از این قسمت‌ها مشکلی به وجود آید، درد آن در قسمت لگن نیز احساس می‌شود.

مقاله‌ای که مطالعه کردید، تحقیق جامع و کاملی بود در زمینه علت درد لگن سمت چپ در زنان. ما با ارائه این مقاله سعی کردیم علاوه علت درد لگن چپ در زنان، روش‌های درمانی آن را نیز با شما در میان بگذاریم. فراموش نکنید که در صورت تداوم این درد، حتماً با پزشک معالج خود تماس بگیرید و با کمک او، ریشه اصلی این مشکل را پیدا کنید.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید