کلینیک دکتر احمد
برترین مرکز درمان مشکلات ارتوپدی کشور

آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

درد لگن در ناحیه سمت راست مردان علل مختلفی دارد که باید به‌صورت تخصصی آن‌ها را بررسی کرد. مردان در طول زندگی خود، ممکن است با بیماری‌هایی مواجه شوند که لگن را نیز درگیر نموده و در این قسمت نیز احساس شود.

از جمله این بیماری‌ها می‌توان به مشکلات سیستم تناسلی، آرتروز، روماتیسم، مشکلات ادراری و… اشاره نمود. این بیماری‌ها را می‌توان با استراحت، تمرینات فیزیوتراپی و عمل جراحی درمان نمود، پس نگران هیچ‌چیز نباشید.

در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا برخی از مهم‌ترین علت درد لگن سمت راست در مردان را با همدیگر مرور کنیم و اطلاعات خود را در زمینه درد در ناحیه لگن سمت راست مردان بالا ببریم و بگوییم که برای درد لگن به چه دکتری مراجعه کنیم؟

علت درد لگن سمت راست در مردان چیست و برای درمان آن چه باید کرد؟

آشنایی با انواع علت درد لگن سمت راست در مردان

اگر به‌عنوان یک آقا، به‌تازگی با دردهایی در قسمت لگن و سمت راست خود مواجه شده‌اید، هیچ نگرانی به قلب خود راه ندهید. ابتدا این قسمت از مقاله که در مورد علت درد لگن سمت راست در مردان نگارش شده است را مطالعه کنید. پس از آن یک قرار ملاقات با پزشک خود ترتیب دهید و سپس درمان را آغاز کنید.

مشکل لگن شما هر چه که باشد، در علم گسترده و عظیم پزشکی، راه‌حل‌های درمانی بسیار خوبی برای آن وجود دارد:

درد لگن به سبب مشکلات سیستم اسکلتی – عضلانی

اولین احتمالی که برای درد مفصل لگن طرف راست در مردان داده می‌شود، آسیب‌هایی است که برای سیستم اسکلتی – عضلانی به وجود آمده است. ما در این قسمت به‌صورت خلاصه هر کدام از این آسیب‌ها را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم:

آرتروز لگن

درصورتی‌که بافت‌های لگن دچار فرسودگی شوند، بیماری آرتروز رخ می‌دهد. این بیماری که به ساییدگی مفصل لگن نیز شهرت دارد، نه‌تنها درد زیادی در استخوان لگن به وجود می‌آورد، بلکه انجام فعالیت‌های روزانه را برای بیمار با سختی‌هایی همراه می‌کند. معمولاً افراد میان‌سال و مردانی که پا به سن گذاشته‌اند، بیش از دیگران با این مشکل مواجه هستند.

بورسیت لگن

شاید برای شما نیز جالب باشد بدانید که در سیستم اسکلتی و عضلانی ما کیسه‌های به نام بوریس وجود دارند که درون آن‌ها سرشار از مایع است. این کیسه‌ها حالتی شبیه ضربه‌گیر دارند و از آسیب‌دیدگی تاندون‌ها، رباط‌ها و عضلات جلوگیری می‌کنند.

اما اگر بورس‌ها با مشکلاتی مانند تورم یا التهاب مواجه شوند، دیگر نمی‌توانند مانند قبل از ایجاد فشار و آسیب بر روی مفاصل و عضلات جلوگیری کنند. زمانی که این بورس‌ها دردناک شوند، پزشکان می‌گویند که فرد با بیماری بورسیت مواجه شده است که یکی از علائم آن درد در ناحیه لگن است.

سیاه‌شدن سر استخوان ران

استخوان ران که ما آن را به نام نکروز آواسکولار نیز می‌شناسیم، ممکن است گاهی سیاه شود و این موضوع به سبب خون‌رسانی ضعیفی است که به مفصل لگن انجام می‌شود. این فرایند باعث تحلیل‌رفتن بافت استخوانی این قسمت شده و دردهایی را برای لگن به وجود می‌آورد.

بیماری‌های ستون فقرات

اگر هر مشکلی برای ستون فقرات آقایان به وجود آید، درد آن در استخوان لگن و ران نیز احساس می‌شود. به‌عنوان‌مثال تومورهای ستون فقرات یا فتق دیسک مشکلاتی هستند که علاوه بر ایجاد درد در قسمت کمر، ممکن است در لگن نیز احساس شوند.

علت درد لگن در مردان به سبب عفونت

گاهی اوقات برخی از مردان با دردهای شدید در استخوان لگن خود به پزشک مراجعه نموده و پس از بررسی‌های دقیق، مشخص می‌شود که این درد به سبب عفونت رخ‌داده است. با ما در ادامه مطلب همچنان همراه باشید تا برخی از شایع‌ترین نوع این عفونت‌ها را به شما عزیزان معرفی کنیم:

عفونت سیستم ادراری

یکی از شایع‌ترین پارامترهایی که به‌عنوان علت درد در ناحیه لگن طرف راست در آقایان مطرح شده است، عفونت‌های سیستم ادراری است. زمانی که باکتری‌ها وارد سیستم ادراری  بیمار شوند، عفونت‌هایی را در مجاری ادراری و به‌خصوص مثانه ایجاد می‌کنند. حتی ممکن است کلیه‌ها نیز از این باکتری‌ها و عفونت‌ها بی‌نصیب نمانند.

این بیماری علاوه بر درد در ناحیه لگن ، علائم دیگری مانند سوزش ادرار، تکرر ادرار، وجود در ادرار، تغییر رنگ ادرار و همچنین تب و لرز نیز دارد. درمان این بیماری با تجویز آنتی‌بیوتیک‌های قدرتمند، کاملاً امکان‌پذیر است. پس برای درمان درد مفصل لگن در ناحیه لگن سمت راست مردان، خیلی زود به پزشک مراجعه کنید.

عفونت‌های مقاربتی

دومین علت درد مفصل لگن که در دسته‌بندی عفونت قرار می‌گیرد، عفونت‌های ناشی از آمیزش جنسی است. باکتری‌ها و میکروب‌هایی مانند سوزاک و کلامیدیا از طریق رابطه جنسی با فرد آلوده منتقل شده و دردهایی را در قسمت لگن به وجود می‌آورند. مردانی که با چنین مشکلی مواجه می‌شوند، شاهد خروج ترشحاتی از آلت تناسلی خود هستند.

همچنین سیستم ادراری آن‌ها با درد و سوزش فراوانی به‌خصوص هنگام ادرار مواجه می‌شود. حتی ممکن است مقعد بیمار هم درگیر شده و علاوه بر درد، ترشحاتی نیز از آن خارج شود. در این فرایند خروج مدفوع نیز با درد همراه است که وضعیتی بسیار بغرنج را با خود به همراه می‌آورد.

عفونت سیستم گوارشی و دستگاه ادراری

درصورتی‌که در سیستم گوارشی مانند معده و روده‌ها هر گونه التهابی ایجاد شود، درد آن در استخوان لگن نیز احساس می‌شود. اگر شما به بیماری‌ها و مشکلات روده مبتلا شده باشید، علائم آن را با سفتی مدفوع، یبوست، اسهال، وجود خون در مدفوع، درد مفصل لگن و دردهای شکمی متوجه می‌شوید.

عفونت یا التهاب مثانه

گاهی اوقات مثانه دچار التهاب و عفونت می‌گردد و نه‌تنها فرایند دفع ادرار را با سختی و دشواری همراه می‌کند، بلکه بیمار دردهایی را در استخوان لگن خود نیز احساس می‌کند. اگر مجرای ادرار شما دچار اختلال شده، تکرر ادرار دارید یا در هنگام دفع ادرار با سوزش مواجه هستید، یا رنگ ادرار شما تغییر کرده است، بدانید که با عفونت مثانه مواجه شده‌اید.

این بیماری با مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک به‌کلی درمان می‌شود؛ پس نگران نباشید و با کمک پزشک شروع به درمان این بیماری نمایید.

سایر بیماری‌ها

همیشه هم علت درد مفصل لگن طرف راست مردان، به سیستم اسکلتی و یا عفونت‌ها برنمی‌گردد. بلکه بیماری‌های دیگری نیز وجود دارد که زمینه را برای درد مفصل لگن فراهم می‌کنند و ما در این قسمت، آن‌ها را نیز به شما معرفی می‌کنیم:

بیماری پروستاتیت

پروستاتیت هم یک نوع عفونت باکتریایی شایع است که معمولاً از مجاری ادراری به قسمت پروستات نفوذ پیدا می‌کند. این باکتری باعث ایجاد درد در استخوان لگن ، کمر و کشاله ران می‌شود. این بیماری زمانی که بسیار مزمن و حاد شود، ناحیه تناسلی بیمار را درگیر نموده و تبدیل به یک مشکل جدی و خطرناک می‌شود.

بیمارانی که با پروستاتیت مواجه هستند، نه‌تنها دردهایی را در لگن خود تجربه می‌کنند، بلکه علائمی مانند تب، سوزش ادرار، حالت تهوع، استفراغ، تکرر ادرار، مسدودشدن مجاری ادرار و دفع دردناک ادرار را دارند.

فتق

یکی دیگر از مهم‌ترین علت‌های درد مفصل لگن ، بیماری فتق است؛ به‌خصوص اگر به‌صورت ناگهانی در قسمت شکم یا پهلوهای خود احساس درد می‌کنید، ممکن است دچار فتق شده باشید. زمانی که یکی از بافت‌های ضعیف در ماهیچه‌های ما بیرون بزند و تبدیل به توده‌ای کوچک و دردناک شود، پزشکان می‌گویند که فرد به فتق مبتلا شده است.

این بیماری زمانی که شما می‌خندید، سرفه می‌کنید و یا راه می‌روید، بیشتر می‌شود. در بسیاری از مواقع می‌توان با استراحت و دارودرمانی فتق را برطرف کرد؛ در غیر این صورت عمل جراحی نیاز است.

آپاندیس

در میان انواع علت درد مفصل لگن طرف راست در آقایان، نباید از آپاندیس نیز غافل شد. آپاندیس یکی از اندام‌های کوچکی است که در قسمت راست بدن و زیر شکم قرار دارد. اگر آپاندیس با التهاب مواجه شود، بیمار دردهایی را در لگن تجربه می‌کند. حتی ممکن است درجه حرارت بدن او بالا برود، دچار بی‌اشتهایی شود و حالت تهوع و استفراغ پیدا کند.

آپاندیس نه‌تنها درد شدیدی دارد، بلکه باعث ورم قسمت تحتانی شکم نیز می‌شود. این بیماری باید به‌سرعت درمان شود، چرا که جان فرد بیمار را به خطر می‌اندازد.

سنگ کلیه

درصورتی‌که مواد معدنی مانند کلسیم بیش از اندازه در ادرار جمع شوند، بیمار با سنگ کلیه مواجه می‌شود. به‌خصوص اگر کلیه نتواند این سنگ‌ها را دفع کند، در استخوان لگن خود دردهای شدیدی را تجربه می‌کند.

علائم دیگری که نشان‌دهنده وجود سنگ در کلیه‌ها هستند، مشاهده خون در ادرار است. برخی از این سنگ‌ها بسیار کوچک هستند و با دارودرمانی برطرف می‌شوند. اما برخی اگر اندازه سنگ‌ها بزرگ شده بود، باید آن‌ها را شکست و سپس خارج نمود.

هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات

زمانی که پروستات به هر دلیلی غیر از سرطان اندازه بزرگی پیدا کرده باشد، به آن هایپرپلازی خوشخیم پروستات می‌گویند. زمانی که این غده در بدن آقایان بیش از اندازه بزرگ شد، باعث ایجاد فشار به مجاری ادرار می‌گردد. بنابراین بیماران در هنگام دفع ادرار درد زیادی را تجربه می‌کنند. این درد در قسمت لگن آن‌ها نیز بیش از پیش احساس می‌شود.

اگر چنین فرایندی درمان نشود و شرایط بیمار وخیم شود، ممکن است عضلات مثانه او نیز دچار ضعف گردد. در این گونه مواقع، پزشکان به بیمار توصیه می‌کنند که سبک زندگی خود را تغییر داده و در صورت نیاز عمل جراحی را انجام دهد.

مؤثرترین روش‌های درمان درد لگن سمت راست مردان

پس از آن که علت درد مفصل لگن طرف راست در آقایان مشخص شد، حال نوبت به درمان آن می‌رسد. از این‌جا به بعد کار آسان‌تر می‌شود، چرا که دیگر ریشه و علت اصلی این درد کشف شده و پزشک می‌تواند تمرکز خود را بر روی درمان این درد ناخوشایند آزاردهنده قرار دهد.

خوشحال می‌شویم اگر در ادامه مقاله همچنان با ما همراه باشید تا شما را با بهترین روش‌های درمان درد لگن سمت راست مردان آشنا کنیم:

دارودرمانی

زمانی که شما برای درمان درد مفصل لگن خود به یک متخصص حاذق و باتجربه مراجعه می‌کنید، اولین روشی که برای درمان شما در نظر می‌گیرد، تجویز دارو است. اگر شما به هر نوع عفونتی در مجاری ادرار، کلیه، مثانه مبتلا باشید، داروهای آنتی‌بیوتیک را برای شما تجویز می‌کند. همچنین برای سنگ کلیه، مشکلات گوارشی یا بواسیر شما نیز داروهایی ارائه می‌دهد.

در کنار تمام این داروها، باید از داروهای مسکن و قرص‌های ضدالتهاب نیز استفاده کنید تا درد شما کاهش پیدا کند. گاهی نیز پزشکان بنا بر تشخیص خود داروهای شل‌کننده عضلات را تجویز می‌کنند تا هر گونه گرفتگی و اسپاسمی در عضله لگن شما وجود داشته باشد از بین برود.

تمرینات فیزیوتراپی

خوشبختانه تمرینات فیزیوتراپی تأثیر مثبتی بر روی درمان دردهای لگن به همراه دارد. به‌خصوص اگر پزشکان تشخیص دهند که علت درد مفصل لگن طرف راست در آقایان، به بیماری‌های مانند استخوان‌ها، غضروف‌ها، عضلات و به‌طورکلی سیستم اسکلتی و عضلانی مربوط است.

در این گونه مواقع پزشکان تمریناتی که دربرگیرنده ماساژ، کشش و تقویت عضلات هستند را برای بیمار طراحی می‌کنند. سپس از او می‌خواهند که به‌صورت مستمر این تمرینات را انجام دهد تا به نتیجه برسد.

مشاوره

شاید برای شما نیز جالب باشد بدانید برخی از دردهایی که در قسمت لگن احساس می‌شوند، ریشه جسمی ندارند. این دردها ممکن است به سبب فشارهای عصبی، تنش‌ها و استرس‌هایی که فرد در زندگی خود تجربه می‌کند به وجود آمده باشد. در این صورت پزشک متخصص از بیمار خواهد خواست که با یک مشاور صحبت کند تا آرامش را در جسم و جان خود پدید آورد.

تغییر سبک زندگی

یکی از ساده‌ترین و درعین‌حال مؤثرترین روش‌های درمان درد مفصل لگن ، تغییر سبک زندگی است. اگر شما با این درد ناخوشایند روبرو هستید، دیگر نباید فعالیت‌های سنگین ورزشی انجام دهید یا زندگی پر تنشی را تجربه کنید. سعی کنید راه‌هایی را پیدا کنید که همیشه جسم و جان شما در آرامش کامل باشند.

ساعات بیشتری را به استراحت اختصاص دهید، از خود به‌خوبی مراقبت کنید، اگر درد مفصل لگن شما تکرار شد، از تکنیک‌هایی مانند کمپرس گرم استفاده کنید تا آن را تسکین دهید. درصورتی‌که درمان‌های خانگی برای رفع درد مفصل لگن شما مؤثر واقع نشدند، حتماً پزشک خود را در جریان قرار دهید.

عمل جراحی

آخرین روش درمان درد استخوان لگن که پزشکان برای بیماران خود در نظر می‌گیرند، عمل جراحی است. به‌خصوص اگر احساس کنند که درد استخوان لگن بیماران به سبب وجود تومورهای خوش‌خیم یا بدخیم رخ‌داده است. در این گونه مواقع، بیمار بیش‌ازپیش به عمل جراحی نیاز دارد.

 

علت درد لگن سمت راست در مردان و نشانه‌هایی که باید به آن دقت کنید

مشکلاتی که در قسمت لگن به وجود می‌آیند، خود را با علائمی نشان می‌دهند. شما باتوجه‌به این نشانه‌هایی که بدن شما از خود بروز می‌دهد، می‌توانید به این موضوع پی ببرید که در قسمت لگن شما مشکلی به وجود آمده است. در ادامه مقاله، برخی از این نشانه‌ها را برای شما عزیزان بیان می‌کنیم تا با آن‌ها آشنا شوید:

درد در لگن

اصلی‌ترین نشانه‌ای که می‌گوید شما به مشکلات لگن یا اندام‌های اطراف آن دچار شده‌اید، تجربه درد در لگن است. این درد گاهی به‌صورت مستقیم در قسمت لگن ایجاد می‌شود و گاهی نیز در قسمت‌های اطراف آن مانند ران، کمر و زیر شکم نیز احساس می‌شود. این درد حتی در قسمت باسن نیز تجربه می‌شود.

درد ناگهانی

اگر رگ‌های خونی که در اطراف اندام‌های لگن وجود دارند به هر دلیلی دچار انسداد شوند، جریان خون در این قسمت کاهش پیدا می‌کند. بنابراین بیمار دردهای شدید و ناگهانی را به‌صورت تیر کشنده در قسمت لگن خود احساس می‌کند.

گرفتگی عضلات

اگر بیش‌ازپیش با گرفتگی عضلات در قسمت لگن یا کمر و ران‌های خود مواجه هستید، باید به وجود یک مشکل در لگن خود شک کنید. به‌خصوص اگر این گرفتگی در عضلاتی مانند مثانه، روده و آپاندیس به وجود آید و به همراه آن‌ها شاهد وجود خون در ادرار خود باشید، باید هر چه سریع‌تر خود را به پزشک برسانید.

درد شکم

اگر درد استخوان لگن شما در اثر مشکلات گوارشی رخ‌داده باشد، درد شکم نیز به همراه آن به وجود می‌آید. این موضوع به آن سبب است که خون و ترشحات روده در قسمت شکم جمع شده و درد و فشار زیادی ایجاد کرده‌اند.

درد در هنگام راه‌رفتن

زمانی که لگن شما با بیماری و التهاب مواجه شده باشد، در هنگامی که راه می‌روید و یا برای مدت طولانی می‌نشینید، دردی را در این قسمت تجربه می‌کنید.

لنگیدن در هنگام راه‌رفتن

برخی از بیمارانی که با درد در قسمت لگن خود مواجه هستند، نمی‌توانند مانند قبل راه بروند و به‌اصطلاح لنگ می‌زنند. این موضوع نشان‌دهنده آن است که در قسمت لگن مشکلی به وجود آمده است. به همین سبب بدن قصد دارد از ایجاد فشار بر روی لگن جلوگیری کند.

علت درد لگن سمت راست در مردان این گونه مشخص می‌شود

هیچ‌کس به‌اندازه یک پزشک متخصص حاذق و باتجربه، نمی‌تواند در پیداکردن علت درد استخوان لگن طرف راست در آقایان به شما کمک کند. بنابراین درصورتی‌که احساس می‌کنید این درد پس از گذشت چند روز بهبود پیدا نکرده است، حتماً پزشک خود را در جریان قرار دهید. او با روش‌های زیر، به اصلی‌ترین علت درد در ناحیه لگن سمت راست مردان پی برده و اقدامات درمانی را برای او در نظر می‌گیرد:

آزمایش خون

آزمایش ادرار

کشت آلت تناسلی

تصویربرداری اشعه ایکس از شکم و لگن

ام آر آی

سنجش تراکم استخوان

لاپاراسکوپی

هیستروسکوپی

آزمایش مدفوع

آندوسکوپی تحتانی

سونوگرافی

سخن پایانی

درد استخوان لگن بسیار ناخوشایند و آزاردهنده است و ما این را می‌دانیم و درک می‌کنیم. در این مقاله سعی کردیم اطلاعاتی پیرامون علت درد لگن سمت راست در مردان در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. همچنین به روش‌های تشخیص درد در ناحیه لگن سمت راست مردان و درمان آن اشاره کوتاهی کردیم. این درد می‌تواند انجام ساده‌ترین امور روزانه را برای شما سخت و دشوار نماید.

پس هرگز آن را نادیده نگیرید و اگر پس از گذشت چند روز خوب نشده است، حتماً موضوع را به اطلاع پزشک خود برسانید. با مصرف داروهایی که پزشک برای شما تجویز می‌نماید، تمرینات فیزیوتراپی و… درد شما روبه‌بهبود خواهد رفت و التیام پیدا می‌کنید.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید