لودر سایت
آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8
تماس با ما
آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

سوزش کف پا تجربه ناخوشایندی است که شاید بسیاری از ما در طول زندگی خود با آن مواجه شده‌ایم. این موضوع معمولاً در هنگام شب رخ می‌دهد که پاهای ما در حال استراحت هستند.

در این گونه مواقع، اولین سؤالی که در ذهن ما شکل می‌گیرد این است که برای رفع سوزش کف پا چه باید کرد؟ علت رخ‌دادن این موضوع چیست و چگونه می‌توانم آن را درمان کنم؟ اولین قدم برای رفع این مشکل ناخوشایند، مراجعه به دکتر سوزش کف پا و ریشه‌یابی آن است.

شما باید بدانید چه بیماری باعث ایجاد سوزش در کف پا شده و سپس به درمان آن فکر کنید. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا به شما بگوییم برای سوزش کف پا چه باید کرد؟

برای رفع سوزش کف پا چه باید کرد و پزشکان چه می‌گویند؟

برای رفع سوزش کف پا چه باید کرد و علت این مشکل چیست؟

پزشکان طی سال‌ها تحقیق و بررسی خود به این نتیجه رسیده‌اند بسیاری از بیماری‌هایی که در بدن ما به وجود می‌آیند، علائم و نشانه‌های خود را در پا نیز نشان می‌دهند. اگر بخواهیم یکی از اصلی‌ترین علائم را به شما عزیزان معرفی کنیم، از سوزش در کف های پا نام خواهیم برد.

به سبب اهمیت این موضوع، ما در این مقاله تصمیم گرفته‌ایم به این سؤال پاسخ دهیم که: “برای از بین بردن سوزش کف پا چه باید کرد؟” قبل از آن که روش‌های درمانی آن را به شما معرفی کنیم، اجازه دهید برخی از علت‌های بروز این پدیده ناخوشایند را با شما عزیزان در میان بگذاریم:

نوروپاتی دیابتی

درصورتی‌که قند خون در افراد دیابتی کنترل نشود، رگ‌ها و عصب‌های بدن آن‌ها آسیب می‌بیند. این آسیب خود را به‌صورت داغی کف های پا نشان می‌دهد.

مصرف الکل

افرادی که در مصرف نوشیدنی‌های الکلی افراط می‌کنند، دچار نوروپاتی الکلی می‌شوند. چرا که اعصاب بدن آن‌ها آسیب‌دیده و نشانه‌های آن با سوزش و درد کف پا ظاهر می‌شوند.

کمبود مواد غذایی

گاهی سوزش در کف های پا ، به علت ساده‌ای مانند کمبود مواد غذایی در بدن رخ می‌دهد. به‌خصوص اگر شما در برنامه غذایی خود از ویتامین‌های گروه ب استفاده نکنید، بیش‌ازپیش شاهد چنین مشکلی در پاهای خود خواهید بود.

سموم مختلف

انسان‌هایی که در طول شبانه‌روز در معرض سمومی مانند سرب، جیوه و برخی از مواد شیمیایی قرار دارند، به نوروپاتی محیطی دچار می‌شوند.

بیماری شارکو ماری توث

اگر بخواهیم به یکی از بیماری‌هایی که باعث آسیب عصبی و وراثتی می‌شود اشاره کنیم، از شارکو ماری توث نام خواهیم برد. این بیماری باعث ایجاد اختلال در عملکرد سیستم عصبی شده و علائمی مانند سوزش و درد کف های پا را به همراه می‌آورد.

سندرم درد منطقه‌ای

معمولاً بیماران زمانی با سندرم درد منطقه‌ای مواجه می‌شوند که دچار یک مصدومیت شده و یا یک عمل جراحی را پشت سر بگذارند. در این فرایند، ممکن است به سیستم عصبی که میان‌مغز و ستون فقرات قرار گرفته آسیب‌هایی وارد شود. این آسیب‌ها با علائم مختلفی مانند سوزش و درد کف پا ، ورم، تغییر رنگ پوست و… ظاهر می‌شود.

اریتروملالژیا

هر چند این بیماری بسیار نادر است، اما می‌تواند علائمی ماندن قرمزی، سوزش و دردهایی را در کف های پا به وجود آورد. هنوز علت بروز این بیماری ناشناخته است؛ اما معمولاً پس از ورزش‌های سنگین، پیاده‌روی طولانی و قرارگرفتن در معرض گرما به وجود می‌آید.

کم‌کاری تیروئید

به‌تمامی پارامترهایی که باعث سوزش و درد کف های پا می‌شوند، باید کم‌کاری تیروئید را نیز اضافه کنید. این موضوع که در واقع عدم تعادل هورمون‌ها در بدن است، فشار زیادی بر روی اعصاب ایجاد کرده و در نهایت داغی کف پا را به همراه خواهد داشت.

بیماری‌های عفونی

گاهی اوقات بدن انسان با عفونت‌هایی مانند سیفلیس، بیماری لایم، اچ آی وی و… مواجه می‌گردد. این عفونت‌ها می‌توانند با علائم مختلفی در بدن ظاهر شوند که یکی از آن‌ها، سوزش و درد کف های پا می‌باشد.

بیماری شریان محیطی

شاید سوزش و درد کف های پا ، به سبب یک موضوع جدی مانند بیماری شریان محیطی ایجاد شده باشد. در این بیماری شریان‌هایی که باعث انتقال خون از قلب به سمت پاها می‌شوند، دچار انسداد شده و تنگ می‌شوند. در نتیجه خون کافی به کف های پا ها نرسیده و ما بیش‌ازپیش سوزش آن را احساس خواهیم کرد.

بیماری‌های کبدی

بسیاری از پزشکان عقیده دارند که میان سوزش و درد کف های پا و بیماری‌های کبدی، ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. درصورتی‌که کبد شما به‌خوبی کار نکند و در عملکرد آن اختلالاتی به وجود آید، سوزش زیادی را در کف پاهای خود تجربه می‌کنید.

سندرم تونل تارسال

زمانی که برای اعصابی که از پشت قوزک داخلی پا رد می‌شود مشکلی به وجود آید، کف های پا ها دچار سوزش می‌شوند. صدماتی که برای پاها به وجود می‌آید و به‌خصوص ورم مچ پا، باعث ایجاد فشار بر روی این عصب شده و داغی کف های پا را رقم می‌زند.

به‌راستی چه چیزی برای سوز کف پا خوب است؟

پس از آن که به علل اصلی به‌وجودآورنده سوزش و درد پاشنه پا پی بردیم، حال نوبت به پاسخ این سؤال است که “چه چیزی برای سوزش کف پا خوب است؟” مهم‌ترین نکته‌ای که شما باید به آن توجه کنید، مراجعه به‌موقع به پزشک است.

همان گونه که مشاهده کردید، بیماری‌های بی‌شماری وجود دارند که نشانه خود را با داغی پاشنه پا بروز می‌دهند. پزشکان نیز تا زمانی که علت اصلی این بیماری را پیدا نکنند، هیچ درمانی را برای بیمار خود در نظر نمی‌گیرند.

زمانی که شما به پزشک خود مراجعه نموده و از او سؤال می‌کنید که “برای رفع سوزش کف پا چه کار کنیم؟” آزمایشاتی را برای شما تجویز نموده و سپس بر اساس نتایج آزمایش، درمان‌های لازم را برای شما در نظر خواهد گرفت. به‌عنوان‌مثال اگر به بیماری نوروپاتی دیابتی مبتلا باشید، با تجویز داروهای مؤثر، سعی در کاهش علائم بیماری خواهد داشت.

اگر دلیل سوزش پای شما لخته‌شدن خون در رگ‌ها باشد، داروهایی مانند آسپرین را تجویز می‌کند تا این لخته‌ها از بین بروند. ممکن است به شما پیشنهاد دهد که از کفش‌های طبی و یا وسایل کمکی استفاده کنید تا بار جسم شما بر روی پاها قرار نگیرد.

درمان‌هایی مانند فیزیوتراپی، طب سوزنی، شاک ویو، تزریق اوزون، لیزردرمانی، پی آی پی و…. از جمله درمان‌های موردتوجه پزشکان به شمار می‌روند.

در مواقعی که نتوان با دارو و درمان‌های معمولی سوزش و درد پاشنه پا را برطرف نمود، پزشک برای بیمار خویش، عمل جراحی را تجویز می‌کند. طی این عمل، ریشه اصلی به‌وجودآورنده سوزش و درد پاشنه پا درمان شده و بیمار می‌تواند مانند قبل، به کار و زندگی خود مشغول باشد.

برای رفع سوزش کف پا چه باید کرد و آشنایی با درمان‌های خانگی آن

اگر شما از پزشک معالج خود بپرسید که برای بهبود سوزش و درد کف پا چه باید کرد؟ ممکن است در کنار درمان‌های پزشکی، درمان‌های خانگی را نیز برای شما در نظر بگیرد.

این درمان‌ها به‌عنوان مکمل درمان‌های پزشکی به شمار می‌روند و به شما کمک می‌کنند تا وضعیت ناخوشایند سوزش و درد پاشنه پا را از بین ببرید. خوشحال می‌شویم اگر در ادامه مطلب همچنان با ما همراه باشید تا به شما بگوییم برای سوزش کف چه چیزی خوب است و درمان‌های خانگی را به شما معرفی کنیم:

ورزش

یکی از ساده‌ترین و درعین‌حال مؤثرترین راه‌هایی که می‌توانید برای رفع سوزش در پاشنه پا پای خود آن را به کار ببرید، ورزش‌کردن است. البته این ورزش باید کاملاً متناسب با شرایط بدنی شما باشد و به‌صورت روزمره و همیشگی انجام شود.

به‌عنوان‌مثال پیاده‌روی، دو، شنا، ایروبیک، یوگا و تای‌چی، بهترین ورزش‌هایی هستند که به شما برای رفع سوزش در کف پا پاها کمک فراوانی می‌کنند. به‌طورکلی هر ورزشی که باعث افزایش جریان خون در رگ‌ها باشد، برای شما مناسب است و با انجام آن، از این مشکل ناخوشایند رها خواهید شد.

سرکه سیب

اگر از ما بپرسید که برای بهبود سوزش در پاشنه پا چه چیزی خوب است؟ حتماً سرکه سیب را به شما پیشنهاد خواهیم داد. سرکه سیب یکی از بهترین موادی است که طبیعت در اختیار ما قرار داده و توسط آن می‌توانیم بسیاری از بیماری‌های خود را درمان کنیم.

برای آن که با کمک سرکه سیب داغی کف پا ی خود را درمان کنید، مقداری آب ولرم با سرکه سیب ترکیب نموده و هر روز، پاهای خود را برای مدت‌زمان بیست دقیقه درون آن قرار دهید. البته برای آن که بتوانید از اثرات شگفت‌انگیز سرکه سیب برخوردار شوید، بهتر است به این آب مقداری نمک ایسوم نیز اضافه کنید.

زالزالک سفید

درصورتی‌که به یک پزشک طب سنتی مراجعه نموده و از او سؤال کنید که برای رفع سوزش در پاشنه پا پا چه کار کنیم؟ یکی از بهترین درمان‌های گیاهی که به شما پیشنهاد خواهد نمود، زالزالک سفید است. این ماده نه‌تنها تسکین بسیار خوبی برای سوزش کف پا به شمار می‌رود، بلکه فرایند گردش خون در رگ‌ها را نیز بهبود می‌بخشد.

برای آن که بتوانید از تمامی خواص زالزالک استفاده کنید، کافی است یک قاشق غذاخوری از برگ‌های زالزالک را درون آب جوش ریخته و اجازه دهید به مدت 8 الی 10 دقیقه دم بکشد. پس از آن دمنوش زالزالک را از صافی عبور داده و آن را میل کنید. برای برخورداری از تمامی خواص زالزالک، بهتر است این دمنوش را در طول روز به میزان 2 الی 3 فنجان میل کنید.

زنجبیل تازه

یکی دیگر از ارزشمندترین موادی که طبیعت باسخاوت باورنکردنی خود در اختیار ما قرار داده تا توسط آن بسیاری از بیماری‌های خود را درمان کنیم، زنجبیل تازه است.

در ترکیبات زنجبیل نیز بسیاری از مواد ضدالتهابی وجود دارند که باعث درمان هر نوع التهابی می‌شوند که داغی پاشنه پا را به همراه آورده است. زمانی که شما از زنجبیل تازه استفاده می‌کنید، جریان خون در رگ‌های شما بهبود پیدا می‌کند.

بنابراین کف پا که دورترین نقطه به قلب است، می‌تواند به‌راحتی اکسیژن و مواد مغذی را از خود دریافت نماید. شما می‌توانید زنجبیل تازه را به همراه غذاهای خود میل کرده و یا آن را به‌صورت موضعی بر روی پاشنه پا ی خود قرار دهید.

بهتر است برای تهیه این ضماد شفابخش، زنجبیل تازه رنده شده را به همراه روغن نارگیل ترکیب نمایید. سپس با آن پاهای خود را ماساژ داده و اجازه دهید که 5 دقیقه بر روی پوست شما باقی بماند.

 

برای رفع سوزش کف پا چه باید کرد و معرفی 4 درمان گیاهی

سوزش در پاشنه پا ، آن چنان تجربه ناخوشایندی است که هر شخصی در هنگام مواجه‌شدن با آن، به دنبال راه‌هایی برای رفع این مشکل می‌گردد. او مدام در ذهن خود این سؤال را می‌پرسد که برای رفع سوزش در کف پا پا چه چیزی خوب است؟ و روش‌های خانگی و گیاهی مختلف را برای برطرف‌کردن آن امتحان می‌کند.

ما در این قسمت از مقاله، قصد داریم برخی از گیاهانی که در این زمینه نقش مؤثری ایفا می‌کنند را به شما عزیزان معرفی کنیم. با تأکید بر این موضوع که هرگز بدون آن که به یک پزشک متخصص مراجعه کرده باشید، به سراغ درمان‌های گیاهی و خانگی نروید.

زردچوبه

زردچوبه از آن دسته مواد طبیعی و بسیار مفیدی است که می‌توانیم از آن برای درمان سوزش کف پای خود استفاده کنیم. در واقع به سبب مواد ضدالتهابی قدرتمندی که درون زردچوبه وجود دارد، هر گونه التهابی در بدن وجود داشته باشد از بین می‌رود. بنابراین اگر علت داغی پاشنه پا ی شما به علت وجود یک التهاب در بدن شما باشد، با استفاده از زردچوبه می‌توان آن را درمان کرد.

استفاده از آن نیز بسیار راحت است؛ تنها کاری که باید انجام دهید این است که زردچوبه را به همراه مقداری آب ترکیب نموده و آن را به شکل خمیر درآورید. سپس آن را بر روی قسمتی از پای خود که دچار سوزش شده قرار دهید و شاهد اثرات شگفت‌انگیز آن باشید.

روغن اسانس بابونه

اگر بخواهیم در پاسخ به این سؤال که “برای بهبود سوزش در کف پا پا چه باید کرد؟” یکی از روغن‌های گیاهی را معرفی کنیم، بدون شک از روغن اسانس بابونه نام خواهیم برد. روغنی که از گیاه بابونه به دست می‌آید، دارای خواص آرامش بخشی بسیار زیادی است. بنابراین جسم را ریلکس نموده و فرایند گردش خون در رگ‌ها را بهبود می‌بخشد.

البته نباید از خواص ضدالتهابی روغن اسانس بابونه نیز غافل شد و تمامی این موارد، تأثیرات شگفت‌انگیزی برای درمان سوزش پاشنه پا به همراه دارند. استفاده از این روغن نیز بسیار آسان است؛ تنها کافی است آن را به همراه اندکی روغن‌زیتون ترکیب نموده و پاشنه پا های خود را به مدت 5 الی 10 دقیقه توسط آن ماساژ دهید.

روغن اسطوخودوس

از جمله روغن‌های گیاهی که خواص ضدالتهابی بسیار خوبی دارند، روغن اسطوخودوس یکی از بهترین آن‌هاست. بنابراین اگر سوزش در کف پا ی شما به سبب وجود یک التهاب در جسم شما پدیدآمده باشد، این روغن در التیام آن نقش مؤثری ایفا می‌کند. بهتر است برای استفاده از این روغن، ابتدا آن را با روغن‌زیتون یا نارگیل ترکیب نموده و سپس پاشنه پا های خود را توسط آن ماساژ دهید.

زنجبیل و روغن نارگیل

هم روغن نارگیل و هم زنجبیل تازه، از خواص ضدالتهابی قدرتمندی برخوردار هستند. بنابراین اگر از ما بپرسید که برای رفع سوزش کف پا چه باید کرد؟ به شما خواهیم گفت که این ترکیب شفابخش را امتحان کنید. برای تهیه آن کافی است اندکی زنجبیل تازه یا پودر زنجبیل را به همراه روغن نارگیل مخلوط نمایید.

پس از آن که خمیر یکدستی تهیه کردید، آن را برای مدت‌زمان 5 دقیقه بر روی پای خود ماساژ دهید. سعی کنید برای برخورداری از خواص این روغن ارزشمند، آن را در طول روز دو با استفاده کنید. پس از گذشت مدتی مشاهده خواهید کرد که نه‌تنها سوزش و درد پاشنه پا ی شما از بین رفته است، بلکه جریان خون در رگ‌های شما نیز بهبود پیدا کرده است.

سخن پایانی

مقاله‌ای که مطالعه کردید، پاسخ جامع و کاملی بود به این سؤال که: “برای رفع سوزش کف پا چه باید کرد؟” ما نگرانی شما را از بابت این موضوع درک می‌کنیم و به همین سبب سعی کردیم در این مقاله، ابتدا علت‌های بروز این مشکل را توضیح دهیم. سپس برخی از درمان‌های پزشکی، خانگی و گیاهی را به شما عزیزان معرفی کردیم. امیدواریم با ارائه این مطالب به شما کمک کرده باشیم که به پاسخ این سؤال دست پیدا کنید که: برای سوزش کف پا چه چیزی خوبه؟”

در نهایت باید بگوییم هرگز از سوزش و درد کف پا ی خود به‌خصوص اگر هنگام خواب و استراحت رخ دهد، ساده عبور نکنید. بدن شما با این نشانه به شما می‌گوید که در یکی از قسمت‌های آن مشکلی به وجود آمده و باید برای درمان آن کاری کنید. پس به یک متخصص حاذق و باتجربه مراجعه نموده و با کمک او، قدم‌های اول را برای درمان بیماری خود بردارید.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید