کلینیک دکتر احمد
برترین مرکز درمان مشکلات ارتوپدی کشور

آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

برای بسیاری از ما این موقعیت پیش‌آمده است که در طول شبانه‌روز، با سوزش شدیدی در پاهای خود مواجه می‌شویم. این احساس بسیار کلافه‌کننده است و گاهی هیچ دلیلی برای آن پیدا نمی‌کنیم. اما زمانی که پزشک آزمایشات و بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد، به شما می‌گوید که کمبود برخی از ویتامین‌ها در بدن شما، باعث چنین مشکلی شده است.

در این گونه مواقع، خدا را شکر می‌کنیم که با بیماری خاصی مواجه نیستیم. اما هم‌زمان این سؤال نیز در ذهن ما شکل می‌گیرد که کمبود چه ویتامینی باعث سوزش کف پا میشود؟ با ما در ادامه مقاله همراه باشید تا به سؤال کمبود کدام ویتامین باعث سوزش کف پا میشود  پاسخ دهیم و ویتامین‌های ضروری در این زمینه را طبق نظر  دکتر سوزش کف پا به شما عزیزان معرفی کنیم.

آیا می‌دانید کمبود چه ویتامینی باعث سوزش کف پا میشود؟

کمبود چه ویتامینی باعث سوزش کف پا میشود و معرفی این ویتامین‌ها

علل بسیار زیادی وجود دارند که سوزش قسمت کف پا را با خود به همراه می‌آورند. برخی از آن‌ها بسیار ساده و جزئی بوده و برخی دیگر به بیماری‌های مهمی وابسته هستند.

اگر بخواهیم به یکی از ساده‌ترین علت‌ها در این زمینه اشاره کنیم، بدون شک از کمبود ویتامین‌ها نام خواهیم برد. بله؛ زمانی که ما به هر دلیلی نتوانیم ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز بدن خود را در اختیار آن قرار دهیم، جسم ما با مشکلات متعددی مواجه می‌گردد.

کمبود ویتامین، خود را با علائم و نشانه‌هایی بروز می‌دهد که یکی از شایع‌ترین آن‌ها، سوزش قسمت کف پا است. اگر گوشه ذهن شما نیز این سؤال به وجود آمده است که کمبود چه ویتامینی باعث سوزش قسمت کف پا میشود؟ این قسمت از مقاله را از دست ندهید:

ویتامین ب 12

بدن ما برای آن که همیشه سلامتی خود را حفظ کرده و دچار بیماری‌های متعدد نگردد، به ویتامین ب 12 نیاز دارد. جالب است بدانید که بدن ما نمی‌تواند این ویتامین را درون خود بسازد و ما باید آن را از غذاهایی که در طول روز می‌خوریم، تأمین کنیم. بدن ما به این ویتامین نیاز دارد تا بتواند سلامتی سلول‌های خونی را حفظ نماید.

فراموش نکنید که برخی از بیماری‌های گوارشی، اجازه نمی‌دهند که بدن ما به‌خوبی این ویتامین را از غذاها جذب کند. بنابراین باید با مشورت یک پزشک متخصص و حاذق، عللی که مانع از جذب این ویتامین می‌شوند را پیدا کرده و برطرف کنیم.

ویتامین ب 6

یکی دیگر از مهم‌ترین ویتامین‌هایی که نبود آن در بدن ما علائمی مانند سوزش قسمت کف پا را به همراه می‌آورد، ویتامین ب 6 است. ب 6 از جمله ویتامین‌های محلول در آب است که ما برای سلامتی قسمت‌های مختلف بدن خود به آن نیاز داریم. پزشکان می‌گویند کمبود این ویتامین در بدن ما، بر روی حال و احوال روحی ما نیز تأثیرگذار است.

در واقع برخی از مواقعی که با استرس یا تنش‌های عصبی مواجه می‌شوید، ممکن است واکنش بدن در برابر کمبود این ویتامین باشد. همچنین سلامت چشم‌ها، بهبود عملکرد مغز و کاهش دردهای دوران قاعدگی نیز به وجود این ویتامین بسیار وابسته هستند.

البته این نکته را هرگز از یاد نبرید که اگر میزان ویتامین ب 6 در بدن ما زیاد باشد، بدن آن را از طریق ادرار دفع می‌کند. اگر می‌خواهید این ویتامین را از طریق مواد غذایی و مکمل‌های ویتامینه تأمین کنید، مراقب باشید که در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.

ویتامین ب 9

در میان انواع ویتامین‌هایی که بدن ما برای سلامتی خود به آن‌ها نیاز دارد، شاید کمتر نام ویتامین ب 9 را شنیده باشیم. این ویتامین به نام فولات نیز شناخته می‌شود و از آن دسته موادی است که بدن ما برای سلامتی خود، به آن نیاز فراوانی دارد.

این ویتامین فواید بی‌شماری برای بدن ما به همراه دارد؛ به‌عنوان‌مثال از بروز افسردگی جلوگیری می‌کند، قند خون را کنترل می‌کند و قدرت باروری را افزایش می‌دهد. اگر بدن شما به هر دلیلی با کمبود ویتامین ب 9 مواجه شود، علائمی مانند سوزش قسمت کف پا ، سردرد، تنگی نفس و عدم تمرکز را تجربه خواهید کرد.

 

کمبود چه ویتامینی باعث سوزش کف پا میشود و اطلاعاتی در مورد ویتامین ب 12

در قسمت قبلی مقاله سعی کردیم به این سؤال پاسخ دهیم که: “کمبود چه ویتامینی باعث سوزش کف پا میشود؟” یکی از ویتامین‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم، ویتامین ب 12 نام داشت. به سبب اهمیت بالایی که این ویتامین در بدن ما دارد، در این قسمت به‌صورت کامل‌تر، کمبود آن را بررسی می‌کنیم.

دانشمندان در تحقیقات و بررسی‌های خود به این نتیجه رسیدند که کمبود این ویتامین در بدن ما، آسیب‌های فراوانی را برای سیستم عصبی بدن به وجود می‌آورد. نکته جالب‌توجه این است که ویتامین ب 12 معمولاً در منابع حیوانی یافت می‌شود؛ بنابراین گیاهخواران اگر نتوانند آن را به میزان کافی دریافت کنند، آسیب‌های جبران‌ناپذیری برای سلامتی آن‌ها به وجود می‌آید.

متأسفانه، صدماتی که سیستم عصبی بدن ما انسان‌ها در اثر کمبود چنین ویتامینی با آن روبرو می‌شود، در بسیاری از موارد جبران‌ناپذیر است. اگر جسم شما با کمبود این ویتامین مواجه شود، علائمی را مشاهده خواهید نمود که یکی از آن‌ها سوزش قسمت کف پا هاست. اصلی‌ترین دلیلی که بدن ما از این ویتامین محروم می‌شود، رژیم غذایی غلطی است که برای خود انتخاب کرده‌ایم.

کسانی که دچار بیماری کم‌خونی هستند، بیش از سایرین در معرض کمبود این ویتامین قرار دارند. چرا که کم‌خونی به دیواره داخلی معده آسیب‌های فراوانی وارد نموده و مانع از جذب کامل ویتامین ب 12 می‌شود.

 

سوزش کف پا کمبود ویتامین ب 12 و علائم آن

حال که تا حدود زیادی متوجه شدیم کمبود چه ویتامینی باعث سوزش قسمت پاشنه پا میشود؟ بیایید برخی از علائم کمبود این ویتامین را در بدن با همدیگر بررسی کنیم:

اگر در طول روز همیشه احساس می‌کنید که خسته و بی‌حال هستید و هیچ دلیلی برای آن پیدا نمی‌کنید.

اگر برای انجام امور عادی روزمره خود، هیچ‌گونه انرژی ندارید.

اگر گاهی اوقات بدون هیچ دلیلی با تنگی نفس مواجه می‌شوید.

اگر احساس ضعف می‌کنید و متوجه شده‌اید که بدن شما به‌اندازه قبل توان و قدرت ندارد.

اگر در طول شبانه‌روز به سردردهای بی‌دلیل دچار می‌شوید.

اگر به‌تازگی متوجه شده‌اید که پوست شما رنگ‌پریده شده است.

اگر صدای ناخوشایند وز وز گوش را می‌شنوید و این موضوع برای شما آزاردهنده است.

اگر به‌تازگی اشتهای خود را از دست داده‌اید و در حال کاهش وزن هستید.

اگر پاشنه پا های شما دچار سوزش شده است و به‌خصوص این سوزش را در هنگام شب بیش‌ازپیش احساس می‌کنید.

فراموش نکنید که اگر هر کدام از این علائم را دارید، خیلی زود به پزشک مراجعه نموده و در مورد این علائم با او صحبت کنید و از او بپرسید برای درمان آن چه کاری باید انجام داد؟ چرا که کمبود ویتامین‌هایی مانند ب 12 می‌تواند آسیب‌های فراوانی برای سیستم عصبی شما به وجود آورد.

 

کمبود چه ویتامینی باعث سوزش در کف پا میشود و برای جبران آن چه کنیم؟

زمانی که به این نتیجه رسیدیم که کمبود چه ویتامینی باعث سوزش کف پا میشود؟ وقت آن رسیده است که با برخی از بهترین مواد غذایی که می‌توانند این ویتامین‌ها را برای بدن ما تأمین نمایند آشنا شویم. در قسمت‌های قبل آموختیم که کمبود برخی از ویتامین‌های گروه ب، باعث ایجاد چنین مشکلی می‌شود. خوشبختانه مواد غذایی فراوانی در دسترس ما وجود دارند که با مصرف منظم و مستمر آن‌ها، می‌توانیم کمبود این ویتامین‌ها را در بدن خود جبران کنیم.

از جمله مواد غذایی که به‌عنوان منبع سرشار از ویتامین‌های گروه ب شناخته شده‌اند، می‌توان به پارامترهای زیر اشاره نمود:

ماهی سالمون

اگر شما از یک پزشک متخصص سؤال کنید که بهترین منبع برای تأمین ویتامین‌های گروه ب کدامند؟ بدون شک ماهی سالمون را به شما پیشنهاد می‌دهد. تنها کافی است 100 گرم ماهی سالمون را طبخ نموده و میل کنید. همین 100 درصد بسیار زیادی از ویتامین‌های گروه ب بدن شما را تأمین می‌کند.

خوشبختانه سالمون از آن دسته ماهی‌هایی است که جیوه بسیار کمی دارد و شما می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید. این ماهی پروتئین‌ها، اسیدهای چرب امگا 3 و ماده معدنی سلنیوم را برای جسم شما به ارمغان می‌آورد. اما بیشتر پزشکان و متخصصان، آن را به‌عنوان بمب ویتامین ب می‌شناسند و آن را به بیماران خود پیشنهاد می‌دهند.

سبزیجات

در گروه سبزیجات نیز می‌توان ترکیبات بسیار مؤثر و مفیدی پیدا کرد که بسیاری از ویتامین‌ها و به‌خصوص ویتامین‌های گروه ب را برای ما به ارمغان می‌آورد. اگر بخواهیم به بهترین منابع سبزیجات در این زمینه اشاره کنیم، بدون شک از اسفناج خام، اسفناج پخته، شغلم پخته و کاهوی خام اشاره نام خواهیم برد.

البته این نکته را از یاد نبرید که ممکن است سبزیجات پس از پخت، فولات یا همان ویتامین ب 9 خود را از دست بدهند. برای آن که در فرایند پخت سبزیجات با این مشکل مواجه نشوید، بهتر است آن‌ها را بخارپز کرده و زمانی که اندکی حالت نرم پیدا کردند، آن‌ها را میل کنید.

کبد و گوشت

درصورتی‌که مشکلی با گوشت‌خواری ندارید، در میان انواع گوشت‌هایی که در دسترس ما وجود دارند نیز می‌توان منابع غنی ویتامین ب را پیدا کرد. البته اگر شما از کبد حیواناتی مانند گاو، بره یا مرغ استفاده کنید، میزان بسیار زیادی از نیاز روزانه شما به ویتامین‌های گروه ب تأمین می‌شود.

تخم‌مرغ

یکی دیگر از مواد غذایی ساده اما مفیدی که در دسترس ما وجود دارد و منبع غنی از ویتامین ب محسوب می‌شود، تخم‌مرغ است. اگر شما یک تخم‌مرغ بزرگ را میل کنید، بیش از 33 درصد از نیاز بدن شما به بیوتین تأمین می‌شود.

بیوتین یا همان ویتامین ب 7، نه‌تنها در زرده تخم‌مرغ، بلکه در سفیده آن نیز وجود دارد. برای آن که بتوانید از تمامی خواص نهفته در تخم‌مرغ به‌خوبی برخوردار شوید، باید حتماً آن را پخته و سپس میل نمایید.

البته اگر از آن دسته کسانی هستید که محصولات حیوانی مانند گوشت و تخم را نمی‌خورید، باید ویتامین‌های موردنیاز بدن خود را از طریق دیگری به دست آورید. بهترین منبعی که می‌توانید برای تأمین ویتامین‌های گروه ب از آن‌ها استفاده کنید، سبزیجات، میوه‌ها، غلات و مغزیجات هستند.

حبوبات

پنجمین گروه مواد غذایی که در این قسمت می‌خواهیم به شما معرفی کنیم تا از طریق آن‌ها ویتامین ب موردنظر خود را تأمین کنید، حبوبات هستند. خوشبختانه بسیاری از حبوباتی که ما در طول روز مصرف می‌کنیم، به‌عنوان یک منبع غنی فولات به شمار می‌روند.

البته شما با مصرف حبوبات در برنامه غذایی روزانه خود، سایر ویتامین‌های گروه ب را (هر چندکم و ناچیز) به جسم خود هدیه می‌دهید. از جمله بهترین حبوباتی که می‌توانید برای تأمین ویتامین‌های بدن و جلوگیری از سوزش در پاشنه پا ی خودمصرف کنید شامل لوبیا سیاه، نخود، سویا، لوبیاقرمز، لوبیاچیتی و عدس هستند.

 

آشنایی با سایر عللی که باعث سوزش کف پا می‌شوند

علاوه بر کمبود ویتامین‌ها، علل متعدد دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند سوزش فراوانی را در قسمت پاشنه پا به وجود آورند. حال که در زمینه سوزش در پاشنه پا کمبود ویتامین، اطلاعاتی به دست آوردیم، اجازه دهید به‌صورت اجمالی، برخی دیگر از این موارد را نیز مورد بررسی قرار دهیم:

نوروپاتی دیابتی

درصورتی‌که قند خون شما بالا رود و هیچ کاری برای کنترل آن انجام ندهید، عصب‌ها آسیب‌دیده و بیماری نوروپاتی دیابتی به وجود می‌آید. این بیماری در فرایند انتقال سیگنال‌های عصبی اختلالاتی به وجود آورده و سوزش در پاشنه پا را به همراه دارد.

نوروپاتی الکلی

این بیماری زمانی به وجود می‌آید که فردی به سوءمصرف الکل دچار شده باشد. در این فرایند نیز سیستم عصبی آسیب‌های زیادی می‌بیند و ما نشانه‌های آن را با سوزش در پاشنه پا های خود متوجه می‌شویم.

بیماری شارکو ماری توث

این بیماری در واقع یکی از مشکلاتی ژنتیکی و ارثی است که سیستم اعصاب بدن انسان و به‌خصوص اعصاب ماهیچه‌ها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. پزشکان می‌گویند بیماری شارکو ماری توث، اولین نشانه خود را با سوزش در پاشنه پا بروز می‌دهد.

سندرم درد منطقه‌ای پیچیده

در این بیماری فرد یک درد مداوم را در یکی از قسمت‌های بدن خود احساس می‌کند. معمولاً زمانی که فرد با یک آسیب‌دیدگی مواجه می‌شود و یا یک عمل جراحی را انجام می‌دهد، چنین بیماری را تجربه می‌کند. سندرم درد منطقه‌ای، با علائم سوزش در پاشنه پا ، تورم، درد و تغییر رنگ پوست خود را نشان می‌دهد.

بیماری اریتروملالژیا

در این بیماری مشاهده خواهید کرد که پاهای شما قرمز، گرم و در بسیاری از مواقع دردناک شده است. البته سوزش در پاشنه پا نیز یکی از مهم‌ترین نشانه‌هایی است که با وجود آن می‌توانیم به بیماری اریتروملالژیا پی ببریم. زمانی که ورزش می‌کنید، راه می‌روید و یا بر روی پاهای خود می‌ایستید، بیش‌ازپیش علائم این بیماری را مشاهده خواهید نمود.

سوءتغذیه

اگر شما بدن خود را به هر دلیلی که خود می‌دانید از مواد غذایی محروم کنید، آسیب‌های فراوانی را به بخش‌های مختلف بدن خود وارد می‌کنید. درصورتی‌که ویتامین ب و آهن بدن شما کم باشد، به‌آرامی نشانه‌هایی در بدن شما ظاهر می‌شود که یکی از آن‌ها، سوزش در پاشنه پا است.

کم‌کاری تیروئید

اگر در فرایند عملکرد تیروئید هر نوع مشکلی به وجود آمده و آن را کم‌کار کند، تورمی در بدن و به‌خصوص پاها به وجود می‌آید. این ورم بر روی اعصاب فشار مضاعفی وارد کرده و سوزش در کف پا را با خود به همراه می‌آورد. البته کم‌کاری تیروئید، علاوه بر سوزش در کف پا ، علائم دیگری مانند افزایش وزن، خستگی، ریزش موها و خشکی پوست را نیز به همراه دارد.

بیماری‌های کلیوی

درصورتی‌که کلیه‌های ما با مشکلاتی مواجه شده و قادر به تصفیه کامل سموم از بدن نباشند، علائمی در جسم پدید می‌آیند که یکی از آن‌ها، سوزش در کف پا است.

عفونت‌ها

گاهی بدن شما با عفونت‌های کوچک یا بزرگی مواجه می‌شود که شما آن‌ها را با علائم و نشانه‌های خاصی مشاهده خواهید نمود. بیماری‌هایی مانند اچ آی وی، زونا، لایم، سیفلیس و… سوزش فراوانی را در کف پاها به وجود می‌آورند.

 

سخن پایانی

هرگز اجازه ندهید بدن شما به سبب کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی، با سختی و بیماری مواجه گردد. خوشبختانه طبیعت سخاوتمندانه گیاهان و میوه‌هایی را در دسترس ما قرار داده است که با وجود آن‌ها، دیگر نگران هیچ کمبودی در جسم خود نخواهیم بود.

ما با ارائه این مقاله، سعی کردیم به این سؤال پاسخ دهیم که “کمبود چه ویتامینی باعث سوزش کف پا میشود؟” همچنین مواد غذایی را به شما معرفی کردیم که برای تأمین این ویتامین‌ها می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

در نهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که اگر با مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین موردنظر، هنوز هم سوزش کف پای شما ادامه داشت، موضوع را به اطلاع پزشک خود برسانیدو اینکه کمبود کدام ویتامین باعث سوزش کف پا میشود؟ را با پزشک مطرح کنید شاید این مسئله ریشه دیگری داشته باشد که باید توسط یک متخصص بادقت بررسی و سپس درمان شود.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید