کلینیک دکتر احمد
برترین مرکز درمان مشکلات ارتوپدی کشور

آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

سوزش و سستی کف پا، یکی از مشکلاتی است که این روزها بسیاری از انسان‌ها در کشورهای مختلف جهان، با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. به سبب آن که میزان تحرک ما بسیار کم شده، از غذاهای ناسالم استفاده می‌کنیم، در معرض آلودگی هوا هستیم و هزاران علل دیگر، مستعد ابتلا به بیماری‌های مختلف می‌باشیم.

این بیماری‌ها خود را با علائمی نشان می‌دهند که یکی از آن‌ها، بی حس‌شدن کف پا و احساس سوزش در این قسمت است. ما در این مقاله تصمیم گرفته‌ایم 12 علت سوزش و بی حسی کف پا را با شما عزیزان در میان بگذاریم و خوشحال می‌شویم اگر تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید وبشتر با سوزش کف پا و بی حالی و علت های با کمک دکتر سوزش کف پا آشنا شویم.

12 علت سوزش و بی حسی کف پا که نباید از آن غافل ماند.

آشنایی با 12 علت سوزش و بی حسی کف پا

اگر از ما بپرسید که دلیل سوزش و سستی کفی پا چیست؟ پارامترهای زیر را به شما معرفی خواهیم کرد. چرا که بسیاری از بیماری‌ها در جسم ما وجود دارند که علائم خود را در پاها نشان می‌دهند. بنابراین شما باید هر گونه تغییری اعم از بی حسی، سوزش و درد کفی پا ها را جدی گرفته و در مورد آن، با پزشک خود مشورت کنید. با همراهی شما عزیزان، به سراغ آشنایی با مهم‌ترین علل سوزش و سستی کف پا می‌رویم:

مصرف الکل

اگر شما یا هر شخص دیگری در مصرف الکل زیاده‌روی کنید، به سیستم عصبی بدن خود، آسیب‌های فراوانی می‌زنید. به این فرایند نوروپاتی الکلی می‌گویند که باعث ایجاد سوزش و سستی فراوانی در قسمت کفی پا می‌شود. البته این بیماری علائم دیگری نیز دارد که از جمله آن می‌توان به ضعف عضلانی، اسپاسم و گرفتگی عضلات، سرگیجه، اختلال در عملکرد روده و دستگاه تناسلی و حتی اختلال در گفتار اشاره نمود.

هر چند خودداری از نوشیدن الکل، تا حدود زیادی می‌تواند علائم نوروپاتی محیطی را از بین ببرد، اما متأسفانه برخی از آسیب‌های آن به سیستم عصبی بدن دائمی هستند.

کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی

برخی از پزشکان در همان قدم‌های اول که بیمار به آن‌ها مراجعه می‌کند، دلیل سوزش و سستی کفی پا ی آن‌ها را در کمبود برخی از مواد مغذی و به‌خصوص ویتامین‌ها جستجو می‌کنند. تحقیقات و پژوهش‌هایی که بر روی صدها انسان‌های قحطی‌زده در اثر جنگ انجام شد، بیانگر همین حقیقت است.

حقیقتی که می‌گوید کسانی که به سوءتغذیه دچار هستند، علائمی مانند سوزش کفی پا و بی حالی را تجربه می‌کنند. به‌خصوص اگر ویتامین‌های خانواده ب مانند ویتامین ب 12، ب 6 و ب 9 (فولات) در بدن شما کم باشد، با چنین تجربه‌ای روبرو خواهید شد.

در میان انواع مواد معدنی که بدن ما به آن‌ها نیاز دارد، کمبود آهن باعث ایجاد چنین سوزشی در کفی پا ها می‌شود. به‌خصوص آن که کم‌خونی، مانع از جذب ویتامین‌های گروه ب می‌شود و به‌صورت غیرمستقیم نیز بر روی این فرایند تأثیر می‌گذارد.

قرارگرفتن در معرض سموم

اگر شخصی برای مدت‌زمان طولانی در معرض سمومی مانند سرب، جیوه، انواع آفت‌کش‌ها و… قرار داشته باشد، به مشکل نوروپاتی محیطی دچار می‌گردد. حتی برخی از داروهایی که برای درمان بیماری‌هایی مانند اچ آی وی تجویز می‌شوند، همین عملکرد را در بدن انسان دارند.

دیابت

اگر بخواهیم به یکی از اصلی‌ترین علت به‌وجودآمدن سوزش و سستی کفی پا اشاره کنیم، بدون شک از بیماری دیابت نام خواهیم برد. زمانی که میزان قند خون در بدن کنترل نشده باشد، عصب‌های بدن و رگ‌ها با آسیب‌های فراوانی مواجه می‌شوند.

در این میان اعصاب و رگ‌هایی که در قسمت کفی پا وجود دارند، بیش‌ازپیش آسیب می‌بینند. شاید به همین سبب است که افراد دیابتی، بیش از دیگران با سوزش و سستی کفی پا ی خود مواجه می‌شوند.

قند خون بالا، به عصب‌های قسمت مختلف بدن و به‌خصوص پاها، صدمات فراوانی وارد می‌کند. علاوه بر این، دیواره رگ‌های خونی در فرایند این بیماری بیش‌ازپیش ضعیف می‌شوند. بنابراین خون نمی‌توان اکسیژن و مواد مغذی را به اندام‌هایی مانند پاها انتقال دهد و در نتیجه سوزش کف پا رخ می‌دهد.

شارکو ماری توث

دلیل سوزش و سستی کفی پا را گاهی وقت‌ها می‌توان در یک بیماری به نام شارکو ماری توث پیدا کرد. این بیماری از آن دسته مشکلاتی است که از طریق ژنتیک و وراثت انتقال پیدا می‌کند.

اعصابی که در عضله‌های بدن ما قرار دارند، به‌واسطه قرارگرفتن در معرض بیماری شارکو ماری توث، تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند. باگذشت زمان این بیماری می‌تواند پیشروی کرده و به‌صورت شدیدتر بروز نماید.

پزشکان می‌گویند شارکو ماری توث اولین علامت خود را با سوزش و سستی در قسمت پاشنه پا نشان می‌دهد. البته برخی از بیماران علائمی مانند سوزن‌سوزن‌شدن در پاها و دستان خود را نیز احساس می‌کنند. این بیماری اگر پیشرفت کند، بیمار به مرحله‌ای می‌رسد که دیگر نمی‌تواند دست و پاها و عضلات خود را کنترل نماید.

سندرم درد منطقه‌ای

گاهی اوقات در یکی از بافت‌های بدن ما مشکلی به وجود آمده و اعصاب پیام‌رسان آن آسیب می‌بینند. این اعصاب ارتباط میان‌مغز و ستون فقرات را شکل می‌دهند. زمانی که این سیستم دچار آسیب شود، یکی از اولین قسمت‌هایی که واکنش نشان می‌دهد، پاشنه پا است.

بیمارانی که با چنین سندرمی مواجه می‌شوند، درد و سوزش و ورم زیادی را در پاشنه پا ی خود احساس می‌کنند. معمولاً کسانی که به‌تازگی یک تصادف یا ضربه فیزیکی را پشت سر گذاشته و یا یک عمل جراحی را انجام داده‌اند، با چنین مشکلی مواجه می‌شوند.

آریتروملالژیا

اگر از ما بپرسید دلیل سوزش و سستی پاشنه پا چیست؟ به شما می‌گوییم علاوه بر تمامی پارامترهایی که به آن‌ها توجه می‌کنید، وجود یک بیماری به نام آریتروملالژیا را نیز در نظر بگیرید. هر چند چنین مشکلی بسیار نادر است و دلایل آن ناشناخته است، اما برخی از افراد با آن مواجه می‌شوند. از جمله علائمی که می‌توانیم چنین بیماری را در بدن خود تشخیص دهیم، قرمزی پاشنه پا ، داغی، درد و بی حسی آن است.

هنوز پزشکان نمی‌دانند که اریتروملالژیا به چه علتی به وجود می‌آید، اما کسانی که به این بیماری دچار شده‌اند، پس از یک تمرین ورزشی، پیاده‌روی، ایستادن طولانی‌مدت بر روی پاها و قرارگرفتن در معرض گرمای هوا به چنین مشکلی دچار شده‌اند.

کم‌کاری تیروئید

ما برای این که یک جسم سالم داشته باشیم، باید تعادل هورمون‌ها در بدن ما برقرار باشد. زمانی که تیروئید در بدن ما متعادل باشد، همه چیز روبه‌راه است و کمتر علائمی مانند بی حسی و سوزش پاشنه پا را احساس می‌کنیم.

اما کافی است تیروئید دچار کم‌کاری شود تا آرام‌آرام نظم و تعادل جسم ما به هم بریزد. این موضوع سبب ایجاد فشار مضاعف بر روی سیستم عصبی بدن انسان می‌شود.

در چنین زمان‌هایی اولین جایی که تحت‌تأثیر قرار گرفته و واکنش نشان می‌دهد، پاشنه پا است. بنابراین اگر با سوزش و سستی کف های پا مواجه شدید، حتماً به پزشک مراجعه نمایید تا یک آزمایش تیروئید برای شما تجویز نماید. البته علائم دیگری مانند خستگی همیشگی، افزایش وزن، ریزش مو و خشکی پوست نیز می‌تواند شما را از وجود چنین بیماری آگاه کند.

بیماری‌های عفونی

ممکن است برخی از افراد به بیماری‌هایی مانند لایم، اچ آی وی، زونا و سیفلیس دچار شده باشند. چنین بیماری‌هایی هر چند قسمت‌های خاصی از بدن را درگیر عفونت می‌کنند، اما با سوزش و سستی پاشنه پا نیز علائم خود را نشان می‌دهند.

بیماری‌های کلیه

یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین ارگان‌های بدن ما کلیه است و درصورتی‌که هر گونه مشکلی برای آن به وجود آید، قسمت‌هایی از بدن مانند کف های پا نیز تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند. به‌عنوان‌مثال اگر کلیه نتواند مثل همیشه سموم را به‌خوبی از بدن دفع نماید، ما دچار سوزش و درد فراوانی در پاشنه پا ی خود می‌شویم.

هر چند تشخیص این موضوع بر عهده یک پزشک باتجربه ماهر است، اما شما می‌توانید با علائم دیگری نیز به وجود بیماری‌های کلیوی در بدن خود پی ببرید. به‌عنوان‌مثال اگر ادرار شما با سختی خارج می‌شود، یا تنگی نفس و حالت تهوع دارید و همواره احساس خستگی می‌کنید، بهتر است با پزشک خود در این زمینه صحبت کنید.

بیماری شریان محیطی

اگر بخواهیم به حیاتی‌ترین و مهم‌ترین علت به‌وجودآمدن سوزش و سستی پاشنه پا اشاره کنیم، باید از بیماری شریانی محیطی نام ببریم. این بیماری به سیستم قلب مربوط است؛ بنابراین باید آن را جدی گرفته و در سریع‌ترین زمان ممکن برای درمان آن اقدام کنید. در واقع زمانی که رگ‌هایی که خون را از قلب به سمت پا هدایت می‌کنند، دچار گرفتگی و انسداد شوند، شما دچار سوزش و سستی کف های پا می‌شوید.

کبد

کبد نیز مانند کلیه از آن دسته ارگان‌هایی است که اگر دچار اختلال و بیماری شود، سایر قسمت‌های بدن نیز از آن تأثیر می‌پذیرند. به‌عنوان‌مثال اگر کبد ما دچار اختلال شده، چرب شود یا هر بیماری دیگری برای آن به وجود آید، سوزش و سستی پاشنه پا اتفاق می‌افتد. بنابراین شما باید به پزشک مراجعه نموده و در این زمینه با او صحبت کنید.

 

آشنایی با روش‌های تشخیص علت سوزش کف پا و بی حالی

زمانی که با علائمی مانند سوزش پاشنه پا و نارحتی مواجه شدید، باید یک پزشک متخصص و باتجربه را پیدا کرده و به نزد او بروید. او با شیوه‌های مدرن و دقیق، اقدام به بررسی وضعیت شما نموده و علت سوزش و بی حسی کف پا را پیدا می‌کند. از جمله مهم‌ترین روش‌های تشخیص پزشک در زمینه بی حسی و سوزش کف پا، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

سی‌تی اسکن: اگر پزشک معالج شما احساس کند که سوزش کف پا و نارحتی بیمار ممکن است به سبب سکته مغزی رخ‌داده باشد، سریع برای او آزمایش سی تی اسکن را تجویز می‌کند. با این آزمایش می‌توان وضعیت سر و مغز بیمار را مشاهده نمود و به وجود هر گونه انسداد یا خونریزی در مغز پی برد.

تصویربرداری ام آرآی: در این شیوه تشخیص، با استفاده از یک میدان مغناطیسی قدرتمند، اقدام به دریافت تصاویر بسیار دقیق و کاملی از استخوان‌ها، مهره‌های کمر، بافت‌های نرم، مفاصل و… می‌نمایند.

سایر آزمایشات: علاوه بر روش‌هایی که نام آن‌ها را برای شما ذکر کردیم، ممکن است پزشک برای پیداکردن علت اصلی سوزش و سستی پاشنه پا ی بیمار خود، آزمایشاتی مانند تست عصب و عضله، آزمایش خون و آزمایش میلوگرافی را نیز تجویز نماید.

درمان‌هایی مؤثر برای رفع علت سوزش و بی حسی کف پا

درمان قطعی و کامل بی حسی و احساس سوزش در پاها، به علت اصلی آن بستگی دارد. در واقع یک پزشک متخصص، تا زمانی که از علت سوزش و بی حسی کف پای بیمار خود مطمئن نشده است، هیچ درمانی را برای او تجویز نخواهد کرد. اما متداول‌ترین درمان‌هایی که پس از پیداکردن علت دقیق این مشکل از سوی پزشکان تجویز می‌شود عبارتند از:

دارودرمانی

پس از آن که علت سستی کف های پا و سوزش آن مشخص شد، می‌توان با تجویز برخی از داروها، به درمان آن کمک کرد. داروهای ضدافسردگی، داروهای کورتیکواستروئید برای رفع التهاب و داروهایی مانند گاباپنتین و پرگابالین، از جمله این داروها به شمار می‌روند.

لازم به ذکر است که داروهای گاباپنتین و پرگابالین، با ارسال سیگنال‌های خاص، باعث مسدودشدن و یا تغییر مسیر عصبی درد می‌شوند. این داروها برای بیماران مبتلا به ام اس، نوروپاتی دیابتی و فیبرومیالژی، بسیار تا بسیار مؤثر هستند.

استراحت

اگر سوزش کف پا و بی حالی شما به علت صدمه و آسیب رخ‌داده باشد، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که در خانه‌مانده به استراحت بپردازید.

سرما درمانی و گرما درمانی

در مواقعی که بی حسی و سوزش کف پای شما به علت سندرم تونل تارس یا هر نوع آسیب‌دیدگی دیگری به وجود آمده باشد، کمپرس یخ بهترین گزینه برای درمان آن است. همچنین می‌توانید با مشورت پزشک خویش، در قسمت کف پای خود که بی حس شده است، از کمپرس گرم استفاده کنید. در این صورت جریان خون بهبود پیدا کرده و عضلات پا، شل می‌شوند.

نمک ایسوم

ممکن است پزشک در کنار داروهایی که برای شما تجویز کرده است، دستور دهد که در طول روز پاهای خود را درون آب و نمک ایسوم قرار دهید. ترکیبات نمک ایسوم مقادیر فراوانی از منیزیم وجود دارد که باعث بهبود گردش خون و رفع سستی کف پا می‌گردد.

استفاده از ابزارهای حمایتی

بهتر است زمانی که می‌خواهید راه بروید، از ابزارهای حمایتی برای پاهای خود استفاده کنید. این ابزارها سبب می‌شوند که فشار کمتری به عصب کف پای شما وارد شده و هر گونه بی حسی و سوزش آن از بین برود. بریش و کفش‌های طبی، بهترین انتخابی است که پیشروی شما وجود دارد.

کاهش استرس

در بسیاری از مواقع، استرس و اضطراب می‌توانند به‌عنوان علت اصلی سوزش و بی حسی پاها به شمار روند. بنابراین سعی کنید در طول روز مدیتیشن انجام دهید و راه‌هایی برای آرامش ذهن و جان خود پیدا کنید. اگر احساس می‌کنید که استرس شما شدید و مزمن شده است، حتماً با یک مشاور آگاه در این زمینه صحبت کنید.

رژیم غذایی و خواب مناسب

شاید خیلی ساده به نظر برسد اما رژیم غذایی مناسب که سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی باشد، به‌آرامی سوزش و سستی کف پای شما را از بین می‌برد. همچنین اگر می‌خواهید خیلی زود به‌سلامتی دست پیدا کنید، حتماً یک خواب خوب و استاندارد به میزان 8 ساعت در طول شب برای خود اختصاص دهید.

 

هایی برای جلوگیری از سوزش و بی حسی کف پا

حال که تا حدود زیادی علت سوزش و بی حسی کف پا را متوجه شدیم، بهتر است اندکی نیز در مورد روش‌های پیشگیری از این مشکل با همدیگر صحبت کنیم:

درصورتی‌که به بیماری‌هایی مانند دیابت، مشکلات کلیوی، کبد یا قلب مبتلا هستید، حتماً در دوره‌های خاصی که پزشک برای شما تعیین کرده است به او مراجعه نمایید. شما باید به‌صورت مرتب وضعیت بدن خود را مورد بررسی قرار دهید تا هر مشکل و بیماری در همان قدم‌های اول تشخیص داده شود.

در هنگام پیاده‌روی از کفش‌های کاملاً استاندارد و مناسب استفاده کنید؛ این کفش‌های باید از پای شما به‌خوبی حمایت کنند و پاشنه آن‌ها استاندارد باشد.

برای آن که از سوزش و سستی کف پا جلوگیری کنید، همواره جوراب‌های خود را تمیز نگه دارید.

سعی کنید همیشه پاهای خود را بازبینی کنید و هر گونه مشکلی اعم از تاول، زخم، خشکی پوست، ترک و… به وجود آمده است، آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

سخن پایانی

بدن انسان ساختاری بسیار هوشمند و پیچیده دارد؛ هر چند تمامی سیستم‌های بدن عملکردی کاملاً جداگانه دارند، اما اصل به همدیگر مربوط هستند. بنابراین اگر مشکلی در هر کدام از قسمت‌های بدن به وجود آید، ممکن است علائم آن را در اندام‌های دیگر نیز مشاهده کنید. سوزش کف پا و بی حسی آن نیز از جمله همین علائم است که هرگز نباید ساده از کنار آن عبور کرد.

ممکن است علت سوزش و بی حسی کف پای شما، به سبب بیماری‌های کاملاً جدی رخ‌داده باشد. در مواقعی که سوزش کف پا و بی حالی را احساس کردیم بهترین و تنها کاری که باید انجام دهید، مراجعه به یک پزشک متخصص و بهره‌مندی از دانش و تجربه او در زمینه درمان این بیماری‌هاست.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید