کلینیک دکتر احمد
برترین مرکز درمان مشکلات ارتوپدی کشور

آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

آیا گاباپنتین برای سیاتیک مؤثر است؟

کمر درد در هر سنی می‌تواند افراد را به خود درگیر کند. درمان‌های مختلف تهاجمی و غیر تهاجمی برای انواع کمر درد و مشکلات سیاتیک وجود دارند که متخصص ارتوپد با تجربه در این زمینه پس از بررسی و معاینات لازم بر اساس شرایط فردی تجویز می‌کند.

یکی از داروهایی که در این موارد تجویز می‌شود، گاباپنتین برای سیاتیک است. این دارو به منظور تسکین بیمار تجویز می‌شود. گاباپنتین برای درد سیاتیک توسط دکتر برای رگ سیاتیک بسیار توصیه می‌شود. این دارو به دلیل عملکردی که دارد برای مشکلات سیاتیک مناسب است.

درمان زگیل انگشت پا

گاباپنتین برای سیاتیک خوبه

گاباپنتین در افرادی که مبتلا به صرع هستند بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. گاباپنتین برای سیاتیک و مشکلات ارتوپدی نیز تجویز می‌شود. علاوه‌ بر این، این دارو برای مدیریت سندرم پای بی‌قرار و انواع دردهای عصبی مرتبط با کمر نیز تجویز می‌شود.

قبل از بررسی این موضوع که گاباپنتین برای سیاتیک خوبه یا نه لازم است به چگونگی عملکرد این قرص بپردازیم. گاباپنتین سبب تغییر در فعالیت الکتریکی مغز می‌شود و بر فعالیت مواد شیمیایی به نام انتقال‌دهنده‌های عصبی تأثیر می‌گذارد.

گاباپنتین با نام‌های دیگری از جمله Horizont و Neurontin نیز در بازار وجود دارد. این دارو به صورت کپسول، قرص و مایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه به بررسی خطرات احتمالی این دارو برای سیاتیک و روند تأثیر آن می‌پردازیم.

گاباپنتین با آرام کردن فعالیت عصبی سبب کاهش شدت یا وقوع تشنج در کودکان و بزرگسالان می‌شود. گاباپنتین برای کنترل درد کمر و گردن بر اثر پارگی دیسک به عنوان درمان ترکیبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین در مواردی برای تسکین درد ناشی از سیاتیک نیز استفاده می‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت گاباپنتین برای سیاتیک نیز مفید است. تحقیقات نشان داده است گاباپنتین خوراکی درد عصبی متوسط یا شدید ناشی از زونا یا دیابت را نیز کاهش می‌دهد.

طبق مطالعات انجام‌شده مصرف گاباپنتین همراه با اکسی‌کانتین (مسکن اپیوئیدی) در کنترل درد افراد سرطانی نیز مؤثر است؛ اما معمولاً پزشکان گاباپنتین را در این مواقع تجویز نمی‌کنند.

گاباپنتین برای درمان سیاتیک

گاباپنتین با نام‌های مختلفی از جمله Neurontin، Gralise و Horizant در بازار وجود دارد. گاباپنتین و پره گابالین از نظر نحوه تنظیم با یکدیگر تفاوت دارند. پرگابالین برای سیاتیک یک ماده کنترل شده است که توسط FDA تنظیم می‌شود، در حالی که گاباپنتین این‌طور نیست.

گاباپنتین انتقال‌دهنده‌های عصبی ایجادکننده درد را مهار می‌کند و سبب کاهش درد می‌شود. FDA گاباپنتین و پره گابالین برای درمان تشنج و سندرم پای تا دیابت و فیبرومیالژیا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این دارو به طور ویژه برای درمان کمردرد و گردن درد مزمن تأیید نشده است؛ اما در صورت داشتن درد سیاتیک پزشک متخصص معمولاً از گاباپنتین برای سیاتیک و مشکلات ستون فقرات استفاده می‌کند.

در واقع گاباپنتین و پره گابالین (گاباپنتینوئیدها) برای مدیریت تشنج نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین در بهبود دردهای نوروپاتیک (دردهای عصبی کمر) نیز مؤثر خواهند بود.

داشتن درد مزمن عصبی در ستون فقرات، ممکن است با احساس ضعف، درد تیرکشنده، سوزش یا سوزن‌سوزن شدن در پشت و گردن همراه باشد.

در برخی موارد درد به بازو یا پا نیز سرایت می‌کند و گاباپنتینوئیدها در کاهش این علائم نیز می‌توانند کمک‌کننده باشند. علاوه بر مصرف گاباپنتین برای درمان سیاتیک، آسیب‌های نخاعی نیز با این دارو برطرف می‌شوند.

علاوه بر خاصیت درمانی گاباپنتین برای سیاتیک، این دارو برای درمان درد نوروپاتیک و موارد زیر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مشکلات ستون فقرات

طبق مطالعات انجام‌شده، مشکلات فتق دیسک یا تنگی نخاع چنانچه در مراحل اولیه تشخیص داده شوند با گاباپنتین درمان خواهند شد. مشکلات ستون فقرات زمانی که دیسک ستون فقرات به عصب‌ها فشار وارد می‌کند رخ می‌دهد. فتق ستون فقرات نیز مانند تنگی کانال نخاعی روی اعصاب اثر می‌گذارد. در افراد دچار تنگی ستون فقرات کمری معمولاً افزایش فاصله راه رفتن و کاهش درد ستون فقرات مشاهده شده است.

سیاتیک

گاباپنتین برای سیاتیک که بزرگ‌ترین عصب بدن است نیز کاربرد دارد. سیاتیک معمولاً بر اثر آسیب‌های ستون فقرات دچار فشردگی شده و درد شدیدی را از قسمت پایین کمر تا پاها و حتی تا نوک انگشتان به همراه دارد که این دارو در صورت بروز علائم سیاتیک از ایجاد حساسیت مرکزی اعصاب جلوگیری می‌کند و وضعیت فرد بهبود می‌یابد.

در صورتی که مصرف گاباپنتین در جلوگیری از حساسیت مؤثر نباشد، حساسیت سبب تغییرات طولانی‌مدت می‌شود؛ همچنین مصرف گاباپنتین برای سیاتیک، به کنترل درد شدید سیاتیک نیز کمک می‌کند و مشابه روش‌های تزریق استروئید در موارد سیاتیک عمل می‌کند.

دردهای عصبی

گاباپنتین علاوه بر مشکلات سیاتیک، برای کمردرد مزمن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. دیابت نیز با دردهای عصبی به نام نوروپاتی دیابتی همراه خواهد بود. معمولاً این شرایط منجر به درد در پاها و ساق پا می‌شود. مطالعات نشان داده است گاباپنتین سبب کاهش درد نوروپاتیک می‌شود. با توجه به اینکه زونا در افراد بالای 50 سال با بروز نوروپاتی همراه است، گاباپنتین درد پس از زونا را درمان می‌کند.

فیبرومیالژیا

مشکل عصبی فیبرومیالژیا با دردهای اسکلتی و عضلانی خود را نشان می‌دهد. این نوع دردها نیز با مصرف داروی گاباپنتین قابل درمان خواهند بود. با وجود اینکه گاباپنتین و اپیوئیدها داروی تسکین‌دهنده محسوب می‌شوند؛ اما برای تهیه به نسخه پزشک نیاز است؛ به همین دلیل مصرف خودسرانه این دارو می‌تواند خطرات جدی به همراه داشته باشد.

داروی گاباپنتین می‌تواند اعتیادآور باشد؛ اما باید توجه داشت که علائم ترک خفیف‌تری نسبت به مواد افیونی ایجاد می‌کند؛ همچنین گاباپنتین به میزان قابل توجهی دردهای ناشی از جراحی دیسک ستون فقرات را تسکین می‌دهد و بعد از جراحی معمولاً مصرف آن توصیه می‌شود.

طبق مطالعات انجام‌شده افرادی که ترکیبی از گاباپنتین و تزریق استروئید اپیدورال را استفاده کردند، نسبت به افرادی که از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی استفاده کردند، بهبودی بیشتری را تجربه کردند. برای مصرف این دارو باید نسخه پزشک داشت و مصرف خودسرانه و اشتباه ممکن است آسیب‌های عصبی را به همراه داشته باشد.

مصرف گاباپنتین برای سیاتیک نباید به صورت ناگهانی و خودسرانه قطع شود؛ زیرا می‌تواند با بروز مشکلات در خواب و اضطراب همراه باشد.
vمصرف گاباپنتین، باید طبق دستورالعمل‌های پزشک صورت گیرد و از مصرف بیش از حد دارو خودداری شود. پیش از ایجاد هرگونه تغییر در مصرف گاباپنتین برای سیاتیک باید با پزشک در این زمینه مشورت شود.

همه چیز درباره عصب سیاتیک

عصب سیاتیک، بلندترین رشته عصبی در بدن انسان است. همه انسان‌ها دو عصب سیاتیک در چپ و راست بدن خود دارند. عصب سیاتیک از پایین ستون فقرات شروع می‌شود. از قسمتی که عصب سیاتیک شکل می‌گیرد پنج رشته ظریف عصبی از پایین نخاع ستون فقرات خارج می‌شود.

این رشته‌های عصبی به یکدیگر متصل شده و با اتصال آنها، قسمت اصلی عصب سیاتیک در سمت چپ و راست بدن شکل می‌گیرد. این عصب که در پایین کمر تشکیل شده، از پایین کمر شروع به حرکت کرده و از باسن و پشت ران در هر دو سمت بدن به سمت پایین حرکت می‌کند و در پشت زانو به دو شاخه اصلی تقسیم می‌شود. انشعابات این شاخه‌ها به پشت ساق، پاشنه و کف پا، انگشت شست و انگشت کناری آن می‌رسد.

علائم دردهای عصب سیاتیک

شایع‌ترین علامت وجود مشکلات سیاتیک، درد است. درد سیاتیک بسته به شرایط بدنی فرد و شدت آسیب متفاوت است. درد سیاتیک در مسیر حرکت عصب سیاتیک قرار دارد؛ بنابراین تمام دردهایی که فرد در پشت ران، پایین کمر، باسن، پشت زانو، پشت ساق احساس می‌کند، دردهای سیاتیکی هستند. دردها معمولاً حالت تیرکشیدگی و برق‌گرفتگی دارند.

درد سیاتیکی که از پایین کمر آغاز می‌شود، به باسن، پشت ران، پشت ساق و حتی کف پا هم نیز انتشار می‌یابد. این حالت تیر کشیدن و انتشار داشتن رادیکولر نام دارد و مانند اشعه منتشر می‌شود.

درد سیاتیک از خفیف تا شدید می‌تواند متغیر باشد طوری که فرد نتواند حتی از جای خود بلند شود. درد سیاتیک بر اثر نشستن‌های طولانی، خوابیدن در وضعیت‌های نامناسب، ایستادن‌های طولانی تشدید می‌شود.

از شایع‌ترین تغییر حسی می‌توان احساس سوزن سوزن شدن، خواب رفتن پاها، چنگ شدگی، مورمور و گزگز را نام برد. تغییر حس گرما و سرما نیز از علائم ابتلا به دردهای سیاتیک است. همچنین بسیاری از افراد از گرگرفتگی در پشت پاها نیز شکایت می‌کنند.

از علائمی که نشان می‌دهد فرد دچار تغییرات حرکتی شده، این است که نمی‌تواند سریع از صندلی یا تخت بلند شود و معمولاً در افرادی که مشکلات خفیف تا متوسط عصب سیاتیک دارند، مشاهده می‌شوند. این علائم همزمان با هم رخ نمی‌دهند و تنها یکی از این علائم نیز می‌توانند از نشانه‌های مشکلات سیاتیکی باشند.

در افرادی که برخی از علائم زیر در آنها بروز یابد، آسیب جدی به عصب سیاتیک وارد شده و باید فشار از روی عصب برداشته شود، در غیر این صورت عصب برای همیشه دچار آسیب می‌شود.

احساس ضعف شدید در ناحیه عضلات کمر، باسن و پشت ران

بی‌حسی در مسیر حرکت عصب سیاتیک

بی‌اختیاری ادرار یا مدفوع

اگر فردی هر یک از این علائم را داشته باشد، به این معناست که عصب سیاتیک، تحت فشار شدید قرار دارد و چنانچه نسبت به درمان اقدامات اورژانسی صورت نگیرد، این عصب برای همیشه دچار آسیب شده و ممکن است مثل قبل نتواند به روی پا بایستد.

عمده دلایل بروز درد سیاتیک

از اصلی‌ترین دلایل به وجود آمدن درد سیاتیک می‌توان موارد زیر را نام برد:

1- مشکلات ستون فقرات از جمله دیسکوپاتی‌ها و انواع مشکلات مربوط به دیسک‌های لگن و گردن، التهاب‌های مفاصل ستون فقرات کمر و لگن یا همان آرتریت‌های کمر و لگن آرتریت‌های کمر و لگن (آرتروز) که در افراد مسن شایع است، زائده استخوانی نابه‌جایی در اطراف مفصل دچار آرتروز ایجاد می‌شود که بر روی عصب سیاتیک و انشعابات آن فشار وارد می‌کند.

گروه دیگری از مشکلات تخریبی دیسک هستند که در هر سنی می‌توانند ایجاد شوند. مشکلات دیگر مفاصل در ستون فقرات کمر و لگن نیز سبب بروز دردهای عصب سیاتیک می‌شوند.

اولین علت درد، عفونت است که سل و تب مالت در بروز این عفونت می‌توانند نقش داشته باشند. دومین علت، بروز بیماری‌های خود ایمنی مانند روماتیسم ستون فقرات است.

2- تنگی کانال نخاعی که در افراد سالمند بر اثر آرتروز و در افراد جوان مشکلات مادرزادی یا آسیب‌های ستون فقرات سبب بروز این عارضه می‌شوند.

3- آسیب به رشته‌های عصبی ستون فقرات یا میلوپاتی که تومورها، آرتروز، تنگه کانال نخاع، می‌توانند سبب ایجاد این میلوپاتی‌ها شوند.

4- نوروپاتی‌های محیطی یا آسیب به رشته‌های عصبی بیرون نخاع که در ناحیه کمر و لگن ایجاد می‌شوند.
به عنوان مثال گرفتگی عضلات در ناحیه کمر و لگن از علل بروز نوروپاتی هستند. این فشارها بر اثر گرفتگی و اسپاسم عضلات در ناحیه کمر و لگن یا وجود تومورهای ناحیه لگن مانند رحم و تخمدان‌ها در زنان و پروستات در مردان ایجاد می‌شوند.

5- در بیماران دیابتی یا افرادی که الکل مصرف می‌کنند، افرادی که کمبود ویتامین ب ۱۲ دارند، افرادی که دچار مسمومیت دارویی یا بعضی از فلزات سنگین هستند، بیشتر به دردهای سیاتیک می‌شوند.

6- شکستگی‌ در ناحیه ستون فقرات مانند لغزش و لیز خوردن مهره‌های کمری و تومورها سبب بروز این مشکل می‌شوند. تومورها به دو دسته تومور استخوانی، تومور عضلانی، تومورهای رشته عصبی و دسته دوم تومورهای ثانویه یا متاستازها تقسیم می‌شوند.

7- تحت فشار بودن عصب سیاتیک بر اثر عضلات لگن (عضله پیریفورمیس) که اسپاسم و گرفتگی‌های آن به عصب سیاتیک فشار وارد می‌کند زیرا سیاتیک از پشت این عضله عبور می‌کند و در بانوان شایع‌تر است.
همچنین تومورهای لگن از جمله تومور رحم، تومور تخمدان، تومور دهانه رحم و تومورهای پیشرفته کلیه که در عصب سیاتیک قرار دارند، سبب وارد شدن فشار به عصب سیاتیک می‌شوند.

8- کشیدگی‌ لیگامان‌های اطراف ستون فقرات بر اثر انجام ورزش‌های سنگین و بلند کردن اجسام سنگین ایجاد می‌شود که با تورم و التهابی که به عصب سیاتیک فشار وارد می‌کنند همراه خواهند بود.

عوارض گاباپنتین برای سیاتیک

همان‌طور که در بالا نیز به آن اشاره شد، گاباپنتین برای سیاتیک نیز مؤثر است اما باید طبق تجویز دکتر و در شرایط خاصی مورد استفاده قرار گیرد. مصرف گاباپنتین برای درمان کمردرد در طولانی مدت خطراتی را به همراه دارد و مصرف خودسرانه آن نیز با عوارض زیادی همراه است.
پیش از مصرف گاباپنتین برای سیاتیک باید پزشک را از نوع داروهای مصرفی و بیماری‌های خود آگاه سازید تا از تداخل دارویی با گاباپنتین یا بروز عوارض مصرف جلوگیری کنید. برخی از عوارض مصرف گاباپنتین برای سیاتیک شامل:

تداخلات دارویی

گاباپنتین به دلیل تداخلات با مواد افیونی می‌تواند سبب مرگ و میر بر اثر استفاده هم‌زمان از مواد افیونی با گاباپنتین شود. معتادانی که به دنبال افزایش مصرف مواد افیونی هستند احتمال دارد از گاباپنتین برای افزایش تأثیر مواد افیونی استفاده کنند که با خطر افسردگی و مشکلات تنفسی همراه است و حتی می‌تواند سبب مرگ افراد شود.

از نظر پزشکان گاباپنتین بی‌خطرتر از مواد افیونی است؛ اما مصرف این دارو به دلیل عوارضی که دارد کمتر توصیه می‌شود. دیگر تداخلات دارویی با گاباپنتین کمتر جدی است؛ اما باید هنگام مصرف گاباپنتین با داروهای میلانتا یا آنتی‌اسیدها احتیاط رعایت شود. در صورت مصرف آنتی‌اسیدها برای معده باید با حداقل دو ساعت از مصرف گاباپنتین گذشته باشد تا از بروز ناراحتی گوارشی جلوگیری شود.

مصرف گاباپنتین برای مدت زیاد می‌تواند با بروز سرگیجه، خستگی، گیجی و مشکلات بینایی همراه باشد؛ همچنین مصرف گاباپنتین برای سیاتیک در برخی افراد تهوع و استفراغ، لرزش و تورم در دست‌ها یا پاها و افزایش وزن سریع را به همراه دارد.

همچنین مصرف گاباپنتینوئیدها می‌تواند سبب ایجاد یا تشدید علائم اختلالات خلقی مانند اضطراب، حملات پانیک و مشکلات خواب شود؛ بنابراین در صورت بروز هرگونه تغییر رفتاری با پزشک مشورت کنید؛ زیرا در برخی موارد پزشک مصرف گاباپنتین را قطع و مصرف داروهای جایگزین برای تسکین علائم را توصیه می‌کند؛ اگر فردی پس از مصرف گاباپنتین دچار واکنش آلرژیک، خستگی مفرط، زردی و مشکلات تنفسی شود باید به پزشک مراجعه کند تا اقدامات لازم انجام گیرد.

در صورت بارداری یا شیردهی و ابتلا به مشکلات کلیوی، پیش از مصرف گاباپنتین این موارد را به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین در زمان رانندگی یا کار در مصرف این دارو احتیاط کنید؛ زیرا می‌تواند سبب برهم زدن تمرکز و خواب‌آلودگی شود.

درمان‌های جايگزين گاباپنتين

در صورتی که فرد نتواند گاباپنتین برای سیاتیک مصرف کند، ممکن است پزشک داروهای شل‌کننده‌های عضلانی، داروهای ضد افسردگی، تزریق استروئید، تزریق اوزون یا کورتون و جراحی را به جای استفاده از گاباپنتين برای سیاتیک توصیه کند. در صورت ابتلا به موارد زیر درمان‌های جایگزین شامل:

فتق دیسک

داروهای نرم‌کننده عضلات و ضد افسردگی به عنوان روش‌های غیر تهاجمی جایگزین گاباپنتین برای سیاتیک و دردهای ناشی از فتق دیسک هستند. در صورتی که مصرف این داروها فایده نداشته باشد، تزریق و جراحی توصیه می‌شود. تزریق استروئید، اوزون یا کورتون به صورت اپیدورال نیز برای کاهش دردهای فتق دیسک مؤثر است و باعث می‌شوند فرد بتواند در جلسات فیزیوتراپی شرکت کند.

تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی با مصرف داروهای شل‌کننده‌های عضلانی، تزریق استروئید و برخی از داروهای ضد افسردگی به جای مصرف گاباپنتین درمان می‌شود. مصرف شل‌کننده‌های عضلانی همراه با تزریق استروئید انجام می‌گیرد و همچنین داروهای ضد افسردگی نیز برای کمر درد ناشی از تنگی کانال نخاعی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سایر درمان‌های مؤثر برای سیاتیک

در زمان ابتلا به دردهای سیاتیکی مصرف داروی مناسب از اهمیت زایدی برخوردار است. زیرا داروهای مختلف اثربخشی متفاوتی دارند. داروهای شل‌کننده‌های عضلانی سبب شل شدن عضلات و رفع گرفتگی‌ها می‌شوند؛ اما داروهای ضد تشنج سیگنال‌های درد را تضعیف می‌کنند. در ادامه به شرح درمان‌های جایگزین گاباپنتین برای سیاتیک می‌پردازیم؛

۱. داروهای بدون نسخه

برای درد سیاتیک مصرف برخی از داروهای مسکن بدون نسخه نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد. این داروها شامل استامینوفن و ژلوفن هستند؛ البته در موارد ابتلا به بیماری‌های خاص از جمله مشکلات قلبی، کلیه یا معده، بهتر است پیش از مصرف با پزشک مشورت شود.

2. داروهای شل‌کننده عضلانی

برای درد سیاتیک و اسپاسم عضلانی مصرف داروهای شل‌کننده عضلانی نیز می‌تواند مؤثر باشد. با مصرف داروهای شل‌کننده عضلانی، اعصابی که سبب انقباض عضلات شده‌اند، رها شده و سبب بازگشت عضله به حالت اولیه خود می‌شوند.

3. داروهای ضد التهابی

برای درد سیاتیک به طور معمول مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ناپروکسن و ایبوپروفن برای کاهش التهابات تجویز می‌شوند که اثرات تسکین‌دهندگی نیز دارند؛ البته نمونه‌های مختلفی از داروهای ضد التهابی وجود دارد که باید طبق نظر پزشک استفاده شوند.

۴. داروهای ضد تشنج

این داروها سبب ضعیف شدن پیام دریافت شده درد می‌شوند که با کاهش درد سیاتیک همراه هستند. برای تأثیرگذاری این داروها به دوره مصرف سه تا چهار هفته‌ای نیاز است. از معروف‌ترین داروهای ضد تشنج می‌توان به گاباپنتین و پره گابالین اشاره کرد.

۵. استروئیدها

در مواردی که مصرف داروهای خوراکی که در بالا نیز به آنها اشاره شد سبب تسکین درد و علائم آزاردهنده سیاتیک نشوند، تزریق مستقیم به ناحیه آسیب‌دیده توصیه می‌شود. پزشک متخصص مقدار مشخصی داروی استروئیدی همراه با بی‌حس‌کننده موضعی به ناحیه درد تزریق می‌کند. این تزریق‌ها تا سه ماه ماندگاری دارند.

داروهای موضعی مانند گاباپنتین برای سیاتیک مؤثر هستند. این داروها نسبت به داروهای خوراکی، عوارض کمتری دارند و نحوه اثرگذاری پمادهای مسکن این‌گونه است که از طریق پوست وارد جریان خون شده و بر اعصاب اثرات ضد التهابی و بی‌حسی خود را می‌گذارند.

داروهای موضعی که برای تسکین درد سیاتیک استفاده می‌شوند شامل متیل سالیسیلات منتول ترولامین سالیسیلات کپسایسین کافور کانابیدیول هستند. از آنجایی که داروهای موضعی از طریق پوست جذب می‌شوند ممکن است باعث تسکین فوری درد شوند؛ اما برخی از این داروها سبب تحریک پوست می‌شوند؛ بنابراین بهتر است پیش از استفاده مقدار کمی از دارو را امتحان و در صورت عدم حساسیت روی محل درد استفاده کنید.

استفاده از چسب‌های دارویی نیز برای سیاتیک مورد استفاده قرار می‌گیرند. این چسب‌ها حاوی مقداری مواد گیاهی و داروی بی‌حس‌کننده مانند لیدوکائین هستند که با جذب از طریق پوست به جریان خون شده و سبب تسکین درد بیمار می‌شوند.

علل ایجاد دردهای سیاتیکی

دردهای سیاتیک در مسیر عصب سیاتیک ایجاد می‌شوند و به کمر، باسن، پشت ران، پشت ساق پا در یک یا هر دو پا انتشار می‌یابند. دردها سیاتیک علاوه بر مشکلات جسمی بیمار با پارگی دیسک کمر که یک مورد جدی است همراه هستند. درد سیاتیک می‌تواند در اثر تنگی کانال نخاعی و یا لیزخوردگی مهره‌ها اتفاق بیفتد.

این بیماری‌ها با درد زیادی همراه هستند و درمان آنها معمولاً از طریق جراحی امکان‌پذیر خواهد بود. شدت این دردها در افراد، متفاوت بوده و از ملایم تا شدید را شامل می‌شود. درد سیاتیک بر اثر نشستن‌های طولانی، خم شدن به جلو، سرفه یا عطسه نیز تشدید می‌شود. معمولاً دردهای پا یا کمر به سیاتیک ارتباط دارند.

درمان سیاتیک بعد از تشخیص قطعی و با استفاده از درمان‌های دارویی یا غیر دارویی انجام می‌گیرد. معمولاً کمپرس گرم یا سرد و استفاده از مسکن‌ها در کنار انجام تمرینات فیزیوتراپی برای درمان توصیه می‌شوند. همچنین در مواردی گاباپنتین برای سیاتیک تجویز می‌شود. در صورت پارگی دیسک، تنگی نخاعی یا لغزیدن مهره‌ها به ناچار پزشک متخصص عمل جراحی را توصیه می‌کند.

علل درد سیاتیک

علل ایجاد دردهای سیاتیک مختلف بوده به همین دلیل تشخیص علت دقیق آن تنها توسط متخصص ارتوپدی صورت می‌گیرد.

بیرون زدگی دیسک: مهره‌های ستون فقرات به وسیله غضروف از یکدیگر جدا می‌شوند که غضروف سبب نرم شدن آن در زمان حرکت می‌شود. در صورتی که غضروف پاره شود، فرد دچار بیرون‌زدگی دیسک و سبب ایجاد فشار روی عصب سیاتیک می‌شود.

اسپوندیلوزیس: این عارضه بر اثر تغییرات استخوانی رخ می‌دهد که سبب وارد شدن فشار به عصب فشار می‌شوند. زمانی که استخوان‌های ستون فقرات به مهره‌ها فشار وارد کنند، این فشار بر رگ سیاتیک وارد و با درد سیاتیک همراه می‌شود.

بارداری: در ماه‌های آخر بارداری، فشار بیشتری به عصب سیاتیک وارد می‌شود که با بروز درد سیاتیک همراه است. این درد تا پایان بارداری ادامه دارد و معمولاً افراد برای کاهش درد به متخصص مراجعه می‌کنند.

سندروم پیریفورمیس: این عارضه یکی از اختلالات ماهیچه‌ای است که گرفتگی و انقباض در این ماهیچه باعث درد سیاتیک می‌شود. به طور معمول دردهای ناشی از سیاتیک در پایین کمر و باسن احساس می‌شوند. شدت بروز درد در افراد متفاوت است و برخی درد را به صورت یک درد مبهم احساس می‌کنند. این درد از قسمت پایین کمر و ستون فقرات آغاز و تا ناحیه باسن و ساق پا انتشار می‌یابد.

سخن پایانی

گاباپنتین از داروهای ضد صرع است که برای تسکین و کاهش دردهای ناشی از آسیب‌های عصبی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورتی که به اعصاب در سیستم عصبی نخاعی بدن آسیب وارد شود، مصرف این دارو برای کاهش درد توصیه می‌شود. دردهای نوروپاتیک معمولاً با داروهای مسکن درمان می‌شوند.

داروهای ضد افسردگی یا صرع در مواردی برای درمان دردهای نوروپاتیک توصیه می‌شوند؛ از جمله داروهایی که برای درمان این دردها استفاده می‌شود گاباپنتین نام دارد. مقدار مصرف گاباپنتین برای سیاتیک باید زیر نظر پزشک متخصص باشد. زیرا این دارو بر سیستم عصبی تأثیر مستقیم می‌گذارد.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید