درمان زگیل انگشت پا؛ با استفاده از روش های پزشکی و نوین

زگیل های مختلفی وجود دارند که در این مناطق مشاهده می شوند. زگیل پا در اندازه های مختلف می توانند روی پا یا بین انگشتان و کف پا رشد کنند. از علائم آنها می توان به خارش، سوزش و برجستگی سفت اشاره کرد .

برخی از آنها به قدری کوچک هستند که مشکلی برای فرد ندارند، اما برخی دیگر همراه با علائم یا اندازه های بزرگی می باشند که حتی ممکن است انجام کارهای روزمره را برای فرد دشوار کنند.

درمان زگیل دست و پا توسط دکتر متخصص زگیل کف پا برای این افراد مهم ترین دغدغه آنها می باشد. بنابراین دانستن نوع زگیل می تواند به درمان آن ها کمک کند.

درمان زگیل انگشت پا

انواع زگیل انگشت پا قبل از شناخت روش‌های درمان زگیل انگشت پا

زگیل انگشت‌های پا انواع زیادی دارد و خیلی از مردم ممکن است آن را با پینه پا اشتباه بگیرند!

زگیل ها اساسا نوعی غده های پوستی اند که در اثرویروس های عفونی hpv )از انواع بی خطرhpv ) یا به نوعی در اثر ویروس پاپیلومیای انسانی ایجاد می‌شوند و بافت پوستی ضخیم و خشک به نام زگیل بوجود می‌آید.

زگیل ها میتوانند بسیار خطرناک باشند و در صورت احمال کاری و عدم مراجعه به پزشک, درمان زگیل انگشت پا به تعویق افتاده و بیمار متحمل عوارض جبران ناپذیری خواهدشد. زگیل ها معمولا به شکل های مسطحflat ، کوچک و عمیق ,خوشه ای (قارچ مانند) هستند.

از انواع زگیل ها, به پنج نوع اصلی می‌پردازیم که عبارتند از:

زگیل معمولی:

⦁ روی انگشتان(زگیل انگشت‌های پا و زگیل انگشتان دست)

⦁ پوست دور ناخن

⦁ پوست پشت دست

زگیل مسطح( به رنگ های مایل به قهوه ای. صورتی یا زرد کمرنگ):

⦁ روی صورت

⦁ روی بازوها

⦁ روی ران ها

زگیل کف پایی:

⦁ کف پا و انگشتان پا

زگیل اطراف ناخن:

⦁ پوست اطراف ناخن دست

⦁ پوست اطراف شصت پا

(که در هر دو مورد مانع رشد مناسب ناخن می‌شود.)

زگیل رشته مانند:

⦁ اطراف دهان و بینی

⦁ گاها زیر چانه و گردن(که همرنگ پوست است)

زگیل تناسلی:

معمولا زنان مبتلا به این نوع زگیل می‌شوند که در داخل واژن یا دهانه رحم ایجاد میشود. زگیل تناسلی عمدتا می‌تواند منجر به سرطان رحم و یا سرطان دهانه رحم شود و درصورت عدم درمان مهلک و کشنده است.

زگیل ها چون در نواحی حساس بدن نیستند معمولا دردناک نیستند و به ندرت پیش می آید که در نواحی حساس به وجود بیایند و در اینصورت درمان زگیل انگشت پا بسیار دردناک خواهد بود. زگیل های مربوط به پا در نواحی کف پا, پاشنه پا، پنجه پا و بین انگشتان پا ظاهر می‌شوند.

علائم زگیل انگشت‌های پا

دوران نهفتگی ویروس یک تا هشت ماه ممکن است طول بکشد و شاید در ابتدا علائم زگیل‌های انگشت پا ظاهر نشود. از علائم شایع این بیماری, وجود یک زائده کوچک و پوستی سفت که معمولا درد هم ندارد، می باشد.

در صورت جزئی بودن زگیل انگشت‌های پا و قرار نداشتن آن روی نواحی حساس, درمان زگیل انگشت پا به روش خانگی بسیار رایج است.

زگیل هایی که در نواحی حساس بدن قرار ندارند با درمان های خانگی(زیر نظر پزشک) می‌توانند برطرف شوند اما درصورت وجود زگیل در نواحی حساس مثل : دستگاه تناسلی, صورت, سوراخ بینی و دهان که زگیل ها در این نواحی معمولا دردناک و بسیار هم شایع هستند, لازم است حتما به پزشک مراجعه کنید.

در این موارد زگیل با خونریزی, علائم عفونت مثل چرک همراه است. همینطور زگیل تغییر رنگ, تغییر شکل و اندازه هم می‌دهد. در این صورت شما مبتلا به زگیل و بیماری قند (دیابت) و یا ضعف سیستم ایمنی بدن (ویروس ایدز) هستید.

درمان زگیل انگشت پا بخصوص در کودکان در اسرع وقت بسیار حائز اهمیت است. همچنین کودکان و نوجوانان بین 12-16 سال و افراد با سیستم ایمنی ضعیف مثل افراد مبتلا به ویروس ایدز یا کسانی که داروی خاصی برای بیماری مثل پسوریازیس مصرف می‌کنند, بیشتر در معرض زگیل هستند.

تشخیص علت زگیل انگشت پا برای درمان زگیل انگشت پا

این ویروس از طریق برش‌ها، ترک‌ها و نقاط ضعیف شده دیگر از کف پا وارد بدن می‌شوند.

از آنجایی که این ویروس واگیردار است از طریق تماس مستقیم با فرد یا محیط آلوده, شکاف یا بریدگی پوست خشک و یا به دلیل بریدن با تیغ و یا زخم های پوستی ناشی از اگزما می باشد, این ویروس از آنجا وارد پوست شده و رشد می‌کند.

همینطور ممکن است علت زگیل انگشت‌های پا فشار به ناحیه آلوده شده باشد که لایه پوستی ضخیمی (کالوس) روی این ناحیه درست می‌شود. یکی دیگر از علت زگیل انگشت‌های پا یا دست، وجود زخم های باز روی پوست و تماس با (فرد یا محیط) آلوده است.

درمان زگیل انگشت پا در کودکان

از آنجایی که رشد زگیل به سرعت اتفاق میافتد باید درمان آن طوری باشد که جلوی رشد سریع آن را بگیرد. بله زگیل ها میتوانند خطرناک باشند. همینطور درمان های خانگی زگیل میتواند سخت و طولانی باشد، اما مهم تر از درمان آن, پیشگیری کردن است.

تقریبا 10 تا 20% مردم دنیا بخصوص کودکان بین 12 تا 16 سال دچار این عارضه میشوند و شما باید حتما بیشتر از یکبار به دکتر متخصص مراجعه کنید. بخصوص در کودکانی که مبتلا به زگیل انگشت‌های پا هستند؛ زیرا لیزردرمانی یکی از درمان های صددرصد زگیل انگشت‌های پا در کودکان است. اما نگران نباشید. در این قسمت چند مورد درمان زگیل‌های انگشت پا بطور قطعی را نام میبریم:

یکی از بهترین و تاثیرگذارترین درمان های زگیل انگشت‌های پا, لیزر است. لیزر از انرژی بسیار زیاد و گرمای شدید, رگ های خونی زگیل را که روی سطح پوست است مسدود می‌کند و بعد از برداشتن این قسمت, زگیل از بین می‌رود. درد لیزر هنگام برداشتن زگیل چیزی شبیه به نیش زنبور است. بعد از آن حدودا ده دقیقه روی محل بگذارید تا بی حس شود.

از انواع دیگر درمان زگیل‌های انگشت پا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

⦁ کرایوتراپی یا فریز:

در این روش, با سرما دادن و فریزکردن ناحیه موردنظر,زگیل براحتی با تیغ خراشیده و برداشته می‌شود. دکتر آن ناحیه را با نیتروژن مایع فریز می‌کند و با یک عمل جراحی ساده (لیزر), زگیل را برمی‌دارد. کرایوتراپی بین دو تا شش جلسه ممکن است طول بکشد.

⦁ انواع اسیدها

⦁ انواع چسب های موضعی مخصوص زگیل انگشت‌های پا ( حاوی سالیسیلیک اسید)

⦁ جراحی آن ناحیه و سوزاندن زگیل انگشت‌های پا و …

⦁ داروهای تجویزی مثل داروی ضد سرطان بلیومایسین سولفات (که معمولا توصیه نمی‌شود مگر در مواقع حاد و ضروری).

⦁ داروهای تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

در تمام موارد اشاره شده در بالا, جراحت ایجاد شده روی پوست ایجاد زخم می‌کند و هرکدام بسته به مقدار خراشیدگی پوست و عمق زگیل پا,دوره درمان زگیل‌ انگشت‌های پا متفاوت است.

زگیل ها می‌توانند براحتی روی پوست شما پیشروی کنند و حتی واگیردار باشند و بعضا ممکن است درصورت عدم درمان, این بیماری تا دوسال هم به طول بی‌انجامند.

با داروهای زگیل انگشت‌های پا و عوارض آن آشنا شوید.

در صورتی که درمان زگیل انگشت‌های پا با دارو یا جراحی و زیر نظر پزشک,صورت نگیرد معمولا 65% زگیل ها خود بخود رشد می‌کنند.

از داروهای تجویزی درمان زگیل انگشت پا:

•  داروهای لایه‌بردار قوی‌تر (اسید سالسیلیک):

داروهای قوی‌تر درمان زگیل با اسید سالسیلیک یک لایه از زگیل برمی‌دارند و معمولا در ابتدای دوره درمان زگیل‌ انگشت‌های پا انجام می‌شوند. این داروها ممکن است توانایی سیستم ایمنی بدن را برای جنگیدن علیه زگیل‌ها تحریک کنند.

البته مهم است به این نکته توجه کنید که از عوارض این چسب ها که بسیاری از مواقع توسط بیماران در منزل استفاده می‌شود این است که استعمال آن باعث ایجاد زخم, سوزش و خارش می‌شود.

پزشک ممکن است به شما استفاده منظم از این داروها در منزل را جهت درمان زگیل‌های انگشت پا توصیه کند.

⦁ داروی ضد سرطان بلیومایسین سولفاتBLENOXANE:

این دارو به جز در موارد حاد و زیرنظرپزشک, توصیه نمی‌شود. از عوارض این داروی ضدسرطان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

⦁ عوارض ریوی

⦁ واکنش های خص به مصرف بلیومایسین

⦁ عوارض موثر بر غشاهای مخاطی و بافتی

همینطور مصرف در زنان باردار توصیه نمی‌شود.

درمان زگیل انگشت پا به روش های سنتی و خانگی

با اینکه زگیل با دیگر نشانه های بیماری اشتباه گرفته می‌شود و عدم توجه مناسب به آن موجب بروز عوارض خطرناکی می‌شود. در صورت تشخیص آن, یکی از موثرترین های درمان زگیل‌های انگشت پا در منزل, داروی Thuja(گرفته شده از عصاره میوه درخت کاج خمره ای) است. از دیگر درمان های خانگی موثر سرکه سیب است وهمینطور روغن درخت چای.

یک سری از باورهای غلط درباره درمان زگیل انگشت‌های پا به روش خانگی وجود دارد که از آن میتوان به مواردی مثل چسب های خیلی قوی موضعی ,پوست موز, پونه کوهی, آلوئه ورا و عسل… اشاره کرد. این روش ها باعث سوزش و خارش پوست می‌شود و تاثیر زیادی در درمان کامل ندارد.

با وجود اطلاعات داده شده در مطالب بالا به علت خطرات ناشی از خود درمانی یا بیخیالی و احتمال واگیری و پیشرفت این بیماری و ایجاد عوارض ناگوار پایدار, پزشکان حاذق و مجرب مجموعه ما می‌توانند شما را در تشخیص و درمان دقیق بیماری‌تان و جلوگیری از وقوع عواقب ناگوار مشکلتان یاری دهند.
بنابراین در اسرع وقت به مراکزدرمانی موردنظر مراجعه کنید و برای درمان زگیل‌های انگشت پا و جلوگیری از عوارض احتمالی حتما با دکتر خود راجع به خطرات و داروهای تجویزی مشورت کنید.

همیشه پیشگیری مهم تر از درمان است. مهم ترین نکته زمانی که مبتلا به زگیل انگشت‌های پا می شوید این است که اگر به استخر, باشگاه ورزشی, و سایر مکان های عمومی رفتید, حتما دمپایی یا صندل بپوشید که هم از تماس پا با محیط جلوگیری شود و هم فشار کمتری در ناحیه کف پا احساس کنید.

اگر مبتلا به این بیماری هستید یا در اطرافتان کسی می‌باشد که به زگیل انگشت‌های پا مبتلاست, حتی الامکان به آن دست نزنید, اگر برای استعمال دارو یا کرم با آن تماس داشتید, حتما دستانتان را بشویید و درمان زگیل انگشت پایتان را زیر نظر دکتر حتما جدی بگیرید.