پماد زگیل کف پا، یکی از راهکارهای غیرتهاجمی برای رفع زگیل‌ بدون عوارض جانبی احتمالی

شاید بتوان گفت که زگیل پوستی، یکی از شایع ترین عفونت های ویروسی است که پوست و مخاط را درگیر می‌کند. اگر زگیل در زیر پا ایجاد شود، اصطلاحی تحت عنوان پلانتار وارت به آن اطلاق میشود.

زگیل زیر پا می تواند تا مدت ها بیعلامت باشد و به صورت یک ضایعه سفت و مسطح تظاهر کند. معمولا افراد در قدم اول برای درمان زگیل زیر پا به سراغ پماد زگیل کف پا میروند. اگر شما به دنبال مطمئن‌ترین، بهترین و موثرترین پماد زگیل کف پا هستید که بتواند بدون عارضه زگیل را برطرف کند؛ تا انتهای مقاله همراه ما بمانید.

پماد زگیل کف پا

انواع زگیل زیر پا و پماد زگیل کف پا

به طور کلی زگیل های زیر پا یا پلانتار وارت ها را از لحاظ محل ظاهر شدن آنها به سه دسته یا سه نوع مجزا تقسیم میکنیم.

دسته اول؛ زگیلهایی که زیر پا رشد میکنند. به علت اینکه زیر پا دائما تحت فشار وزن بدن شما قرار دارد، امکان رشد زگیل به صورت زائده گوشتی برجسته وجود ندارد. پس اکثر اوقات، شاهد ضایعات صاف، سفت و مسطح زیر پا هستید که با پماد زگیل کف پا رفع میشود. اگر زگیلها در قوس زیر پا رشد کرده باشند، ممکن است ضایعه برجسته تر باشد.

دسته دوم؛ زگیلهایی که بین انگشتان پا رشد میکنند. رطوبت ، گرما و تاریکی بین انگشتان پا محل مساعدی برای رشد ویروس عامل زگیل فراهم میکند. این زگیل ها در افرادی که بهداشت نامناسبی دارند، شایع‌تر میباشد.

دسته سوم؛ زگیلهایی که محل رشد آنها، پاشنه پا است. زگیل ها در پاشنه پا هم ایجاد می‌شوند؛ زیرا پاشنه پا تحت فشار و سایش و اصطکاک بیشتری قرار میگیرد و گاهی علاوه بر زگیل های منفرد، شاهد بروز و ظهور زگیل های صاف و مسطح، به صورت خوشه‌ای و به هم چسبیده هستیم. زگیل های کف پا هر نوعی که باشند، میتوان با تایید پزشک از پماد ضد زگیل کف پا برای درمان بهره برد.

انواع مختلفی از پماد ضد زگیل کف پا وجود دارد؛ یکی از جدیدترین پماد زگیل کف پا ، آلدارا نام دارد. طبق نظر دکتر متخصص زگیل کف پا این پماد به خصوص در مراحل اول تشکیل زگیل زیر پا بسیار سودمند است.

علت زگیل کف پا

عامل زگیل‌های زیر پا مانند همه انواع زگیل های پوستی و مخاطی نوعی ویروس است، که پاپیلومای انسانی نام دارد و به اختصار، ما آن را hpv مینامیم. انواعی از اچ پی وی که باعث زگیل تناسلی میشود، با ویروس هایی که زگیل زیر پا را سبب می‌شوند، فرق دارند. شایعترین انواع اچ‌پی‌وی که عامل زگیل‌های زیر پا هستند عبارتند از: تایپهای 1،4، 57، 60، 63، 65 و 66.

گفته می‌شود افرادی که سطح سرم خونشان از نظر ویتامین b۱۲ پایین است، بیش از افراد دیگر مستعد رشد زگیل زیر پا هستند. ویروس پاپیلومای انسانی یا hpv ، محیط های گرم، تاریک و مرطوب را میپسندد و در ضمن به راحتی از طریق خراش ها و بریدگی های کوچک پا وارد عمق پوست میشود، تکثیر میشود و زگیل‌های زیر پا را ایجاد میکند.

علائم و نشانه های زگیل‌های کف پا

شایعترین، اصلی ترین و مهمترین علائم و نشانه های زگیل زیر پا به شرح زیر هستند که در شرایطی که شدید و وسیع نیستند، میتوان برای رفع آن از پماد زگیل کف پا استفاده کرد.

-زگیل های کف پایی به علت فشاری که به رویشان اعمال می‌شود، صاف و مسطح هستند.

-زگیل های زیر پا سخت و سفت می باشند.

-زگیل های زیر پا معمولاً خاکستری رنگ یا قهوه‌ای هستند.

-دورتا دور زگیل های زیر پا غالبا چند نقطه سیاه دیده می‌شود.

-زگیلهای زیر پا گاهی دردناک میشوند؛ به خصوص زمانی که در نواحی تحت فشار مانند پاشنه باشند.

-گاهی ظاهر زگیل ها به میخچه و پینه پا شبیه است و با آنها اشتباه میشود.

-خارش ضایعه زگیل و اطراف آن شایع است.

-ممکن است اطراف ضایعه، التهاب، قرمزی و سوزش پوست وجود داشته باشد.

-احتمال زخم شدن و خونریزی ضایعه به دنبال خراشیدن یا اصابت به اشیاء محتمل است.

چگونه از به وجود آمدن زگیل‌های کف پا جلوگیری کنیم؟

موثرترین و بهترین اقدامات جهت پیشگیری از ابتلا به زگیل زیر پا را در ادامه برای شما آوردهایم. شما با رعایت این نکات می توانید نقش موثری در پیشگیری از به وجود آمدن زگیل‌های زیر پا داشته باشید. به نکات زیر توجه کنید.

-روزانه پاها و بین انگشتان پا خود را با آب گرم و شامپوی بچه بشویید.

-حتما بعد از هر بار شستشو، پای خود را با حوله تمیز یا باد سشوار ملایم خشک کنید.

– همیشه بین انگشتان پا را خشک و تمیز نگه دارید؛ زیرا رطوبت، گرما و تاریکی بین انگشتان، محل مناسبی برای رشد اچ پی وی میباشد.

-در استخر، باشگاه های ورزشی، خوابگاه، هتل و حتی خانه با صندل شخصی راه بروید. از پیاده راه رفتن جدا پرهیز کنید، تا hpv به درون درز ها و خراش های پوست کف پا وارد نشود.

-هر روز جوراب خود را عوض کنید.

-کفش های خود را جایی بگذارید که در معرض هوای آزاد باشد تا کاملا خشک شود.

-هرگز زائدههای مشکوک پوست دیگران را لمس نکنید.

-حتما و مرتبا پای خود ، پای اطفال و پای افراد سالمند اطراف خود را هر چند وقت یکبار، به طور مثال هر هفته یا حداکثر هر ماه یکبار بررسی کنید و وجود هر ضایعه مشکوک را به پزشک اطلاع دهید.

آیا زگیل‌های کف پا خطرناک است؟

اکثر قریب به اتفاق زگیل های زیر پا، خطرناک نیستند و باعث مشکلات جدی و پرخطر در فرد مبتلا نمیشوند. البته این ضایعات به شرط آن که در افراد سالم از لحاظ سیستم ایمنی و افراد غیر دیابتیک به وجود آمده باشند، معمولاً بدون عارضه جدی، خود به خود در طول زمان نسبتا طولانی رفع می‌شوند. اما اگر شما مبتلا به دیابت هستید و از آن مهمتر، اگر دیابت شما کنترل شده است.

یا اگر مبتلا به بیماری هایی هستید که در آنها سیستم ایمنی شما دچار ضعف و نقص شده است و یا داروهای خاص سرکوب ایمنی مصرف میکنید؛ به عنوان مثال، کورتون بلند مدت دریافت کرده‌اید، سابقه شیمی درمانی و پرتودرمانی اخیر دارید، الزامی است که زگیل زیر پا را جدی بگیرید و حتما برای رد تشخیص های افتراقی و درمان مناسب و به موقع و درمانی که عارضه نداشته باشد، به پزشک مراجعه کنید.

توصیه میشود زنان باردار، به خصوص اگر مبتلا به دیابت بارداری هستند نیز زگیل‌های زیر پا را جدی بگیرند و خودسرانه اقدام به درمان و از پماد زگیل کف پا استفاده نکنند.

درمان‌های جایگزین پماد زگیل کف پا

اکثر زگیل های زیر پا، در افراد سالم که نقص ایمنی یا سیستم ایمنی ندارند، در طول مدت زمان نسبتا طولانی، بدون اینکه نیاز به درمان خاصی باشد، از بین خواهد رفت. اما افرادی که به علت علائم، مانند درد، سوزش و خارش دچار مشکلات آزاردهنده شده‌اند، یا اشخاصی که از ظاهر ضایعه بدنی خود خجالت می‌کشند و اعتماد به نفسشان کاهش یافته است؛ به درمان قطعی و بیعارضه، روش های علمی و موثر و داروها و پماد زگیل کف پا نیازمند می‌شوند.

ما در ادامه، بهترین و موثرترین درمان زگیل زیر پا و داروها و پماد ضد زگیل کف پا که میتوانید استفاده کنید را آوردهایم.
دسته اول؛ تکنیک های پزشکی، علمی و تخصصی برای درمان زگیل‌های زیر پا. با این روش ها قادر خواهید بود در عرض کمتر از یک ساعت از شر ضایعات زگیل پا خلاص شوید.

دسته دوم؛ داروها و پماد زگیل کف پا که برای درمان زگیل زیر پا مصرف میشوند. معمولاً برای تاثیرگذاری دارو ها شما نیاز به تکرار و گذر زمان دارید. انواع درمان هایی که در دسته اول میگنجند؛ عبارتند از:

-لیزر زگیل‌های زیر پا. اگر شما به دنبال سریعترین راه برای برطرف کردن زگیل زیر پا هستید؛ بدانید که لیزر زگیل زیر پا اگر توسط پزشک با تجربه و متخصص انجام شود، قادر است شما را برای همیشه از شر ضایعه خلاص کند. لیزر زگیل زیر پا، برعکس جراحی، برش عمیق و زخم به جا نمیگذارد.

-جراحی زگیل‌های زیر پا. پزشک متخصص بعد از خارج کردن ضایعه، که حتماً باید در شرایط بهداشتی و استریل انجام شده باشد؛ معمولا جای زخم را باز میگذارد تا بهبود یابد. امروزه استفاده از جراحی به علت رواج و تاثیرگذاری لیزر و فریز کردن زگیل کمتر کاربرد دارد.

-فریز کردن زگیل‌های زیر پا یا سرما درمانی با نیتروژن مایع یا کرایوتراپی. انجماد زگیل پا یا کرایوتراپی، این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است. پزشک متخصص در شرایط بهداشتی از نیتروژن مایع با دمای منفی 1۹۶ درجه سانتیگراد، به روی ضایعه استفاده میکند. این درمان می‌تواند در عرض ۱۰ الی ۲۰ دقیقه، زگیل‌های کف پا را خشک کند. توجه کنید تعداد جلسات لازم برای لیزر یا کرایوتراپی را، پزشک با توجه به شرایط شما تعیین خواهد کرد.
دسته سوم؛ انواع پماد زگیل کف پا و داروها. داروهای موضعی که برای درمان زگیل زیر پا به تجویز پزشک استفاده می شوند؛ مهمترین آنها عبارتند از: پماد ضد زگیل کف پا آلدارا، محلول فرمالدهید، محلول سالیسیلیک اسید، پودوفیلوکس و پودوفیلین. امروزه ممکن است، پزشک برای شما، تجویز داروی خوراکی، یعنی قرص لوامیزول نیز داشته باشد.

استفاده از درمان های خانگی در کنار روش های علمی که در بالا شرح دادهایم؛ اگر تایید پزشک را داشته باشد، قابل انجام است. اصلاح رژیم غذایی و سبک زندگی با تقویت سیستم ایمنی کمک میکند که بدن عفونت را سریعتر پاک کند. توصیه می شود به هیچ وجه سراغ داروهای طب سنتی نروید؛ زیرا میتوانند باعث عفونت، زخم های عمیق و عوارضی شوند که گاه جبران ناپذیرند.

مراقبت ها برای درمان زگیل پا با پماد

زگیل ها در نقاطی از زیر پا و پاشنه و انگشتان که تحت فشار و سایش زیاد هستند، ظاهر میشوند. اگر شما از قطره یا محلول، کرم یا پماد زگیل کف پا برای درمان زگیل پا با پماد استفاده می‌کنید؛ بهتر است حتما به نکات مراقبتی زیر توجه و آنها را اجرا کنید.

1-ابتدا برای درمان زگیل پا با پماد قبل از مالیدن داروهای موضعی یا پماد زگیل کف پا به روی زگیل، ضایعه را با آب گرم بشویید.

2-دور تا دور ضایعه را بعد از خشک شدن، وازلین یا پماد ضد زگیل کف پا، زینک اکساید بزنید، تا روی پوست صاف و سالم اطراف ضایعه را بپوشاند.

3-بعد از چند دقیقه، اندکی از دارو، طبق دستور پزشک یا مطابق دفترچه راهنما داخل جعبه دارو را فقط و فقط به روی زگیل بمالید. یادتان باشد، از انگشتان دستتان برای مالیدن دارو استفاده نکنید.

4-مدت زمانی که دارو باید به روی زگیل قرار گیرد، از پزشک خود و یا از داخل دفترچه راهنما تهیه کنید.

5-بعد از زمان مشخص بالا، ضایعه را با آب گرم بشویید ، خشک کنید و اگر پزشک مجاز دانسته است، به روی آن زینک اکساید یا وازلین بزنید. توجه کنید از در دسترس قرار دادن دارو ها و پماد زگیل کف پا ، برای اطفال و افراد سالمند جدا پرهیز کنید.

6-بسیاری از داروهای زگیل در زنان باردار ممنوعیت مصرف دارند. از مصرف خودسرانه داروها به خصوص در بارداری و اگر مبتلا به دیابت هستید، برای درمان زگیل پا با پماد پرهیز کنید.

زگیل ها ضایعاتی هستند که ممکن است در هر قسمتی از پوست یا مخاط بدن ظاهر شوند. زیر پا از نقاطی است که به علت آن که دائما تحت فشار و سایش است، مکان مستعدی برای بروز زگیل میباشد. با وجود اینکه اکثر زگیل های زیر پا به شرط سالم بودن سیستم ایمنی، با گذشت زمان و بدون درمان، خود به خود از بین میروند.

اما استفاده از درمان های علمی و اصولی، از جمله مصرف داروها و پماد زگیل کف پا، جهت درمان قطعی، سریع و بیعارضه زگیل هایی که علائم آزاردهنده یا ظاهری ناخوشایند دارند؛ لازم است.تنها مرجع مطمئن برای تشخیص و درمان زگیل زیر پا، پزشک با تجربه و متخصص است. درمان زگیل زیر پا توسط پزشک و فقط باید در کلینیک های مجوز دار پزشکی، در شرایط بهداشتی انجام شود.