کلینیک دکتر احمد
برترین مرکز درمان مشکلات ارتوپدی کشور

آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

جراحی زگیل پا؛ حذف زگیل برای سهولت در راه رفتن و رفع ناراحتی‌های مفصلی و عضلانی

از آنجا که hpvیک ویروس است داروها هیچ تاثیری ندارد. امروزه با روش های زیادی، چه سطحی و چه جراحی می توان به بهبودی حاصل یافت. ما در این مقاله به روش های جراحی زگیل پا اشاره می کنیم تا شما بتوانید بهترین تصمیم را برای درمان زگیل خود نزد دکتر متخصص زگیل کف پا انجام دهید.

زیرا روش های جراحی را باید با توجه به سیستم بدنی خود که آن را پزشک تشخیص می دهد، انجام دهید. اگر زگیل به روش های  غیرتهاجمی یا سطحی پاسخ مناسب ندهد ،پزشک می تواند به کمک روش جراحی که از درمان های صد در صدی است زگیل پا را درمان کند.

جراحی زگیل پا

شناخت انواع زگیل پا برای اتخاذ بهترین جراحی زگیل پا

ویروس hpv مسری است و از طریق تماس پوست با تیغ،ژیلت مشترک آرایشگاه، باشگاه، مراکز لیزر،رابطه جنسی،لبه استخر قابل انتقال است.برای جلوگیری از ابتلا به زگیل باید نکات ذیل را رعایت کنید تا از جراحی زگیل پا و درمان های آن در امان باشید:

۱.با فرد ناقل هیچ گونه ارتباط نداشتن

۲.تمیز و بهداشتی نگه داشتن لباس های اولیه بدن

۳.تماس نداشتن با مکان های آلوده و مرطوب

۴.تماس نداشتن با خاک آلوده

۵. استفاده از مکان های معتبر درمان و…برای تزریقات و استفاده از سوزن

در بیماری زگیل ،توجه به سیستم ایمنی بدن  بسیارحائز اهمیت است ..

برای اینکه پزشک درمان موثر را برای زگیل انجام دهد. باید به چند مورد توجه کنید. یکی از این موارد اینست که زگیل ،از چه نوع است و چه سایزی دارد ،در کدام منطقه رخ داده تا بتواند از روش های درمانی موثر استفاده کند.

پس شما ،برای اینکه بدانید از چه روش درمانی استفاده کنید ،باید ابتدا انواع زگیل ها را بشناسید تا برای درمان،سهل انگاری نکنید، تا مبادا کار به جراحی زگیل پا بکشد.

از منظر شکل ظاهری و ناحیه مبتلا شده ،زگیل ها به شش دسته کلی قابل تقسیم بندی هستند:

۱.زگیل های معمولی

۲.زگیل های مسطح

۳.زگیل های رشته ای

۴.زگیل های خوشه ای

۵.زگیل های کف پا

۶. زگیل های تناسلی

۱.زگیل های معمولی: زگیل های معمولی ،شایعترین انواع زگیل ها هستند.که با ظاهری زبر و خشن و معمولا به صورت تکی بر روی نواحی دست،زانوها به وجود می آیند..

شایعترین نوع زگیل در کودکان:

ایجاد زگیل های معمولی در کودکان معمولا شایع است که با ظاهر زبر و برجسته و معمولا به صورت تکی بر روی نواحی دست،انگشتان و پاها بوجود می آید .

عامل ایجاد این نوع زگیل ها ویروس hpvمی باشد که از طریق تماس پوست آسیب دیده یا دچار خراش با پوست آلوده به ویروس  hpvمنتقل می شود . یکی از درمان های استاندارد این نوع زگیل،مانند سایر زگیل ها کرایو تراپی یا فریز کردن است.

۲. زگیل های مسطح:

ظاهر ان صاف و پهن است و رنگ آن معمولا هم رنگ پوست یا قهوه ای کمرنگ مایل به زرد است. این نوع زگیل،معمولا به صورت پراکنده و در تعداد زیاد می توانند بر روی نواحی صورت،گردن،دست ها،پاها،و ناحیه تناسلی ایجاد می شوند.

گاهی اوقات زگیل مسطح می تواند در پای خانم ها نیز رشد کند زیرا ویروس hpvمی تواند از طریق موهای پا گسترش یابد. در حال حاظر یکی از درمان های استاندارد این نوع زگیل،کرایو تراپی می باشد.

۳.زگیل رشته ای یا پنجه ای

این تیپ از زگیل ها دارای ظاهری طویل،بلند ،باریک هستند که اغلب بر پشت پلک ،چشم،گردنیا لب ها ظاهر می شوند.و مستقیما به طرف بیرون پوست رشد می کنند.

در حال حاظر یکی از درمان های استاندارد انواع زگیل ،کرایو تراپی یا سوزاندن (سرمادرمانی ) می باشد.

۴.زگیل های خوشه ای

این زگیل ها ریز و برجسته و متمرکزند . شبیه گل کلمی و بزرگ

۵.زگیل های کف پا

عامل ایجاد زگیل های کف پا مانند سایر زگیل ها ،ویروس hpvاست اما مهمترین نکته ،تفاوت این ضایعات  با میخچه است. هم زگیل و هم میخچه ،می توانند دردناک باشند معمولا روی سطح زگیل نقاط سیاه رنگی دیده می شود که علامت مهم زگیل است و تقریبا در میخچه دیده نمی شود.

زگیل پا ومیخچه جزوء بیماری های مربوط به کف پا هستند که افراد غیر متخصص خیلی مواقع آنرا با هم اشتباه می گیرند . پس حتما افرادی که بیماری های زمینه ای همچون دیابت دارند باید زودتر به پزشک مراجعه کنند تا کار به جراحی زگیل پا نکشد ،چون عوارضی سختی برای آنها در پی دارد.

ازدرمان های میخچه می توان به فریز یا کرایوودرخیلی از مواقع ،خود به خود وبا رعایت بهداشت پا ازبین می رود .ولی در زگیل پا ،فرد مبتلا با روش های همچون فریز ،لیزر کردن،کرایوتراپی ، و الکترکوتر و در نهایت جراحی زگیل پا به درمان بپردازد.

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به زگیل و نیازمند جراحی زگیل پا هستند؟

هر کسی می تواند به زگیل کف پا دچار شود اما احتمال ابتلا به این نوع از زگیل پا در افراد زیر بیشتر است:

  • کودکان و نوجوانان
  • افراد دیابتی
  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.
  • افرادی که قبلا در کف پای خود زگیل داشته اند
  • افرادی که در محل هایی که احتمال وجود این ویروس بیشتر است ،مانند رختکن ها،پا برهنه راه می روند

انواع جراحی زگیل پا توسط دکتر متخصص زگیل کف پا

در مواقعی که زگیل پا توسط پزشک متخصص با روش‌های کرایو تراپی و فریز  به نتیجه دلخواه نرسید و دوباره عود و گسترش پیدا کرد ،پزشک ناچار است از جراحی زگیل پا ،البته به صورت سرپایی ودر کلینیک یا مطب ،استفاده کند. متخصص،با مشاهده زگیل و برجسته شدن آن در کف پا ،می تواند با جراحی آن قسمت را بردارد.

روش های جراحی زگیل پا متفاوت است .برخی از روش های رایج عبارتند از:

–  جراحی زگیل پا بوسیله لیزر دی اکسید کربن

1.co2 لیزر : یکی ازسریعترین ودقیق ترین روش های جراحی  زگیل و درمان این بیماری، استفاده از این روش  جراحی است. اما نگرانی این روش ،امکان پخش شده بخارات حاصل ازتبخیر بافت ها وانتقال ویروس به سایر نقاط بدن است ،که مطالعات امروزه ثابت کرده با استفاده از دستگاه مکنده وتصفیه بخار ،توسط دستگاه تصفیه کننده نانو ، دیگر نگرانی در مورد بخارات حاصل ازتبخیر بافت ها وجود ندارد.

در این روش جراحی زگیل پا، نور تقویت شده بطور متمرکز به زگیل پا تابیده می شودو بافت مورد نظر را تبخیرمی نماید. بهبود سریع، همراه با کمترین میزان زخم، عدم بروزخونریزی در طول فرایند لیزر ، از مزایای لیزر کربن دی اکسید است.همچنین اثر موثر وکاملا قابل کنترل لیزر ،کاربرد این روش را در هنگام بارداری نیزمیسر می سازد.

بر اثر مطالعات انجام شده میزان تاثیر لیزر co2در بهبودوعدم عود زگیل پا ، حدودا دو برابر بیشتر از کرایو تراپی است.خیلی از اوقات برای از بین بردن یک زگیل به دوتا چند جلسه بیشتری از کرایو تراپی نیاز است.

ودر مواردی که زگیل ها بزرگتر وگسترده تر است، این روش درمانی پاسخگونیست.اما با این روش جراحی یعنی  لیزر ،در اولین جلسه همه زگیل ها از بین خواهد رفت وعود در محل زگیل نخواهیم داشت.وبیمار بعد ازلیزرازیک پماد ترمیم کننده به درمانکامل خواهد رسید.

به این صورت که، متخصص ابتدا آن محل را با آمپول  بی حسی ،بی حس کرده به طوری که اطراف محل زگیل بی حس شود. بعد با چاقوی جراحی استرلیزه شده،توده زگیل را برداشته و در انتها آن را بخیه می زند. تا از عفونت و خونریزی جلوگیری  به عمل آید .

از معایب این روش دردناک و همراه با خونریزی آن محل است . ولی در بسیاری از مواقع بسیار موثر است.

و خانمهای باردار که که مبتلا به زگیل هستند و ممکن است نوزاد هنگام تولد، با محل زگیل در تماس باشد،پزشک از جراحی استفاده می کند.

  • جراحی زگیل پا به روش الکترو کوتر:

در مواقعی که زگیل پا توسط پزشک متخصص با روش‌های کرایو تراپی و فریز  به نتیجه دلخواه نرسید و دوباره عود و گسترش پیدا کرد ،پزشک ناچار است از جراحی زگیل پا ،البته به صورت سرپایی ودر کلینیک یا مطب ،استفاده کند. متخصص،با مشاهده زگیل و برجسته شدن آن در کف پا ،می تواند با جراحی آن قسمت زگیل را بردارد.

به این صورت که، متخصص ابتدا آن محل را با آمپول  بی حسی ،بی حس کرده به طوری که اطراف محل زگیل بی حس شود. بعد با چاقوی جراحی استرلیزه شده یا قطعات الکتروکاتیری (برق) ،توده زگیل را برداشته و جدا کرده و در انتها آن را بخیه می زند. تا از عفونت و خونریزی جلوگیری به عمل آید .

سخت،عمیق، است. در روش جراحی زگیل پا به پانسمان کردن و مراقبت های بعد از جراحی نیاز دارید. این روش برای زگیل های  سخت و عمیق بکار می رود.

از معایب این روش دردناک و همراه با خونریزی آن محل است . ولی در بسیاری از مواقع بسیار موثر است.

و خانمهای باردار که که مبتلا به زگیل هستند و ممکن است  هنگام تولد نوزاد ،با محل زگیل در تماس باشد ، و به نوزاد منتقل کند در نتیجه پزشک از جراحی استفاده می کند.

چنانچه فرد بعد از جراحی زگیل پا ، دچار تب ،درد شدید ،ترشحات غیر طبیعی دچار شد باید از پزشک خود مشورت بگیرد .در این روش جراحی بهبودی بعد از دو یا چند هفته ،حاصل میگردد. حتما بعد از عمل باید محل زخم تمیز نگه داشته شود تا از مهمترین عوارض  جراحی ،یعنی عفونت جلوگیری شود .

بعد ازعمل جراحی حتما به توصیه های پزشک برای مراقبت بعد ،توجه کرده واز پماد های مخصوص که کار تسریع زخم را انجام میدهند استفاده شود. در این روش جراحی زگیل پا به اماده کردن قبل از عمل نیاز نیست .از روش الکتروکوتر برای بهبودی خونریزی بینی و از بین بردن تومورها نیز استفاده میشود .

همانطور که گفته شد جراحی زگیل پا برای بیماران دیابتی ،افراد مسن،افراد ذارای مشکلات ریوی،افراد سیگاری ،عوارضی دارد که بهتر است با پزشک متخصص در میان بگذارید.

  • جراحی زگیل پا با روش rf

در این روش به کمک موج های رادیو  فرکانسی که از روش های جدید می باشد ضایعات پوستی زگیل بر داشته میشود. این روش به دلیل دقیق بودن ،به بافت های سالم اطراف زگیل ،آسیب نمی رسد. و خونریزی چندانی ندارد. و زخم کمی بر جای می گذارد. از مزیت های این روش جراحی زگیل پا ، می توان به داشتن درد کم ،خونریزی کم،و احتمال عفونت کم اشاره کرد.

درمان زگیل پا در خانه

زگیل ها از جمله مشکلات پوستی هستند که بسیار ناراحت کننده هستند . به خصوص اگر در نقاط از صورت و بدن رشد کنند که بسیار مشخص است.

برای درمان زگیل ،درمان خانگی و سنتی نیز وجود دارد.

۱. درمان خانگی زگیل توسط سیر

سیر دارای خواص ضد ویروسی و ضد باکتری دارد و به محض ورود به بدن با توجه به آنتی اکسیدانی که وارد بدن می شود تمام آنزیم های مورد نیاز بدن را تامین کرده و باعث تقویت سیستم ایمنی می شود.

برای درمان زگیل توسط سیر،یک حبه سیر را خرد کرده و روی محل زگیل گذاشته و با یک باند بپوشانید و ۲۰ دقیقه روی ان بگذارید و بعد آنرا کامل بشویید این عمل را ۲ بار در روز انجام دهید. اثر سوزش سیر باعث ،تبدیل شدن زگیل به تاول شده و از بین می برد.

در روش دیگر ،سیر را له کرده و روی زگیل گذاشته و با باند بپوشانید تا خاصیت سوزانندگی سیر باعث از بین رفتن زگیل شود. این کار را هر روز با یک سیر تازه انجام دهید. فقط سعی کنید از قرار دادن سیر در قسمت های سالم پوست جلوگیری کنید تا آسیب نبیند.

برای این کار می توانید اطراف زگیل را با پماد بپوشانید و مرطوب نگه دارید.

۲. درمان خانگی زگیل توسط سرکه سیب

در این روش ۲ پیمانه سرکه سیب را با یک پیمانه اب مخلوط کرده و با پنبه آغشته کرده و روی زگیل بزنید و با باند بپوشانید چند هفته این کار را انجام دهید . در عرض چند روز زگیل سیاه شده و بعد از آن زگیل از بین رفته و فقط جای کوچکی از آن می ماند.

۳.درمان خانگی زگیل بوسیله ویتامین c

در این روش ۲ تا ۳ عدد قرص ویتامین سی را با هم خرد و با اب بصورت خمیری در آورده  و روی محل زگیل قرار داده و با باند ببندید در ابتدا احساس سوزش می کنید ولی زگیل از بین می رود.

۴. درمان خانگی زگیل با  برگ ریحان

چند برگ ریحان را خرد کرده و روی زگیل بگذارید و دوبار در روز این کار را انجام دهید.  چون زگیل ها به دلیل کمبود زیاد پتاسیم در بدن ایجاد می شوند و معمولا در قسمتهای مثل پشت پلک دیده می شوند .

تحقیقات نشان داده شده که با رفع کمبود پتاسیم به طور اتوماتیک این ویروس از بین می رود . پس باید از مواد غذایی که پتاسیم دارند مثل: سیب و موز و گوجه فرنگی لوبیا سفید و قارچ و لوبیا قرمز استفاده کرد.

۵. درمان خانگی زگیل توسط تار موی اسب

یکی از روش های باستانی و قدیمی بوسیله تار موی اسب و اگر موجود نبود استفاده از محکم می باشد به این صورت که نخ را دور زگیل محکم بسته تا شریان خون در زگیل قطع شود و البته خوب جواب می دهد.. در این حالت ،زگیل ابتدا قرمز شده و سپس به رنگ سیاه در آمده و می افتد. که می توان یک هفته این کار را انجام داد.

۶. درمان خانگی زگیل توسط پوست مو

قسمتی از پوست موز را روی محل زگیل قرار داده  و این کار را روزی چند بار انجام دهید . بهتر است از موز نرسیده و سبز استفاده شود.

۷. درمان خانگی زگیل توسط روغن کرچک

این روغن را با کمی آب رقیق کرده و چند بار در روز آن را روی محل زگیل بمالید و صبح آنرا با آب گرم بشویید  و با سنگ پا پوست آن قسمت را بسابید . این کار را چند روز انجام دهید تا زگیل به رنگ سیاه

درآمده و از بین برود.

۸. درمان خانگی زگیل با آسپرین

اسید سالسیلیک موجود در آسپرین پوست را تحریک کرده و سیستم ایمنی را فعال می کند که باعث از بین رفتن زگیل می شود.

در این روش ابتدا محل را تمیز شسته و و سپس قرص اسپرین را خرد کرده با آب به صورت خمیر در اورید و ۱۰ دقیقه به محل زگیل بمالید و پانسمان کنید این کار را به مدت ۱۲ هفته انجام دهید .

۹. درمان خانگی با استفاده از محلول غلیظ نمک: با محلول اشباع شده نمک در آب قسمت دست و یا پا را قرار داده با تکرار هر روز بعد از مدتی زگیل از بین می رود.

۱۰.درمان خانگی زگیل با جوش شیرین

جوش شیرین با توجه به خواص ضد التهابی که دارد باعث سوختگی و تاول و در نهایت موجب از بین رفتن زگیل می شود.

۱۱.درمان خانگی زگیل با آلوئه ورا

آلویه ورا خاصیت ضد التهابی که دارد می تواند به درمان زگیل کمک کند . برای این کار ژل آلوئه ورا را از برگ خارج کرده و روی محل زگیل بمالید و بعد با باند بپوشانید و چند روز این عمل را تکرار کنید.

۱۲.خیساندن زگیل در آب گرم

که باعث نرم شدن زگیل ها می شود و به مبارزه با عفونت زگیل ها کمک میکند . اما برای تاثی زیاد کمی در آب گرم ،سرکه و نمک اضافه کنید؛ و بعد از سوهان یا سنگ پا بسابید تا پوست ان قسمت تمیز شود.

سخن پایانی

در این مقاله با زگیل و عوامل پیشگیری از آشنا شدید . ولی چنانچه دچار زگیل کف پا شدید در اولین اقدام ، به پزشک متخصص مراجعه کرده به خصوص افراد دیابتی و بیماری های زمینه ای .

تا ناچار به جراحی زگیل پا  نداشته باشید .زیرا جراحی زگیل پا عوارض ومعایبی دارد وفرد باید درد و عفونت بعد از جراحی را تحمل کند .زیرا در جراحی فرد قادر به انجام کارهای خود ، مدتی نخواهد بود .پس قبل ازاینکه پزشک ناچار به جراحی شود بهتراست زودتر به یک کلینیک مجهزمراجعه کرده تا بهبودی کامل وایمن داشته باشید . و برای جراحی زگیل پا به یک متخصص باتجربه و متبحر مراجعه کنید .

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید