کلینیک دکتر احمد
برترین مرکز درمان مشکلات ارتوپدی کشور

آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

چه چیزهایی برای سیاتیک مضر است، نشستن های طولانی، اسکوات و دوچرخه سواری

درد سیاتیک که به دنبال تحت فشار قرار گرفتن و یا ملتهب شدن عصب سیاتیک در پایین کمر ایجاد می‌شود. آیا می­دانید چه چیزهایی برای سیاتیک مضر است؛آیا ورزش ها و حرکت‌های مضر و زیان آور برای سیاتیک را می­شناسید؛ ما قصد داریم در این مقاله مهمترین غذاها و چه چیزهایی مضر است برای سیاتیک و خوراکی ها و حرکات ورزشی آسیب رسان از نظر دکتر برای رگ سیاتیک را به شما معرفی کنیم.

درد پایین کمر و لگن

چه چیزهایی برای سیاتیک مضر است؟

در جواب سوال چه چیزهایی برای سیاتیک مضر است باید گفت؛ خوراکی های زیر در افرادی که دچار درد سیاتیک هستند باعث تشدید التهاب و کندی روند بهبود آسیب های وارده به عصب خواهد شد. حال چه چیزهایی مضر است برای سیاتیک؟

  • غذاهای آماده و فراوری شده، به علت داشتن محتوای چربی، نشاسته و نمک سدیم بالا
  • فست فودها و اسنک های چرب آماده
  • قند، شکر و شیرینی جات. ثابت شده که قند گلوکز، یکی از عوامل مهم برای آغاز و تشدید مسیر التهاب است. همچنین قند بالا، روند بهبود بافت آسیب دیده را کند می­کند.
  • نمک سدیم
  • کافئین بیش از حد.

به طور خلاصه از آنجا که به دنبال آسیب دیدگی عصب سیاتیک، التهابی ایجاد می‌شود و این التهاب است که باعث تورم و تولید مواد شیمیایی مولد درد خواهد بود؛ لذا هر خوراکی که درونش گلوکز، چربی های مضر و نمک سدیم است؛ به عنوان عوامل التهاب­زا برای مبتلایان به سیاتیک به شدت مضر هستند.

بعد از بررسی خوراکی های زیان آور، حرکت ها و چه چیزهایی برای سیاتیک مضر است را در ادامه مشاهده می کنید.

1-تمام حرکاتی که در آنها خم شدن از کمر وجود دارد. به عنوان مثال، بلند کردن اجسام سنگین از روی زمین

2-حرکت هایی که در آنها چرخش کمر، به روی لگن و پاهای ثابت وجود دارد

3-حرکات تقویت عضلات شکم

4-اسکوآت

5-نشستن های طولانی، در پشت میز کار یا جلوی تلویزیون یا مسافرت های طولانی

6-دوچرخه سواری و نشستن طولانی مدت به روی زین دوچرخه

7-در جواب سوال چه چیزهایی مضر است برای سیاتیک باید گفت؛ در کل هر حرکتی که باعث تشدید درد شود، در افراد مبتلا به سیاتیک ممنوع است. پیلاتس، ورزش های رزمی و کشش عضلات پشت ران و بعضی از حرکات یوگا که در آن‌ها کشش عضلات پشت ران وجود دارد، در فرد مبتلا به سیاتیک مضر است.

علل اصلی ابتلا به سیاتیک و چه چیزهایی برای سیاتیک مضر است؟

عصب سیاتیک، تنه قطوری دارد که از به هم پیوستن شاخه های ظریف عصبی که از نخاع خارج شده اند، تشکیل می شود. هر عاملی که روی حتی یک ریشه نخاعی که تشکیل دهنده عصب سیاتیک است، فشار وارد کند، می­تواند علت اصلی ابتلا به سیاتیک باشد. اصلی‌ترین، شایع ترین و مهمترین علل اصلی ابتلا به سیاتیک عبارتند از:

1-دیسکوپاتی ها یا مشکلات و بیماری­های دیسک های بین مهره های ستون فقرات کمری؛ به عنوان مثال فتق یا بیرون زدگی یا هرنی دیسک، پاره شدن دیسک و بیماری های تخریبی یا دژنراتیو دیسک، استئوآرتریت یا آرتروز ستون فقرات کمری، آرتریت های التهابی و خود ایمن مفاصل ستون فقرات، به عنوان مثال آرتریت روماتوئید، اسپوندیلیت آنکیلوزان، آرتریت های عفونی مانند سل و تب مالت یا بروسلوز ستون فقرات کمری، تنگی کانال نخاع کمری، تومورها که می‌توانند به صورت تومورهای اولیه داخل کانال نخاع با منشا عصبی باشند؛ یا ثانویه به متاستاز تومور های اعضای دیگر بدن به خصوص پستان و پروستات ایجاد شده باشند.

تومورهای شکم و لگن، ضعف عضلات پایین ستون فقرات و پایین کمر، تروما ها، آسیب های ورزشی، تصادف، سقوط، سندروم پیریفورمیس، لیز خوردن مهره ها، اسپوندیلولیستزیس، سن بالا، چاقی، مشاغلی که در آنها ایستادن و نشستن های طولانی وجود دارد و دیابت کنترل نشده از علل اصلی ابتلا به سیاتیک هستند.

نشانه های بروز سیاتیک و چه چیزهایی برای سیاتیک مضر است؟

اصلی ترین و شایع ترین علائم و نشانه هایی که شما به هنگام بروز آسیب و التهاب سیاتیک تجربه خواهید کرد، عبارتند از:

-گروه اول، درد. درد سیاتیک ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که شامل موارد زیر می‌شود. دردی که از پایین کمر و پایین ستون فقرات آغاز و به باسن، پشت ران، کناره داخلی زانو، کناره خارجی کف پا و حتی نوک انگشتان تیر می­کشد.

درد سیاتیک به طرفین کشاله ران و جلوران منتشر نمی‌شود. درد سیاتیک حالت شبیه تیر کشیدن و برق گرفتگی دارد که از پایین کمر آغاز و به نوک انگشتان پا می تواند برسد.

درد بعد از نشستن های طولانی، تشدید می­شود. فرد مبتلا بعد از بلند شدن از حالت نشسته در صاف کردن کمر و پاهای خود، دچار درد زیادی می­شود. در حالت نشسته هم، قسمت های پایین ستون فقرات با سر و ساق پا درد می­گیرد.

درد بعد از راه رفتن ها و ایستادن های طولانی نیز وجود دارد. درد می­تواند ناگهانی ایجاد شود. معمولاً درد سیاتیک ابتدا به صورت جزئی و خفیف است و در صورت عدم درمان و رسیدگی، مزمن، شدید و طولانی می­شود.

-گروه دوم علائم بعد از درد، عبارتند از: تغییرات حسی. تغییرات حسی در مسیر انتشار درد وجود دارد. بعضی از این تغییرات عبارتند از گزگز، مورمور و احساس سوزن سوزن شدن که بیشتر در قسمت داخل زانو ، ساق پا، قسمت خارجی کف پا و بین انگشت شست و انگشت مجاور آن رخ می­دهد. احساس خواب رفتن یا گرفتگی در مناطق ذکر شده و در موارد شدید و بحرانی از بین رفتن حس و بی حسی کامل در این مناطق.

یادتان باشد که درد سیاتیک با سرفه ، عطسه و زور زدن در هنگام اجابت مزاج هم تشدید می شود. یادآوری می‌شود که ممکن است شما به درد سیاتیک مبتلا باشید، اما همه علائم فوق را همراه هم و یک­جا تجربه نکنید.

شدت، وسعت و توضیح علائم در افراد مختلف با هم تفاوت هایی دارد و پزشک متخصص است که با معاینه کامل و هوشمندانه تشخیص درست را بیان می­کند.

در صورت وخامت اوضاع و آسیب جدی ریشه­های عصبی، علائم زیر و نشانه های زیر، در سیاتیک بروز می­کند.

1-ضعف شدید عضلات باسن، پشت ران و پشت ساق

2-لاغری یا آتروفی بیش از حد عضلات درگیر

3-بی حسی کامل

4-بی اختیاری ادرار و یا بی اختیاری مدفوع

برای سیاتیک چه ورزشهای مضر است؟

در جواب چه چیزهایی برای سیاتیک مضر است به نکات مراجعه می­کنیم. اما به سوالاتی بر میخوریم؛ به عنوان مثال، آیا فوتبال برای سیاتیک ضرر دارد؟ آیا تردمیل برای سیاتیک ضرر دارد؟ ایا پله برای سیاتیک ضرر دارد؟ آیا بدنسازی برای سیاتیک ضرر دارد؟. در ادامه به تمامی این سوالات و سوال چه چیزهایی مضر است برای سیاتیک می­پردازیم.

-تمام حرکات ورزشی که در آنها چرخش پایینی کمر، روی لگن و پاهای ثابت وجود دارد

-تمام حرکات ورزشی که در آنها، لگن و پاها ثابت هستند و کمر به سمت انگشتان پا خم می­شود؛ مانند حالت بلند کردن اشیاء از روی زمین

-اسکوات

-چمباتمه زدن

-تمام حرکات ورزشی که در طی آن بالا بردن دو پا انجام می­شود

-تمام حرکات ورزشی که در آنها چرخاندن پا به صورت دایره­ای وجود دارد، مانند بعضی از حرکات رایج در یوگا

-ورزش­های جنبشی و پربرخورد، مانند ورزش­های تیمی، مانند فوتبال و ورزش هایی که در آنها دویدن و پریدن وجود دارد

-وزنه برداری و درکل حرکاتی که در آنها تعداد و میزان برخورد پا به زمین زیاد باشد

غذاهای مفید و مضر برای سیاتیک

در جواب سوال چه چیزهایی برای سیاتیک مضر است باید گفت؛ آنچه به صورت خوراکی مصرف می­کنید، بدون شک به روی سلامت عمومی بدن شما تاثیر گذار است. در این قسمت با هم، غذاهای مفید و مضر را برای سیاتیک را مرور می‌کنیم.

غذاهایی که باعث تسریع بهبود سیاتیک می‌شوند و برای درد شما مفید هستند، در واقع خوراکی هایی هستند که عوامل ضد التهاب در آنها وجود دارد. این غذا ها عبارتند از:

1-خوراکی های حاوی گروه ویتامین­های B.دریافت ویتامین های این گروه، برای افراد مبتلا به سیاتیک، الزامی است. اسفناج، حبوبات، غلات، دانه های آجیلی و موز می­توانند نیازهای بدن به این گروه مهم را تامین کنند.

2-ویتامین 12B. ویتامین۱۲B با اینکه جز خانواده ویتامین­های B محسوب می­شود، اما منبع متفاوتی برای دریافت با بقیه اعضای خانواده ویتامین­های B دارد. استفاده از فرآورده های حیوانی، تنها مرجع خوراکی برای تامین این ویتامین می­باشد. گوشت، ماهی، شیر، پنیر و تخم مرغ از خوراکی‌هایی هستند که به ۱۲B مناسبی را وارد بدن شما می­کنند.

در افراد سالمند یا افراد با نقص جذب یا سوء جذب استفاده از تزریق عضلانی، طبق دستور پزشک لازم است.

3-ویتامین A. محصولات لبنی، سبزیجات با برگ سبز تیره، میوه ها و صیفی جات زرد رنگ، ماهی های چرب مانند ماهی تن و سالمون و تخم مرغ می­توانند برای تامین ویتامین A مفید باشند.

4-منیزیم؛ منیزیم برای تحریک؛ جهت نوسازی بافت عصبی سیاتیک لازم است. منیزیم کافی باعث کند شدن روند ایجاد التهاب می‌شود.

5-مصرف فراوان آب برای بهبود و تسکین التهاب عالی است. به طور خلاصه خوراکی های ضد التهاب مفید برای سیاتیک عبارتند از: آناناس، جعفری، برنج قهوه­ای، نان با غلات کامل، کرفس، پیاز، بروکلی، انگور، چای در حد متعادل، دانه های آجیلی، سویا، سبزیجات با برگ سبز تیره و بلوبری.

و اما خوراکی هایی که با تشدید التهاب، باعث بدتر شدن درد سیاتیک و کند شدن بهبودی می شوند عبارتند از:

-گلوکز؛ شکر ، قند، شیرینی جات، نوشیدنی های حاوی شکر و سس ها که حاوی قند هستند

-نمک سدیم

-فست فود و اسنک های آماده و صنعتی

-غذاهای فرآوری شده ،مانند انواع کالباس، سوسیس و کنسروها

-کیک ، شیرینی و بستنی

آیا درد سیاتیک برای جنین ضرر دارد؟

سیاتیک بارداری با درد و ناراحتی زیادی برای خانم باردار همراهی دارد. سیاتیک به خودی خود برای جنین ضرر ندارد و به طور مستقیم، به سلامت جنین آسیب نمی­رساند؛ اما درد و گزگز کمر و باسن باعث کاهش تحرک مادر باردار می­شود.

برای درد سیاتیک چه ویتامین هایی را مصرف کنیم؟

در مطالعات گسترده و معتبر ادعا می­شود که افرادی که سطح خونی 12B آنها پایین است، نسبت به افراد با ذخیره نرمال این ویتامین، به دفعات بیشتر و با شدت آزاردهنده‌تر، درد سیاتیک را تجربه می­کنند. مصرف ویتامین های زیر، برای درد سیاتیک با تایید پزشک، سودمند خواهد بود.

1-گروه ویتامین­های B

2-ویتامین A

3-ویتامین D

4-ویتامین 12B

نقش ویتامین های فوق، برای بهبود سیاتیک، بیشتر به روی خواص ضد التهابی آن ها و همچنین نقش آنها در بازسازی عصب آسیب دیده تمرکز دارد.

سخن پایانی

عصب سیاتیک، طویل ترین و قطورترین تنه عصبی بدن انسان است که بعد از  به هم پیوستن ریشه های ظریف اعصاب خارج شده از نخاع در پایین کمر تشکیل می­شود و وظیفه کنترل حس و حرکت پایین کمر، باسن، پشت ران، پشت زانو، پشت ساق، پاشنه، کف پا و انگشت اول پا را بر عهده دارد. هر عاملی باعث آسیب‌دیدگی هر قسمت از این عصب شود؛ شما دچار تغییرات حسی، حرکتی، ضعف و گرفتگی عضلات این مناطق می­شوید.

اگر شما علائمی مانند درد، گزگز و مورمور این نواحی آزارتان می‌دهد، به احتمال زیاد دچار درد عصب سیاتیک هستید.از درمان‌های خودسرانه پرهیز کنید و قبل از وخامت اوضاع و ضعف شدید عضلات، بی حسی کامل و ناتوانی از ایستادن به روی پاها، به پزشک متخصص ارتوپد و کلینیک های تخصصی و فوق تخصصی سیاتیک مراجعه کنید تا بدانید چه چیزهایی برای سیاتیک مضر است.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید