کلینیک دکتر احمد
برترین مرکز درمان مشکلات ارتوپدی کشور

آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

جراحی سیاتیک؛ برداشتن فشار مضاعف از روی عصب سیاتیک و بهبود توان حرکتی بیمار

جراحی سیاتیک همیشه انتخاب آخر پزشکان برای درمان مشکلات سیاتیکی است و زمانی اقدام به این کار می‌شود که با هیچ‌ یک از روش‌های مرسوم درمان نشده باشد. قبل از اقدام برای جراحی سیاتیک، فرد مورد نظر باید آمادگی کامل جسمی و روحی داشته باشد تا مشکلی به‌وجود نیاید.

معمولا با جراحی سیاتیک، فشاری که روی عصب سیاتیک وجود دارد برداشته شده تا علائم بیمار بهبود پیدا کند. آماده‌سازی بیمار جهت انجام جراحی‌های سیاتیک شامل ارائه آموزش‌های لازم به بیمار، انجام آزمایشات مختلف قبل از انجام جراحی، پیگیری دستورالعمل‌های پزشکی پس از انجام جراحی و مواردی از این قبیل است.

جراحی سیاتیک

اثرات مثبت جراحی سیاتیک بر روی درد

در این مبحث هدف ما پرداختن به اثرات مثبت جراحی‌های سیاتیک، اقدامات لازم قبل از انجام جراحی‌های سیاتیک، نحوه انجام این عمل، مراقبت‌های لازم بعد از عمل جراحی، مقایسه روش جراحی سیاتیک با سایر روش‌های مرسوم، معایب و مزایای جراحی‌های سیاتیکی و بهترین زمان جهت انجام این نوع جراحی‌هاست.

 

زمانی که درد سیاتیک بیمار را کلافه کرده باشد و فرد با روش‌های دارویی و غیر دارویی نتوانسته باشد درد به‌وجود آمده را کنترل کند، جراحی از جانب دکتر برای رگ سیاتیک توصیه خواهد شد.

کسانی که عصب سیاتیکشان دچار فشار، گرفتگی و یا آسیب‌های فیزیکی شده باشد، در ناحیه پاها، لگن و کمر احساس درد شدیدی خواهند داشت به‌گونه‌ای که زندگی عادی آن‌ها را نیز دچار مشکل خواهد کرد که در این صورت بهتر است پروسه درمانی تحت نظر متخصصین ارتوپد دنبال شوند چرا که برخی از مشکلات سیاتیکی نیازی به جراحی ندارند و با روش‌های ساده قابل کنترل و درمان می‌باشد.

در کل جراحی‌هایی که برای مشکلات سیاتیکی انجام می‌گیرد به دو صورت است. جراحی باز و جراحی بسته که اثرات مثبتی در کاهش درد برای بیماران خواهد داشت. پروسه جراحی معمولا با استفاده از یک سوراخ کوچک در محل سیاتیک انجام شده و در شرایطی شما می‌توانید از تمامی مزایای این بیماری بهره ببرید که تمامی مراحل جراحی را تحت نظر پزشکان باتجربه انجام دهید.

با جراحی سیاتیک، فشاری که بر روی عصب سیاتیک وجود دارد برداشته می‌شود. این فشار ممکن است ناشی از بروز کیست و یا فشار دیسک به ناحیه‌ مورد نظر باشد. البته گاهی وجود التهابات نیز موجب دردهای سیاتیکی خواهد شد که در این شرایط معمولا نیازی به جراحی نیست.

لازم به ذکر است در عین حال که جراحی سیاتیک اثرات مثبتی درمانی زیادی برای بیماران خواهد داشت، اثرات منفی آن را نیز نباید نادیده گرفت که شامل خون‌ریزی و عفونت و یا مشکلات دیگر است. البته عوارض جراحی‌های سیاتیک بیشتر زمانی رخ خواهد داد که فرد دستورالعمل‌های لازم و مراقبت‌های پس از عمل جراحی را انجام نداده باشد.

اگر جراحی سیاتیک به عنوان یک راه‌حل نهایی برای کاستن مشکلات سیاتیکی به شما توصیه شده است، بهترین کار این است که پروسه جراحی را نزد پزشکان حرفه‌ای انجام داده و به توصیه‌های بعد از عمل توجه کنید.

قبل از جراحی رگ سیاتیک باید چه کار کرد؟

برخی از بیماران سیاتیکی تصور دارند که همه چیز به مراقبت‌های لازم بعد از عمل سیاتیک مربوط می‌شود و قبل از آن اقدامی نباید انجام گیرد در صورتی که این‌طور نیست بلکه قبل از جراحی رگ سیاتیک نیز باید آمادگی کامل داشته باشید تا مشکلی در جراحی به وجود نیاید و پروسه آن به خوبی طی شود.

قبل از انجام جراحی رگ سیاتیک، اگر هر دارویی مصرف می‌کنید پزشک را از این موضوع آگاه نمایید. برخی از افراد به‌خاطر بیماری‌های مختلفی که دارند، شرایط لازم برای انجام عمل جراحی رگ سیاتیک را نداشته و باید منتظر بهبود و یا درمان بیماری قبلی خود باشند و سپس اقدام به جراحی سیاتیک کنند.

قبل از اقدام به جراحی رگ سیاتیک، ممکن است پزشک ارتوپد از فرد بخواهد که آزمایش‌های تشخیصی را انجام دهد که شامل سی‌تی اسکن و ام آر آی است. معمولا کسانی که برای مشکلات سیاتیکی به متخصصین ارتوپد مراجعه می‌کنند، در صورت نیاز به جراحی، پزشک از بیمار می‌خواهد که طی چند هفته رژیم غذایی خاصی را رعایت کند، اگر دارویی مصرف می‌کند آن را ترک کند و موارد دیگر.

با رعایت مراقبت‌ها و دستورالعمل‌هایی مهم قبل از انجام جراحی سیاتیک، احتمال بروز مشکلات مختلف در حین جراحی و یا عفونت و… پس از جراحی سیاتیک به حداقل خواهد رسید.

برای انجام جراحی سیاتیک نیاز به بیهوشی فرد است که پس از آن، پروسه جراحی در محل مورد نظر و با استفاده از ابزارهای خاصی جهت برداشتن فشار و رفع مشکل سیاتیکی انجام خواهد گرفت. عمل جراحی می‌تواند از نیم ساعت تا چند ساعت بسته به مشکل سیاتیک به‌ طول بیانجامد که پس از آن، محل جراحی بخیه شده و فرد به هوش می‌آید.

در کل اگر پزشک به شما توصیه جراحی رگ سیاتیک کرده است، بهتر است تا روز عمل از غذاهای سالم و ویتامین‌‌دار مصرف کرده و از مصرف مشروبات الکلی، دخانیات و سیگار پرهیز کنید تا مشکلی در پروسه جراحی ایجاد نشود.

پروسه انجام عمل جراحی سیاتیک تحت نظر پزشک

برای انجام عمل جراحی سیاتیک، فرد باید شرایط و آمادگی کاملی داشته باشد تا شاهد بروز هیچ‌گونه مشکلی نباشیم. برخی از افراد از ما این سوال را می‌پرسند که نحوه انجام عمل جراحی سیاتیک چگونه است و برای این کار باید چه مراحلی طی شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت پروسه جراحی‌های سیاتیک تحت نظر پزشکان جراح و متخصصین ارتوپد در کلینیک و یا بیمارستان انجام می‌گیرد و شما باید برای این‌کار مراحلی را طی کنید که شامل موارد زیر می‌شود.

 

  • مراحل پیش از عمل جراحی

قبلا از آن‌که پزشک بخواهد جراحی را شروع کند، پزشک بررسی خواهد کرد که بیمار شرایط لازم برای انجام عمل دارد یا نه. به جز این، برخی از تست‌ها از بیمار گرفته می‌شود که شامل آزمایش خون، آزمایش‌های تصویری و الکترومیوگرافی است.

 

  • بستری کردن فرد

در این مرحله فردی که مشکل سیاتیکی داشته و نیاز به عمل دارد، در بیمارستان بستری خواهد شد که در طول دوره بستری  باید استراحت کافی داشته باشد. در زمان بستری ممکن است پزشک با بیمار ملاقاتی داشته باشد تا مطمئن شود فرد آمادگی کامل برای انجام عمل را دارد.

 

  • انجام عمل جراحی سیاتیک

در این مرحله بیمار به‌طور کامل برای عمل جراحی سیاتیک بی‌هوش خواهد شد و سپس بخشی از بافت پوستی که نزدیک عصب سیاتیک است برای برطرف سازی مشکل برش داده شده و عمل انجام خواهد گرفت.

 

  • بعد از عمل جراحی

پس از آن‌که عمل جراحی سیاتیک با موفقیت به پایان رسید، فرد به بخش پرستاری منتقل شده تا مراقبت‌های لازم از او پس از به هوش آمدن انجام گیرد. بلافاصله پس از اتمام عمل‌های سیاتیک، فشار خون و ضربان قلب بیمار مدام چک شده و در صورت نیاز داروهای خاصی تجویز خواهد شد.

 

  • مراجعه مجدد به پزشک

بعد از آن که بیمار عمل جراحی سیاتیک را با موفقیت پشت سر گذاشت و از بیمارستان مرخص شد، متخصص مربوطه از او می‌خواهد پس از گذشت مدتی مشخص، مجددا با پزشک ملاقاتی داشته و وضعیت خود را شرح دهد.

 

بسیاری از افراد برای انجام عمل‌های سیاتیک دچار استرس و اضطراب شده‌اند که این ممکن است اثر منفی بر روی عمل جراحی داشته باشد.

اگر قصد انجام عمل سیاتیک را دارید، سعی کنید آرامش خود را به‌طور کامل حفظ کنید و تنها کاری که باید انجام دهید، رعایت دستورالعمل‌های ارائه شده از جانب پزشک قبل از جراحی، در حین جراحی و بعد از آن است. جراحی‌های سیاتیک حتما باید تحت نظر پزشکان حرفه‌ای و متخصص در این زمینه انجام گیرد تا شاهد بروز مشکل خاصی نباشیم.

پس از انجام جراحی عصب سیاتیک باید چه کرد؟

به جرأت می‌توان گفت مهم‌ترین بخش از عمل جراحی عصب سیاتیک، مراحل بعد از عمل است که باید برخی دستورالعمل‌ها رعایت شود. افرادی که به‌خاطر فشار و یا آسیب‌های سیاتیکی اقدام به عمل جراحی کرده‌اند، ممکن است دچار عوارضی گذرا شوند که پس از چند روز برطرف خواهد شد.

گروهی از بیماران که پس از انجام جراحی عصب سیاتیک، مراقبت‌های لازم را انجام می‌دهند به سرعت به زندگی عادی خود بازگشته و بعد از طی شدن دوره بهبودی می‌توانند اموری که به‌خاطر درد و ناراحتی سیاتیک نمی‌توانستند انجام بدهند را از سر گرفته و انجام دهند.

شما اگر به تازگی جراحی عصب سیاتیک انجام داده‌اید مهم‌ترین اقدامی که باید انجام دهید استراحت کردن است. مدت زمان استراحت وابسته به نوع عمل سیاتیک دارد و معمولا توسط پزشک مشخص خواهد شد اما به‌طور معمول شما باید تا چند هفته پس از جراحی سیاتیک، استراحت کاملی داشته باشید و از انجام هرگونه فعالیت شدید خودداری کنید.

به جز استراحت کردن، از دیگر مواردی که حتما باید به آن توجه شود، مصرف به موقع داروهای تجویز شده از جانب پزشک است که تا زمان بهبودی کامل و برای ترمیم محل جراحی باید مورد استفاده قرار گیرد.

مورد دیگر که پس از جراحی عصب سیاتیک باید مورد توجه قرار گیرد داشتن تغذیه سالم و مصرف غذاهایی با ویتامین مورد نیاز بدن برای بهبودی سریع‌تر است. به جز تمامی این‌ها، پزشک دستورالعمل‌های خاصی را به بیمار پس از جراحی عصب سیاتیک ارائه می‌دهد تا از بروز عفونت در محل زخم جلوگیری شود.

عدم لمس محل جراحی، شستشوی محل جراحی و مصرف آنتی‌بیوتیک‌های تجویز شده از جانب پزشک از جمله موارد مهم در پیشگیری از عفونت هستند که همواره باید مورد توجه قرار گیرند.

مقایسه جراحی سیاتیک با روش‌های غیر جراحی

جراحی سیاتیک تنها راه درمانی برای مشکلات سیاتیک نیست و معمولا آخرین راه و گزینه‌ای است که توسط پزشکان انتخاب می‌شود. زمانی که داروهای تجویز شده از سوی پزشک هیچ اثری بر روی بهبودی وضعیت سیاتیک نداشته باشند و با آسیب فیزیکی باعث شکستگی استخوان و یا بیرون زدگی دیسک و فشار بر روی سیاتیک شده باشد این‌جاست که باید روش جراحی را انتخاب نمود.

البته بهتر است بدانید که جراحی سیاتیک با تمام مزایایی که در جهت بهبودی عصب سیاتیک دارد، عوارضی هم خواهد داشت که با مراقبت‌های لازم می‌توان از بروز آن‌ها جلوگیری کرد.

اگر بخواهیم روش جراحی سیاتیک را با سایر روش‌ها مقایسه کنیم باید بگوییم که این روش درمانی معمولا درد و عوارض بیشتری در مقایسه با روش‌های غیر جراحی دارد و به همین خاطر است که پزشکان ارتوپد سعی می‌کنند تا حد امکان، از روش‌های غیرجراحی برای درمان سیاتیک استفاده کنند.

روش‌های غیرجراحی شامل درمان با لیزر، مصرف دارو، انجام برخی تمرینات ورزشی، ماساژ، تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی و مواردی از این قبیل است که همگی باید رعایت شوند.

یکی از ویژگی‌های مثبتی که برای جراحی سیاتیک می‌توانیم به آن اشاره کنیم، درمان سریع‌تر در مقایسه با روش‌های درمانی غیرجراحی است. در کل این پزشک ارتوپد است که تصمیم می‌گیرد آیا مشکلات سیاتیکی شما نیاز به جراحی دارند یا نه.

بررسی مزایا و معایب جراحی سیاتیک

نه فقط جراحی‌های مربوط به سیاتیک بلکه هر نوع جراحی دیگری با مزایا و معایب همراه است و چه بهتر که بیمار قبل از اقدام به جراحی با آن‌ها آشنایی پیدا کند.

رعایت تمامی دستورالعمل‌های ارائه شده از سوی پزشک می‌تواند عوارض ناشی از جراحی‌های سیاتیک را به حداقل برساند و بهترین کار این است که مراقبت‌های لازم هم قبل از جراحی‌های سیاتیک و هم بعد از جراحی رعایت شود. در کل مزایا و معایب روش جراحی مشکلات سیاتیک شامل موارد زیر می‌شود.

 

مزیت‌های جراحی سیاتیک:

  • در این روش، بعد از جراحی تا حد زیادی از درد کاسته می‌شود. معمولا کسانی که مشکلات سیاتیکی جدی دارند، درد شدیدی را متحمل می‌شوند که با جراحی کردم و برداشتن فشار و گرفتگی عصب سیاتیک برطرف خواهد شد.
  • همان‌طور که آگاه هستید، سیاتیک باعث می‌شود که فرد نتواند فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهد که با جراحی کردن و برطرف سازی مشکل، با بهبود عملکرد در این زمینه همراه خواهیم بود.
  • مورد دیگر به کاهش خطرات مشکلات عصبی مربوط می‌شود که با جراحی کردن به حداقل ممکن می‌رسد.

 

معایب‌ جراحی سیاتیک:

  • در روش جراحی برای رفع مشکلات سیاتیک، احتمال عفونت در میان افراد افزایش پیدا می‌کند مخصوصا کسانی که توجه زیادی به مراقبت‌های بعد از جراحی ندارند.
  • بازگشت به فعالیت‌های روزمره و طول دوره بهبودی در جراحی نسبت به سایر روش‌های درمانی سیاتیک بیشتر است.
  • از معایب دیگر جراحی‌های سیاتیک می‌توان به هزینه آن اشاره داشت که در مقایسه با سایر روش‌های درمانی غیر جراحی بیشتر است.

آشنایی با بهترین زمان برای انجام جراحی سیاتیک

توجه به بهترین زمان جهت انجام جراحی سیاتیک چه از جانب بیمار و چه از جانب پزشک امری بسیار مهم و حائز اهمیت است. زمان مناسب برای انجام جراحی‌های مربوط به سیاتیک زمانی است که فرد از نظر جسمی آمادگی کاملی برای انجام عمل جراحی داشته و داروی خاصی مصرف نمی‌کند.

این‌که آیا در حال حاضر می‌توان اقدام به انجام جراحی‌های سیاتیک کرد یا نه و برای تعیین بهترین زمان برای جراحی، بهترین کار صحبت با پزشکان متخصص ارتوپد در این زمینه است.

 

جراحی‌های سیاتیک معمولا با دو روش دیسککتومی و لامینکتومی انجام می‌گیرد و دارای پیچیدگی‌های خاصی است و بهتر است که در بهترین زمان ممکن انجام داده شود تا فرد کمتر دچار عوارض نامطلوب شود.

به‌طور کلی زمان مناسب جهت جراحی مشکلات سیاتیکی با در نظر گرفتن شرایط هر فرد متفاوت است و معمولا با انجام تست‌های آزمایشی و تصویربرداری مشخص خواهد شد.

برخی از مشکلات سیاتیکی باید فورا جراحی شوند و برخی از آن‌ها نیز نیاز به زمان بیشتری دارند تا ابتدا از روش‌های درمانی غیرجراحی استفاده شده و در صورتی که علائم فرد بهبود پیدا نکرد، روش جراحی به‌کار برده شود.

سخن پایانی

جراحی سیاتیک مسئله بسیار مهمی است و از این جهت ما تصمیم گرفتیم تا مطلب جامعی در رابطه با این موضوع در اختیار شما مخاطبین عزیز قرار دهیم. در کل باید گفت جراحی‌های سیاتیکی تنها زمانی انجام خواهد گرفت که فرد مشکل سیاتیکی جدی داشته باشد به‌گونه‌ای که با هیچ‌ یک از روش‌های غیرجراحی درمان نشده باشد.

معمولا زمانی که عصب سیاتیک به‌خاطر شکستگی استخوان، کیست، تومور، فتق دیسک و مواردی از این قبیل دچار فشردگی و مشکل شده باشد، جراحی فوری نیاز است در غیر این صورت، احتمال جراحی پایین است و بهترین کار این است که از روش‌های دارویی، انجام تمرینات مفید در این زمینه، ماساژ، لیزر و سایر روش‌های مشابه برای درمان استفاده شود.

 

ما در این مطلب اثرات مثبت جراحی سیاتیک بر روی درد را برای شما شرح دادیم و گفتیم که قبل از جراحی رگ سیاتیک باید چه کار کرد. به جز این دو مورد، شما با پروسه انجام عمل جراحی‌های سیاتیک تحت نظر پزشک، مواردی که پس از انجام جراحی عصب سیاتیک باید رعایت کرد نیز آشنا شدید.

در مبحث فوق سعی شد مقایسه جراحی سیاتیک با روش‌های غیر جراحی، مزایا و معایب جراحی سیاتیک و همچنین بهترین زمان برای انجام جراحی‌های سیاتیک نیز مورد بررسی کامل قرار بگیرد که امیدواریم برایتان مفید واقع شده و توانسته باشیم کمکی هر چند کوچک به کاهش استرس و اضطراب شما قبل از عمل سیاتیک کرده باشیم نا پروسه جراحی را بدون مشکل پشت سر بگذارید.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید