کلینیک دکتر احمد
برترین مرکز درمان مشکلات ارتوپدی کشور

آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

درمان سیاتیک با ماساژ؛ بهبود گردش خون و تقویت ماهیچه‌های کمر و ران

متاسفانه گاهی اهمیت درمان سیاتیک با ماساژ نادیده گرفته شده و یا کم اهمیت جلوه داده می‌شود در صورتی که افراد زیادی تنها با همین روش کمکی توانسته‌اند به درمان کاملی برای مشکلات سیاتیکی برسند.

سیاتیک از آن دسته بیماری‌هایی است که با درد زیادی در محل پایینی بدن یعنی دقیقا در بخش لگن، پاها و کمر همراه خواهد بود که با استفاده از روش‌های دارویی و غیردارویی قابل درمان است. ماساژ درمانی عصب سیاتیک برای بهبود وضعیت سیاتیک و جلوگیری از تنش‌های عضلانی مورد استفاده قرار گرفته و اگر بخواهیم درباره اثربخشی آن نظر دهیم، باید بگوییم که وابسته به نوع و شدت بیماری است.

درمان سیاتیک با ماساژ

کسانی که می‌توانند از درمان سیاتیک با ماساژ استفاده کنند

معمولا اگر درد و ناراحتی سیاتیک در حالت خفیف باشد، با استفاده از ماساژ و برخی تمرینات فیزیوتراپی درمان خواهد شد. نکته مهمی که در این زمینه باید به یاد داشته باشید این است که پروسه ماساژ حتما باید با مشورت از دکتر برای رگ سیاتیک انجام گیرد چرا که گاهی علائم سیاتیک را وخیم‌تر می‌کند.

اگر با ما همراه شوید، با کسانی که قادر به درمان سیاتیک از طریق ماساژ هستند، نحوه ماساژ دادن برای تسکین درد سیاتیک، انجام تمرینات ورزشی در کنار ماساژ، یافتن نقاط خاص برای ماساژ در سیاتیک و نکات مهم در این زمینه آشنا خواهید شد.

در کل ماساژ بیشتر بر روی بافت نرم بدن اثر مثبتی ایجاد می‌کند و شاید برای بافت سخت نتیجه مثبتی از آن نتوان گرفت. با انجام این‌کار عملکرد بافت‌های بدن و عضلات تا حد زیادی بهبود پیدا کرده که در کنار درمان‌های دیگر برای سیاتیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سوال این‌جاست که چه کسانی می‌توانند از درمان سیاتیک با ماساژ استفاده کنند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت کسانی که مشکل نه‌چندان شدید سیاتیکی دارند و پزشک به آن‌ها توصیه کرده، قادر به استفاده از روش‌های ماساژ برای درمان هستند.

کسانی که قصد انجام ماساژ درمانی برای مشکلات سیاتیک را دارند نباید دچار محدودیت‌های حرکتی شده باشند. به جز این، اگر آسیب فیزیکی و یا شکستگی استخوان باعث بروز فشار بر روی عصب سیاتیک شده باشد، ماساژ دادن اوضاع را بدتر می‌کند.

کسانی که عفونت دارند، افراد مبتلا به سرطان و یا کسانی که مشکلات جدی ستون فقرات دارند، بهتر است از روش ماساژ برای تسکین دردهای سیاتیکی استفاده نکنند. در کل کسانی که حتی قبلا جراحی سیاتیک انجام داده‌اند و حالا دوره بهبودی این بیماری را سپری می‌کنند، برای جلوگیری از بازگشت علائم می‌توانند با مشورت گرفتن از پزشک، از روش ماساژ استفاده کنند.

گروه‌هایی که از طریق درمان‌های مختلف غیر دارویی نتوانسته‌اند نتیجه مثبتی بگیرند، کسانی که به هر دلیلی نمی‌توانند برای کاهش مشکلات سیاتیکی از انواع دارو مصرف کنند و اشخاصی که قبلا از طریق ماساژ به بهبودی مشکلات سیاتیکی دست یافته‌اند قادر به استفاده از این روش درمانی هستند.

شایان ذکر است که درمان سیاتیک با ماساژ باید به صورت صحیح انجام گیرد. نحوه ماساژ دادن و محل دقیق ماساژ باید توسط پزشک تشخیص داده شود و شما برای این کار بهتر است از افرادی که قادر به ماساژ دادن هستند و یا در این کار حرفه‌ای عمل می‌کنند کمک بگیرید.

آموزش ماساژ برای درد سیاتیک و مشکلات مشابه با آن

برای درد سیاتیک و مشکلات مشابه آن باید از افرادی بخواهید ماساژ انجام دهند که در این کار تجربه بالایی دارند. ماساژ دادن باید به سبک خاص انجام گیرد و گاهی آنها محل درد را در بر گرفته و گاهی هم بخش‌های مختلفی که عصب سیاتیک از آن عبور می‌کند باید ماساژ داده شود.

یکی از مشکلاتی که در سیاتیک افراد آن را تجربه می‌کنند درد در عضلات پاهاست که در این صورت می‌توان ماساژ را از بخش عضلات پا آغاز نمود. ماساژ دادن عضلات پا جریان خون را در محل مورد نظر به گردش در می‌آورد و باعث بهبود آن ناحیه خواهد شد.

گاهی ماساژ بدون هیچ‌گونه کرم، پماد و یا روغنی انجام گرفته و گاهی هم برای آن‌که اثر بخش آن افزایش پیدا کرده و پروسه ماساژ نیز با راحتی بیشتر انجام گیرد، برای این‌کار از انواع روغن‌های طبیعی استفاده می‌شود.

ماساژ سیاتیک باید توسط روغن‌های طبیعی و مخصوص به میزان ۱۵ الی ۲۰ دقیقه انجام گرفته تا شاهد نتایج مثبتی از آن باشیم. بهتر است بدانید نوعی از ماساژ با نام ماساژ فشاری نیز در درمان مشکلات سیاتیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع ماساژ همان‌طور که از نام آن پیداست، با فشار دادن بخش‌های خاصی از بدن انجام خواهد گرفت که مدت زمان آن در مقایسه با ماساژ معمولی کمتر است.

زمانی که عصب سیاتیک دچار مشکلاتی همچون گرفتگی یا فشار شود ماساژ اعصاب نیز در جهت بهبود وضعیت انجام خواهد گرفت. این نوع ماساژ شامل انجام حرکات خاصی است که موجب آزاد شدن عصب سیاتیک خواهد شد و در نتیجه باعث کاهش درد و مشکلات در ناحیه کمر، زانو، ران و لگن خواهد شد.

در کل برای ماساژ دادن، از ماساژ عضلانی و فشاری برای بهبود مشکلات سیاتیکی می‌توان استفاده کرد که در حالت خوابیده انجام خواهد گرفت. ماساژ دادن معمولا به صورت دایره‌ای در محل دردناک سیاتیک انجام می‌گیرد که گاهی این کار با دست انجام شده و گاهی هم از لوازم مخصوص ماساژ استفاده می‌شود.

درمان سیاتیک با ماساژ در کنار تمرینات ورزشی

برای آن‌که شاهد اثرگذاری عالی درمان سیاتیک با ماساژ باشیم، بهتر است این روش درمانی با سایر روش‌ها به صورت ترکیبی استفاده شود. معمولا برای این کار، افراد می‌توانند تمرینات ورزشی مخصوصی را نیز قبل و یا بعد از ماساژ انجام داده تا علائم عصب سیاتیک بهبود پیدا کند.

از تمرینات تقویتی گرفته تا تمرینات کششی و گاهی بلند کردن وزنه‌های سبک می‌تواند گزینه درمانی عالی برای مشکلات سیاتیکی به حساب بیاید که باید به توصیه پزشک انجام گیرد و نه به شکل خودسرانه. قبل از درمان سیاتیک به کمک ماساژ، پزشک باید آزمایش‌های لازم را انجام داده باشد و مشخص شود که مشکل به‌وجود آمده به‌خاطر بیماری‌های کلیه و موارد جدی دیگر نیست.

درمان سیاتیک با ماساژ گاهی به تنهایی کافی نیست و بهتر است علاوه بر تمرینات ورزشی، از داروهای تسکین بخش نیز استفاده شود.

این کار باعث کاهش التهابات در محل مورد نظر شده و فشاری که بر روی عصب سیاتیک وجود دارد برداشته خواهد شد البته به شرطی که هم تمرینات ورزشی و هم ماساژ را با کمک گرفتن از افراد حرفه‌ای انجام دهید. فعالیت‌های تمرینی خاص، عضلات بدن را تقویت و همچنین بافت‌های بدن را احیا خواهد کرد و برای کسانی که از مشکلات سیاتیکی رنج می‌برند بسیار مفید خواهد بود.

ترکیب کردن ماساژ و تمرینات ورزشی گاهی کمک زیادی به بیماران سیاتیکی می‌کند و باعث می‌شود که با افزایش جریان خون در ناحیه مورد نظر، بهبودی‌هایی حاصل شود. درمان سیاتیک با ماساژ و با ترکیب روش‌های دیگر همچون مصرف داروها و دنبال کردن تغذیه سالم نیز انجام خواهد گرفت که نتیجه رضایت بخشی را شاهد خواهیم بود.

در کل شما زمانی مجاز به انجام ماساژ، فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی برای بهبود وضعیت سیاتیکی هستید که پزشک این روش‌های درمانی را به شما توصیه کرده باشد در غیر این صورت شما نمی‌توانید به صورت خودسرانه اقدام به انجام این فعالیت‌ها کنید.

ماساژ درمانی عصب سیاتیک و یافتن نقاط مناسب برای این کار

ماساژ درمانی از جمله روش‌هایی است که هم به عنوان پیشگیری از بیماری‌های سیاتیکی و هم درمان آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و شما در شرایط مجاز می‌توانید اقدام به انجام ماساژ در نواحی خاص کنید. مناسب‌ترین نقاط برای ماساژ دادن، ناحیه لگن، پشت زانو، پشت باسن و همچنین پشت زانو خواهد بود که می‌تواند این کار را با استفاده از پمادهای گیاهی و یا روغن‌های گیاهی انجام دهید.

معمولا فردی که دچار درد و ناراحتی‌های سیاتیکی شده، خود به تنهایی نمی‌تواند ماساژ انجام دهد و بهتر است برای این‌کار از افراد دیگر کمک بگیرد.

ماساژ درمانی عصب سیاتیک و یافتن نقاط خاصی از بدن برای طی کردن پروسه ماساژ توسط پزشک امکان‌پذیر است. چنانچه پزشک ارتوپد تشخیص دهد که درمان سیاتیک باید از طریق ماساژ انجام بگیرد، از روش‌های آزمایشی تصویربرداری برای یافتن نقطه دقیقی از عصب سیاتیک که دچار گرفتگی، فشار و یا مشکلات دیگر شده استفاده می‌کند و از بیمار می‌خواهد که تنها بخشی از نقاط بدن ماساژ داده شود.

گاهی اوقات متخصص ارتوپد به بیمار توصیه می‌کند تمامی بخش‌هایی که عصب سیاتیک از آن عبور می‌کند، ماساژ داده شود.

اگر بخواهیم درباره آموزش ماساژ برای درد سیاتیک  صحبت کوتاهی داشته باشیم، باید بگوییم که در ابتدا باید ماساژ به آرامی و دقیقا در محل‌هایی که عصب سیاتیک از آن عبور می‌کند انجام گیرد تا از فشار عصبی کاسته شود.

برخی از افراد از ما این سوال را دارند که چگونه رگ سیاتیک را ماساژ دهیم که در پاسخ باید گفت ماساژ دادن باید به صورت حرکت یکنواخت و دایره‌ای در پشت زانو یا باسن انجام گیرد.

ماساژ درمانی عصب سیاتیک با حرکات گردشی توسط دست‌ها و یا تجهیزات ماساژ باید انجام گرفته تا شاهد کاهش درد و ناراحتی آن باشیم. نکته مهم این‌که ماساژ درمانی برای درد سیاتیک در جلسات بعدی ماساژ و به تدریج باید به شکل عمیق‌تری انجام گیرد.

آیا برای درمان سیاتیک با ماساژ نیاز به فرد حرفه‌ای می‌باشد؟

درباره این‌که چگونه رگ سیاتیک را ماساژ دهیم و آیا ماساژ درمانی برای درد سیاتیک نیاز به فرد حرفه‌ای دارد یا نه باید گفت بهتر است که این‌کار توسط افراد حرفه‌ای و یا ماساژورهای انجام گرفته تا شاهد نتایج رضایت بخشی از ماساژ باشیم.

برخی از افراد در مبحث ماساژ دادن بدن به‌طور حرفه‌ای عمل می‌کنند و می‌دانند کدام نقطه از بدن را به چه شدت و یا چه حرکت‌هایی ماساژ دهند از این جهت بهتر است فردی که قرار است نواحی عصب سیاتیک را ماساژ دهد، با آموزش ماساژ برای درد سیاتیک آشنا باشد تا هیچ مشکلی از این بایت وجود نداشته باشد.

این‌که گفته می‌شود ماساژ اگر به صورت عادی انجام شود نمی‌تواند برای درمان سیاتیک اثر مثبتی داشته باشد حرف درستی نیست چرا که حتی اگر فرد مهارت خیلی بالایی در ماساژ دادن نداشته باشد نیز می‌تواند با ماساژ عادی، از درد و ناراحتی سیاتیک بکاهد. چنانچه ماساژ توسط افراد با مهارت جهت پیشگیری و درمان بیماری سیاتیک انجام شود، نتایج آن طی چند جلسه ماساژ قابل مشاهده خواهد بود.

ماساژ درمانی عصب سیاتیک اگرچه جزو روش‌های تکمیلی درمانی شناخته نمی‌شود اما در بسیاری از مواقع افراد تنها با این روش توانسته‌اند تا حد زیادی از درد، بی‌حسی و مشکلات حرکتی که در سیاتیک به‌وجود می‌آید بکاهند.

شرایطی که ماساژ درمانی برای درد سیاتیک اثری ندارد

نکته بسیار مهمی که همواره باید به یاد داشته باشید این است که ماساژ درمانی همیشه نمی‌تواند گزینه خوبی برای درمان سیاتیک باشد مخصوصا زمان‌هایی که شرایط حاد سیاتیکی به‌وجود آمده باشد.

متاسفانه برخی از بیماران بلافاصله پس از بروز درد سیاتیکی در بخش‌های پایین تنه خود، به‌جای مراجعه به متخصصین با تجربه جهت تشخیص علت بروز سیاتیک، اقدام به ماساژ دادن ناحیه دردناک می‌کنند و یا برخی تمرینات ورزشی انجام می‌دهند که این کار کاملا غلط است زیرا در بسیاری از مواقع درد ناشی از سیاتیک شدت می‌گیرد و فرد مجبور به درمان سیاتیک با روش‌های دیگر می‌شود.

زمان‌هایی که تنش عضلانی شدید به‌خاطر سیاتیک وجود دارد، زمانی که فرد عمل جراحی دیگری همچون عمل قلب انجام داده است، زمانی که فرد از بیماری‌های دیگری به جر سیاتیک رنج می‌برد، زمانی که احساس می‌شود در محل دردناک سیاتیک عفونت وجود دارد هرگز نباید از روش ماساژ برای درمان استفاده کرد زیرا قطعا وضعیت بیماری بدتر از قبل خواهد شد.

افرادی که مبتلا به سرطان هستند نیز جهت جلوگیری از گسترش این بیماری نباید برای درمان سیاتیک از روش ماساژ استفاده کنند.

نکات مهمی که در درمان سیاتیک با ماساژ باید بدانید

شاید فکر کنید درمان سیاتیک با ماساژ کار خیلی ساده‌ای است در صورتی که این‌طور نیست بلکه ماساژ دادن باید به شکل اصولی و با رعایت برای از موارد انجام شود چرا که در غیر این صورت، علائم بیماری شدیدتر شده و مشکلات جدیدی برای افراد به‌وجود می‌آید.

ابتدایی‌ترین کاری که در ماساژ سیاتیک باید انجام گیرد، تشخیص علت درد است. برای این منظور ابتدا فرد باید به متخصص ارتوپد مراجعه کرده تا مطمئن شود که آیا روش ماساژ می‌تواند تاثیر مثبتی داشته باشد و آیا فرد مجاز به انجام آن است یا نه. ماساژ دادن بدون تشخیص علت بیماری سیاتیک ممنوع بوده و این مورد حتما باید مورد توجه قرار گیرد.

بعد از آن که مطمئن شدیم مجاز به انجام ماساژ جهت بهبودی وضعیت سیاتیک هستیم، باید نوع ماساژ مشخص شود. ماساژ دادن تکنیک‌ها و فنون خاصی دارد و فردی که قصد ماساژ دادن دارد باید نسبت به  این‌که چه نوع ماساژ بهتر است انجام شود آگاهی کامل داشته باشد.

موضوع بعدی به فشار مناسب در ماساژ مربوط می‌شود. ماساژ دادن نباید با فشار زیاد انجام شود زیرا گاهی ممکن است باعث آسیب بیشتر شده و مشکلات دیگری ایجاد نماید.

برای آن‌که تاثیر حداکثری را از ماساژ داشته باشیم، گاهی پزشک توصیه به استفاده از روش‌های تکمیلی خواهد کرد که شامل آب درمانی، لیزر و مواردی از این قبیل است. تمرینات توان‌بخشی بعد از انجام ماساژ نیز در بسیاری از مواقع موثر واقع شده و باعث تقویت عضلات خواهند شد.

سخن پایانی

افرادی که می‌توانند از درمان سیاتیک با ماساژ استفاده کنند، آموزش ماساژ جهت درد سیاتیک و مشکلات مشابه با آن، درمان سیاتیک به کمک ماساژ در کنار تمرینات ورزشی، ماساژ درمانی عصب سیاتیک و یافتن نقاط مناسب برای این کار، استفاده از فرد حرفه‌ای برای انجام ماساژ سیاتیک، شرایطی که ماساژ درمانی برای درد سیاتیک مؤثر واقع نخواهد شد و نکات مهمی که در درمان سیاتیک با ماساژ باید بدانید از جمله موضوعات اصلی ما در این مطلب بودند که به تک تک آن‌ها پرداخته شد و حالا شما با آگاهی کامل می‌توانید اقدامات لازم برای انجام ماساژ را فراهم نمایید.

امروزه بسیاری از افراد با استفاده از ماساژ توانسته‌اند عدم توانایی حرکتی که به‌خاطر فشار وارد شده بر عصب سیاتیک به‌وجود آمده را درمان کرده و از درد ناشی از این بیماری بکاهند. شما اگر دچار درد و ناراحتی‌های سیاتیکی شده‌اید و قصد ماساژ دادن ناحیه مورد نظر را دارید بهتر است در اولین گام نزد پزشک ارتوپد رفته تا مطمئن شوید ماساژ برای شما سودمند است.

انجام دادن ماساژ نیاز به تکنیک و مهارت دارد؛ پس بهتر است این‌کار را نزد افراد باتجربه انجام دهید. برای این‌که بهبودی سریع‌تر در بیماری سیاتیک حاصل شود، در کنار ماساژ بهتر است از انواع داروها مصرف کرده و تمرینات ورزشی را نیز تحت نظر پزشکان فیزیوتراپیست انجام دهید تا هرچه سریع‌تر مشکلات به‌وجود آمده در بیماری سیاتیک درمان شود.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید