کلینیک دکتر احمد
برترین مرکز درمان مشکلات ارتوپدی کشور

آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

علت درد سیاتیک در دوران قاعدگی؛ سندرم قبل از قاعدگی، دیسمنوره، استرس و…

قاعدگی یکی از چرخه‌های مهم زندگی خانم‌هاست که از دوران بلوغ تا زمان یائسگی هر ماه تجربه می‌کنند. بسیاری از خانم‌ها قاعدگی را با دردهای فراوانی در قسمت شکم، کمر، سر و سایر قسمت‌های بدن خود تجربه می‌کنند. حتی در این دوران، ممکن است درد سیاتیک نیز عود کرده و عملاً فرد را از کار و زندگی بیندازد.

ما امروز قصد داریم در مورد درد سیاتیک در دوران قاعدگی، علت‌ها، علائم و بهترین راهکارهای رهایی از آن از نظر دکتر برای رگ سیاتیک به نکاتی اشاره کنیم؛ خوشحال می‌شویم اگر تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

درد سیاتیک در دوران قاعدگی

درد سیاتیک در دوران قاعدگی چیست؟

قبل از این که در مورد درد سیاتیک در قاعدگی صحبت کنیم، باید ببینیم سیاتیک چیست و چرا برخی از افراد به آن مبتلا می‌شوند؟ سیاتیک بزرگ‌ترین رگ عصبی است که در بدن ما انسان‌ها وجود دارد و معمولاً از قسمت کمر آغاز شده و تا لگن و پاها امتداد پیدا می‌کند. اگر این مسیر عصبی، به هر علتی تحت فشار قرار گرفته و یا دچار التهاب شود، شما دچار درد سیاتیک می‌شوید که در بسیاری از مواقع، آزار دهنده و ناخوشایند است.

معمولاً افرادی که پا به سن می‌گذارند، کسانی که دچار اضافه وزن هستند، افرادی که به بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت مبتلا هستند، کسانی که در طول روز برای ساعت‌های طولانی در حالت نشسته یا ایستاده به سر می‌برند و… بیشتر از دیگر افراد، مستعد قرار گرفتن در معرض دردها و ناراحتی‌هایی مانند دردهای سیاتیکی هستند. البته این درد ممکن است پس از بلند کردن یک بار سنگین و یا آسیب دیدن مهره‌های کمر شخص نیز به وجود آید.

برخی از خانم‌ها درد سیاتیک در دوران قاعدگی را بیش از هر زمان دیگری احساس می‌کنند. هر چند میان قاعدگی و دردهای سیاتیکی ارتباط مستقیمی وجود ندارد، اما تجربه نشان دهنده آن است که برخی از خانم‌ها با قرار گرفتن در چرخه قاعدگی، بیش از پیش دردهای سیاتیکی را احساس می‌کنند.

 

علت درد سیاتیک قبل از پریود چیست و برای خلاصی از این درد چه کنیم؟

پریود شدن همواره با علائم و دردهای ناخوشایندی همراه است. برخی از این دردها از چندین روز قبل از قاعدگی آغاز شده و در طول روزهای قاعدگی نیز ادامه پیدا می‌کنند. یکی از دردهایی که برخی از خانم‌ها در این دوران با آن مواجه می‌شوند، دردهای سیاتیکی در پریود است. البته ممکن است یک فرد به دلایل مختلف به دردهای سیاتیکی مبتلا شده باشد و این درد، با فرا رسیدن چرخه قاعدگی تشدید شود.

در ادامه مطلب شما را با برخی از مهم‌ترین نکاتی که به عنوان علت دردهای سیاتیکی قبل از پریود مطرح شده‌اند آشنا می‌کنیم:

  1. سندرم قبل از قاعدگی:

بسیاری از خانم‌ها، با سندرم قبل از قاعدگی به خوبی آشنا هستند. این سندرم در واقع حالتی است که چند روز قبل از قاعدگی اتفاق افتاده و در بسیاری از موارد بسیار دردناک است.

هر چند شدت و زمان سندرم قبل از قاعدگی برای همه خانم‌ها یکسان نیست، اما تحقیقات نشان دهنده آن است که حداقل 85 درصد از خانم‌ها، این علائم را قبل از قاعدگی خود تجربه می‌کنند. یکی از مهم‌ترین علت دردهای سیاتیکی قبل از پریود، سندرم قبل از قاعدگی است.

  1. دیسمنوره:

علت دردهای سیاتیکی قبل از پریود را می‌توان در مقوله‌ای به نام دیسمنوره نیز جستجو کرد. در این روند، رحم قبل از آغاز چرخه پریودی با انقباضات فراوانی مواجه می‌شود.

این انقباضات گاهی اوقات به قدری زیاد هستند که اثرات آن در قسمت شکم، کمر، بالای ران و عصب سیاتیک به خوبی احساس می‌شوند. تجربه نشان دهنده آن است خانم‌هایی که بیش از اندازه با استرس مواجه هستند، فعالیت بدنی کمی دارند، دچار اضافه وزن یا بیماری‌های دیگر هستند، بیش از دیگران به دیسمنوره مبتلا می‌شوند.

  1. استرس:

برخی از خانم‌ها در طول روز، در موقعیت‌های فراوان استرس زا قرار می‌گیرند. استرس یکی از اصلی‌ترین پارامترهایی است که می‌توان آن را به عنوان علت دردهای سیاتیکی قبل از پریود به شمار آورد.

در واقع استرس از دو جهت وضعیت جسمی خانم‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. یکی از آن‌ها تشدید دردهای سیاتیکی و دیگری تشدید علائم پریودی قبل از آغاز شدن این چرخه است. حال اگر خانمی با هر دو این وضعیت‌ها به صورت همزمان مواجه شود، دچار درد سیاتیک در دوران قاعدگی و یا روزهای قبل از آن خواهد شد.

 

مهم ترین علائم درد سیاتیک و پریودی کدامند؟

در قسمت قبل سعی کردیم شما را با متداول‌ترین علت دردهای سیاتیکی قبل از پریود آشنا کنیم. در این بخش می‌خواهیم برخی از مهم‌ترین علائم دردهای سیاتیکی و پریودی را به شما عزیزان معرفی کنیم؛ خوشحال می‌شویم اگر همچنان با ما همراه باشید:

  • دردهای سیاتیکی از آن دسته ناراحتی‌هایی است که در یکی از پاهای بیمار به وجود می‌آید؛ این درد از قسمت پایینی کمر آغاز شده و تا انتهای پاها امتداد پیدا می‌کند. ممکن است با استراحت یا مصرف دارو، درد سیاتیک شما بهتر شده باشد، اما با آغاز چرخه پریودی، این درد نیز تشدید خواهد شد.
  • در برخی از مواقع دردهای سیاتیکی و پریودی، با علائمی مانند احساس سوزش، گزگز و حتی بی حسی در پاها نمایان خواهد شد.
  • کسانی که با دردهای سیاتیکی و پریودی مواجه می‌شوند، دامنه حرکتی آن‌ها کاهش پیدا کرده و مانند قبل نمی‌توانند به کارهای روزانه خود بپردازند.
  • درد سیاتیک در پریود، ممکن است با استراحت و یا تغییر وضعیت بدنی بهبود پیدا کند. اما حالت‌ها و موقعیت‌هایی نیز وجود دارند که این درد را بدتر از قبل می‌کنند.
  • معمولاً خانم‌هایی که با مشکل درد سیاتیک و پریودی مواجه هستند، بعد از آن که از خواب بیدار شدند، دردهای سیاتیکی را بیشتر از همیشه در پای خود احساس می‌کنند. این درد هنگامی که فرد از رختخواب بلند شده و شروع به راه رفتن می‌کند، کمتر می‌شود.
  • برخی از خانم‌ها ممکن است علائم شدیدتری مانند تب و لرز، درد شدید در قسمت شکم و از دست دادن کنترل مثانه و روده را نیز تجربه کنند. در این صورت باید در اولین فرصت به یک پزشک متخصص مراجعه نموده و از او برای درمان این درد کمک بخواهید.

 

درمان درد سیاتیک در دوران قاعدگی با طب سنتی

طب سنتی دانش کهنی است که قدمتی دیرینه دارد و گاهی اوقات راه‌ حل‌های بسیار خوبی برای درمان بسیاری از دردهای ما ارائه می‌دهد. درد سیاتیک در دوران قاعدگی نیز از این قضیه مستثنی نیست. البته به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر درد سیاتیک شما در دوران پریود بیش از پیش شدید و غیر قابل تحمل می‌شود، قبل از هر کاری با متخصص خود مشورت نمایید. سپس با مشورت او، از روش‌های طب سنتی که در ادامه عنوان می‌کنیم، پیروی کنید.

طب سنتی و  بهترین روش‌هایی که برای درمان دردهای سیاتیکی در قاعدگی ارائه می‌دهد:

طب سوزنی:

طب سوزنی یکی از موثرترین روش‌هایی است که طب کهن سنتی در چین، برای درمان بسیاری از دردهای ما مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روزها نیز برای تسکین دردهای سیاتیکی در پریود، می‌تواند از تکنیک‌های طب سوزنی کمک گرفت. در این شیوه، سوزن‌هایی ظریف و باریکی به قسمت‌های خاصی از بدن وارد شده و باعث تسکین این درد می‌گردد.

 چای بابونه:

چای بابونه طبیعت گرمی دارد و اگر دردهای قاعدگی شما به علت سردی رحم باشد، برای درمان آن بسیار مفید و موثر است. همچنین این چای خوش عطر و بو، خاصیت آرام بخشی داشته و می‌توان توسط آن درد سیاتیک در دوران قاعدگی را تا حدود بسیار زیادی تسکین داد. برای برخورداری از خواص چای بابونه، سعی کنید یک هفته قبل از آن که چرخه قاعدگی شما آغاز شود، شروع به مصرف آن نمایید. معمولاً نوشیدن دو فنجان چای بابونه در طول روز، پیشنهادی است که طب سنتی برای ما به همراه دارد.

 دانه رازیانه:

دانه رازیانه تاثیرات شگفت انگیزی برای کاهش درد سیاتیک در دوران پریودی به همراه دارد. شما می‌توانید در طول روز 2 الی 3 بار از عصاره رازیانه استفاده نموده و از فواید آن برخوردار شوید. تحقیقات نشان دهنده آن است خانم‌هایی که چند روز قبل از پریود و در این دوران از دانه رازیانه استفاده کرده‌اند، با آرامش خاطر بیشتری دوران پریودی خود را سپری کرده‌اند.

 دارچین:

برای کاهش درد سیاتیک در دوران قاعدگی، از مصرف دارچین غافل نشوید. خانم‌هایی که در دوران پریودی خود با مشکلاتی مانند درد سیاتیک، حالت تهوع، خونریزی شدید، در قسمت شکم و… مواجه هستند، باید حتماً از دارچین استفاده کنند. شما می‌توانید مقداری دارچین را به چای خود اضافه کرده و آن را به همراه نبات میل کنید. پس از گذشت چند دقیقه، می‌توانید اثرات درمانی و تسکین دهندگی آن را مشاهده نمایید.

 زنجبیل:

اگر بخواهیم به یکی از ادویه جات پر مصرف که طب سنتی برای کاهش دردهای قاعدگی پیشنهاد می‌کند اشاره کنیم، بدون شک از زنجبیل نام خواهیم برد. اگر درد سیاتیک در دوران قاعدگی به علت گرفتگی و اسپاسم‌های عضلانی رخ داده باشد، استفاده از زنجبیل یکی از بهترین گزینه‌ها برای رفع این مشکل است.

 

آیا راهی برای جلوگیری از درد سیاتیک در پریود وجود دارد؟

تمامی خانم‌ها به خوبی می‌دانند که درد‌های دوران قاعدگی، تا چه میزان سخت و آزار دهنده هستند.‌ حال تصور کنید این دردها با مشکلی به نام سیاتیک نیز همراه شود؛ بدون شک زندگی فرد را از حالت تعادل طبیعی خارج کرده و انجام بسیاری از امور عادی و روزانه را برای او سخت و دشوار می‌کند. به همین سبب است که بسیاری از خانم‌ها به دنبال روش هایی برای جلوگیری از درد سیاتیک در پریود هستند.

برخی از بهترین روش‌های پیشگیری از درد سیاتیک در قاعدگی عبارتند از:

1) ورزش:

شما باید ورزش را به عنوان یکی از اصول مهم و حیاتی زندگی، در برنامه روزانه خود بگنجانید. خانم‌هایی که به صورت مستمر به انجام تمرینات هوازی و قدرتی مشغول هستند، بسیار کمتر از دیگران با درد سیاتیک در دوران قاعدگی مواجه می‌شوند. ورزش‌هایی مانند شنا، پیاده روی، ایروبیک، پیلاتس، بدنسازی و… می‌توانند به شما کمک زیادی نمایند.

2) کاهش وزن:

پژوهش‌های دانشمندان نشان دهنده آن است افرادی که با مشکلاتی مانند چاقی و وزن زیاد روبرو هستند، بیشتر از سایر افراد در معرض دردهایی مانند سیاتیک به خصوص در دوران قاعدگی قرار می‌گیرند. در واقع چربی‌های اضافه‌ای که در بدن شما وجود دارند، باعث فشار به عضلات کمر شده و درد سیاتیک را با خود به همراه می‌آورند.

3) ترک سیگار:

تحقیقات و بررسی‌های دانشمندان نشان می‌دهد زنانی که سیگار مصرف می کنند، بیش از دیگران با دردهای قبل از قاعدگی و حین قاعدگی مواجه می‌شوند. همچنین درد سیاتیک در هنگام قاعدگی، در این زنان بیش از پیش مشاهده شده است. بنابراین شما می‌توانید با ترک سیگار و انتخاب یک سبک زندگی سالم برای خود، از تجربه چنین دردهایی در چرخه قاعدگی در امان بمانید.

4) مراجعه به پزشک متخصص:

همان گونه که پیش از این اشاره کردیم، درد سیاتیک یکی از مشکلاتی است که در اثر بروز برخی از بیماری‌ها پدید می‌آید. به عنوان مثال افراد دیابتی، افراد چاق و کسانی که دچار دیسک کمر هستند، بیش از دیگران به درد سیاتیک مبتلا می‌شوند. بنابراین بهتر است شما به صورت دوره‌ای به پزشک متخصص مراجعه نموده و از عدم وجود هر نوع بیماری در جسم خود اطمینان حاصل کنید.

 

بهترین روش های درمان درد سیاتیک در دوران قاعدگی

هر چند درد سیاتیک در دوران قاعدگی بسیار آزار دهنده و ناخوشایند است، اما خوشبختانه روش‌های درمانی بسیار خوبی برای برطرف کردن آن وجود دارد. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا به برخی از موثرترین روش‌های درمان درد سیاتیک اشاره نموده و نقشی هر چند کوچک برای تسکین و التیام این درد داشته باشیم:

  1. از مواد غذایی سالم استفاده کنید.

خانم‌هایی که با دردهای ناخوشایندی مانند در سیاتیک در دوران پریودی مواجه می‌شوند، باید بیش از پیش به تغذیه خود اهمیت بدهند. پژوهش‌های دانشمندان نشان دهنده آن است که مصرف غذاهای حاوی کلسیم، منیزیم و پتاسیم، تاثیر بسیار خوبی در کاهش اسپاسم‌ها و گرفتگی عضلات ایفا می‌کنند.

در بسیاری از مواقع، درد کمر و درد سیاتیک شما به علت گرفتگی عضلات رخ می‌دهد و شما می‌توانید با مصرف غذاهای سالم، از به وجود آمدن چنین مشکلی جلوگیری به عمل آورید. مصرف مواد غذایی مانند برنج قهوه‌ای، بادام و…باعث تامین منیزیم مورد نیاز جسم شما می‌گردد.

علاوه بر این شما می‌توانید با مصرف میوه‌هایی مانند موز و پرتقال، ماده معدنی پتاسیم را در اختیار جسم خود قرار دهید. کلسیم نیز که به خوبی می‌دانید در لبنیات و سبزیجاتی که دارای رنگ تیره هستند، به وفور یافت می‌شود.

  1. دوش آب گرم بگیرید.

به طور کلی گرما یکی از بهترین پارامترهایی است که به شما در تسکین دردهای دوران قاعدگی و همچنین سیاتیک کمک می‌کند.‌ شما می‌توانید در روزهای قبل از قاعدگی و یا با آغاز چرخه پریودی، دوش آب گرم بگیرید و یا از کمپرس گرم استفاده کنید. آب گرم علاوه بر رفع گرفتگی عضلات، با بهبود جریان خون در رگ‌ها، اکسیژن و مواد مغذی را در اختیار سایر اندام‌های بدن قرار می‌دهد.

  1. از داروهای مسکن استفاده کنید.

خوشبختانه این روزها داروهای مسکن بسیار خوبی در دسترس ما وجود دارند که می‌توانیم توسط آن‌ها، درد سیاتیک در دوران قاعدگی را بهبود بخشیم. گاهی اوقات درمان‌های خانگی و سنتی برای رفع چنین دردی کافی نیست؛ در چنین مواقعی، بهترین انتخاب ممکن استفاده از داروهای مسکن است.

  1. از یوگا غافل نشوید.

یوگا یکی از بهترین ورزش‌هایی است که به آرامش جسم و ذهن شما کمک می‌کند. به خصوص اگر درد سیاتیک در دوران قاعدگی شما به علت استرس و مشکلات عصبی به وجود آمده باشد، به راحتی می‌توانید آن را با انجام تمرینات یوگا از بین ببرید. یوگا همچنین گرفتگی عضلات را از بین برده و به شما کمک می‌کند تا با آرامش بیشتری این دوران را سپری کنید.

  1. ماساژ درمانی را فراموش نکنید.

اگر درد سیاتیک شما در دوران قاعدگی تشدید شده، ممکن است به سبب گرفتگی عضلات شما باشد. بنابراین اگر به یک فرد حرفه‌ای مراجعه نموده و از او بخواهید که عضلات کمر و پاهای شما را ماساژ دهد، اسپاسم و گرفتگی عضلات از بین خواهند رفت. ماساژ یک تسکین دهنده بسیار عالی است که برای درمان دردهای قاعدگی و درد سیاتیک پیشنهاد می‌شود.

 

سخن پایانی

گاهی اوقات درد سیاتیک در دوران قاعدگی تشدید می‌شود و زندگی فرد را از حالت تعادل خارج می‌کند. با وجود چنین دردی، راه رفتن و انجام امور روزانه، کار بسیار سخت و دشواری می‌شود. هر چند این بسیاری از این دردها با پایان چرخه قاعدگی به اتمام می‌رسند، اما در همان روزهایی که فرد را به خود درگیر نموده‌اند، بسیار ناخوشایند و آزار دهنده هستند.

ما با ارائه این مقاله تلاش کردیم شما را با علت‌های اصلی بروز این درد و علائم آن آشنا کنیم. همچنین در قسمتی از متن، در مورد روش‌های پیشگیری از درد سیاتیک در قاعدگی صحبت کردیم. در پایان نیز برخی از موثرترین درمان‌های خانگی و سنتی برای رفع درد سیاتیک و دردهای قاعدگی را برای شما عزیزان ذکر کردیم. فراموش نکنید که در صورت تداوم این درد، حتماً موضوع را با پزشک خود در میان گذاشته و از او بخواهید که برای رفع این مشکل به شما کمک کند.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید