کلینیک دکتر احمد
برترین مرکز درمان مشکلات ارتوپدی کشور

آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

درد سیاتیک پای چپ، با همراهی علائمی همچون بی‌حسی، کاهش حساسیت پا، سوزش و خارش

لدرد سیاتیک از آن دردهای کلافه‌کننده است که افراد با شدت‌های مختلفی آن را تجربه خواهند کرد. دردی که از سیاتیک ناشی می‌شود معمولا به‌خاطر فشاری است که به هر دلیل بر روی سیاتیک ایجاد خواهد که که در چنین شرایطی فرد ممکن است تجربه درد را تنها در یک پا و یا در مواردی به صورت انتشار یافته در دو پا نیز ایجاد شود اما به‌طور کلی درد سیاتیک پای چپ را به خود درگیر خواهد کرد.

بهتر است بدانید که درد سیاتیک پای چپ مشکلاتی با خود به همراه دارد که شامل عدم توانایی در حرکت دادن پاها و یا احساس این‌که پا قدرت کافی ندارد است. به جز این، سختی‌های عضلانی، التهاب و تورم، احساس مور مور شدن نیز تجربه بسیاری از مبتلایان به سیاتیک است.

درد سیاتیک پای چپ

درد سیاتیک پای چپ تا چه اندازه نگران کننده است؟

لدر بیشتر اوقات درد سیاتیک پای چپ با علائمی همچون بی‌حسی، کاهش حساسیت پا، سوزش، خارش و مواردی از این قبیل همراه است که گاهی تمامی نقاط پا را شامل می‌شود و گاهی هم تنها به بخش ساق پا، زانو و یا لگن محدود خواهد شد.

سوالی که ممکن است ذهن بسیاری از کاربران را به خود درگیر کرده باشد این است که دردی که به‌واسطه سیاتیک و در پای سمت چپ وجود دارد تا چه حد نگران کننده است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت در صورتی که فرد نسبت به درد ایجاد شده بی تفاوت نباشد و درمان صحیح سیاتیک را نزد دکتر برای رگ سیاتیک انجام دهد، نگرانی وجود نخواهد داشت. .

لچیزی که شما در این بخش از مطالب به‌طور کامل با آن آشنا می‌شوید شامل نگرانی‌هایی که با درد پا به‌خاطر سیاتیک همراه است، افرادی که بیشتر از سایرین دردهای سیاتیک را در پای چپ تجربه می‌کنند، علت کلی دردهای سیاتیکی، تاثیر فیزیوتراپی بر روی کاهش درد سیاتیک، استفاده از درمان‌های طب سنتی برای کاهش درد سیاتیک، زمانی که در پروسه درمان سیاتیک باید طی شود و شرایطی که سیاتیک نیاز به جراحی خواهد داشت می‌باشد.

درد سیاتیکی که در پا ایجاد شده می‌تواند خفیف، متوسط و با شدید باشد که در موارد خفیف و گاهی متوسط با رعایت برخی از نکات در زندگی روزمره بهبود پیدا می‌کند اما در موارد شدید حتما باید به پزشک مراجعه کرد و این‌جاست که درد سیاتیک ایجاد شده در پای چپ نگران کننده خواهد بود.

اگر درد شدیدی در پا دارید که به‌طور ناگهانی آغاز شده و باعث محدودیت حرکتی شما شده، اگر به همراه درد ضعف عضلانی شدید دارید و یا دچار سردرد، حالت تهوع و استفراغ شده‌اید و یا زندگی روزمره شما را تحت تاثیر قرار داده، باید اقدامات فوری درمانی را انجام داده و درد را جدی بگیرید.

در کل دردهای سیاتیکی که در پای چپ تجربه می‌کنید در صورت تشخیص و درمان به‌موقع خطری برای فرد ایجاد نخواهد کرد و در بیشتر مواقع افرادی که نسبت به درد پا بی تفاوت هستند و به هر دلیلی قصد مراجعه به پزشک را ندارند خطراتی وجود دارد.

پزشکان ارتوپد می‌توانند تشخیص دقیق و کاملی از مشکل و درد به‌وجود آمده برای پای چب داشته باشند که برای این کار، در ابتدا بیمار را به صورت فیزیکی معاینه خواهند کرد و در صورت نیاز هم از روش‌های تشخیصی همچون ام آر آی، سی‌تی اسکن و آزمایش خون برای تشخیص دقیق‌تر علت درد سیاتیک سمت چپ پا استفاده می‌کنند.

افرادی که بیشتر درد عصب سیاتیک پای چپ را تجربه می‌کنند

لتجربه درد عصب سیاتیک پای چپ در میان افراد یکسان نیست و برخی این درد را با شدت بیشتری تجربه می‌کنند و بیشتر به‌خاطر فشاری است که به‌خاطر موارد مختلف به عصب سیاتیک که از لگن به سمت پایین پا کشیده شده وارد می‌شود.

درد سیاتیک معمولا در مسیر عصب سیاتیک و یا تنها در یک نقطه از بدن اتفاق خواهد افتاد که لگن، باسن، زانو، ساق پا و یا بخ‌ش‌های پایینی پا را شامل می‌شود. از وجود انواع تومورها در موارد نادر گرفته تا مشکلات دیسک، عفونت و التهاب، بارداری و یا حتی آسیب فیزیکی به سیاتیک موجب می‌شود که افراد تجربه درد داشته باشند.

لدرد رگ سیاتیک پای چپ بیشتر برای افرادی اتفاق می‌افتد که فشار بیشتری به رگ سیاتیک آن‌ها وارد شده است. به مراتب هر چقدر که فشار روی عصب و رگ سیاتیک بیشتر باشد، فرد علائم بیشتری را شاهد خواهد بود که درد و بی‌حسی از مهم‌ترین آن‌هاست.

کسانی که نارسایی کلیه دارند، کسانی که جراحی در ناحیه ستون فقرات پایینی انجام داده‌اند، کسانی که مدام دچار استرس و اضطراب می‌شوند، خانم‌های باردار و افرادی که بیرون زدگی دیسک لگنی در آن‌ها رخ داده بیشتر درد عصب سیاتیک پا را تجربه خواهند کرد.

لبه‌جز تمامی موارد ذکر شده، کسانی که مدام فعالیت‌های شدید انجام می‌دهند و یا در طول روز ورزش‌های سنگین می‌کنند نیز بیشتر از سایرین تجربه دردهای سیاتیکی را در پا خود خواهند داشت که در موارد خفیف با ماساژ، الکتروتراپی، استفاده از یخ، فیزیوتراپی، تزریقات موضعی و یا مصرف دارو تسکین خواهد یافت و در غیر این صورت و زمانی که شدت درد پای چپ به‌خاطر سیاتیک افزایش یافت و هیچ‌کدام از روش‌های درمانی نتوانست موجب کاهش درد آن شود، این‌جاست که احتمال جراحی آن افزایش یافته تا از این طریق بتواند فشار عصب سیاتیک را برداشت و درد ناشی از آن در پا را کاهش داد.

شناخت علت درد سیاتیک پای چپ برای درمان بهتر آن

لشناخت علت درد سیاتیک سمت چپ پا امری مهم است چرا که در این صورت می‌توان بهترین روش‌های درمانی را در این زمینه استفاده نمود. در مواردی فردی که دچار درد سیاتیک پای چپ شده، نسبت به درد خود آگاه است و می‌داند که درد به‌خاطر صدمه‌ای که به پا و عصب سیاتیک وارد شده ایجاد شده است.

در مواردی نیز شناخت علت درد سیاتیک پای چپ از عهده افراد عادی خارج است چرا که درد به‌طور اتفاقی و یا بدون هیچ‌گونه آسیبی ایجاد شده است که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد از جمله:

لجابجایی دیسک: هر عاملی که موجب بیرون زدگی و یا جابجایی دیسک ستون فقرات پایینی شده باشد، موجب درد و ناراحتی در افراد شده که با روش‌های غیرجراحی و جراحی قابل درمان خواهد بود.

لوجود التهابات: زمانی که التهابات در کنار ستون فقرات به هر علتی از جمله بیماری‌های دیگر رخ داده باشند موجب تحریک و همچنین فشار عصب سیاتیک خواهد شد و فرد تجربه درد خواهد داشت.

لکم خونی: مورد دیگری که ممکن است منجر به درد سیاتیک پای چپ شود کم‌خونی است. کمبود و یا نبود خون در نواحی نزدیک عصب سیاتیک منجر به تحریک و درد عصب سیاتیک خواهد شد.

لپوکی استخوان: افرادی که دچار پوکی استخوان شوند، بیشتر از سایرین تجربه دردهای سیاتیک در پای چپ را خواهند داشت که این مورد باید توسط پزشک شناسایی گردد.

لسنگ کلیه: شاید فکر کنید وجود سنگ کلیه ربطی به دردهای سیاتیکی در پا ندارد در صورتی که این‌طور نیست بلکه گاهی دلیل درد سیاتیک به وجود سنگ کلیه و یا حتی نارسایی کلیه مربوط می‌شود.

لوجود تومور: در مواقع نادر، وجود تومور در نزدیکی عصب سیاتیک باعث تحریک و التهاب عصب سیاتیک شده که در این شرایط فرد معمولا در پای چپ خود دچار درد و بی‌حسی خواهد شد.

تاثیر حرکات فیزیوتراپی در کمتر شدن درد سیاتیک پای چپ

لکسانی که با مشکل درد سیاتیک پای چپ به پزشک مراجعه می‌کنند، متخصص مربوطه آزمایش‌های مختلفی را انجام خواهد داد و در صورتی که نیاز باشد، به بیمار توصیه می‌کنند از حرکات فیزیوتراپی برای کاستن دردهای سیاتیک که باعث درد پا شده‌اند استفاده کند.

فیزیوتراپی گاهی به تنهایی می‌تواند مشکلات سیاتیکی را برطرف کرده و گاهی هم با ترکیب روش‌های درمانی دیگر از جانب پزشک توصیه خواهد شد. فیزیوتراپی نه فقط برای دردهای سیاتیک بلکه برای کاهش و رفع مشکلات عضلانی و بهبود عملکرد کلی بدن در بسیاری از موارد بسیار کارساز خواهد بود.

لفیزیوتراپی شامل تکنیک‌های مختلف حرکتی است که از جانب متخصص فیزیوتراپی و یا پزشکان ارتوپد در اختیار بیمارانی با مشکل درد عصب سیاتیک پای چپ قرار می‌گیرد.

تمرینات فیزیوتراپی برای سیاتیک و درد ایجاد شده در سمت چپ پا شامل حرکات کششی، حرکات مفصلی و حرکات تمرینی قوی کننده عضلات است که در طول روز باید انجام گیرد. تمرینات تقویتی در فیزیوتراپی عضلات پا و شکم را تقویت کرده که شامل دویدن، ایستادن بر روی پا، حرکات تعادلی و کنترل کننده بدن و یا گاهی پرش است.

لتمرینات دیگری که جهت کاهش درد رگ سیاتیک پای چپ استفاده می‌شود به تمرینات کششی مربوط می‌گردد که شامل کشیدن عضلات پا جهت کاستن درد و همین‌طور افزایش انعطاف‌پذیری است. تمرینات کششی برای مشکلات سیاتیکی می‌تواند با وسایل کمکی نیز انجام گیرد.

نوعی دیگری از حرکات در فیزیوتراپی که اغلب برای کاهش دردهای ناشی از سیاتیک می‌توان از آن استفاده برد، به حرکات مفصلی مرتبط می‌شود. از حرکاتی مانند چرخش گرفته تا خم شدن و مواردی از این قبیل همگی باعث افزایش جریان خون و بهبود علائم سیاتیکی خواهد شد.

درمان درد رگ سیاتیک پای چپ با روش‌های طب سنتی

لزمانی که درد رگ سیاتیک پا موجب محدودیت‌های حرکتی در افراد شده باشد، یکی از راه‌های درمانی که بسیاری از افراد توانسته‌اند از طریق آن نتایج مثبتی در جهت کاهش درد سیاتیک بگیرند، طب سنتی است.

روش‌های طب سنتی برای درمان در سیاتیک پای چپ می‌توانند به صورت ترکیبی نیز در شرایط مختلف استفاده شوند و بهتر است که به توصیه پزشک از آن‌ها استفاده شود و نه به صورت خودسرانه زیرا برخی از آن‌ها می‌توانند علائم مربوط به درد سیاتیک در پا را بیشتر کنند.

درمان طب سنتی برای درد سیاتیک سمت چپ پا شامل:

ماساژ: اگر شما جزو بیماران مبتلا به بیماری‌های سیاتیکی هستید و تجربه درد در پای سمت چپ را دارید، بهتر است به توصیه پزشک از ماساژ برای کاستن درد خود استفاده نمایید. ماساژ باعث نرمی بیشتر عضلات پا شده و از فشاری که بر روی عصب سیاتیک وجود دارد می‌کاهد که می‌توان از روغن‌های طبیعی نیز برای ماساژ استفاده کرد.

یوگا: اگر به دنبال روش درمانی طبیعی برای مشکلات سیاتیک از جمله درد پای چپ خود هستید، یوگا می‌تواند گزینه عالی برای شما محسوب شود چرا که عضلات پایین تنه را تقویت کرده و فرد احساس راحتی و آرامش بیشتری پیدا می‌کند.

دمنوش‌ها طبیعی: منظور از دمنوش‌ها طبیعی همان دمنوش‌ها گیاهی هستند که برای درمان دردهای سیاتیک پای چپ می‌توانند عملکرد عالی داشته باشند. گیاهانی که خاصیت ضد درد و التهاب دارند همچون آویشن، دارچین و… می‌توانند هنگام بروز درد سیاتیک در ناحیه پا مورد استفاده قرار گیرند.

گرمی و سردی: روش ساده درمانی دیگر در طب سنتی جهت کاستن درد رگ سیاتیک پای چپ استفاده از گرما و یا سرماست. کمپرس سرد و یا گرم در جهت کاهش التهاب و کاهش دردهای سیاتیکی گزینه عالی به حساب می‌آیند.

پروسه درمان درد سیاتیک پای چپ تا چقدر به‌طول می‌انجامد؟

پروسه درمان درد سیاتیک پای چپ کاملا به شدت و نوع درد وابسته است. این که چه چیزی باعث ایجاد درد سیاتیک و یا فشار عصبی شده است مسئله‌ای مهم است که باید توسط متخصصین مربوط به این حوزه بررسی شده و سپس بهترین روش درمانی به بیمار پیشنهاد شود.

معمولا در ابتدای کار و زمانی که درد سیاتیک ایجاد شده در پا در حالت خفیف باشند، پزشک داروهای ضدالتهاب و مسکن را به بیمار تجویز خواهد کرد و از فرد می‌خواهد تغییراتی در سبک زندگی خود انجام داده و فشار زیادی بر روی کمر و پاهای خود وارد نکند. توصیه‌ها به این منظور شامل درست خوابیدن، درست نشستن و درست راه رفتن است.

در موارد خفیف پروسه درمان دردی که از سیاتیک در پای چپ ایجاد شده چیزی حدود چندین هفته و یا در برخی موارد چند ماه به طول خواهد انجامید که طی این مدت دستورالعمل‌های پزشکی باید به دقت رعایت شود.

در مواردی که شرایط سیاتیک جدی باشد و داروهای مسکن نتوانسته باشند تاثیر مثبتی در کاهش دردهای سیاتیکی ایجاد کرده باشند، پروسه درمان ممکن است طولانی‌تر باشد و یا حتی نیاز به جراحی باشد که در این شرایط بازگشت به فعالیت‌های عادی روزمره شاید ماه‌ها زمان ببرد که طی این م ت باید مراقبت‌های لازم را انجام داد.

آیا ممکن است برای درد سیاتیک پای چپ جراحی انجام گیرد؟

همیشه پزشکان ارتوپد سعی می‌کنند ساده‌ترین روش‌های درمانی را برای مشکلات سیاتیک از جمله درد و بی‌حسی در پا برای بیماران در نظر بگیرند که شامل فیزیوتراپی، مصرف قرص و دارو، استفاده از روش‌های تزریقی و روش‌های غیرجراحی دیگر است.

بیمارانی که سیاتیک باعث بروز درد و ناراحتی پای چپ آن‌ها شده، زمانی که به پزشک متخصص به این منظور مراجعه می‌کنند، متخصص مورد نظر از روش‌های تصویر برداری برای جزئیات بیشتر استفاده خواهد کرد که گاهی شرایط بیماری سیاتیک تنها با جراحی قابل درمان خواهد بود.

جراحی برای کمتر کردن درد سیاتیک پای چپ معمولا زمانی انجام می‌شود که کیست، تومور، دیسک و مواردی از این قبیل باعث فشار عصبی شده باشد.

البته برای جراحی، نه فقط نوع بیماری و مشکل سیاتیکی بلکه شرایط فرد نیز به‌طور کامل مورد بررسی قرار خواهد گرفت و تنها زمانی انجام می‌گیرد که فرد آمادگی جسمی و روحی برای این کار داشته باشد. اگر شما دچار دردهای سیاتیکی شده‌اید و می‌خواهید بدانید که نیاز به جراحی دارد یا نه، بهترین کار مراجعه به پزشکان باتجربه ارتوپد در کشور است.

سخن پایانی

لدر پایان این بحث باید بگوییم که درد سیاتیک پای چپ معمولا جزو دردهای شایعی است که اغلب افرادی که تجربه مشکلات سیاتیکی دارند، به آن دچار می‌شوند.

درد ایجاد شده به‌واسطه فشار عصب سیاتیک معمولا در پای چپ افراد ایجاد می‌شود که گاهی نواحی دیگری همچون لگن را نیز در بر می‌گیرد. اگر دچار درد سیاتیکی در پا شده‌اید، جای نگرانی وجود ندارد زیرا در اغلب موارد تنها با رعایت مراقبت‌های لازم، جلوگیری از انجام فعالیت‌های سنگین در منزل، محل کار و یا هنگام ورزش و موارد دیگر می‌توان جلوی درد بیشتر سیاتیک را گرفت.

لما در این مبحث گفتیم که درد سیاتیک پای سمت چپ تا چه حد نگران کننده است. به جز این، شما مخاطبان عزیز با مواردی همچون افرادی که بیشتر درد عصب سیاتیک پای چپ را تجربه می‌کنند، شناخت علت درد و ناراحتی سیاتیک پا برای درمان آن، تاثیر حرکات تمرینی فیزیوتراپی در کمتر شدن درد ناشی از سیاتیک پای چپ، درمان درد رگ سیاتیک پای چپ با روش‌های طب سنتی، مدت زمانی که در پروسه درمان درد‌های سیاتیک پا باید طی شود و در نهایت زمانی که دردهای سیاتیک پا نیاز به جراحی دارد نیز آشنایی کاملی پیدا کردید.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید