کلینیک دکتر احمد
برترین مرکز درمان مشکلات ارتوپدی کشور

آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

زگیل‌های کف پا از جمله بیماری‌های مقاوم به درمان

زگیل بر اثر ویروس‌هایی مانند پاپیلومای انسانی یا بر اثر HPV و بیشتر در کودکان شیوع می‌یابد. می‌توان دلیل این مورد را ضعف سیستم ایمنی کودکان دانست. با این حال این عفونت در بزرگسالان نیز دیده می‌شود. زگیل یک عفونت پوستی مسری است و در صورت درمان نشدن باعث آلودگی دیگران به این عفونت می‌شود؛ بنابراین برای درمان زگیل پا کودکان باید به دکتر متخصص زگیل کف پا مراجعه کرد.

وجود زگیل در پای کودکان بر اثر عواملی مانند قرار گرفتن در محیط آلوده شایع‌تر است. در این مقاله به انواع روش‌های درمان زگیل پای کودکان اشاره می‌کنیم.

زگیل چیست؟

زگیل تشکیل شده از غده‌ای گوشتی است که بر روی بدن به ویژه دست‌ها و پاها ظاهر می‌شود. زگیل یک عفونت ویروسی است. ویروس این عفونت به اسم ویروس پاپیلوم انسانی شناخته می‌شود. این بیماری واگیردار است و بر اثر تماس با محیط یا افراد آلوده منتقل می‌شود. بیش از 100 نوع ویروس زگیل وجود دارد که هر کدام نوع و جای خاص خود را دارند.

زگیل‌ها بر روی نواحی‌ای از بدن مثل پوست، دهان، نواحی مقعد و اندام‌های جنسی به وجود می‌آیند. روش‌های مختلف پزشکی و سنتی برای درمان زگیل پا کودکان و بزرگسالان وجود دارد.

زگیل‌ها بر اساس شکل و منطقه رویش به چند دسته زیر تقسیم و نام‌گذاری شده‌اند.

  • زگیل معمولی
  • زگیل پهن
  • زگیل رشته‌ای
  • زگیل خانه‌خانه
  • زگیل تناسلی
  • زگیل پاشته

زگیل‌های ایجادشده در ناحیه پا معمولاً سخت‌تر از بقیه زگیل‌ها هستند. این توده‌ها معمولاً روی پاشنه یا کف پا ایجاد می‌شوند. زمانی که بر اثر برش یا ترک‌های پوستی ویروس زگیل وارد بدن شود شاهد زگیل خواهیم بود.

زگیل بر روی پا باعث ایجاد مزاحمت در راه رفتن طبیعی افراد می‌شود و ایستادن و دویدن را سخت می‌کند. در نتیجه برای رهایی از این مشکل بهتر است از درمان‌های خاص این مشکل آگاه شوید. همچنین در صورت مشاهده زگیل پا در کودکان باید از درمان زگیل پا کودکان استفاده کنید.

 

انواع متفاوت زگیل در کودکان

ابتلا به زگیل ممکن است در هر سن و سالی برای هر فردی اتفاق بیفتد. اما افراد در محدوده سنی 12 تا 16 سالگی بیشتر دچار این مشکل می‌شوند. حدود 70 درصد از انواع زگیل‌ها، زگیل معمولی هستند و حدود 24 درصد از دسته زگیل‌های کف پایی هستند. ویروس زگیل پا از طریق شکاف‌های ریز پوست با تماس مستقیم و غیر مستقیم سرایت می‌یابد.

با این موارد بسیاری از کودکان در محیط‌های عمومی امکان دچار شدن به این مشکل را دارند. همین مورد باعث می‌شود بسیاری از والدین دنبال انواع درمان زگیل پا در کودکان خود باشند. ما نیز به همین منظور در ادامه مقاله انواع درمان زگیل پای کودکان را به شما معرفی می‌کنیم؛ البته قبل از معرفی انواع درمان زگیل پای کودکان بهتر است با انواع مختلف زگیل‌ها در کودکان آشنا شویم تا بهترین روش درمان زگیل پا کودکان را انتخاب کنید.

زگیل در کودکان به انواع مختلفی تقسیم می‌شود از جمله:

  • زگیل‌های معمولی

این نوع زگیل دارای رنگی قهوه‌ای و خاکستری است که به صورت یک برآمدگی سفت بر روی دست‌ها، انگشت‌ها، آرنج‌ها و زانوها ظاهر می‌شود. این نوع زگیل‌ها دارای سطحی زبر و زمخت هستند. شکل این نوع زگیل شبیه به گل کلمی با دانه‌های سیاه است.

  • زگیل‌های صاف

این نوع زگیل دارای سطحی صاف و بسیار ریز و نسبت به بقیه انواع زگیل‌ها نرم‌تر است. رنگ این نوع زگیل معمولاً صورتی، قهوره‌ای کم رنگ یا زرد است. این نوع زگیل معمولاً در صورت کودکان مشاهده می‌شود؛ اما امکان انتقال به بقیه نقاط بدن نیز وجود دارد بعضی موارد به صورت خوشه‌ای نیز مشاهده می‌شوند.

  • زگیل‌های کف پا

این نوع زگیل در کف پای کودکان ظاهر می‌شود و معمولاً نسبتاً به بقیه انواع زگیل‌ها بیمار را بیشتر آزار می‌دهد؛ زیرا باعث مشکلاتی در راه رفتن می‌شود.

  • زگیل‌های فیشر

این نوع زگیل حالت نخ و رشته‌ای دارند و رنگ آنها گوشتی است و معمولاً در دهان، چشم، بینی و اطراف آن مناطق رشد می‌کند.

راهکار‌های مختلفی برای درمان زگیل پا کودکان وجود دارد که در بخش‌های دیگر مقاله به آنها اشاره می‌کنیم.

 

چرا کودکان دچار زگیل پا می‌شوند؟

بسیاری از کودکان ممکن است در دوران کودکی زگیل پا را تجربه کنند. زگیل ممکن است در هر قسمت از پا رشد کند؛ مثل زیر انگشتان، پاشنه و پنجه. تفاوت زگیل کف پا در این است که زگیل‌های کف پا از پوست برجسته نمی‌شوند و فقط پوست آن ناحیه ضخیم می‌شود. کودکان به دلیل زگیل کف پا هنگام راه رفتن و پوشیدن کفش احساس ناراحتی می‌کنند؛ البته درمان زگیل انگشت پا در کودکان و درمان زگیل پا کودکان با روش‌های پزشکی و سنتی امکان‌پذیر است.

اما چرا کودکان دچار زگیل پا می‌شوند؟ این بیماری دلایل مختلفی دارد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اولین مورد ضعف ایمنی بدن کودکان است این امر باعث می‌شود تا کودکان هر چه بیشتر با ویروس زگیل درگیر شوند.
  • مورد دوم فعالیت کودکان در محیط‌های عمومی آلوده مانند مهدکودک‌ها، پارک‌ها و کلاس‌هاست که کودکان را در معرض این ویروس قرار می‌دهد و والدین باید هر چه سریع‌تر به درمان زگیل پا کودکان اقدام کنند.
  • مورد سوم دست زدن زیاد کودکان به هر محیط و قرار دادن دست در دهان و جویدن ناخن‌ها است. همچنین زخم‌هایی که کودکان امکان دارد هنگام بازی پیدا کنند محیط مناسب برای ورود ویروس زگیل را ایجاد می‌کند.
  • مورد چهارم بعضی کودکان در محیط‌های آلوده بدون کفش راه می‌روند که امکان ایجاد زخم در پا را افزایش می‌دهد و باعث ورود ویروس زگیل به پا می‌شود.
  • مورد پنجم عدم رعایت کودکان در استفاده از وسایل شخصی خود است که امکان سرایت ویروس را افزایش می‌دهد.

 

زگیل کف پا در کودکان چگونه سرایت می‌یابد؟

زگیل‌هایی که در ناحیه کف پا رشد می‌کنند بیشتر سرایت می‌یابند. ویروس زگیل می‌تواند به صورت مستقیم با تماس فرد آلوده سرایت پیدا کند. همچنین استفاده از وسایل شخصی فرد آلوده مثل حوله، دستمال، کفش و لباس نیز امکان سرایت را افزایش می‌دهد.

مکان‌های عمومی مثل ورزشگاه‌ها، استخرها، مدرسه و محیط‌های بازی آلوده نیز ویروس زگیل را بین افراد پخش می‌کنند. زگیل کف پا به دلیل مشکلات حرکتی ناراحتی بسیاری ایجاد می‌کند که بهتر است هر چه سریع‌تر به درمان زگیل پا کودکان اقدام کنید.

 

روش‌های تخصصی درمان زگیل پا کودکان

روش‌های مختلفی برای درمان زگیل پا در کودکان وجود دارد که با مراجعه به پزشک انجام می‌شود. این درمان‌ها در صورت ایجاد مزاحمت زگیل برای فرد پیش گرفته می‌شوند؛ البته درمان زگیل پا در کودکان با روش سنتی نیز قابل انجام است اما در مواردی که این روش‌ها باعث درمان زگیل انگشت پا در کودکان نشوند روش‌های تخصصی را پیشنهاد می‌کنیم.

البته فراموش نکنید استفاده از هر روش درمانی برای زگیل پای کودکان به دلیل حساسیت سنی آنها باید به دست پزشک تعیین شود. حال به تعدادی از روش‌های تخصصی برای درمان زگیل پای کودکان می‌پردازیم. این روش‌ها فقط با تجویز پزشک ممکن است.

  • استفاده از داروهای لایه‌بردار قوی

اسید سالسیلیک یک لایه‌بردار قوی است. این لایه‌بردار یک لایه از زگیل پا را برمی‌دارد. همچنین این داروها سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با ویروس زگیل پا تحریک می‌کند. این لایه‌بردار در صورت تجویز پزشک باعث درمان زگیل کف پای کودکان نیز می‌شود.

  • داروهای فریزکننده

این روش یکی از روش‌های رایج برای درمان زگیل پا کودکان است. در این روش پزشک، نیتروژن مایع یا کربن دی اکسید را بر روی زگیل اسپری می کند یا با استفاده از گوش پاک‌کن آن ناحیه را آغشته به این مواد می‌کند. این روش گاهی با درد همراه است به همین دلیل و در صورت نیاز، پزشک، ناحیه مورد نظر را بی‌حس می‌کند. با این روش پس از چند روز شاهد خشک شدن و افتادن زگیل می‌شویم. گاهی چندین مرتبه باید این روش را تکرار کنیم تا شاهد درمان زگیل پا کودکان شد.

  • جراحی‌های سرپایی

در این روش پزشک پس از بی‌حسی با استفاده از یک سوزن الکتریکی زگیل را از بین می‌برد. از این روش برای درمان زگیل‌های کف پا  استفاده نمی‌شود زیرا امکان به جا ماندن اسکار در این روش وجود دارد. برای درمان زگیل انگشت پا کودکان می‌توان در صورت مؤثر نبودن از روش‌های دیگری استفاده کرد.

  • لیزر درمانی

برای درمان زگیل پای کودکان با این روش ابتدا به تجویز پزشک نیاز است؛ سپس می‌توان با استفاده از لیزر پالسی عروق خونی کوچک را سد کرد. با این روش قسمت‌های عفونی مرده و زگیل‌ها از بین می‌روند. البته این روش باید هر چند هفته یک بار تکرار شود و در این روش بعد از لیزر امکان باقی ماند اسکار وجود دارد.

  • چسب زگیل برای کودکان

از رایج‌ترین روش‌ها برای درمان زگیل پا کودکان استفاده از چسب زگیل است. از این چسب برای از بین بردن جوش‌های پوستی نیز استفاده می‌شود. در این روش چسب مخصوص را به مدت حدود شش روز بر روی زگیل می‌چسبانند. بعد از شش روز چسب را جدا کرده و با یک وسیله تمیز مثل سوهان ناحیه زگیل را تراش می‌دهند. این کار را پشت هم تا زمان از بین رفتن کامل زگیل انجام می‌دهند.

 

روش‌های خانگی درمان زگیل پا کودکان

استفاده از بعضی مواد طبیعی نیز برای درمان زگیل پای کودکان پیشنهاد می‌شود. البته این موارد امکان دارد در بعضی موارد تأثیر کمتری نسبت به درمان‌های تخصصی داشته باشند. استفاده از این روش‌ها بی‌خطر است؛ اما بهتر است قبل از استفاده از این روش‌ها به پزشک مراجعه کنید. در قسمت پایین چند روش طبیعی برای درمان زگیل پا کودکان را به شما معرفی می‌کنیم.

  • استفاده از آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا گیاهی است که برای بسیاری از مشکلات پوستی توصیه می‌شود. این گیاه دارای خاصیت ضد باکتری، ضد ویروس و ضد عفونی‌کنندگی است. این ویژگی‌ها مقاومت ویروس‌ها را از بین می‌برند. برای استفاده از آلوئه‌ورا ابتدا آن را تمیز بشویید؛ سپس مقداری از ژل آلوئه‌ورا را بر روی زگیل بمالید و منطقه را با باند ببندید. مدتی صبر کنید تا خشک بشود؛ سپس با آب ولرم شست‌وشو دهید.

  • استفاده از چای سبز

چای سبز محصولی مفید و برای پوست بسیار عالی است. این محصول لکه‌های پوستی را از بین می‌برد و با استفاده مداوم از آن پوستی جوان و شاداب خواهیم داشت. همچنین چای سبز زگیل‌های ایجاد شده به دست ویروس را نیز از بین می‌برد. این محصول به دلیل خاصیت ضد التهابی و پاک‌سازی‌کنندگی پوست مواد سمی را از پوست و بدن خارج می‌کند. اگر به صورت روزانه چند قطره از چای سبز را بر روی زگیل بریزید باعث کاهش آن می‌شود.

  • استفاده از شیره خارج شده از درخت انجیر

از راهکار‌هایی که درمان سریع برای زگیل هستند می‌توان به استفاده از شیره درخت انجیر اشاره کرد. در این روش یک دانه از برگ‌های درخت انجیر را جدا کرده و شیره سفید رنگ خارج شده از برگ انجیر را روی زگیل می‌ریزیم. این روش گاهی به یک بار انجام جواب است؛ اما گاهی نیز باید این کار را تا رسیدن به جواب تکرار کرد تا زگیل از بین برود.

  • استفاده از سرکه سیب و دارچین

از ترکیب سرکه سیب و دارچین ماده‌ای برای شست‌وشوی زگیل به دست می‌آید. برای استفاده از این روش مقداری از ترکیب سرکه سیب و دارچین را روی پنبه بریزید سپس با چسب ناحیه زگیل را با این پنبه پانسمان کنید. توصیه می‌کنیم روزی چند بار با این ترکیب ناحیه زگیل را شست‌وشو دهید.

  • استفاده از گوجه فرنگی

گوجه فرنگی روشی مؤثر است. برای این روش یک برش از گوجه فرنگی را بر روی ناحیه زگیل قرار دهید و با یک دستمال تمیز پانسمان کنید. برای تأثیر بیشتر سعی کنید تا یک روز گوجه را بر روی پای خود نگهدارید. همین‌طور می‌توانید هر شب قبل از خواب این کار را انجام و این روش را تا گرفتن نتیجه مورد نظر ادامه دهید.

 

سخن پایانی

در این مقاله با انواع زگیل آشنا شدید در ابتدا بیان شد که این بیماری یک بیماری ویروسی است که با تماس مستقیم با فرد بیمار سرایت می‌یابد. کودکان به دلیل ضعف سیستم ایمنی و قرارگیری در محیط‌های آلوده مانند مهد کودکان‌ها و مکیدن دست‌های آلوده و … بیشتر از دیگر افراد در معرض زگیل هستند. در ادامه مقاله به انواع روش‌های تخصصی و روش‌های خانگی درمان زگیل پا کودکان اشار شد.

استفاده از هر روش درمانی برای زگیل پای کودکان به دلیل حساسیت سنی آنها باید به دست پزشک تعیین شود. می‌توانید با مراجعه به کلینیک ما از تخصص پزشکان مجموعه در ارائه انواع روش‌های درمانی روز دنیا برای درمان زگیل پای کودکان استفاده کنید.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید