کلینیک دکتر احمد
برترین مرکز درمان مشکلات ارتوپدی کشور

آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

درد لگن؛ نشان دهنده شکستگی احتمالی استخوان و کشیدگی ماهیچه‌های لگن، کیست تخمدان، پارگی رباط و تاندون

لگن بزرگترین مفصل بدن است که مسئولیت انتقال وزن از بالاتنه بدن انسان را به پاهای آن به عهده دارد. لگن همینطور مسئولیت و مدیریت خیلی از حرکات بدن را مانند نشستن، بلند شدن و دویدن و دوزانو نشستن را هم برعهده دارد. درد لگن می‌تواند به دلایل گوناگونی چون بزرگ شدن رحم، کیست‌های تخمدانی، آسیب دیدگی و شکستگی استخوان‌های لگن، پارگی و آسیب رباط و تاندون و غیره بروز کند.

درد لگن

آیا درد لگن در بارداری خطرناک است؟

درد لگنی به چه دردهایی گفته می شود؟ محل درد می تواند دیواره جلویی شکم، کف لگن يا کمر باشد. اما معمولا به دردهای پایین شکم تا کشاله ران دردهای لگنی می گویند.

شدت این درد به قدری زیاد است که باعث اختلال عملکرد شخصی شده و انجام درمان های طبی يا جراحی را ضروری می سازد. بهتر است برای درد لگن و درمان آن به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید. در ادامه برایتان شرح می‌دهیم که برای درد لگن به چه دکتری مراجعه کنیم.

دردهای مزمن لگنی، به دردی اطلاق می شود که 6  ماه يا بیشتر به طول می انجامد و با دوران قاعدگی ارتباطی ندارد.

درد لگن به چند صورت تقسیم می شود:۱.درد حاد که کمتر از ۱۲ هفته از شروع آن می گذرد.

۲. درد مزمن که بیش از ۱۲ هفته از بروز آن می گذرد.

۳. دردهای عودکننده که به صورت تکراری در بازه های زمانی متفاوت عود ظاهر می شوند.

یکی از رایج ترین درد ها در دوران حاملگی درد لگن است. که بی خطر می باشد. با این وجود باید آنرا جدی گرفته و با پزشک در رابطه با آن مشورت کرد. درد لگن علل متفاوتی دارد ،از فشار ناشی از وزن کودک گرفته تا شل شدن مفاصل لگن، و یا وجود کیست در تخمدان .

اگر شما هم جزو کسانی هستید که از درد لگن در دوران بارداری رنج می برید و به دنبال فهمیدن علت آن هستید، به این نکات توجه کنید. عواملی که موجب درد لگن در دوران بارداری می شوند:

۱. افزایش سایز رحم:گسترش رحم در زنان در سه ماهه اول بارداری یکی از دلایل درد لگن است. ازجمله یکی از شایعترین مشکلات این دوران می توان به سقط جنین اشاره کرد.

۲. وجود کیست در تخمدان:کسانی که سابقه کیست در تخمدان دارند ویا در دوران بارداری به آن دچار می شوند،نیز به علت وارد شدن فشار به لگن،احساس درد در لگن می کنند. و از مشکلات دیگر آن می توان به پیچ خوردگی تخمدان که نادر است اشاره کرد.

۳.درد در رباط یا لیگامان گرد: این رباط که از بالا به پایین رحم کشیده شده،فشار زیادی را تجربه می کند. زیرا کودک در سه ماه دوم بارداری،بطور قابل توجهی بزرگ می شود. و این کشش رباط باعث ایجاد درد ناخوشایندی می شود. در ماه های آخر بارداری رایجترین مشکلات که باعث درد لگن می شود یکی زایمان زودرس و دومی جدا شدن جفت است.

۴. شل شدن مفاصل لگن:دلیل دیگر درد لگن در دوران بارداری،شل شدن یا جدا شدن مفاصل لگن در اواخر بارداری است. همانطور که پیشتر گفتیم:درد لگن به عنوان یکی از عارضه های ناخوشایند و معمول در دوران بارداری،همواره تعداد زیادی از مادران باردار را آزار می دهد.

خوشبختانه برای تضعیف این درد،روش های زیادی از جمله، فیزیوتراپی، ماساژ درمانی وجود دارد. که پزشک با توجه به شرایط شما ممکن است یکی از آنها را پیشنهاد کند.  به طور کلی اگر درد لگن در بارداری با علائمی همچون تب و خونریزی همراه باشد بسیار برای مادر باردار خطرناک بوده و هر چه سریعتر باید به پزشک مراجعه کند.

درد لگن و زیر شکم نشانه چیست؟

درد ناحیه لگن و زیر شکم می تواند علت های متعددی داشته باشد. که شامل :۱. درد های مربوط به دستگاه تناسلی باشد. مانند:

احتقان لگن: یعنی پرخونی و اتساع شبکه های وریدی رحمی و تخمدانی است. یا افزایش میانگین قطر وریدی تخمدان . علت آن ،فشردگی ورید کلیوی چپ و علامت آن:درد دو طرفه پشت و قسمت تحتانی شکم،تشدید در صورت ایستادن طولانی و خستگی مزمن و علائم روده تحریک پذیر می باشد.

درد همزمان با تخمک گذاری تا پایان قاعدگی می باشد. ،رحم بزرگ و حجیم است،تخمدان های بزرگ و حاوی کیست های متعدد است. حساسیت رحم ،بافت های پارامتری و رباط های رحمی خاجی است. برای درمان می توان از پروژسترون يا  مدروکسی پروژسترون استات استفاده کرد.

چسبندگی ها: اولین علامتی که ممکن است باعث درد لگنی شود،چسبندگی ها هستند. که اغلب کسانی که سابقه جراحی قبلی داشته اند ،یا آسیب اعصاب دیواره شکم، اعصاب ایلی ایلیوهیپو گاستریت و یلیو اینگوئینال است . برای تشخیص می توان از لاپاراسکوپی استفاده کرد

سندرم بقایای تخمدان: یعنی باقی ماندن بافت قشری تخمدان به دنبال  دیسکسیون  دشوار است ،که باعث گیر افتادن  بافت در چسبندگی ها و ایجاد کیست های دردناک می شوند. عامل خطر آن این است که ، در روش لاپاراسکوپی ،ممکن است بقایا باقی بماند.

سندرم تخمدان باقی مانده: یعنی چسبندگی های به دنبال باقی گذاشتن تخمدان ها، بعد از هیسترکتومی. از علائم آن می توان به: درد سیکلیک جانبی لگن همراه با تخمک گذاری و مرحله لوتئال ،دردتیز، خنجری، مداوم و مبهم و غیر منتشر ،گاهی با شکایت های گوارشی یا ادراری تناسلی نیز باشد.

۲. یکی دیگر از علل درد های لگن،ممکن است علل گوارشی  باشد. که از رایجترین آن می توان به  lBs اشاره کرد.

Ibsیعنی بیماری التهابی روده ها یا سندرم روده تحریک پذیر: علامت اصلی آن،می توان درد شکم ،اسهال و یبوست، اتساع شکم، نفخ، درد قبل از دفع مدفوع، کاهش درد پس از دفع مدفوع.

معیار تشخیصی‌ آن: درد راجعه شکم ۳ روز در ماه به مدت ۳ ماه است. و دو ویژگی باید داشته باشد. که یکی تسکین درد با دفع و شروع درد یا تغییرات اجابت مزاج و شروع درد با تغییر شکل یا ظاهر مدفوع در معاینه .

برای درمان از عوامل ضد اسپاسم،ملین ها برای تسکین علامتی ،داروهای ضد افسردگی برای کاهش درد داده می شود.

۳. دسته بعدی علل درد های لگنی: علل اورولوژی هستند که شامل سندرم آورترین یا پیشابراه:که به مجموعه ای از علائم مانند تکرر ادرار ،حساس فوریت دفع ادرار است. از علت های آن می توان به عفونت بالینی ،انسداد پیشابراه،عوامل روانی و آلرژیک اشاره کرد.

برای تشخیص می توان از uti یا نمونه ادراری  تمیز رد کرد. یا بررسی سیتولوژی ادرار و برای درمان از دارسی سیلین یا اریترومایسین استفاده کرد. و یا از استروژن موضعی در زنان یائسه و از درمان فیزیکی ،درمان شناختی-رفتاری نیز استفاده کرد.

ودومین علت اورولوژی : سندرم مثانه دردناک است که اغلب در سنین ۴۰ تا ۶۰ سالگی دیده می شود. بیمار درد پر شدن مثانه همراه با علائم دیگر مانند تکرر ادرار در غیاب عفونت یا سایر پاتولوژی ها را دارد. از علائم آن:به درد شدید و ناتوان کننده ،تکرر ادرار،شب ادراری  حساسیت عضلات کف لگن می توان اشاره کرد. برای درمان از تعدیل های رفتاری آموزش مثانه و اداره استرس،درمان شناختی-رفتاری، محدود کردن غذاهای اسیدی، ادویه دارو درمان فیزیکی عضلات کف لگن

۴. دسته آخرکه ممکن است باعث دردهای لگنی شوند:علل نورولوژیک هستند که شامل:  به دام افتادن عصب ، سندرم کمر درد، فیبرومیالژی،  درد میوفاسیال است.

درد لگن در خانم ها بیشتر از آقایان به چشم می خورد. دلایل زیادی وجود دارد که باعث ایجاد درد،در ناحیه لگن خاصره می شود. از جمله:

۱. عفونت دستگاه ادراری یکی از علت های است که از مثانه تا مجاری ادراری را درگیر می کند. و علائم آن فشار به قسمت لگن به هنگام ادرار و تکرر ادراری می تواند باشد.

۲. فتق کشاله ران:

یکی از علت های درد در ناحیه لگن درد کشاله ران است. اکثر زنان باردار به علت فشار بر دیواره رحمی ،بیشتر از زنان دیگر به فتق دچار می شوند.

۳. شکستگی لگن:

در افراد مسن بیشتر دیده می شود. افراد مسن استخوان هایشان ضعیف می شود و ممکن است با وارد شدن فشار و افتادن این آسیب بوجود بیاید. و از درد لگن رنج ببرند.

۴. کشیدگی عضله با تاندون:

هنگامی که فعالیت تکراری انجام می دهید به منظور اینکه از حرکت مفصل ،حمایت شود ؛فشار به عضلات ران و تاندون وارد می شودو داشتن فعالیت زیاد،این ساختار ؛ملتهب می شودو درد لگن ایجاد می شود.

۵. التهاب کیسه مفصلی :کیسه های کوچک پر از مایعی هستند که در برابر فعالیت های مکرر باعث آسیب رسیدن به مفصل لگن می شوند، محافظت می کنند. که با التهاب کیسه مفصلی درد لگن ایجاد می شود.

۶. سنگ های ادراری:

از علت های شایع دیگر ،سنگ های ادراری هستندکه ممکن است مواد معدنی و املاح ،مثل کلسیم در ادرار انیاشته شده و تشکیل سنگ ادراری شود،زمانی که بدن برای دفع آن تلاش می کند،علائمی مثل؛درد لگن ایجاد می شود.

۷. استئونکروز (مرگ استخوان):

هنگامی که خون به استخوان نمی رسد باعث می شود،بافت استخوان ها از بین برود و به سایر استخوان ها نیز ،آسیب وارد کند. و همین امر باعث لگن درد می شود.

۸. آپاندیسیت (التهاب آپاندیس):

که این عارضه ،بر اثر ورم دردناک زائده آپاندیس ،بوجود می آید. و که معمولا ،باعث درد شدید در ناحیه پایین و سمت راست شکم و درد لگن می شود.

۹. یبوست یا اسپاسم روده ای :

این عارضه در اثر تغییر رژیم غذایی ،داروهای مصرفی،بیماری سندرم روده تحریک پذیر و در مواردی نادر ،به خاطر انسداد روده ایجاد می شود.

۱۰ . سندرم روده تحریک پذیر :

که بسیار شایع  و دراز مدت است . که مربوط به دستگاه هاضمه است. که می توان بر اثر گرفتگی معده،لگن،نفخ و اسهال و یبوست ایجاد شود.

۱۱ .آرتروز مفصلی یا استئوآرتریت:

شایعترین علت درد لگن،در افراد بالای ۵۰ سال است که بر اثر بالا رفتن سن،از بین رفتن تدریجی غضروف مفاصل ایجاد می شود. با از بین رفتن این غضروف ،سر استخوان های لگن به هم ساییده می شود و درد و التهاب ایجاد می کند.

درد ناشی از آرتروز لگن ،ممکن است به پاها منتقل شود و دامنه حرکتی را محدود کند. افراد مبتلا به آرتروز لگن علاوه بر خشکی مفاصل،ممکن است هنگام حرکت صدای کلیک مانندی در ناحیه لگن بشنوند. درد ناشی از آرتروز ،معمولا بعد از مدتی بی تحرکی شدت پیدا می کند.

و با شروع و حرکت، آرام می شود اما با افزایش فعالیت مجدد بر می گردد . از دیگر انواع آرتروز مانند، آرتروز روماتیسم با بیماری لگنی در ارتباط است ؛و باعث درد لگن می شود.

۱۲.فعالیت های سنگین ورزشی:  ورزش های سنگین ،مانند فوتبال و دو ،در صورتدعدم برخورداری از آمادگی جسمانی ،می تواند باعث بروز درد در ناحیه لگنی شود. تغییر در تمرینات همیشگی و شروع فعالیت های ورزشی جدید نیز می تواند،فرد را مستعد آسیب درد لگن کند. درد لگن به دنبال ورزش بر اثر عوامل مختلفی ممکن است رخ دهد.

۱۳. بارداری: در دوران بارداری میزان ترشح هورمواین تغییر لیگمان ها را شل می کند،تا مادر را برای زایمان آماده کند. بزرگ شدن شکم و شل شدن لیگمان ها ،احتمال بروز درد لگن را افزایش می دهد. پارگی و یا نیم پارگی غضروف از مفصل لگت،از عوامل ایجاد درد لگن در خانم های باردار است.

در این دوران ،اعصاب محیطی نیز ممکن است ملتهب شود و درد لگن ایجاد کند. یکی از عصب پوستی جانبی ران است . علاوه بر بارداری ،این عصب می تواند بر اثر پوشیدن لباس های تنگ و دیابت ،تحریک شود. و درد لگن را ایجاد کند. علاوه بر این علت ها ،عوامل جانبی دیگری نیز هستند که منجر به درد لگن می شوند.

۱۴. سیستماتیک داسی شکل:

بعضی از بیماری های سیستم داسی شکل که می تواند در بروز درد های لگنی تاثیر بگذارد . این بیماری در فاز بحرانی خود، باعث تورم مفاصل بدن ؛از جمله مفصل لگن شود.

۱۵. مورد بعدی عفونت است. بیماری عفونی ،ویروسی،باکتریایی مانند ،بیماری عفونی ناشی از مسمومیت غذایی ،می تواند در بروز درد لگن و التهاب آن نقش داشته باشد.

۱۶. چاقی و اضافه وزن :چاقی با اعمال فشار مضاعف می تواند بر مفاصل بدن،احتمال بروز آرتروز در نقاط مختلف بدن از جمله مفصل لگن را افزایش دهد.

۱۷. سرطان استخوان:سرطان استخوان با منشا استخوانی که از ارگان های دیگر ،به استخوان، دست انداز کردن،می تواند بت درد شدید همراه باشد. این درد معمولا ربطی به فعالیت ندارد. و با استراحت خوب نمی شود . اینکه درد در کدام قسمت باشد و چگونه انتشار یابد به محل درگیری سرطان ربط دارد.

۱۸ . درد پا با منشا خارج از لگن :درد در ساختارهای خارجی لگن مانند ،زانو ،کمر می تواند به لگن نیز انتشار یابد.نی دچار تغییر می شود.

درد لگن و کمر

مشکلات ستون فقرات و مهره های کمر،بیماری هاو التهاب های مفصل ران و همچنین اسپاسم ها و کشیده شدن عضلات و لیگامان ها در ناحیه لگن و کمر یکی از شایعترین علل ،این دردها محسوب می شود.

ولی عفونت های سیستم ادراری و برخی از سرطان ها و تومورها هم ممکن است درد لگن و کمر خودشان را نشان دهند. بنابراین در صورتی که دردلگن و کمرمزمن دارید،که به درمان های معمولی جواب نداده ،لازم است در اولین فرصت به یک ارتوپد با تجربه مراجعه کنید.

شایع ترین علل دردهای کمر و لگن

اگر شما در ناحیه کمر خود احساس درد می کنید و این درد فقط به ناحیه کمر مربوط می شود و به جاهای دیگر منتشر نشده و تیر نمی کشد ،به احتمال زیاد درد فقط مربوط به مشکلات سیستم عضلانی اسکلتی همان ناحیه است.

به طور مثال افرادی که فعالیت زیادی داشته و یا جسم سنگینی را بلند کرده اند،ممکن است به دلیل مشکلاتی مانند اسپاسم های عضلانی، دچار دردهای این ناحیه شوند. از علل درد لگن وکمر ،می توان به آرتروز و مشکلات تنگی کانال نخاعی اشاره کرد. که در افراد میانسال و مسن بسیار شایع است.

پارگی دیسک و فتق دبسک و بیرون زدگی دیسک ،از عللی است که در افراد جوان شایعتر است. در نظر داشته باشید که فشار وارده توسط دیسک پاره شده،بر روی رشته های عصبی معمول ،با دردی تیر کشنده به سمت لگن و پایین تنه همراهی داشته ،و به همراه آن شما گزگز و مورمور را نیز تجربه می کنید.

بعلاوه افرادی که دچار تنگی کانال نخاعی هستند ،معمولا هنگام راه رفتن دچار درد کمر می شوند. از علل دیگری که می توانند سبب دردلگن و کمرشوند ،می توان به عفونت ها و یا تومور هایی که در ناحیه ی ستون فقرات کمری وجود دارند اشاره کرد.

فراموش نکنید که تومور های موجود در اعضای داخل لگن مانند ،تومورهای تخمدان و دهانه رحم در زنان در مراحل پیشرفته،می توانند با درد های مزمن کمر و لگن همراهی داشته باشند.

لازم به ذکر است که اگر شما هم در لگن و کمر خود احساس درد دارید ،که به درمان های معمولی مانند ،استراحت و مصرف مکمل های معمولی پاسخ نداده است،و تشدید شده و یا حتی علائمی مانند ،خونریزی های واژینال و یا ناتوانی در حرکت دادن پاها را به همراه دارد و یا شما به همراه این درد ، دچار کاهش وزن غیر قابل توجیه و ضعف شدید شده اید ،بهتر است از درمان های خودسرانه پرهیز کنید و در اولین فرصت به پزشک متخصص و کلینیک ارتوپد مجهز مراجعه کرده ،تا تشخیص دقیق برای اختلال شما ،صورت گرفته و از عوارض آن پیشگیری شود.

علت درد لگن تا مچ پا نشانه چیست؟

یکی از دردهایی که از لگن تا مچ پا را درگیر می کند،سیاتیک است. عصب سیاتیک ،بزرگترین عصب انسان است که از قسمت تحتانی ریشه های عصبی و کمری ما منشا می گیرد. و از پشت لگن و پشت استخوان ران ما بیرون آمده و در نهایت در بالای زانوها به ریشه های عصبی، به اعصاب مختلف تقسیم می شود. بعضی از عوامل باعث تحت فشار قرار دادن این اعصاب سیاتیک می شوند.

و هر عاملی که منجر به تحت فشار قرار دادن این اعصاب سیاتیک شود ،می تواند باعث درد،گزگز و بی حسی در قسمت های مختلف پای ما شود. این درد مانند یک درد خنجری،و تیر کشنده در ناحیه کمر و ران ما شروع شده و به زانو ،ساق پای ما ادامه انتشار  پیدا کرده و آن را در قسمت خارجی پا ،کنار انگشت کوچک ،حس می کنیم.  درد لگن تا مچ پا نشانه چیست، علت آن عصب هایی که از این اعصاب سیاتیک منشا گرفته اند .

و در اخر

مشکلات ستون فقرات کمر،بیماری ها و التهاب های مفصل ران و همچنین اسپاسم ها ،کشیده شدن عضلات و لیگمان ها در ناحیه کمر و لگن ؛از شایعترین علل درد لگن محسوب می شود.

لازم به ذکر است که اگر احساس درد لگن دارید و با استراحت و مصرف مسکن های معمولی از بین نمی رود و شدت می یابد و یا حتی ناتوانی در حرکت پاها،خونریزی های واژینال به همراه دارد ،در اولین فرصت به متخصص مربوطه مراجعه کرده تا تشخیص دقیق صورت بگیرد.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید