کلینیک دکتر احمد
برترین مرکز درمان مشکلات ارتوپدی کشور

آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

درمان گیاهی زگیل کف پا؛ درمان اولیه و غیرتهاجمی برای کنترل گسترش زگیل به سایر نواحی پا

انسان از گذشته دور با بیماری های پوستی از جمله زگیل ها درگیر بوده است. زگیل از بیماری های شایع پوستی میباشد و میتواند در نواحی گوناگون از بدن مانند صورت، دست، پا و… نمایان شود.

برای درمان سریع زگیل زیر پا و درمان خانگی زگیل یکی از راه های پیش روی هر فرد درمان گیاهی زگیل کف پا است. به منظور اثر منفی برخی داروهای گیاهی روی زنان باردار، مبتلایان به دیابت و بیماران عروقی حتما باید در خصوص مصرف و عدم مصرف این داروها و دوز دریافتی خود با دکتر متخصص زگیل کف پا مشورت کنید.

روش خوابیدن برای درمان سیاتیک

اهمیت مشورت با پزشک در درمان گیاهی زگیل کف پا

از نظر علم پزشکی زگیل ها نوعی ویروس هستند. پس زگیل ها میتوانند مسری باشند و از فردی به فرد دیگر منتقل شوند. باید توجه داشته باشید که زگیل کف پا خطرناک است؛ و به سبب مشکلات متعددی که برای افراد درست میکند به روش درمان آن باید توجه کرد.

همچنین توصیه میشود که قبل از استفاده از هر نوع دارویی حتی داروی گیاهی برای زگیل پا، مشورت های لازم با پزشک متخصص انجام گردد؛ چون برخی از این داروها در گروهی از افراد، بخصوص خانم های باردار، کودکان و افراد مبتلا به دیابت و بیماری های عروقی میتواند عوارض غیر قابل جبرانی در بر داشته باشد

زگیل چیست و چرا زگیل کف پا خطرناک است؟

زگیل از شایع ترین بیماری های پوستی به شمار میرود که میتواند افراد را درگیر نماید. زگیل در اثر ویروس پاپیلوم انسانی یا HPV به وجود میاید. پس زگیل ها میتوانند از فردی به فرد دیگر منتقل شوند. لمس و تماس زگیل، میتواند آن را به نقاط دیگر بدن خود فرد و یا دیگران منتقل کند.

زگیل ها یک سطح خشن پوستی ایجاد میکنند. زگیل ها میتوانند بیشتر بر روی دست و پا مشاهده میشوند. در بین زگیل های پا هم، زگیل زیر پا شایع ترین است.

در ادامه به اینکه آیا زگیل کف پا خطرناک است یا خیر هم اشاره خواهیم کرد اما به طور کلی میتوان گفت که زگیل کف پا خطرناک است. زگیل بیشتر در کودکان دیده میشود اما بزرگسالان هم با آن درگیر میشوند.

برای درمان زگیل و البته زگیل زیر پا میتوان از روش های درمان خانگی زگیل، درمان سریع زگیل با کمک دارو ها و غیره، درمان گیاهی زگیل کف پا و… هم استفاده نمود. در مواردی رشد مجدد زگیل بعد از درمان کردن آن هم مشاهده میشود؛ در اینچنین مواردی باید به پزشک متخصص مراجعه کنید و راهنمایی‌های مورد نیاز را دریافت نمایید. حال در ادامه به این سوال مهم که آیا زگیل کف پا خطرناک است یا خیر پاسخ خواهیم داد.

زگیل زیر پا طبیعتا هنگام راه رفتن آزار دهنده خواهد بود. از همین رو میتوان گفت که زگیل کف پا خطرناک است و باید آن را درمان نمود؛ زیرا میتواند مشکلاتی در عملکرد طبیعی انسان ایجاد کند. زگیل زیر پا راه رفتن عادی را مختل میکند. همچنین تغییراتی که به سبب زگیل کف پا در تحرکات فرد ایجاد میشود موجب اختلال در ایستادن و دویدن هم میشود. همچنین میتوان به عوارض مفصلی و عضله ای هم اشاره کرد.

از دیگر مواردی که به عنوان دلیلی برای اینکه زگیل کف پا خطرناک است میتوان خاطر نشان کرد این است که این زگیل میتواند به صورت مداوم گسترش یابد؛ حتی دیده شده که بار ها این زگیل ها پس از درمان هم دوباره در پوست رشد کرده‌اند. پس متوجه شدیم که زگیل زیر پا خطرناک است اما طبیعتا در صورتی که زگیل زیر پا را درمان کنیم دیگر خطری نخواهد داشت.

به این نکته هم توجه داشته باشید افرادی که خودسرانه و بدون مراجعه به پزشک متخصص برای ضایعه کف پا، تشخیص زگیل کف پا میدهند، میتوانند دچار اشتباه شده باشند؛ به سبب همین تشخیص اشتباه و خودسرانه و انجام درمان های اشتباه ممکن است فرد با عفونت های جدی در محدوده‌ی محل ضایعه و عارضه های بسیار شدیدی مواجه شود.

در گروهی از افراد مخصوصا خانم های باردار، کودکان و افراد مبتلا به دیابت و بیماری های عروقی، ترمیم زخم ها دیر تر رخ میدهد. این دسته از افراد در مواجهه با هر ضایعه ای در کف پا حتما باید به پزشک متخصص مراجعه نمایند تا زگیل زیر پا از سایر ضایعه های پوستی تشخیص داده شود.

پس از تشخیص درست نوع ضایعه و آغاز فرایند درمانی صحیح توسط پزشک، میتوان از دارو ها و درمان گیاهی زگیل کف با صلاحدید پزشک متخصص استفاده نمود.

دلیل این تاکید بر نظارت پزشک متخصص بر فرایند درمان این است که بسیاری از دارو‌ها حتی از نوع گیاهی باعث از بین رفتن لایه های پوست و ایجاد زخم‌های عمیق و جدی میشود. پس بازهم بیشتر به اینکه زگیل زیر پا خطرناک است پی میبریم. همین زخم های عمیق پوستی در افراد مبتلا به دیابت میتواند منجر به عفونت های شدید شده که حتی میتوانند تا مرز استخوان پیشروی داشته باشند.

همین زخم عفونی شده ممکن است منجر به قطع پای بیمار شود. پس برای طی کردن فرایند درمان و مصرف دارو حتی از نوع گیاهی علاوه بر افراد مبتلا به دیابت، در بانوان باردار و کودکان هم بهتر است به پزشک متخصص مراجعه شود.

درمان گیاهی زگیل کف پا

در این نوشته، از آنجایی که تمرکز ویژه ما بر روی درمان گیاهی زگیل کف پا است در ادامه مطالب در مورد این مبحث اطلاعات کاملی را خدمت شما عزیزان ارائه خواهیم کرد. اما در همین بخش به اختصار روش های متنوع درمان زگیل زیر پا را هم در حد اشاره اسامی خواهیم داشت.

برای درمان زگیل زیر پا از روش های متنوعی اعم از 1. درمان های موضعی 2. فریز کردن زگیل زیر پا (کرایوتراپی) 3. لایه برداری شیمیایی 4. لیزر 5. جراحی زگیل کف پا 6. درمان سریع زگیل با کمک دارو ها 7. درمان گیاهی زگیل کف پا 8. ایمونوتراپی زگیل میتوان استفاده نمود.

همانطور که در مورد اینکه زگیل زیر پا خطرناک است مطالبی را بالا تر ارائه کردیم، به همین سبب بهتر است برای درمان آن از روش هایی که پزشک توصیه میکند استفاده نمایید.

روش هایی مانند جراحی و لیزر و برخی روش های درمان خانگی زگیل (بسته به شرایط زگیل) و… در دسته درمان سریع زگیل قرار میگیرند. همانطور که اشاره کردیم زگیل زیر پا خطرناک است و این میتواند برای تمام زگیل ها صادق باشد؛ چون برخی زگیل ها توانایی نشر بالایی دارند.

پس در مواردی با صلاحدید پزشک باید از روش های درمان سریع زگیل برای درمان آنها استفاده نمود. میتوان گفت که درمان گیاهی زگیل کف پا در دسته درمان خانگی زگیل قرار میگیرد. برخی از این روش های درمان خانگی زگیل هم از روش های درمان سریع زگیل به حساب میایند.

با بهره گیری از انواع گیاه ها میتوان یکسری درمان گیاهی برای زگیل پا به دست آورد. برخی از آنها اثرگذاری سریعی دارند و از همین رو میتوان آنها را در دسته درمان سریع زگیل قرار داد. برخی هم نیازمند استمرار در استفاده هستند. البته به صورت کلی هر چه در انجام روش های درمان‌های گیاهی برای زگیل زیر پا و استفاده از داروی گیاهی برای زگیل پا استمرار داشته باشید، نتیجه سریع و بهتری دریافت خواهید کرد.

در ادامه به تعدادی از گیاهانی که به منظور درمان گیاهی زگیل پا و درمان سریع زگیل مورد استفاده قرار میگیرند اشاره میکنیم.

انواع درمان گیاهی زگیل کف پا

  • عسل

یکی از اولین و مهم ترین مواردی که برای درمان‌های گیاهی برای زگیل زیر پا و همچنین درمان خانگی زگیل میتوان از آن نام برد، عسل است. عسل خواص زیادی برای سلامتی بدن دارد. از جمله میتوان به خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی آن اشاره کرد.

همین خواص باعث شده عسل در فهرست روش های درمان گیاهی زگیل کف پا و درمان سریع زگیل قرار بگیرد. برای استفاده از عسل باید سطح زگیل را کاملا با عسل بپوشانید. پس از چند ساعت میتوانید پانسمان را تعویض کنید. این کار را مستمر تا جایی که به طور کامل زگیل از بین برود انجام دهید.

  • ریحان

گیاه بعدی که در روش های درمان‌های گیاهی برای زگیل زیر پا میتوان از آن نام برد، ریحان است. ریحان از مواردی است که میتوان آن را در دسته درمان خانگی زگیل هم قرار داد. ریحان دارای خاصیت ضد ویروسی میباشد. پس برای از بین بردن زگیل میتواند مفید باشد.

برای استفاده ابتدا آن را خرد کرده و بعد بکوبید تا له شود. سپس ریحان له را شده بر روی زگیل قرار داده و پانسمان نمایید. انجام مداوم این کار باعث مشاهده نتیجه مطلوب و درمان سریع زگیل زیر پا خواهد شد.

  • آلوئه ورا

استفاده از آلوئه ورا هم میتواند در دسته درمان گیاهی زگیل کف پا قرار بگیرد. با توجه به اینکه امروزه به دست آوردن این گیاه سهل شده است پس تا حدودی این مورد را هم میتوان در دسته درمان خانگی زگیل قرار داد.

این گیاه با توجه به خواص ضد التهابی و ضد عفونی کنندگی که دارد میتواند برای از بین بردن زگیل با روش های درمان‌های گیاهی برای زگیل زیر پا مورد استفاده قرار بگیرد. برای استفاده باید ژل آن را استخراج کرده و روی سطح زگیل قرار دهید. انجام این کار به صورت دو بار در روز میتواند اثر بخشی آن را افزایش دهد.

  • زیتون

در فهرست درمان گیاهی زگیل کف پا مورد بعدی که به آن اشاره میشود زیتون است. روغن زیتون برای مقابله با بیماری های پوستی بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. روغن زیتون با نفوذ به داخل پوست و با توجه به خاصیت ضد ویروسی از رشد ویروس‌ها جلوگیری مینماید.

همینطور میتوان به صورت خوراکی مصرف نمود که سبب تقویت ایمنی بدن میشود. یکسری کپسول های حاوی عصاره برگ زیتون هم وجود دارند که برای مصرف آنها باید با پزشک متخصص مشورت شود.

  • سیاه دانه

گیاه دیگری که از آن به عنوان درمان‌های گیاهی برای زگیل زیر پا میتوان استفاده کرد سیاه دانه میباشد. در مورد خواص سیاه دانه در کتاب قانون ابن سینا آمده است که “روغن سیاه دانه زگیل ها و خال ها را زدوده و در درمان لکه های سفید و پیسی موثر است” . برای استفاده از سیاه دانه باید روغن آن را روی محل زگیل قرار داده و پانسمان نمود.

  • جوجوبا

جوجوبا یک راهکار گیاهی و طبیعی برای درمان گیاهی زگیل کف پا میباشد. برخی مطالعات نشان داده‌اند که جوجوبا دارای خواص ضد التهابی و آنتی‌باکتریال است. برای استفاده از جوجوبا به عنوان روش درمانی زگیل زیر پا، شما می‌توانید کمی روغن جوجوبا را روی زگیل زیر پا بمالید و ماساژ دهید تا به خوبی جذب شود.

  • برگ بید مجنون

برگ بید مجنون یک گیاه دارویی است که در درمان خانگی زگیل زیر پا مؤثر است. شامل ترکیباتی مانند آلکالوئیدها و فلاونوئیدها است که خواص ضد التهابی، ضدعفونی کننده و تسکین دهنده درد را دارند.

همچنین، برگ بید مجنون به دلیل داشتن ترکیباتی مانند تانن‌ها و فنول‌ها می‌تواند به بهبود سلامت پوست و تسکین خارش و درد کمک کند. برگ بید مجنون برای درمان سریع زگیل زیر پا به صورت داخلی و خارجی مصرف میشود.

میتوان آن را بجوشانید و هر روز یک لیوان از آن را میل کنید. می‌توان برگ بید مجنون را با آب جوش مخلوط کرده و بر روی ناحیه زگیل زیر پا استفاده کرد. همچنین می‌توان روغن آن را استفاده کرد.

  • آویشن

دیگر موردی که در فهرست گیاهان برای درمان گیاهی زگیل کف پا قرار میگیرد گیاه آویشن است. از جمله خواص آویشن آنتی اکسیدانی، ضد قارچی، ضد باکتری و ضد التهابی میباشد. این خواص برای از بین بردن زگیل ها موثر هستند.

آویشن قابلیت افزایش توان آنتی بیوتیک بدن را دارا است که با این کار میتواند منجر به نابودی باکتری های داخل و خارج بدن شود. میتوان از روغن آویشن به منظور زدودن توده زگیل استفاده نمود.

  • زنجبیل

زنجبیل در درمان‌های گیاهی برای زگیل زیر پا بسیار مؤثر است. این گیاه دارای خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی، ضد قارچی و تسکین دهنده درد است. میتوان از روغن زنجبیل برای ماساژ کف پا استفاده کرد. عصاره زنجبیل میتواند برای پوست و کف پای آسیب دیده خواص مرطوب کننده و آرامبخشی داشته باشد.

  • نارگیل

از دیگر موارد درمان گیاهی زگیل کف پا میتوان به روغن نارگیل اشاره داشت. این روغن برای درمان خانگی زگیل‌ دست، پا و… کمک میکند. اسید های چربی که در روغن نارگیل وجود دارند اثرات ضد میکروبی داشته که همین موضوع سبب میشود در صورت استفاده مداوم از آن نتیجه مطلوبی برای از بین بردن زگیل مشاهده کرد.

  • نعناع

اسانس نعناع با خواص ضد قارچی و ضد عفونی‌ کننده، میتواند به عنوان درمان گیاهی زگیل کف پا مورد استفاده قرار گیرد. میتوانید چند قطره اسانس نعناع را در یک لیوان آب گرم حل کرده و پاهای خود را در آن قرار دهید.

  • سرکه سیب

سرکه سیب هم با توجه به خواص گوناگونی که دارد در زمینه درمان خانگی زگیل و درمان‌های گیاهی برای زگیل زیر پا مفید است. هم میتوان با مصرف خوراکی اثرگذاری آن را دید و هم میتوان با آغشتن پنبه ای به سرکه سیب و قرار دادن آن بر روی زگیل نتیجه آن را مشاهده کرد.

  • سبزیجات

نکته آخری که در قسمت درمان‌های گیاهی برای زگیل کف پا میتوان به آن اشاره نمود مصرف سبزیجات است. برای نمونه میتوان از کلم، کلم بروکلی، گل کلم و… نام برد که دارای ماده ایندول-۳-کاربینول (I3C) میباشند که در مقابله با سلول های آلوده به HPV بسیار نقش مهمی دارد.

درمان خانگی زگیل و درمان سریع زگیل

اشاره داشتیم که درمان خانگی زگیل هم یکی از روش های درمان زگیل بود. گفتیم درمان گیاهی زگیل کف پا و درمان خانگی زگیل به نوعی با هم مرتبط‌اند. از طرفی با توجه به شرایط بیمار برخی از این روش های درمانی در دسته درمان سریع زگیل قرار میگیرند.

در روش درمان خانگی زگیل باید توجه ویژه داشته باشیم که روش انتخابی ما منجر به پیامد های بد تر نشود. پس حتی برای استفاده از روش درمان خانگی زگیل هم قبل از آن بهتر است یک مشاوره‌ای با پزشک داشته باشیم. در ادامه مختصرا به برخی روش های درمان خانگی و درمان سریع زگیل که سوای درمان گیاهی زگیل کف پا هستند خواهیم پرداخت.

یکی از مواردی که در دسته روش‌های درمان خانگی زگیل میتوان به آن اشاره کرد اصلاح رژیم غذایی است. میتوان با اصلاح رژیم غذایی و تقویت ایمنی بدن، از رشد ویروس جلوگیری نمود.

یکسری از مواد گیاهی و غذایی هستند که از این مواد میتوان هم برای درمان گیاهی زگیل پا و هم در حالت کلی برای درمان سریع زگیل و درمان خانگی زگیل استفاده نمود. از جمله اینها سیر، پیاز، گوجه فرنگی و… میباشد.

روش دیگری از روش‌های درمان خانگی زگیل، مصرف ویتامین‌ها است. ویتامین هایی مانند A ، E ، C و… که جهت افزایش ایمنی بدن مفیداند. این ویتامین ها را میتوان با مصرف مواد غذایی دارای آنها یا دارو‌ها به بدن افزود.

اینکه آیا بتوان با روش های درمان خانگی زگیل نتیجه دریافت کرد یا خیر، بستگی به میزان زگیل و استفاده مداوم از روش مورد نظر دارد. پس اثر بخشی روش درمان خانگی زگیل بستگی به یکسری شرایط دارد.

در مواردی دیده شده زگیل های دست و پا به مرور ناپدید شده‌اند اما به این معنی نیست که همیشه اینگونه است. احتمال دارد زگیل هیچگاه خودبخود از بین نرود. همینطور ممکن است که یک زگیل برای فرد آزار دهنده باشد و بخواهد سریعا آن را از بین ببرد.

پس باید به سراغ روش‌های درمان سریع زگیل برویم. از روش‌های درمان سریع زگیل لیزر کردن است. این روش به معنای واقعی از روش های درمان سریع زگیل به حساب میاید. در کمترین زمان، بیشترین بازدهی در این روش دریافت میشود.

به عنوان روش دیگری از درمان سریع زگیل میتوان فریز کردن را نام برد. فریز کردن یا کرایوتراپی هم نتیجه سریعی برای از بین بردن زگیل در بر دارد. فریز همانند لیزر به صورت سرپایی انجام میشود.

در بالا به دو روش پزشکی و تخصصی از روش های درمان سریع زگیل اشاره کردیم. همانطور که گفتیم اگر اندازه زگیل کوچک باشد میتوان از یکسری روش های درمان خانگی زگیل هم به منظور درمان سریع زگیل بهره برد.

سخن پایانی

در مطالب ارائه شدیم به این موضوع پرداختیم که زگیل چیست و برخی روش های درمانی آن را شرح دادیم. گفتیم که توده های زگیل ناشی از ویروس پاپیلوم انسانی یا HPV است که بر روی اپیدرم یا سطحی ترین لایه پوست اثر خود را میگذارد.

با وجود معرفی روش های درمانی خانگی زگیل و روش های درمان گیاهی زگیل کف پا در این نوشته، بهتر است که در ابتدا قبل از انجام هر کاری با یک پزشک متخصص در مورد زگیل های خود مشورت کنید. پس از آن به انجام روش های درمانی اقدام کنید. همانطور که اشاره شد پزشک هم الزاما فرد را به سمت روش های درمانی تخصصی سوق نخواهد داد و بسته به شرایط زگیل تصمیم خواهد گرفت.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید