کلینیک دکتر احمد
برترین مرکز درمان مشکلات ارتوپدی کشور

آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

راه انتقال زگیل کف پا؛ شناسایی عوامل انتقال و کنترل راه‌های آن برای جلوگیری از گسترش زگیل

زگیل ها، غده‌های گوشتی هستند که بر روی قسمت‌های مختلف بدن رشد می‌کنند. یکی از انواع زگیل‌ها، زگیل کف پا است. راه انتقال زگیل کف پا نیز بسیار زیاد است و باید به شدت مراقب بود. این نوع زگیل توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد میشود و معمولا در پاشنه پا که بیشترین فشار وزن روی آن است رشد می‌کند.

این بیماری، فارغ از دردآور بودن، در طول روز فرد را از کار‌های مهم خود باز دارد. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی درباره ماهیت زگیل کف پا، راه انتقال زگیل کف پا، وجود یا عدم وجود واکسن زگیل کف پا یا… صحبت کنیم.

راه انتقال زگیل کف پا

راه انتقال زگیل کف پا

زگیل کف پا که توسط ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد میشوند، مسری است. بدین معنا که راه انتقال زگیل کف پا، بسیار زیاد است. آنها میتوانند از طریق تماس با فرد آلوده یا تماس با سطح آلوده به ویروس، از فردی به فرد دیگر منتقل شوند. همچنین بعدا متوجه میشویم که هنوز هیچ واکسنی مبنی بر واکسن زگیل کف پا کشف نشده است.

یکی از رایج ترین راه انتقال زگیل کف پا از دید دکتر متخصص زگیل کف پا، تماس پوستی بین افراد است. فعالیت هایی مانند راه رفتن با پای برهنه در مکان های عمومی، استفاده از دوش های مشترک یا رختکن و … میتواند از دلایل مهم انتقال این ویروس باشد.

ا

ین ویروس همچنین میتواند به طور غیر مستقیم از طریق تماس با سطوح آلوده به ویروس پخش شود. استفاده از حوله، کفش یا حتی جوراب مشترک یکی از اصلی ترین راه انتقال زگیل کف پا است. خصوصیت بارز این ویروس، عمر طولانی حتی در محیط با دما پایین (هوای سرد) است.

یک سیستم ایمنی ضعیف نیز میتواند راه انتقال زگیل کف پا به بدن را باز کند. دلیل این موضوع این است که سیستم ایمنی افراد نمیتواند پاسخ مناسبی به هنگام ورود این ویروس به بدن انسان بدهد. در نتیجه این افراد، به مراتب در برابر زگیل کف پا آسیب پذیر تر هستند.

زگیل کف پا خطرناک است

در حالی که زگیل کف پا یک بیماری پوستی شایع است، این واقعیت که واکسن زگیل کف پا وجود ندارد ممکن است باعث نگرانی افراد شود. اگر زگیل کف پا به درستی درمان نشود، میتواند منجر به عوارض مختلفی شود. زگیل کف پا خطرناک است و نباید آنها را نادیده گرفت.

یکی از دلایل اصلی خطرناک بودن زگیل کف پا این است که این نوع زگیل می تواند بسیار دردناک باشد و باعث ناراحتی افراد هنگام راه رفتن یا حتی ایستادن شود. زگیل کف پا خطرناک است زیرا میتواند در پوست رشد کند و به اعصاب پا فشار بیاورد و منجر به درد شدید، حساسیت یا حتی مشکل شدید در راه رفتن شود. در نتیجه، افراد ممکن است مجبور شوند از کار های روزانه خود دوری کنند.

نگرانی دیگر این است که زگیل کف پا ممکن است عفونی شود. به همین دلیل زگیل کف پا خطرناک است! عفونت زگیل کف پا به ویژه زمانی صادق است که زگیل به درستی درمان نشود یا ناحیه آسیب دیده دائماً در معرض رطوبت و باکتری باشد.

زگیل های عفونی میتوانند باعث قرمزی، تورم و حتی تب شوند. اگر مشکوک هستید که زگیل کف پای شما عفونی شده، باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

اگر زگیل کف پا به موقع درمان نشود، می تواند به سایر قسمت های بدن فرد آلوده به ویروس سرایت کند. این یکی دیگر از دلایلی است که زگیل کف پا خطرناک است. یکی از نقاط حساسی که در صورت عدم درمان به موقع زگیل کف پا در آن گسترش میابد، دست است. اگر ویروس به دست ها یا سایر قسمت های بدن سرایت کند. این مورد همچنین میتواند دلیل دیگری باشد که زگیل کف پا خطرناک است.

نحوه تشخیص زگیل کف پا

زگیل های کف پا معمولاً در کف یا نوک انگشتان پا ظاهر می شوند و با علائم زیر قابل شناسایی هستند:

1- برجستگی های کوچک، گوشتی و خشن روی پوست، معمولاً با سطح دانه ای و حاشیه مشخص.

2- نقاط یا لکه های سیاه ریز در مرکز زگیل که در واقع رگ های خونی لخته شده هستند.

3- درد یا حساسیت هنگام راه رفتن یا ایستادن به خصوص اگر زگیل در ناحیه  تحمل کننده وزن پا قرار داشته باشد.

4- ضخیم شدن پوست یا پینه های اطراف زگیل.

5- در برخی موارد ممکن است زگیل های متعدد به صورت خوشه ای ظاهر شوند که به زگیل موزاییکی معروف است.

درمان و کنترل راه انتقال زگیل کف پا

اگر مشکوک به زگیل کف پا هستید، مهم است که به دنبال مراقبت های پزشکی از سوی یک متخصص باشید. گزینه های درمانی رایج توسط متخصصین عبارتند از:

1- داروهای موضعی: داروهای حاوی اسید سالیسیلیک میتوانند به حل شدن زگیل در طول زمان کمک کنند. با این حال، ممکن است چندین هفته یا چند ماه طول بکشد تا زگیل به طور کامل ناپدید شود.

به طور کلی، خود درمانی روش خوبی برای درمان بیماری ها نیست. لذا توصیه میشود حتما به پزشک مراجعه کنید.

2- کرایوتراپی (فریز زگیل پا): این درمان شامل انجماد زگیل با نیتروژن مایع در دمای حدود 196- درجه سانتیگراد است که باعث تاول زدن زگیل و در نهایت افتادن آن می شود. ممکن است به چندین هفته زمان برای درمان این روش نیاز باشد.

3- عمل جراحی جزئی: در برخی موارد هاد، ممکن است نیاز به برداشتن زگیل با جراحی باشد. این کار را میتوان از طریق روش های مختلفی انجام داد، از جمله جراحی لیزر، کوتر الکتریکی یا روش های دیگری که پزشک تشخیص دهد.

4- چسب زگیل کف پا: چسب زگیل کف پا، یک محصول پزشکی است که تا حدودی میتواند از انتشار این ویروس به قسمت های مختلف بدن جلوگیری کند و ممکن

است بعد مدتی، زگیل کف پا را از بین ببرد. در ادامه به صورت مفصل، چسب زگیل کف پا را بررسی میکنیم.

چسب زگیل کف پا

یکی از راه هایی که میتوان تا حدودی از شر این زگیل خلاص شد، چسب زگیل کف پا است. این محصول اسیدی بوده و دارای حدود 40% اسید سالیسیلیک است.

شاید این رقم بزرگی برای میزان اسیدی بودن یک محصول به شمار برود، ولی خوشبختانه، این میزان اسیدی بودن در چسب زگیل کف پا، به اندازه ای است که قسمت های سالم کف پا را دچار صدمه نمیکند و فقط به سراغ زگیل کف پا میرد.

البته چسب زگیل کف پا، انواع مختلفی دارد و این تفاوت ها، در میزان اسیدی بودن آن است. مقدار اسید میتواند از 17% تا 40% متغییر باشد. هر چی میزان اسیدی بودن چسب زگیل کف پا بیشتر باشد، شانس از بین رفتن زگیل کف پا بیشتر است. البته بهتر است برای انتخاب مناسب ترین چسب زگیل کف پا، با یک پزشک حاذق مشورت بگیرید.

چسب زگیل کف پا دارای یک پد است که شبیه یک دایره است. وقتی این چسب را روی زگیل میگذارید، اسید از داخل پد ترشح می شود و روی زگیل ها تاثیر می گذارد. دوره درمان چسب زگیل کف پا حدود 2 هفته است. بعد از 2 روز، چسب را از روی زگیل بردارید، پای خود را بشویید و نوار زگیل بعدی را روی زخم خود قرار دهید. این روند را به مدت حدود 2 هفته دنبال کنید.

در روش استفاده از چسب زگیل کف پا، احتمال بهبودی وجود دارد اما هرگز نمیتوان گفت که خوددرمانی، 100% موثر است. بنابراین توجه به این نکته ضروری است که زگیل کف پا خطرناک است و در صورت عدم بهبودی در عرض 2 هفته، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. چسب زگیل کف پا مانند هر روش درمانی دیگری ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در سایر قسمت های بدن شود.

البته این موضوع برای همه افراد و فقط گروه خاصی از افراد جامعه صادق نیست، از جمله:

1-افراد دیابتی

2-افراد مبتلا به اختلالات گردش خون

3-افرادی که پوست ملتهب و عفونی دارند

4-افراد مبتلا به نوروپاتی محیطی

پس حتما به خاطر داشته باشید که علیرغم اینکه زگیل کف پا خطرناک است، ولی این دسته از افراد هرگز نباید از چسب زگیل کف پا استفاده کنند در غیر این صورت ممکن است عواقب ناگواری برای بیمار به همراه داشته باشد.

در حالی که چسب زگیل پا می تواند در درمان زگیل کف پا موثر باشد، ولی بهتر است با احتیاط و تحت راهنمایی یک متخصص مراقبت های بهداشتی استفاده شود. استفاده نادرست از چسب زگیل کف پا میتواند منجر به تحریک پوست، تاول و سایر عوارض جانبی شود. همچنین توجه به این نکته ضروری است که چسب زگیل پا را نباید روی زگیل های واقع در صورت یا اندام تناسلی استفاده کرد، زیرا ممکن است به درمان واکنش منفی نشان دهند.

واکسن زگیل کف پا

متاسفانه، در حال حاضر هیچ واکسنی مبتنی بر واکسن زگیل کف پا وجود ندارد. پس نمیتوان خیلی روی واکسن زگیل کف پا تمرکز کرد.

البته خوشبختانه برای خیل زیادی از زگیل ها، واکسن ساخته شده است. ولی همانطور که گفته شد، هنوز هیچ واکسنی مبتنی بر واکسن زگیل کف پا ساخته نشده است. اگرچه میتوان برای واکسینه شدن در برابر این ویروس، از واکسن سایر ویروس های HPV استفاده کرد، ولی نمیتوان گفت این روش تضمینی است.

البته لازم به ذکر است که واکسن زگیل کف پا، در حال ساخت است و ممکن است تا چند ماه آینده، روانه بازار شود. ولی تا آن موقع که واکسن زگیل کف پا در دسترس عموم مردم قرار گیرد، میتوان با رعایت برخی از موارد که در ادامه به آنها اشاره میکنیم، تا حد زیادی از راه انتقال زگیل کف پا جلوگیری کرد.

جلوگیری از راه انتقال زگیل کف پا

با رعایت برخی اقدامات ساده از جمله:

1- از پا برهنه رفتن در مکان های عمومی مانند استخر، رختکن و… که باعث انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر می شود خودداری کنید.

2- برای کاهش خطر تماس با ویروس در مکان‌های عمومی، به‌ویژه آن‌هایی که سطوح مرطوب دارند، کفش بپوشید.

3- پاهای خود را تمیز و خشک نگه دارید تا از نفوذ ویروس جلوگیری کنید. مرطوب بودن پا، احتمال انتقال ویروس را به طور چشمگیری افزایش می دهد.

4- برای جلوگیری از انتشار ویروس، از به اشتراک گذاشتن کفش، جوراب یا حوله با دیگران خودداری کنید.

این موارد تا حد زیادی راه انتقال زگیل کف پا را میگیرد اما اگر به زگیل کف پا دچار شدید، بهتر است هر چه سریعتر برای درمان به پزشک مراجعه کنید تا از گسترش آن جلوگیری کنید.

تفاوت زگیل کف پا با سایر زگیل ها از جمله زگیل تناسلی

عموما، زگیل ها بیماری های شایع پوستی هستند که در اثر عفونت ویروسی سلول های پوست ایجاد می شوند. انواع مختلفی از زگیل وجود دارد که هر کدام ویژگی ها و مکان های منحصر به فرد خود را در بدن دارند. یکی از شناخته شده ترین انواع زگیل، زگیل معمولی است که معمولاً روی انگشتان پا و دست ظاهر می شود.

زگیل کف پا که در کف پا ظاهر می شود، یکی دیگر از انواع رایج زگیل است. با این حال، چندین تفاوت مهم بین زگیل کف پا و سایر انواع زگیل مانند زگیل تناسلی وجود دارد. در ادامه، این موارد را به طور مختصر و مفید مورد بررسی قرار خواهیم داد.

یکی از تفاوت های اصلی بین زگیل کف پا و زگیل تناسلی، محل قرارگیری آنها بر روی بدن است. زگیل کف پا در پایین پا ظاهر میشود، در حالی که زگیل تناسلی روی یا اطراف ناحیه تناسلی یا مقعد ظاهر می شود.

یکی دیگر از تفاوت ها، شکل ظاهری آنهاست. زگیل کف پا معمولاً برآمدگی های کوچک و برجسته، با بافتی خشن یا دانه دار هستند. آنها ممکن است با پوست ضخیم احاطه شده باشند و هنگام اعمال فشار میتوانند دردناک باشند. در مقابل، زگیل های تناسلی، اغلب از نظر ظاهری نرم و گوشتی هستند و ممکن است به صورت خوشه ای یا به صورت تکی ظاهر شوند.

تفاوت دیگر در مورد ویروس هایی است که باعث زگیل کف پا و زگیل تناسلی میشوند.

زگیل کف پا توسط ویروس پاپیلومای انسانی یا همان HPV نوع 1، 2، 4 و 60 ایجاد میشود. در حالی که زگیل تناسلی توسط HPV نوع 6 و 11 ایجاد میشود. تفاوت در نوع این ویروس ها باعث ایجاد تفاوت در شکل پدیدار شدن زگیل و به طبع تفاوت در نحوه درمان این ویروس است.

مورد دیگر، تفاوت در نحوه انتقال این ویروس است. راه انتقال زگیل کف پا، به مراتب بیشتر از راه های انتقال زگیل تناسلی است. همانطور که قبلا ذکر شد، زگیل کف پا میتواند از طریق محیط های مرطوب به راحتی منتقل شود.

ولی زگیل تناسلی به این راحتی و صرفا با تماس با محیط مرطوب منتقل نمیشود.

این ویروس اغلب از طریق یک رابطه جنسی نا ایمن با یک فرد آلوده به ویروس میتواند

منتقل شود .

آخرین تفاوتی که به آن میپردازیم، بررسی وجود واکسن برای هر کدام از این نوع

زگیل ها است .همانطور که قبلا گفته شد، هنوز هیچ واکسنی مبتنی بر واکسن زگیل کف پا ساخته نشده ولی برای زگیل تناسلی چرا!

البته عدم وجود واکسن زگیل کف پا نباید شما را نگران کند! درست است که زگیل

کف پا خطرناک است، ولی همانطور که قبلا گفتیم، واکسن هایی که برای انواع دیگر زگیل از جمله زگیل های تناسلی استفاده میشوند، میتوانند تا حد زیادی جایگزین واکسن زگیل کف پا شوند و جلوی راه انتقال زگیل کف پا را بگیرند.

 

تأثیرات اجتماعی زگیل کف پا

زگیل کف پا می تواند یک وضعیت ناخوشایند و شرم آور برای افراد باشد. اگرچه ممکن است تهدید کننده زندگی نباشد، ولی زگیل کف پا خطرناک است و باید به سرعت درمان شود.

برای برخی افراد، ظاهر زگیل کف پا می تواند آزاردهنده باشد. آنها ممکن است از پوشیدن صندل یا کفش های دم باز احساس خجالت یا شرم کنند، یا ممکن است از ترس آشکار شدن زگیل های خود از موقعیت های اجتماعی به کلی دوری کنند. این میتواند منجر به احساس انزوا و اضطراب و کاهش کیفیت زندگی شخصی و اجتماعی شود. برای جلوگیری از ناراحتی و خجالت بیشتر، مهم است که در اسرع وقت به دنبال درمان باشید.

زگیل کف پا خطرناک است و در صورت عدم درمان می تواند عواقب جدی داشته باشد. اجازه ندهید خجالت یا تأثیر روانی مانع از جستجوی درمان لازم شود.

سخن پایانی

از اینکه تا اینجای مطلب با ما همراه بودید، بسیار ممنونیم. در ادامه میخواهیم یک خلاصه ای از آنچه که تا به الان گفتیم به شما ارائه دهیم.

در اینکه زگیل کف پا خطرناک است و راه انتقال زگیل کف پا، عموما از سایر زگیل ها بیشتر است، شکی نیست. ولی با این حال، این یک بیماری شایعی است که ممکن است هر فردی در طول زندگی به آن دچار شود. نکته مهم این است که تا حد امکان بتوان جلوی راه انتقال زگیل کف پا را گرفت. با یک سری اقدامات ساده و ابتدایی از جمله پوشیدن دمپایی در استخر و… میتوان تا مقدار  زیادی جلوی راه انتقال زگیل کف پا را گرفت.

همیشه میگویند پیشگیری بهتر از درمان است. اما آیا همواره میتوان جلوی راه انتقال زگیل کف پا را گرفت؟! قطعا خیر.

در مورد واکسن زگیل کف پا نیز به طرف کامل توضیح داده شد که هنوز در دسترس عموم نیست و در مرحله ساخت میباشد. پس در صورت مشاهده علائم زگیل، بهتر است که هر چه زود تر به پزشک مراجعه کنید تا هم خودتان زودتر درمان شوید، هم اینکه جلوی راه انتقال زگیل کف پا به دیگر افراد را بگیرید. متخصصین ما نیز میتوانند شما را در این مسیر راهنمایی کنند.

البته، راه هایی از جمله استفاده از چسب زگیل کف پا، نیز برای خود درمانی مطرح

شده ولی قاعدتا یک پزشک حاذق، به مراتب بهتر می تواند بیماری شما را درمان کند.

در نهایت باید امیدوار به کشف هر چه سریعتر واکسن زگیل کف پا بود. ولی در طی این بازه زمانی تا عمومی شدن واکسن زگیل کف پا، در صورت مشاهده علائم زگیل کف پا، هر چه سریعتر به یک پزشک مراجعه کنید. تیم پزشکی ما نیز میتواند شما را در این مسیر درمان راهنمایی کند.

 

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید