لودر سایت
آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8
تماس با ما
آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

ماساژ درمان عصب سیاتیک پای چپ؛ روشی موثر برای تسکین این درد تحت نظر متخصص ارتوپدی

گرفتگی عصب سیاتیک، یکی از دردهای ناخوشایندی است که این روزها بسیاری از افراد با آن درگیر هستند. این موضوع به سبب تمرینات ورزشی غیر اصولی، سبک غلط زندگی، چاقی، بلند کردن بارهای سنگین و… رخ می‌دهد.

ما امروز می‌خواهیم ماساژ درمان عصب سیاتیک پای چپ را به شما عزیزان آموزش دهیم. هر چند ماساژ برای تسکین این درد بسیار موثر است، اما هیچ‌گاه نمی‌توان آن را به جای درمان‌های پزشکی قرار داد. پس قبل از هر چیزی به یک دکتر برای رگ سیاتیک مراجعه کرده و در کنار پیگیری درمان‌های پزشکی، تحت نظر او ماساژ را نیز به عنوان یک درمان مکمل انجام دهید.

ماساژ درمان عصب سیاتیک پای چپ

سیاتیک چیست و نقش ماساژ درمان عصب سیاتیک پای چپ

قبل از آن که در مورد ماساژ درمان عصب سیاتیک پای چپ برای شما صحبت کنیم، اجازه دهیم به این سوال پاسخ دهیم که سیاتیک چیست؟ سیاتیک بزرگ‌ترین عصبی است که در بدن ما انسان‌ها وجود دارد و معمولاً از قسمت پایینی کمر آغاز شده و تا انتهای پاها امتداد پیدا می‌کند. اگر این رگ عصبی به هر دلیلی تحت فشار قرار گرفته و یا دچار التهاب شود، ما درد شدیدی را در پای خود احساس می‌کنیم.

اصلی‌ترین علت بروز این درد، مشکلی به نام دیسک کمر است که ما به خوبی آن را می‌شناسیم. زمانی که مایع ژلاتینی دیسک‌های بین مهره‌ای به هر دلیلی بیرون بزند، باعث ایجاد فشار بسیار زیادی به رشته‌های عصبی می‌شود که سیاتیک نیز یکی از آن‌هاست.

علاوه بر این، ترکیبات شیمیایی که در این ماده ژلاتینی وجود دارد، باعث ایجاد التهاب فراوانی برای رگ سیاتیک می‌شود.‌ فتق دیسک، تنگی کانال نخاعی، بیماری دیسک دژنراتیو، پوکی استخوان، بارداری و هر نوع فشار و ضربه‌ای، از جمله علت‌های اصلی درد سیاتیک به شمار می‌روند.

اما اندکی هم در مورد هنر باستانی ماساژ برای شما صحبت کنیم. مردم کشورهای مختلف جهان، از قرن‌های بسیار دور تاکنون، در مورد اثرات شفابخش ماساژ، اطلاعات ارزشمندی داشتند و توسط آن بسیاری از دردهای خود را تسکین می‌دادند. این روزها نیز پزشکان می‌گویند ماساژ درد سیاتیک را کاهش داده و بیمار را از این درد ناخوشایند رهایی می‌بخشد.

 

ماساژ درمان عصب سیاتیک پای چپ چیست؟

زمانی که شما با مشاهده علائم سیاتیک پای چپ به پزشک مراجعه می‌کنید، ابتدا با جدیدترین متدهای پزشکی اقدام به تشخیص این بیماری می‌نماید. سپس بر اساس نوع و شدت التهاب و آسیب سیاتیک، درمان‌هایی را برای شما در نظر می‌گیرد. ممکن است در میان این درمان‌ها، ماساژ درد سیاتیک نیز برای شما تجویز شده باشد.

همه ما به خوبی می‌دانیم که ماساژ درمانی، اثرات بسیار مثبت و شفابخشی بر روی رگ سیاتیک ما به همراه دارد. از طریق ماساژ می‌توان بسیاری از گرفتگی‌هایی که در عضلات ما وجود دارند را برطرف نمود.‌

همچنین ماساژ باعث بهبود جریان خون در رگ‌ها شده و اکسیژن و مواد مغذی که بدن ما به آن نیاز دارد را در دسترس آن قرار می‌دهد. یک متخصص ماساژ، می‌تواند بر نقاطی که درد از آن‌جا آغاز می‌شود فشار آورده و به این صورت، بسیاری از دردهای آزار دهنده مانند سیاتیک را درمان نماید.

 

با بهترین روش های ماساژ درد سیاتیک آشنا شوید.

برای این که بتوانید علائم سیاتیک پای چپ را از بین ببرید، باید از بهترین و موثرترین روش‌های درمانی استفاده کنید. ماساژ درد سیاتیک همان چیزی است که پزشکان همواره به ما پیشنهاد می‌کنند. ما در این قسمت قصد داریم شما را با متداول‌ترین روش‌های ماساژ درمان عصب سیاتیک پای چپ آشنا کنیم؛ خوشحال می‌شویم اگر همچنان ما را همراهی کنید:

  1. ماساژ بافت عمیق:

یکی از بهترین نوع ماساژ درد سیاتیک، حرکتی است که ما آن را به نام ماساژ بافت عمیق می‌شناسیم. در این شیوه از ماساژ، ضربات آرامی را با فشار عمقی در قسمت‌هایی که به درد دچار هستند وارد می‌نمایند. این ضربات توسط انگشتان دست یک ماساژ دهنده حرفه‌ای انجام شده و بسیاری از تنش‌هایی که در عضلات این قسمت از بدن وجود دارند از بین می‌برد.

تحقیقات و بررسی‌ها نشان دهنده آن است که اگر شما برای 2 هفته و در هر هفته تنها 5 روز ماساژ بافت عمیق را برای مدت زمان 30 دقیقه انجام دهید، بسیاری از دردهایی که در قسمت پایین تنه شما وجود دارند از بین خواهند رفت؛ بدون شک درد سیاتیک یکی از اصلی‌ترین آن هاست.

  1. ماساژ سوئدی:

هر چند در ماساژ سوئدی، فشار چندان زیادی به عمق بافت‌ها وارد نمی‌شود، اما حرکات آن نیز به عنوان یکی از بهترین نوع ماساژ درد سیاتیک شناخته‌ شده‌اند. شاید برای شما جالب باشد بدانید که در این سبک از ماساژ، از حرکاتی شبیه به مشت و مال استفاده نموده و توسط آن انتهای عصب در بافت‌های همبند را تحریک می‌نمایند.

این موضوع سبب می‌شود که جریان خون در رگ‌ها بهبود پیدا کرده و بسیاری از تنش‌هایی که بیمار در این قسمت احساس می‌کند از بین برد. اگر شما می‌خواهید علاوه بر درمان عصب سیاتیک خود، از احساس آرامش نیز برخوردار شوید، به شما پیشنهاد می‌کنیم حتماً ماساژ سوئدی را امتحان کنید.

  1. ماساژ عصبی عضلانی:

اگر علائم سیاتیک پای چپ شما به سبب گرفتگی عضلات رخ داده باشد، بهترین ماساژ برای آن، ماساژ عصبی عضلانی است. در این شیوه مفید و موثر، حرکت فشار بر بافت عمیق و همچنین اصطکاک را با همدیگر ترکیب نموده و به این صورت، بسیاری از گرفتگی‌ها و اسپاسم‌های عضلانی را از بین می‌برند.

  1. ماساژ با سنگ داغ:

در این نوع ماساژ (همان گونه که از نام آن پیداست) از سنگ‌های گرم و داغ برای کاهش بسیاری از تنش‌های عضلانی در قسمت پاها و کمر استفاده می‌شود. متخصص ماساژ، سنگ‌های مخصوصی که از قبل گرم شده اند را در بعضی از قسمت‌های بدن شما قرار داده و به این صورت آرامش و تسکین بسیار خوبی برای عضلات شما به ارمغان می‌آورد.

 

علائم سیاتیک پای چپ را بهتر بشناسید.

برای آن که بتوانید از ماساژ درمانی برای رفع درد سیاتیک خود استفاده کنید، باید به خوبی علائم سیاتیک پای چپ را بشناسید. تنها در این صورت است که می‌توانید به پزشک متخصص مراجعه نموده و تحت نظر او، از روش‌های موثری مانند ماساژ درمان عصب سیاتیک پای چپ استفاده کنید. ما در این قسمت سعی می‌کنیم برخی از شایع‌ترین علائم سیاتیک پای چپ را به شما عزیزان معرفی کنیم:

  • بسیاری از کسانی که به بیماری سیاتیک مبتلا می‌شوند، درد شدید و آزار دهنده‌ای را از قسمت پایین کمر تا انتهای ساق پای چپ خود تجربه می‌کنند.
  • گاهی اوقات بیماران علاوه بر درد، با علائمی مانند بی حسی، گزگز و سوزن سوزن شدن نیز مواجه خواهند شد.
  • درد سیاتیک اگر به موقع درمان نشود و روز به روز علائم آن تشدید شوند، ممکن است حتی بی اختیاری ادرار و مدفوع را نیز به همراه داشته باشد.
  • یکی دیگر از مهم‌ترین علائم سیاتیک پای چپ این است که درد آن با راه رفتن، انجام امور روزانه، نشستن طولانی و… تشدید می‌شود.
  • برخی از بیمارانی که به درد سیاتیک مبتلا می‌شوند، به خوبی احساس می‌کنند که توان و قدرت عضلات ران و سایر قسمت‌های پای آن‌ها از دست رفته و مانند قبل نمی‌توانند به انجام حرکات ورزشی، پیاده روی و… بپردازند.

 

ماساژ درمان عصب سیاتیک پای چپ چه مزایایی به همراه دارد؟

زمانی که یک بیمار با مشاهده علائم سیاتیک پای چپ به یک متخصص حاذق و با تجربه مراجعه می‌کند، پس از تشخیص دقیق این بیماری، بهترین روش درمان عصب سیاتیک را برای بیمار خود تجویز می‌نماید.

در مواقعی که این درد خفیف یا حتی متوسط باشد، می‌توان با دارو درمانی، استراحت و تمرینات فیزیوتراپی، اقدام به درمان آن نمود. اما در میان لیست مواردی که پزشک برای شما در نظر می‌گیرد، ماساژ درمان عصب سیاتیک پای چپ نیز وجود دارد.

ماساژ درد سیاتیک، فواید بسیار زیادی با خود به همراه دارد که در این قسمت به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

v برداشتن فشار از روی عصب سیاتیک:

همان گونه که اشاره شد، یکی از مهم‌ترین علت‌هایی که درد سیاتیک را با خود به همراه می‌آورد، فشار مضاعفی است که بر روی این رگ عصبی وارد می‌شود. ماساژ درد سیاتیک اگر به صورت منظم انجام شود، این فشار را از روی عصب سیاتیک برداشته و تسکین و التیام آن را به همراه می‌آورد. پس از آن مشاهده خواهید کرد که عملکرد شما در هنگام انجام امور روزمره، پیاده روی و… بهبود پیدا خواهد کرد.

v بهبود جریان خون در رگ‌ها:

زمانی که فرد ماساژ دهنده، دست‌های خود را بر روی بافت‌های این قسمت از بدن شما حرکت می‌دهد، جریان خون بهتر خواهد شد. در نتیجه عضلات و بافت‌های این قسمت از بدن شما، می‌توانند اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت نمایند. این موضوع به مرور زمان، درد شدید و ناراحت کننده‌ای که در این قسمت از جسم شما وجود دارد را از بین می‌برند.

v ترشح اندروفین:

شاید برای شما نیز جالب باشد بدانید که ماساژ، علاوه بر درمان عصب سیاتیک، گیرنده‌های فشاری که در مغز انسان وجود دارند را نیز تحریک می‌کند. تحریک این گیرنده‌ها، باعث آزار شدن هورمون اندروفین در بدن شما می‌گردد.

این هورمون نقش بسیار مهمی در شادی و آرامش شما دارد. بنابراین علاوه بر آن که ماساژ درمان عصب سیاتیک پای چپ، این درد ناخوشایند را التیام می‌بخشد، شادی و آرامش را نیز برای شما به ارمغان خواهد آورد.

v کاهش استرس:

پزشکان عقیده دارند که در بسیاری از مواقع، استرس نقش بسیار مهمی در گرفتگی عضلات و به وجود آمدن درد سیاتیک در جسم ما دارد. در بسیاری از مواقع مشاهده شده است که برخی از افراد، با قرار گرفتن در یک موقعیت استرس زا، درد شدیدی را در قسمت کمر یا عصب سیاتیک خود احساس می‌کنند.

هر نوع فشار روحی و روانی که در زندگی به ما وارد می‌شود، باعث ترشح هورمون کورتیزول می‌گردد. این هورمون نقش مهمی در ایجاد استرس در جسم ما ایفا می‌کند.

ماساژ درمانی، احساسی سرشار از آرامش را برای انسان به ارمغان می‌آورد. به خصوص آن که بسیاری از ماساژ دهنده‌های حرفه‌ای، از روغن‌های مخصوص برای انجام ماساژ استفاده می‌کنند که تسکین دهند و آرامش بخش هستند.‌

v تاثیری به میزان داروهای ضد التهاب:

تجربه نشان دهنده آن است که ماساژ درمان عصب سیاتیک پای چپ، قدرتی به میزان داروهای ضد التهابی و غیر استروئیدی دارد. بنابراین اگر شما به هر دلیلی نمی‌توانید و یا نمی‌خواهید از این داروها استفاده کنید، می‌توانید ماساژ درمانی را جایگزین این داروها نموده و از آن برای درمان عصب سیاتیک خود استفاده کنید.

 

بهترین روش های درمان عصب سیاتیک را بشناسید.

ما در قسمت‌های قبل شما را با تاثیر شگفت انگیز ماساژ درمان عصب سیاتیک پای چپ، برای رفع این مشکل آشنا کردیم. در این قسمت می‌خواهیم بعضی از موثرترین روش‌های درمان عصب سیاتیک را نیز به شما عزیزان معرفی کنیم. پزشکان با توجه به شرایط جسمی شما و نوع بیماری، یکی از این روش‌ها را انتخاب کرده و برای شما اعمال می‌نمایند:

1) دارو درمانی:

یکی از شناخته‌ شده‌ترین شیوه‌هایی که بسیاری از پزشکان از آن برای درمان عصب سیاتیک استفاده می‌کنند، دارو درمانی است. داروهای غیر استروئیدی، بهترین انتخابی هستند که پزشک برای شما در نظر می‌گیرد؛ زیرا مصرف منظم این داروها تحت نظر پزشک، درد و التهابی که در این قسمت از جسم شما به وجود آمده است را از بین می‌برد. اگر بخواهیم به معروف‌ترین نوع این داروها اشاره کنیم، بدون شک از ناپروکسن، ایبوپروفن و آسپرین نام خواهیم برد.

البته داروهایی نیز به عنوان شل کننده عضلات نیز وجود دارند که ممکن است با نظر پزشک، برای رفع اسپاسم‌های عضلانی شما در این قسمت تجویز شوند. این داروها شامل متوکاربامول باکلوفن و تیزانیدین هستند.

2) کمپرس گرم:

ممکن است پزشک به شما پیشنهاد کند که برای درمان عصب سیاتیک خود از کمپرس گرم استفاده کنید. این روش نیز مانند ماساژ درمانی، تاثیر بسزایی در بهبود جریان خون در رگ‌ها شده و اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز بافت‌ها را در اختیار آن قرار می‌دهد.

3) ورزش:

هر چند شما در هنگام مواجه شدن با درد سیاتیک نباید حرکات ورزشی سنگین و غیر اصولی انجام دهید، اما این بدان معنا نیست که به کلی از ورزش غافل شوید. ورزش شما اگر به صورت اصولی، آرام و منظم انجام شود، به تسکین و درمان درد سیاتیک شما کمک فراوانی خواهد نمود. شما می‌توانید ورزش‌هایی مانند پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری و… را در برنامه روزانه خود گنجانده و آن‌ها را انجام دهید.

4) سرکه سیب:

اگر بخواهیم به یکی از بهترین روش‌های خانگی درمان عصب سیاتیک اشاره کنیم، بدون شک از سرکه سیب نام خواهیم برد. شما می‌توانید 1 ساعت قبل از آن که به رختخواب بروید، پاهای خود را درون ظرفی قرار دهید که درون آن آب گرم، سرکه سیب و یک فنجان نمک ریخته‌اید. فراموش نکنید که پاهای شما باید برای مدت زمان 10 الی 15 دقیقه، درون این آب باقی بمانند. پس از آن که این زمان به پایان رسید، پاهای خود را از درون ظرف خارج کرده و به خوبی خشک کنید.

برای اثربخشی هر چه بیشتر سرکه سیب، باید پاهای شما در تمام طول خواب، گرم بمانند. همچنین صبح روز بعد که از خواب بیدار شدید، نباید با پای برهنه بر روی زمینه راه بروید. اگر این فرایند را در طول هفته برای مدت زمان 3 الی 4 بار انجام دهید، درد سیاتیک شما رو به بهبودی خواهد رفت. چرا که سرکه سیب دارای خواص ضد التهابی است و اگر سیاتیک شما به علت التهاب با درد مواجه شده باشد، به این طریق درمان خواهد شد.

5) فیزیوتراپی:

گاهی اوقات پزشکان برای درمان درد سیاتیک بیمار خویش، تمرینات فیزیوتراپی را تجویز می‌نمایند.‌ معمولاً زمانی که شما به یک متخصص فیزیوتراپی مراجعه می‌کنید، ابتدا یک برنامه دقیق و استاندارد بر اساس وضعیت جسمی شما، تنظیم می‌کند.

سپس از شما می‌خواهد که این تمرینات را به صورت منظم و مستمر انجام دهید. در صورتی که شما از دستورات پزشک خویش پیروی کنید، مشاهده خواهید کرد که فشاری که بر روی عصب سیاتیک شما وجود دارد به مرور زمان کم شده و این درد تسکین پیدا می‌کند.

 

سخن پایانی

گاهی اوقات درد سیاتیک ما به قدری شدید و آزار دهنده می‌‌شود، که حاضر هستیم هر نوع روش درمانی را امتحان کرده و آن را از بین ببریم. جای بسی خوشحالی است که طب مدرن و طب سنتی، شیوه‌های بسیار موثری برای تسکین این درد در اختیار ما قرار داده‌اند. یکی از این روش‌های اثربخش، ماساژ درمان عصب سیاتیک پای چپ است که ما در این مقاله به صورت مفصل در مورد آن برای شما توضیح دادیم.

همچنین در قسمتی از مقاله، در مورد علائم و سایر روش‌های درمانی این بیماری صحبت کرده و تلاش کردیم به آگاهی شما در این زمینه اضافه کنیم.‌ امیدواریم با رعایت موارد گفته شده، برای همیشه از درد سیاتیک در امان بمانید و یک زندگی شاد، سالم و پر انرژی را سپری کنید.‌ فراموش نکنید که در صورت تداوم درد سیاتیک و بدتر شدن آن، حتماً با یک پزشک متخصص صحبت نموده و از او چاره مشکل خود را جویا شوید.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید