لودر سایت
آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8
تماس با ما
آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

برای کمر درد به چه دکتری مراجعه کنیم؛ جلوگیری از آسیب عصبی در اندام تحتانی و فلج عضو

علت کمردرد می‌تواند شامل خستگی، انجام حرکتی اشتباه یا مشکلاتی چون فتق دیسک‌های بین مهره‌، سیاتیک و … باشد. کمردردهای ناشی از خستگی یا کار زیاد با کمی استراحت و درمان‌های حمایتی-خانگی برطرف می‌شوند؛ اما درد ناشی از فتق دیسک مداوم بوده و می‌تواند زندگی فرد را مختل ‌کند.

خوددرمانی و عدم مراجعه به پزشک با تشدید بیماری منجر به آسیب‌های عصبی مانند بی‌حسی اندام تحتانی و حتی فلج اندام می‌شود. اما سؤالی که پیش می‌آید این است که برای کمر درد به چه دکتری مراجعه کنیم؟ با توجه به پیچیدگی ساختار اسکلتی کمر و علل مختلف درد می‌توان به دکتر کمر درد مراجعه کرد.

برای کمر درد به چه دکتری مراجعه کنیم

آنچه در این مقاله می خوانید :

برای کمر درد به چه دکتری مراجعه کنیم؟

انواع زیادی از پزشکان وجود دارند که می‌توانند به بیماران مبتلا به بیماری‌های ستون فقرات کمک کنند. انتخاب مناسب‌ترین نوع متخصص درد کمر و پا و بهترین پاسخ به سؤال برای کمر درد به چه دکتری مراجعه کنیم تا حد زیادی به علائم بیمار و مدت‌زمانی که علائم ایجاد شده است، بستگی دارد.

انواع مختلف متخصصان هستند که می‌توانند درد کمر را درمان کنند. درحالی‌که شروع کار با یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های اولیه (پزشک، متخصص کایروپراکتیک یا دکتر پزشکی استئوپاتیک) کاملاً طبیعی است، اگر کمردرد بیمار به درمان اولیه مقاوم باشد، ممکن است خدمات متخصص ستون فقرات یعنی دکتر خوب برای کمر درد در تهران که در زمینه ستون فقرات به‌صورت خاص دانش کافی، تمرکز و تجربه دارد، ضروری باشد.

به‌طورکلی سه گروه گسترده از ارائه دهندگان سلامت هستند که می‌توانند در تشخیص و درمان کمر درد به شما کمک کنند که عبارت‌اند از:

  • پزشکان عمومی یا مراقبت‌های اولیه

ارائه دهندگان مراقبت‌های اولیه اغلب اولین نقطه تماس برای بیماران در هنگام بروز کمردرد هستند که شامل افراد زیر می‌باشند:

  • پزشکان مراقبت‌های اولیه (پزشک خانواده، متخصص داخلی، متخصص زنان و زایمان، متخصص اطفال)
  • کایروپراکتیک‌ها
  • پزشکان استئوپاتی
  • متخصصان ستون فقرات

متخصصان ستون فقرات در زمینه تشخیص‌ها و یا درمان‌های خاص کمردرد و بیماری‌های ستون فقرات تخصص خاصی دارند و به‌طورکلی یک تیم تخصصی در رابطه با ستون فقرات شامل پزشکان زیر خواهد بود:

  • جراحان ارتوپدی
  • پزشکان طب فیزیکی
  • متخصصین بیهوشی
  • متخصصین مغز و اعصاب
  • روماتولوژیست‌ها
  • درمانگران در زمینه توانبخشی فیزیکی

درمانگران در زمینه توانبخشی فیزیکی یا شغلی برای کمردرد یا کمک روانشناختی برای درد مزمن تخصص دارند و به‌طورکلی عبارت‌اند از:

  • فیزیوتراپیست‌ها
  • کاردرمانگران
  • روانشناسان بالینی
  • پزشکان مراقبت‌های تخصصی و مدیریت درد

به‌طورکلی جراحان ستون فقرات متخصصان ارتوپدی هستند که بعد از گذراندن دوره‌های تخصصی ارتوپدی عمومی به‌طور خاص در زمینه مشکلات و بیماری‌های ستون فقرات به ادامه تحصیل پرداخته‌اند و دارای  فلوشیپ‌های تخصصی از مراکز معتبر نیز می‌باشند.

این متخصصان تجربه و مهارت بالایی در تشخیص علت‌های گوناگون درد کمر و نحوه درمان آن‌ها را دارا می‌باشند که می‌توانید با اطمینان خاطر سلامت خود را به دست آن‌ها بسپارید.

جراحان مغز و اعصاب نیز ممکن است با جراحان ستون فقرات یک سری همکاری‌هایی را در روند درمان شما داشته باشند؛ زیرا ممکن است آسیب ایجاد شده مانند تنگی کانال نخاعی، فتق دیسک و … به‌قدری شدید شده باشد که منجر به آسیب‌های عصبی شود.

در این شرایط ممکن است جراحان مغز و اعصاب نیز برای درمان شما با متخصص ستون فقراتتان همکاری داشته باشند که به نظر دکتر خوب برای کمر درد در تهران و شرایط سلامتی شما بستگی دارد.

لازم به ذکر است هم جراحان ارتوپد و هم جراحان مغز و اعصاب آموزش‌های لازم را برای انجام بیشتر انواع جراحی‌های مربوط به ستون فقرات کامل می‌کنند. فقط چند مورد وجود دارد که ممکن است در این تخصص‌ها منحصربه‌فرد باشد.

به‌عنوان‌مثال، جراحان ارتوپد جراحی تغییر شکل ستون فقرات (مانند اسکولیوز) را نمی‌توانند به دست جراحان مغز و اعصاب بسپارند و برعکس جراحان مغز و اعصاب برای تومورهای اینترادورال (داخل کیسه استخوانی) نمی‌توانند جراحی را به دست جراحان ستون فقرات بسپارند.

بنابراین اگرچه همکاری بسیار خوبی در روند درمان بیمار برای مشکلات کمری بین این دو تخصص می‌تواند صورت بگیرد، اما وظیفه و توانایی و تجربه هرکدام متفاوت است؛ به همین دلیل در وهله اول جراح مغز و اعصاب پاسخ مناسبی به سؤال برای کمر درد به چه دکتری مراجعه کنیم نیست و شما باید به ارتوپدی مراجعه کنید که در زمینه ستون فقرات و دردهای کمری تخصص کافی داشته باشد.

 

در سال‌های اخیر، جراحی ستون فقرات به‌طور فزاینده‌ای در حرفه‌های ارتوپدی و جراحی مغز و اعصاب تخصصی شده است و اغلب یک جراح بیشتر عمل‎های خود را بر روی جراحی ستون فقرات متمرکز می‌کند. تصور می‌شود که افزایش سطح تخصص و تمرکز بر ستون فقرات به پیشرفت در تکنیک جراحی کمک کرده است که به نوبه خود منجر به بهبود کلی میزان موفقیت و کاهش عوارض (به‌عنوان‌مثال کاهش ناراحتی بعد از عمل، زمان بهبودی سریع‌تر) شده است.

یک دکتر خوب برای کمر درد در تهران چه ویژگی‌هایی دارد؟

در حال حاضر متخصصان و فوق تخصص‌های زیادی در زمینه ستون فقرات در پایتخت در حال فعالیت هستند که می‌توانند شما را در پیدا کردن یک دکتر خوب برای کمر درد در تهران دچار سردرگمی‌کنند. برای اینکه یک دکتر خوب برای کمر درد در تهران پیدا کنید، می‌توانید به نکات زیر توجه داشته باشید:

    • توسط یک پزشک عمومی یا خانواده قابل اعتماد شما معرفی شده باشد.
    • دوستان یا آشنایانی که تجربه مشابه داشته‌اند او را از هر لحاظ تأیید کنند.
    • دارای مدرک تخصصی در زمینه ستون فقرات از مراکز و دانشگاه‌های معتبر باشد.
    • دارای فلوشیپ‌های تخصصی ستون فقرات باشد.
    • به حرف‌ها و نگرانی‌های بیمار خوب گوش بدهد و سعی کند به شکلی که برای بیمار قابل درک باشد، موارد مورد نیاز را توضیح دهد.
    • تحمیل‌گر نباشد؛ یعنی بر روی انجام تنها یک روش درمانی پافشاری نکند و اگر بیمار نظری دارد یا مشکلی دارد با حوصله آن را بررسی کند و در صورت رد کردن، علت آن را کاملاً برای بیمار توضیح دهد.
    • دارای رفتاری کاملاً محترمانه و دلسوزانه با بیمار باشد.
    • تجربه و مهارت بالایی برای انجام درمان‌های نوین و جراحی‌های خاص داشته باشد.
    • در مراکز تخصصی معتبر و با سابقه فعالیت داشته باشد.
    • نظرات بیماران قبلی او در سایت‌ها و صفحات مجازی یا در مطب او مثبت باشند.

اهمیت مراجعه به موقع به متخصص درد کمر و پا

همان‌طورکه میدانید کمر درد یکی از دردهای بسیار شایع در سنین مختلف است. متأسفانه امروزه به دلیل سبک زندگی کم‌تحرک، پیروی از رژیم‌های غذایی غلط و … دردهای کمری در سنین پایین در میان نوجوانان و جوانان نیز بسیار رایج شده است که می‌تواند حتی بسیار آزاردهنده و ناتوان کننده باشد.

معمولاً اگر درد کمر به دلیل فعالیت‌های روزانه مانند نشستن نامناسب پشت میز، کار بیش‌ازحد، بلند کردن یک جسم سنگین برای یک ‌بار و … باشد با درمان‌های محافظتی بعد از چند روز بهبود پیدا می‌کند؛ اما دردی که ادامه‌دار است، بدتر می‌شود یا رفت و برگشتی است می‌تواند نشانه یک مشکل جدی پزشکی باشد.

به‌عنوان‌مثال، ممکن است ستون فقرات استخوانی کمر، رباط‌های اطراف ستون فقرات و دیسک‌ها، دیسک‌های بین مهره‌ها، نخاع و اعصاب، عضلات کمر، اندام‌های داخلی شکم و لگن و پوست اطراف ناحیه کمر دچار مشکلاتی شده باشند؛ بنابراین مهم است که در این شرایط در اسرع وقت به یک متخصص درد کمر و پا مراجعه کنید تا هرچه زودتر علت کمر درد شما به‌صورت تخصصی مشخص شده و درمان لازم آغاز شود.

بسیاری از دلایل درد کمر مانند فتق دیسک از بیماری‌های پیش‌رونده محسوب می‌شوند. درنتیجه هرچه دیرتر توسط متخصص درد کمر و پا تشخیص داده شوند، درمان آن و جلوگیری از سرعت پیشروی نیز سخت‌تر خواهد شد و ممکن است نیاز به درمان‌های دشوار مانند جراحی داشته باشید.

برای درد سیاتیک به چه متخصصی مراجعه کنیم؟

سیاتیک بزرگ‌ترین عصب در میان عصب‌های داخل بدن شماست که می‌تواند به دلایل مختلفی مانند تنگی کانال نخاعی، بیماری دژنراتیو دیسک، فتق دیسک و … دچار فشردگی شود. مسیر این عصب از پایین کمر به داخل لگن و پشت زانو و تا انتهای انگشتان پا است.

از طرفی خود عصب سیاتیک از چندین عصب حس دهنده در پا تشکیل شده است؛ بنابراین بسته به اینکه فشردگی در کدام قسمت این عصب ایجاد شده باشد می‌تواند علائم مختلفی مانند بی‌حسی، گزگز، مورمور شدن، سوزن‌سوزن شدن و … را در یک یا هر دو پا ایجاد کند.

البته به دلیل اینکه عصب سیاتیک از ناحیه کمر به دو بخش تقسیم می‌شود معمولاً دردهای سیاتیکی در یک پا تأثیرگذار هستند.

در پاسخ به سؤال برای درد سیاتیک به چه متخصصی مراجعه کنیم باید بگوییم مانند پاسخ به سؤال برای کمر درد به چه دکتری مراجعه کنیم برای سیاتیک هم می‌توانید به متخصصان ارتوپد و بخصوص متخصصانی که در زمینه ستون فقرات تخصص و تجربه بیشتری دارند، مراجعه نمایید.

دردهای سیاتیکی نیز معمولاً با انجام مراقبت‌های خانگی بهبود پیدا می‌کنند و به‌ندرت ممکن است نیاز به درمان‌های سخت مانند جراحی داشته باشید.

در مورد تشخیص علت برای کمر درد به چه دکتری مراجعه کنیم ؟

دلایل مختلفی می‌توانند باعث کمردرد شما شده باشند که برای بهترین تشخیص متخصص ستون فقرات می‌تواند بعد از گرفتن شرح‌حال، یک معاینه فیزیکی کامل و انجام برخی آزمایشات لازم مانند تصویربرداری با اشعه ایکس، سی‌تی‌اسکن و ام آر آی تشخیص دقیق و نهایی را ارائه کرده و بهترین درمان را شروع کند. به‌طورکلی نیز مهم‌ترین دلایل کمر درد شامل موارد زیر هستند:

      • مشکلات ستون فقرات

بسیاری از مشکلات مربوط به ستون فقرات مانند پوکی استخوان کمردرد را ایجاد می‌کنند که این علت بیشتر در سنین بالا رخ می‌دهد. کمر هر انسان دارای ساختار پیچیده‌ای از رباط‌ها، تاندون‌ها، ماهیچه‌ها، دیسک‌ها و استخوان‌هاست که همگی آن‌ها باید به‌صورت هم‌زمان و در یک تعادل مشخص کار کنند تا به‌خوبی از بدن حمایت کرده و حرکت قسمت‌های مختلف را آسان نمایند.

به هر بخش از این قسمت‌ها آسیبی وارد شود، این عملکرد مختل خواهد شد و بسته به علت ایجاد آسیب ممکن است علائمی مانند درد در هر قسمت از کمر تجربه شود. در برخی موارد کمردرد نیز، علت آن کاملاً نامشخص است. آسیب‌های ستون فقرات می‌توانند ناشی از فشار، وضعیت نامناسب بدن یا شرایط پزشکی باشد.

      • کمردرد ناشی از فشار

یکی از انواع کمردرد، کمردردهای ناشی از فشار، تنش یا آسیب‌های محیطی است. در این شرایط دلایل مختلف کمر درد عبارت‌اند از:

      • کشیدگی عضلات یا رباط‌ها
      • یک اسپاسم عضلانی
      • تنش عضلانی
      • دیسک‌های آسیب دیده
      • صدمات، شکستگی یا افتادن

فعالیت‌هایی که می‌توانند منجر به فشار یا اسپاسم در عضلات ناحیه کمری شوند، عبارت‌اند از:

      • بلند کردن نادرست یک وسیله
      • بلند کردن یک وسیله بسیار سنگین که ستون فقرات شما تحمل وزن آن را نداشته باشد.
      • انجام یک حرکت ناگهانی مانند یک چرخش ناگهانی و سریع
      • مشکلات ساختاری

تعدادی از دردهای کمری به دلیل مشکلات ساختاری ایجاد می‌شوند. ازجمله مهم‌ترین این مشکلات ساختاری عبارت‌اند از:

      • پاره شدن دیسک‌های بین مهره‌ای

بین مهره‌های ستون فقرات دیسک‌هایی قرار دارد که از آن‌ها در برابر ضربه محافظت می‌کند. از طرفی حرکت مهره‌های ستون فقرات بر روی یکدیگر را راحت‌تر خواهند کرد. هرکدام از این دیسک‌ها که دچار پارگی یا فتق شوند با فشار آوردن بر عصب‌های مجاور منجر به کمر درد و علائم پارستزی مانند بی‌حسی، گزگز، سوزن‌سوزن شدن و … در اندام تحتانی می‌شوند.

      • برآمدگی دیسک‌ها

برآمدگی دیسک‌ها نیز مانند پارگی دیسک‌ها می‌توانند منجر به فشار بر عصب‌های مجاور شده و دردهای کمری را ایجاد کنند.

      • سیاتیک

درد شدیدی که معمولاً از کمر شروع شده و از باسن و پشت ساق پا عبور می‌کند، ناشی از فشار برآمدگی یا فتق دیسک بر روی عصب سیاتیک است. البته گاهی ممکن است در اثر فشردگی عصب سیاتیک، درد کمری وجود نداشته باشد یا کم باشد ولی علائم بی‌حسی، گزگز، مورمور و … در اندام تحتانی بیشتر حس شوند.

      • آرتروز

استئوآرتریت یا آرتروز یکی از مهم‌ترین مشکلات ساختاری است. اگرچه این بیماری اغلب در سنین بالا به دلیل فعالیت بیش‌ازحد یا پوکی استخوان رخ می‌دهد ولی ممکن است نوجوانان و جوانان را نیز درگیر کند. این بیماری می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در مفاصل باسن، کمر شما و سایر نقاط شود.

در برخی موارد فضای اطراف نخاع به دلیل وجود آرتروز و استخوان‌های اضافی که به دلیل این بیماری در این ناحیه رشد می‌کنند، باریک می‌شود. درنتیجه تنگی کانال نخاعی ایجاد می‌شود. این تنگی می‌تواند عصب‌های عبوری را فشرده کرده و منجر به درد و علائم بی‌حسی، مورمور و … در کمر و اندام تحتانی شود.

      • انحنای غیرطبیعی ستون فقرات

اگر ستون فقرات شما به شکل غیرعادی منحنی شود، باعث کمردرد خواهد شد. به‌عنوان‌مثال، می‌توان به اسکولیوز اشاره کرد که در آن ستون فقرات کاملاً به پهلو خم می‌شود. البته در موارد خفیف ممکن است این خمیدگی زیاد مشخص نباشد.

      • پوکی استخوان

استخوان‌های مختلف سیستم اسکلتی و عضلانی، ازجمله مهره‌های ستون فقرات در برخی افراد در اثر پوکی استخوان شکننده و متخلخل می‌شوند که احتمال شکستگی‌های فشاری بخصوص در دیسک‌ها را افزایش می‌دهند و می‌توانند منجر به دردهای کمری شوند.

      • مشکلات کلیوی

سنگ کلیه یا عفونت کلیه ازجمله دیگر علل کمردرد است.

      • حرکت و وضعیت بدن

اتخاذ یک وضعیت نشستن نادرست و بیش‌ازحد خمیده مثلاً هنگام استفاده از رایانه می‌تواند به‌مرورزمان مشکلات شانه و کمر را افزایش دهد و منجر به دردهای گاه و بی گاه کمری شود. به‌علاوه کمردرد شما ممکن است ناشی از برخی فعالیت‌های روزمره یا وضعیت نامناسب بدن در هنگام انجام فعالیت‌های مختلف باشد. ازجمله این موارد عبارت‌اند از:

      • پیچش
      • سرفه یا عطسه کردن
      • تنش عضلانی
      • کشش بیش‌ازحد
      • خم شدن ناخوشایند بدن یا خم شدن برای مدت طولانی
      • هل دادن، کشیدن، بلند کردن یا حمل چیزی سنگین
      • ایستادن یا نشستن‌های طولانی‌مدت
      • فشار دادن گردن به جلو که معمولاً هم متوجه آن نمی‌شوید مانند هنگام رانندگی یا استفاده از رایانه
      • انجام رانندگی طولانی‌مدت بدون وقفه و استراحت، حتی زمانی که قوز نکرده باشید.
      • خوابیدن روی تشکی که محافظت خوبی از کمر شما ندارد و ستون فقرات را صاف نگه می‌دارد.
      • سایر علل کمتر شایع کمر درد

برخی از شرایط پزشکی طبیعی یا غیرطبیعی نیز می‌تواند منجر به کمردرد شود که عبارت‌اند از:

پریود شدن بانوان

بسیاری از بانوان در روزهای قبل از پریود شدن یا در طول پریود کمردردهایی را تجربه می‌کنند که با مصرف مسکن، استفاده از کیسه آب گرم، استراحت و … تا حد زیادی بهبود پیدا می‌کنند و ربطی به مشکلات ارتوپدی ندارند.

اگر شما هم جزو این دسته هستید و مشکلات کمردرد بیش‌ازحدی را در این دوران تجربه می‌کنید در پاسخ به سؤال برای کمر درد به چه دکتری مراجعه کنیم باید بگوییم پزشک متخصص زنان باید شما را معاینه کند و مواردی مانند کیست‌های رحم و تخمدان که می‌توانند علت این درد شدید باشند را بررسی نماید؛ اما به‌طورکلی کمردرد پریودی طبیعی است و بعد از چند روز استراحت برطرف می‌شود.

بارداری

یکی دیگر از شرایطی که می‌تواند منجر به کمر درد شود، بارداری است. در این شرایط هورمون‌های بدن خانم‌ها تغییرات شدیدی خواهد داشت. از طرفی رشد جنین می‌تواند انحنای ستون فقرات را بیشتر کند و فشار زیادی را به لگن وارد خواهد کرد. به همین دلیل کمر درد در بارداری نیز بسیار شایع است که می‌توان با توصیه‌های پزشکی تا حد زیادی آن را کاهش داد؛ اما در این شرایط نباید خودسرانه از مسکن استفاده کنید؛ زیرا می‌تواند بر رشد جنین و سلامت او تأثیر بگذارد.

سندرم دم اسبی

اعصاب دم‌اسبی دسته‌ای از ریشه‌های عصبی نخاعی هستند که از انتهای تحتانی نخاع منشأ می‌گیرند. فشردگی این اعصاب می‌تواند باعث ایجاد درد مبهم در قسمت پایین کمر و بالای باسن و همچنین احساس بی‌حسی در باسن، اندام تناسلی و ران شود. گاهی اوقات حتی می‌تواند اختلالاتی در عملکرد روده و مثانه ایجاد کند که در این شرایط احتمالاً تنها درمان، جراحی خواهد بود.

سرطان ستون فقرات

تومور روی ستون فقرات ممکن است به عصب فشار وارد کند و درنتیجه کمردرد ایجاد شود.

عفونت ستون فقرات

عفونت نیز می‌تواند عامل ایجاد دردهای کمری باشد که معمولاً با تب و حساسیت در هنگام لمس در ناحیه مورد نظر همراه است.

سایر عفونت‌ها

برخی دیگر از عفونت‌ها مانند بیماری التهابی لگن، عفونت مثانه یا کلیه هم می‌توانند منجر به کمردرد شود.

اختلالات خواب

افراد مبتلا به اختلالات مربوط به خواب در مقایسه با دیگران در معرض خطر بیشتری برای کمر درد هستند.

زونا

زونا یک بیماری عفونتی پوستی است که می‌تواند بر اعصاب شما تأثیر بگذارد و بسته به عصب درگیر ممکن است منجر به کمر درد نیز بشود.

شناسایی عوامل خطر نیازمند پاسخ به برای کمر درد به چه دکتری مراجعه کنیم!

اگرچه کمردرد ممکن است در هر سن و جنسیتی ایجاد شود ولی عواملی که احتمال ابتلا را بیشتر می‌کنند، عبارت‌اند از:

      • فعالیت‌های شغلی خاص
      • بارداری
      • یک سبک زندگی بی‌تحرک
      • آمادگی جسمانی ضعیف
      • افزایش سن
      • چاقی و اضافه‌وزن
      • سیگار کشیدن
      • ورزش یا کار شدید بدنی، به‌خصوص اگر اشتباه انجام شود.
      • عوامل ژنتیکی
      • شرایط پزشکی، مانند آرتریت و سرطان
      • کمردرد به دلیل عوامل هورمونی در زنان شایع‌تر از مردان است.
      • استرس، اضطراب و اختلالات خلقی نیز با کمردرد مرتبط است.

 

برای کمر درد به چه دکتری مراجعه کنیم

شرایط اورژانسی کمر درد که سریعاً باید به پزشک مراجعه کرد؟

کمردردهای معمولی اغلب مشکل خاصی ایجاد نمی‌کنند و با درمان‌های مراقبتی بعد از چند روز بهبود پیدا خواهند کرد؛ اما درصورتی‌که علائم زیر را مشاهده کردید مراجعه سریع به اورژانس یا متخصص ارتوپد کاملاً ضروری است، زیرا ممکن است برای جلوگیری از یک آسیب دائمی نیاز به جراحی سریع باشد. این علائم عبارت‌اند از:

      • کاهش وزن بدون انجام ورزش، پیروی از رژیم خاصی یا دلیل مشخصی
      • تب
      • التهاب یا تورم در پشت
      • کمردرد مداوم، طوری که دراز کشیدن یا استراحت کمکی نمی‌کند.
      • درد پایین پاها
      • دردی که به زیر زانو می‌رسد.
      • آسیب یا ضربه اخیر به کمر
      • بی‌اختیاری ادرار در کنار کمر درد
      • مشکل در ادرار کردن همراه با کمر درد
      • بی‌اختیاری مدفوع یا از دست دادن کنترل بر حرکات روده در کنار کمر درد
      • بی‌حسی در اطراف اندام تناسلی
      • بی‌حسی در اطراف مقعد
      • بی‌حسی در اطراف باسن

به‌طورکلی نیز در شرایط زیر باید توسط یک متخصص ارتوپد که در زمینه ستون فقرات تخصص و دانش کافی دارد، معاینه شوید:

      • وقتی کمر درد با استراحت بهبود نمی‌یابد.
      • پس از آسیب یا سقوط
      • در صورت بی‌حسی در پاها
      • وجود ضعف در پاها

جهت درمان برای کمر درد به چه دکتری مراجعه کنیم و از چه روش‌هایی استفاده کنیم؟

کمردردهای عادی معمولاً با استراحت و درمان‌های خانگی برطرف خواهند شد اما گاهی اوقات نیز درمان دارویی و تخصصی ضروری است. به‌طورکلی درمان کمر درد به علت ایجاد آن بستگی دارد ولی مهم‌ترین روش‌هایی که یک متخصص ارتوپد باتجربه انتخاب می‌کند، عبارت‌اند از:

      • درمان‌های خانگی

داروهای مسکن که نیازی به نسخه ندارند مانند ایبوپروفن، می‌توانند تا حد زیادی ناراحتی را تسکین دهند. استفاده از کمپرس گرم یا کیسه یخ نیز بر روی ناحیه دردناک باعث کاهش التهاب و درد خواهد شد.

بعد از فعالیت‌های شدید نیز استراحت توصیه می‌شود ولی استراحت بیش‌ازحد می‌تواند منجر به تضعیف عضلات و افزایش درد شود.

      • درمان پزشکی

اگر درمان‌های خانگی نتوانستند درد کمر شما را به‌اندازه کافی کاهش دهند، درد بدتر شد یا علائم اورژانسی مانند تب نیز با آن همراه گشت، پزشک ممکن است برحسب علت ایجاد درد موارد زیر را توصیه کند:

      • داروهای تخصصی و تجویزی مانند کدئین یا هیدروکودون و داروهای ضدافسردگی مانند آمی تریپتیلین
      • فیزیوتراپی
      • تزریق کورتیزون
      • تزریق شل کننده‌های عضلانی
      • تزریق اوزون
      • انجام تمرینات کششی مناسب
      • درمان‌های مکمل مانند کایروپراکتیک، استئوپاتی، شیاتسو و طب سوزنی
      • عمل جراحي (معمولاً پزشک به عمل جراحی به‌عنوان آخرین راه‌حل برای دردهای کمری فکر می‌کند؛ زیرا این عمل‌ها با ریسک بالایی همراه هستند و یک پزشک باتجربه سعی می‌کند تا جای ممکن از درمان‌های غیرتهاجمی برای شما استفاده نماید.)

چگونه می‌توان خطر کمر درد را کاهش داد؟

اگرچه برخی از موارد کمر درد مانند کمردردهای ناشی از بیماری‌های خاص مثل تومور یا عفونت، کمردردهای ناشی از آسیب‌های محیطی مانند تصادف و … را نمی‌توان پیش‌بینی کرد ولی با توجه به نکات زیر می‌توانید تا حد زیادی از بسیاری کمردردها جلوگیری کنید:

ورزش

ورزش منظم می‌تواند به تقویت قدرت عضلانی کمر و کنترل وزن بدن که فشار زیادی را به کمر وارد می‌کند، کمک کند.

رژیم غذایی مناسب و مقوی

باید مطمئن شوید که رژیم غذایی شما به‌اندازه کافی حاوی کلسیم و ویتامین D است، زیرا این دو مورد برای سلامت استخوان ضروری هستند. از طرفی یک رژیم غذایی سالم به کنترل وزن بدن کمک کرده و فشار اضافی را از روی ستون فقرات بر می‌دارد.

ترک سیگار

افراد سیگاری بسیار بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض خطر کمردرد هستند. البته این مورد برای مصرف سایر دخانیات مانند تنباکو نیز صادق است.

حالت ایستادن درست

مطمئن شوید که هنگام ایستادن وضعیت لگن خنثی باشد. صاف بایستید، سر روبه‌جلو، پشت صاف باشد و وزن خود را به‌طور مساوی روی هر دو پا متعادل کنید.

وضعیت نشستن مناسب

همیشه از یک صندلی خوب برای کار که پشتیبان کمر خوب، تکیه‌گاه بازو و پایه چرخان داشته باشد، استفاده کنید. همچنین هنگام نشستن سعی کنید زانوها و باسن خود را در یک سطح نگه دارید و پاهای خود را صاف روی زمین بگذارید یا از زیرپایی استفاده کنید. اگر از صفحه‌کلید استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که آرنج‌هایتان در زاویه قائم قرار دارند و ساعدتان افقی است.

برای کمر درد به چه دکتری مراجعه کنیم

بلند کردن صحیح اجسام و وسایل

هنگام بلند کردن وسایل، به‌جای کمر خود، از پاهایتان برای بلند کردن استفاده کنید. همچنین پشت خود را تا جایی که می‌توانید صاف نگه دارید، پاهای خود را از هم جدا نگه‌ داشته و یک پا را کمی به سمت جلو نگه دارید تا بتوانید تعادل را حفظ کنید. فقط در ناحیه زانوها خم شوید، وزنه را نزدیک بدن خود نگه دارید و پاها را صاف کنید و درعین‌حال وضعیت کمر را تا حد ممکن تغییر دهید.

هنگام بلند شدن کمر را نپیچانید

بخصوص اگر چیزی سنگین بلند می‌کنید، در حال بلند کردن آن، مستقیم به جلو نگاه کنید، نه بالا یا پایین و به‌هیچ‌وجه نچرخید.

استفاده از کفش مناسب

کفش شما باید در حالت استاندارد حدود 3 سانتیمتر پاشنه داشته باشد، به‌خوبی از پای شما محافظت کنید و بیش‌ازحد تنگ یا گشاد نباشد تا فشار کمتری به کمر وارد شود. کفش‌های بیش‌ازحد تخت یا پاشنه‌بلند می‌توانند فشار زیادی به کمر شما وارد کنند.

استفاده از تشک مناسب برای خوابیدن

شما باید تشکی داشته باشید که ستون فقرات را در وضعیت مناسبی قرار دهد و به‌علاوه وزن شانه‌ها و باسن شما را به‌خوبی تحمل کند.

سخن آخر

کمردرد از دردهای بسیار متداول در گروه‌های سنی مختلف است که ممکن است در هر سنی و برای هر جنسیتی ایجاد شود. البته در زنان به دلایل شرایط خاص مانند پریود شدن، بارداری، تغییرات هورمونی و … ممکن است بیشتر رخ دهد.

همان‌طورکه در مقاله گفتیم کمردردهای ساده ناشی از کار بیش‌ازحد یا یک فعالیت خاص می‌تواند با مراقبت‌های حمایتی خانگی به‌راحتی بعد از چند روز بهبود پیدا کند ولی کمردردهای ناشی از بیماری‌ها یا آسیب‌های خاص مثل فتق دیسک بسیار جدی هستند و اگر به موقع توسط پزشک تشخیص داده نشده و درمان نشوند می‌توانند پیشروی کرده و مشکلات زیادی را برایتان ایجاد کنند.

همان‌طورکه در پاسخ به سؤال برای کمر درد به چه دکتری مراجعه کنیم گفتیم دکتر خوب برای کمر درد در تهران، متخصص ستون فقرات است که می‌تواند به‌طور دقیق بعد از بررسی‌های لازم علت اصلی را تشخیص داده و بهترین درمان را ارائه دهد. درصورت نیاز ممکن است متخصص ستون فقرات شما را به متخصصین مرتبط دیگر هم ارجاع دهد. سهل‌انگاری در پیگیری درمان می‌تواند آسیب را تشدید و درمان را برایتان سخت کند.

شما می‌توانید جهت ارزیابی کامل دردهای کمری خود و اخذ بهترین تشخیص و درمان توسط متخصصانی باتجربه و حاذق در این زمینه به مرکز تخصصی ارتوپدی ما نیز مراجعه کنید. کافیست از طریق لینک‌های سمت چپ این صفحه، با همکاران ما در ارتباط باشید.

 

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید