لودر سایت
آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8
تماس با ما
آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

فریز زگیل پا؛ راهکاری درمانی برای برطرف کردن زگیل

زگیل مخصوصا در ناحیه پاها می‌تواند دردآور و آزار دهنده باشد زیرا هنگام راه رفتن مشکل ایجاد می‌کند. این زگیل‌ها در هر گروه سنی ممکن است رخ دهد و احتمالاً در هر بخشی از پا از جمله کف پا، بین انگشتان، پاشنه پا و بخش‌های دیگر به‌وجود بیاید که باید تحت درمان قرار بگیرد.

معمولا چند راه‌کار درمانی مفید جهت برطرف سازی زگیل‌ پا وجود دارد که از بهترین آن‌ها فریز زگیل پا یا کرایوتراپی و لیزر است. برای نتیجه‌گیری بهتر درمان زگیل ضروری است در اسرع وقت به دکتر متخصص زگیل کف پا مراجعه کنیم.

فریز زگیل پا

آنچه در این مقاله می خوانید :

فریز زگیل پا توسط چه کسی و به چه صورت انجام می‌شود؟

شاید فکر کنید کرایوتراپی و یا همان فریزکردن زگیل در ناحیه پا کاری آسان است و هر کسی از پس آن برخواهد آمد در صورتی که اصلا این‌طور نیست و فریز زگیل‌های پا باید تحت نظر متخصصین و با استفاده از تجهیزات مخصوصی انجام گیرد. بهتر است بدانید تنها برخی از کلینیک‌های ارتوپدی دارای تجهیزات مخصوص برای انجماد یا فریز زگیل پا هستند و این کار حتما باید در محیطی بهداشتی انجام بگیرد.

 

اما روش کرایوتراپی به گونه‌ای است که دو ماده دی اکسید کربن و یا نیتروژن مایع در بخشی که زگیل قرار دارد اعمال می‌شود. جالب است بدانید نیتروژن مایع یا دی اکسید کربن با دمای منفی ۱۹۶ درجه سانتی‌گراد بر روی زگیل‌ها اعمال شده تا انجماد انجام شود و در نهایت از بین بروند. فریزکردن زگیل ناحیه پا ممکن است برای تمامی افراد مناسب نباشد ولی در میان راه‌های درمانی برای فریز زگیل پا، یکی از بهترین‌هاست.

 

بسیاری از کاربران از ما این سوال را دارند که انجام کرایوتراپی چقدر زمان می‌برد؟ در پاسخ باید گفت همه چیز وابسته به نوع و تعداد زگیل‌هایی است که در نواحی مختلف پا ایجاد شده است اما به‌طور کلی و در حالت عادی انجماد کردن زگیل‌ها چیزی در حدود ۲۰ تا ٣٠ دقیقه زمان خواهد برد اما چنانچه تعداد زگیل‌ها بیشتر باشد، ممکن است پزشک توصیه کند که چندین جلسه برای فریز زگیل پا مراجعه شود.

 

علائم بیماری، عوامل خطر و راه‌های تشخیصی برای فریز زگیل پا

قبل از این‌که بخواهید برای فریز زگیل پا و سایر روش‌های درمانی اقدام کنید، باید با علائم، عوامل خطر و همین‌طور روش‌های تشخیصی برای این بیماری آشنایی هر چند جزئی داشته باشید. علائم اصلی زگیل کف پا شامل ضایعه‌هایی هستند که به چند شکل گوشتی، دانه دانه و یا سفت در بخش‌های مختلف پا مشاهده می‌شوند.

این ضایعه‌ها اغلب در بخش کف پا و در قسمت پاشنه یا انگشتان پدیدار می‌شود و گاهی با لکه‌های سفت خود را نشان خواهد داد. با وجود زگیل‌های کف پا راه رفتن با مشکل انجام می‌شود و با درد و ناراحتی همراه است. لازم به ذکر است ضایعه‌های ایجاد شده توسط زگیل کف پا ممکن است به صورت دانه‌های سیاه نیز خود را نشان دهند و این‌ها جزو علائم اصلی این بیماری است.

 

برخی از افراد این تصور را دارند که زگیل‌های پا کاملا بی‌خطر هستند. اگرچه این تفکر غلط نیست اما برخی از افراد باید هرچه سریع‌تر اقدام به درمان زگیل‌های کف پا کنند زیرا ممکن است در آینده دچار مشکلات بزرگ‌تری شوند.

عوامل خطر زگیل پا افرادی را شامل می‌شود که ضعف سیستم ایمنی دارند، کودکان یا نوجوانان، آن دسته از افرادی که قبلا به زگیل‌ پا مبتلا شده‌اند. به جز مواردی که ذکر شد، معمولا کسانی که دچار برخی از بیماری‌های خاص هستند باید بیشتر مراقب باشند تا دچار زگیل‌های پا نشوند اما چنانچه به آن مبتلا شدند باید سریعا اقدامات درمانی را برای برطرف سازی زگیل‌ها و گسترده‌تر نشدن آن‌ها انجام دهند.

 

چندین راه تشخیصی برای زگیل‌های کف پا وجود دارد اما اگر به این منظور به متخصص مربوطه مراجعه کنید، در ابتدا معاینه فیزیکی پاها جهت شناسایی زگیل انجام می‌گیرد و تشخیص دادن آن نیز کار سختی نیست مگر در شرایط خاص که زگیل‌ها قابل شناسایی نباشند و یا مشکوک به بیماری‌های دیگری باشند که در این صورت برای تشخیص دقیق آن از برش بخشی از پوست و بافت کف پا استفاده می‌شود.

نمونه بافتی که دچار زگیل شده است بلافاصله به آزمایشگاه‌های مجهز ارسال می‌شود تا از وجود زگیل اطمینان حاصل شود.

نکات مهمی که باید در زمینه فریز زگیل پا بدانید

قبل از هر چیزی باید به شما بگوییم فریزکردن زگیل کف پا تنها راه‌کار درمانی نیست که مورد استفاده قرار می‌گیرد و علاوه بر آن ممکن است برای تمامی افراد مناسب نباشد زیرا گاهی ممکن است دردناک باشد و یا حتی در مواردی تاول و سوختگی ایجاد کند بنابراین کودکان و یا افرادی با ضعف سیستم ایمنی یا بیماری‌های خاص بهتر است از سایر روش‌های درمانی برای برطرف کردن زگیل‌های موجود در کف پا استفاده کنند.

 

برای درمان زگیل پا با فریز در مواردی که زگیل‌ها ضخامت زیادی داشته باشند، در ابتدا بخشی از آن تراشیده خواهد شد این کار باعث می‌شود که انجماد به صورت دقیق‌تر انجام شود و سرما به درستی وارد ناحیه‌ شود.

درمان زگیل کف پا با فریز ممکن است زمان‌بر باشد و گاهی تا یک ماه برای برطرف کردن کامل آن‌ها زمان نیاز باشد و این مسئله‌ای است که قبل از انتخاب این روش درمانی یعنی کرایوتراپی باید بدانید.

 

نکته دیگری که باید در فریز زگیل پا بدانید این است که کرایوتراپی نمی‌تواند به‌طور ۱۰۰ درصد موثر واقع شود و گاهی با طی کردن روند درمانی، ممکن است زگیل‌ها به طور کامل از بین نروند و به همین خاطر گاهی در درمان زگیل پا با فریز نیاز است که مراحل انجماد چندین بار تکرار شوند.

برخی از پزشکان برای درمان زگیل کف پا با فریز و در حین این کار از دارویی با نام اسید سالیسیلیک استفاده می‌کنند و آن هم به‌ این‌ دلیل که اثربخشی کرایوتراپی افزایش پیدا کند.

 

عوارض زگیل کف پا دور از انتظار نیست و ممکن است برای هر فردی رخ دهد و به همین جهت بهتر است یک روش درمانی در پیش گرفته شود و پیشنهاد ما فریز زگیل پا و یا لیزر است. گاهی پزشک برای این‌که اطمینان یابد تمامی زگیل‌ها از بین رفته‌اند و آثاری از آن‌ها باقی نمانده، از دو یا چند جلسه درمانی برای برطرف کردن زگیل‌ها استفاده می‌کند که در حین فریز کردن زگیل پا ممکن است درد و یا سوزش جزئی متوجه فرد شود که به سرعت از بین خواهد رفت.

برخی از مراجعه کنندگان برای استفاده از فریز زگیل پا و پس از اتمام مراحل انجماد ممکن است قرمزی، تحریک شدن پوست و یا حتی تاول‌های را مشاهده کنند که بعد از چند روز از بین خواهد رفت به شرطی که بدانید بعد از فریز زگیل پا چه باید کرد و مراقبت‌های لازم را انجام دهید.

فریز زگیل انگشت پا چگونه است و درصد موفقیت آمیز بودن آن چقدر است؟

زگیل‌ها اغلب در میان انگشتان دست و پا ایجاد می‌شوند که در این صورت احساس بدی به فرد دست خواهد داد. اگر شما نیز جزو کسانی هستید که لابلای انگشتان پاها و یا دست خود دچار زگیل شده است در صورت داشتن شرایط لازم می‌توانید کرایوتراپی را برای برطرف کردن آن انتخاب کنید.

فریز زگیل انگشت پا جزو روش‌های درمانی امروزه است و اگر به درستی و توسط متخصصین حرفه‌ای انجام شود، نتایج رضایت بخشی برای ما خواهد داشت.

سوال این‌جاست که فریز زگیل انگشت پا چگونه است؟ در پاسخ باید بگوییم بعد از مراجعه به پزشک و تشخیص بیماری زگیل، در روش کرایوتراپی از اکسید و یا اسپری نیتروژن بر روی زایده‌های ایجاد شده استفاده می‌شود و این کار باعث می‌شود سلول‌های ناحیه‌ای که دچار زگیل شده نابود شوند. معمولا فریز زگیل پا و در ناحیه انگشتان پا به دو روش اسپری مستقیم بر روی زگیل‌ها و یا با استفاده‌ از چوب پنبه انجام می‌شود.

 

این که فریز زگیل پا با استفاده از انجماد کردن زگیل‌ها چقدر موفقیت آمیز است باید گفت طی بررسی‌های انجام شده، روش فریزکردن زگیل بیش از ۷۵ درصد موفقیت آمیز بوده است و به همین خاطر جزو روش‌های درمانی عالی به حساب می‌آید.

در ۲۵ درصد باقی مانده که نتایج رضایت بخشی از فریزکردن زگیل‌های پا به دست نمی‌آید، مجددا ضایعه‌ها برمی‌گردند که احتمالا با چند جلسه درمانی توسط کرایوتراپی از بین می‌روند و یا در صورت لزوم از سایر روش‌های درمانی برای از بین بردن کامل آن‌ها استفاده می‌شود.

راه‌کارهای عالی برای جلوگیری از درد بعد از فریز زگیل پا

علاوه بر این‌که در هنگام کرایوتراپی ممکن است درد و سوزش کمی احساس شود که پس از چند ثانیه از بین خواهد رفت اما بحث اصلی ما درباره درد بعد از فریز زگیل پا است که برای برخی از افراد به‌وجود می‌آید. برای کاهش درد ایجاد شده بعد از انجام فریز زگیل پا می‌توان از انواع داروهای مسکن استفاده کرد البته برای کاهش درد از سایر راه‌ها نیز می‌توانید استفاده کنید برای مثال بانداژهای هیدرواکتیو که بر روی زخم‌های زگیل قرار داده می‌شود، به کاهش درد نیز کمک خواهد کرد.

 

به جز درد که جزو عوارض فریزکردن زگیل کف پاست، ممکن است ناحیه مورد نظر دچار تاول و یا زخم شود که باید به خوبی از آن مراقبت کرد تا علاوه بر کاهش درد، از بروز عفونت جلوگیری شود. رعایت موارد بهداشتی و تمیز نگه‌داشتن محل زخم بعد از فریز کردن زگیل پا امری مهم است و باید رعایت شود.

لمس کردن زائده‌ها بعد از انجام کرایوتراپی شدت درد را افزایش می‌دهد و به همین خاطر نباید آن‌ها را لمس کنید زیرا امکان منتشر شدن ویروس نیز وجود دارد.

 

جهت جلوگیری از درد بعد از فریز زگیل پا سعی کنید زیاد راه نروید و از مواردی که باعث فشار بر روی زگیل‌های فریز شده می‌شود خودداری کنید.

با مشورت گرفتن از پزشک خود، به جز مصرف برخی مسکن‌های تسکین دهنده درد، بهتر است از پمادهای ترمیم کننده و کاهش دهنده درد نیز استفاده کنید. لازم به ذکر است در صورت تجویز پزشک بعد از فریزکردن زگیل ناحیه پا بهتر است از آنتی‌بیوتیک‌ها نیز استفاده کنید تا از عفونت جلوگیری شود و به شدت درد اضافه نشود.

مراقبت های بعد از فریز زگیل کف پا که در منزل باید انجام شود

مراقبت های بعد از فریز زگیل کف پا مسئله بسیار مهمی است که باید جدی گرفته شود تا روند درمانی به خوبی طی شود.

یک تا چند روز بعد از انجام فریز زگیل پا درد و ناراحتی بر روی زائده‌ها احساس می‌شود و شما نباید آن‌ها را لمس کنید زیرا علاوه بر شدت درد، می‌تواند ویروس را انتشار داده و یا حتی دچار عفونت شود. برای جلوگیری از ورم یا درد بعد از انجام فریز کردن زگیل پاها می‌توانید از پک یخ نیز استفاده کنید.

 

قرمز شدن و یا تاول زدن ناحیه فریز شده جزو مواردی است که ممکن است برای هر فردی رخ دهد و در چنین شرایطی بهترین کار باندپیچی کردن محل زخم و در صورت لزوم استفاده از پمادهای آنتی بیوتیک سه‌گانه و یا پماد نئوسپورین است.

توصیه پزشکان این است که بعد از بهبود جای زگیل‌ها بهتر است شستشوی ناحیه با آب ولرم و صابون انجام شود و یا استحمام کنید. بعد از این که جای زگیل‌ها بهبود پیدا کرد، این امکان وجود دارد که ناحیه مورد نظر پوسته پوسته شود که در این صورت بهترین کار استفاده از سوهان برای از بین بردن پوست مرده است که بهتر است در هنگام استحمام و بعد از این که پوست نرم و مرطوب شد انجام گیرد.

 

مراقبت های بعد از فریز زگیل کف پا برای زگیل‌هایی که بزرگ‌تر هستند و جای زخم بزرگی را ایجاد کرده‌اند باید به درستی انجام شود.

پس از انجام فریز زگیل پا نباید رابطه جنسی داشت و در صورتی که حس کردید شدت درد زائده‌ها غیر قابل کنترل است و یا عوارض جدی دیگری همچون بی‌حسی، ورم شدید و مواردی از این قبیل را مشاهده کردید، بهتر است مجددا به متخصص مربوطه مراجعه کنید تا پس از یافتن علت درد در بخش‌هایی که زگیل‌ها فریز شده‌اند، روش درمانی جدید توصیه شود و یا داروهای جدیدی تجویز گردد.

سایر روش‌های درمانی که می‌تواند جایگزین خوبی برای فریز زگیل پا باشد

بهتر است بدانید فریز زگیل پا تنها راه درمان برای بهبود زگیل‌های پا نیست و شما از چند روش درمانی دیگر نیز می‌توانید برای برطرف کردن زگیل‌ها استفاده کنید.

یکی از بهترین روش‌ها، استفاده از لیزر است. لیزر جایگزینی عالی برای فریز کردن زگیل پاهاست و اثربخشی عالی دارد. در روش لیزر، برخی از رگ‌ها در بخش زائده سوزانده می‌شود و از این طریق زگیل‌ها نابود خواهند شد.

 

افرادی که شرایط فریز زگیل پا را ندارند و یا تصمیم گرفته‌اند از دیگر روش‌ها برای برطرف کردن زگیل‌های کف پا استفاده کنند، به جز روش لیزر می‌توانند در صورت داشتن شرایط لازم از روش‌هایی همچون واکسن اچ پی وی، استفاده از اسید سالیسیلیک، ایمنی درمانی و یا جراحی بهره بگیرند.

معمولا در مراحل اولیه که زگیل‌های کمی بر روی پاها ایجاد شده باشد، از راه‌های ساده‌‌تر درمانی استفاده می‌شود اما زمانی که زگیل‌ها بزرگ باشند و یا تعداد آن‌ها زیاد باشد، از روش‌های فریز کردن، لیزر و جراحی برای از بین بردن دائمی آن‌ها می‌توان استفاده کرد.

کلام آخر

هدف اصلی ما از نوشتن این مطلب، آموزش نکات لازم در خصوص فریزکردن زگیل‌های پا بود و شما حالا آشنایی کاملی با این روش درمانی دارید.

به طور خلاصه، فریز زگیل پا یک روش درمانی است که توسط آن با انجماد کردن زگیل‌ها تا منفی ۲۰۰ درجه، آن‌ها را از بین می‌برند و این کار گاهی بدون بی حسی و گاهی هم با بی حسی موضعی قابل انجام است.

فریز زگیل پا باید به توصیه پزشک و در صورت داشتن شرایط لازم انجام شود و بعد از آن مراقبت‌های لازم که به آن‌ها اشاره شد انجام شود تا محل زخم‌ها عفونت نکند و مشکلات جدیدی ایجاد نشود.

 

نکاتی که در این مطلب سعی کردیم به آن‌ها اشاره کنیم شامل مواردی همچون: فریز کردن زگیل پا توسط چه کسی و به چه صورت انجام می‌شود ، علائم بیماری، عوامل خطر و راه‌های تشخیصی قبل از فریز کردن زگیل پا خواهد بود.

نکات مهمی که باید در زمینه فریز زگیل‌های پا بدانید، درصد موفقیت آمیز بودن فریزکردن زگیل‌های ناحیه انگشت پا، راه‌کارهای عالی جهت جلوگیری از بروز درد پس از فریزکردن زگیل‌های پا، مراقبت‌های بعد از فریز زگیل کف پا که در منزل باید انجام گیرد و در پایان سایر روش‌های درمانی که می‌تواند جایگزین خوبی برای کرایوتراپی باشد است که امیدواریم برایتان مفید واقع شده باشد.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید