لودر سایت
آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8
تماس با ما
آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

خارش زگیل پا؛ تحریک و خشکی محل زگیل به دلیل استفاده از جوراب نامناسب، کفش و ..

همه زگیل‌های کف پا دچار خارش نمی‌شوند ولی برخی از افراد به جز علائم اصلی زگیل‌ها، در ناحیه کف پا دچار خارش و یا حتی سوزش می‌شوند که باید گفت این اتفاق امری طبیعی است و نه فقط برای زگیل‌های زیر پا، بلکه برای سایر زگیل‌ها نیز ممکن است رخ دهد.

چیزی که باعث خارش زگیل پا می‌شود، تحریکات پوستی و یا خشکی بیش از حد آن ناحیه است که به سادگی و با چندین روش درمانی قابل رفع است. برای یافتن بهترین رویکرد درمانی ضروری است در اسرع وقت به دکتر متخصص زگیل کف پا مراجعه نمایید.

خارش زگیل پا

چند دلیل مهم برای خارش زگیل پا

خارش زگیل زیر پا و تحریک آن ناحیه به ندرت صورت می‌گیرد اما زمان بروز چنین اتفاقاتی باید علت آن مشخص شود زیرا معمولا خارش‌های پوستی بدون دلیل نیستند. گزینه‌های درمانی مختلفی جهت درمان خارش زگیل پا وجود دارد که در ادامه با تک تک آن‌ها آشنا خواهید شد.

برخی از افراد تا زمان بهبودی خارش‌های زگیل که در کف پا وجود دارند اقدامی انجام نمی‌دهند و به همین علت ناحیه مورد نظر در طول شبانه‌روز دچار خارش می‌شود در صورتی که با راه‌های درمانی ساده و حتی بدون مراجعه به پزشک می‌توان تا حدود زیادی از خارش زگیل زیر پا را برطرف کرد.

 

معمولا زگیل‌های کف پا در مقایسه با سایر زگیل‌ها همانند زگیل تناسلی کمتر دچار خارش می‌شوند مگر در مواردی که در هر شرایطی از جوراب استفاده شود.

پوشیدن جوراب‌هایی از جنس مواد پلاستیکی موجب تحریک زگیل‌ها می‌شود و با اصطکاکی که هنگام فعالیت در ناحیه پا انجام می‌گیرد، خارش‌ها آغاز خواهد شد. در واقع وجود هرگونه التهاب و یا حتی با کوچک‌ترین تحریک، زگیل‌ها دچار خارش خواهند شد. توجه داشته باشید که یافتن علت خارش زگیل زیر پا به ما کمک خواهد کرد تا روش درمانی مناسبی را در پیش بگیریم.

شاید این تفکر را داشته باشید که بلافاصله پس از درمان زگیل‌های کف پا، از خارش آن‌ها نیز کاسته می‌شود در صورتی که این‌طور نیست و حتی در طول فرآیند بهبودی نیز ممکن است جای زگیل‌ها در زیر پا دچار خارش شوند.

تمیز نگه نداشتن محل زگیل‌های زیر پا، عرق کردن کف پا و مواردی از این قبیل همگی در خارش زگیل زیر پا نقش دارند که با استفاده از برخی داروها و پمادها می‌توان خارش را تا حد زیادی تسکین بخشید اما بهترین راه، درمان یافتن علت خارش زگیل کف پا و سپس درمان آن برای جلوگیری از خارش است.

انواع زگیل پا و علائمی که در هنگام بروز زگیل متوجه افراد می‌شود

قبل از پرداختن به انواع زگیل پا باید بگوییم زگیل‌ها زائده‌هایی در اندازه‌های مختلف هستند که نه فقط در ناحیه زیر پا بلکه در بخش‌های دیگر همچون کف دست، ناحیه تناسلی و سایر اعضای بدن بروز می‌دهند که باید با شناسایی نوع زگیل روند درمانی آن آغاز شود. انواع زگیل پا به‌خاطر ویروس اچ پی وی رخ می‌دهد که این ویروس نیز به صدها تیپ مختلف دسته‌بندی می‌شود و اغلب روش درمان تمامی آن‌ها از چند طریق انجام می‌شود.

از انواع زگیل پا می‌توان به زگیل فیلی، تحت و یا خوشه‌ای اشاره کرد که اغلب خود را به شکل زائده در زیر پا و یا بخش‌های دیگر پا نشان می‌دهد.

نکته مهمی که در اینجا باید یادآور شویم، درمان غروری زگیل‌های کف پا بلافاصله پس از شناسایی آن‌هاست زیرا برخی از این زگیل‌هایی که در نواحی مختلف پا بروز می‌دهند موجب عفونت می‌شوند و حتی در شرایط حاد می‌توانند باعث بروز سرطان شوند.

معمولا برخی از افراد با مشاهده انواع زگیل پا می‌توانند شناسایی کنند که از چه نوع زگیل است اما در صورتی که که ما نتوانیم تشخیص درستی از انواع زگیل‌های پا داشته باشیم، با مراجعه به پزشک و معاینه چشمی و یا تشخیص نمونه زگیل از طریق تجهیزات پزشکی، می‌توان نوع دقیق زگیل را برای آغاز روند درمان شناسایی کرد.

 

علائم انواع زگیل‌های زیر پا معمولا به شکل یکسان است. در واقع هنگامی که زگیل‌ها در کف پا ظاهر می‌شوند، افراد علائمی همچون سوزن و خارش، درد زیر پا هنگام راه رفتن و یا حساسیت بیش از حد پاها، تغییر رنگ و ظاهر پوست، برجستگی‌هایی در زیر پا، خارج شدن ترشحات عفونی از محل زگیل‌ها در زیر پا، خون‌ریزی و یا زخم است که برای جلوگیری از علائم شدیدتر بلافاصله باید نوع آن شناسایی شود و درمان متناسب صورت پذیرد.

آیا زگیل کف پا خطرناک است و چرا باید درمان آن در مراحل اولیه بیماری انجام شود؟

در پاسخ به سوال این‌که آیا زگیل کف پا خطرناک است؟ باید گفت بله زگیل‌های زیر پا علاوه بر خطراتی که ایجاد می‌کنند، باعث می‌شوند فرد نتواند به درستی راه برود.

زگیل‌های کف پا معمولا در هنگام راه رفتن بیشتر درد می‌کنند و به التهاب آن‌ها افزوده می‌شود و بر خلاف سایر زگیل‌ها در نواحی مختلف بدن همچون دست و یا ناحیه تناسلی، بیشتر فشرده می‌شوند و هنگام استفاده از جوراب یا پوشیدن کفش نیز عرق می‌کنند و در نهایت دچار سوزش و خارش می‌شوند.

رعایت موارد بهداشتی در صورت بروز زگیل در کف پا امری بسیار مهم است زیرا ممکن است باعث بروز عفونت و یا حتی بیماری‌های خطرناکی همچون سرطان شود. البته رعایت موارد بهداشتی کافی نیست و حتما باید فکری به حال درمان آن‌ها کرد زیرا زگیل زیر پا خطرناک است و اگر در همان مراحل اولیه درمان نشود، ممکن است برطرف کردن آن‌ها پیچیده‌تر شود.

لازم به ذکر است در مراحل ابتدایی بیماری زگیل کف پا، درمان آن‌ها کم هزینه و با روش‌های درمانی ساده‌تری انجام می‌شود و شما اگر در ناحیه زیر پا دچار زگیل شده‌اید بهتر است سریعا اقدامات درمانی را آغاز کنید.

زگیل کف پا خطرناک است زیرا بر اثر یک عفونت ویروسی ایجاد شده‌اند و به راحتی قابل انتشار هستند. زگیل‌های زیر پا با یک تماس ساده به سایر افراد منتقل می‌شوند مخصوصا زمانی که از حوله و یا لوازم مشترک استفاده شود.

به جز این مورد، در هنگام راه رفتن، ویروس‌های زگیل کف پا به زمین منتقل می‌شوند و از این طریق سایر افراد نیز ممکن است دچار این بیماری شوند. زگیل زیر پا خطرناک است و ممکن است به بخش‌های دیگر بدن فرد نیز انتقال پیدا کرده و مشکلات جدی‌تری ایجاد کنند.

درمان خارش زگیل پا با ساده‌ترین راه‌های درمانی در منزل

قبل از پرداختن به موضوع درمان خارش زگیل پا، باید بگوییم گاهی راه‌های درمانی ساده در منزل برای جلوگیری از حساسیت پوستی کف پا ناشی از زگیل و خارش آن موثر واقع می‌شود و گاهی هم برای درمان خارش زگیل پا حتما باید به پزشک مراجعه شود.

برای جلوگیری از خارش زگیل پا باید همواره بهداشت پا را رعایت کنید اما چنانچه با وجود رعایت مسائل بهداشتی خارش زگیل کف پا رخ داد، راه‌های درمانی خانگی را امتحان کنید و چنانچه نتیجه مثبتی از یکی از آن‌ها نگرفتید، راه‌کار بعدی را امتحان کنید

برای درمان خارش زگیل پا می‌توانید از جوی دو سر استفاده کنید زیرا این محصول برای زگیل‌ها و یا پوست تحریک شده بسیار مفید است و در مدت کوتاهی می‌تواند خارش زگیل پا را درمان کند اما نحوه استفاده از آن چگونه است؟

برای این کار ابتدا باید مقداری جو دو سر ریز و یا جو کلوئیدی تهیه کنید. بعد از آن جوها را با مقداری آب نسبتا گرم ترکیب کنید و اجازه دهید حالتی خمیری به خود بگیرد. بعد از این کار بهتر است ترکیب به دست آمده از جوی دو سر را بر روی زگیل‌های زیر پا بمالید و بگذارید مدتی بر روی آن بماند تا خارش زگیل برطرف شود.

درمان خارش زگیل پا با کمک گرفتن از برخی مرطوب کننده‌های پوستی نیز امکان‌پذیر است. معمولا دلیل اصلی خارش زگیل پا خشک شدن بیش از اندازه پوست است و شما باید بتوانید جلوی این کار را بگیرید و چه بهتر که از پمادهای مرطوب کننده استفاده کنید.

برای رفع خارش زگیل پا اگر قصد استفاده از کرم‌های مرطوب کننده را دارید، بهتر است از نمونه‌های غیر عطری تهیه کنید و برای استفاده از کرم نیز ابتدا باید ناحیه زگیل‌‌های کف پا یا محلی که دچار خارش شده است را به‌طور کامل تمیز کنید و پس از خشک شدن کرم مرطوب کننده را بر روی زگیل‌ها بمالید.

روش درمانی بدون نسخه جهت برطرف سازی خارش زگیل پا

معمولا برای خارش زگیل زیر پا در موارد جزئی نیازی به مراجعه پزشک نیست اما چنانچه به شدت خارش اضافه شد و هیچ‌ یک از راه‌های درمانی نتوانست از خارش زگیل پا بکاهد، حتما باید علت آن شناسایی و روش درمانی دیگری جایگزین شود.

تفاوتی ندارد که زگیل‌های کف پا به تازگی ایجاد شده باشند و یا مدت زمان زیادی از بروز آن‌ها گذشته باشد در هر صورت خارش جزو علائم اصلی این بیماری است و تنها شدت آن است که در افراد با یکدیگر تفاوت دارد. اگر شما نیز شاهد خارش زگیل پا هستید و قصد ندارید به پزشک مراجعه کنید، روش درمانی بدون نسخه که در ادامه به آن پرداخته می‌شود را امتحان کنید.

استفاده از ژل یا کرم حاوی پراکسین: تعدادی از ژل‌ها و یا کرم‌های موجود در داروخانه دارای ترکیباتی همچون پراکسین هستند و می‌توانند به عنوان یک بی‌حس کننده ضعیف عمل کنند. با مراجعه به داروخانه و تهیه نمونه بدون عطری کرم‌های حاوی پراکسین و مالیدن آن بر روی زگیل‌های زیر پا می‌تواند خارش پوست را برطرف سازد.

استفاده از کرم هیدروکورتیزون: این کرم نیز همانند کرم‌های دارای پراکسین به راحتی و بدون نسخه پزشکی قابل تهیه است. افراد با استفاده از کرم‌های هیدروکورتیزون نتیجه مثبتی در جهت رفع خارش زگیل پا گرفته‌اند و شما نیز در صورت تهیه این کرم بهتر است آن را به شکل مستقیم بر روی زگیل‌هایی که دچار خارش شده‌اند بمالید.

محصولات حاوی اسید سالیسیلیک: معمولا پزشکان برای درمان زگیل کف پا مخصوصا در روش کرایوتراپی از اسید سالیسیلیک استفاده می‌کنند. محصولاتی در داروخانه وجود دارد که حاوی اسید سالیسیلیک هستند و شما با تهیه بدون نسخه و استفاده از آن، می‌توانید از خارش زگیل پا جلوگیری کرده و روند بهبود زگیل‌ها را تسریع بخشید.

استفاده از نوار چسب زخم: چنانچه خارش‌های زگیل پا جزئی است از ساده‌ترین روش درمانی یعنی استفاده از نوار چسب می‌تواند برای بهبود آن استفاده کنید. برای استفاده از نوار چسب، ابتدا روی زگیل‌ها را تمیز کنید و اجازه دهید خشک شود.

بعد از آن اگر یک ناحیه کوچک زیر پا دچار خارش شده است، از نوار چسب‌هایی تهیه کنید که چسبندگی قوی دارند برای درمان استفاده کنید زیرا معمولا نوار چسب به سختی در کف پا می‌چسبد. بعد از تهیه نوار چسب زخم، آن بر روی زگیل و یا ناحیه دچار خارش بچسبانید و این کار را تا زمان بهبود خارش تکرار کنید.

آیا خارش زگیل پا بعد از درمان آن امری طبیعی است؟

توجه داشته باشید که خارش زگیل پا تنها قبل از درمان آن رخ نمی‌دهد در واقع برخی از افراد حتی زمانی که اقدام به درمان زگیل‌ها می‌کنند نیز دچار خارش در این ناحیه می‌شوند و از این بابت نگران هستند در صورتی که خارش زگیل پا بعد از درمان امری طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد مگر در شرایط حاد که خارش باعث اخلال در خواب و یا زندگی روزمره افراد شده باشد که در این صورت باید توسط پزشک معاینه و علت خارش مشخص شود.

 

کرایوتراپی، سوزاندن زگیل زیر پا با لیزر، استفاده از اسید، ایمونوتراپی، جراحی و یا استفاده از واکس همگی جزو روش‌های درمانی زگیل کف پا هستند که بعد از انجام آن ممکن است خارش‌هایی در زیر پا احساس شود که در مراحل اولیه با سوزش و یا درد همراه است. خارش کف پا در زمان بهبودی زگیل‌های زیر پا ممکن است تا چند هفته ادامه‌دار باشد و اتفاقی نگران کننده نیست.

چنانچه مراحل درمان زگیل‌های کف پا را طی‌ کرده‌اید و ناحیه درمان شده دچار خارش شده است، سعی کنید تا حد ممکن از خارش ناحیه خودداری کنید زیرا موجب تحریک پوست و خارش بیشتر می‌شود. اگر خارش زگیل پا بعد از درمان کلافه کننده است و شدت آن بالاست، از پمادهای بدون نسخه استفاده کنید و یا راه‌های درمانی خانگی را تا مدتی ادامه دهید تا از خارش زگیل پا کاسته شود.

پیشگیری، تشخیص و درمان زگیل‌های کف پا برای جلوگیری از خارش

برای این‌که در آینده دچار مشکلات جدیدی از زگیل‌ها همچون خارش نشوید، بهترین کار پیشگیری کردن از ابتلا به زگیل در بخش کف پاست اما چگونه می‌توان این کار را انجام داد؟ در صورتی که فردی در خانواده و اطرافیان دچار زگیل در زیر پا شده است سعی کنید برای جلوگیری از گسترش بیماری از او بخواهید موارد پیشگیرانه را رعایت کند و از لوازم شخصی به شکل همزمان استفاده نشود.

به جز این مورد، اگر دچار زگیل کف پا شدید بعد از لمس زگیل‌ها دست خود را بشویید، جوراب‌های خود را همیشه بشویید و پاها را نیز تمیز نگه دارید. از کندن زگیل‌های زیر پا خودداری کنید و اگر به استخر یا شنا می‌روید، پابرهنه در کف استخر و یا حتی در رختکن راه نروید.

تشخیص زگیل کف پا با معاینه پا، برش دادن بخشی از ضایعه‌ها زگیل برای تست، بررسی نواحی تیره شده پوست انجام می‌شود. بعد از تشخیص زگیل‌های زیر پا باید روند درمانی متناسب با شرایط بیمار آغاز شود. از لیزر درمانی گرفته تا انجامد زگیل‌ها، استفاده از برخی واکسن‌ها و در شرایط حاد جراحی می‌تواند زگیل‌ها را برطرف کند.

با درمان زگیل‌ها به طور کامل، از خارش آن کاسته می‌شود اگرچه ممکن است پس از درمان نیز در روند بهبودی شاهد خارش‌های در کف پا باشیم اما در نهایت با درمان کامل زگیل کف پا، خارش نیز رفته رفته درمان می‌شود.

سخن پایانی

بروز زگیل در کف پا و خارش آن گاهی برای افراد در سنین مختلف رخ می‌دهد و شاید با خارش‌های مکرر، بی‌خوابی‌های شبانه به سراغ افراد بیاید که در این صورت باید برای جلوگیری از خارش زگیل پا به فکر راه حل بود.

جلوگیری از خارش‌های زگیل کف پا با راه‌های درمانی خانگی و یا استفاده از روش‌های درمانی بدون نسخه امکان پذیر است و شما با استفاده از کرم‌های مخصوص خارش زیر پا و یا ترکیب جو دو سر با آب می‌توانید تا حد زیادی از خارش‌های زگیل کف پا را درمان کنید.

ما در این مطلب دلایل مهم برای خارش زگیل‌های کف پا، انواع مختلف زگیل پا و علائمی که در هنگام بروز زگیل متوجه افراد می‌شود، میزان خطرات زگیل کف پا، درمان خارش زگیل‌های پا با ساده‌ترین راه‌های درمانی در منزل و روش‌های بدون نسخه و در پایان روش‌های پیشگیری، تشخیص و درمان زگیل‌های کف پا برای جلوگیری از خارش را برایتان ذکر کردیم و امیدواریم بتوانید با روش‌های ذکر شده خارش ناشی از زگیل کف پا را برطرف کنید.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید