کلینیک دکتر احمد
برترین مرکز درمان مشکلات ارتوپدی کشور

آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

زانو درد؛ بیشترین علت مراجعه جوانان، میانسالان و سالمندان به کلینیک‌های ارتوپدی

زانو درد از مشکلات شایع در بین تمامی رده‌های سنی مردان و زنان می‌باشد.
حتی نوجوانان و جوانان نیز احتمالاً عارضه درد زانو را تجربه کنند. علاوه بر درد زانو از علائم دیگر نشان دهنده بیماری و مشکلات زانو شامل (تورم، قرمزی و داغی پوست زانو، صدا دادن، قفل شدن، خالی کردن و خشکی زانو در زمان حرکت) بوده و ضروری است برای درمان به دکتر زانو درد مراجعه کرد.

زانو درد

آنچه در این مقاله می خوانید :

علل اصلی زانو درد و بیماری‌های زانو

زانودرد در سنین مختلف علل متفاوتی دارند و در اکثر موارد علت اصلی زانو درد استفاده بیش از حد مفصل زانو رخ می‌دهد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم در مورد علل اصلی درد زانو و علائم همراه درد زانو، بهترین قرص برای زانو درد، درمان التهاب زانو درد و علت زانو درد در چهل سالگی بیشتر صحبت کنیم.

دلایل اصلی ایجاد عارضه درد زانو را می‌توان به چند دسته مهم تقسیم کرد که عبارتند از:

۱ضربه‌ها و آسیب‌ها

احساس زانو درد احتمالا به علل صدمات و آسیب‌های ناشی از وارد آمدن ضربه‌های بسیار شدید به قسمت زانوها رخ می‌دهد. وارد آمدن ضربه‌های شدید موجب:

  • پارگی و آسیب لیگامان‌ها
  • پارگی ناحیه مینیسک زانو
  • شکستگی استخوان و رفتگی قسمت‌های مختلف استخوان‌های زانو می‌شود.

۲انواع مختلف بیماری‌های عفونی و التهابی زانو

بیماری‌ها و عفونت‌هایی که به قسمت زانو گسترش پیدا می‌یابد و موجب ایجاد چرک و عفونت در قسمت داخلی زانو می‌شود، اصطلاحاً به این عارضه آرتریت چرکی زانو گفته می‌شود. این آرتریت می‌تواند عفونی باشد که اصطلاحا آرتریت سپتیک نامیده می‌شود و این بیماری معمولا یکطرفه است

انواع دیگر این التهاب زانو عبارتند از:

  • استئو آرتریت (آرتروز)
  • سائئیدگی و تخریب غضروف زانو
  • التهاب‌های زانو بعلت بیماری‌های خود ایمن (رماتوئید آرتریت)
  • پسوریازیس مفصلی
  • آرتریت‌های واکنشی

و انواع دیگر التهاب مفصل زانو می‌باشد.

۳بیماری‌های متابولیک

بیماری‌هایی از قبیل نقرس توسط رسوب و ذخیره شدن موادی همانند کریستال اسید اوریک و یا پیرو فسفات در قسمت داخلی زانو می‌تواند موجب ایجاد تورم، التهاب و احساس زانو درد برای فرد بیمار و یکی از اصلی‌ترین علت زانو درد در چهل سالگی می‌باشد.

بیماری‌هایی که به علت کار کردن‌های بسیار زیاد زانو به وجود می‌آید همانند ساییدگی استخوان زانو که در علم پزشکی اصطلاحاً به نام استئوآرتریت یا آرتروز نامیده می‌شود که در صورت استفاده بیش از حد حتی برای افراد جوان می‌تواند علت زانو درد در چهل سالگی را رقم بزند.

اغلب بیماری‌ها و عارضه‌های زانو با انجام اقدامات و درمان‌های معمولی همچون استفاده از زانوبند‌های طبی و انجام فیزیوتراپی تحت نظر دکتر ارتوپد با تجربه و همچنین تجویز بهترین قرص برای زانو درد از قبیل انواع داروهای ضد التهابی و مسکن موجب درمان التهاب زانو درد می‌شود.

اما تعدادی از بیماران دارای عارضه درد زانو، با انجام درمان‌های معمولی نام برده شده در بالا درمان نمی‌شوند و با مراجعه و مشورت با یک دکتر متخصص ارتوپد با تجربه و شاید استفاده از عمل‌های جراحی برای درمان بیماری آنها مورد استفاده قرار بگیرد.

همچنین در بیشتر موارد علت زانو درد در چهل سالگی می‌تواند بیماری اضافه وزن و ایجاد ضربات و صدمات فیزیکی به زانو باشد.

برای زانو درد چه زمانی به دکتر و اورژانس مراجعه کنیم؟

بیماری که دچار زانو درد است در شرایط و موقعیت زیر باید به پزشک مراجعه کند

  • افردی که نمی‌تواند روی پای خود بایستد.
  • زمانیکه که زانو از زیر پای بیمار خالی می‌کند.
  • افرادی که دچار تغییر در شکل ظاهری زانو می‌باشند.
  • افرادی که دچار تورم، قرمزی و گرمی زانو هستند.
  • اشخاصی که نمی‌توانند زانوی خود را همانند حالت نرمال حرکت بدهند.
  • اشخاصی که علاوه بر زانو درد دچار قرمزی و تورم زانو بهمراه تب می‌باشند.

علل و شرایط دقیق شروع زانو درد

وارد آمدن ضربات و آسیب به زانوها می‌تواند موجب عارضه و آسیب به قسمت لیگامان‌ها، بورس‌ها و تاندون‌ها شود.

بورس‌ها کیسه‌هایی پر از مایع می‌باشند که در مجاورت و اطراف زانو و در قسمت خارجی زانو قرار دارند و باعث آن می‌شود که لیگامان‌ها و تاندون‌ها برروی استخوان‌ها در قسمت زانو به راحتی و بدن کمترین اصطکاک حرکت بکنند.

حال به شرح تعدادی از صدمات و آسیب‌هایی که در اثر ضربه به ناحیه زانو وارد می‌شود را برای شما بطور خلاصه شرح می‌دهیم.

۱صدمه و آسیب به ناحیه لیگامان صلیبی قدامی

لیگامان یکی از اصلی‌ترین قسمت‌ها و اجزای داخلی تشکیل دهنده زانو می‌باشد و موجب جلوگیری از حرکت زانوها به سمت جلو می‌شود. ایجاد صدمه و آسیب به لیگامان صلیبی یا بادامی شکل در بین ورزشکاران و اغلب بسکتبالیست‌ها، فوتبالیست‌ها و همچنین وزنه برداران بیشتر رخ می‌دهد.

۲پارگی منیسک زانو

مینسک‌ها ساختار و اجزایی در زانوها هستند که در قسمت بین استخوان ران و تیبیا و در قسمت داخلی زانو قرار دارند و نقش محافظ و جذب کننده ضربات را برعهده دارند ، این اجزا همانند کمک فنر اتومبیل عمل می‌کند. منیسک‌ها در اغلب موارد زمانی پاره می‌شوند که زانوها پیچ می‌خورند.

۳شکستگی‌ها 

این نوع شکستگی‌ها اغلب در استخوان‌های قسمت ران پا و در استخوان کشکک رخ می‌دهد. در بیشتر موارد در تصادفات و یا سقوط از ارتفاع استخوان‌های این ناحیه می‌شکنند. در بعضی موارد در افرادی که دچار عارضه پوکی استخوان هستند (سالمندان) با یک ضربه بسیار کوچک و حتی یک قدم زدن ساده، احتمال آنکه شکستگی استخوان رخ دهد می‌باشد.

۴بیماری‌های بورسیت ناحیه زانو

همانطور که می‌دانید بورس‌ها در واقع همان کیسه‌های پر از مایع هستند و همانند بالشتک در داخل زانوها عمل می‌کند و موجب آن می‌شوند که تاندون‌ها و  لیگامان‌ها به آسانی و راحتی در قسمت داخلی مفصل زانو حرکت نمایند.

در آسیب‌ها و ضربات مداوم و کوچکی که به قسمت زانو وارد می‌شود احتمالا این بورس‌ها قابلیت و خاصیت خود را از دست می‌دهند و دچار تورم و ملتهب می‌شوند در این مواقع حرکت دادن زانو که باعث به حرکت درآمدن رباط‌ها و تاندون‌های داخل زانو می‌شود  با احساس درد شدید نمایان خواهد شد.

۵عارضه تاندونیت پاتلار زانو

تاندون پاتلار در حقیقت همان تاندون ماهیچه چهارسر ران است که به علت بروز آسیب‌ها و ضربات طولانی مدت، می‌تواند باعث ملتهب شدن و تحریک در قسمت داخلی تاندون شود. این عارضه در بین اسکی بازان، دوندگان، دوچرخه‌ سواران و انواع مختلف ورزش‌هایی که نیازمند پریدن‌های مداوم و پی در پی می‌باشد، بیشتر رخ می‌دهد.

  • درد زانو در نوجوانان

علل شایع زانو درد در بین نوجوان به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • احساس درد قسمت جلوی زانوها، که اصطلاحا درد کشکک زانو نامیده می‌شود.
  • آسیب دیدن تاندون‌ها و رباط‌های زانو و یا کاسه زانو.
  • اختلالات پزشکی که بر استخوان زانو تأثیر مستقیمی می‌گذارد.

علت زانو درد در چهل سالگی

علت بروز درد زانو در چهل سالگی نیز می‌تواند بسته به بیماری‌های مرتبط با افزایش سنی باشد که پیشتر بدان‌ها اشاره کردیم.

علت زانو درد در چهل سالگی می‌تواند به عوامل مختلفی از جمله پوکی استخوان، آرتریت، آرتروز و روماتیسم مفصلی مرتبط خواهد بود. در حقیقت در سنین بالا میزان سایش و تخریب مفاصل زانو بیشتر شده و فرد بیشترین حس درد را خواهد داشت.

در صورت بروز درد ممکن است پزشک متخصص از درمان‌های دارویی چون بهترین قرص برای زانو درد جهت کاهش درد و تورم استفاده خواهد کرد.

مواردی که باعث ایجاد عارضه زانو درد می‌شود

۱وجود جسم خارجی در داخل ناحیه زانو 

با افزایش میزان کارکرد زانو قسمتی از غضروف و یا استخوان زانو می‌تواند کنده و جدا شده و در قسمت داخلی زانو بصورت سرگردان حرکت کند. این قطعه‌های جدا شده احتمالا باعث اختلال و احساس درد در قسمت زانو می‌شود.

این احساس درد به این خاطر می‌باشد که قسمت جدا شده سرگردان بین دو استخوان ران و تیبیا گیر کرده و در زمان حرکت زانو، دامنه حرکت زانو محدود و دردناک می‌شود.

۲بیماری سندروم باند ایلیوتیبیال زانو

باند ایلیوتیبیال یک نوع باند فیبری شکل و بسیار محکم است که از قسمت خارجی مفصل ران پا تا ناحیه خارج مفصل زانو امتداد دارد. این عارضه برای افراد و ورزشکاران ورزش‌هایی‌ همچون دوچرخه سواری و دوندگان بیشتر رخ می‌دهد و احتمالا این باند بسیار سفت و محکم شود و در این صورت حرکات پا باعث زانو درد می‌شود.

۳در رفتگی و جابجایی استخوان کشکک زانو

استخوان کشکک زانو بصورت سه ضلعی است که قسمت بالایی زانو را پوشش می‌دهد. این استخوان اغلب در اثر آسیب یا ضربه (انواع تصادف ها) به قسمت خارج ناحیه زانو جابجا یا اصطلاحا باعث در رفتگی می‌شود.

۴لنگیدن بر روی یک پا، ناشی از درد مفصل ران یا زانو

در بین افرادی که بیماری مفصل ران یا بیماری مفاصل پا و یا زانو داشته باشند با احتیاط بیشتری قدم‌های خود را بر روی زمین قرار می‌دهند، به عبارت دیگر لنگ می‌زنند و بر روی یک پا می‌لنگند و همین لنگ زدن‌ها باعث احساس زانو درد برای فرد می‌شود.

انواع بیماری‌های التهابی مفصل زانو و درمان التهاب زانو درد

این بیماری‌ها برخلاف بیماری‌های مکانیکی و فیزیکی به دلیل بیماری‌هایی همچون آرتریت روماتوئید،  نقرس یا به علت زیاد کار کشیدن از مفصل زانو به وجود می‌آیند. این بیماری‌ها باعث ملتهب شدن قسمت داخلی مفصل زانو می‌شود که در علم پزشکی اصطلاحاً به آرتریت زانو نامیده می‌شود و شامل موارد و بیماری‌های نام برده در زیر نیز می‌شود:

۱بیماری آرتروز

شایع‌ترین نوع آرتریت که در اثر افزایش سن، کار کشیدن و استفاده زیاد از حد مفصل زانو باعث ساییدگی غضروف‌های مفصل زانو و خراب شدن لیگامان‌ها و همچنین پیدایش زائده‌های استخوانی در داخل زانو می‌شود، بیماری آرتروز یا همان استئوآرتریت می‌باشد.

شخص بیمار و مبتلا به عارضه آرتروز با محدودیت‌های حرکتی زانو و احساس زانو درد روبرو و مواجه می‌شود.

۲عارضه آرتریت روماتوئید برای زانو

عارضه آرتریت روماتوئید یکی دیگر از انواع بیماری‌های روماتیسمی می‌باشد. این نوع بیماری روماتیسمی (آرتریت روماتوئید) یکی از رایجترین بیماری‌های مفصلی برای زانو می‌باشد.

عارضه آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمن می‌باشد یعنی سیستم دفاعی و محافظ بدن به اشتباه مفصل‌های خود شخص را جسمی خارجی و بیگانه تصور می‌کند و برای مبارزه با آنها وارد عمل می‌شود. سیستم دفاعی بدن با آزاد سازی موادی که از قسمت گلبولهای سفید بدن ترشح می‌کند باعث تخریب و از بین رفتن مفصل‌های شخص می‌شود.

این بیماری تقریبا بیشتر مفصل‌ها از جمله مفاصل زانو را درگیر می‌کند. به این نکته باید توجه داشت که عارضه آرتریت روماتوئید یک نوع بیماری مزمن است و در طی سال‌ها ممکن است خاموش شود (بهبودی نسبی پیدا کند)  و یا گاهی شعله ور شود.

۳بیماری نقرس 

بیماری نقرس به علت افزایش میزان اسید اوریک خون و انباشته شدن کریستال‌های اسید اوریک در قسمت داخلی مفصل‌های زانو و همچنین مفصل شست پا رخ می‌دهد. رایجترین مفصلی از پا که نقرس آن قسمت را گرفتار می‌کند مفصل شست پا می‌باشد.

۴عارضه نقرس کاذب

بیماری نقرس کاذب به علت رسوب و انباشته شدن کریستال‌های کلسیم در قسمت داخلی مفاصل زانو تشکیل می‌شود و برخلاف بیماری نقرس واقعی نقرس کاذب معمولا مفاصل زانو را مورد هدف قرار می‌دهد .

۵آرتریت های عفونی

بیماری آرتریت‌های عفونی یا آرتریت سپتیک (عفونی) به علت آلوده شدن مفصل‌های زانو به باکتری و یا میکروب‌های بیماری زا تشکیل می‌شود. در اکثر موارد دلیل عفونت، گسترش و انتشار عفونت از قسمت‌ها و اندام‌های دیگر و یا حتی وارد شدن جسمی نوک تیز و آلوده به داخل فضای زانو می‌باشد.

بیماری آرتریت عفونی همراه با درد و تورم، تب، ایجاد قرمزی و همچنین محدودیت حرکت شدید زانو است و باید بسرعت مورد درمان قرار بگیرد. در صورت عدم درمان بموقع و سریع موجب خوردگی غضروف‌های زانو می‌شود. آرتریت عفونی شاید بعد از تزریق دارو در قسمت داخلی مفصل زانو به وجود می‌آید.

۶بیماری درد پاتلوفمورال و درد زانو

سندروم پاتلوفمورال در بین ورزشکاران و افراد جوان بیشتر دیده می‌شود. این افراد اغلب بدون علت خاص و مشخصی در قسمت بالای استخوان کشکک، احساس زانو درد دارند .

عوامل افزایش احتمال عارضه زانو درد و بیماری‌های زانو

مهمترین علل افزایش بروز بیماری‌های زانو شامل موارد زیر است :

۱افزایش وزن  

افزایش وزن باعث ایجاد فشار زیاد به مفصل‌های زانو حتی در حین انجام فعالیت‌های عمومی و روزمره همانند راه رفتن، ایستادن، بالا و پایین رفتن از پله‌ها می‌شود و شاید باعث شکسته شدن و آسیب غضروف‌های داخلی مفصل زانو و بیماری آرتروز یا استئوآرتریت بشود.

۲کم تحرکی و عدم انجام فعالیت‌های فیزیکی

کم تحرکی و عدم انجام ورزش و حرکات کششی باعث می‌شود که عضلات چهار سر ران و عضلات همسترینگ که در قسمت پشت ران قرار دارند بتدریج ضعیف بشوند و دیگر توانایی کافی برای حفظ و ثابت نگهداشتن زانو را به مرور زمان از دست بدهند و همین نکته باعث بروز ناپایداری در قسمت داخلی مفصل زانو شود.

ایجاد ناپایداری یعنی افزایش حرکت‌های کوچک غیرعادی در داخل مفصل زانو که با گذشت زمان باعث ایجاد عارضه آرتروز، استئوآرتریت و یا ساییدگی در مفصل زانو شود.

۳ورزشکارانی که بیش از حد تحمل مفاصل ورزش می‌کنند

انواع ورزش‌هایی که با پریدن و خم کردن مفصل زانو و پا همراه می‌باشد مانند اسکی‌بازان و بسکتبالیست‌ها، بیشتر در معرض انواع بیماری‌های زانو می‌باشند. بنابراین توصیه می‌شود که ورزشکاران حرفه‌ایی حتما زیر نظر مربیان تحصلیل کرده در رشته‌های ورزشی و آسیب شناسی ورزشی به انجام تمرینات و مسابقات ورزشی بپردازند.

۴شغل‌هایی که باعث ایجاد فشار زیاد به زانوها می‌شود

این نوع مشاغل همانند افرادی که در کارگاه‌های ساختمانی مشغول به کار می‌باشند و در زمان انجام کار بر روی زانوهای خود می‌نشینند، باعث افزایش میزان فشار به مفصل‌های زانو و در نتیجه سایش مفصل زانو در طولانی مدت می‌شود.

۵ ایجاد آسیب به زانوها در اثر تصادف یا افتادن روی پا

این نوع صدمات و عارضه‌های ناحیه زانو که به علت وارد آمدن ضربات و آسیب‌های مستقیم رخ می‌دهد، در اغلب موارد در چندین سال پس از اتفاق و حادثه باعث افزایش و تشدید عارضه آرتروز زانو و زانو درد می‌شود. زیرا لیگامان‌ها صدمه و آسیب دیده‌اند و باعث ناپایداری زانو می‌شوند.

6-افرادی که از تعداد زیادی پله در زندگی روزمره استفاده می‌کنند

باید به این نکته مهم توجه داشت که ساختار تمامی پله‌ها از لحاظ معماری تقریبا ارتفاع یکسان و مشخصی دارند. بطور مثال هر پله ارتفاعی حدود ۱۷ سانتیمتر دارد و شخص زمانیکه ده پله به سمت بالا یا پایین می‌رود به یک قسمت خاصی از زانو فشار و نیرو وارد می‌شود.

در صورتی که در هنگام کوهنوردی و یا پیاده روی در کوهستان چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد و هر فرد قدم‌های خود را بر طبق موقعیت و شرایط خاص شیب کوه، کم و زیاد می‌کند. همچنین اشخاصی که در طول روز برای مدت زمان زیادی بر روی پا هستند همانند خانم‌های خانه داری و یا فروشندگان هم دچار عارضه‌های زانو درد و مشکلات مربوط به درد پا می‌شوند.

روش‌های پیشگیری و مراقبتی از زانو درد و انواع بیماری‌های وابسته به زانو

۱کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل

با ورزش و رژیم مناسب سعی و تلاش کنید که وزن خود را در حد مطلوب و آیده آل نگه دارید. یک روش تقریبی برای محاسبه اضافه وزن به این صورت است که: اگر میزان قد خود را منهای عدد ۱۰۵ کنید وزن ایده‌آل شما بدست می‌آید. قطعا چاق شدن بسیار آسان‌تر از لاغر شدن می‌باشد. پس از دوران نوجوانی بدنبال مراقبت از وزن خود باشید.

۲به میزان توانایی جسمانی خود ورزش کنید

از انجام ورزش‌های بسیار سنگین و شدید بدون حضور مربی باتجربه و تحصیلکرده در زمینه ورزش و تناسب اندام ، اجتناب کنید تا از آسیب‌ها و صدمات فیزیکی به اندام‌های مختلف بدن و بروز زانو درد جلوگیری شود.

۳عدم استفاده از پله

در صورت امکان از بالا و پایین رفتن از پله‌های زیاد بصورت مکرر و روزانه برای جلوگیری از عارضه درد زانو خودداری کنید.

۴استفاده از چهارپایه و صندلی

برای کشاورزان و افرادی که در کارگاه‌های ساختمانی فعالیت می‌کنند، به شدت توصیه می‌شود که از نشستن بر روی زانوهای خود خودداری کنند و از چهارپایه‌های بسیار کوچک استفاده نمایند. در صورت استفاده از نشیمنگاه در حین فعالیت به قسمت زانو کمترین فشار وارد می‌شود و تا حد زیادی از بروز بیماری‌های زانو و زانو درد جلوگیری می‌شود.

روش‌های درمان زانو درد، تقویت زانو و ماهیچه‌های اطراف زانو

روش‌ها و تکنیک‌های زیادی برای تقویت و کمک به برطرف نمودن درد زانو به علت آسیب دیدگی زانو در اثر آسیب یا آرتروز میتوانید انجام دهید.

برخی از بایدها و نبایدهای ارائه شده در ادامه این مطلب را مطالعه نمایید و به زانوهای خود کمک کنید تا زانوهایتان در بهترین حالت باشند.

۱به میزان زیاد استراحت نکنید

استراحت‌های زیاد و طولانی مدت می‌تواند عضلات و ماهیچه‌های اطراف زانوهای شما را ضعیف کند و این ضعیف شدن می‌تواند باعث افزایش درد مفاصل و زانو درد بشود. داشتن یک برنامه تمرینی برای داشتن مفاصل و زانوهای قدرتمند بسیار مفید می‌باشد.

اگر از انجام صحیح حرکات ورزشی و تمرینی برای تقویت ماهیچه‌ها اطمینان کاملی ندارید، می‌توانید با پزشک ارتوپد خود یا یک متخصص فیزیوتراپی با تجربه مشورت کنید.

۲تمرین و ورزش کنید

انجام ورزش‌هایی همچون پیاده روی، ایروبیک در آب، شنا، دوچرخه سواری ثابت از انواع ورزش‌هایی می‌باشند که باعث تقویت ماهیچه‌هایی می‌شوند که از زانوی شما پشتیبانی و محافظت می‌کنند و موجب بهبود زانو درد شما می‌شود.

این ورزش‌ها همچنین میزان انعطاف پذیری کلی بدن را افزایش می‌دهند. انجام تمرینات مختلف با وزنه و تمرینات کششی نیز بسیار مفید می‌باشد. انجام منظم این تمرینات به افزایش دامنه حرکتی اندام‌های مختلف بدن و بهبود تعادل کلی بدن نیز بسیار کمک می‌کند.

۳مراقب باشید بر روی پا و زانوهای خود زمین نخورید.

عارضه زانوی دردناک یا ناپایدار می‌تواند باعث زمین خوردن شما بشود که این اتفاق باعث آسیب دیدگی بیشتر به زانوی شما می‌شود. در زمان راه رفتن از وجود نور و دید کافی و مناسب و با احتیاط کامل حرکت کنید تا دچار حوادثی همچون سقوط و زمین خوردن نشوید.

در زمان بالا و یا پایین رفتن از انواع پله‌ها از نرده‌های محافظ پله‌ها استفاده کنید. در زمان استفاده از نردبان‌های مرتفع از نردبان محکم و یا چهارپایه‌های محکم و مطمئن استفاده کنید تا خطر سقوط و زمین خوردن به حداقل برسد.

 4- از درمان حمایتی-مراقبتی فرمول RICEاستفاده کنید

این فرمول از حروف اول کلمات استراحت کردن (Rest)، یخ (Ice)، فشرده‌سازی و بانداژ کردن(Compression) ، بالا نگه داشتن زانو(Elevation)  می‌باشد.

انجام این تکنیک‌ها برای زانو درد ناشی از آسیب بسیار کم و جزئی یا بازگشت انواع دردهای آرتروزی زانو و درمان التهاب زانو درد بسیار مفید می‌باشد.

به زانوهای خود اندکی استراحت دهید، برای کاهش میزان تورم و درمان التهاب زانو درد از گذاشتن کیسه یخ بر روی زانو استفاده کنید، زانو بندهای فشاری بپوشید و زانوی خود را بالاتر از سطح بدن نگه دارید.

۵از اضافه وزن خود بکاهید

اگر به میزان زیادی اضافه وزن دارید کاهش وزن موجب کاهش فشار و نیرو بر روی زانوها می‌شود. رسیدن به وزن متناسب در کاهش بیماری‌های مربوط به مفاصل و زانو درد بسیار اهمیت دارد. هر کیلوگرم کاهش وزن می‌تواند از فشار مضاعف بر روی زانوها بکاهد.

۶در زمان درمان حتما از وسایل کمکی همانند عصا یا واکر استفاده نمایید

عصا و تجهیزات کمکی و توانبخشی می‌تواند فشار و نیروی وارد شده از زانوی شما را به میزان زیادی کمتر کنند. همچنین استفاده از زانو بند و بریس‌های طبی نیز می‌تواند به ثابت ماندن زانو و کاهش زانو درد شما کمک کند.

۷استفاده از طب سوزنی

طب سوزنی شاخه‌ای از طب سنتی کشور چینی می‌باشد. این روش درمان سنتی که شامل قرار دادن و فروکردن سوزن‌های بسیار ظریف در قسمت‌های خاصی از بدن بیمار است انجام می‌شود و به طور کل برای کاهش انواع مختلف دردها، درمان التهاب زانو درد و همچنین درد زانو استفاده می‌شود.

درمان زانو درد و بهترین قرص برای زانو درد چیست؟

برای کاهش، تسکین و درمان التهاب زانو درد می‌توان از داروهای اصلی عارضه ضدالتهاب همانند داروهای استامینوفن و داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی از جمله آسپیرین، ناپروکسن و ایبوپروفن استفاده کرد.

استفاده از این داروها که به عبارتی بهترین قرص برای زانو درد می‌باشد، می‌تواند به عارضه‌هایی همچون پیچ خوردگی‌های ساده پا و یا حتی برای درمان بیماری آرتروز زانو و پا نیز بسیار مفید باشد.

امروزه پزشکان متخصص درصورتیکه رعایت درمان‌های حمایتی و مراقبتی برای کاهش درد کافی نباشد، از روش‌های پیشرفته‌تری همانند تزریقات داخل مفصل زانو، تزریق استروئید، تزریق ژل هیالونوریک، prp و ازون تراپی استفاده می‌کنند .

روش تشخیص عارضه زانو درد خطرناک یا سطحی

در موارد زیر احساس درد زانو شما و عارضه رخ داده جدی و خطرناک است و باید در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید :

  • زانو شما تحمل کل وزن بدن را ندارد یا احساس می‌کنید که زانوی شما ناپایدار و نامتعادل است. (به سمت بیرون می‌لغزد  یا حرکات اضافی در زمان حرکت دارد).
  • تورم و التهاب شدید در قسمت زانو داشته
  • عدم توانایی در باز و بسته کردن یکی از زانوها
  • تغییر شکل ظاهری بسیار شدید در قسمت پا و یا زانو
  • ایجاد سرخی، درد و تورم در ناحیه زانو پا بهمراه تب

چه مواردی باعث شروع زانو درد و بیماری‌های زانو می‌شود

  • آسیب دیدگی و جراحت به لیگامان‌های زانو
  • پارگی مینیسک پا
  • آرتروز استخوان‌های مربوط به زانو
  • روماتیسم مفصل زانو
  • ضربه‌های شدید به زانو
  • عفونت‌های داخلی زانو

مدت زمان بهبودی کامل بیماری زانو درد

کشیدگی یا پیچ خوردگی‌های ساده زانو معمولا بین یک الی دو هفته بطول می‌کشد تا بهبودی یابند. اما جراحات و آسیب‌های شدیدتر زانو که نیاز به عمل‌های سنگین جراحی دارند ، احتمالا بین یک الی سه ماه طول می‌کشد. در نهایت بهبود کامل آسیب‌های زانو احتمال دارد تا یک سال طول بکشد.

در زمان مراجعه به دکتر برای زانو درد چه اقداماتی انجام می‌شود

در قسمت اورژانس بیمارستان و کلینیک برای زانوی شما مراحل عکس برداری با اشعه ایکس یا MRI انجام می‌شود و سریعا مشکل درد زانوی شما بررسی و معاینه می‌شود. پس از معاینه و تشخیص علت درد زانو، درمان‌های دارویی، بی حرکت کردن عضو زانو و یا استفاده از عصا و واکر کمکی برای شما تجویز می‌شود.

در صورتیکه زانوی شما نیازمند به عمل جراحی اورژانسی باشد، شما باید در بیمارستان یا کلینیک تخصصی برای انجام عمل جراحی بستری شوید.

چگونه باید با زانو درد بخوابم و استراحت کنم

خوابیدن به پشت (بر روی کمر) یا پهلو برای کاهش زانو درد تا حدودی مثمر ثمر است. اگر به سمت پشت خود میخوابید برای حمایت و مراقبت بیشتر از زانوی خود یک بالش کوچک زیر زانوی خود قرار بدهید.

اگر به سمت پهلوی خود می‌خوابید زانوی خود را در وضعیت خمیده حفظ کنید تا زانو درد شما به حداقل میزان خود برسد. در نظر داشته باشید که به هیچ عنوان زانوهای خود را بر روی یکدیگر قرار ندهید.

آیا ورزش پیاده روی برای زانو درد مفید است

اگر به علت آرتروز،  زانو درد خفیف تا متوسطی ​​دارید پیاده روی و دیگر ورزش‌های سبک برای تحریک مایع داخلی مفاصل و روان سازی مفصل‌ها مفید می‌باشد.

شما باید پیاده روی کنید و تمرینات ورزشی سبک دیگری را نیز انجام دهید تا مفصل‌های زانوی شما حرکت کنند. حتما پس از ورزش متوجه خواهید شد که خشکی عضلات، درد و خستگی کلی بدن بهبود می‌یابد.

چرا زانو درد در زمان شب بدتر می‌شود؟

شب‌ها زانوها اندکی بیشتر تورم می‌کنند. و به همین علت ممکن است که باعث شروع احساس زانو درد بشود. همچنین اغلب افراد ابتدای شب قبل از خواب تا حدودی بی تحرک تر هستند که این بی تحرکی می‌تواند احساس زانو درد را در زمان شب بیشتر کند.

چرا هنگامیکه دراز می‌کشم زانو درد من بیشتر احساس می‌شود؟

از آنجایی که درد زانو و آرتروز بعلت التهاب و ملتهب شدن زانو شروع می‌شود پس استفاده بیش از میزان تحمل مفصل‌ها می‌تواند موجب بدتر شدن ناراحتی و احساس درد بیشتر بشود.

زمانیکه شخص بیمار در حال راه رفتن است و تمام روز به زانوها توجهی نمی‌کند هنگامي که دراز می‌کشند و استراحت می‌کند، احساس التهاب و زانو درد را بیشتر احساس می‌کند.

سخن آخر

بیماری زانو درد می‌تواند از آسیب‌های جزئی تا آسیب‌های شدید و حاد رخ دهد. بعلت آنکه زانو یکی از اندام‌های بسیار مهم و ضروری برای انجام کارهای روزمره می‌باشد لذا مراقبت از این عضو بسیار مهم است.

در صورت بروز عارضه زانو دردهای جزئی با انجام انواع درمان‌های مراقبتی-حمایتی به درمان سریع زانو کمک نمایید، ولی چنانچه میزان آسیب و درد زانو بسیار شدید می‌باشد، سریعا برای درمان زانو درد به دکتر متخصص ارتوپد و کلینیک‌های تخصصی ارتوپد مراجعه نمایید تا پزشک از بهترین قرص برای زانو درد یا سایر روش‌های درمانی مناسب برای درمان التهاب زانو درد استفاده نماید.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید