کلینیک دکتر احمد
برترین مرکز درمان مشکلات ارتوپدی کشور

آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

نشانه های دیسک کمر؛ بی حسی یا فلج دائمی پاها و ناتوانی در دفع ادرار و مدفوع و برقراری روابط جنسی

بسته به عوامل بسیار زیادی نظیر این که دقیقا کدام یک از دیسک ها دچار مشکل شده اند و یا این که شدت آسیب چه میزانی است، علائم و نشانه های دیسک کمر نیز تغییر می کنند.

برای این که بتوانید یک دید کلی نسبت به مشکل دیسکوپاتی کمر داشته باشید، بهتر است که به صورت کاملا خلاصه دلیل ایجاد علائم و نشانه های دیسک کمر از جمله بی حسی یا فلج دائمی و ناتوانی در کنترل ادرار و مدفوع را بدانید که در ادامه به این مورد نیز می پردازیم.

نشانه های دیسک کمر

اهمیت توجه به نشانه های دیسک کمر

به طور کلی بهتر است که بدانید علائم دیسکوپاتی کمر نشانه ی این هستند که یک سری از ریشه های عصبی به دلیل بیرون زدگی دیسک تحت فشار هستند.

پس اگر حس می کنید که دچار دیسکوپاتی کمر شده اید، بهتر است که برای جلوگیری از ایجاد مشکلات بزرگتر مانند بی حسی و یا فلج دائمی پاها، هرچه سریع تر برای تشخیص دیسک کمر قطعی و درمان سریع درد دیسک کمر به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه نمایید.

در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد علائم و نشانه های دیسک کمر هر آنچه را که نیاز است بدانید را در اختیار شما بگذاریم و همچنین به شما بگوییم که دقیقا چه زمانی نیاز است که برای دیسکوپاتی کمر به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه نمایید.

دلیل ایجاد دیسکوپاتی کمر

دیسک ها صفحه هایی هستند که در بین مهره های کمر انسان قرار دارند. این صفحه ها با گرفتن ضربه ها و فشار های وارده به ستون فقرات، از مهره ها حفاظت می کنند و همچنین به دلیل بافت انعطاف پذیر و ژله ای که دارند، حرکت کردن مهره ها را نیز آسان تر می کنند و جلوی سایش مهره ها را میگیرند.

دیسک ها دارای دو قسمت کلی هستند، یک قسمت نرم و ژله ای داخلی و یک قسمت سخت خارجی. حال اگر فشار و یا ضربه بسیار شدیدی به ستون فقرات وارد شود که این فشار خارج از حد تحمل دیسک ها باشد، قسمت خارجی سخت دیسک ها پاره می شود و قسمت داخلی و نرم آن ها بیرون می زند.

عواملی مانند بلند کردن اجسام سنگین به صورت نادرست و یا اضافه وزن بسیار زیاد، فشار بسیار زیادی به دیسک ها وارد می کنند. افزایش سن نیز از دیگر عواملی است که باعث می شود احتمال پارگی دیسک ها بیشتر شود. دلیل آن هم این است که با افزایش سن بافت دیسک ها تضعیف می شود و همچنین آب آن ها کاهش می یابد و رو به خشکی می روند و به همین دلیل مقاومت خود را از دست می دهند.

حال از آن جایی که ریشه های عصبی بسیار زیادی از ناحیه ستون فقرات عبور می کنند، ممکن است که بیرون زدگی دیسک آسیب دیده باعث ایجاد فشار بر روی یکی از این ریشه های عصبی شود. حال بسته به این که دقیقا کدام یک از ریشه های عصبی تحت فشار هستند و این که آن ریشه عصبی مربوط به کدام یک از قسمت های بدن هستند، علائم در آن قسمت از بدن ایجاد می شود که معمولا شامل درد، گزگز و یا بی حسی است.

پس وجود علائم دیسکوپاتی کمر در سایر قسمت های بدن نشانه این است که ریشه عصبی مربوط به آن قسمت تحت فشار است و به همین دلیل هرچه سریع تر باید فشار مربوط به آن قسمت به صورت اصولی برداشته شود.

نشانه های دیسک کمر

دیسکوپاتی کمر با توجه به اینکه اسیب و فشار روی کدام  سطح و لول انجام شود دارای نشانه های متفاوت است . برای مثال اگر ریشه ی پنجم کمری تحت فشار قرار گیرد نشانه های متفاوتی نسبت به تحت فشار قرار گرفتن ریشه ی سوم کمری را داراست.

بسته به این که دیسک دقیقا در چه محلی دچار بیرون زدگی شده است و شدت آن چقدر است، نشانه های دیسک کمر نیز متفاوت خواهند بود.

به طور کلی شایع ترین نشانه های دیسک کمر شامل موارد زیر است:

  • درد، بی حسی و یا گزگز که از ناحیه انتهایی کمر آغاز می شود و به باسن و لگن منتشر می شود و حتی ممکن است که تا نوک انگشتان پا نیز کشیده شود
  • دردی که در شب و یا با انجام برخی از حرکات خاص بدتر می شود
  • دردی که در ایستادن و یا نشستن بدتر می شود
  • ایجاد درد حتی پس از طی کردن مسافت های کوتاه در پیاده روی
  • ضعف های عضلانی بی دلیل در ناحیه لگن و یا پاها
  • کاهش و یا عدم کنترل بر روی روده و مثانه
  • کاهش و یا از دست رفتن حس جنسی

این موارد شایع ترین نشانه های دیسک کمر است اما همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، علائم در هر فردی نسبت به فرد دیگر متفاوت است.

به طور مثال، ممکن است که درد ناشی از دیسکوپاتی کمر به صورت یکسره از ناحیه انتهایی کمر آغاز شود و تا نوک انگشتان ادامه داشته باشد و یا این که درد فقط در نواحی خاصی مانند زانو و یا ساق پا حس شود.

خطرات دیسکوپاتی کمر

همان طور که پیش تر نیز اشاره کرده بودیم، بیرون زدگی دیسکوپاتی کمر باعث می شود که به ریشه های عصبی اطراف دیسک آسیب دیده فشار زیادی وارد شود.

حال اگر فشار وارده به ریشه عصبی برداشته نشود و یا افزایش یابد، رفته رفته عصب دچار آسیب دیدگی دائمی می شود که در نتیجه آن مشکلات بزرگی مانند بی حسی و یا فلج دائمی ناحیه لگن و یا پاها، از دست دادن کنترل روده و مثانه و یا از دست دادن قوای جنسی برای فرد ایجاد می شود.

از نشانه های خطر دیسکوپاتی کمر این است که درد دیسکوپاتی کمر در گذر زمان به بی حسی و یا گزگز تبدیل می شود. بی حسی و گزگز نشانه ی افزایش فشار وارده به ریشه ی عصبی است که باید سریعا به آن رسیدگی شود و فشار برداشته شود تا آسیبی به ریشه عصبی نرسد.

چه زمانی برای دیسکوپاتی کمر باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر درد شما خفیف است و رو به افزایش نیست و مشکلی در زندگی روزمره شما ایجاد نکرده است، نیازی به مراجعه به پزشک نیست و می توانید با استراحت کردن در خانه خود را درمان کنید.

اما اگر شرایط و علائم زیر را دارید، بهتر است که هرچه سریع تر به فکر مراجعه برای درمان سریع درد دیسک کمر خود باشید:

  • درد شما به صورت ناگهانی و شدید ایجاد شده است
  • درد شما پس از یک تصادف و یا سانحه به وجود آمده است
  • از شروع ایجاد درد شما بیش از یک هفته گذشته اما هیچ بهبودی در آن دیده نمی شود
  • درد شما به بی حسی و یا گزگز تبدیل شده است
  • در کنترل ادرار و یا روده خود مشکل دارید
  • ضعف های بی دلیل در ناحیه لگن و پاها دارید
  • نمی توانید به صورت عادی راه بروید و یا فعالیت های روزانه خود را انجام دهید

نحوه تشخیص دیسک کمر و نشانه های دیسک کمر چگونه است؟

پس از این که برای دیسکوپاتی کمر خود به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کردید، پزشک کار خود را با انجام معاینات و پرسیدن شرح حال آغاز می کند.

پس از این که معاینات انجام شد، پزشک به یک تشخیص دیسک کمر اولیه از مشکل شما خواهد رسید اما برای این که نقطه دقیق آسیب دیدگی و شدت آن مشخص شود و پزشک نیز تشخیص دیسک کمر خود را قطعی تر و کامل تر کند، برای شما آزمایشاتی مانند موارد زیر تجویز می کند:

  • آزمایش خون (در صورت احتمال وجود عفونت)
  • روش های رادیولوژیک ( عکس ساده ستون فقرات کمری و اشعه ایکس ، استفاده از سی تی اسکن ، استفاده از MRI )

سپس پزشک می تواند با بررسی نتایج این آزمایش ها در نهایت به صورت قطعی و کامل تشخیص دیسک کمر خود را انجام دهد.

درمان سریع درد دیسک کمر شامل چه مواردی است؟

پس از این که تشخیص دیسک کمر به صورت قطعی مشخص شد، پزشک بسته به ناحیه دقیق بیرون زدگی دیسک، آسیب های ایجاد شده به دلیل بیرون زدگی دیسک، شدت آسیب های ایجاد شده، سن بیمار، سلامتی کلی بیمار و بیماری های زمینه ای اش، در نهایت راه درمانی مناسب را ایجاد می کند.

درمان ها به طور کلی به دو دسته ی درمان های حمایتی مراقبتی که شامل استراحت ، اصلاح  سبک زندگی ، کاهش وزن و ورزش مدام ، در صورت بروز درد استرااحت و توقف فعاللیت هایی که سبب ایجاد درد و علائم مشوند تا پایان فاز درد و استفاده از کمپرس سرد و گرم ، استفاده از داروهای مسکن که به نسخه احتیاج ندارند مانند ایبوبروفن، ناپروکسن یا مسکن ساده مااند استامینوفن، ماساژ و حمام اب گرم که میتواند اسپاسم واکنشی عضلات را کمر کند و در صورت کفایت این موارد و برطرف شدن درد بایستی فعالیت های روزانه ی فرد از سر گرفته شود زیرا فعالیت بدنی و ورزش های استاندارد سبب تقویت پشتبانه های ستون فقرات که عضلات هستند میشود و عود دیسکوپاتی کمر را به تعویق می اندازد و شدت دیسکوپاتی کمر را در عود بعدی کم میکند.

اگر این روش های درمانی مراقبتی پاسخگو نبودند بایستی در درد های طول کشیده و طولانی مدت به پزشک مراجعه شود و پزشک با توجه به شرایط فرد از درمان های تخصصی تر مانند داروهای مسکن قوی و تخصصی تر و ضد اسپاسم ای تخصصی مانند گاباپنتین و پرگابالین استفاده میکند و یا از تزریق کورتیکواستروئید در عضلات دچار اسپاسم  و کنار مهره های کمری استفاده میکند تا این اسپاسم را کم کده و علائم را تسکین دهد و در فاز های بعدی تزریق های داخل فضای اپیدورال، کمربندهای طبی، ورزش های کشششی استاندارد تخصصی و فیزیوتراپی های تخصصی استفاده میشود.

در مواردی که علائم پیشرفت مانند  اتروفی لاغری عضلات ، بی اختیاری ادرار و مدفوع و ضعف فراگیر عضلات وجود دارد و فورس و توان عضلات کم شده است بایستی جراحی انجام شود تا فشار از روی عصب برداشته شده و اسیب عصب ماندگار نشود.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا هر آن چه را که نیاز است در رابطه با نشانه های دیسک کمر و موارد دیگر مربوط به آن بدانید را به صورت کاملا خلاصه و ساده شده در اختیار شما بگذاریم تا اگر شما و یا یکی از عزیزانتان دچار دیسکوپاتی کمر شده اید، بتوانید اطلاعاتی کلی در رابطه با آن به دست آورید.

به طور کلی حال می دانید که نشانه های دیسک کمر بسته به این که دقیقا کدام دیسک و آن هم با چه شدتی دچار آسیب شده باشد می تواند متفاوت باشد.

اما به طور کلی نمایان شدن علائم دیسکوپاتی کمر به این معناست که یک و یا چند تا از ریشه های عصبی شما تحت فشار هستند که اگر این فشار سریعا برطرف نشود، با افزایش فشار ممکن است که خطرات زیادی همانند از دست دادن حس پاها و یا به طور کلی فلج شدن آن ها برای شما ایجاد شود.

پس اگر دچار دیسکوپاتی کمر شده اید و علائم خطری که پیش تر به آن ها اشاره کردیم مانند درد شدید و یا دردی که به گزگز و یا بی حسی تبدیل شده است را در خود  مشاهده می کنید، بهتر است که هرچه سریع تر برای تشخیص دیسک کمر قطعی و درمان سریع درد دیسک کمر به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید.

از این رو، شما می توانید همین الان با مراجعه به کلینیک تخصصی ارتوپد ما، در ابتدا با مشورت و کمک پزشکان حاذق و با تجربه مجموعه به صورت اصولی و تخصصی مشکل خود را تشخیص دهید و سپس در صورت نیاز در همین مجموعه و با استفاده از بروز ترین تجهیزات و متد های درمانی، درمان سریع درد دیسک کمر خود را آغاز کنید و هرچه سریع تر سلامتی خود را بازیابید.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید